Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony introduceert modulaire microledschermen voor professionele toepassingen

Sony heeft nieuwe microledschermen geïntroduceerd onder de Crystal LED-naam. Het zijn opvolgers van de eerder uitgebrachte schermen die zijn gericht op professionele toepassingen, zoals de filmindustrie. De schermen zijn modulair en halen een hogere helderheid.

Er komen twee modellen beschikbaar. Allereerst is er de C-series, waarbij het vooral draait om het bereiken van een hoog contrast, waarbij een verhouding van 1.000.000:1 wordt genoemd. Dit is een waarschijnlijke waarde, gelet op de zelfemitterende eigenschap van microleds. Daarnaast zijn deze schermen voorzien van een 'diepzwarte coating' om ze te optimaliseren voor toepassingen in showrooms, lobby's en studio's. De maximale helderheid bedraagt 800cd/m², wat ongeveer overeenkomt met de huidige helderheid van oledtelevisies.

Daarnaast komt Sony met de B-Serie, waarbij een helderheid van 1800cd/m² mogelijk zou zijn. Vooral dit scherm zal ingezet worden door filmmakers en dienen als virtuele studioachtergrond, mede vanwege de hogere helderheid en de aanwezigheid van een matte antireflectiecoating. Waarschijnlijk is het contrast bij deze schermen wat minder hoog dan dat van de C-series, onder meer omdat hier prioriteit wordt gegeven aan de hogere helderheid.

Nieuwe Crystal LED-schermen komen beschikbaar met twee verschillende waarden voor de pixelpitch: 1,2 en 1,5mm. Dat heeft gevolgen voor de mogelijke set-ups, omdat de nieuwe modellen bestaan uit modules die aan elkaar worden gekoppeld. Een individuele module meet 27" of 608x342mm. Bij de pixelpitch van 1,2mm zijn er drie opties: een 110"-scherm met 16 modules en een full-hd-resolutie, een 220"-4k-scherm dat uit 64 modules bestaat en een breed 8k x 2k-scherm van 400" dat 128 modules gebruikt. Voor de modellen met een pixelpitch van 1,5mm zijn er twee opties: een 137"-scherm met full-hd-resolutie en 25 modules en een 275"-scherm met 4k-resolutie en 100 units. In principe moeten met de modules ook andere configuraties mogelijk zijn. Volgens Sony zijn deze nieuwe Crystal LED-schermen ook een stuk eenvoudiger te installeren dan hun voorgangers.

Beide modellen worden voorzien van een X1 for Crystal LED-beeldprocessor in combinatie met een nieuwe controller, wat onder meer de interpolatie en de overgang van kleuren moet verbeteren. Ook maakt deze chip het mogelijk om gebruik te maken van een eigen database waarin afbeeldingen worden vergeleken, wat moet leiden tot ruisreductie en betere opschaling van de resolutie. Op het vlak van hdr worden HLG en HDR10 ondersteund.

Prijzen voor de nieuwe Crystal LED-schermen zijn nog niet bekendgemaakt. De schermen moeten in de zomer van dit jaar beschikbaar komen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-01-2021 • 10:40

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Hoe lang zal het duren voordat micro led in mainstream hardware als normale monitoren zal komen?

[Reactie gewijzigd door cagXZ op 7 januari 2021 15:17]

Volgens mij is microled een tussen vorm van lcd naar oled (of andere full-led). Wat wil je voor je gaming? Snelheid? Hoge resulutie? hoge kleurdiepte? Diep zwart?

De schermen die hier gepresenteerd worden zijn bedoeld om giga grote schermen op te bouwen. Daar zit een centrale controller tussen die het aangeleverde beeld optimaliseert voor elke module. Dat is voor gameing extra vertraging die je daar niet wenst. De optimalisatie voor dit soort schermen is eerst de perfecte kleur, dan de goede resolutie en het hoeft niet bloed-snel.
Nope waar jij het over hebt is mini-led. Dat is niks anders dan lcd met meer backlight zones. Microled is in theorie helderder en minder gevoelig voor slijtage dan OLED. Maar zoals je hier ziet is het nog niet zo makkelijk om tot een bruikbare schaal te komen.
Goed verbeterd. Mijn fout. Miniled is dus de lcd met veel kleine backlight-leds eventueel in kleur maar nog steeds met een lcd-scherm er voor.

