Duizend AMD Ryzen 5000-processors binnen enkele minuten uitverkocht in Benelux

Ongeveer duizend AMD Ryzen 5000-processors vlogen donderdagmiddag om drie uur uit Nederlandse en Belgische shops. Dat schat Tweakers op basis van gesprekken die het vrijdagmiddag had met grote winkels. Naar verwachting worden er snel meer processors geleverd.

Veel shops in de Benelux hadden donderdagmiddag te maken met rokende servers. Alternate meldt een verdubbeling van het verkeer naar zijn website, een LinkedIn-filmpje van de directeur van Azerty toont een piek van ruim 1300 gelijktijdige bezoekers en de cpu-belasting bij Megekko steeg van 2 naar 60 procent. In de eerste tien minuten na de introductie vulden bij die laatste winkel evenveel mensen hun mandje als normaal in 24 uur.

Azerty en Megekko hadden ieder een releasevoorraad van 300 à 400 stuks, waarvan het merendeel Ryzen 5-processors. Juist de 12-core Ryzen 9 5900X bleek bij alle winkels het populairste model, terwijl de voorraden in verhouding minimaal waren. Alternate heeft ruim 250 orders ontvangen voor de Ryzen 9 5900X, bij Azerty zijn dat er bijna 400 en de wachtrij bij Megekko telt ruim 600 posities. Dat is steeds rond de veertig procent van de totale interesse in Ryzen 5000-chips.

schatting door Tweakers Ryzen 5 5600X Ryzen 7 5800X Ryzen 9 5900X Ryzen 9 5950X
Releasevoorraad Benelux 650 150 150 50
Orders Benelux 1000 400 1400 300

Op dit moment zijn de Ryzen 5000-processors in de hele Benelux uitverkocht, maar een leverfiasco zoals bij Nvidia's GeForce RTX 3000-videokaarten verwachten de winkels niet. De releasevoorraad was in vergelijking daarmee immers al een veelvoud. Alternate verwacht 'op korte termijn' meer voorraad van de Ryzen 5 5600X, terwijl Megekko 'goede hoop' heeft dat het in vergelijking met de Nvidia-kaarten vlotter zal verlopen. Bovendien lijkt de vraag in de Benelux relatief hoog. In andere Europese landen is de Ryzen 5 in elk geval op het moment van schrijven nog voorradig, zoals in Finland en Roemenië. Bij het Duitse Mindfactory is hij wel uitverkocht en de winkel noemt Ryzen 5000 zijn 'beste cpu-release ooit'.

Megekko heeft zijn tooltje om je wachtrijpositie te controleren, dat het heeft ontwikkeld voor de RTX 3000-videokaarten, nu ook opengesteld voor wie een cpu heeft besteld. Wel verzoekt de winkel tweakers die de tool met een scriptje automatisch uitlezen, om dat maximaal eens per tien minuten te doen: elke seconde vinden de servers minder leuk. Het bellen van de klantenservice heeft volgens Megekko geen zin, ook Azerty zegt geen voorspellingen te kunnen doen over komende leveringen.

Gisteren publiceerde Tweakers zijn review van de AMD Ryzen 5000-processors.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

06-11-2020 • 16:17

196

Reacties (196)

196
191
109
13
0
27
Wijzig sortering
En dat terwijl ze qua prijs/prestatie helemaal geen rol spelen vooralsnog :?
Het am4 socket bestaat al heel lang, dus als je nu een b450 hebt met bijvoorbeeld een ryzen 5 2600 hebt, zullen er best wat mensen zijn die voor een 5000 serie gaan als upgrade, want hij is gewoon een stuk sneller, ook al heeft de 3000 serie betere prijs/prestatie, dat hoeft nog niet te zeggen dat de snellere met de iets mindere prijs/prestatie slecht verkocht wordt, kijk maar naar al die oudere i7 modellen van Intel afgelopen jaren tot de i7 7700, die hadden ook slechte prijs/prestatie, maar waren altijd super populair.
Dat zou niet zo slim zijn, in een b450 een 5000 series knallen.
Hoezo niet? werkt prima. Als je nu een 5000 series wilt en je al een deftige videokaart hebt, dan kun je voorlopig wel vooruit.
De bios updates voor B450 voor 5000 series komen pas Januari beschikbaar. Daar doelt hij op denk ik :)
Klein vraagje, is voor de X570 wel de drivers al uit voor de 5000 series?
Als het goed is wel. Anders is der namelijk geen enkel moederbord waarmee de 5000 serie werkt ;). Er is geen nieuwe serie moederborden met zen 3 namelijk
toch wel en ook weer niet. :D

er zijn heel wat rev 2.0 mobo recent ingevoerd en wat andere types om dit eigenlijk samen te brengen.
Uefi firmware van je moederbord moet ondersteuning bieden voor AGESA 1.1.0.0. Zie https://nl.hardware.info/...-voor-zen-3-en-ryzen-5000

Alle 5xx chipset borden zouden die update nu beschikbaar moeten hebben.
4xx chipset volgt q1 2021. 3xx chipset krijgt geen support voor zen3.
AGESA 1.0.8.1 is de eerste die ondersteuning bied voor Ryzen 5000

AGESA 1.1.0.0 is de verbeterde versie en heeft ook performance verbeteringen voor Ryzen 5000
Wisselt per moederbord. V.w.b. bios tenminste. Laatst een opgezocht bij Asrock op de site en daar was net een nieuwe bios release aan toegevoegd. Dus even de website van jouw moederbordfabrikant controleren.
Ja dat is jammer inderdaad, maar zijn comment doet denken dat het nooit werkt of dat er iets stuk zal gaan, en dat klopt niet.
Vul het even in hoor, maar hij kan ook bedoelen dat tegen de tijd dat het moederbord en nieuwe bios heeft de prijzen van deze processors al weer wat gedaald kunnen zijn.
voorlopig werkt een b450/x470 nog niet met de 5000 serie..
updates volgen (hopelijk) later voor deze chipsets
Volgens mij heeft AMD al toegezegd dat de 400 series chipsets gewoon worden ondersteund. dat moederbordfabrikanten de updates nog niet hebben gereleased doet daar niks aan af.
Misschien sneu voor de early adopters, maargoed, dan even geduld hebben.
ik las gelijk: Als je NU een 5000 serie wilt..
nadruk op nu.. en nu werkt het nog niet. Komt wel, maar nog even geduld hebben.
Niet helemaal waar. Fabrikanten kunnen inderdaad een bios update ontwikkelen voor de 5000 serie op b450 x470 chipsets. Ze mogen van AMD echter pas vanaf volgend jaar deze updates uitbrengen.
Edit: ik las het verkeerd, je noemt geen onjuistheden.

[Reactie gewijzigd door AfroJarl op 24 juli 2024 23:31]

Ah dat wist ik niet. Bedankt, ik zat al steeds de site van Asrock te refreshen. Jammer dan, dan gaat het hem voorlopig nog niet worden. Dan maar eerst de GPU upgraden, mits die leverbaar worden.
Gigabyte heeft per ongeluk een beta bios op 30 oktober uitgebracht.

