LG voorziet draadloze TONE Free-oortjes van noisecancellation

LG introduceert een nieuwe versie van zijn draadloze TONE Free-oortjes. De FN7 voegt actieve noisecancellation toe en wordt net als de eerder uitgebrachte FN6-variant geleverd in een antibacteriële oplaadcase. Eind dit jaar komen de FN7-oortjes uit in Europa.

De nieuwe true wireless-oortjes hebben hetzelfde uiterlijk als de voorganger. Het gaat om een ontwerp van draadloze bluetoothoortjes dat populair werd door de Apple AirPods. De nieuwe HBS-FN7-variant is voorzien van drie microfoons in ieder oortje, voor actieve ruisonderdrukking.

LG TONE Free FN7Net als de bestaande FN6-oortjes zijn de FN7-varianten voorzien van technologie van Meridian Audio. LG levert een companion-app mee waarin vier verschillende presets zijn te kiezen om de audioweergave aan te passen. De oortjes hebben ieder een 55mAh-accu. Met ruisonderdrukking ingeschakeld, zou dat goed moeten zijn voor vijf uur muziek luisteren. Zonder noise cancellation is dat zeven uur volgens de fabrikant.

LG levert de oortjes in een UVnano-oplaadcase. Dat doosje heeft een 390mAh-accu en schijnt met uv-licht op de oortjes om bacteriën onschadelijk te maken. Volgens LG kan de case 99,9 procent van diverse soorten bacteriën doden. Hetzelfde doosje werd ook met de FN6-oortjes geleverd, maar bij de FN7 is er een led toegevoegd die de laadstatus aangeeft. Vijf minuten laden in de case zou goed zijn voor een uur muziek luisteren.

LG brengt de TONE Free FN7-oortjes uit in Zuid-Korea voor 219.000 Koreaanse won. Omgerekend is dat zo'n 164 euro. Eind dit jaar moeten de draadloze oortjes ook in een aantal Europese landen verschijnen. Of de oortjes in Nederland en België uitkomen, is nog niet bekend. De TONE Free FN6-oortjes kwamen in juli uit voor een adviesprijs van 150 euro. Inmiddels staan die oortjes in de Pricewatch voor zo'n 100 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-10-2020 • 11:38

96

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Zo die kop moest ik toch even drie keer lezen... Een antibacteriële case van noisecancellation?? Wist niet dat dat een materiaal was waar je een case van kon maken :+
Ik dacht dat ze de oortjes van noisecancellation voorzagen d.m.v. een antibacteriële case.
Vroeg mij al af hoe groot die case wel niet was.

Mocht de titel aangepast worden, ten tijde van het schrijven van deze reactie was de titel:
LG voorziet draadloze oortjes met antibacteriële case van noisecancellation
Het enige wat ik in mijn oplaadcases zie is oorsmeer, dat zullen mensen wel als bacterieel zien maar laat dat nou net ter voorkoming worden aangemaakt. Maar goed, marketing en covid enzo. Hedasets zijn er al meer dan 40 jaar, een antibacteriele noisecancellation oplaadcase zal heel wat slachtoffers schelen.
Die oorsmeer heeft als functie om de bacteriën naar buiten te spoelen, maar dat betekent dus wel dat er aan de buitenkant bacteriën in die oorsmeer zitten die netjes met de oorsmeer mee naar buiten zijn gekomen. Dan is het toch wel fijn als die dood zijn wanneer je ze weer met die earplugs diep je gehoorgang in zit te duwen.
Oorsmeer antibacterieel?
Het enige wat ik in mijn oplaadcases zie is oorsmeer, dat zullen mensen wel als bacterieel zien maar laat dat nou net ter voorkoming worden aangemaakt. Maar goed, marketing en covid enzo. Hedasets zijn er al meer dan 40 jaar, een antibacteriele noisecancellation oplaadcase zal heel wat slachtoffers schelen.
Hebt u daar enige onderbouwing voor?
De bedoeling van oorsmeer is om je oren te beschermen tegen o.a. bacterien.
De bedoeling van oorsmeer is om je oren te beschermen tegen o.a. bacterien.
En weten dat het allemaal zo makkelijk op te zoeken is:

De functie van oorsmeer is de bescherming van de huid in de gehoorgang tegen vocht en beschadiging.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 06:12]

