Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto toont doos en specificaties van eerste Huawei-laptop met Kirin-soc

Er is een foto verschenen van de Huawei L410. Dat zou de eerste Huawei-laptop zijn met een eigen Kirin-soc aan boord. De doos toont diverse specs van de aankomende laptop, die alleen voor de Chinese markt bedoeld lijkt.

Huawei maakt al jaren laptops, maar die zijn tot nu toe alleen uitgerust met Intel- en AMD-processors. De L410 zou een Kirin 990 krijgen, zo vermeldt de doos volgens een Weibo-post van een bekende leaker. De Kirin 990 verscheen voor het eerst een jaar geleden in de Mate 30 pro-smartphone en had daarin twee ARM Cortex A76-kernen op maximaal 2,9GHz, twee A76-kernen op maximaal 2,4GHz en vier A55-kernen op maximaal 2,0GHz, bijgestaan door een Mali-G76 MP16-gpu op 600MHz. TSMC maakte de soc op zijn 7nm-lijn, deels met euv.

De laptop heeft 8GB aan geheugen en een ssd van 512GB. De laptop is voorzien van een 14"-scherm. De grootte van de laptop staat er niet op, maar het hele pakket is 2,25kg volgens de verpakking. De laptop draait geen Microsoft Windows zoals Huawei-laptops in westerse landen, maar het Chinese, op Linux gebaseerde Deepin OS 20. Later zou de laptop ook Huaweis eigen HarmonyOS moeten draaien, een besturingssysteem dat vooralsnog op Android gebaseerd is.

Er ging al eerder een gerucht dat Huawei eigen socs zou willen gebruiken voor laptops en desktops en de L410 is daar het eerste voorbeeld van. Apple stapte dit najaar over op eigen Arm-socs met de nieuwe MacBook Pro, MacBook Air en Mac Mini.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

28-12-2020 • 09:20

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Op andere sites wordt ie "Huawei Qingyuan L410" genoemd (Qingyuan is een stad in China), en zeggen ze dat ie 5G connectiviteit heeft. Die 5G zal 'm niet goedkoper maken.

[Reactie gewijzigd door surfert op 28 december 2020 10:16]

Huawei grossiert in G5. Qua kosten zal het voor hun weinig uitmaken.
Ik ben vooral benieuwd in welke prijsklasse deze laptop terecht komt. Als Deepin OS er op draait zal een willekeurige westerse linuxdistro met ARM support ook wel lukken. Dan hebben we wellicht een leuke lichtgewicht linux laptop voor een leuke prijs.
En dan betaal je belasting, douane en importkosten e.d.
En dan betaal je belasting, douane en importkosten e.d.
Voor andere laptops uit niet-EU-landen zeker niet dan?
Veel minder omdat de fabrikant ze hier in het magazijn heeft staan in grote aantallen. En garantie geeft.
Als je deze laptop wil importeren betaal je gewoon meer en is garantie en support gewoon lastig.
Als ie soepel Ubuntu draait, de performance voldoende/goed is, en minder dan 400 euro kost, dan wil ik hem wel hebben als opvolger van mijn huidige laptop (i3, 8GB)
Ben benieuwd of ze Windows erop zetten of uiteindelijk een eigen desktop OS maken
De laptop draait geen Microsoft Windows zoals Huawei-laptops in westerse landen, maar het Chinese, op Linux gebaseerde Deepin OS 20. Later zou de laptop ook Huaweis eigen HarmonyOS moeten draaien, een besturingssysteem dat vooralsnog op Android gebaseerd is.

Dat staat dus al in het artikel
HarmonyOS in zijn huidige vorm is gebasseerd op Android, maar het is wel het doel om daarvan af te stappen en er een eigen kernel onder te plaatsen.