Micro-led zijn heel veel (losse?) leds die samen het scherm opbouwen: https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED

Dan is de micro-led dus meer vergelijkbaar met oled, dat het beeld wordt opgebouwd uit allemaal losse lampjes, in beide gevallen allemaal leds. Waarbij de micro-led zijn opgebouwd als losse leds en oled is opgebouwd met een print en/of ets techniek.

[update] wiki link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door beerse op 7 januari 2021 11:37]

Microled is super exciting en gaat in dat opzicht OLED voorbij.

Overigens ook gewoon voor thuis beschikbaar.... Zou me niet verbazen als de optimalisatie van dit productieproces nog langer gaat duren dan bij OLED.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 7 januari 2021 15:58]

OLED is leuk als thuisbioscoop maar die burn in is killing voor PC en gaming gebruik.
Voor gaming is dat echt niet killing. Draai hier al bijna 2 jaar aardig wat uren games op oled, maar van enige burn in is er nog geen sprake. Er zit al een aantal generaties zoveel techniek in Oled om het te voorkomen, dat het bij normaal gebruik (ook gaming) echt geen risico meer mag zijn. Contrast, reponse en zwartwaardes zijn zo ontzettend goed, dat ik nooit meer terug ga naar LCD.

Werk je echt alleen maar met statische beelden, dan acht ik het risico aannemelijk, maar dan ook echt alleen maar bij zowat exclusief desktop gebruik.
Burn in of lage helderheid, hoe dan ook, je paneel degradeert. Je kunt denken van niet maar als jij statisch e HUD elementen weergeeft onstaat er gewoon retentie en het paneel lost dat op door de helderheid te verlagen en dynamisch bij te sturen.

2 jaar is bovendien echt NIETS voor een beetje monitor. 7-10 jaar moeten die dingen gewoon mee kunnen, dat geldt iig voor LCD zeer zeker. TV idem. Dat de laatste vijf jaar dan niet meer zo mooi zijn als de eerste, soit, maar OLED begint al niet op hoge helderheid, dus dat is echt wel een probleem.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 januari 2021 15:02]

Ah daar is argument nummer 2, helderheid. Heb jij wel eens een Oled gezien in real life? De helderheid van mijn huidighe Oled is vrij letterlijk stukken hoger dan mijn vorige LCD. De helderheid van tv's is sowieso met factor 3/4 hoger dan 5/7 jaar terug. Ik kom tot nu toe niet boven de 50/60% uit. Zelfs overdag is dat meer dan voldoende.
Image retention kun je gewoon letterlijk checken door een kleurtest te draaien. Zelfs als dit voorkomt is daar sinds 2017 in vrijwel alle tv's een standaard feature die regelmatige draait om restbeelden te verwijderen. Dat is naast de standaard pixelshift. En dan ook weer, je moet tegenwoordig echt je best doen om dit überhaupt voor elkaar te krijgen. Bij normaal gebruik zou dit echt niet mogen gebeuren.

En normale panelen degraderen ook in helderheid, dit is gewoon kwestie van tijd bij alle types die je koopt ongeacht Lcd/Oled. Helderheid spoken van de Qled divisie blijven zelfs onder tweakers zijn vruchten afwerpen. Alsof Oled standaard nauwelijks licht opbrengt |:(

Nogmaals ik zeg niet dat Oled heilig is, maar persoonlijk zou ik niet meer overstappen naar een normale LCD. De voordelen van Oled wegen voor mij zwaarder dan de nadelen.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 7 januari 2021 15:21]

