Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Disney+ heeft een jaar na zijn start meer dan 73,7 miljoen betalende abonnees

Disney+ heeft 73,7 miljoen betalende abonnees. Dat meldt Disney bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers. De dienst ging een jaar geleden van start in Nederland, Canada en de Verenigde Staten en is sindsdien in meer landen beschikbaar geworden.

De teller stond op 30 september, bij het einde van het derde kwartaal van dit jaar, op het aantal van 73,7 miljoen betalende abonnees, waardoor het aantal inmiddels hoger zal liggen. De groei overtreft volgens Disney de verwachtingen. Aan het eind van het tweede kwartaal, op 27 juni, had Disney+ 57,5 miljoen betalende abonnees.

De groei van Disney+ zet waarschijnlijk nog door omdat Disney de dienst nog niet in alle markten aanbiedt. Zo gaat de dienst volgende week in Zuid-Amerika van start, met onder andere Brazilië en Argentinië als grote afzetmarkten.

Ook de andere diensten voor streaming video van Disney groeien door. ESPN+ had aan het eind van het derde kwartaal 10,3 miljoen abonnees en dat aantal is daarmee verdrievoudigd tegenover vorig jaar. Hulu heeft inmiddels 32,5 miljoen abonnees.

Het concurrerende Netflix had aan het eind van het derde kwartaal 195,15 miljoen betalende abonnees wereldwijd. Het aantal gebruikers van Apple TV+ is niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-11-2020 • 09:02

173 Linkedin

Submitter: VirinR

Reacties (173)

Wijzig sortering
Disney + kreeg ik gratis voor een jaar bij mijn telefoon.
Vallen al deze abbonementen daar ook onder?
Daarbuiten is het aanbod wat schraal van Disney+
Nee, vermoed van niet omdat er staat betalende abonnees.. dus dan vermoed ik dat dat echt diegene zijn die er zelf voor betalen.
Dit soort abonnementen vallen ook binnen het aantal betalende abonnees. Dit is te lezen in het Earnings Report van Disney op bladzijde 7
A subscriber for which we recognized subscription revenue. A subscriber ceases to be a paid subscriber as of their effective cancellation date or as a result of a failed payment method. A subscription bundle is considered a paid subscriber for each service included in the bundle. Subscribers include those who receive the service through wholesale arrangements in which we receive a fee for the distribution of Disney+ to each subscriber to an existing content distribution tier. When we aggregate the total number of paid subscribers across our direct-to-consumer services, whether acquired individually, through a wholesale arrangement or via the bundle, we refer to them as paid subscriptions.
Dit betekent ook dat abonnees van de Disney-bundel in de VS (met Disney+, Hulu en ESPN+) als aparte abonnees worden opgeteld voor elke dienst. In het Earnings Report is wel te lezen hoeveel omzet er wordt gegenereerd per klant en dienst.

Overigens heeft Disney ook bekend gemaakt dat er op 10 december een Investors Day aangekondigd. Op die dag zullen er aankondingen zijn omtrent Disney+, Hulu, ESPN+ en de aankomende Star-streamingdienst.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 13 november 2020 09:49]

Hoop wel dat Hulu snel naar NL komt... want die heet veel meer content.
Hulu zal niet naar NL komen. Juist de volwassen content die Disney bezit via ABC, FX, Freeform, 20th Century Studios (voorheen 20th Century Fox) en 20th Television worden uitgebracht op de Star-dienst.
Die Star-dienst zal geen gelicentieerde content omvatten zoals Hulu wel heeft (dus zoals Disney+ ook geen gelicentieerde content heeft).

[Reactie gewijzigd door VirinR op 13 november 2020 10:18]

Volgens mij gaat na een jaar dat aantal abbonees terug afnemen, de bibliotheek is zo klein.
Ik vond Disney wel leuk, maar alles wat me intereseerd heb ik al eens gezien. Ik ga dus zeker niet vernieuwen. (wel opletten,want het is een subscription,je betaald automatisch terug voor een jaar elke keer)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 13 november 2020 12:33]

Wet Van Dam lijkt me hierop wel van toepassing. Ze bieden het aan in Nederland, en moeten daar dus aan voldoen.

Initieel kun je dat abonnement aangaan voor een jaar, maar daarna moet het per maand opzegbaar zijn. Dat betekent niet dat je per maand kunt gaan betalen, maar wel dat je recht hebt op het ongebruikte deel van het jaarabonnement (na het eerste jaar).
We gaan beetje offtopic zo, maar goed.

Dat d-t gebeuren is eigenlijk juist logisch, snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen.

Ik loop - ik word
Jij loopt - jij wordt
Hij loopt - hij wordt

Op deze manier is het juist heel regelmatig.
Ach offtopic reacties zijn soms leuker dan ontopic ;). Maar de normale tegenwoordige tijd is inderdaad niet moeilijk. Al zijn er wel iets meer situaties. "Hij verwacht" krijgt dan geen t meer, terwijl in de verleden tijd er wel een extra t bij komt. "Je loopt" is met t, "loop je/jij" is zonder t en "loopt hij" is weer met t. En in het verleden tijd heb je met de/te zoals de woorden werkte en deelde. En brandde weet ik dan dat goed is maar ik heb altijd het gevoel dat fout is omdat die dd er zo raar uit ziet. Of gebrand omdat de laatste letter als een t klinkt. En dan de "gebrande noten" is weer met 1 d terwijl dit hetzelfde klinkt als de verleden tijd brandde alleen met ge ervoor. En "hij brandt" met dt


En bijvoorbeeld de zin "Dit verbaas(d/t) me niets" weet ik ook echt niet welke goed is. En in het verleden tijd "verbaasde en verbaaste" klink de 2e beter in me hoofd terwijl de eerste goed is. Waarschijnlijk omdat verbaas en fiets (fietste) allebei eindigen op een s.

