Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Grote levering AMD Ryzen 5 5600X-cpu's maakt voorlopig einde aan tekorten

Een grote levering van AMD Ryzen 5 5600X-processors heeft voorlopig een einde gemaakt aan de tekorten in de Benelux. Alleen al bij Azerty en Megekko ligt op het moment van schrijven een voorraad van bijna vijftienhonderd processors.

De hernieuwde voorraad bij die twee grote webshops alleen al is de helft meer dan de complete voorraad van alle Ryzen 5000-processors bij de release. Bij die introductie begin november raakten de AMD Ryzen 5000-processors binnen enkele minuten uitverkocht. Tweakers schatte destijds dat er een releasevoorraad van duizend stuks was. Nadien kwamen er echter nog maar mondjesmaat leveringen binnen, zo bevestigen diverse webwinkels. De Pricewatch was daardoor vrijwel leeg, of hooguit gevuld door niet-officiële verkooppunten die torenhoge prijzen hanteerden.

Deze week kregen vrijwel alle webshops die officieel AMD-partner zijn grote leveringen binnen van de Ryzen 5 5600X, de goedkoopste processor uit de huidige line-up. Na het vervullen van alle backorders hadden zowel Azerty als Megekko ieder zo'n 750 processors van dit type over voor de vrije verkoop. De grote leveringen drukten tevens de gemiddelde prijs, die is gedaald van zo'n 430 euro in december tot 370 euro nu. Dat is nog altijd meer dan de adviesprijs van 309 euro, maar wellicht houden de diverse shops een slag om de arm gezien verdere leveringen nog onzeker zijn.

Ook de Ryzen 7 5800X en in mindere mate de Ryzen 9 5950X zijn inmiddels uit voorraad leverbaar. Het wachten is nog op de Ryzen 9 5900X met twaalf cores, al melden diverse tweakers in het levertijdentopic op GoT dat er ook daar beweging in de pre-orders lijkt te komen. AMD lijkt overvallen door de grote vraag naar dit specifieke model, waarvoor bij de release veruit de meeste orders binnenkwamen, terwijl de hoeveelheid voorraad vergelijkbaar was met de veel minder gewilde Ryzen 7.

In de tussentijd lijkt er op het vlak van de nieuwe videokaarten veel minder schot in de zaak te zitten. Zowel de nieuwe generaties van AMD en Nvidia als de inmiddels uit productie genomen vorige generaties zijn amper tot niet leverbaar en volgens Nvidia blijven de voorraden zeker tot eind april beperkt. Het tijdelijke tekort aan processors van de vorige generatie, waarvoor de enorme prijsstijging van de Ryzen 5 3600 tekenend was, lijkt inmiddels wel onder controle.

Tweakers concludeerde in de review van de AMD Ryzen 5000-cpu's dat de processors voor praktisch elke pc-gebruiker de beste keuze waren, ondanks de hogere adviesprijzen in vergelijking met de voorgaande generatie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

15-01-2021 • 17:30

166 Linkedin

Reacties (166)

Wijzig sortering
Het wachten is nog op de 5900X met 12 cores, al melden diverse tweakers in het levertijdentopic op GoT dat er ook daar beweging in de pre-orders lijkt te komen.
Dat is dus niet waar. Ik heb de mijne begin november besteld en kwam binnen op plek 720 in de wachtrij (Megekko). Dagelijks kwamen er gemiddeld wel een stuk of 10 binnen waaronder zelfs een flinke levering van zo'n 200 stuks begin december. Inmiddels sta ik al een maand muurvast. Ook bij andere webshops zijn er al een maand niet tot nauwelijks 5900x-en binnengekomen. Heel toevallig zijn er vandaag 100 stuks bij Alternate binnengekomen maar dat is nog steeds een schril contrast tov de eerste maand na release. Daarnaast is ook dat de eerste levering in een maand tijd. De verwachtingen zijn ook niet dat dit een teken is dat er nu op korte termijn nog meer gaan komen Scan.uk geeft ook niet de prognose dat er meer op komst zijn en Megekko zelf geeft ook aan dat ze geen idee hebben over eventuele leveringen. Inmiddels zit ik al 2+ maanden te wachten en sta nu op plek 210 in de wachtrij. De afgelopen maand ben ik alleen maar door annuleringen van andere wachtende iets omhoog gegaan. De overige componenten voor mijn nieuwe build die ik op black friday bestelde liggen inmiddels naast mij nieuw in de doos stof te happen. Als dit zo doorgaat ben ik al een groot deel van de garantietermijn kwijt voordat ik uberhaupt kan gaan bouwen..

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 15 januari 2021 17:51]

Kun je niet voor effies een 2e hands 3600 kopen ofzo? Dan verlies je vast iets waarde maar 2 maanden plezier mag ook wat kosten.
Inderdaad, plus dan betaal je straks een stuk minder voor de 5600x.
Ik heb een 3500x gekocht voor 100 euro, prima overbrugging.
Alle processors en videokaarten zijn op het moment belachelijk duur. Doordat iedereen als een idioot probeert er een te bemachtigen stijgen de prijzen tot ver boven de adviesprijs. Rust en heb geduld dan koop je een leuk setje over een half jaartje voor de helft.
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed is een serieuze optie, prima performance tot je gewenste processor binnenkomt en dan nog blijft ook zo'n oudje nog wel wat waard 2e hands.

Edit: alleen als je een B450 of X470 bord heb anders moet je tenminste een Zen 2 chip hebben zoals gemeld door @ColonelPhantom

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 16 januari 2021 10:07]

Dan zou ik gaan voor een 3600x voor 155, - op Aliexpress. Oja en mocht je twijfelen? Inmiddels al 3 cpu's besteld 1x 3600x en 2x 5600x (5600x voor 285 euro). Alles netjes geleverd.
Dit is natuurlijk gewoon belastingfraude.

