Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Guild Wars 2 komt naar Steam en makers tonen teaser van derde uitbreiding

Het precies acht jaar geleden uitgebrachte Guild Wars 2 komt vanaf november beschikbaar op gameplatform Steam. De makers hebben ook bekendgemaakt dat volgend jaar een derde uitbreiding voor de game is te verwachten, waarvan een teaser is gepubliceerd.

De komst van Guild Wars 2 naar Steam betekent niet dat ontwikkelaar ArenaNet zijn eigen launcher opdoekt. Die blijft nog gewoon te gebruiken en bestaande Guild Wars 2-accounts zijn niet over te zetten naar een Steam-account. ArenaNet meldt wel dat alle spelers samen zullen spelen in dezelfde gedeelde wereld, ongeacht welke launcher ze gebruiken. Volgens PCGamer bevat de release van Guild Wars 2 op Steam de nodige content uit de gamewereld, waaronder The Icebrood Saga. De eerdere twee uitgebrachte uitbreidingen, The Heart of Thorns en Path of Fire, komen ook beschikbaar op Steam en dienen los te worden aangeschaft.

Daarnaast hebben uitgever NCSoft en ArenaNet een teaser gepubliceerd voor de derde uitbreiding van Guild Wars 2, genaamd End of Dragons. Als onderdeel van deze uitbreiding worden spelers naar de mysterieuze eilandengroep Cantha gestuurd, die tweehonderd jaar van de buitenwereld was afgesloten. Waarschijnlijk zullen draken een belangrijke rol gaan spelen, maar de makers hebben verder weinig details bekendgemaakt. De End of Dragons-uitbreiding staat gepland voor een release ergens in 2021.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-08-2020 • 08:38

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Uit dit draadje lijkt het erop dat dit een uitmelkactie is. Zeker dit:
HoT, PoF, and EoD in the future all cost money. Living Story seasons 2, 3, and 4 all cost money (and 5 will too, though I think we're currently in a free season of it, so anyone who logs in gets it for free). On top of that, you need to pay for:

-Character Slots
-Storage Tabs (account-wide)
-Inventory Bags (character bound)
-Material Storage (account-wide)
-Build Templates (character bound, with some account-wide ones)
-Equipment Templates (character bound)
-Shared inventory spaces (account-wide)
Dus microtransacties. Nee, bedankt.

Voor mij is dit niet zo interessant. Ik koop mijn spellen liever compleet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 augustus 2020 08:47]

voor een spel dat al 8 jaar op de markt is, geen maandelijkse fee vraagt ja...

De living story is gratis als je het in het huidige era speelt... Maps passen zich aan aan de living story, dus zijn echt al flinke verhalen welke als daadwerkelijke expansion kunnen worden gezien. Dat je ze eerst gratis mag spelen zou ik juist als een pré zien. Ook klopt je hele lijstje niet helemaal. Je KUNT betalen voor character slots, maar krijgt er standaard 5 (of 2 in de GRATIS versie van het spel). Dit was in GW1 ook zo, en ik heb daar nooit iets (groots) negatiefs over gehoord in de GW-community. Uiteraard zijn er daar ook altijd mensen die alles gratis willen krijgen.

Ook zijn de uitbreidingen daadwerkelijk uitbreidingen zoals we ze in de gehele gaming community willen zien. Niet stukken van spellen die niet bij release worden uitgebracht, maar daadwerkelijke toevoegingen zoals LoD bij Diablo 2 dat ook was.

Ik vind dat je nogal wat krijgt. Ik snap wat je bedoelt, dat alles maar geld moet kosten, maar ik denk dat dit een van de goedkoopste MMO's is die je volwaardig kunt spelen, en de manieren om het goedkoper te maken zijn alleen maar toegenomen. Kocht je het spel 8 jaar geleden full-price dan heb je gratis 4 living stories (uitbreidingen) gekregen. Ben je het spel gratis gaan spelen dan heb je nog heel veel extra gratis content gekregen.
Ik had het net met een vriend die nog actief gw2 speelt over de living stories. Hij vind dat het erop lijkt dat de living stories bij de expansions horen. Die indruk had ik twee jaar terug ook toen ik speelde. Het was een nare verassing om erachter te komen dat dit niet het geval was.

Het is een mmo, je koopt het spel, je koopt de uitbreidingen. Ze updaten het spel. En dan is er ineens één onderdeel wat je krijgt, maar alleen als je speelt tussen x en x. Ontzettend verwarrend en klantonvriendelijk.

En dan ook nog al die microtransacties voor basale zaken als karakter slots (je krijgt er niet genoeg om alle classes te spelen) en inventory space. Ik heb veel liever een maandelijks bedrag van €13 euro zoals in FF14. Dan is het in ieder geval duidelijk voor mij wat ik krijg.

