Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mozilla pauzeert verspreiding Firefox 82 wegens bugs

Mozilla heeft de verspreiding van Firefox 82 voor desktops beperkt vanwege een aantal bugs die naar boven zijn gekomen. Firefox 82 is de nieuwe stabiele versie die vorige week beschikbaar kwam voor het grote publiek.

De release is 'gethrottled' vanwege bugs met printen en met software van derden die crashes veroorzaken, zegt Mozilla. Ook specifieke instellingen kunnen crashes veroorzaken en gebruikers kunnen ineens uitgelogd zijn bij pagina's waar ze ingelogd waren.

Firefox 82 kwam vorige week uit, maar na de release kwamen de bugs naar buiten. Mozilla heeft de pagina met releasenotes niet bijgewerkt en updaten naar de nieuwe versie kan nog steeds, maar is niet aan te raden. Vermoedelijk zal een fix volgen, maar die lijkt nog niet uit te zijn.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-10-2020 • 12:29

56 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (56)

Wijzig sortering
Lijkt iets mis te gaan in combinatie met security-software.
Anti-malware melding: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1672335
Symantec Endpoint: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1672367
En Digital Guardian: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1672523

Heb je naast de standaard Windows Defender andere security-software geïnstalleerd of Windows Defender vervangen met iets anders, lijkt het mij niet verstandig deze update uit te voeren.

Updates kan je stoppen Options -> General -> Firefox Updates (omlaag scrollen, 3 na laatste op pagina), verzet 'Automatically install updates (recommended)'
naar 'Check for updates but let you choose to install them'
Firefox zal vragen of je de huidige update wil stoppen als er een bezig is, kies 'Discard'

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 26 oktober 2020 12:54]

Het verbaast me weinig dat antivirus weer zulke problemen veroorzaakt. Chrome heeft hier ook veel last van gehad, waardoor ze gekozen hebben om gewoon alle vormen van code-injectie met systeembeveiligingsmaatregelen te blokkeren.

Ik snap werkelijk waar niet waarom antivirussoftware nog op deze manier werkt. Browsers hebben prima maatregelen tegen exploitatie, houd je toch bij je file system filters als je bestanden wilt scannen...
Hangt er toch vanaf wat je verstaat onder op deze manier werkt.
Het is namelijk nog onduidelijk wat het probleem is. Er zijn veel soorten en versies antivirus. Veel geeft geen merkbaar probleem, nu enkele wel in combinatie met een specifieke build van firefox. Dat kan gebeuren. Aan de andere kant is dan de vraag wat je dan wel verwacht om zowel je software en av te laten werken.
Ik betwijfel of het probleem alleen bij de genoemde software ligt. Op Arch Linux heb ik deze problemen sinds de update ook.
In dat geval geld dat dus ook voor Linux-antivirussoftware? Want dit probleem speelt ook op Linux...
Behalve een goed ingestelde firewall, draait er niks op m'n systeem voor het tegenhouden van virussen. Dus nee, heeft niks met antivirussoftware te maken bij mij.
Via registry is beter, dan kan je de irritante notificaties en update check helemaal uitzetten.
Hoe kun je dat dan tegenhouden?

Ik weet niet welke versie ik heb. Ik ga checken bij over firefox. v81 haalt mooi dus 82 op als je dat doet :/ en is bij de volgende opstart is versie 82 actief 8)7
Je kunt dit volgens mij voorkomen door bij "Opties -> Algemeen -> Firefox-updates -> Firefox mag" te kiezen voor "Controleren op updates, maar u laten kiezen of u deze wilt installeren".

En nog beter zou zijn (dat doe ik in ieder geval altijd zo) om (in ieder geval als je Windows gebruikt) een "gewone gebruiker" aan te maken voor dagelijks gebruik, dus zonder admin rechten.
Dan kan Firefox (en de meeste andere programma's) helemaal niet meer automatisch updaten.
Dit is ook veel veiliger tegen veel andere bedreigingen.
Firefox (en Chrome ook) maken bij het installeren, tenminste als ze dan met admin rechten geïnstalleerd zijn, een service aan die zorgt voor het installeren van de updates ook wanneer de gebruiker die het 'triggert' geen admin rechten heeft.
Volgens mij draait Firefox al zonder admin privileges bij default. (Ook al ben je ingebouwde admin)

Ik kan bv. geen shortcuts naar m'n desktop plaatsen tenzij ik met -no-deelevate launch parameter start.
je zou kunnen kijken op
https://supportdetails.com/
maar als het al een week geleden released is en je hebt auto update aan staan zul je hem denk ik al hebben tenzij je op vakantie geweest bent ofzo.
Ik heb de hele week door gewoon Firefox gebruikt met auto updates aan, zat nog gewoon op 81.
inderdaad, net hetzelfde hier.
Handige site. Maar helaas nu te laat. Ik werk van ma t/m vr ik heb geen vakantie gehad en had v82 nog niet.
Jup, exact hier. Welke versie heb ik eigenlijk???