En die beschadigingen leveren natuurlijk een groot risico op bacteriele infectie, dus op zich niet zo'n slecht punt van @K-aroq.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 06:12]

Daarom ook geen wattenstaafjes erin rammen. Lekker alleen met je vinger in je oorschelp reinigen
Ik was ook aan het zoeken naar producent "noisecancellation", die kende ik nog niet. }:O
Begon al aan mezelf te twijfelen toen ik de titel las, maar jij had er ook moeite mee :)
iemand is nog van z'n middagpauze aan het genieten ;)
Ja, met was een betere woordkeuze geweest ipv van.
ik heb op Amazon ook cases verkocht met UV-licht erin. Wegens Corona maak je nieuwe producten, nja niet nieuwe maar onbekende producten meer bekend nu. JungleScout helpt goed op weg.
Wordt plastic niet broos als het een langere tijd wordt blootgesteld aan UV licht? :X
Ja, in de basis wordt al het plastic broos van UV licht, niet echt verschillende eigenschappen, op zijn best 'sneller of langzamer' per type. Niet 'wel of niet' kwestie.

Echter, het niveau van deze lampjes is ver onder dat van normaal zonlicht (puur alleen al op basis van de accu in de case durf ik dat te stellen... of die accu zou in luttele minuten leeg zijn aan de UV lamp ;) )

Daarnaast zijn er stabilisers die je chemisch kan toevoegen om het effect te verzachten/uitstellen. De vraag is in hoeverre die er meer in zullen zitten gezien zonlicht toch al meer effect heeft dan een LEDje van een paar mW.

Wat betreft OxWax en zijn breed spectrum UV... ja, je hebt A, B en C maar dat spectrum is vrij beperkt hoor in nm. met de 100 tot 400 nm. Dat is relatief gelijk in breedte als het zichtbare spectrum 400-700 en samen nog niks met het daarna veel langer doorlopende IR deel (van 780nm, dat stukje er tussen wordt vaak als (N)IR benoemd, tot 1 mm ... ja, nm naar mm... )
Het is UVC volgens SG

specifically the UV-C spectrum, to kill germs while the buds charge inside. LG claims that this treatment is able to eliminate 99.9% of E. coli and S. aureus bacteria that may have stuck to the buds’ inner mesh.

https://www.slashgear.com...c-charging-case-25644324/
Sorry E. Coli? Ik snap dat ze een beetje UV nodig hebben. Als je die dingen steekt waar de zon niet schijnt...

Als e coli een ding is zou ik vaker je handen wassen. Je oordopjes is dan het laatste waar het aanzit.
E.coli benoemen riekt naar marketingprietpraat.

Er zijn verschillende stammen van E.coli. Ze zijn niet allemaal schadelijk; sommigen zijn zelfs nuttig. De stammen die dat wel zijn, krijg je last van in de vorm van voedselvergiftiging of braken.

Aldus Wikipedia (in intro)

https://en.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli

Dan nog, zou ik me meer zorgen maken om de bacteriën op je toetsenbord of touchscreen dan oortjes. Tenzij er een of ander peer-reviewed wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 06:12]

Yes I know. Genoeg info over gehad op m’n opleiding. Probleem is dat het uit feces komt en vooral in darmkanalen goed groeit. Als jij dat dus aan je oordoppen hebt zitten, zit het dus aan je handen en dus vrijwel aan alles wat je hebt aangeraakt. Als jij E. Coli aan je handen hebt dan is er iets niet helemaal goed verlopen in een bepaald sanitair proces en ben je ws iets vergeten.

De oordopjes zijn iig het laatste waar je je dan zorgen over moet maken. Inderdaad Tobo en smartphone zijn gevaarlijker.
Het is natuurlijk niet alleen jezelf die dat verspreidt. Je kan ook na een WC bezoek netjes je handen wassen en daarna de deurklink of deurpost aanraken waar iemand anders met zijn vieze handen heeft aangezeten.

Niettemin vind ik zo'n functie op oordopjes ook niet echt zinvol.
Veel mensen spelen met hun phone op het toilet ...De sprong naar je oortjes is snel gemaakt.