Edit: ik ben wat verward over je opmerking 'Ook zijn de uitbreidingen daadwerkelijk uitbreidingen zoals we ze in de gehele gaming community willen zien. Niet stukken van spellen die niet bij release worden uitgebracht, maar daadwerkelijke toevoegingen'

Dat is in FF14 ook en was in lotro ook toen ik dat speelde en WoW ook. Welke mmo's doen dat niet?

[Reactie gewijzigd door Minoesh op 26 augustus 2020 11:47]

Wat iedereen lijkt te vergeten is dat je nergens voor hoeft te betalen.Ook niet voor living world seasons als je niet ingelogd hebt.
Je kan makkelijk en snel het in-game gold omzetten in gems, met die gems kan je kopen wat je wil. Daar is geeneens een enorme hoeveelheid gold voor nodig. Voor 1x een end-game wapen (legendary) koop je alle living seasons bij elkaar en hou je veel over.
De hoeveelheid content is zo enorm groot, ik snap dat het frustrerend is als je iets mist maar als beginner ga je voor een 15 euro instapper zo veel krijgen, volledige base game, 5 character slots, 2 volledige uitbreidingen met hun eigen lange verhaallijn. Die living seasons komen dan later wel, hier ben je zeker een jaar mee zoet 8)7 (en living season quests zijn geeneens het belangrijkst of het meest leuk).
Nieuwere spelers kunnen echt voor geen meter farmen, aangezien je met je willekeurige lv70 leveling gear en die paar mastery points die je over hebt niet zo ver komt met degelijke builds. Andersom kom je zonder exotics vrijwel nergens in PoF (en HoT zullen we maar helemaal vergeten, glider unlocken is al knap). Na 1-80 in Tyria gedaan te hebben had ik welgeteld 7g op m'n rekening.

Het was in mijn geval dus juist andersom: op lv80 kwam ik helemaal nergens zonder gold te kopen met euros/gems. Ook de vriend die me met het een en ander hielp was vergeten dat ik geen setje account-bound ascended gear in de bank had liggen en het moest doen met willekeurige leveling gear.
Je hebt helemaal geen ascended nodig om gold te verdienen. Enkel als je high level fractals will doen. Maar er zijn veel andere manieren om gold te verdienen waar je gear niet relevant is. En een volledige exotic level 80 set kost maar rond de 10 gold.

In silverwastes bijvoorbeeld kan je 10 gold per uur verdienen met enkel level 70 leveling gear.
Precies de punten die manmad noemt.
Bovendien snap ik er niks van dat je masteries nodig hebt om beter te kunnen spelen? Ze maken je niet sterker en zijn puur functioneel.
Je moet wel de builds unlocken door hero points te verzamelen, misschien bedoel doe je die.
Je kan makkelijk in auric basin, dragon stand etc meelopen met een commander die alles doet met een groep, heel veel exp (voor je gliding) + genoeg hero point trains. Om hulp vragen in de map chat als je het even niet aan kan heeft me nog nooit in de steek gelaten tbh.
Uurtje silverwaste levert (met pech) 10g per uur op. Maar als je alleen al inlogt krijg je al 2-3 gold per dag aan rewards, de daily completen (5-10 min duurt dat) levert je nog eens 2g extra op.
Ik vind het jammer te horen dat GW2 niet aan je verwachtingen voldoet :(

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 28 augustus 2020 18:41]

Inderdaad hero points, maar ook mastery om de glider een beetje werkend te krijgen. Dat was m'n grootste probleem. Zonder werkbare glider rondkomen in HoT (uit m'n kop de 1e 5 glider masteries maar is even geleden) is een dilemma, zelfs als het alleen voor de story en waypoint unlocks is. Mijn grootste probleem daarmee is de cyclus: De HoT HP trains waar ik een poging in gewaagd had hebben geen zin om te wachten op mensen zonder waypoints/gliders/mounts, en de glider upgrades waren weer lastig te krijgen zonder mastery, wat weer lastig was om te krijgen zonder HP. Natuurlijk hebben mensen dezelfde dingen ook moeten doen toen het net uit was, maar toen waren de maps waarschijnlijk ook beter bezet. Met wat shouts in verschillende map chats (ook heel eerlijk aangegeven dat ik fresh was en geen idee heb hoe ik verder moest) kwam ik niet veel verder dan een spam guild invite met "ja we hebben wel wat behulpzame mensen" wat uiteindelijk best hard tegen viel (wel guild missions gedaan en een stukje gear uit gekregen).

