Guild Wars 2 komt volgende week uit op Steam

ArenaNet brengt Guild Wars 2 op 23 augustus uit op Steam. De ontwikkelaar bevestigde eerder al dat de game naar dat platform zou komen, maar gaf daar nog geen concrete releasedatum voor. Het spel was eerder alleen te spelen via een losse client.

Guild Wars 2 is op 23 augustus vanaf 21.00 uur Nederlandse tijd speelbaar op Steam. De basegame van Guild Wars 2 is daarbij free-to-play, maar ArenaNet brengt ook een Guild Wars 2: Complete Collection uit op het gameplatform van Valve. Die versie van het spel bevat alle drie de uitbreidingen die ArenaNet tot nu toe heeft uitgebracht, naast alle vijf de Living World-seizoenen. Die versie van de game gaat 99,97 euro kosten, schrijft de ontwikkelaar.

De losse Guild Wars 2-client blijft beschikbaar naast de Steam-versie. De ontwikkelaar zei in 2020 dat bestaande accounts niet kunnen worden overgezet naar Steam. Spelers op Steam en de losse Guild Wars 2-client kunnen wel gezamenlijk op dezelfde servers spelen, bevestigt de maker in een persbericht.

Guild Wars 2 zou eind 2020 al op Steam verschijnen, maar dat liep vertraging op. Onlangs meldde ArenaNet al dat de mmo-game dit jaar nog op het platform zou uitkomen, maar deelde daarbij nog geen concrete releasedatum. Het bedrijf zei daarbij ook dat het werkt aan een vierde uitbreiding voor het inmiddels bijna tien jaar oude spel; de release op Steam valt gelijk met het tienjarige jubileum van de mmo-game.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-08-2022 • 15:02

115

Reacties (115)

Sorteer op:

Weergave:

Let op: Als je van plan bent om rewards vanuit Guild Wars 1 in Guild Wars 2 te krijgen via de Hall of Monuments, dan moet je je Guild Wars 2 account aanmaken/kopen via ArenaNet en niet via Steam. Steam accounts ondersteunen het linken van Guild Wars 1 accounts niet volgens de FAQ.

[Reactie gewijzigd door Tyrian op 23 juli 2024 19:48]

Bij heel veel spellen heb je limitaties op een Steam account.

Vaak is het, zeker bij zo'n mmo, de moeite waard om direct bij de 'leverancier' te registreren.
Guild Wars 1 nog gespeeld. Man, wat was dat leuk. Met je maatjes in een Guild, lekker op Ventrilo. Ik was nog niet echt snugger genoeg om builds echt goed aan te passen op uitdagingen, maar ik vond het onverminderd leuk. De spelwereld was ook erg mooi en de muziek van Jeremy Soule maakte het helemaal af. Ik krijg bijna zin om GW2 te proberen als ik dit zo schrijf.
Jammergenoeg is het een heel andere game, appels met peren.

GW2 voelt meer als een action game aan, en qua buildcraft heb je veel minder opties dan GW1, denk maar 10% van wat je daar had.

In andere opzichten doet GW2 het wel beter en dan vooral het sociale element.
De spelwereld is in de base game minder naar mijn mening, maar als je gecapt bent en naar de expansions gaat zijn die beter dan GW1 naar mijn mening.
Overigens leeft GW1 nogsteeds en spelen er nog dedicated groepjes.

[Reactie gewijzigd door Zonnekeer op 23 juli 2024 19:48]

Ik hoorde al zulks in een video review ooit. Van een Duitse gast geloof ik. Nooit meer terug kunnen vinden, maar hij ging er echt diep op in.
Voor de muziek en spelwereld kan je zeker een keer GW2 opstarten, veel herkenbaar van GW1! De gameplay is zoals @Zonnekeer schetst wel enorm veranderd.
Guild Wars 2 was vroegah toch wel één van de betere MMO's. Zeker een van de meer premium ervaringen in ~2014-2016 dat ik het speelde.
Nu nog steeds imo. De expansion stories zijn echt goed.
Ik hoor dit heel vaak, maar vraag me af waarom het dan een MMO is en niet gewoon een singleplayer game. Zijn de dungeons/raids/pvp leuk?
Grote voordeel aan gw2 is Pay Once Play Always.