Reddit gebbruiker heeft het draaiend op een B450

Kijk hier zijn testrestultaten.
Inderdaad pas in januari bios update voor de b450 chipset
Mijn inmiddels verkochte i7-3770 heeft het vanaf ongeveer dag 1 tot een maand geleden heel, heel erg goed volgehouden. Wellicht een beetje een bottleneck t.o.v. moderne CPU's (mbt GPU's), maar zeker nog krachtig genoeg.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 24 juli 2024 23:31]

Precies mijn punt, omdat die 3770 ten tijde toen jij hem aanschafte niet de beste prijs/prestatie bood, heeft jou niet tegengehouden hem te kopen,want bij het andere kamp werd et niets snellers aangeboden, zelfde geld voor de nieuwe 5000 series nu.
Mijn rotzooi pc heeft een 3770 maar die kan echt niet meekomen, zelfs al heeft ie 32GB in plaats van 16GB. Echt ik merk het in alles.
Verse Windows install gedaan? SSD?
Yep snelle SSD. Maar haal mee BO2 maar 199 fps op 1080p terwijl mijn 3900X dat op ultra doet met 2K :)
Ik denk dat je 1440p of 4K bedoelt? 1080p is namelijk het zelfde als 2K, dus dan zou je nieuwe processor exact even snel zijn als je oude.
QHD/1440p wordt vaak 2k genoemd, 1080p echter vrijwel niet, al vallen ze qua terminologie beide in de "2k resolutie".
Ik heb een maand geleden een upgrade gedaan van intel 3770 naar een AMD 3600 (inc nieuw mobo + ram). Wat een verschil! Alles is zooo veel sneller
Dat had ik al toen ik mijn nieuwe systeem met een R7 1700 bouwde. Eigenlijk uit nood, omdat mijn toen nieuwe RX580 niet werkend te krijgen was in mijn 3770 systeem. Systeem ging niet eens aan en wat bleek, ASUS bord ondersteunde het niet, dus toen maar nieuw systeem gebouwd. Niet alles is met BIOS upgrades te doen. Nu inmiddels een 3900X+X570+RX5770XT setje en mijn 1700/X370/RX580 setje bij mijn neefje. Maar die gaat straks verrast worden met een 3900X/B550/5700XT setje en dan komt de 1700 set weer hier terug als vervanging van mijn oude 3770.

Ik gooi geen spul meer op V&A om de dood simpele reden dat het daar door handelaren wordt opgekocht en dan met te grote marge wordt doorverkocht aan de doelgroep waar ik het liever rechtstreeks aan verkocht. Door de handelaren op V&A flikker ik het dan ook liever in de container dan dat zij geld verdienen over de ruggen van de minder bedeelden.
Hij gaat er volgende maand uit. Ook omdat moderne GPU's er niet op werken. Heb een 2060, een RX570 op geprobeerd maar die doen het beide niet. Dus wordt het straks een swap festijn. Mijn pc een 5900X+6800XT. Mijn 3900X+5700XT met nieuw MB en MEM naar mijn neefje en mijn oude 1700+MB+MEM+RX580 hier ter vervanging van mijn 3770. En 3770+660Ti gaan de verkoop in.
Helaas pas in januari een beta bios voor de B450. Ik heb mijn 2600 net een paar dagen geleden een upgrade naar de 3800xt gegeven, zelfde prijs bijna als de 5600x en niet gek veel langzamer dan wel soms sneller. Eind volgend jaar koop ik wel een x670 en 5800xt :)
Helemaal geen rol? Je hebt voor iets meer dan 300 euro de beste gaming processor voor dat bedrag ooit.
Het is een zeer goede cpu, maar toch zit er wel een kern van waarheid in Sergelwd's opmerking, al is die ook wat ongenuanceerd.

De 5600X is een heel mooie cpu op zijn €319 prijspunt, echter kijk je bijvoorbeeld naar de Ryzen 3600, wat net als de 5600X een 65W TDP Sku is en dus ook in dat opzicht een mooie vergelijking zie je dat de 5600X zo'n gemiddeld zo'n 20% sneller lijkt te zijn in gaming, wat natuurlijk een zeer mooie sprong is. Echter is de 5600X (momenteel AMD's goedkoopste 5000 serie Sku ook +-60% duurder.

Zeer goede absolute prestaties dus, maar bij performance per euro scoort de oudere cpu beter.
Op een nieuwe game-pc die met gemak €1500-2000 kost, €105 ( gemiddeld kost de 3600 nu €215,- ) besparen om vervolgens reviews: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X 26,4% gemiddeld te laten liggen is een zeer slechte keuze. Verder hoop ik graag dat iedereen die dat denkt lekker nu een 3600 koopt ( had je beter eerder kunnen doen had je er langer plezier van gehad ) des te eerder heb ik een 5600x.
Hoeveel mensen gaat echt een game PC bouwen van 1500 tot 2000 euro om op 1080P te gamen, ik ken er niet veel meer (op een enkeling na die echt bijv. een 360hz ervaring wil), vrijwel iedere gamer die ik ken stapt de laatste jaren 1440P of zelfs 4K bij nieuwe pc en in dat geval ga je echt geen 26.4% uplift zien in prestaties ;)

Dat is ook gelijk een van de gevaren van het kijken naar cpu reviews wanneer gaming ter sprake komt, om gpu bottlenecks te vermijden gaan reviewers testen op 720P en 1080P, ga je daar blind op af, terwijl je zelf bijvoorbeeld nooit op 1080P zal gamen omdat je al over bent naar 1440P / 4K zie je al snel dat mensen denken een veel groter prestatie verschil te krijgen met hun aankoop dan dat ze daadwerkelijk krijgen omdat ze gekeken hebben naar reviews die (alleen) gekeken hebben naar lowres gaming, terwijl ze zelf nooit gaan spelen op die resoluties. Dit lijkt ook te gelden voor deze door jouw gelinkte 'cpu gaming prestatie index', als ik daar zo naar kijk lijken dat alleen 1080P resultaten te zijn, op 1440P of 4K zal die index er heel anders uit zien.

Verder ben ik het niet met je oneens, als je nu een nieuw systeem zou gaan bouwen zou ik ook zeker een 5600X kopen in plaats van een 3600, echter doet dat niets af aan het originele argument dat gemaakt werd dat wanneer je prijs / performance meeweegt in je aanschaf omdat je dit belangrijk vind de 5000 serie lang niet in alle gevallen een goede koop is, terwijl het in absolute zin gewoon de beste cpu's zijn die je nu kan kopen.

Zijn dit zeer goede cpu's: Volmondig JA!, zijn het altijd de beste cpu's qua performance per euro, nee, zeker niet.
Geen idee hoeveel mensen op 1080p gamen, volgens steam was het meer dan 70% uit me hoofd. Als ik echter de 10 populairste monitoren bekijk op tweakers is de resulutie idd hoger, https://tweakers.net/monitoren/vergelijken/ gemiddels 1440p kunnen we daar wel van maken zo ff uit me hoofd. Dus het zal minder zijn dan die 26,4%.