Ohhhh, 81, ik zit goed. Oh fuuuuuuu, downloading update, applying. Please restart firefox. ARGHHH
Rustâââg! :)
Ik heb hier 82 netjes een aantal dagen zonder problemen draaien, dus het kan best.
Ik was er ook niet zo bang voor, ik irriteerde me hooguit aan het feit dat Mozilla zegt dat ze uitrol beperken, maar de auto updater vrolijk z'n bestanden kan vinden. En ik ben niet de enige zo te lezen.

Zorg er dan op z'n minst voor dat de 82 download op een andere plek staat zodat de autoupdater hem niet kan vinden. Verder .... boeie :)
Inderdaad, daar kwam ik ook net achter. :/
Dit dus, zou niet tegen een waarschuwing in het artikel zijn..

Edit: voor als je nog geen restart gedaan hebt kan je nog naar de opties gaan en aangeven dat je wilt kiezen voor een update geïnstalleerd wordt, ik kreeg hierbij een pop-up om door te gaan met updaten of te discarden.

[Reactie gewijzigd door WinterEFG op 26 oktober 2020 12:59]

De bugs die gemeld zijn lijken te komen door Symantec endpoint, Digital Guardian en Trend Micro Deep Security Agent op Windows 10. Mocht je crashes ervaren en deze software gebruiken, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.
Natuurlijk, het zou eens een keer niet door antivirus software komen. Malware proberen tegen te houden is op zich goed, maar de manier waarop dit soort programma's werkt kan zeker ook voor problemen zorgen.

Ik zou dit dan nu niet echt de fout van Mozilla noemen waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door qlum op 26 oktober 2020 12:42]

En vooral ook, zoals altijd, 'lijken te komen', zeker zonder bronnen zou ik het niet direct voor waar aannemen. Aannemen dat een virusscanner de oorzaak is, is gewoon te gemakkelijk tegenwoordig.
Als je kijkt op de mozilla pagina gelinkt in dit artikel staat dit vrij duidelijk in bug reports gelinkt: https://wiki.mozilla.org/...nnels/Meetings/2020-10-22

Dus nee, ik heb dit niet zonder bron aangenomen.
Er zijn in totaal drie meldingen (mbt antivirus / -malware) in hun Bugzilla. Twee zijn er nog open, maar beiden zijn zover ik kan zien, onbevestigd dat het inderdaad door de virus- en/of malware scanner komt en is men vooralsnog opzoek naar crash reports. Dus leuk, dat het in de notulen van een meeting staat, maar de bugs die erover gaan zijn nog lang zo concluderend nog niet, zoals het alhier op Tweakers wel gebracht wordt, door meerdere personen, overigens.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 26 oktober 2020 14:19]

Ik draai Mozilla Firefox 82 op diverse machines, allen zonder zo'n AV (of in geval van Windows, die van Microsoft). Nergens last van.

Wanneer ik op macOS naar https://www.mozilla.org/en-US/firefox/download/thanks/ ga (via Download Firefox op de main page) krijg ik nog steeds 82 voorgeschoteld.

Ook op https://www.mozilla.org/e.../#product-desktop-release allerlei andere OSen nog steeds 82.

Indien deze zooi nog niet gebackport is zou ik 82 draaien. Wel even backup van je profile maken voor de zekerheid.

EDIT: gebackport naar ESR 78.4 https://en.wikipedia.org/...n_history#Firefox_78.4esr

[Reactie gewijzigd door Jerie op 26 oktober 2020 14:35]

Natuurlijk, het zou eens een keer niet door antivirus software komen.
Verbaast me inderdaad niets.
Browser engineers van Mozilla, Microsoft en Google klagen geregeld steen en been over de shit die anti-virus software probeert uit te halen om zich in hun browsers in te vreten en deze 'veiliger' te maken.