En aangezien Microsoft software mag blijven leveren aan Huawei, is er geen enkele reden waarom men deze laptop nient zou kunnen uitrusten met Windows zoals ze met hun andere laptops voor de westerse markt doen. Moeten ze enkel maar drivers schrijven voor de Kirin SoC.
...
is er geen enkele reden waarom men deze laptop nient zou kunnen uitrusten met Windows...
...
Moeten ze enkel maar drivers schrijven voor de Kirin SoC
Als je ziet hoeveel moeite het kostte voor Microsoft om Windows voor ARM uit te brengen, en met welk pover resultaat, dan vrees ik dat het niet zo makkelijk is!
Ik dacht ook dat het applicatieprobleem gedeeltelijk opgelost zou kunnen worden door open source software te compileren voor Windows ARM, dus probeerde ik vorige week HexChat en IceChat te compileren voor x86, x64 en ARM64.

HexChat bleek al teveel gedoe te zijn voor x86 en x64, omdat de buildomgeving vrij breekbaar is met MSYS2, MingW64 en Visual Studio. En IceChat kreeg ik uiteindelijk wel gecompileerd voor x86 en x64, maar WPF komt pas met Windows 10 21H1 naar ARM.

Het is dus helemaal niet zo gemakkelijk om software naar Windows on ARM te brengen en dat verklaart ook gedeeltelijk waarom er zo weinig software voor beschikbaar is. Linux is daar veel gemakkelijker in, omdat het besturingssysteem tegelijkertijd ook je ontwikkelomgeving is.

Bij macOS verwacht ik vanwege de Unix-onderlaag een soortgelijke ervaring, maar daar zal ik de komende maanden eens mee aan de slag gaan om te kijken in hoeverre dat echt het geval is.
Bij macos maakt het al niet zoveel meer uit doordat Apple met Rosetta 2 en ontzettend efficiënte “emulatie” heeft. Linus was hier ontzettend verbaasd over aangezien er dus maar 2-4% performance hit was in de meest gangbare applicaties. Dat is gewoon verwaarloosbaar

Daarnaast hebben verschillende software bouwrs al aangetoond dat een hoop software echt met een druk op de knop omgezet kan worden.

Dat komt voornamelijk door swift en XCode wat gewoon erg goed combineert.
Misschien zouden developers Windows 10 on ARM werkend kunnen krijgen. Zoals de Raspberry Pi, Macbook M1 (nog niet native) en het is zelfs gelukt op een Samsung Galaxy S8

https://www.xda-developer...ragon-835-powered-phones/
msWindows zullen jij en ik er zo niet op krijgen, de kirin 990 processor is op ARM chips gebaseerd. msWindows is voor zover ik weet alleen/vooral op intel x86 cpu-s beschikbaar.
De mswindows die op arm cpu-s beschikbaar is, is niet zomaar beschikbaar voor consumenten om zo te installeren.
Daarnaast is de rest van de architectuur in de arm werreld onderling nogal verschillend. De beschikbaarheid en de aansturing van de rest van de hardware is iets minder stabiel en dus vaker/meer werk voor de os-distributie.

Dat linux, android en chrome-os er op beschikbaar zijn komt vooral omdat de linux kernel die daar in gebruikt wordt, voor de leverancier iets flexibeler is en iets eenvoudiger is aan te passen.

Hopelijk is de linux distributie niet zomaar door de leverancier aangepast en zo meegeleverd, maar zijn de wijzigingen/aanpassingen terug gekoppeld naar de linux wereld en de linux source zodat andere distributies daar in de toekomst ook op gaan werken. Een beetje vergelijkbaar met wat/hoe het met de RaspberryPi gebeurt.
Vergeet niet hoe groot huawei is zelfs met die valse claims en sancties op basis van spionage.

Amerika zweet niet voor niets peentjes.
Oprechte vraag: valse claims? Of hypocriete claims? Misschien heb ik wat gemist.
Zijn de claims (beschuldigingen) bewezen dan?
Nee maar dus net zo goed waar als onwaar, het zijn simpelweg claims...
Iets claimen in deze context betekent iets beweren met vaak als achterliggende gedachten dat 'het zo is' of dat het bewezen is, oftewel hun waarheid.
Precies uit de context blijkt dus al dat het niet bewezen is. Maar het tegendeel is ook niet bewezen, dus het een valse claim noemen (is ook een claim) is net zo gebakken lucht als de claim zelf. Alleen dan 'de waarheid' van een ander...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 december 2020 11:46]

Ethiek is geen wiskunde watercoolertje. Menselijk handelen is veel complexer, regels zijn veel algemener en uitzonderingen bevestigen de regels. Dit is een zaak van vertrouwen. Waarschijnlijkheden zijn menselijke inschattingen, waarbij wij geobjectiveerde subjectieve argumenten meewegen en dat maakt het persoonlijk.