Aliexpress zet een bedrag < 21 euro op de doos om zo de belastingdienst om de tuin te leiden.
Vanaf juli vervalt de regel dat je onder de 22 euro geen belasting hoeft te betalen en wordt in theorie alles gecontroleerd. Om enorme vertragingen te voorkomen zal AE waarschijnlijk btw in de prijzen verrekenen.
Ook zijn er meer en meer AE distributiecentra in Europa. Voor bestellingen binnen de EU zal voortaan in bepaalde situaties ook belasting aan het land van bestemming moeten worden afgedragen.

bronnen: https://www.belastingdien...-btw-richtlijn-e-commerce en https://www.kvk.nl/advies...voor-e-commerce-in-de-eu/

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 17 januari 2021 15:04]

Klinkt als een goede zaak, bedankt voor de toelichting.

Het is natuurlijk vrij lullig dat Nederlandse webshops netjes belasting voor de consument moet afdragen, en mede door de daardoor wat hogere prijsstelling, klanten ziet uitwijken naar een partij als Aliexpress...

Zelf voor m'n bedrijf een paar keer dingen besteld bij Aliexpress, omdat er simpelweg niet aan was te komen bij NL webshops, maar in mijn pakketten van boven de 22 euro stond op de verpakking mooi waarde = X, waarbij X altijd net onder die 22 euro zat.

Het is natuurlijk ook voor een douane / belastingdienst ondoenlijk om elk zulks pakket open te maken en te verifiëren dat de waarde ook echt onder die 22 euro zit.
Het maakt de boel wel duidelijker en je komt (hopelijk) niet meer voor nare verassingen te staan zoals een pakketje van 28 euro dat er door de douane tussenuit wordt gepakt en je daardoor PostNL 'eventjes' 13 euro afhandelingskosten mag betalen naast de paar eurootjes btw voor de belastingdienst...

Is mij al verscheidene keren overkomen. Om die reden ook al eens expliciet aan de verkoper gevraagd om de juiste prijs op het pakketje te zetten. Dat was ja, ja en nee nee doen. Kansloos dus.
Dit is natuurlijk gewoon belastingfraude.
Tsja. Moedig ik het aan? Nee. Do I care? Nee.

Aangezien zelfs de belastingdienst mooi heeft laten blijken te frauderen heb ik er niet zo medelijden meer mee.

Uiteindelijk hoesten we het als consument toch met zijn allen wel weer op. Dus wie heb je er mee? uiteindelijk jezelf.

Punt is dat de waarde niet belangrijk is (zolang het onder de 500 is) als het een gift is. Dus als de waarde straks niet meer uitmaakt, wordt het andere vakje wel gebruikt.
om zo de belastingdienst om de tuin te leiden.
Dan is de belastingdienst ook niet zo slim bezig als ze niet kunnen achterhalen wat de afzender is (staat er volgens mij namelijk verplicht op ivm retourzendingen) en dan niet de link leggen.
Het maakt toch niet uit of het jou wat uitmaakt? Of dat de belastingdienst ergens anders een fout heeft gemaakt.

De regels zijn duidelijk en gelden evenveel voor elke burger en onderneming.

Over luxe goederen, zoals dit betreft, dient 21% belasting afgedragen te worden.

AliExpress hanteert een methode waarbij ze bewust een te laag bedrag op de verpakking zet met als enige doel om zo geen belasting af te hoeven dragen. Het is mede door deze constructie dat AliExpress een oneerlijk concurrentievoordeel heeft t.o.v. eenzelfde retailer uit Nederland. Een Megekko of Alternate kan namelijk niet zonder gevolgen zo maar stoppen met het afdragen / doorberekenen van de 21% belasting.

Je opmerking over de gift snap ik niet. Als je bij AliExpress iets besteld dan is er natuurlijk geen sprake van een gift.

Ook je opmerking over dat de belastingdienst er wel achter kan komen snap ik niet. Daar gaat het toch niet om?
Je opmerking over de gift snap ik niet. Als je bij AliExpress iets besteld dan is er natuurlijk geen sprake van een gift.
Nee maar dat staat veelal wel op het pakket. Zelfde voor ebay spul.
Ook je opmerking over dat de belastingdienst er wel achter kan komen snap ik niet. Daar gaat het toch niet om?
Naja in deze wel een beetje. We hebben kunnen zien hoe de belastingdienst burgers aanmerkt als fraudeur, maar de meest obvious fraude (met een hele hoge omzet) gewoon niet aanpakt.

Nu gaat in deze discussie wel om producten die in NL ook verkrijgbaar zijn, maar bij veel spul is dat (vaak terecht) niet het geval. En in die categorie is er dan ook weinig concurrentievervalsing.
Over luxe goederen, zoals dit betreft, dient 21% belasting afgedragen te worden.
daar is de importeur verantwoordelijk voor. In het geval van ali bestelling dus jij.
Op Aliexpress..... Dan is je 5900x nog sneller binnen dan je 3600x :+
Was het maar waar... 12 dagen wachten voor m'n 3500x op AE en 2 maand wachten op een 5900x en nog 280e in de rij staan is niet bepaald sneller... helaas...

Hier sinds een maand ook totaal geen beweging in de rij voor een 5900x op wat annuleringen na.
Om maar te zwijgen over een RTX 3080 bestelling... die gaat met misschien 4 plaatsjes per week 'vooruit' sinds het moment van bestelling.

(ff voor een duidelijk beeld: met de 3080 startte ik als 134e in de wachtrij en sta nu in de 90, met de 5900x startte ik als 802 in de wachtrij en sta nu in de 280. Wachttijd sinds bestelling 3080 is 1.5 maand, 5900x is 2 maand.)

Heerlijk van Nvidia om al die andere modellen te launchen zonder extra productiecapaciteit dus het is de productie van de rtx3080/90 inkrimpen ten faveure van de nieuwere en tragere modellen.... lekker voor iedereen die nog een openstaande 3080/90 order had. Met name nu de 3080Ti voor onbepaalde tijd is uitgesteld.