En ja ik snap het punt prijs/prestatie ook, echter is dat een compleet verkeerde benaming. Het kan veel beter de sweep spot genoemd worden. Prijs prestatie is eigenlijk gewoon zon beetje het goedkoopste model wat je kan krijgen, je hebt dan het meeste voor het minste, vrijwel alles kan alleen zal het 1 en ander iets langer duren. Naar mijn idee is een ryzen 3 3100 een beter prijs/ prestatie dan een ryzen 5 3600.

Neemt niet weg dat iedereen die wat ''ik geef weinig uit door corona'' euro's over heeft met een 5600x een goede deal slaat. En anders inderdaad lekker shoppen binnen het budget waar je je goed bij voelt.
1080P heeft inderdaad nog een hoge installed base, maar het marktaandeel binnen het DiY gaming segment lijkt hard aan het dalen te zijn en dat is waar het in dit geval inderdaad om draait, wat koopt de gamende Tweaker nu, niet wat hij 10 of 5 jaar geleden kocht en nu toevallig nog geeft staan en daardoor langs komt in de steamsurvey :)

En ja, dat zeker, de 5600X is een prima deal, ik zou nu ook altijd voor een 5600X of 5900X gaan afhankelijk van de wensen en eisen zou ik nu een nieuw systeem bouwen. De 5800X vind ik eigenlijk net een vreemde eend in de bijt en moet ik nog wat meer reviews van zien om te kijken of deze inderdaad zo oninteressant is als ik hem nu inschat.
De 3800x was destijds net zo'n vreemde eend in de bijt. De 3700x was een veel beter koop en als je nog meer cores nodig had nam je lekker een 3900x
Erg jammer dat de 5700x er niet tussen gepropt is voor zeg €379, had me ook wel wat geleken.
Je ziet ook al aan de orders dat, dat een onpopulair model is.
Klopt, ik denk eigenlijk juist dat ze de 5700X in deze line up hebben weggelaten juist om de 5800X er wat beter uit te laten komen. Echter lijkt de 5800X daar te duur voor en kom je nu al snel in de situatie dat een 5900X dan de betere koop is, omdat je voor een relatief laag bedrag 50% meer cores krijgt.

Misschien wil AMD eigenlijk wel alleen maar 6 core dies verkopen en de meeste 8 core dies bewaren voor het Threadripper en server segment ;) en plaatsen ze daarom de 5800X zo vreemd omdat ze die eigenlijk helemaal niet willen verkopen :P
De prijs stelling tussen de 5600x/5800x en 5900x is inderdaad vreemd, dat was het eerste mij ook opviel en eigenlijk best wel een beetje afzeik momentje zo van laat voorlopig maar, verschil tussen de 5600x/5800x is 150 euro voor die twee extra cores ?, bij de 5800x/5900x is het verschil slechts 110 euro voor vier extra cores? inderdaad blijkbaar willen ze de 5800x niet verkopen oid, maar voor die prijs sowieso ook niet interessant.

Een ITX build staat al 4maanden klaar wachtend op een verse CPU en GPU , en die blijft daar nog wel even staan vermoed ik..
Mensen met een 3xx moederbord en een Ryzen 1xxx zijn nu spekkoper om een Ryzem 3xxx processor te kopen. Nog even en die wordt goedkoper. Alle moederborden zijn na een bios update voor die processors te gebruiken. Mensen met een 4xx moederbord kunnen nog even tot 2021 wachten op de beta biosupdate geschikt voor de 5xxx processors. Die zal dan ook wel iets goedkoper zijn.
Wil je voor de max of het nieuwste van het nieuwste gaan, tja dan kun je idd een nieuw systeem bouwen met een 5xx moederbord en een 5xxx processor. Dan ben je voor een 1440p systeem ongeveer €1900kwijt. 5600x + X570 + 16GB 3200 + RTX3070 + M2 500MB + CPU koeler + 750W + 3440x1440 + muis + toetsenbord + win10 home.
... + M2 500MB + ...
Met 500 megabyte ga je niet ver komen vrees ik.
Ik weet niet hoe jij je pc upgraded, maar ik neem mijn voeding van 650 W, mijn nvme samsung 970 SSD (en nog een paar andere opslagmedia) en mijn case gewoon mee naar de volgende build. Het ander spul is 6 jaar oud (de voeding ook).

Ik bedoel maar: ik koop niet van vandaag op morgen een nieuwe pc, maar het is een jaarlijkse kost waarbij een paar onderdelen vervangen worden. Een nieuwe processor en een nieuw mobo (incl. geheugen) is ingrijpender, maar ik kom bijlange niet aan jouw 1.500 EUR, laat staan aan jouw 2.000 EUR.

Het is dus een kost, maar voor mijn nieuwe gaming pc ben ik rond met 800 EUR (ik kan nog wachten tot in januari).

Nog anders bekeken: ik denk dat ik jaarlijks gemiddeld zowat 300 EUR spendeer aan pc-hardware.

[Reactie gewijzigd door grrfield op 24 juli 2024 23:31]

Je klinkt een beetje verbaasd, je kan ook een grotendeels nieuwe pc kopen in plaats van een aantal onderdelen vervangen, zeker vanaf 18 november is het geen gek idee om even een nieuwe gpu mee te pakken als je toch bezig bent.
1500 euro zit je zo aan hoor:
6800xt €750
5600x €320
B550 mobo €180
32gb €180
kast €80
nieuwe voeding €120


Opslag kan mee, dat heb ik recent nog gekocht.
* Extra: Nieuwe waterkoeling blokken cpu, gpu, nieuwe slang, nieuw vloeistof, nieuwe vittingen €350

En die gaat dus weer een jaar of 4 mee en kom ik dus rond de 400 per jaar uit, valt mee ( tellen we even niet me nieuwe samsung c49rg90 en 5.1 speakerset mee ^^ )

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 24 juli 2024 23:31]

Eerder zoiets:

X570 Mobo 250 euro
5800X CPU 500 euro
GPU 3080 750 euro

1500 euro. De rest kan mee uit de oude build.
of je neemt een iets minderen upgrade:

X570 Mobo 150euro
5600X CPU 350euro
GPOU 3070 500euro

1000 euro

Die prijzen zouden i.m.o. iets moeten zaken voordat ik het aanschaf (en de leveringen verbeteren).
Dingen zoals Performance per euro vergelijkingen heb ik nooit echt begrepen. Wat boeit dat eigenlijk? Het is niet alsof de 3600 niet meer te koop is. Neem aan dat men gewoon een budget heeft, kijk dan gewoon wat voor performance je voor dat budget kan krijgen en klaarie, en als je genoegen neemt met net wat minder performance voor een leuke korting dan doe je dat..of niet.Dat de nieuwe sku's met dezelfde "naam x600" etc etc hetzelfde of ongeveer hetzelfde moeten kosten is imo nergens op gebaseerd. Leuk voor ons als dat gebeurt maar zeker niet vanzelfsprekend.
Hangt af met welke hardware de cpu gecombineerd gaat worden. Als er straks een AMD GPU bij komt, gaat de cpu onder Windows ineens ddr6x gebruiken IPV ddr4.