Research has varied on just how many germs are crawling on the average cell phone, but a recent study found more than 17,000 bacterial gene copies on the phones of high school students. Scientists at the University of Arizona have found that cell phones carry 10 times more bacteria than most toilet seats.

https://time.com/4908654/cell-phone-bacteria/
UV licht is breed (spectrum) en ook plastic kan verschillende eigenschappen hebben.
Sommige soorten plastic wel. Maar er zijn genoeg soorten kunststof die hier gewoon tegen kunnen.
Jammer, een anti-virus doosje was praktischer geweest.
Misschien is het dat ook wel ?
Heb zelf de FN6 nu en dik tevreden over deze earbuds. Active Noise cancellation nog niet gemist ondanks dat mijn Bose QC35 het wel heeft bijv. In-ear sluit al dusdanig goed af dat het dus al noise cancellation is.

Ben benieuwd of active noise cancellation dus een dermate extra toevoeging is dat dat het geld waard is.
Wat vind je van de geluidskwaliteit van de FN6? Ik lees er erg wisselende verhalen over en dan met name verhalen over matige geluidskwaliteit.
Ik ben er zeer tevreden mee. De slechte verhalen die je hoort zijn vaak mensen die klagen over de lage tonen.

Het geluid van de FN6 is erg neutraal, iets wat je eigenlijk wilt hebben in audio apparatuur om een juiste luisterervaring te krijgen. Er is nog een optie om de lage tonen een boost te geven via de app tegenwoordig daarentegen.

Kwestie van bestellen, uitproberen en terug sturen als het geluid je toch niet bevalt denk ik :) Ik heb niks te klagen in ieder geval.
Top, dank voor je (snelle) reactie :).
Ik ben totaal niet thuis in deze wereld, maar ik heb altijd begrepen dat als je alles bacterievrij maakt je afweersysteem/immuunsysteem ook minder wordt. De techniek is leuk, maar is dit echt nodig? (Oprechte vraag!)
Als je alles bacterie vrij maakt wel ja. Het gaat over Bluetooth oortjes. Geen clean room.
Het gaat natuurlijk wel met stappen hé. Het zijn nu oordopjes, maar dit wordt later misschien doorgetrokken naar meerdere producten. Zo zijn er nu gehele kamers die gecleaned worden waardoor je letterlijk een clean room hebt.
maar is dit echt nodig?
Wat ik mij dan afvraag, is het ooit een probleem geweest?
Tegenwoordig zijn fabrikanten erg handig in het verzinnen van oplossingen voor iets wat nooit een probleem is geweest. :)

Misschien kan het een meerwaarde hebben voor mensen die snel last of oorinfecties kunnen krijgen van oordopjes en nu ook al regelmatig hun oordopjes schoonmaken of ontsmetten.
Je oorsmeer is van nature ook al anti-bacteriëel, maar ik denk dat schone oordopjes nooit kwaad kan. En met uv-licht ontsmetten is dan misschien net wat vriendelijker dan een smeersel.

Verder heb je wel gelijk dat alles ontsmetten ook niet goed is, want bacteriën zijn een belangrijk onderdeel van ons leven, ze trainen je immuunsysteem, maar als onderdeel van je lichaam dragen ze ook bij aan je gezondheid.
Maar je oren zijn holtes waar bateriën zich kunnen ophopen en makkelijk het lichaam in kunnen, dus schone oordopjes kan in ieder geval geen kwaad denk ik dan. Maar of het nou zo echt nodig is hangt meer af of je nu problemen hebt met je oren en oordopjes.
Oorsmeer is niet anti-bacterieel. Integendeel het is een bron van voedsel. Het punt is echter wel dat het normaliter gebruikt wordt om bacteriën en andere indringers (stof, haar) te weren van het midden-oor. Dus uit de gehoorgang verwijderen. Met oordoppen in sluit je dat af en dan kan het ineens niet meer.

Dat is dus wel een probleem en kan sneller leiden tot infecties. Zeker als je dus niet met bepaalde regelmaat de boel schoonmaakt.
Oorsmeer is niet anti-bacterieel.
https://www.kno.nl/patienten-informatie/oor/oorsmeer/
Functies van oorsmeer

Oorsmeer heeft meerdere functies:

beschermen tegen vocht (waterafstoting);
beschermen (coaten) van de dunne kwetsbare gehoorganghuid tegen uitdroging;
het wegvangen van kleine onrechtmatigheden (bijvoorbeeld: stof, vuil, insecten);
het aanzuren van het leefmilieu voor bacteriën;
afweer verzorgen tegen ziekmakende bacteriën en schimmels.