Ik zit je verhaal te lezen op mijn telefoon en bedenk me dat een helderscherm vaak als pluspunt word gezien in de mobile wereld maar eigenlijk is het gebruik bij mij van boven de 50% misschien een 1 uur per maand omdat je iets net ff beter wilt bekijken en dan snel weer terug naar 10-30% want batterij. Hoe groot is dat pluspunt dan als je er nauwelijks gebruik van maakt?
Alle televisies en monitoren degraderen. Vroeger de CCFL-buisjes die na enkele tienduizenden uren aan hun einde waren, nu de LED's. Vooral TV's worden op de maximale backlighthelderheid afgeleverd. Ook bij wat duurdere modellen zijn de LED-strips soms al kort na de garantie stuk. Als je de helderheid direct na aankoop terugschroeft, gaan ze veel langer mee. Precies zoals bij OLED, maar de fouten zien er minder spectaculair uit.
Na een paar jaar zeer intensief gebruik, valt de burn in op mijn amoled scherm (op3t) me ook erg mee. Op een puur wit scherm zijn de icoontjes uit de notificatiebalk zichtbaar, maar dat is het ook wel. 99% van de tijd staan die icoontjes toch op die plek, en kan ik er niets van zien :P

Besloten om dark mode tijdelijk uit te schakelen, zodat de icoontjes zwart ipv wit zijn, vraag me af of dat een beetje gaat helpen tegen de burn-in
OLED is in deze juist een tijdelijk tussenoplossing, met name omdat het bestaat uit organisch materiaal dat na verloop van tijd (tijdens) gebruik degradeert. Micro-LED heeft daar geen, of iig een heel stuk minder last van.
Volgens mij gaan de ontwikkeling vrij traag, de resolutie per inch is nog steeds vrij laag en de prijs nog extreem hoog. Misschien dat de situatie beter is in 4 jaar.
Vooralsnog, volgens de marketing: 'Very soon'

Vooralsnog, volgens de realiteit: 'Nooit in zijn huidige vorm'.

Het probleem met microdot is nog altijd onveranderd... het kan niet klein genoeg. En laat de beweging voor panelen en dan met name de monitor, waar OLED het minst kansrijk is en microdot dus een markt kan pakken, nou juist om verkleining gaan en niet om steeds groter. Bureaus worden dat immers ook niet en huiskamers zéker niet - buiten de happy few gerekend is ruimte schaarser aan het worden en duurder.

Binnenkort 8K in de huiskamer of op je monitor. Ik zie het al helemaal voor me (not) met microleds :D

Nee ik acht het geheel niet kansrijk eigenlijk anders dan voor zakelijke toepassingen. Denk eerder dat er iets met andere of betere filters geprobeerd gaat worden, en/of local dimming wordt verfijnd. Ook dat is al niet nieuw, denk aan quantum dot.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 januari 2021 14:59]

4K pas op 220"...

Dat duurt dus nog even voor we het naar 65" hebben teruggebracht.
Joh koop gewoon een tv nu die bij je budget past en zie wel. Dat ga ik doen dit jaar. Voordat microled de juiste formaat zal hebben voor de meeste mensen en betaalbaar wordt gaat toch wel minstens 5 jaar duren net als met oled.
Ik denk minstens nog 5 jaar en dan waarscheinlijk nog enorm duur zal zijn, ze kunnen het nog niet klein genoeg maken en een ander probleem is dat er veel uitval is, vandaar de modulaire opbouw. Dat fixen ze echt niet in een paar jaar.
Bij de pixelpitch van 1,2mm zijn er drie opties: een 110"-scherm met 16 modules en een full-hd-resolutie, een 220"-4k-scherm dat uit 64 modules bestaat en een breed 8k x 2k-scherm van 400" dat 128 modules
Je zou denken dat 64 modules niet 400" maar 440" zou zijn.
8x x 2k is 16 x 8 modules (extra breed). Dan is totale diameter 1010,543 cm = 397,85 inch ongeveer. De 4k module is 8 x 8 modules.

Was bedoeld als reactie op D11 :-)

[Reactie gewijzigd door 2right op 7 januari 2021 14:30]

Als bioscopen dit gaan implementeren kom ik wel weer een keer een filmpje mee pikken ;)