Dat zal het performance verschil echt wel groter gaan maken. Wellicht nog +30% of meer er bij in een goede setting.
Volgens mij heb jij de benchmarks niet gezien
Waarschijnlijk doelt Sergelwd op het gegeven dat momenteel de Ryzen 3xxx een betere prijs/prestatieverhouding heeft dan de nieuwe 5xxx varianten.
Maar zaken als fps/€ e.d. verliezen hun nut wanneer er geen CPUs met vergelijkbare prestaties zijn. Je hebt geen Ryzen 5000 nodig om emailtjes te lezen, maar als je hogere FPS wil in games, of kortere rendertijden e.d., dan is de prijs/prestatieverhouding van Ryzen 5000 de beste, want er is geen andere optie!
Ook hier hoort een zware kanttekening bij, namelijk vrijwel enkel wanneer je op 1080P zal gaan gamen, op 1440P, 4K en Ultrawide zijn de verschillen een stuk kleiner en een 5000 serie cpu dus ook, in ieder geval op dit moment, minder aantrekkelijk.

Verdien je geld met deze cpu's en ga je daadwerkelijk meer porductief zijn zal dit natuurlijk een ander verhaal zijn en dan kan het (veel) sneller zin hebben om een van deze nieuwe cpu's te kopen wanneer je kijkt naar prijs / performance.
Als je fps/€ wilt is een GPU veel betere investering tenzij je echt een oud beetje als CPU hebt.
Als je geen 3080 kan krijgen en 'dan maar' een 5900x koopt, terwijl je al een 3900x had én je speelt op een hoge resolutie, dan kom je van een koude kermis thuis denk ik.

Wat ik zo in de testen zie is letterlijk 3 fps gain op 1440p met AMD 3000 series vs 5000 series. Op 4k kan je het wel vergeten.

Maarja, mensen zitten thuis en willen gewoon heel graag een nieuw speeltje volgens mij :)

[Reactie gewijzigd door DavidZnay op 24 juli 2024 23:31]

Jij ook blijkbaar niet, want sergelwd heeft het over de prijs-kwaliteitverhouding en daar doet de Ryzen 3000 het beter dan de Ryzen 5000 (bron)
das knap maar ik vertrouw geen tweakers bronnen, andere bronnen gamernexus, ltt etc hebben andere testresultaten en die tonen zeker aan dat het verschil groter en beter is. want de 3xxx series komen niet in de buurt van de huidige intel series en was intel altijd in de top. nu zijn dus de kaarten omgedraaid en zie je dat vrijwel alle 4 nieuwe socs gewoon boven aan staan en intel verslaan.
Je snapt dat in een prijs-kwaliteitverhouding de prijs er ook toe doet?
Maar dat doet het ook.

Qua prijs outperform het de oudere series er ook de Intel series. Alle 4 nieuwe staan in de top. Daarop is het dus ook beter dan de 3600X etc.
Heb je daar toevallig een bron voor, dus daadwerkelijk een perf per euro staatje (en niet absolute performance) waarbij een 5600X bijv. een 3600 verslaat. In absolute prestaties is deze 5000 series cpu's zeer goed, daar zal geen twijfel over bestaan. Maar performance per euro zie ik het zeker niet in alle gevallen.

Als ik wat bijvoorbeeld wat 'napkin' math doe kom ik op 'accross the board' in gaming zo'n 20% snellere prestaties in games bij de 5600X t.o.v. de 3600, maar hij kost ook zo'n 60% meer (bij een prijspijl van €200 voor de 3600 en €319 voor de 5600X, zoals ze op de site staan van mijn 'standaard' leverancier).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 juli 2024 23:31]

???

De nieuwe processoren zijn ~25% sneller dan de oude, maar ook ~40% duurder (3900xt vs 5900x). Dan is de 5900x dus (op prijs-kwaliteitverhouding) minder goed).
In Games, buiten enkele hele specifieke cases, is de 5600X van 310 euro gepaard met een goed B550 moederbord van rond de 100 euro sneller dan de 530 euro kostende I9 10900K met een veel duurder Z490 moederbord.

Ik snap helemaal niet waarom er nu mensen zeggen dat de 5000 serie 40 percent duurder is, volgens mij waren jullie allemaal niet zo goed in wiskunde.

Jullie vergelijken de huidige MSRP van een Hot item dat net gelanceerd werd met de afgeprijsde prijs van een item dat al een jaar op de schappen ligt...

De Ryzen 5 3600X had ook een MSRP van 300 euro, of toch ergens rond die prijs. Toen de XT er kwam, werd deze een paar tientjes goedkoper en nu staat hij voor 230 EUR te koop. De 3600 waar iedereen over spreekt is 190 euro, maar na een jaar op de markt te zijn. Ik ben er zeker van dat AMD op termijn met een 200 euro kostende CPU zal komen ter vervanging van de 3600.

Dus ja, een 5600X is wel degelijk veel value for the money, je betaalt 200 euro minder dan de Intel variant voor de CPU alleen en krijg een evenzo snelle of snellere CPU die minder verbuikt en een beter platform heeft (PCI-E 4.0 en goedkopere moederborden).
Dit:
Jullie vergelijken de huidige MSRP van een Hot item dat net gelanceerd werd met de afgeprijsde prijs van een item dat al een jaar op de schappen ligt...
is nu juist wat de prijs-kwaliteit-verhouding vergelijking is.
Over een tijdje wordt die verhouding vanzelf beter wanneer de winkel prijzen van de 5000-serie wat dalen.
MSRP van de 3600 was $199 bij release, de 3600X had een MSRP van $249, zou je dus puur naar MSRP kijken (de 3600 is momenteel trouwens niet goedkoper dan MSRP, dus van 'afgeprijsd' is daar geen sprake)
kijk je nog steeds naar een 50% prijsstijging bij de 5600X t.o.v. de 3600 en 20% t.o.v. de 3600X.

De 5600X zal t.o.v. de 3600X redelijk competitief zijn qua value for money, de 3600 is echter meer value for money dan de 5600X.

T.o.v. Intel is de 5600X zeker value for money (al ben ik meer geintresseerd in 10600K t.o.v. de 5600X), maar dat moet de 5600X ook winnen. Echter kan je niet ontkennen dat andere AMD cpu's nog meer value for money bieden en laat nu juist zijn waar de discussie over lijkt te gaan.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat jouw definitie is van 'goed' B550 moederbord, ik heb lang moeten zoeken voordat ik een goed B550 moederbord vond dat voldeed aan mijn eisen en voor minder dan +-180 euro vond ik eigenlijk geen kandidaten, bij alle bordjes onder die prijs was wel iets mee (matige VRM, beknibbeld op i/o, vooral USB was een drama en ga zo maar door helaas).
Volgens Buildzoid hebben de Gigabyte Aorus Elite en Pro van rond de 100 euro beiden een zeer capabele VRM. Ik heb het hier niet over een bordje waar je mee aan XOC mee kan doen, maar gewoon iets wat deftig werkt, de meeste interessante features heeft en zelfs de 16 cores zonder problemen aan kan.
Ik weet zo niet wat de specs zijn van dat bordje, maar als de VRM top is (wat best kan op een budget bord), verwacht ik dat er weer beknibbeld op andere functionaliteit (w.s. I/O), bijv. maar 1x NVME of maar 4x sata, mogelijk geen USB-C of weinig usb poorten in het algemeen e.d.