Nu weet je tenminste waarom ik het best lastig vind.
Daar kan ik me in vinden ja, zeker dat kofschip is echt een drama.
In 2021 zou Hulu naar Europa moeten komen.
Zijn dus wel enigszins geflatteerde cijfers ? Fortnite heeft nu ook een samenwerking met Disney: een aankoop in Fortnite (met geld, niet met V-Bucks) geeft je nu ook een abonnement. Als het aanbod dan inderdaad zo klein is als mensen beweren zullen ze op 'n gegeven moment ook wel weer dalen / een stuk minder snel stijgen.
Marketingwise hebben ze er ook voor betaald. De Apple in mijn geval betaald misschien wel wat aan Disney, zodat Disney toch betaald krijgt. niet van jouw maar van Apple.
Betalend hoeft niet alleen te zijn als jij het betaald he ;-)
Gratis bestaat niet. Dat abo heb je gewoon betaald bij aanschaf, maar wellicht tegen een gereduceerd tarief. Zonder al die "gratis" promotieacties zou de telefoon goedkoper zijn geweest.
Gratis kan wel.
Als het op basis van marketing aan je wordt verstrekt.
Dat kan bijvoorbeeld voor een proefperiode zijn.
Zolang je geen betalend klant wordt is het gratis.
Als je wel klant wordt, tja, dan betaal je het natuurlijk indirect gewoon terug.

Als simpel voorbeeld.
Toen we allemaal nog een een stad gingen winkelen.
Dan stonden daar regelmatig van die streetmarketeers die je dan zo'n miniblikje frisdrank in je handen duwden als je 'toevallig' langsliep.
Dit kost je dus helemaal niets.
Ging je vervolgens die frisdrank in de winkel halen, tja, dan zaten de kosten voor dat blikje gewoon in de prijs verwerkt.
Soms is het zelf geen marketing, maar verkoop van je gegevens of behavior dat alles betaald.

Ik las zo ergens dat letter CAPTACHA'S eigenlijk letters zijn van boeken en dankzij mensen word de OCR engine geoptimaliseerd, dus jouw compute als mens is wat het infrastructuur betaald.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 14 november 2020 14:30]

Ach voorheen waren het huisnummers...
Het is erg schraal! Na mandelorian zeg ik het weer op.
Dat is het hele punt: het zijn mini-stories in een story universe. Net als veel comic books. Ik vind dit juist de kracht. Ik word kotsbeu van al die marathon-films van 10 uur in 10 episodes met 80 door elkaar lopende verhaallijnen. Geef mij maar gewoon lekker uurtje nagenoeg op zich zelf staand vermaak. Er is ruimte voor beiden... maar ik vind dit wat toevoegen aan het streaming landschap.
Ik vind het ook erg ontspannend tussen alle andere series door. Ook tof dat het een aflevering per week is ipv een binge.
Je kunt toch altijd zelf kiezen hoe snel je kijkt of binge? Ik vind de wekelijkse aflevering echt enorm irritant en een reden een serie niet te kijken... het is toch geen 1970 dat disney moet bepalen wanneer ik kijk?
In Belgie start binnenkort een test met content on start oid, nieuwsbericht hier of op hardware.info gelezen, kan het even niet meer terugvinden

kort door de bocht: een kanaal waar content vanaf bepaalde tijdstippen bekeken kan worden. oftewel, precies wat jij 1970 noemt.

edit: het blijkt frankrijk te zijn en lineaire televisie genoemd te worden

https://nl.hardware.info/...erug-naar-het-zendermodel

[Reactie gewijzigd door Dalyxia op 14 november 2020 21:25]

Dat was in het eerste seizoen misschien zo, maar in het tweede seizoen gaan afleveringen tot nu toe quasi meteen in elkaar over. In het eerste seizoen had je wel een paar afleveringen met gewoon een "klus" die de toon zetten en een aantal personages introduceerden. Voor mij voelt het niet aan als een nadeel, het seizoen had duidelijk wel een finale waar naar opgebouwd was, en er zat zeker een evolutie in het hoofdkarakter, maar je kunt daar ook anders over denken. Ik stoor me dan weer soms aan het gebrek aan diepte van de sets, nu ik weet dat veel scenes voor een grote videomuur opgenomen zijn. Daar zet ik me dan wel snel over, maar soms is het beter om niet te weten waar de magie vandaan komt.

Verder moet ik ook wel zeggen dat er behalve The Mandalorian weinig te zien is op Disney+. Ik was wel blij met de extra afleveringen van The Clone Wars maar dat was ook maar een zoethoudertje. Er zit voor de rest nog wel wat in de pijplijn (Kenobi, een aantal Marvel series) maar nog niet voor meteen. Op Netflix heb ik elke maand wel nieuwe series die ik wil bekijken, maar het heeft ook wel een tijdje geduurd voor dat zo ver was.
Ik vind het niet veel veranderd eerlijk gezegd, Mando is nog steeds alleen bezig met side missions.