Om deze redenen moet uw gehoorgang dus oorsmeer bevatten. Haal geen oorsmeer uit de gehoorgang, want de gezonde gehoorgang reinigt zichzelf.
Dus anti-bacterieel.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 23 juli 2024 06:12]

Ik ben geen dokter, en heb er ook geen verstand van, maar ik denk persoonlijk dat het gewoon marketing is... De gemiddelde Nederlander haalt (hoop ik) zo nu en dan een doekje langs zijn oortjes. Als je dat niet doet en er zit allemaal oorsmeer aan de oortjes gaat dit doosje ook niet helpen lijkt mij.
Zolang je de oortjes niet uitwisselt met andere personen kun je je afvragen of er wel iets uit te wisselen valt. De enige bacteriën die je dan zou "oplopen" zijn degene die je zelf al had. Bovendien zijn bacteriën niet altijd slecht. Het zijn geen virussen om maar een vergelijking te maken.
Bacteriën vermenigvuldigen zich om de 9 min en vinden oorsmeer best lekker. :)
De bange verstandige mensen die hun boodschappenkarretje en hun handen kapot reinigen gaan dit wss kopen
In tegenstelling tot oortjes proberen bacterievrij te krijgen, is het wel degelijk een goed idee om dat boodschappenkarretje even schoon te maken en je handen te wassen - liefst zeep & water maar anders met handenalcohol. Dat is anders precies de manier hoe je het virus oppikt en weer doorgeeft.
https://www.volkskrant.nl...loeg-nergens-op~b183cdef/

En zo zijn er nog hopen onderzoeken die elkaar allemaal tegen spreken. Tot nu toe hebben al die corona regels vooral tot een hoop polarisatie en bangmakerij geleid, de cijfers zie ik er niet mee dalen. Mensen zijn zeker bang dit jaar, of het terecht is is een andere discussie. De basisregels zijn nog altijd dezelfde, afstand houden en geen groepen vormen. Zolang dat door sommigen genegeerd blijft worden hebben dit soort bijkomstige smetvrees toestanden weinig nut.
Tot nu toe hebben al die corona regels vooral tot een hoop polarisatie en bangmakerij geleid, de cijfers zie ik er niet mee dalen.
En dat komt dus weer doordat anderen dat ook denken en het dus maar negeren, want het helpt alleen als iedereen het netjes doet. Het zijn precies de mensen die het niet doen die dan ook ziek raken en/of anderen besmetten. En NL worden de regels slecht opgevolgd en je ziet het dan ook terug in de cijfers. In Duitsland is het bijvoorbeeld niet het geval en daar is het nu dan ook veel meer onder controle.
En jij bent natuurlijk de enige die wel weet hoe het zit. Gewoon blijven ontkennen. Ik hoop voor jou dat je niet op de wachtlijst voor de IC plaats komt als er teveel mensen blijven wegkijken.
och jongen, en straks ook nog die enge griepgolf die er aan komt. Het leven valt niet mee he..
Toevallig iets over gelezen : er zijn vééél minder griepgevallen tov verleden jaar.
Zal uiteraard iets te maken hebben met de lockdowns, mondmaskers en verhoogde hygiëne

Following widespread adoption of community mitigation measures to reduce transmission of SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, the percentage of U.S. respiratory specimens submitted for influenza testing that tested positive decreased from >20% to 2.3% and has remained at historically low interseasonal levels (0.2% versus 1–2%). Data from Southern Hemisphere countries also indicate little influenza activity.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6937a6.htm
De bacteriën die we nodig hebben zitten IN je lichaam + je handen gaan regelmatig naar je gezicht en mond waardoor pathogenen lichaam kunnen binnendringen.

Handen wassen voor het eten is dus een goed advies, niet alleen voor kinderen.
Alleen het idee al dat mijn oortjes hun weg zouden kunnen vinden naar iemand anders' oorsmeer, of andersom... Nee, over-the-ear NC headphones zijn eigenlijk de enige optie. Maar goed, je moet wat als ruimtegebrek een issue is.
"Mag ik jouw oortjes even lenen?"
"Nee."