Vaak zie je dat fabrikanten logischerwijs een compromis moeten sluiten op dat prijspunt waardoor er altijd wel 'iets' is.
Geen USB C en 2 NVME sloten, waarvan 1 via de chipset.
Benieuwd welke B550 moederbord je hebt gehaald?
Ik kwam uiteindelijk uit bij de Gaming Edge Wifi van MSI en een Asus bordje. Beide waren echter niet leverbaar toen ik wilde bestellen dus uiteindelijk de MSI Carbon Wifi gekocht, iets duurder, maar ook een betere usb configuratie dus uiteindelijk was dat het voor mij wel waard, hoeveel value technisch gezien uiteindelijk de Gaming Edge Wifi denk ik beter is op dat prijspunt.
Jullie vergelijken de huidige MSRP van een Hot item dat net gelanceerd werd met de afgeprijsde prijs van een item dat al een jaar op de schappen ligt...
Komt misschien ook wel doordat het bij elke reviews genoemd wordt en misschien niet altijd bij vertelt wordt dat de prijzen na een tijdje wel beter worden in verhouding. Of (meest waarschijnlijke IMO) menig persoon negeert die melding gewoon omdat ze het NU WILLEN HEBBEN!!! M.a.w..... heb even geduld.
Persoonlijk heb ik net een 2e hands 3600x op de kop getikt want heel eerlijk heb ik met mijn huidige 1700 al ruim genoeg performance en ik heb niet eens een goede reden om te upgraden behalve dat ik moet consumeren.
Wat!? Dus jij geeft geld uit omdat je anders geld overhoud? De logica ontgaat mij...
Goede processoren zijn echt te goedkoop tegenwoordig.
Dat heet gezonde concurrentie/innovatie. Ze geven er echt geen geld op toe hoor, het is voorheen gewoonweg TE DUUR geweest bij gebrek aan concurrentie/innovatie.
De goedkoopste is voor dezelfde prijs te krijgen en haalt de vorige serie AMD en Intel helemaal onderuit.
Niet echt dezelfde prijs, want de 2600 en 3600 zijn allang van prijs gedaald. Dezelfde adviesverkoopprijs misschien.

Als je nu op het moment beste bang for buck wil dan zit je met de ryzen 2600 of 3600 nogsteeds het beste.
125 eur voor een 2600, 200 eur voor de 3600. 340 eur voor de 5600x. Dus zolang de ryzen 5600x niet 70% sneller is dan de 3600 is de prijs-kwaliteitsverhouding gewoon slechter. Spoilers: Hij is bij lange na niet 70% sneller.
Op een complete game-pc 26,4% game prestaties laten liggen om gemiddeld €105 euro mee te besparen is een slecht idee, maar veel succes met je 3600. Sterker nog haal lekker een ryzen 3 3100, nog betere prijs prestatie verhouding.
De gemiddelde persoon zal het weinig uitmaken, die extra CPU kracht in games. Games zijn alsnog alleen maar cpu bound met snelle GPU's. Voor jan alleman zou een ryzen 3600 voor alsnog gewoon een mooiere deal zijn dan een 5600x, dus nee, ik vind niet dat je de oudere generaties gewoon zo makkelijk over het hoofd mag zien. Je bespaart gewoon 140 euro als je een 3600 neemt ipv een 5600x, en de gemiddelde gamer zal er zeer weinig aan merken.
Het gemiddeld persoon koopt deze weken eerder een ps5 of een xbox series x. Degene die het wel wat boeit reageren hier, en die zijn zeer geintresseerd in het beste binnen hun budget. In dat geval is een 5600x voor velen een zeer goede koop. Wil je prijs prestatie dan ga je 2e hands shoppen of een ryzen 3 3100 halen.
Voor de mensen die een nieuwe gamepc willen van een ruim budget ( zeg €1500 ) is een 5600x de beste prijs prestatie op de totale som.
Daarbij begint de 3600 inmiddels al weer duurder te worden. Die €140 euro verschil is het zeker niet, €120 kom ik wel op bij een megekko bijvoorbeeld.
Het is juist eerder 180 euro verschil tussen de 5600x en de 3600 als je hem morgen in huis wil hebben. (want wie weet hoeveel maanden je nog moet wachten als je nu nog achteraan de lijn gaat staan).

En grappig dat jij zegt dat juist tweakers veel interesse zullen hebben in de 5600x, mij lijkt het juist dat de 5600x als budget optie niet heel interessant zou zijn voor een enthusiastische tweaker. Die zou toch eerder voor een 5900x ofzo gaan.

Maar zoals je zegt, het gaat om beste performance binnen je budget. Dus als je voor de 3600 kiest dan komt er gewoon minstens 120 euro vrij voor een GPU upgrade. Dat is bijna altijd wel genoeg om een stapje snellere GPU te nemen. Voor de gemiddelde gamer zal het toch wel nuttiger zijn om een snellere GPU te hebben dan een sneller CPU.

Beide CPU's hebben hun plek, maar voor veel mensen is de 3600 nog gewoon een heel interessante optie. Als mijn CPU vandaag nog kapot zou gaan zou ik zelf niet extra geld uitgeven voor een 5600x, zou voor mij zo goed als niks uitmaken, maarja anekdote natuurlijk.
Ik heb een 5800X besteld. Ik wil een processor met een volledig werkende CCD. De 5600X en 5900X hebben beide CCD's waarbij slechts 6 van de 8 cores actief zijn..

De CCD's welke iets minder stabiel zijn worden iets gedownclocked en als 5800X verkocht. De langzamere '6 core' CCD als 5600X. De betere versies als 5900X en 5950X, maar dan twee CCD's per processor..
En grappig dat jij zegt dat juist tweakers veel interesse zullen hebben in de 5600x, mij lijkt het juist dat de 5600x als budget optie niet heel interessant zou zijn voor een enthusiastische tweaker. Die zou toch eerder voor een 5900x ofzo gaan.
Er zijn ook tweakers zonder budget.
En ook tweakers die een goedkoop systeempje zoeken voor kind of partner (als die laatste niets anders doet dan video's kijken, en facebooken)
En er zijn ook tweakers die op 2 weken oude nieuwsberichten reageren ;)
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-5900x/22.html

Hier is ook een grafiekje performance per dollar (stukje naar beneden scrollen). Ook daar komt Ryzen 5000 minder goed uit de verf dan vorige generaties.
Sommigen willen niet alleen prijs/performance, maar gewoon performance.
Met een 5800X ben je op 1440p(+) de komende 5+ jaar in games niet CPU limited.
Ryzen 3000 was de uitzondering ook, niet de norm. Ryzen 5000 series is AMD poging om een premium te vragen voor hun waar, en blijkbaar hebben ze dat met succes uitgevoerd.
Als je het te duur vind dan koop je het toch niet. Er zijn genoeg mensen die er wil voor betalen. Wie leidt betekend meestal dat zij ook de prijs kunnen bepalen.
Als Amd denkt as 17% IPC verbetering zoveel kost (en dit is nog zonder de hogere max boos clocks) moeten ze zelf weten.