Aan de ene kant leuk, aan de andere kant denk ik dat een echt verhaal het wel epischer had kunnen maken.
Ik vind het nochtans zeer goed,

The Mandalorian geeft mij tenminste de star wars vibe van Episode IV - V - VI

stukken beter dan al die nieuwe films :(
(het equivalent van Darth vader vervangen door een tiener met een pukkel, realy Disney, REALY ???)
Je hebt gelijk, Netflix Startrek Discovery is veel beter, daar mag je er echt geen missen :-)
Ik heb het 3 mnd en 6 mnd gratis gehad en in die 9 maanden hadden de kids (tieners) meer aandacht voor Youtube en Netflix en ze wisten niet wat ze moesten kijken op Disney + .. Ik weet dat Disney+ voor zowel 12 als 24 maanden gratis is weg gegeven bij veel TV merken ,waaronder Samsung , LG en vraag me echt af hoeveel mensen daadwerkelijk betalen voor Disney plus
Dat jij Disney+ gratis krijgt van je telefoonprovider wil niet zeggen dat de telefoonprovider hier geen vergoeding voor heeft betaald aan Disney.
Dat is precies mijn punt en opmerking. zie mijn reactie in het topic.
Het valt mij op dat steeds meer streaming diensten overschakelen naar het "stay tuned" model. Oftewel, ipv alles in 1x online te zetten, gaan ze weer terug naar een model waarbij er elke week 1 aflevering uitkomt (denk bijvoorbeeld aan The Mandalorian op Disney+ of Undercover op Netflix). Persoonlijk vind ik dit erg jammer, want het was juist zo prettig dat je ALLES kon kijken wanneer je maar wilde. Vanuit de partijen zelf snap ik het wel: mensen nemen langer een abonnement bij hen af. Als consument vind ik het echter zonde...
Zoals @GrooV aangeeft is het goed te zien met wie ze het samen maken. Een geheel eigen geproduceerde serie (13 reasons why, diverse anime series en voorheen de marvel series) komen meteen als geheel online. Een serie zoals undercover (VRT) en Star Trek Discovery (CBS) worden per week gereleased omdat het van hun media partner geëiste wordt.

Een Netflix Original is in dat oogpunt ook een beetje misleidend omdat het niet altijd een original is maar soms duid op het exclusieve uitzendrechten in een bepaalde regio. Toen ik een Amerikaanse Netflix had zaten daar andere originals tussen dan bij vrienden met een Nederlands account terwijl het om dezelfde series ging.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 13 november 2020 09:20]

Volgens mij doen zij dat ook met eigen producties, hierdoor kun je veel langer een "hype" rond een serie houden ipv dat iedereen het na twee weken is vergeten, er geen nieuwe kijkers komen en het plaftorm na 2 seizoenen de stekker uit de serie trekt.

Amazon Prime doet bijvoorbeeld bij The Boys, en komende maand The Expanse, eerst 3 afleveringen online en dan 1 per week.

Stel je voor dat GOT 1 keer per jaar het hele seizoen online gooit, alle fans rammen er in een week doorheen en daarna sterft de hype rond de serie. Met een aflevering per week heb je legio youtubers die er allerlei analyses keer op keer op loslaten of mensen die de laatste aflevering onderling bespreken.

Daarnaast heb je natuurlijk voor 10/12 weken commitment van een klant, gezien er geen financieel voordeel is voor de gebruiker om niet maandelijks op/af te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 13 november 2020 10:14]

Netflix doet dit met eigen producties niet. Die komen altijd direct online. Is ook iets wat ze zelf communiceren. Maar bij aangekochte producties dan mogen ze dit vaak niet. Vaak worden deze ergens anders in de wereld op TV uitgezonden op week basis.
Nee, Netflix heeft afgelopen jaar meerdere keren aangegeven (o.a. aan Forbes) dat echte eigen releases altijd direct online komen. Zolang ze er zeggenschap over hebben dan gebeurd het op die manier. Zoals ik al aangaf in mijn eerdere post, ze hebben niet altijd het alleenrecht wanneer ze samenwerken met andere omroepen/zenders. Zo af en toe zullen ze water bij de wijn moeten doen. Echter, wanneer Netflix het dus zelf mag beslissen dan komt het gewoon in één keer uit.
Netflix antwoordde eigenlijk op een complex artikel dat beweert dat "meerdere series" dit nu doen, wat een soort grotere verandering voor de toekomst inhoudt. In werkelijkheid, wat er gebeurt is dat sommige van de gelicentieerde shows, het geeft The Great British Baking Show als voorbeeld, zijn altijd wekelijks vrijgegeven als gevolg van de voorwaarden van de licentieovereenkomsten. Ik heb dit in het verleden ook gezien met een paar verschillende Aziatische shows. En het ene meer recente voorbeeld dat wordt aangehaald is voor Rhythm & Flow, waar Netflix zegt dat het alleen die afleveringen wekelijks vrijgeeft omdat het een competitie reality show is en ze niet willen bederven wie de winnaar zal zijn.

Maar Netflix heeft geen grotere plannen om over te stappen op dit model met zijn andere programmering, hoewel het onderwerp is van enige discussie over de vraag of dat een goed idee zou zijn of niet.
Daarnaast heb je natuurlijk voor 10/12 weken commitment van een klant
Volgens mij overschat je dat heel erg. Als je een serie wilt zien, maar niet 3 maanden lang een abo wilt aanhouden, kun je ook na de laatste aflevering een abo nemen en dan alsnog alles in 1 keer zien. Zo'n strategie werkt alleen met lineaire TV waarbij je 1 vast uitzendtijdstip hebt, niet met streaming diensten.
In veel gevallen is dat om de tijd te vullen. Disney+ bestaat nog niet zo lang en heeft, vooral met alle corona vertraging, tijd nodig om de dienst te vullen. Prime Video heeft ook een relatief kleine Originals collectie.