Probleem opgelost ;)
Heb daarnet geweigerd om de GSM van mijn collega over te nemen.
Werd niet in dank afgenomen...
(maar ik zal dit wel blijven doen)
irrationele smetvrees of allergisch voor zeep?
Totaal geen smetvrees en ook niet allergisch voor zeep. Een telefoon waar iemand mee aan het bellen is en dus ook vast heeft doorgeven om er iemand anders mee te laten bellen is compleet fout in deze omstandigheden.
Als je dat niet ziet heb je toch een behoorlijk probleem.
Bij ons betekent "overnemen" (ook) overkopen. Context ;)
Ah, vandaar de verwarring.
Overkopen zou ik geen probleem mee hebben, even afkuisen en je kan weer verder.
Hoe bedoel je, 'overnemen'? Als in 'iemand te woord staan die jouw collega aan de lijn heeft'? Wanneer mogelijk kan het ook via de speaker, dan hoef je de telefoon niet aan je oor te houden.

Los daarvan: een telefoon steek je natuurlijk niet in je oor, een dopje wel. En een telefoon is veel makkelijker schoon te maken. En heb je echt smetvrees, dan was je na gebruik van de telefoon van je collega even je handen en je oor :)
De telefoon fysiek doorgeven.
Duidelijk. Ik begrijp wel waarom je dat momenteel maar even niet doet, overigens ;)
Zijn er werkelijk mensen die jou gevraagd hebben of ze je oortjes even mochten lenen?
mijn oortjes 2dh gekocht, gereinigd met sopje en isopropanol :Y)
Altijd leuk die 99,9% van de bacteriën. Die 0,1% kan je net ziek maken, de andere 99,9% is totaal niet schadelijk voor je gezondheid. Gaat dus om welke 0,1% overblijft.
Zonder bacteriën geen brood.
Psst gist is een schimmel ;).
Oh my.... het is gelukkig al wat later op de dag. Ik hoop voor haar dat ze goed weet wat de bijproducten zijn en wat processing van de gist doet enzo. Niet iedere schimmel is gist en niet iedere gist is geschikt voor consumptie.
Dit is een beetje extreem artikel maar wat ik wilde sturen vond ik niet gelijk : men had ontdekt dat in een bakkerij het brood(zuurdesem) gekneed door vrouwen beter was. Na onderzoek bleek de oorzaak de bekende melkzuurbacterie te zijn.

However, some of the microbes did come from the bakers’ hands. The “different bakers had different microbial communities in their starters despite all bakers using the same starter recipe and using the same flour source,” says Anne A. Madden, Ph.D., one of the authors of the study. She found it surprising how much the communities varied amongst the bakers and that the “differences correlated with discernible differences in the final flavors of breads made with these starters.”

https://asm.org/Articles/2020/June/The-Sourdough-Microbiome


Je kan geen goed brood maken zonder gisten én bacteriën zo blijkt. ;)
Mijn Jabra Elite 75t's hebben toevallig afgelopen vrijdag ook ANC gekregen via een update. :)
Mijn elite active 75t ook, vind het wat vreemd dat ik hier niks over heb gezien op Tweakers. Dit is niet echt een functie die ze normaal gesproken middel een update toevoegen. Vooral niet aangezien komende maand de 85t uitkomt met ANC, toch wel een reden voor sommige mensen om te upgraden normaal gesproken. De ANC zelf werkt nog beter dan verwacht ook.
Oh nee hè! Ik dacht dat fabrikanten het zo langzamerhand wel begrepen hadden.

99,9% van de bacteriën gaat dood. 0,1% overleeft. Deze 0,1% wordt steeds resistenter door survival of the fittest waardoor we de evolutie van superbacteriën een flinke boost geven.

De Nederlandse medische wereld is keihard aan het strijden om zo weinig mogelijk antibiotica en antibacteriële middelen te gebruiken om de groei van dit soort superbacteriën te remmen en dan krijg je opeens een fabrikant die dit gewoon keihard onderuit haalt.

Ik weet niet of het nog steeds verkocht wordt, maar er was vroeger ook veel antibacterieel kinderspeelgoed. Resultaat was allemaal kinderen met relatief zwakke weerstand en een hele bult resistente bacteriën.

Je moet zo weinig mogelijk tegen bacteriën doen, en zeker dit soort toepassingen waarbij het risico om te beginnen al ontzettend laag is is het onzin. Onze middelen om bacteriën te doden zijn gelimiteerd, dus ze moeten alleen gebruikt worden als het ECHT nodig is.