Algemeen
  • Dat de kans dat een willekeurige claim waar is, even groot is, als dat hij niet waar is, is niet te bepalen
Als jij een claim maakt hoor je die ook te onderbouwen anders blijft het iets, dat los hangt in de lucht
  • Dat geldt in nog sterkere mate als je een beschuldiging doet
  • Dat geldt nog meer als je op basis van die beschuldiging strafactie onderneemt
De reputatie en positie van de maker van de claim speelt ook een rol.
  • Staat hij bekend om leugenachtig gedrag in het algemeen dan vermindert dat zijn geloofwaardigheid
  • Heeft hij belang bij de leugens dan vermindert dat zijn geloofwaardigheid
  • Beschuldigt hij anderen van dingen die hij zelf doet, dan vermindert dat zijn geloofwaardigheid
  • Als hij soortgelijke claims heeft gemaakt die niet kloppen vermindert dat de geloofwaardigheid
  • Als hij dat standaard doet bij al zijn tegenstrevers, vermindert dat de geloofwaardigheid
  • Timing, als het onderdeel is van oorlogsvoering, vermindert dat de geloofwaardigheid
  • Bedrijft hij propaganda en staat niet open voor het tegendeel , dan vermindert dat de geloofwaardigheid
  • Als hij betrapt wordt op keiharde leugens vermindert dat zijn geloofwaardigheid nog verder
  • Als leugens in het niet vallen bij nog grovere vuile acties die hij doet, dan vermindert dat zijn geloofwaardigheid nog verder
De reputatie en positie van de beschuldigde speelt ook een rol.
  • Staat hij bekend als onbetrouwbaar, dan maakt dit de claim waarschijnlijker
  • Heeft hij waar hij van beschuldigd wordt eerder gedaan, dan maakt dit de claim waarschijnlijker
  • Heeft hij waar hij van beschuldigd wordt vaak gedaan, dan maakt dit de claim nog waarschijnlijker
  • Probeert hij de claim niet te ontkrachten, dan maakt dit de claim waarschijnlijker
  • Slaat hij op dezelfde manier terug, dan maakt dit de claim waarschijnlijker
  • heeft hij een sterke reden om dit te doen, dan maakt dit de claim waarschijnlijker
Hoeveel mensen zullen Holleeder geloven dat Peter R de Vries een grote drugshandelaar is? Ik denk niet dat veel zullen zeggen dat het fifty-fifty is, omdat er twee mogelijkheden zijn, waar of niet.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 28 december 2020 14:38]

Het is beter in dezen om het werk Sun Tzu als uitgangspunt te nemen.
Het is een westers trekje om alles te zien in termen van oorlogsvoering.
Laten we liever een boekje lezen: Hoe maak ik vrienden.
In dit specifieke geval heb ik persoonlijk wat meer moeite met de (onbewezen) claims door de impact van de gevolgen. Het mooie en tegelijkertijd vervelende aan claims is dat iedereen alles kan claimen zonder het te hoeven onderbouwen.

Maar goed, dat is ook weer een eigen mening. :)
Waarschijnlijk even vals als die claim van massavernietigingswapens in Irak, die als excuus diende om dat land binnen te vallen.
Alle middellen zijn goed om een concurrent uit te schakelen.
Als het allemaal zo overduidelijk zou zijn, had je echt allang wat gehoord middels onafhankelijk onderzoek.

Packets wat op vreemde adressen terecht komt, het verkeer wat via huawei (cloud)servers loopt, desnoods leaks vanuit insiders.

Maar er is in bijna alle grote lijnen, helemaal niets.

Ik weet nog dat het begon dat er servers van Huawei speciale chips zouden bevatten die dan data doorstuurde, op basis van ik meen een bloomberg onzin artikel.

Bleek geen hol van waar te zijn, maar daar begon het allemaal mee.