Als Intel denkt dat ze voor iedere 3%performace verbetering per generatie ongeveer dezelfe en soms wel meer/minder kunnen vragen moeten ze zelf weten. Als je er niet mee eens ben koop het dan toch niet?

Als er te weining mesen kopen zullen ze het vanzelf merken hoor en passen de pijst aan waar nodig. Het is toch altijd vraag en aanbod.
Welke CPU biedt er dan gelijkwaardige kwaliteit voor minder geld?
Maar hij reageerde het alsof die het raar vond dat ze daardoor al uitverkocht waren, alsof een product een beste price/perofrmance moet hebben om snel uitverkocht te geraken, het ligt natuurlijk aan veel meer dingen.
Toch wel. De benchmarks die rekening houden met prijs tonen aan dat er heel wat (oudere) processoren een betere ratio hebben. Die ratio zegt uiteraard iets anders dan de rauwe prestaties van de processoren.
En die benchmarks zijn ook nog aardig verschillend per website...
Op de ene website zijn de Intels nog steeds sneller in games en op de andere website weer niet.
kan je dat onderbouwen ik bedoel ze verpletteren heel de Intel zelfs de i9 en alles en dat goedkoper.
Dus ze spelen wel degelijk een rol. m

maar nu jouw verklaring graag.
Maar niet goedkoper dan de Ryzen 3000 serie en die is prijs-kwaliteit beter dan de Ryzen 5000 serie (bron). Sergelwd heeft dus wel degelijk een punt.
Dit is wel de prijs-kwaliteit verhouding voor specifiek Cinebench. In games lijkt het er op dat de prijs-kwaliteit van de 5600X relatief een stuk dichter bij de 3600 komt vanwege de hogere IPC. Dan heb je nog de betere 6800XT performance in combinatie met de 5600X en wordt het een stuk meer het geld waard.

90% van de day-1 kopers van deze processoren zullen gamers zijn, vermoed ik, en dan is het een stukje logischer allemaal.
Als de kwaliteit waar je op zoek bent niet geleverd wordt door de 3000 serie maar wel door de 5000 serie is dat natuurlijk geen relevant argument.
Overal komt naar boven dat de 5900X de beste prijs/prestatie verhouding heeft.
Ik kom met een link om mijn bewering te staven. Jij niet...
LTT en Gamers Nexus.
Ik zie nog altijd geen link naar de bewuste pagina waar duidelijk staat dat de 5900X de beste prijs/prestatie verhouding heeft...
Waarom denk je dat Sergelwd op een intel CPU i.p.v. de Ryzen 3xxx doelt?
Omdat er maar 1 CPU is die wel beter is bij bepaalde benchmarks, de Threadrippers, welke verder geen enkele invloed hebben voor zijn genoemde prijs/prestatie.
De 5600x is nog niet onder de €325,- gekomen dus ik snap niet hoe je dit als goedkoper kunt omschrijven..
Maar zoals iemand hieronder al aangeeft is de geringe prestatie-winst veel waard voor sommigen.

ahh.. i9..
tsja als ik de 10900k met de 5900x vergelijk zie ik toch echt nogsteeds een minimaal verschil in prestaties en een groot verschil in prijs

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 24 juli 2024 23:31]

Gisteren besteld en vandaag binnen gekomen,
De 5600x voor 319,- euro bij Megekko. Dus dan heb je niet goed gekeken ;)
Hij kost nog steeds netjes €319,- bij megekko, niet alles geloven wat iemand op internet zegt;)
Soms wil je gewoon het snelste en is de prijs maar bijzaak.
En slecht is de prijs ook niet.
Prijs is minder belangrijk voor mensen die zo'n processor in het eerste uur kopen. De rauwe prestaties zijn heel mooi, en ook het feit dat het nieuw is, maakt het gegeerd voor bepaalde mensen.

Mensen die hun keuze maken op basis van 'best bang for the buck' zullen zeer zelden uitkomen bij een product dat net gelanceerd wordt.
Prijs/prestatieverhouding zegt maar een deel, in de ranking bij de Ryzen 5000 review op Tweakers stond de Ryzen 7 2700X helemaal bovenaan omdat die nu minder dan 200 euro kost en toch 8 cores/16 threads heeft dus heel krachtig in Cinebench. Niets tegen die CPU maar voor 144 fps gaming moet je die niet nemen, en over het algemeen wordt de Ryzen 5 3600 eerder voor gaming aangeraden dan de 2700X, ondanks de lagere prijs/prestatie.

De Ryzen 3 3100 heeft de beste prijs/prestatieverhouding die ik zo snel even kan vinden, is dat dan de CPU die je moet hebben? Voor een office pc (met dan wel een discrete GPU) of budget 60 fps gaming bak wel ja, maar iemand die een 12c/24t Ryzen 9 5900X koopt, zal daar wel wat anders mee willen doen vermoed ik.
wss omdat sommigen de prestaties de prijs waard vinden. (of gewoon een chip nodig hebben)
Lees de review van gisteren eens na.
Dan kom je tot een andere conclusie.
Ik vermoed dat dat ook de reden is dat er veel van de duurdere zijn besteld, waar de prijs/prestatie minder uitmaakt omdat mensen gewoon de hoogste prestaties willen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog een behoorlijk aantal mensen die gewoon aan het wachten waren op nieuwe CPUs voor een nieuwe PC die ze willen bouwen.
Het gaat vooral om de features, zoals dat het een performance boost opleverd van ongeveer 10% als je een RX6000 kaart erbij gebruikt.
Momenteel nog niet, maar zodra de RX6**** serie GPU's uitkomen, en we specs/builds weten van hoe goed ze zijn. dan wordt het pas leuk om te gaan kopen..

Early adoptors hebben namelijk vooral last van bugs, als je een maand of 2 later koopt, dan zijn vaak 99% van alle Bios bugs verholpen.
De releasevoorraad was in vergelijking daarmee immers al een veelvoud.
Waar is dat op gebaseerd?
Ik maak uit het artikel op dat dit gebaseerd op de aantallen die de betreffende winkel hebben kunnen leveren van beide product series. De winkels lijken aan te geven dat ze flink meer Ryzen 5000 Sku's geleverd hebben gekregen, en dus ook verkocht, voor de launch dan dat ze RTX 3000 Sku's geleverd hebben gekregen bij die launch.