Het netto effect is vaak dat het onveiliger wordt, omdat bijv. de manier waarop ze zich nestelen exploiteerbare crashes introduceert of stomweg compleet het effect van sandboxing teniet doet.
Maar dit probleem speelt ook op Linux. Ik ben al jaren Linux-gebruiker en ik had nog nooit gehoord dat de jou genoemde antivirussoftwares beschikbaar zijn voor Linux...
Het lijkt tijd te worden dat Firefox het automatische updaten gaat verbeteren. Ze lijken goed in iets nieuws brengen maar een stuk minder om fouten te herstellen als het bij automatische updates mis gaat. In plaats van het slechts te beperken zou een gebruiker mogen verwachten dat die bij problemen ook makkelijk terug kan draaien naar een vorige versie of een duidelijke verwachting mag hebben wanneer er wel oplossingen zijn.

Het voordeel van automatische updates zou moeten zijn dat de gebruikers zonder veel moeite de nieuwste versie van software gebruiken. Dat is op gebied van nieuwe functionaliteiten en beveiliging vaak wel zo prettig. Helaas toont Firefox al voor de tweede keer in enkele maanden aan dat ze aan een aantal voorwaarden niet voldoen: de software moet dan wel voldoende kwaliteit hebben en het moet terug te draaien zijn als die kwaliteit niet te halen valt. Firefox lijkt er al moeite mee te hebben om de verspreiding te stoppen en ze bieden ook geen gebruiksvriendelijke oplossing om een installatie ongedaan te maken. Het gevolg is dat gebruikers ervaren dat als het mis is gegaan in een release ze er veel last van hebben.
De problemen komen voor op apparaten met bepaalde antivirussoftware volgens de bug reports van Mozilla. Ik betwijfel of Mozilla's code wel de schuldige is hier.

Antivirus veroorzaakt dit soort problemen vaker, zowel bij Chrome als bij Firefox, en dat heeft vaak te maken met de code die ze injecteren in browserprocessen om hun eigen trucjes uit te kunnen voeren.

Ik zie overigens alleen maar meldingen van corporate beveiligingssoftware, dus de thuisgebruiker zal er waarschijnlijk weinig van merken.

Als de auto updater service nog werkt, wordt het probleem waarschijnlijk vanzelf opgelost op getroffen apparaten. Het is wel nog even wachten op een fix.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 26 oktober 2020 13:21]

De problemen lijken zich niet voor te doen bij de vorige versies. Het is dan een combinatie. En ook dan heeft dit automatische updaten dus ongewenste gebreken. Alleen aan de leuke kanten van automatisch updaten willen doen en nauwelijks oplossing bieden als het mis gaat maakt de software en de moeite die je er in moet stoppen niet betrouwbaarder.
zomaar uit worden gelogd dat had ik van de week opeens ook 3 maal van mijn standaard email providers. Hmmm, zou met de sync instellingen voor automatisch uitloggen vd browser te maken kunnen hebben.
Ook specifieke instellingen kunnen crashes veroorzaken en gebruikers kunnen ineens uitgelogd zijn bij pagina's waar ze ingelogd waren.
Ah, dit verklaart een hoop. Heb een aantal sites waarbij ik altijd ingelogd ben zoals Tweakers en Outlook. Ervaar inderdaad dat ik telkens opnieuw moet inloggen op Outlook, maar niet op Tweakers.
Nog alle browser en cookie instellingen doorgelopen, maar het lijkt dus aan de Firefox bug te liggen in dit geval.
Heb v82 al draaien sinds release en nog niks raars gemerkt. Op de privé laptop gebruik ik Defender en op de werklaptop Trend Micro, maar daar is Firefox alleen voor mijn account geïnstalleerd, niet system wide.
Geen idee of dat verschil maakt.
Gebruik hem ook al een week of zo en geen enkel probleem.
Onder linux, dus geen antivirus en malware spul nodig, updates doe ik dagelijks maar gewoon na handmatig bevestigen.
Lijkt dus meer een windows dan een firefox probleem.
Ik neem aan dat de mac versie ook geen problemen heeft.

[Reactie gewijzigd door caipirinha op 26 oktober 2020 13:19]

Onder Linux word ik ook uitgelogd op diverse sites met de nieuwste ESR versie, dus het lijkt wel degelijk daarop ook problemen te veroorzaken. Veel van de reacties hier noemen antivirus- en malwaredetectiesoftware onder Windows, maar dat is slechts een bijzaak en heeft niet echt iets te maken met het onderliggende probleem in Firefox zelf.
Gebruik versie 82 nu een weekje o.i.d, geen enkel probleem ervaren.
Fijn dat ik hem al heb dan :(