- pay to win is niet mogelijk
- gratis te spelen, tot een bepaald niveau
- als je de game koopt koop je ook “alles”, dus geen paywalls.
- uitbreidingen zijn goed
- kan alleen saai zijn, al vermaak ik me er prima mee.
- werkt op Steamdeck prima.

Kun je ingame dan geen echt geld kwijt, ja dat wel - handige items zoals unlimited travel naar airship en meer storage en shared inventory slots, unlimited tools voor verzamelen van crafting materials.

Kosten totaal: je kan zo’n €100 extra uitgeven en dan heb je een dik uitgedost account.

Feit dat mijn gw1 account nog werkt en dat je zelfs daar nog een ziel soms tegenkomt zegt iets over de community en ze zijn goed bezig met terughalen van devs van onder andere de core gameplay dus Arenanet begrijpt prima wat we willen alleen is traag van begrip.

In tegenstelling tot “don’t you guys have phones” of E-lootbox-doetochwatikwil-A heb ik echt wat leuke avonden achter m’n pc gezeten en sinds het op de deck werkt is log ik vaker in.

Hoe bestaand dit dan? Fashion Wars fundt de game volgens mij aardig en als je gold/gens koopt dan kan je er een aardig stuk van je jaarinkomen op kwijt.
Het echte grote nadeel zit 'm nog steeds in de living story seasons die om een of andere reden nog steeds niet bij de uitbreidingspakketten worden verkocht, dus heb je niet ingelogd toen de living story episode courant was, dan gaat je dat gems kosten...

In totaal moet je voor 60 euro gems kopen om alle content te unlocken, naast dat je dus de expansions moet kopen. De living story content zit overigens ook niet in de complete edition die 50 euro kost ( 8)7), dus reken op 110 euro om alles te unlocken.

[Reactie gewijzigd door Baserunner op 23 juli 2024 19:48]

Dat lijken ze met de Steam versie wel aan te pakken. Complete edition van Steam bevat WEL alle living world seasons.

Quote artikel:
ArenaNet brengt ook een Guild Wars 2: Complete Collection uit op het gameplatform van Valve. Die versie van het spel bevat alle drie de uitbreidingen die ArenaNet tot nu toe heeft uitgebracht, naast alle vijf de Living World-seizoenen. Die versie van de game gaat 99,97 euro kosten, schrijft de ontwikkelaar.
Quote van hier: https://store.steampowered.com/app/1284210/Guild_Wars_2/
we'll also be creating a Complete Collection bundle that includes Guild Wars 2: Heart of Thorns
, Guild Wars 2: Path of Fire, Guild Wars 2: End of Dragons, and Living World Seasons 2 through 5 (Living World Season 1 is free for everyone)
In totaal moet je voor 60 euro gems kopen om alle content te unlocken, naast dat je dus de expansions moet kopen. De living story content zit overigens ook niet in de complete edition die 50 euro kost ( 8)7), dus reken op 110 euro om alles te unlocken.
Hoezo? Je kan toch gewoon gold inwisselen voor Gems? Ik heb echt nog nooit geld gestoken on Living Stories. Gewoon Gold farmen en Gems kopen met Gold. En als je Mobtrain 2x per dag doet kan je zonder problemen 2-300 gold ophalen.
Heb je een video van performance op de Deck? Online zie ik dat 30fps amper stabiel vast te houden is..
Kspeel het zelf vaak op de Steam Deck. Framerate schommeld tussen 40 en 60 op high settings, maar daalt er vaak onder als er teveel gebeurt op het scherm (effects, hoeveelheid spelers en of het een drukke instance is of niet, denk aan Lions Arch waar vaak honderden spelers zijn).