[Reactie gewijzigd door Skyfox85 op 16 januari 2021 13:23]

kan ik bevestigen, je krijgt weliswaar alleen de chip in een plasticje, maar de chip werkt en mijn computer herkend de chip!
Hoeft niet te betekenen dat het geen trashed CPU is die ze uit de afvalbak hebben geplukt.. Zou er alsnog mee uitkijken :)
AliExpress heeft een hele goede kopers bescherming. Dat systeem werkt, vind ik erg goed.
niet het beste idee om goedkoper uit te komen ...
enkele weken zelfs een artikel errond gemaakt,
2 weken wachten voor 20€ goedkoper, en hopen dat deze minstens 2 jaar meegaat.
=>186 euro na afdracht btw tov 199 € @ pricewatch

reviews: AMD Ryzen 5 3600 direct uit China - Dezelfde processor goedkoper?
Ik geloof wel dat B550 moederborden niet compatibel zijn met chips eerder dan Zen2 (dus de Ryzen 3000 CPUs). In dat geval is dat geen oplossing.
Hmm dat is waar ook zelfs geen Zen+ officieel dus ook geen APU's uit de 3000 serie.. dat kan alleen op X570.. wat een gedoe! |:(
Ik heb een Ryzen 7 2700x op een 550 bord draaien. Gaat prima.
straks komt ook nog Chinees nieuwjaar...
een goeie levering net ervoor, en dan niets voor 2-3 weken.
Of erger zoals vorig jaar :+ alles plat
Bij Azerty staat het al weken stil en is er geen voortgang geweest ik sta nu al een week of 4-6 op plek 14.
Garantietermijn gaat toch pas in als je het product ontvangen hebt? Denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Verder is alles nu slecht qua voorraden in de pc wereld.
Hij heeft alles al binnen behalve zijn processor, dus alles verloopt langzaam van garantie en van de processor is voorlopig nog geen spoor te bekennen.
De garantie van de andere spullen doelt hij dan op. Nu snap ik hem. Dat is inderdaad een vervelend bijkomend effect. Is niet alles 2 jaar garantie volgens de wet overigens?
In Nederland is het wel iets anders. Hier heb je geen 2 jaar garantie volgens de wet, maar recht op een goed product volgens de wet.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Maar in de praktijk is het in veel gevallen 2 jaar afhankelijk van het product en de winkel zoals de EU voorschrijft
https://europa.eu/youreur...tees-returns/index_nl.htm

[Reactie gewijzigd door Beeldbuis op 16 januari 2021 02:49]

Ligt er aan inderdaad hoe lang er wordt verwacht van het product dat het mee gaat. Ik heb een koffie machine van Jura bijvoorbeeld nu na 3 jaar weer kapot, maar Jura heeft netjes voorgesteld het kostenloos te repareren.
Maar ik had mn Samsung tv kapot na 2,5 jaar en ze boden netjes aan om 58% (verwachte levensduur 6 jaar ) van de verwachte reparatie kosten te vergoeden. De reparatie koste alleen 1200 euro! Dus dit heb ik netjes afgeslagen en aangegeven dat ze hun korting in een niet nader te noemen plek mogen duwen. Hierna bij Coolblue (10+ emails) lopen zagen voor shoptegoed om een alternatieve Philips tv te kunnen kopen. Enfin, lering voor mij: geen te dure items kopen bij Coolblue, geen Samsung tvs en een rechtsbijstandverzekering genomen die dit in de toekomst beter kan oplossen dan ik zelf.
Oef dat is wel zuur inderdaad. Mijn machine is nu voor de 4e keer kapot. Ik had na de 2e keer aangeboden om de machine in te leveren en een vergoeding te krijgen, maar daar zijn ze toen niet mee akkoord gegaan. Achteraf gezien nu denk ik dat ze dan een hoop hadden kunnen besparen. Nu hebben ze de machine 4x moeten ophalen, onderzoeken, repareren en brengen. Jammer dat korte termijn denken van klantenservice afdelingen. Ook al kost het hen ook veel geld, ons raakt het harder.
Ow dat is minder. En al die tijd moet je thee drinken? Waarom sturen ze eigenlijk niet gewoon een nieuw op? Ik heb me afgelopen jaar de goedkoopste Nespresso apparaat gekocht die ik kon vinden. 100 euro inclusief melkopschuimer en 35 tegoed voor cupjes. Ik zelf drink nu de goedkope bocht van de Lidl, 7 ct per cupje. misschien minder lekker maar nog altijd beter dan kantoor koffie.
Ja dat heb ik ze gevraagd maar ze weigeren een nieuwe te sturen. Ik weet het ook niet, je zou denken dat dit ze meer geld kost, maar ja. Als de machine nog eens kapot gaat wordt het gewoon een van een ander merk, en dan ben ik hopelijk van alle hoofdpijn af. Ik drink nu de koffiebonen die ik nog in voorraad had, door ze door de blender eerst te halen, en dan in een IKEA french press kan te stoppen. Het is niet ideaal, maar beter dan oploskoffie.
Je Jura na 3 jaar al kapot? bijzonder. Ik heb er hier ook eentje staan, wordt dagelijks gebruikt. Enkel af en toe wat rubber ringen vervangen en weer door. 1 x het verwarmingselemend stuk, dat was het. In september wordt hij 21 jaar oud.
Ja ik hoor vaak dat die lang mee gaan, daarom ook de keuze gemaakt. Maar hij is niet maar 1x, maar 4x keer kapot gegaan binnen ongeveer 3 jaar! De koffiemolen is pas geleden vervangen, en eerder een paar keer problemen gehad met de spoeling. Ik denk dat ik weet waarom. Dit is een machine waarvan de zetgroep er niet uit kan, want het reinigingsprogramma zou zogenaamd de zetgroep voldoende reinigen. Maar elke keer als ik om de zoveel weken onder in kijk, zit het vol met vieze witte drab. En dan te bedenken dat ik 2x per maand reinig, en altijd de originele Jura tabletten gebruik! Volgens mij hadden de oudere machines een zetgroep die je er uit kan halen om zelf schoon te maken.
Bij die van mij kan dat ook niet. De mijne moet bij reparatie/onderhoud helemaal open (4 schroeven aan de achterkant) en de zetgroep zit met 3 schroeven vast. Daarnaast moeten er wat slangen losgemaakt. Best wel een klusje. Ik trek er altijd een paar uur voor uit. Gelukkig is de kwaliteit van het rubber door de jaren heen sterk verbeterd, want in het begin moesten de ringen jaarlijks vervangen, maar nu is dat om de 3 á 4 jaar. Wel fijn dat ik in al die jaren steeds gratis de ringen van Jura kreeg. Heel netjes van ze! :)
Meteen ff een tip: die Jura tabletten zijn gewoon overpriced vaatwas-tabletten. Hak er eentje in 4 stukken en je hebt exact hetzelfde. :)