Ook Silverwastes is al best een drama zonder mounts. De post-meta champion/chest farm hield ik niet bij (laat staan dat ik zelf weet waar ik heen moest), en in PoF de raptor mount unlocken heb ik ook hulp bij nodig gehad (zijn echt maar een paar mobs in de story maar ook dat lukt niet). Zonder de post-meta farm kom je niet eens aan 10g/uur. Het zijn eigenlijk allemaal dat soort dingen, en geen enkele guide lijkt dat perspectief te snappen, het lijkt allemaal gericht te zijn op alts of mensen die op de een of andere manier er doorheen geboost zijn. Misschien dat andere professions het wat makkelijker hebben dan een elementalist, geen idee.
Je krijgt er niet genoeg om alle classes te spelen? als je alle uitbreidingen hebt, heb je precies 9 slots. welke classes jij nog kent buiten de 9 die er nu in zit is mij onbekend. Alles in game kan gekocht worden met ingame geld door de currency exchange. als je inlogt op momenten dat content uit komt, behalve expensions krijg je dit gratis, er is geen maandelijkse fee. Voor wat betreft de inventory slots, simpel ga maar geld farmen als je weigert er echt geld in te steken, je hebt het zo bij elkaar en nog sneller (ik gok zo'n 2 dagen events, wvw of pvp doen per bag slot) dan die farmfesten die jij opnoemt zoals FF en WOW (overigens geen verkeerde games). Mensen staan altijd klaar om te bashen op het verdien model van GW2 maar een gemiddelde flying mount skin bij wow kost ook 20-30 euro.

Living World is een verademing en houd het spel levend voor wat betreft PVE tijdens de expensions, ze vullen het gat tussen de Expensions voor wat betreft als story ook op. ik snap het gehaat daar niet op.

Ik heb sinds release nog nooit gems hoeven kopen om aan ingame gold te komen en ik ben de meest casual speler die er is, ik heb een hekel aan farmen of grinden en speel het spel en kom nog net niet om in het geld.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 26 augustus 2020 17:19]

Dan heb je misschien een speciale editie van de uitbreidingen gekocht of een pre-order bonus gehad, want ik kreeg nul extra karakters slots toen ik pas maanden later de uitbreidingen kocht. Je krijgt standaard 5 slots.
Wat is er verwarrend aan het systeem dat als een episode loopt je die gratis krijgt maar als de tijd dat de episode loopt afgelopen is dat je hem dan (eventueel mocht je dat willen) kan kopen?

Mocht je ECHT geen geld uit willen geven aan spullen uit de black lion trading (cash shop) dan kun je altijd ingame gold omruilen voor gems. Deze gems gebruik je voor je micro transactie en zo heb je dus betaald met je vergaarde goud. Deze omruiling is wel markt onderhevig dus de waarde wat je krijgt kan per dag of uur verschillen. Maar je kan dus gold voor gems omruilen en vice versa gems voor gold kan ook.
GW2 is B2P, geen sub-fee, en is nu al 8 jaar oud. Heeft in al die tijd 2 expansions gehad die eerst €40 hebben gekost, maar inmiddels is de base game en de eerste expansion gratis.

De Living Story seasons zijn gratis als je een keertje in hebt gelogt in de 2-3 maanden wanneer ze nieuw zijn. Je hoeft ze niet eens te spelen, je hoeft enkel een keertje ingelogd te hebben in die tijd.

Verder:

- Character slots: Je hebt er 5 om mee te beginnen. Tenzij je écht hardcore bent is dat voor de meeste mensen wel voldoende lijkt me.
- Storage Tabs: Niet nodig tenzij je veel aan het hoarden bent. Zelfs dan kun je gewoon mules maken, of jouw guild storage gebruiken. Je kunt in tot 5 guilds tegelijk zitten in GW2: Elke guild met eigen storage als je wilt.
- Inventory bags: Die worden via ingame professions gemaakt. Niet zeker waarom dit in dit lijstje staat.
- Material storage: Nogmaals, tenzij je een hoarder bent, niet echt nodig. Is vooral voor de powerplayers.
- Build Templates/Equipment Templates: Je hebt hiervan 3/2 standaard beschikbaar. En nogmaals, tenzij je een powerplayer bent doe je hier niet eens iets mee, laat staan dat je er meer nodig hebt.
- Shared inventory spaces: Eén van de meest nutteloze dingen die je kunt hebben tbh.

Daarnaast, al die dingen zijn via ingame geld verkrijgbaar, maar alles is dusdanig gericht op hardcore spelers dat tegen de tijd dat je de nodige uren erin hebt gestopt om ze "nodig" te hebben (paar honderd wss minimaal) je die extra kosten er denk ik wel voor over hebt, als je het ingame geld niet hebt om ze te kopen.

GW2 heeft microtransacties, maar het is één van die games die ze helemaal niet opdringt. Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze helemaal OK zijn - Dat vind ik zelf ook niet echt - Maar vergeleken met andere games is dit toch wel extreem mild.