Bij meer groei zou het in principe moeten veranderen.
Ik vind Prime Video stukken interessanter dan Disney+.
Ik doe dat met de Mandalorian zo: ik wacht even tot de hele serie erop staat en neem dan een maandje Disney+ en kijk dan elke week een paar afleveringen. En pak gelijk nog een filmpje mee ergens.
Is het bij Undercover niet dat ze het samen met de Vlaamse TV gemaakt hebben waardoor ze eerst moeten wachten totdat een aflevering is uitgezonden?
Klopt!
Het is een serie gemaakt VOOR de vlaamse televisie. Maar de vlaamse openbare omroep heeft een samenwerking met Netflix waarbij bepaalde programm's/series op Netflix verschijnen.
Ik zag toevallig dat het eerste seizoen nu ook op SBS6 uitgezonden gaat worden.
Hij is volgens mij vorig jaar ook op de NPO geweest.
Dat zou goed kunnen. De productie is ook in samenwerking met Nederlandse bedrijven. Hoe ze die licenties allemaal geregeld hebben dat weet ik niet. Maar goed om te horen dat jullie ook van deze topper kunnen genieten!
undercover is op netflix nl bijv wel te zien maar op België dus niet.
eerste serie wel....
tweede serie kijk je gewoon gratis met de vrt.nu app....
Ja, hier in VK kwam Undercover S2 deze week beschikbaar op Netflix (eindelijk) en meteen met alle afleveringen
tja, aan de andere kant vind ik het ook wel wat hebben.
Zo, dat was weer leuk, benieuwd wat er de volgende week gebeurd.
En anders wacht je een paar weken, en kun je alles in één keer zien
Ook een voordeel (met name voor corona) is dat ik schijnbaar meer buiten de deur deed dan collega's en als de serie op zaterdag uitkwam er twee collega's al de hele serie gezien hadden en alles spoilde. Nu is het iets makkelijker bij te benen met afleveringen.
Dat kan toch nog steeds? Als het je te doen is om zoveel mogelijk geld te besparen kan je gewoon een paar weken wachten totdat alle afleveringen online staan en dan bijvoorbeeld voor maar een maand een abbo nemen en alles achter elkaar kijken.
Maar je kan toch gewoon wachten tot de afleveringen gereleased zijn en dan bingen? Neem aan dat dat verder geen groot probleem hoeft te zijn met uitzondering van dat je misschien over je eigen FOMO gevoel heen moet?

Ik denk dat voor beide formaten wat te zeggen is. Bingen kan leuk zijn, maar een aflevering per week die je dan rustig kunt laten bezinken en wat over kunt discussiëren (offline of online) heeft ook zo zijn charme.
Natuurlijk kan ik wel wachten, maar dat is niet het punt wat ik probeer te maken. Deze diensten zijn verkocht als een soort "all-you-can-eat" maaltijd en nu mag je een week gaan wachten totdat de volgende gang geserveerd gaat worden. Het begint allemaal een beetje vreemd aan te voelen en steeds meer op lineaire TV te lijken (zie ook nieuws: Netflix start lineair videokanaal in Frankrijk)

** edit: typo's.
Je zit nu al met verschillende diensten waar allemaal wat anders op te zien is en met andere prijspunten.

Het is het wachten op een visionair in de marketing die bedenkt dat je een groot deel van de programma's kan laten betalen door wat reclame tussendoor te voegen en dat te verkopen als korting voor de klant :+

En dat je dan bedrijven werft met je unieke kijkersgroep zodat ze hun reclame's kunnen daarop kunnen afstemmen ofzo ( ik zeg maar wat ) .
En om keuze stress te voorkomen wordt alles op vaste tijddstippen uitgezonden en we noemen het..

Maar serieus, ik denk dat het best interessant kan zijn. Er zijn genoeg mensen die voor wat korting reclame's kijken denk ik.
Ik ben geen klant dus weet niet precies hoe het werkt. Maar ik was laatst naar de prijs van Videoland aan het kijken. Het bleek dat Videoland bij de goedkoopste prijs niet vrij van reclame was. Dus de visionair lijkt al te zijn opgestaan.
En als het bedrijf het jaar daarna weer meer omzet wil genereren (kapitalisme, jay) houden ze de reclames maar krijg je er geen korting meer voor. Can't wait.
Ik begrijp je volledig.
Deze diensten werden inderdaad in de markt gezet zoals jij beschrijft. Ik weet nog goed dat experten toen zieden dat het lineair kijken verleden tijd was (vooral bij jongeren). Dat zelfs gewone TV-zenders zich op termijn zouden moeten aanpassen aan dit soort nieuw kijkgedrag.

En plots worden deze all-you-can-eat diensten gewone lineaire TV-diensten... Ik denk dat ze gewoon een nieuw verdienmodel willen introduceren. Eerst de mensen gewoon laten worden aan Netflix, Disney+, enz. zodat ze niet meer zonder kunnen. En nu stilletjes een formule ontwikkelen zodat je binnenkort moet bijbetalen om series te kunnen binchewatchen. Een gewoon abonnement zal dan 10€/maand zijn, wil je kunnen binchewatchen betaal je daar dan 15€ of 17€/maand voor.