[Reactie gewijzigd door poktor op 26 januari 2021 21:37]

Goede bronnen. De belangrijkste quote hierin is:
"Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn van 2 jaar. In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog wettelijke garantie."
Uiteindelijk zal in bijzondere gevallen een rechter moeten beoordelen, maar het lijkt mij dat computeronderdelen wel langer dan 2 jaar mee moeten gaan (Richtlijnen afschrijvingsmethoden).
Non-conformiteit is wel een recht, maar geen garantie.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat er maanden vanaf gaan.
Ik sta ondertussen op plaats 4 in de wachtrij. Een paar weken terug dacht ik dat het toen wel heel snel kon gaan :) - helaas nog altijd op plaats 4 tot de dag van vandaag..
Gelukkig tot, en niet tot en met ;)

Gefeliciteerd!
Heb ik iets gemist :) ? Momenteel nog altijd plaats 4 ... helaas :).
jouw zin zegt " tot vandaag ston ik op nr 4, maar nu niet meer" tot is dus voor. tot en met is dat je ook vandaag nog op plaats 4 stond.

en voordat iemand mij -1 geeft: ik leg enkel uit, ik ben niet de originele kerel. en de originele kerel bedoelde het niet flauw als je de laatste zin leest.

edit:
ik weet dat voor een echt correcte zin je eerder iets als: " tot op de dag van vandaag sta ik nogsteeds op plaats 4"

[Reactie gewijzigd door dec0de op 15 januari 2021 19:40]

Aha! Op die manier ;). Ik sta dus nog altijd op plaats 4 op Megekko, tot en met vandaag ;).

[Reactie gewijzigd door Shattering op 15 januari 2021 19:31]

Wat is momenteel de stand van zaken? Heb je hem al gekregen? Ik stond zelf 180 en ben nu 165, maar ik weet niet of al die mensen voor mij het hebben opgegeven of dat er producten zijn opgestuurd...!
Hey! Ik sta nog altijd... exact op dezelfde plaats :'( . Het lijkt er dus op dat mensen voor je geannuleerd hebben.

Producten die eerst op stock waren (zoals mijn 2060) zijn nu zelfs niet meer op stock. Dus ik hoop niet dat ik daar op ga moeten wachten, zodra de 5900 eindelijk binnenkomt :) .

Duurt nu wel heel lang!
Ah... daar gaat mijn hoop :|

Wordt nu wel verleidelijker om een tweedehands voor de meerprijs te kopen. Zucht.
ik sta op plek 684 van de 5900x wachtrij.
Hier al even zuur, heb 5600x, b550 mobo en 3080 al 2weken in doos liggen, maar wacht al sinds black friday op een radiator om systeem te kunnen bouwen

Normaal volgende week, fingers crossed
Waarom gebruik je tot die tijd niet de stock koeler?
Is een gpu met Waterblok
Ik heb op aliexpress een 3500x gekocht voor 100 euro, misschien ook voor jou een goede overbrugging zonder te veel geld, scheelt je toch 60 euro op een tweedehands 3600 en ze zijn nagenoeg even snel in games, ene wat sneller in de ene game en de andere wat sneller in andere games.
Zelfde ervaring hier, van de 5900X is er al lang niets uitgeleverd en het is ondertussen al bijna een maand geleden voor die wachtrijen echt nog bewogen waarbij leveringen onderweg waren maar uitgesteld zijn, bij geen enkele winkel is daar iets gebeurd in die wachtrijen behalve annulaties.

Diverse excuses worden gegeven van we weten het niet, 1 winkel die beweerde dat AMD de productie stil gelegd voor de 5900X had alsook een andere die claimde dat de douane alle 5900X cpu's zou hebben tegengehouden. Ofwel niemand wilt zeggen wat er echt aan de hand is.

Echter zowel de 5600X, 5800X als de 5950X worden geleverd.

Ik begin te vermoeden dat het probleem ergens anders ligt, TSMC heeft zijn prijzen opgeslagen en als je de prijzen bekijkt van de 5600X & 5950X, die zijn gestegen tov release prijs, ook al zijn ze ruim op voorraad. Ofwel AMD heeft prijsverhogingen doorgevoerd om de hogere kosten van TSMC door te rekenen. (waarbij prijsstijgingen verwacht worden voor alle merken gezien de grondstofprijzen door het dak gaan)

Echter de preorders op en net na release van de 5600X & 5950X waren reeds uitgeleverd. Maar voor de 5900X staan er nog pre orders open van 5 november waar mensen gereserveerd hebben aan prijzen voor TSMC besloot de prijzen omhoog te gooien. Dat doet mij vermoeden dat het probleem als volgt is, de winkels hebben nog pre orders openstaan van november waarbij klanten reeds betaald hebben waarbij die ook orders gezet hebben bij de importeur.
Als AMD nu meer vraagt voor de 5900X, dan kan die meer kost niet meer worden doorgerekend aan de klant en dan kan ik mij inbeelden dat er discussie is wie voor die meerkost moet opdraaien waardoor de 5900X leveringen on hold staan.

Het zou ook verklaren waarom alle grote winkels al een maand niet 1 exemplaar van de 5900X geleverd hebben maar waarom hij links en rechts wel af en toe leverbaar is op pakweg Amazon.
Ik had voor deze reden maar gekozen na een maand wachten om maar voor de 5950 te gaan nadat ik vast bleef hangen op plek 500 bij Megekko toen ik zag dat deze wel gewoon op voorraad was. Helaas wel een flinke meerprijs voor de 4 extra cores maar ik was blij dat ik nog in de kerstvakantie mijn nieuwe pc kon bouwen. Met de grafische kaart wacht ik nog even tot de Ti varianten beschikbaar zijn en zal mijn oude GTX1080Ti nog even hard moeten werken in mijn nieuwe pc.
Ik heb mijne nu net 5 dagen in mijn systeem draaien ( 5600x ) en ik heb hem pas op 1 januari gepre-ordered.