Tuurlijk is er altijd onderzoek naar nieuwe middelen, maar ook daar zijn bacteriën op een gegeven moment niet meer van onder de indruk. Neem TBC bijvoorbeeld. Veel voorkomend onder daklozen die moeite hebben met het afmaken van een kuur. De overgebleven bacteriën zijn deels blootgesteld en worden resistent EN vermenigvuldigen zich weer, waardoor er weer een kuur met een ander middel gedaan moet worden. Vervolgens worden mensen besmet met deze resistente bacterie door deze dakloze. De kuur die deze dakloze in eerste instantie gebruikte wordt ook voor de nieuwe patienten gebruikt maar werkt niet meer. En zo gaan we maar door.

[Reactie gewijzigd door Rickkamminga op 23 juli 2024 06:12]

Ze evolueren echter alleen op het vlak van UV-licht op deze manier. Er zit geen selectie op de rest. In het verleden hebben we wel gezien dat als een bacterie resistent wordt tegen één ding, dit vaak ten koste gaat van resistentie tegen andere zaken zoals bijv. antibiotica.

Of dat in dit geval ook zo is weten we natuurlijk niet, maar het lijkt me dat UV-resistentie niet zo heel erg is in een bacterie :)
Dat is alsnog een probleem. Veel infecties zijn minder present in de zomer mede omdat de grotere hoeveelheid zonlicht het die organismes lastig maakt.

Anderzijds is het zeer de vraag of deze techniek een enorme impact zal hebben ivm het natuurlijke proces. Antibiotica zijn toch een heel ander verhaal.
Enige probleem in uw betoog is dat dit niet om medicijnen gaat maar om UVC straling gaat.
Toch een belangrijk punt in wetenschappelijk onderzoek is precisie ;)

https://en.wikipedia.org/...#Mechanisms_and_organisms
Conceptueel heb je gelijk, maar in de praktijk werkt het niet helemaal zo.

Een organisme wordt niet zelf resistenter. Het is niet zo dat een bacterie na blootstelling aan UV opeens beter tegen UV kan, het is simpelweg natuurlijke selectie. De bacteriën die het overleven zijn dus blijkbaar resistenter tegen UV door een bepaalde genetische samenstelling. Deze overlevende bacteriën vermenigvuldigen weer, waarbij inderdaad mutaties kunnen plaatsvinden die zorgen voor een betere of slechtere resistentie. Het is niet zo dat die bacteriën sterker worden door de ervaring die ze hebben opgedaan/

Dus inderdaad, op de langere termijn komen daar bacteriën uit die resistent zijn. Maar alleen resistent tegen UV licht, dus diezelfde bacteriën zijn bijvoorbeeld niet resistenter tegen anti bacteriële medicijnen.
Wat betreft zo weinig mogelijk tegen bacteriën doen, dat hangt wel een beetje af van de situatie. Inderdaad voor consumenten elektronica nu is het niet perse nodig, maar het is niet onwaarschijnlijk dat er een heel erg dodelijke bacterie naar boven komt de komende tijd (een nieuwe variant van de pest, je weet het niet). En dan is het wel weer fijn dat zulke technieken al zijn ontwikkeld voor consumentenspullen, in plaats van dat alles nog ontwikkeld moet worden. Het is een afweging waar je eigenlijk nooit de goede keuze maakt.
Zitten er dan ook echt UV-C leds in? Ik zie heel soms desinfecteer-sprays waar ook een UV-lampje op mijn handen schijnt, een hele seconde lang. Vraag me af hoe nuttig dat is. Lijkt me ook dat dit geen UV-C is toch? Dan is het nut al helemaal onduidelijk.
Hoe kan u zien dat het geen UVC is?
Omdat het nog net zichtbaar is en er dan op z'n minst UV-A bij zit, naast UV-C. Logischer zou een blauwe led zijn die tegelijkertijd met een UV-C led actief is.

Daarnaast is men zover ik weet ook vrij voorzichtig met UV-C omdat dit o.a. schade aan de ogen kan veroorzaken.
Had het zelf over een pompje met een spray en nog net zichtbaar (en dus UV-A) licht he.

Maar het lijkt er inderdaad op dat dit UV-C is, iets wat niet uit het nieuwsartikel bleek maar wel uit jouw link. Ik neem aan dat er veiligheidsmaatregelen zijn om het veilig te houden voor gebruikers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.