Je kunt met enkel de gratis base game al een paar jaartjes zoet zijn tbh zonder dat je in (veel) herhaling valt.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 26 augustus 2020 14:49]

Ik ben het compleet met je eens.

Alleen met betrekking tot de inventory bags: je kan nieuwe slots kopen waardoor elk karakter een extra bag kan hebben. Tenminste ik denk dat, dat aspect bedoeld word.

Maar zoals je aangeeft dit is alleen voor powerplayers. Of als een semi-casual gewoon één alt als mule aanmerken O-) .
Door het systeem met one click banking voor je materialen loopt je inventory niet super snel vol. Als je dan iets grotere inventory bags met je ingame gold koopt of craft heb je aardig wat ruimte. Bag slots heb ik nooit gekocht en toch meer dan 100 inventory slots per toon.
De enige items die voor m'n bank heb gekocht zijn extra bank tabs en een item zodat je Mats in de bank van max 250 naar 500 kunnen stacken.
En de gems die dat gekost heeft heb ik toen via mijn gold omgeruild naar gems.
Je krijgt geen 8 karakter slots maar 5. Ook met de expansions. Dat is overigens niet genoeg om alle classes uit te proberen zonder een slot leeg te maken.
Hmm, ik dacht dat het er 8 waren. Ik weet het niet meer zeker nu, mijn account was van net na release ;p

Ik heb wel 8 slots en heb bij mijn weten nooit slots gekocht.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 26 augustus 2020 12:47]

De duurdere edities van de uitbreidingen bevatten extra character slots. Waarschijnlijk heb je de Deluxe edities van Heart of Thorns en Path of Fire gekocht destijds. Dan heb je dus meer character slots.
Hmm, dat ook niet. Vreemd. Mja, iig mijn post gewijzigd. :)
Als veteran gw2 kreeg je er nog 1 extra bij HoT. Dus 2 extra slots voor normale editions. En 3 voor deluxe. En geloof dat PoF er ook nog 1 gaf. Mogelijk 1 als vet. 1 voor HoT en een voor PoF?
Dan nog... Uitproberen betekent toch niet dat het allemaal tegelijk moet?

Je kan toch ook gewoon enkele classes proberen en als het niet bevalt de character deleten en een nieuwe starten?

Sorry hoor, maar dit klinkt als voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten..

Zelfs als het je alleen is om die zaken die je in al jouw posts hebt benoemd... Schaf je deze zaken aan in GW2 (wat dus helemaal niet noodzakelijk is), dan nog ben je goedkoper uit dan het enkele maanden spelen van een game met maandelijkse fee.

Kijk wil je alle nieuwste skins etc is het een ander verhaal.

Ik speel zelf btw zo nu en dan WoW met maandelijke fee en af en toe ook GW2... Op basis daarvan mijn vergelijking :)

[Reactie gewijzigd door KreKkeR241 op 26 augustus 2020 23:53]

Dubbeltje eerste rang? Ik heb het spel en twee expansion gekocht. Dat is toch niet gratis?

Ik geef in een eerdere andere post aan dat ik liever per maand betaal. Dat is toch ook niet dubbeltje eerste rang?

Hou aub op met mensen zomaar te beschuldigen. Ongepast en ongewenst gedrag.
Dus jij bent geen MMO fan, dat is prima. Maar dat wil niet zeggen dat het een uitmelk actie is.

en over je lijstje..../die je gelinkt hebt.

-Character Slots je krijgt er 2 gratis. en met expension of basegame prijs zit je op in totaal 5. voor de meeste mensen zeker in het begin prima te doen.
-Storage Tabs (account-wide)
die zijn voor de meeste mensen niet nodig.
-Inventory Bags (character bound)
die zijn gewoon met ingame te grinden.
-Material Storage (account-wide)
ook hier krijg je de eerste stack(200 units) gratis. en kan 7 extra stacks kopen. maar niet noodzakelijk.
-Build Templates (character bound, with some account-wide ones)
ook hier krijg je er een paar gratis. wil je meer moet je ze kopen. maar ook dat is niet noodzakelijk
-Equipment Templates (character bound)
zelfde als hierboven
-Shared inventory spaces (account-wide)
ook hier brijg je met de base game ik meen 2. items in je bank stoppen of naar zelf mailen is zo gegaan.


Dus eigenlijk een hele rant over dingen die je kan uitbreiden. maar ook al een deel gratis krijgt. Daarbij komt dat je ook gold kan omwisselen naar gems. en dus effectief helemaal gratis kan spelen. en heb op die manier al een hoop gems verdient.

Je moet niet elke rant die op internet staat geloven. Maar eerst eigen onderzoek doet voor je het hier neer plant.