Dus ik vind wel donders snelle levering :)
Misschien moet je mijn betoog eens opnieuw lezen. Ik heb het over de 5900X
Oke ik dacht dat we t over de 5000 series hadden.
Ik heb precies hetzelfde, alle componenten op de cpu en videokaart na. Nu heb ik mijn order pas een week geleden geplaatst aangezien ik dacht dat de prijzen misschien zouden dalen, maar na dat ik gelezen had dat de prijzen alleen maar omhoog gaan toch nu maar besteld.
Hoezo zijn de prijsstijgingen van de Ryzen 5 3600 opgelost? De prijs ligt nog steeds op 200 euro, veel hoger dan wat de prijs was op sommige retailers in juni (160 euro).
Er staat nergens dat die prijsstijgingen (helemaal) zijn opgelost. Wel dat ze onder controle zijn, de stijging is namelijk gestopt en er is zelfs een daling ingezet.
Dat is wel bijzonder inderdaad.

heb blijkbaar dan net op tijd mijn 3600x voor 200 verpatst :)
De vraag naar de Ryzen 5 5600X en de Ryzen 9 5900X de messt populaire processors. Ik dacht juist dat de Ryzen 7 5800X populairder zou worden wegens gaming. Ik vind het erg goed dat er nu zoveel voorraad is bij gekomen en hopelijk de prijzen hierdoorgaan dalen. Ik was ook in een stress dat ik gelopen heb, 26 dagen heb ik moeten wachten voor mijn Ryzen 7 5800X (besteld op 7 november 2020 €489) prijzen naar 5900X op het moment vind ik rcht overdreven hoog bijna €700

Zeker naar de toekomst gezien is die 2 extra cores en 4 extra threads beter dan de 5600X.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 15 januari 2021 18:01]

De 5800X heeft veruit de slechtste prijs per core verhouding van de lineup en in gaming doet de 5800X het amper beter dan de 5600X (als ie het al beter doet). De day 1 reviews gaven eigenlijk ook allemaal aan dat de 5800X het buitenbeentje is van de line-up en tussen de 5600X en 5900X eigenlijk geen plaats heeft, aangezien de pure gamer beter af is met een 5600X en de extra +-150 euro beter kan investeren in een gpu (als deze leverbaar zouden zijn), terwijl content creators e.d. beter voor de 5900X kunnen gaan aangezien je daar 4 cores meer krijgt voor slechts +- 100 euro meer.

Neemt niet weg dat de 5800X nog steeds een erg mooie cpu is, maar eigenlijk stond bij release al vast dat het niet de populairste Sku zou worden, je ziet gewoon dat AMD waarde hecht aan de 8 core dies zonder defecten, waardoor ze voor 5800X en 5950X een premium vragen ten opzichte van de 5600X en 5900X.
https://youtu.be/dnwZIe7pl84

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 15 januari 2021 19:02]

Tja, ze zal natuurlijk altijd wel zo'n filmpje kunnen vinden van een relatief onbekende? (ik had voor jou link deze man nog niet gezien) youtuber als je gaat zoeken, ik zou echter de mening van deze youtuber, die niet eens hands on ervaring lijkt te hebben, maar zijn mening enkel baseert op spec sheets niet als 'waarheid' aannemen wanneer bijv. Steve van Hardware Unboxed: https://www.youtube.com/watch?v=UAPrKImEIVA&t=973s Stevan van Gamers Nexus: https://www.youtube.com/watch?v=6x2BYNimNOU&t=1036s er een andere mening op nahouden. Zeker daar zij wel hands on ervaring hebben met de volledige AMD product stack.
Ik baseer mijn mening over de uitspraken van wie dan ook doorgaans niet op hoe bekend ze zijn.. en ik raad jou aan om datzelfde te doen.
Het feit dat de eerste zin in jou reply gaat over hoe bekend die persoon van het filmpje is en NIET over wat hij daadwerkelijk zegt is imo wel erg teleurstellend.
Vervolgens doe je niks in de rest van je reply om zijn mening of standpunten te ontkrachten maar haal je enkel ándere youtubers aan die in jou ogen wél meer 'bekendheid' hebben en wiens mening dus (schijnbaar) automatisch meer waarde hebben. 8)7

De titel van het gelinkte filmpje "Don't buy a 6-core CPU in 2020" vind ik an sich een redelijk niet-controversiële statement, met de assumptie dat het publiek PC gamers betreft.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 januari 2021 13:00]

Ik ben het met @Ayporos eens hoor. Het gaat erom dat iedereen weet dat gamersnexus de juiste kennis en ervaring heeft. Randoms kunnen ook gelijk hebben hoor, maar met alles is het zo dat je met ervaring een stapje voor loopt.

Overigens zou ik zelf ook de 5800x kopen mits het prijsverschil niet zo absurd veel was. Een 6 core zou ik in 2020 ook niet meer aanraden, maar de 5600x is sneller dan een 3700 en een 5800 is gewoon veel te duur. Die 150 kan je naar mijn mening beter besparen en over een paar jaar verkoop je die 5600x en koop je een nieuwe processor.

Als je alle reviews meeneemt ( ik kijk minimaal 10 reviews, nooit 1) dan komt het er gewoon op neer dat de 5800x een hele goede cpu is, maar zichzelf eruit heeft geprijsd.
Hoezo eruitgeprijsd? De 5800x blijft onder €500 wat nog enigszins betaalbaar is. De 5900x kost nu €680 wat veel te duur is. Vandaag neem je best een cpu met minimum 8 cores voor games, dus de 5800x is de beste koop, ook al vind ik hem nog steeds te duur, ook aan MSRP. Prijzen vd Ryzen 5000 zijn trouwens momenteel allemaal te hoog, ook vd 5600x. Dan kun je zeggen dat die zichzelf er ook uitprijst.
Dat gaat helemaal niet over bekendheid. Steve en Steve staan juist al jaren bekend als 2 van de meest kundige en betrouwbare reviewers die er zijn. Dat heeft niet met bekendheid te maken, maar met hun trackrecord in deze industrie.