Ik vind dit een slechte evolutie en zal gewone zenders nog meer onder druk zetten zodat er meer en meer gewone zenders verdwijnen. Zo'n beetje zoals de supermarkten eerst de kleine kruidenier hebben weg geconcurreerd om daarna zelf kleine versies van de grote supermarkten te kunnen openen in stadcentra.
ALLES kijken wanneer je wilt, kan nog steeds. Je hoeft alleen de datum waarop content uitkomt voor jezelf te verschuiven naar wanneer de laatste episode beschikbaar komt. Enige dat je daarvoor nodig hebt, is geduld. ;)
Ja, dat begrijp ik wel. Maar dat is niet hoe deze diensten (in ieder geval Netflix) in eerste instantie verkocht werden. Vind het gewoon een beetje flauw dat ze dit steeds meer gaan doen. Gaat niet om mijn persoonlijk, maar meer om de trend die je er in kan zien.
Ofwel zet de streamingsdienst alles pas online als de volledige serie is ingeblikt, ofwel zetten ze de afleveringen online als ze klaar zijn en wacht jij tot de hele serie online staat.
In beide gevallen kan je de hele serie op hetzelfde moment in een keer bingewatchen
Dat lokt kort abonneren uit, want een groep neemt 1 maand (gratis) af, binge watched de serie en is weg.

Ik deel je wat je zegt gedeeltelijk, maar ben eigenlijk wel content dat er iets is wat me er van weerhoudt om hele series maar weg te blijven kijken en er weer iets is om naar uit te kijken week na week.

Veel van de suspense van sommige series zit hem in dat er wat tijd tussen zit, zodat je er over kan malen.
Die pauzes kun je zelf ook inlassen, maar persoonlijk heb ik er de discipline niet voor.
Is helemaal niet flauw, en de “trend” kan alleen doorzetten omdat de meerderheid het toch weer gewoon slikt onder het mom van “het is niet anders...”. Het illegaal downloaden zit ook alweer steeds meer in de lift.
Volgens mij ligt dit ook deels aan de content zelf, of deze door Netflix zelf geproduceerd is, of dat ze het inkopen. Een serie als Star trek Discovery wordt produceert en uitgezonden door CBS, en kan daardoor niet door Netflix in 1 keer online gezet worden.
Je kan natuurlijk nog steeds alles kijken, maar dan moet je nog even wachten. Verder vond ik het juist jammer dat je geen fatsoenlijk gesprek meer kon houden over een serie. Iedereen was op een ander punt in de serie en de spoilers vlogen je om de oren. Een wekelijks model past veel beter naast mijn werk.
Dan moet je een titel soms een jaar uitstellen, voordat alle series zijn gemaakt.
Ik doe juist het tegenovergestelde, rustig afwachten tot dat gene wat ik wil kijken er op staat en dan voor 1 maand mijn abonnement activeer. Dat gene kijk wat ik wil zien en weer terug kom als er weer iets op staat wat ik wil kijken. Dat scheeltje enorm veel geld op jaarbasis en zo kun je ook nog wat afwisselen en ik merk dat er inmiddels meer mensen in mijn omgeving dit doen. Of dat in de toekomst een trend wordt is afwachten maar er komt wel steeds meer weerstand tegen abonnementen. Je wordt er mee plat gegooid en ik heb er nog 2 lopen, de Donald Duck en een Netflix abo. Verder dus niks want ik ben klaar met die geldgraaierij voor allemaal nutteloze zaken. Ik betaal liever die ene keer dat is iets gebruik dan dat ik elke maand voor amper gebruikte dingen betaal
Het lijkt mij dat dit gedaan wordt om te voorkomen dat consumenten per maand gaan wisselen welke streaming dienst ze afnemen.
Mij ook. Star Trek discovery is 1 van de weinige series die mij bij Netflix houdt eigenlijk .

Voor hetzelfde geld kan ik bijna Amazon prime, Disney+ en Apple TV+ halen. En ik moet zeggen dat dat behoorlijk verleidend is, tov alleen maar Netflix.

Ik zit de laatste tijd te scrolllen door Netflix, maar zie geen echte killer series of films meer.
Netflix heeft zich op het begin heel erg op het 'binge' concept gestort, met marketing en al, waar ze nu van af aan het stappen zijn. Lijkt me dat ze niet meer verbonden willen zijn met het ongezond lang naar een scherm staren.

Aan de ene kant is het zonde, maar aan de andere kant wel logisch. Ik denk dat ze financieel gezien het verschil niet zullen merken door mensen die specifiek voor één serie een maandje Netflix deden, want die kunnen nu ook gewoon wachten tot het er allemaal op staat.
Ik vindt dat wel goed.. moet geen standaard worden natuurlijk.. maar zo heb je ook weer iets om naar uit te kijken.
Ik geef ze geen ongelijk; toen Disney+ vorig jaar uitkwam hebben ze waarschijnlijk heel veel nieuwe leden gekregen die Mandalorian in de trial maand uitkeken, om het vervolgens weer op te zeggen ivm het gebrek aan content. Zaken wekelijks uitgeven (en idealiter elke maand nieuwe content toevoegen) zorgt ervoor dat mensen toch (sowieso) een maandje langer betalen, en idealiter vergeten mensen dat ze ervoor betalen (zoals ik gedaan heb met nlziet :/ ).