Of hadden mensen echt verwacht dat een tripple A mmo helemaal gratis was zonder microtransactions.
En een MMO is nooit compleet.
Ik snap het op zich wel. Ik heb Guild Wars 2 bij de launch gekocht voor 50 euro en er verder nooit iets voor betaald - heb niet zoveel gespeeld, werd het al snel zat itt deel 1. Andere MMORPG kosten al snel maandelijks geld.

Misschien hebben ze nu de keus om of te stoppen, of dingen te bedenken die nog wat geld opleveren om de hosting te betalen
Ja, prima deal verder en het is ook niet heel erg opdringerig vind ik. Je kan het prima spelen zonder je te storen aan microtransacties.
Tja, heel reëel vind ik deze stelling niet. Je kan de basisversie van GW2 gratis spelen en een volledig pakket met alle expansions kost ook niet veel. De items die je kunt kopen zijn allemaal optioneel en niet p2w. Daarna kost het spelen van GW2 niks.

Het klopt dat het soms enigszins irritant is dat veel aspecten die de game wat handiger maken gekocht moeten worden, maar als je hier tegen bent zijn deze ook voor in-game currencies te koop. Wat mij wel veel irritatie opleverde (toen ik GW2 speelde) is dat je al snel wekenlang bezig kon zijn met het craften van een legendary, die uiteindelijk minder indrukwekkend was dan een gemstore item van 10 euro.

Daarnaast is de trailer waarschijnlijk de meest underwhelming trailer die ik gezien heb, voor een expansion die ik toch wel ga kopen.
Met uitzondering van de Living Story is het mogelijk om het spel en uitbreidingen gewoon te kopen. Hierbij worden veel van de beperkingen van de gratis versie opgeheven en is het niet noodzakelijk om het een en ander via microtransacties te krijgen. Hier een overzicht tussen de verschillende versies en hier de prijzen voor de deze versies.

En zoals verder genoemd al genoemd wordt is er geen maandelijkse fee om het te kunnen spelen, en is de keuze aan de speler om de gratis versie met beperkingen of de betaalde versie te spelen.
Behalve dan dat de Heart of Thorns expansie én de core game nú al gratis zijn als je de Path of Fire expansie koopt. Denk je echt dat ze dát gaan terugdraaien?

Bovendien, behalve de expansie kan je nu alles kopen door ingame gold te converteren naar gems. Je hoeft niet per sé echt geld neer te leggen.

@JackOfClubs Het is een teaser en niet een trailer. Het feit dat er voice acting bij zit verraad dat deze teaser al zeker een half jaar op de plank ligt.

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 26 augustus 2020 09:29]

Ik koop mijn spellen liever compleet.
Ik ook, maar dat is een zeer gechargeerde uitleg van Guild Wars (2). Ben je uberhaupt bekend met Guild Wars 1 of 2?

Je kocht effectief een MMO voor een vast bedrag zonder maandelijkse kosten GW1 komt uit 2005 en dat kan je nog steeds spelen, GW2 uit 2012 en dat hebben ze omgezet naar een F2P model om meer spelers aan te trekken. Bij een GW spel heb je dus een enorm lange support periode en geen maandelijkse kosten, er zal dus wel ergens geld vandaan moeten komen, want geen enkele MMO kan je blijven runnen op basis van alleen nieuwe spelers.

Ik speel GW1/2 heel erg casual, als ik zo af en toe weer eens zin heb in een fantasy MMO kom ik vaak toch weer even uit bij GW.
Is GW1 nog steeds te spelen? Moet maar eens kijken hoeveel pets ik inmiddels heb dan :P
Sterker nog, er is een aantal maanden geleden een update geweest met een nieuwe Elite PvE Skill voor elke profession. Dit vanwege het 15 jarig bestaan van GW. Dit is alweer een paar maanden geleden, maar na die update waren er toch redelijk wat mensen online. Hoe dat nu is weet ik niet.
Echt? Wat gaaf zeg! Maar eens mijn accounts afstoffen dan.
Basisspel is gratis met chatrestricties en minder character slots.
Koop je iets dan gaan deze restricties eraf.

Path of Fire (2e uitbreiding) kost €30. Daar krijg je nu Heart of Thorns (1e uitbreiding) gratis bij.
Momenteel is er een aanbieding dat je daar weer 50% korting op krijgt.

Kortom voor 15 euro ben je bij met alle grote uitbreidingen.
De living stories mis je dan nog, die het verhaal overbruggen tussen de verschillende uitbreidingen. Maar goed, je koopt het spel een keer en kan altijd bij deze content. Bij andere MMO's heb je hooguit 1 maand subscription voor dat geld. En bij de grootste concurrent bent je er dan nog niet, want je moet het basis spel ook nog even eenmalig kopen.