Herinneren we nog die vice-president of whatever in Canada? Onder valse voorwendselen opgepakt in canada namens Amerika zonder enig juridische rechtvaardiging, indeed, regelrecht tegen de wet in van Canada zelf.

Die vrouw zit nog steeds vast, geen enkele houdbare aanklacht. Maar ja Amerika als derdewereldland pur sang, doet wat het wil.

Geen haar beter dan China. (Inb4 whataboutism)
Amerika kan betere of goedkopere producten maken dan China: gaat ze niet meer lukken.

Of Amerika kan zijn laatste supermacht krachten gebruiken om de Chinese export te frustreren.
Is 2,25kg niet wat zwaar voor een 14’ laptop?

Misschien moet die flink gekoeld worden!?

Edit: Even in de pricewatch gekeken. En de enige (rond de) 2,25kg wegende 14’ laptops die daar staan zijn oude refurbished modellen en “toughbooks” (stevig gebouwd voor werk gerelateerd omgevingen). Dus ja. Hij is best wel zwaar.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 28 december 2020 11:05]

Dat is het gewicht van het hele pakket, dus inclusief voeding, eventuele accessoires en de verpakking.
Oh haha helemaal overheen gelezen.

Scherp.
@Proliges
Wel jammer voor je dat het lijstje Europese, Israelische en Amerikaanse softwaremakers die goede gezichtsherkenningssoftware maken, die alom geïmplementeerd is, een stuk langer is dan een A4tje, en je dus eigenlijk niets meer kan kopen. ;)

Maar op islamitische en Arabische terroristen filteren is natuurlijk minder erg? Want dat zijn allemaal echte terroristen. 8)7

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 december 2020 00:53]

Over die boycot tegen huawei, het is nooit bewezen. Trump heeft tegen iedereen iets. Dat de 3de Wereldoorlog door zo n maloot nog niet is uitgebroken daar sta ik versteld van. Hij heeft tegen iedereen prul. Huawei is gewoon het zwarte schaap geworden. Hij kan ook xiaomi en oppo het leven zuur maken want die bedrijven maken dezelfde telefoons met dezelfde software. Hij was ook zo Corona proof, hij heeft het nooit gehad. Een schoon vuiligheid als je t mij vraagt.
Trump deed veel verkeerd, heeft oa. het aantal bombardementen flink opgeschroeft. Maar hij is nou net de eerste president sinds Ford in de jaren die de VS (en zijn bondgenoten) niet bij een nieuw militair conflict heeft betrokken. Heeft zich zowaar hard ingezet om vrede te maken (vaak niet succesvol, zoals met Noord-Korea of in Syrië, maar het is iets). Dus om nu te zeggen dat het vooral bij hem raar is dat er geen WW3 is gestart vind ik wat krom. Verder heeft hij wel een hoop slecht gedaan, maar is de minst oorlogszuchtige president van de VS sinds de jaren 70. Credit where credit is due.

Een handelsoorlog kan je ook niet vergelijken met een echte oorlog (niet meer sinds de tijd van de opium wars en het openbreken van het Japanse isolement).
Dus om nu te zeggen dat het vooral bij hem raar is dat er geen WW3 is gestart vind ik wat krom.
Hij heeft menig land, groepering en volk tegen elkaar uitgespeeld en opgezet, net als dat nu half Amerika tegenover de andere helft staat.
En jij vindt hem de president van vrede? Omdat hij geen directe oorlog begonnen is. 8)7 8)7

Zijn eerste en latere acties in het midden-oosten, Irak, Iran, wapens voor SA etc hadden daar zo maar de vlam in de pan kunnen laten slaan.
De raketaanval op Soleimani had zo maar het begin van WW3 kunnen zijn.
Net als Amerika door hem onderhand een burgeroorlog ingestuurd wordt.
En daarnaast, met al haast 340.000 coronadoden stevent Amerika af richting de totaal 407.300 militaire doden in 5 jaar WW2 gevechten.