Terwijl die andere YouTube juist geen trackrecord lijkt te hebben, ik kwam in ieder geval niets tegen toen ik het gelinkte filmpje bekeek. Misschien dat bekendheid niet de juiste woordkeuze was, daar ik eigenlijk ervaring / trackrecord bedoelde.

Verder is die statement juist wel redelijk controversieel, daar juist in algemene zin, voor gaming, een cpu als de 5800X overal wordt afgeraden, terwijl juist voor pure gamers vrijwel iedereen 6 core cpu's aanraad, met de aanbeveling het verschil dat je bespaard t.o.v. een 8 core op te sparen of te investeren in een betere cpu, omdat er tussen bijvoorbeeld de 5600X en 5800X geen significante performance verschilen te zien zijn.

Hier trouwens nog wat extra duiding met toevallig een zojuist uitgekomen video. https://youtu.be/PSxuiWih_Z8
Conclusie, met 5600X vs 5800X op +- 13 minuten.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 januari 2021 13:25]

Ik ben het met je eens dat je, vandaag de dag, beter af bent met die 6 core en het extra geld in meer GPU kracht te investeren.

Wat MIJN insteek echter is is als volgt:
- GPU upgrade cyclus is (voor mij iig) veel korter dan CPU upgrade cyclus.
Ik koop dus nu liever een CPU die 'overpowered' is vandaag de dag zodat ik er wat meer jaar mee voor uit kan (zolang de prijs/performance dat enigszins loont) omdat ik het een kut klus vind om CPU te moeten vervangen. GPU eruit prikken en nieuwe erin prikken is zo gepiept.
- de huidige generatie consoles hebben allebei een 8-core CPU. Ik adviseer sowieso niemand om een PC CPU te kopen (voor gaming) die mínder cores/kracht heeft dan consoles van die generatie en adviseer normaliter om daar zelfs als dat kan wat bóven te gaan zitten (want PC ports performen doorgaans minder goed dan de originele voor de console geoptimaliseerde versies).

Ik beschouw dan ook de meningen van beiden Steve en Steve als ook deze 'onbekende' gozer als valide.. met de kanttekening dat het afhangt van de individu in kwestie.
Zolang het 'algemeen' advies is wat niet gespecificeerd is op de persoon zelf kun je dus niet per se zeggen dat het een meer valide is dan het ander.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 16 januari 2021 14:49]

Als je de cpu langere tijd wil houden was ik denk ik voor een 5900X gegaan, maar goed dat is meer een persoonlijke keuze. Al moet ik wel zeggen dat de betere verkrijgbaarheid op bepaalde momenten natuurlijk wel een pluspunt was voor de 5800X.
de huidige generatie consoles hebben allebei een 8-core CPU. Ik adviseer sowieso niemand om een PC CPU te kopen (voor gaming) die mínder cores/kracht heeft dan consoles van die generatie en adviseer normaliter om daar zelfs als dat kan wat bóven te gaan zitten (want PC ports performen doorgaans minder goed dan de originele voor de console geoptimaliseerde versies).
Daar zou ik toch wat mee oppassen, de vorige generatie consoles hadden ook al 8 cores en daar ging dit ook niet op. Vergis je er daarnaast niet in dat de consoles Zen 2 cores aan boord hebben op een vrij lage frequentie, zo is volgens de specs de maximale boost van de PS5 cpu 3.5Ghz en is het bij de Xbox One X 2 een 3.8 Ghz cpu (met SMT uit) of 3.6 Ghz met SMT aan (volgens mij gebruikt de Xbox one X fixed frequentie, waar de PS5 een variable frequentie gebruikt met een maximale boost, redelijk vergelijkbaar met de PC). Het cpu gedeelte van de SoC is dus het best te vergelijken met een 3700X (of een Ryzen 4700 Apu, echter zijn die niet voor de consument beschikbaar), met de kanttekening dat de consoles op een veel lagere frequentie lopen. Als je dan kijkt dat in Single core de 5600X rondjes draait om de 3700X en in multicore zeer dicht in de buurt komt is het niet heel lastig voor te stellen dat een 5600X momenteel gelijkwaardig of misschien zelfs wel sneller is dan de console SoC's in multicore. In ST zal de 5600X flink sneller zijn. Ik zou me dus zeker niet blind staren op die 8 cores in de consoles.

Of PC ports minder presteren vind ik lastig te vergelijken, genoeg games die ik echt niet prettig vind lopen op de consoles, maar ik speel vooral PC 'first' en PC only games dus daar ben ik zeker geen expert in.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 januari 2021 20:18]

Ik wilde ook een 5900X maar ging niet als een idioot zitten wachten op een te dure CPU. Uiteindelijk heb ik al anderhalve maand plezier van mijn 5800X en kan t.z.t. altijd nog upgraden. :Y)
De vraag is ook wanneer 12-cores verreist gaat worden om optimaal te benutten. Voorlopig ben je met een 8-cores 16-Threads wel uit de voeten. Een 5600X 6-cores is voor nu wel leuk maar op de lamgere termijn heb je meer aan de 8-cores daarom mijn keuze voir een Ryzen 7 5800X

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 15 januari 2021 19:05]

Dat laatste is geen gegeven, en zeer afhankelijk van de rest van je systeem. Het kan zeer goed zijn dan wanneer de 5600X en 5800X richting hun max gaan dat het geld dat je bespaard hebt met de 5600X (of in een betere gpu gestoken hebt) op dat moment meer waard is geweest dan bijv. een 5800X. Over een paar jaar zullen we zien wat in dat opzicht de beste keuze is geweest, maar het zou mij echt niets verbazen als long term voor de pure gamer een 5600X de beste keuze zal blijken.
Inderdaad, dit benchmarkresultaat deed me toch ook voor een 5800X gaan in plaats van een 5600X. Komt daarbij dat je na verloop van tijd een 8-core waarschijnlijk een stuk vlotter van de hand kan doen dan een 6-core.
Die benchmark resultaten spreken juist niet direct in het voordeel van de 5800X, bij de genoemde prijzen in dat artikel betaal je 51% meer voor de 5800X, terwijl je in het gaming scenario slechts ~4% performance winst hebt en in het streaming / gaming scenario slechts 13%, en dat is dan ook nog eens op 1080P, de meest gunstige resolutie voor de 5800X, op 1440P en 4K zullen die verschillen nog kleiner zijn en gaat juist die 150 euro investeren in een gpu ipv een cpu je nog meer performance opleveren.
Je hebt een punt. Kleine toevoeging die geen afbreuk doet aan je punt: de 5800X is op dit ogenblik "slechts" 32% duurder dan een 5600X. (En de 5900X kost 80% meer.)