Guild wars is de goedkoopste betaalde MMO die ik ooit heb gespeeld.
Je speelt online op een server en je hebt klantenondersteuning. Naast het ontwikkelen van het spel kost dit allemaal geld. Links- of rechtsom dient dit toch bekostigd te worden. Bij games als WoW betaal je voor servertijd.

Het basisspel van GW2 is gehaal gratis te spelen voor altijd. Ik vind het dan niet onredelijk dat er voor expansions, Quality-of-life features als extra storage en allerlei cosmetische extra's geld wordt gevraagd.
En als je echt geen cent wilt betalen voor dit mooie spel: Je kunt ook gems verdienen door het spel te spelen, al gaat dit langzaam.

Als je het mij vraagt betaal ik liever voor extra's dan voor tijd. Dan heb ik nog het gevoel dat ik er wat blijvends voor terug krijg. En als ik een tijd geen geld heb of het spel beu ben, dan betaal ik niets maar kan ik wel spelen met wat ik heb.

[Reactie gewijzigd door Tyrian op 26 augustus 2020 13:39]

Storage en bank uitbreiding zijn quality of life artikelen die je in principe niet hoeft te halen. Je begint met al wat character slots die hoef je dus niet te kopen als je niet wilt. Build templates zijn pas recentelijk toegevoegd. Kun je dus prima zonder extra. Ahared inventory is quality of life dus...

De base game is gratis. Voorheen niet. Dat je de expansies moet kopen lijkt me redelijk dat is bij andere games ook zo. Living world is gratis als je inlogt tijdens de episode. Voorgaande episodes moeten eventueel gekocht worden maar dat hoef je natuurlijk niet te doen.

Volgens mij is het best fair wat je krijgt aan kontent voor het geld dat ze er voor vragen.
GW2 is geweldig het is alleen zo ontzettend jammer dat hij zo slecht geoptimaliseerd is door die antieke game engine.
Ondertussen is de game(en onderliggende heavily modified engine) natuurlijk ook al 8 jaar oud. Het is een geweldig spel en het is een wonder dat de developers van ArenaNet al die jaren een goed product neer hebben kunnen zetten voor een gigantisch stuk van de markt(met alle verschillende hardware die daarin aanwezig is)
Klopt,maar gelukkig heb je ook een community die op dat vlak wat in de bres springt:
https://www.reddit.com/r/...pxy_dx12_for_gw2_now_v20/

Toen ik een PC upgrade deed naar een 5700XT, had ik eerst regelmatig last van framedrops, maar na het installeren van de tool niet meer. Er zitten nu wel wat artifacts in (oa de portretten op de login pagina renderen niet volledig juist), maar het geheel loopt teminste weer vlot.

Ik blijf het een geweldig spel vinden, ondanks de verouderde engine.
Na de laatste update hiervan werken de portretten weer correct. :) Wel lastiger om te zien of het nu wel draait of niet, hehe.
aan de ene kan wel ja. Aan de andere kant was het zelf prima speelbaar op mijn i5 3470 met IGPU.
Een derde uitbreiding verbaasd mij. Het spel is in sommige gebieden behoorlijk uitgestorven en vrijwel iedereen die ik ken die dit speelde is al tijden geleden gestopt. Aan de andere kant ook wel mooi om te zien dat men nog vertrouwen in het spel heeft. Guild Wars een was voor mij een mooie ervaring met o.a. de GoT Guild. Het tweede deel lag al snel onder een laagje stof. Nog meer grind, te weinig vernieuwing etc.
Erm... Volgens Player Counter zijn er ruim een kwart miljoen Guild Wars 2 spelers online, dat noem ik niet uitgestorven.
Het aantal ligt nog wel redelijk hoog maar in sommige gebieden kom je echt maar weinig mensen meer tegen hoor. De spelers lijken zich rond sommige hotspots te concentreren.
Dat is toch in praktisch iedere MMO naar verloop van tijd het geval? Liep maar eens rond in Orgrimmar nadat TBC uitkwam.
Ik denk dat dit vooral komt om dat de wereld zo veel groter is geworden als het origineel. Dit komt vooral door de uitbreidingen. Ik weet niet hoe betrouwbaar deze website is, https://mmo-population.com/r/Guildwars2/stats, maar deze geeft aan dat de player count juist nog steeds toeneemt per maand. Ik merk inderdaad ook dat veel mappen aardig leeg zijn. Dit maakt het wellicht ook wel lastig voor sommige mensen om oude uitbreidingen te spelen.
Eerlijk? Dat klinkt mij juist als een selling point. Dat masale in-de-rij-staan-voor-een-quest heeft mij nooit getrokken in een fantasy MMORPG.
Het zorgt er wel voor dat het spel als starter eigenlijk niet meer zo leuk is. Het is lastig om in sommige gebieden een party te vinden om aan quests te beginnen. Van massaal in de rij staan voor een quest is nog nooit sprake geweest in GW door de instance based werking van het spel.
Raar dat je dat zo ervaart, ik vind er niks van kloppen. Daar zijn een aantal redenen voor:

- Als een map te leeg wordt dan wordt je gevraagd om over te stappen op een vollere map met een overstap "bonus". Sinds er maar 1 mega server is zijn de mappen dus nooit te leeg

- Doordat je alleen bij de echte end-game content kan komen door alles 100% ontdekt te hebben inclusief alle quests (= hartjes) zijn er altijd wel mensen te vinden die met jou de wereld willen ontdekken. Dat is ook meteen de beste manier om te levelen en gear te krijgen.