Op zich is dit nog niet eens onlogisch, een videokaart zal lastiger te fabriceren dan een cpu, daarnaast is de core die gebruikt in de Ryzen Sku's zeer klein +-75mm2, terwijl een Nvidia GA102 die iets meer dan 8x zo groot is met zijn die size van 628mm2. Het yielden van core dies zal in principe voor AMD op het inmiddels erg volwassen TSMC 7nm proces een stuk makkelijker zijn dan het yielden van Nvidia gpu dies op het Samsung 8nm proces.

Nu heeft Ryzen ook nog een i/o gefabriceerd op een ouder proces, echter lijkt daar geen bottleneck te zitten qua productie, bij TSMC 7nm mogelijk wel gezien de vraag naar die wafers, echter al met al moet het een stuk makkelijker zijn om een flinke voorraad van deze Ryzen cpu's aan te leggen dan dat het is om een soort gelijke voorraad aan te leggen van bijv. GA102 gebaseerde gpu's.

De vraag naar 7nm wafers en de die grootte kan mogelijk bij AMD's Radeon RX6000 series gpu's ook wel voor wat leveringsproblemen gaan zorgen, ook daar verwacht ik op dit moment niet echt een smooth lancering maar ook (veel) vraag en mogelijk relatief weinig aanbod.
De winkels lijken aan te geven
Daar lijkt het inderdaad op, maar dat is niet expliciet aangegeven. Je kunt het ook lezen als een aanname van de redacteur. Ik vraag me dit af omdat ik nog helemaal geen voorraad getallen van Nederlandse webshops voor de rtx3000 gezien heb. En nu is er plots bekend dat 1500 een veelvoud is van dat onbekende getal.

TSMC heeft natuurlijk veel meer ervaring met dit soort grote chips. Maar zoals je al aangeeft ook een veel grotere vraag. Niet alleen de RX6000 serie, maar ook PS5 en XBX worden op TSMC 7nm geproduceerd. Dat zijn mogelijk verklaringen voor de voorraden, maar op dit moment zijn de getallen (van de RTX3000 voorraad) voor mij nog geheel onduidelijk.
Tellen.
1 op voorraad van nVidia videokaart bij release, 3 op voorraad AMD CPU.
Is al een veelvoud.
Bakker: we hebben meer volkorenbroden dan witbrood.

cnieuweboer aan de balie: Bron?
Waarvan de helft nu op MP staat. :+
Hier op tweakers ook al hoor, kost je maar €100 meer voor een 5600X..
Smerige praktijken, jammer dat tweakers het allemaal prima vind.
Ik heb er ook melding van gedaan. Idd jammer dat Tweakers hier niks aan doet.
Stukje marktwerking, als je het er niet voor over hebt gewoon ff wachten. Als deze 'beleggers' ermee blijven zitten leren ze het wel af...

Waarom zou tweakers er wat aan doen als je voor een stevige prijs een nieuw artikel verkoopt? Je wordt niet bedrogen, de adviesprijs is bekend en er zullen er vast snel meer geleverd worden.

[Reactie gewijzigd door 7ven op 24 juli 2024 23:31]

Ik hoop zelf dat de 5600x nog iets omlaag gaat in prijs in de toekomst. Mooie opvolger voor de 3600 in nieuwe builds ;)
Met deze orders in z'n kort tijd kan je dat voorlopig nog wel even vergeten.
Gaat denk wel weer omlaag wanneer mensen er achter komen dat niemand het wil kopen voor 500€ via Ebay. :+
Nieuwe builds.. tja ligt er aan hoe vaak je upgrade natuurlijk. Die van mij is net een jaar oud dus die blijft voorlopig nog wel zitten.

Als je nu gaat upgraden is de 5000 serie natuurlijk het meest interessante.
Ik hoop zelf dat de 5600x nog iets omlaag gaat in prijs in de toekomst. Mooie opvolger voor de 3600 in nieuwe builds ;)
Precies, wil een AMD X570 MB, met 16GB DDR4 3600MHz RAM, en Samsung 980 Pro 500GB, en een Ryzen 5 5600X, en een Radeon RX 6800XT bouwen.

Maar wacht nog eventjes, tot de Radeon RX 6800XT uit komt..
Dat lijkt me een prima build!
Dat lijkt me een prima build!
Bedankt.

Alleen heel veel bij elkaar, voor de AMD X570 MB, met 16GB DDR4 3600MHz RAM, en Samsung 980 Pro 500GB, en een Ryzen 5 5600X, ben ik al €740,- kwijt.

Maar natuurlijk zijn de Ryzen 5 5600X niet meer te koop voor wat weken, anders had ik eerst dat gekocht en dan wat maanden later de Radeon RX 6800XT.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 juli 2024 23:31]

Precies, houdt me op de hoogte als je wat bouwt ik ben wel geïnteresseerd in een vergelijkbare config.

6800xt gaat ook richting 650€ dus gaat denk wel richting de 2000€ totaal.

Met een 5700xt en ryzen 3600 kan je al een tijdje tussen de 1000-1500 een prima systeem bouwen.
Ja zeker, als je alles moet kopen ben je ben je een STUK minder kwijt dan €2000,- totaal.

Aerocool Aero-300 FAW Midi Tower
Seasonic Core Gold GM 650 PSU
Asrock X570 PHANTOM GAMING 4S
AMD Ryzen 5 5600X
Ballistix DDR4 2x8GB 3600
AMD Radeon RX 6800XT
Samsung 980 PRO 500GB M.2 SSD
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM008 Barracuda
Logitech MK345 Qwerty US

€1500,-

Ja is nog steeds veel geld maar een stuk minder dan €2000,-

Ik heb geen behuizing nodig, of voeding, of extra opslag, of toetenboard en muis, want dat hergebruik ik denk ik gewoon, alleen moet ik een dure MB kopen als ik voor een AMD X570 ga, omdat ik niet meer de ruimte heb voor een ATX MB, door me grote radiator.

Maar ik zal je op de hoogte houden, hoe het is verlopen, maar misschien neem ik wel gewoon een Micro-ATX B550 MB, zo als de Gigabyte B550M AORUS PRO, die is een STUK goedkoper, en heeft zo goed als ook alles wat ik wil, behalve 2x M.2 Pcie 4.0 x4, die heeft er maar een, zal kijken wat ik doe.
Alternate vertelde mij al dat er geen voorraad word verwacht dit jaar van de 5900x en 5950x
Staat inderdaad verwachte levering in 2021 (bij de 5800x althans). Word dus nog even wachten :P
Voorraad zal er ook niet zijn, deze zijn meteen verkocht als ze binnen komen
Dat zeggen ze ook voor de 3080. Klantenservice zegt dat alleen maar omdat de productinformatie dat zegt. Alternate levert weinig 3080s vergeleken andere winkels maar het is zeker wat en dus zeker geen 2021.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 24 juli 2024 23:31]

ja klopt denk ook meer dat ze dat doen omdat ze geen idee hebben wanneer ze levering krijgen. En zo liegen ze nooit :+
Behoorlijke aantallen. Ik heb ook gehoord dat het best wel goede processors zijn. Nu nog wachten op goedkopere chips zoals non X processors en de 5300X. Maar waar is de focus van systeembouwers naartoe?