MMO's hebben dit probleem al een tijd geleden opgelost, door het opzettelijk zo te maken dat je niet alles in een keer kunt halen (weeklies) en door elke paar maanden nieuwe content toe te voegen zodat mensen diezelfde cyclus weer in gaan (als ze willen natuurlijk).
Precies dit, ik ben nog wel lid van Disney+ voor The Mandalorian en heb laatst bijna alle Marvel films weer opnieuw gekeken. Verder staat er bar weinig op voor mensen als ik.
Mijn kinderen kijken ook liever naar Netflix dan Disney+.

Ik wacht nu nog met smart op de eerste Marvel series. Vooralsnog verdiend Disney veel te goed aan mij..
Ben ik met je eens, maar niet alles is in één keer klaar natuurlijk. Ze hebben ook titels die daadwerkelijk nog niet helemaal klaar zijn om 'uit te zenden', maar dat ze wel alvast er mee beginnen. In jouw concrete voorbeelden.
Stel dat iemand een Disney+-abonnement mede heeft voor The Mandalorian, en ze zien dat deze pas in februari weer beschikbaar is, dan zeggen ze nu op, en starten ze weer in februari. Seriemakers werken vaak slechts een paar weken vooruit ten opzichte van wat er wordt uitgezonden.
Wel logisch ook, dan blijf je langer abonnee. Ik ben alleen Disney+ abonnee wanneer het seizoen van the Mandalorian loopt, daarna zeg ik meteen op.
Ik ook, als de 4de of 5de aflevering online is, sluit ik voor 1 maand een abbo af. Kan ik waarschijnlijk in die 4 weken het hele seizoen kijken.
Ligt heel erg aan het kanaal, Netflix doet nog steeds alles in 1x, tenzij het een serie van een ander kanaal laat zien die dit wel doet, zoals Undercover welke een samenwerking is met Eén.

Vanuit een business perspectief: Nu hebben mensen een reden om meer dan 1 maand Disney+ af te nemen voor de Mandelorian...
Ja dat is inderdaad jammer. Vroeger vond ik dat prima, maar tegenwoordig kijk je zoveel series dat ik liever een seizoen achter elkaar kijk dan alles door elkaar. The Mandalorian seizoen 2 moet ik nog aan beginnen, waarschijnlijk kijk ik het net als seizoen 1 per week en daarna nog een keer achter elkaar :P Maar er is zoveel te kijken dat ik meestal wel kan wachten tot een seizoen er compleet op staat, soms wel meerdere seizoenen.
Daarom activeer ik disney plus pas als er na een tijdje interessante content bij is gekomen en daarna deactiveer ik deze weer.
Waarom denk je dat ze dat doen? Zodat je abonnement langer loopt.
Er zijn genoeg personen die een account voor een maand splitten om bijv. in een weekend een heel seizoen van The mandolorian te bingen. Daarna weer afsluiten om vervolgens weer een jaar te wachten op het volgende seizoen.

Ach het is in ieder geval beter dan het illegaal te downloaden.
Je kan nog steeds alles kijken wanneer je wilt... mits je wacht totdat er een compleet seizoen staat. Jij hebt liever dat alle afleveringen stof happen op de plank bij de producent totdat ze een compleet seizoen gefilmd hebben. Ik denk dat veel mensen liever een aflevering kijken zodra die klaar is.
Picard bij Amazon, Star Trek Discovery bij Netflix, en Mandalorian bij Disney zijn/waren bij mij allemaal de moeite waard om elke week weer achter de buis te zitten om te kijken. De spanningsboog is goed en maakt binge-watchen juist minder leuk.
Ik ben expres pas deze week begonnen met kijken naar Undercover omdat nu pas alles er op staat. Vind het ook echt jammer dat ze dit zo doen. Maarja dat was waarschijnlijk een eis van VRT, want ja als alles al op Netflix staat kijkt niemand meer naar de met reclame gevulde TV uitzending.
Dit heeft juist mijn voorkeur want iedere keer is het weer uitkijken naar de nieuwe episode, ipv dat je 12 uur achter elkaar in de bank zit te bingewatchen en alles ineens uitkijkt.

Wil je toch alles ineens zien dan wacht je gewoon even een maand of 3 tot het seizoen er compleet op staat. Er is toch genoeg te zien.
Undercover is in NL inderdaad per week. In het buitenland krijg je alle afleveringen in een keer, maar pas vanaf 5 november.
Ik vind het juist positief dat er elke week een nieuwe aflevering komt. Persoonlijk geniet ik er meer van als ik een serie in delen bekijk. Ook onthoud ik de verhaallijn dan beter. Alleen die amerikaanse vakantie stoppen zijn zwaar irritant.
Eigenlijk vind ik het wel fijn. Niet iedereen heeft zo veel tijd dat ze gelijk een serie kunnen "bingen"..... Met spoiler online van dien. Ik vind het ook wel leuk om tussentijds te sparren met collega's en vrienden....wat denk jij wat zal er gebeuren