Voor mij persoonlijk zou een 5600X een stap terug geweest zijn qua multi-threaded capaciteiten, met iets lastiger doorverkoopwaarde wegens de 6 cores.
Los van de twijfelachtige noodzaak van 12 cores (hoewel sexy), ging de 5900X dan weer buiten budget en het mixed load stroomverbruik is hoger (ergo meer warmte, terwijl ik juist de PPT en de vcore sowieso downtune).
Dat premium voor de 5950X valt wel mee toch? Is per-core nauwelijks duurder dan de 5600X.
Klopt! Ik had om een of andere reden $899 in mijn hoofd voor de 5950X, terwijl dat $799 moest zijn.
Niet op letten joh ... Is van der Berg maar.
Die spammed al jaar en dag hardware.info vol met inhoudelijk (diplomatiek gezegd) zwakke posts.
Gevalletje van er erg graag bij willen horen, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Een 5800X voor €489 blijft een slechte prijs/prestaie verhouding, hoe je het ook bekijkt, in vergelijking met zowel de 5600X (€369) als de 3700X (€319, voor als het toch echt 8c/16t moet zijn).

Begrijp me niet verkeerd, prima dat je een 5800X gekocht hebt, het is zeker een uitstekende CPU, en het is vast ook goed persoonlijk te verantwoorden! Maar het is gezien de prijs/prestatie verhouding zeker geen verassing dat, in het algemeen, de 5800X niet zo populair is momenteel...
Ik geen je geen ongelijk maar dat van die extra cores voor de komende jaren horen we ook al jaren, maar een 3300x met 4 cores is nog steeds (bijna) even snel in games als een 3600, dus het valt in de praktijk altijd reuze mee.
Adviesprijs was 300 dollar dus is deze eigenlijk niet meer dan 250 euro waard...
Vraag en aanbod. Die 300 dollar is een adviesprijs en ook zonder BTW.
De adviesprijs voor de AMD R5 5600X in euro's is 309 euro.. Dat is inclusief 21% BTW.. De Amerikaanse prijzen zijn altijd ex-belasting omdat die per staat verschilt daar (van 0 tot 10%)..

Zonder BTW zou de prijs hier 255 euro zijn.. Dus dat klopt dan wel in vergelijk met de adviesprijs in de VS..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 15 januari 2021 18:30]

Nu nog de 5800x op normale prijzen

[Reactie gewijzigd door Squats op 15 januari 2021 19:14]

Idd veel interessanter die met 8 cores maar momenteel veel te duur. Zelfs aan MSRP vind ik hem nog duur. Spelconsoles zitten ook op 8 cores als ik mij niet vergis. Ik zou eigenlijk liefst voor de 5900X gaan maar die is helemaal onbetaalbaar. Vandaag mag je cpu wel 12 cores hebben om een beetje futureproof te zijn.
Welke game speel je nu die meer dan 4 cores gebruikt? Ik heb dat eens bekeken bij mijn games, er is er niet eentje die er structureel meer gebruikt.

Andere software doet dat wel. Steam, bij het downloaden, die gebruikt wel alle cores. Compilers ook. En soms videobewerking (conversie). Maar los daarvan zie ik mijn 3700x vrijwel nooit alle cores vol gebruiken.
AMD lijkt overvallen door de grote vraag naar dit specifieke model
Lijkt me niet zo gek, ik heb m zelf ook in pre-order staan. Ik wil een goede computer hebben en dat lukt wel met deze processor (5900x), 300 euro meer betalen voor beetje meer performance in multi-core loads met de 5950x was het me niet waard.
Ik snap ook niet dat ze de vraag naar dat model niet hebben gezien, qua prijs prestatie (bij de adviesprijzen iig) zijn naar mijn idee de 5900x en de 5600x heel interessant en de rest veel minder (nog steeds prima natuurlijk, maar deze sprongen er voor mij uit in het eerste tabelletje met specs en prijzen).
De 5900X meer dan de 5600X.. Voor een 6-core vind ik de 5600X aan de prijzige kant.. Voor hetzelfde geld koop je nu ook een 8-core Intel i7 10700K.. De 5900X is wel duidelijk de beste keuze in z'n prijsklasse..
Nu dat ze terug goed in voorraad zijn mogen de prijzen ook terug gaan dalen. De MSRP was volgens de presentatie van AMD zelf $299USD en dat komt overeen met ongeveer €250, ik snap dus niet waar de €309 vandaan komt.
Momenteel staan ze tussen de €370 en de €410 en dat vind ik toch wel echt te veel!
Ik weet niet of we snel (of zelfs ooit) zullen geraken aan de MSRP van €250, maar €300 à €310 zou ook al mooi zijn.

Edit: Ik wist niet en had er ook niet aan gedacht dat de MSRP nog zonder BTW en invoerkosten was. Bedankt voor de toelichting.

[Reactie gewijzigd door MattiVM op 15 januari 2021 18:00]

Dat is 250 Dollar zonder BTW...
MSRP in Amerika is volgens mij altijd exclusief belasting, daarom lijken de prijzen daar altijd lager.