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 24 juli 2024 23:31]

Als je de review van gisteren zou lezen, zou je weten dat ze Intel op bijna elke test voorbij zijn gegaan qua prestatie en prijs/prestatie.
Waarom haal je nu Intel erbij? Als jij de review van gisteren had gelezen, had je gezien dat in de algehele prijs/prestatie index de 3000 serie het beter doet dan de 5000 serie. Als je gewoon hoge prestaties wil maakt dat niet veel, maar ik zou toch nog wel twee keer nadenken of je echt een 5600X wil kopen en niet een 3700X. De 5600X heeft wel voordelen hoor, maar ook nadelen.
De 5600x is vergeleken met de 3700x en ook de 3800x sneller in zowel multicore als singlecore.
In Multicore wint de 5600x maar net, maar wel met 2 cores minder.
In gaming is de 5600x een totale andere wereld dan de gehele 3000 serie.
Beide kosten net zoveel.

Noem jij nu dan eens de nadelen op van de 5600x vergeleken met de 3700x/3800x, want die zijn er niet.

Als je nu een gaming pc wilt hebben dan is de 5600x de beste keuze kwa prijs.
Hij verslaat zelfs de 10900K van Intel die VEEL meer kost.

[Reactie gewijzigd door Andreshoi op 24 juli 2024 23:31]

Om eerlijk te zijn had ik wat andere getallen in mijn hoofd van 3700X vs 5600X voor multicore. Dat gezegd hebbende, er zijn nog steeds behoorlijk wat applicaties waar de 3700X de 5600X ruimschoots verslaat volgens Tweakers review. Dus daar heb je het nadeel....

De specifieke use case van gaming heb je gelijk, dat zal ik niet ontkennen. Of nou ja, om toch een discussiepunt te noemen: Onder de streep is CPU vaak niet de bepalende factor in prestaties van een game PC, en voor een goedkopere build is een 3600 imo prima te verdedigen tegenover een 5600X, een 3700X niet inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 24 juli 2024 23:31]

Ik vergat om te zeggen dat dit alleen voor 1080p geldt (voor gamen).
Op hogere resoluties is de cpu inderdaad totaal niet belangrijk.
Op 1440p is zelfs mijn 8700k bijna net zo snel als de 5000 serie......wat eigenlijk jammer is aangezien ik dan eigenlijk niet echt een goede rede heb om te upgraden :P
Daar heb je gelijk in.
Masr hoe lang gast AMD met zichzelf concurreren met een oudere serie en de nieuwe?
Ja, die heb ik gelezen. Ook gekeken naar de reviews van gamers nexus en LTT.
Goei spul dus.

Ik heb van Nexus gezien en van de buren van hardwareinfo.

LTT ga ik ook opzoeken.
Huh? Qua games zag ik Intel winnen in prijs/prestaties. Nu ja als je de 5600x gaat vergelijken met de 10900K heb je een punt maar dat geldt ook als je de 10600K vergelijkt met de 5950x. De duurste producten zijn altijd slecht qua prijs/prestaties

Als je echter 8c vs 8c vergelijkt dan heb je met de 5800x 10-15% betere gaming prestaties op 1080p dan de 10700F voor een 50% hogere prijs. Dat is toch afschuwelijk qua prijs/prestaties.

[Reactie gewijzigd door napata op 24 juli 2024 23:31]

Klinkt als een leuke voorbode voor de aankomende launch van de RX 6000 series..
Waarschijnlijk gebeurt dat weer op dezelfde manier: kaarten binnen een paar minuten uitverkocht
Je zou bijna denken dat ze dit op een andere manier moeten doen...
Gelukkig heeft AMD de prijs al bekendgemaakt, als ik AMD was zou ik 'm (launch) prijzen verhogen.
1000 stuks voor heel de benelux is wel karig als je het mij vraagt. Indien ze dit snel weer aanvullen is dat prima in te lopen, maar ik kan me voorstellen dat de eerste voorraad binnen een kwartier foetsie was over 3 landen verdeeld zo.
Als iedereen zo graag nieuwe hardware wil en dit normale voorraden zijn at launch, dan snap ik de situatie omtrent de Nvidia kaarten ook wat beter. 150 stuks voor de 5900X is wel heel weinig :/
Persoonlijk vindt ik de voorraad ook erg karig, ik bedoel veel mensen hebben al paar maand gewacht op de processoren omdat men wist dat AMD met wat nieuws zou komen. Uiteindelijk zijn er ook niet zo veel verschillende webshops die de processoren hebben aangeboden.

Zolang er genoeg voorraad weer onderweg is zal het geen probleem zijn, maar ik zie bij bepaalde webshops staan leverbaar in 2021 en bij een ander minimaal 10 dagen. Dit betekend dat er niet zo veel stuks op kort termijn beschikbaar zijn, men moet toch zeker 2 weken of meer wachten voordat we weer wat aantallen in de Benelux kunnen verwachten.

Gelukkig zijn de grafische kaarten ook nog niet uit en Nvidia kan helemaal niet leveren dus persoonlijk heeft het niet zo heel veel nut voor mij om nu al een nieuwe processor te bestellen. Maar dat er een nieuwe Zen 3 processor is wel duidelijk.
Vind het vooral kwalijk dat alle online webshop gewoon elke betaling aan nemen. Terwijl ze 0,0 idee hebben wanneer er weer voorraad is.
Gister rond 15:10 op Azerty geweest, stonden toen nog 200 oid 5600X. Maar lekker gepasst, 319, terwijl de 3600 maar 169 was. Doei doei, de (stille) afspraak was dat we sneller zouden krijgen voor misschien heel klein tikkeltje duurder, dat heet evolutie. Ben geen gamer, en denk dat ik wel met 3100 afkan, maar hoe futureproof is dat.. (zo subjectief als wat). Maar zou nog eerder de Intel 10400F voor 158 bestellen dan de 5600X.

[Reactie gewijzigd door Sjah op 24 juli 2024 23:31]

Je maakt 2 fouten, de AMD 3600 was tijdens de introductie 200 euro.
Daarnaast vergelijk je de 3600 zonder X met de 5600 met de X
Pak dan de introductieprijs van de 3600X deze was hoger dan 250 Euro.
De 5600X is dus iets meer dan 50 euro duurder.
Dat valt me nog mee als je zit wat voor extra prestaties je krijgt bij gamen.
Lekker wachten op prijsdalingen. Het is zeker een mooie CPU/soc maar de prijs is echt op dit moment veel te hoog. Daarnaast ontbreken nog alle benchmarks van de nieuwe gen. inc. met X570 en B550 mobo's
Mee eens, ik wacht nog lekker voort voor de Ryzen 5800X, er is geen haast in mijn geval en de prijs vindt ik idd wat te hoog op dit moment.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.