Maar snap wel dat het "vervelend" is te moeten wachten op de volgende aflevering. .
Het is in sommige gevallen inderdaad om de dienst langer te behouden. Maar ik sommige gevallen is het ook ligt bedoelt tegen downloaden. Zoals Flash en Supergirl op Netflix bijvoorbeeld kwamen de dag na uitzenden op tv al op Netflix. Zouden ze wachten op het einde van het seizoen zullen genoeg mensen de serie al gedownload hebben die geen weken wil wachten op kijken.
Hoe verhoud zich dit tot Netflix?
Netflix is natuurlijk wel langer en in meer landen actief dan Disney+ - maar op dit moment hebben ze rond de 195 miljoen betalende gebruikers.
Disney wordt dus toch een hardere concurrent voor Netflix dan men dacht...
Nou ja concurrent, eerder conculega. Disney+ vult Netflix erg aan. Er is uiteraard wat overlap, maar Disney+ heeft in z'n algemeen wel echt andere soorten titels dan Netflix.
Ze vullen aan doordat ze hun content van Netflix af halen.
Klopt, maar het wordt Netflix wel moeilijker gemaakt.. Netflix moet veel meer zelf maken nu en moet zeggen.. dat het best slecht gaat met Netflix.. zelf heb ik Netflix.. maar gebruik dat steeds minder.
Ik heb ook beide, maar ik vind de content van Dis+ nog steeds maar echt heel mager, als ik er 1 de deur uit zou doen zou het zeker Dis+ zijn..
Ik heb Netflix, Disney en Prime. Netflix gebruik ik het minste. Weinig nieuws, en wat er nieuw bijkomt vind ik niet de moeite waard. Toen ik begon met Netflix, was het duidelijk dat er nog geen Disney was want het stond vol met Star Wars en Disney films en series. Uiteraard zijn die nu allemaal eraf gehaald.
Persoonlijk vind ik het aanbod van m'n Disney+-abonnement erg karig voor het bedrag dat ze ervoor vragen. Ik had veel meer verwacht van Disney. Ze hebben over de jaren heen gigantisch veel geproduceerd en/of uitgebracht, maar slechts een fractie van hun videotheek staat op het platform. Het heeft waarschijnlijk met licenties te maken (ze hebben niet de rechten op alles wat ze hebben geproduceerd).

Hetgeen dat ze op het platform hebben staan is veelal meer van hetzelfde. Hiermee doel ik specifiek niet op de populaire franchises als Pixar, Star Wars en Marvel en de Disney Classics tekenfilms, maar meer over al die andere zaken die Buena Vista over de afgelopen decennia heeft uitgebracht. Ook de overname van 20th Century Fox zien we weinig (niks?) van terug op het platform.
Denk ook dat het 1 Jarige abonnees zullen zijn. Je kijkt alles wel in een half jaar of minder, en dan is het wachten. En denk dat voor de meeste het wel zo zal zijn dat van het huidige aanbod er maar van de helft bekeken wordt.
Of mensen met kleine kinderen die gewoon 1000000x achter elkaar dezelfde film kijken.
Persoonlijk vind ik netflix echt een stuk slechter geworden, de reden hiervoor is die bemoeizuchtige EU die netflix verplicht om minimaal 30% europese content moet bevatten. Ik heb helemaal niks met turkse, franse, duitse, nederlandse content, vind het verschrikkelijk. Ik had netflix omdat het alleen amerikaanse en engelse content bevatte.
Excact.
Verkapte subsidie vind ik dat.
Daarbij heeft netflix abbo waar je met 5man tegelijk kunt kijken.
Velen hebben abbo als deze en gebruiken hem met meerdere personen.
Disney heeft dat denk niet
Ook Disney kun je met 5 man/vrouw/kind tegelijk bekijken, gewoon gezellig met zijn allen voor de TV :P
Maar het wordt wel op minder apparaten ondersteund. De settopbox van tele2 of de 7 jaar oude tv van moeder bijvoorbeeld hebben wel Netflix maar geen Disney+. Hierdoor laat ik Disney+ maar zitten omdat ik het ook niet kan delen. Nu kan ik een chromecast kopen natuurlijk maar voor die ene keer in de zoveel tijd dat er een nieuwe serie / film uit komt die interessant genoeg is voor volwassenen vind ik het zonde geld.
Wij hebben onlangs een nieuwe tv gekocht, waardoor het nu wel direct kon (vreugde dansje van mijn dochter).
Daarvoor liet ik het ook links liggen, toch een gemiste kans van ze.
Het film aanbod is het grootste verschil.

Qua gebruik maken de apps niet zo heel veel verschil. Je krijg bij beide een kijk advies op basis van wat je gezien hebt, liked en zo. Binnen je abonnement kan je gebruikers aan maken voor verschillende kijk-profielen.

Zelf gebruik ik in beide gevallen chromecast om ze op de (hd) tv te krijgen. Ook daar niet zo heel veel verschil.
Moeilijk te vergelijken. Zelfs al kan je de cijfers van het oprichten van netflix er naast leggen dan heb je alsnog te maken met jaren verschil en andere tijd. Disney is op de markt gekomen in een periode dat veel mensen thuis zijn, meer mobiel kunnen als ze buiten zijn en het publiek al kennis heeft gemaakt met dit soort diensten. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil aan aanbod, zelfs als je alleen de huidige situatie vergelijkt.
Hoe verhoud zich dit tot Netflix?
Vergeet niet dat de grootste gros van de mensen wereldwijd nu thuis MOETEN zitten, omdat ze niet meer mogen werken, of geen werk meer hebben, en dat daardoor Disney+ nu 73,7 miljoen betalende abonnees heeft, als dit allemaal niet gebeurd was was het veel minder geweest.
Ik heb even Disney+ gehad. Aanbod is karig. Alleen Mandolorian was leuk omdat ik die nog niet had gezien. Het is voornamelijk Marvel en Star Wars en ouwe meuk.
Hier precies hetzelfde. Leuk voor een tijdje om ook een aantal klassiekers weer eens te zien en de MCU/ StarWars eens compleet te bingen in Coronatijd :). Maar nu mijn abo weer opgezegd.
Dit dus. Ik heb na een jaar mijn abonnement weer een maandje aangezet en er staat bijna niks nieuws op.
Zelfde hier... Zojuist mijn abbo weer gestart vanwege the mandalarion... En that's it. Disney heeft gewoon niet zoveel bijzonders op hun dienst...
Eens. Ik ben alleen lid voor the Mandalorian. En eigenlijk had ik beter kunnen wachten totdat het seizoen afgelopen is, dat ik het binnen een maand in 1 keer kon afkijken.