- Ik heb veel MMO's gespeeld en de (open world) community in GW2 is zo ontzettend behulpzaam en aardig. Ik loop zelf ook regelmatig mee, in de map chat wordt soms om hulp gevraagd met een moeilijke boss voor een beginner, daar komen altijd hartstikke veel mensen opaf.

- Er is een mentor systeem; ja het klopt dat dat "misbruikt wordt" voor een commander tag nu, maar je kan daar nog steeds als beginner heen gaan en alle vragen stellen die je wil, in 90% van de gevallen zullen mensen je graag antwoorden. Als beginner is het handig om te weten waar de actie is.

- Er zijn veel beginners guilds, en die worden ook vaak geadverteerd, met mensen die graag nieuwe spelers helpen en samen alts gaan levelen.

- Je kan je personal story/living story ook met andere mensen samen doen, en alle progress die je daarin maakt telt gewoon mee.

Ik ben een echte alt speler, heb ongeveer alle classes nu op max level (duurt minder lang dan het lijkt ;) ) en heb nog nooit ook maar het idee gehad dat de mappen te leeg zijn.

GW2 moet wel je smaak zijn, het is wel een andere stijl MMO. De engine is verouderd, ik hoop dat ze dit gaan updaten met de nieuwste uitbreiding, maar dx12 support is er wel via de community. Graphics zijn nog steeds erg goed.

Het is de nummer 4 meest populaire MMO, en de meest populaire MMO waarvoor je geen maandelijks bedrag hoeft te betalen...
- Als een map te leeg wordt dan wordt je gevraagd om over te stappen op een vollere map met een overstap "bonus". Sinds er maar 1 mega server is zijn de mappen dus nooit te leeg
Te leeg is natuurlijk relatief. Je merkt gewoon dat de meeste spelers zich rond dezelfde stukken concentreren. Ik heb het net nog even weer opgestart; ik kom direct in plaatsen terecht waar ik de enige speler ben of hooguit 2 andere spelers tref.
Hoeveel mensen heb je nodig? Ik vind 2 genoeg ;) Als we met z'n 10en op dezelfde mob gaan hakken blijft er weinig over :)
Ik kwam laatst in de HoT mappen weer, lopen nog veel mensen rond! Waar kom jij mensen tekort :)?

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 26 augustus 2020 12:53]

Er zijn nog steeds genoeg mensen om Quests mee te doen. je moet hooguit wat mensen zoeken.
Maar er zijn ook nooit echt "quests" geweest waar een party voor nodig was.(de base game dan).

alleen world bosses. maar daar komen alsnog genoeg mensen op af.
Sterker nog, het zijn er 60.000 meer dan WOW.
In WoW spelen er miljoenen spelers dus dat is wel een stuk meer dan een kwart miljoen..
Je haalt hier twee verschillende statistieken door elkaar.

WoW heeft inderdaad enkele miljoenen actieve spelers die een maandelijkse bijdrage doen. Dat betekend niet dat al die spelers tegelijk op elk moment van de dag aan het spelen zijn.

Dat laatste is waar Player Counter een inschatting van doet: het aantal spelers dat op dat moment aan het spelen zijn. Net zoals de Steam statistieken bijvoorbeeld. Dat zijn ook de "concurrent player counts" en niet de "total active player counts for a month".
Maar niet volgens het aantal actieve spelers op Player Counter. (Ondertussen liggen ze precies gelijk). Een paar uur geleden was er een groter verschil.
https://playercounter.com/world-of-warcraft/
https://playercounter.com/guild-wars-2/
Guild Wars 1 helemaal kapot gespeeld en menig fan zat te wachten op een expansion waarmee we naar Cantha gingen. Kan niet wachten! Ben benieuwd hoe Cantha er nu uit ziet, maar ik zag in ieder geval al Kaineng City en de Jade Sea. Dat begint goed :)
"This product is not compatible with macOS 10.15 Catalina" op de Steam pagina. Geen 64-bit versie dus. Begint al goed.
De normale client werkt gewoon want die is 64 bit op mac, dat kun je vandaag al proberen. Deze is wel vol OpenGL en loopt minder goed dan zijn windows counterpart.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 26 augustus 2020 11:22]

Paar keer geprobeerd om GW(2) te spelen maar steeds gestopt, waarschijnlijk vanwege WoW omdat ik WoW (sinds 2006) zo gewend ben dat het lastig is een andere MMO te spelen.