Credit where credit is due????
Inderdaad, dus niet naar deze narcistische kleuter.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 december 2020 00:38]

Ik zeg ook dat hij veel verkeerd deed, oa. dus veel bombardementen. Zeker geen president van vrede, ook hij zou niet de nobel prijs van vrede moeten krijgen. Maar de voorgaande presidenten hadden de lat extreem laag gezet. En Biden lijkt ook graag weer op het oude meer interventionistische pad van Bush jr. en Obama door te gaan als je sommige van zijn toespraken hoort. Dat de VS bijna een burgeroorlog heeft is ook overdreven sensatie nieuws.

Misschien als je wat meer leest wat die presidenten daadwerkelijk doen en zeggen allemaal, en niet enkel de snippets die massaal worden herhaald, dan zie je dat Trump, vergeleken met zijn voorgangers, toch iets minder geneigd was een nieuw gewapend conflict te starten (genoeg andere soorten conflicten, vooral handel en verbaal).
Trump wilde zelfs het leger inzetten tegen zijn eigen bevolking.....dat protesteerde vanwege ernstige onrechtmatigheden en racisme.
Wat lees jij dan voor nieuws?
In gehouden polls, door Georgetown University’s Institute of Politics and Public Service, in 2019 al, was er al duidelijk dat 7 op de 10 vond dat America op de rand van een burgeroorlog stond.
Of dit alleen Trumps doelgroep betreft qua ondervraagden betwijfel ik gezien:
Both pollsters noted that the public blames social media, the news media, and Trump for the growing division.
en
The poll backs that up. It found that 84% believe that “behavior that used to be seen as unacceptable is now accepted as normal behavior.”
De voorspelling dat de komende verkiezing best wel eens the nastiest ever en een race naar de bottom zou kunnen worden, is tamelijk accuraat als je ziet wat Trump (nog steeds) doet.

Drie keer raden welke groep Trump afgelopen jaar bespeeld heeft, en nog steeds, met zijn leugens.
Veelal de rechtse en christelijke gemeenschappen die geen compromissen willen sluiten maar vinden dat hun manier de enige juiste is.
Ik denk dat je je vergist hoe sterk dat gevoel is maar dat zullen we zien op het protest dat Trump "organiseert" op 6 januari als Bidens presidentschap bekrachtigd wordt in de senaat.
Trump deinst er zelfs niet voor terug congresleden te bedreigen om hun leven via Twitter.

Wie de Washington Examiner is vindt je hier, rechts maar meestal wel factcorrect, wanneer ze in de fout gingen staat er ook.
En ze staan ook gewoon achter het democratisch proces en erkennen Bidens winst.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 december 2020 13:03]

Wat Trump betreft ben ik het met je eens maar Huawei is gewoon een staatsbedrijf waarvan wel duidelijk is wat ze zo ongeveer doen. Vooral de vision systemen testen/leveren voor het detecteren van Oeigoeren is bijzonder (ernstig). Ze dragen daarmee bij aan de genocide, China is helaas echt geen fijn land qua overheid.
Heel heftig uiteraard maar dat is dus helemaal NIET de reden die opgegeven is waarom bedrijven niet met ze mogen handelen.

Het heeft er dus ook niks mee te maken...
Dat beweert ik ook nergens(?)

Vind het ook hypocriet om Huawei te boycotten, eigenlijk zouden we heel China moeten boycotten. (Veel van mijn spullen komen ook uit China overigens, heb zelfs een Huawei telefoon dus ik doe net zo goed mee)

Edit: -1 als score, waarom is mijn reactie ongewenst? Offtopic kan ik nog inkomen maar snap niet waarom het -1 moet zijn.

[Reactie gewijzigd door warcow op 30 december 2020 10:57]

Het woord genocide is nogal aan inflatie onderhevig zie ik. In mijn tijd betekende dat "the deliberate killing of a large number of people from a particular nation or ethnic group with the aim of destroying that nation or group".

En niet het massaal opsluiten in brainwashkampen en het steriliseren van vrouwen na de 3e baby. Dat is ook ernstig, maar het is geen genocide.

[Reactie gewijzigd door Aidix op 28 december 2020 14:11]

Wellicht nieuw voor je, maar niet iedereen speelt games op een laptop... sterker nog, ik vermoed dat de meeste laptop gebruikers geen games spelen die zwaarder zijn als een candy crush, mahjong of solitaire.