Er staan best leuke Disney, Marvell, Starwars films op, maar de meeste heeft iedereen denk ik wel gezien. De overige content is inderdaad erg karig en er wordt ook niet vaak nieuwe content bijgezet.
Helemaal mee eens, ik heb nu een jaartje Disney+ en heb het wel gehad. Abb al vorige week opgezegd. Voornamelijk was het voor de kids, maar ook die zouden het niet eens meer merken als het er niet meer zou zijn. Zijn er hier ook Prime Video gebruikers ? Ben van plan om die is uit te proberen.
Ja, Prime heeft ook goed aanbod. Je moet alleen in het begin even wennen aan de juiste filters als je niet extra wil betalen. Zij hebben namelijk naast de gratis content ook koop- en huurfilms.
Als je van Star Trek houdt, raad ik je aan om te beginnen met Picard en Expanse. (Expanse ken je misschien nog van Netflix waar de eerste seizoenen begonnen.)
Jij hebt dan waarschijnlijk geen (kleine) kinderen ;) Als je wel kinderen hebt is Disney+ een goudmijn, eindeloos veel Disney en Pixar klassiekers voor je kroost.
Jawel, een van 3 en een van 6. Toen we het hadden keken ze er nooit naar.
Wat ik jammer vind van Disney+ en Netflix is dat er geen mogelijkheid is om te zien wat er op dit moment beschikbaar is op het platform. Zo is er een serie die ik graag wil kijken maar geen flauw idee of deze wel op Disney+ staat. Ik kan geen proefabonnement meer nemen en dan zou ik dus moeten betalen om erachter te komen dat die serie niet op Disney+ staat.

Dat is wel iets dat Prime Video wel beter heeft gedaan.

Mocht iemand Disney+ hebben en voor mij willen kijken of de serie er op staat, het gaat om de serie Chuck
Het is niet direct van de aanbieders maar het geeft je toch een redelijk idee van waar je jouw serie / film zou kunnen bekijken: JustWatch.

https://www.justwatch.com/nl/tv-series/chuck
De film die ik zoek, Die Hard, is een mooie film voor bij de kerst, maar die moet ik dan weer kopen of huren. Jammer dat hij weer niet wordt aangeboden.

Remember, it aint Christmas until I see Hans Gruber falling from Nakatomi Plaza :+
Staat standaard op de nas een jaar te wachten om weer afgespeeld te worden ;)
Is die niet gewoon op TV?
Hier zijn wel andere tools voor! Zo kan je film.nl of justwatch hiervoor gebruiken. Dit zijn tools waarin je een film of serie kan opzoeken en dan geven ze aan waar je deze zou kunnen streamen / kopen.

(En exepti0n was me voor!)

[Reactie gewijzigd door wabstfapsta op 13 november 2020 09:44]

Helaas, net gekeken maar staat er niet tussen ..
Ik heb zowel Netflix als Disney en ik moet zeggen dat Disney voor volwassenen maar beperkt is. Zodra je de blockbusters hebt gehad (Star Wars, Marvel, nieuw seizoen Mandalorian is welkome toevoeging) is het daarna aardig beperkt. Veel oude meuk, recent aanbod niet zo groot. Toch heb ik mijn abonnement onlangs verlengt, want voor mijn dochter in kleuterleeftijd is het een goudmijn met alle animatiefilms (Frozen op repeat) en cartoons.
Heb het na drie maanden opgezegd. De oude content had ik al gezien, de nieuwe content ontbrak nagenoeg volledig. Kan mij voorstellen dat het voor gezinnen met jonge kinderen een interessante service is, maar voor de rest voelt het nogal als een beta.

Mensen geven wel eens af op Apple TV+, omdat het alleen maar eigen content heeft en niet vol staat met licensed content, maar eigenlijk komt er daar elke maand wel een serie of film uit die ik met plezier kijk, recentelijk nog Ted Lasso en Tehran, bijvoorbeeld. Dat heb ik dan veel liever dan een hele riedel aan films die ik al gezien heb met een drie keer per jaar een nieuwe serie op basis van Star Wars of Marvel.
Mensen geven wel eens af op Apple TV+, omdat het alleen maar eigen content heeft en niet vol staat met licensed content,
Dat is een reden, maar ook omdat Apple TV+ niet gewoon voor Google's Android TV beschikbaar is. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 november 2020 14:33]

Om te kunnen vergelijken, Netflix heeft ongeveer 195 miljoen betalende abonnees wereldwijd.

Bron
ja disney+ na gratis periode weer geannuleerd... Leuk als je (jonge) kinderen hebt voor alle tekenfilms of andere zacht/zoete content maar verder zeer weinig te vinden als je het vergelijkt met prime/netflix. Als je de starwars reeks voor de 10e keer gezien hebt ben je ook wel weer klaar.
Wij hebben nu een jaar Dinsey+ en kijken er zelden tot nooit na, ook mijn dochter 9 jaar kijkt er niet naar, heeft meer met Netflix.