Neemt niet weg dat de inflatie momenteel belachelijk is.
Dat hele BTW/invoerverhaal reken je voor het gemak maar niet mee

Zou dat kwartje ooit gaan vallen?
Ik wist niet en had er ook niet aan gedacht dat de MSRP nog zonder BTW en invoerkosten was. Toch bedankt voor de toch wat aanvallende toelichting.
Het moet ook de zwaardere garantieplichten in NL/Europa dekken nog.
Plus dat je de markten ook niet zomaar met elkaar kunt vergelijken. Wij hebben in de meeste Europese landen een behoorlijk fijnmazig netwerk van retailers in vergelijking met de US. Amazon is in de US zo'n beetje de default winkel voor alles, terwijl wij alleen in Nederland als tig goede gespecialiseerde webwinkels en nog altijd in zo'n beetje iedere stad een redelijke stenen winkel hebben. Dat is mooi, maar kost wel wat.
hopen dat de prijzen dan ook omlaag gaan van de 5600x
Staat toch in het artikel?
De grote leveringen drukten tevens de gemiddelde prijs, die is gedaald van zo'n 430 euro in december tot 370 euro nu. Dat is nog altijd meer dan de adviesprijs van 309 euro
doelde richting adviesprijs !
Omlaag is richting de adviesprijs. Bovendien wordt daar ook over bericht:
Dat is nog altijd meer dan de adviesprijs van 309 euro, maar wellicht houden de diverse shops een slag om de arm gezien verdere leveringen nog onzeker zijn.
Ik heb vorige week de 5600x samen met een Msi b550 Tomahawk moederbord besteld bij notebooksbilliger.de voor een totaalprijs van 470 euro, dat is nog steeds een stuk goedkoper dan de huidige prijzen, maar ik verwacht dat de prijzen wel verder richting de adviesprijs zakken!
Hoe snel was de levering van NBB? Heb ook naar die aanbieding gekeken terwijl ik bij AZERTY in de wacht stond, maar uiteindelijk niet gedaan vanwege de vermeldde 12-15 dagen levertijd...
Vrijdags besteld en betaald, maandag was de betaling overgekomen in Duitsland en woensdag kwam het pakketje hier al aan, al met al 5 dagen. Ik vond het behoorlijk snel!
Je moet het bedrag via je bank overboeken, dat duurt altijd iets langer.
Ik heb vorige week de 5600x samen met een Msi b550 Tomahawk moederbord besteld bij notebooksbilliger.de voor een totaalprijs van 470 euro, dat is nog steeds een stuk goedkoper dan de huidige prijzen, maar ik verwacht dat de prijzen wel verder richting de adviesprijs zakken!
Je hebt veel geld betaald voor een AMD B550 MB en AMD Ryzen 5 5600X, ik heb 16-12-2020 €486,5 totaal betaald voor een AMD X570M MB en AMD Ryzen 5 5600X, ik zou zelf nooit €169,- uitgeven voor een midrange Chipset MB, dan had ik gegaan voor de Gigabyte Aorus X570 ELITE die precies het zelfde kost, of is dat vanwege de DisplayPort, of vanwege de extra Ethernet port die 2.5Gbps is?

Is gewoon een vraag?
Je hebt wel een beetje gelijk, maar de X570 boodt mij weinig meer en ik wou graag een 2.5Gbps lan poort.
Aangezien er nergens een 5600x voor een normale prijs te koop was in Nl heb ik besloten om toch voor een B550m te gaan, die werd als set met de processor verkocht.
Ik heb wel lang getwijfeld hoor!
Aha ok, ja ik heb ook heel lang getwijfeld, of ik voor een B550 of X570 MB zou gaan, maar ben toch maar gegaan voor de ASRock X570M Pro4 MB, en met de X570 chipset had ik geen keuze, ik wou niet een ander aluminium kast met glass weer kopen die veel groter is, vind me Raijintek Thetis Window veel te mooi en evengoed compact, kon geen normale ATX MB meer kwijt er in, omdat ik bovenin een hele dikke radiator heb, en om een en andere rede is er maar een Micro-ATX AMD X570 chipset MB, snap niet dat er veel meer keuzes waren, maar kon die MB kopen voor €18,40 minder kopen, en ben gegaan voor een AMD Ryzen 5 5600X die niet op voorraad was voor €319,- dus was totaal aardig stuk goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 januari 2021 20:54]

hopen dat de prijzen dan ook omlaag gaan van de 5600x
Ze zijn al wat omlaag gegaan, je hebt nu een AMD Ryzen 5 5600X voor €370,- wat ook in de artikel staat van Tweakers.net, ben blij dat ik de stap toen genomen heb (16-12-2020) om een AMD Ryzen 5 5600X te kopen bij Azerty, ze waren niet op voorraad stond er bij, en het duurde langer dan 10 dagen, maar de prijs was mooi met €319,- wat ik er voor betaald heb, en heb ook nog is bespaard op de enigste Micro-ATX AMD X570 MB die er is de ASRock X570M Pro4 die toen €167,50 even koste, en weer snel €18,40 duurder geworden is bij de goedkoopste Nederlandse winkeltje, en kreeg al 23-12-2020 al mij spullen binnen (CPU en MB), had verwacht ergens in Januari.

Hoop dat de prijs snel nog verder gaat dalen, voor al die mensen die er ook eentje willen, erg snelle en mooie CPU is de AMD Ryzen 5 5600X, ben er erg blij mee, ging een enorm stuk omhoog met de snelheid van de CPU, zat met een OC Intel Core i7-5775C 4.0GHz op 4902 punten met Cinebench R23, en nu met de AMD Ryzen 5 5600X zit ik op 11092 punten, is meer dan 2x zo snel, ook bij 3DMark TIME SPY ging ik met CPU een enorm stuk omhoog, had eerst CPU Score 4610 punten, en met AMD Ryzen 5 5600X haalde ik CPU Score 8158 punten, dat noem ik nou een upgrade :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 januari 2021 18:16]

Nu hopen dat de prijzen binnenkort gaan zakken, want ze zitten nu nog ruim €50 boven de adviesprijs
Nu dat er letterlijk honderden 5600x-en in het land zijn gaan hopelijk de prijzen omlaag, al duurt dat nog een paar weken. Moet toch nog een paar weekjes wachten op die 3060 ti, dus dat zit ook weer lekker voordelig voor mij.