Het is überhaupt lastig om een andere game te spelen, steeds als ik een andere game probeer zit ik met mijn hoofd al snel weer bij WoW. Misschien ben ik eraan verslaafd.
Checklist:

* Sla je maaltijden over?
* Sla je slaap over?
* Meld je je ziek / sla je school over om te kunnen spelen?
* Speel je WoW uren en uren zonder dat je er echt lol aan beleefd?

Als je ergens een vinkje voor wil zetten dan zou ik me zorgen beginnen te maken. Als je meerdere vinkjes wil zetten, trek aan de bel.
Dit heb ik dus ook. Ik heb GW2 diverse malen geprobeerd maar kom uit een historie met WoW. Het questen gaat wel maar verder kom ik er gewoon niet in terwijl guildies me echt wel wilden helpen maar ik zit echt vast in de manier van spelen en alles daarnaast van WoW.

Ik speel WoW ook al een tijdje niet meer en heb ook niemand om rustig GW2 mee te ontdekken. Ik zou het graag écht willen ontdekken en leren maar ik leer langzaam tot het moment dat ik het weet, dan vergeet ik het niet meer.
Bestaande accounts niet om te zetten naar Steam? Boo.
Een account via steam is dan ook gewoon waardeloos als je daardoor voor altijd aan steam gebonden bent. Die fout heb ik bijvoorbeeld gemaakt met Final Fantasy 14 waardoor je alle uitbreidingen alleen via steam kan kopen i.p.v. bijvoorbeeld bij de uitgever zelf of ergens goedkoper in de winkel, op het internet.
Is helemaal geen probleem bij FFXIV hoor. Doe het zelf ook. En dat is een restrictie die Square Enix oplegt, niet Valve/Steam. Tegenwoordig krijg je op Steam net zo vaak aanbiedingen als voor normale retail examplaren. Ik koop expansions toch wel op launch, dus voor mij is het een non-issue.
Uiteraard niet, dat zou nogal wat inkomstenderving betekenen...
Ik zie aan een andere reactie van je dat je denkt dat MTX vrij zijn van afdracht aan Steam, maar dat is toch echt niet waar.
Steam neemt een cut van game sales, en verkopen via de Steam store, of via verkopen via Steam Wallet. Niet via andere aangeboden verkoopplatformen. Ik heb mijn contacten die dit heel goed weten. (in hun specifieke geval dan)

[Reactie gewijzigd door Cilph op 26 augustus 2020 16:09]

In-Game Purchase Requirements
For any in-game purchases, you'll need to use the microtransaction API so Steam customers can only make purchases from the Steam Wallet.
https://partner.steamgame...eatures/microtransactions

Ja, je mag ook andere verkoopplatformen aanbieden, maar niet in-game. En ziedaar dus waarom vele MMO's hun Steam en niet-Steam clients/accounts gescheiden houden.
Waarom zou ik mijn account naar Steam willen verhuizen, betekend alleen maar dat steam geld pakt terwijl ik liever heb dat Arenanet de volle mep pakt.
Voor zover ik weet hoeven partijen niks af te dragen voor in-game microtransactions op Steam. En keys genereren voor een migratie is vrijwel gratis.
Heb het een tijdje gespeeld, maar kon niet echt in de lore komen. Toen ik dit artikel begon te lezen, dacht ik, misschien als het via steam te spelen is, zal ik het weer een kans geven. Maar als ik dan lees dat je je account niet kan overzetten naar een steam account is het niet echt nuttig voor mij. Ik denk voor heel veel mensen niet. Ik denk dat GW het vooral moet hebben van mensen die het spel al hebben ipv nieuwe spelers. Hopelijk komt hier nog verandering in, en dan ben ik zeker te porren om het spel weer een kans te geven.
Log elke dag wel even in om de daily rewards te ontvangen. Als er tijd aanwezig is, probeer ik zeker om de uitbreiding te spelen. Maar eerst moet ik Path of Fire expansion nog uitspelen (waar ik geen tijd voor heb :P)
Ga de game zeker een keer proberen, heb blijkbaar veel PC games gemist doordat ik jaren geen gaming PC had.
GW2 is zeker de moeite waard. Maar probeer hem dan direct van de uitgever zelf.
https://welcome.guildwars2.com/en/play-for-free

de launcher heb je toch nodig. en je kan gebruik maken van prijzen/keys buiten steam om. zo kost PoF(uitbreiding 1 en 2). maar tussen de 11 en 20 euro.