Onspeelbaar is het zeker niet, en de settings naar laag of gemiddeld zetten is altijd een optie, ik heb het zelfs op steady 60fps op de MS Surface Go 3 kunnen spelen op de laagste settings :P
de base game story is nogal bagger naar mijn mening, maar heart of thorns, path of flames en de nieuwste end of dragons expas hebben een top verhaal met prachtige locaties en leuke side content.

Daarnaast haakt je story progress in op de MMO-achtige features, is wel zo dat de pvp en de raids pve maar door 3-5% van de playerbase gespeeld word, en dan vooral de mensen zonder baan enz die je in de guild de hele dag op voice ziet zitten gamen ;) daar is erg veel dedication voor nodig.
het leukste aan gw2 is voor velen de open world zaken, achievements halen, legendary gear craften.
daar is het gros van de playerbase mee bezig, over het algemeen een hele sociale community, vrienden maak je zo.

de enige mmo die ik op het moment beter vind (in alle opzichten behalve pvp) is ff14, echter moet je daar wel een sub betalen.
Is het nog altijd zo dat je voor bepaalde delen van de hoofdverhaallijn bepaalde unlocks nodig hebt waarvoor je alsnog EXP nodig hebt en dat je dus niet zomaar gewoon eenmaal dat je max level bent er gewoon kunt door rushen?
yep, nogsteeds het mastery systeem.
Al die dingen klinken alsof je net zo goed elke andere Singleplayer game kan spelen.
Waarom praat niemand ooit positief over de raids/dungeons? Dat zijn wel echt de brood en boter van MMO's.
Al die dingen klinken alsof je net zo goed elke andere Singleplayer game kan spelen.
Beetje vreemde opmerking, laat ik het eens omdraaien tot "waarom zou je dan een singleplayer game spelen als het in multiplayer ook kan"
Waarom praat niemand ooit positief over de raids/dungeons? Dat zijn wel echt de brood en boter van MMO's.
mensen vinden de raids prima, echter alleen voor de top spelers die zich hier hard in verdiepen.
de dungeons zijn verlopen content.
Dat dit de "bread and butter" van een MMO moet zijn is wel degelijk jouw mening, voor WoW clones misschien-- maar ik kan me een jeugd vol runescape, maplestory, flyff, MU online, etc. heugen.
Allemaal MMOs die de focus elders hadden liggen.
En guild wars 2 bied al die groepen spelers wat.
"waarom zou je dan een singleplayer game spelen als het in multiplayer ook kan"
Geen internetverbinding nodig (geen lag), niet hoeven te dealen met random mensen.
Dat dit de "bread and butter" van een MMO moet zijn is wel degelijk jouw mening, voor WoW clones misschien-- maar ik kan me een jeugd vol runescape, maplestory, flyff, MU online, etc. heugen.
Allemaal MMOs die de focus elders hadden liggen.
Mogelijk is dat waarom WoW nogsteeds veruit de meest gespeelde MMO is.
Wat GW2 ook toen al innovatief maakte was dat je niet zoals in WoW een vast tag-systeem hebt. Iedereen kan met anderen helpen en credit naar quest completion krijgen zonder per se in een groep te moeten zitten.
Klopt, GW2 was behoorlijk innovatief op bepaalde gebieden (region-wide AH bijvoorbeeld) maar MMOs als WoW en FFXIV hebben veel van de verbeteringen (waaronder het tag voorbeeld of dynamische zones zoals heart systeem / world quest (/ hoe het ook heet in FFXIV)) inmiddels ook. En dat werkt allemaal behoorlijk goed en gebruikersvriendelijk. Sterker nog, het werkt wat mij betreft in FFXIV en GW2 beter dan in WoW vanwege de contributie die je levert. Bij WoW is het taggen en klaar, en dat is eenvoudig uit te buiten. Daarentegen is WoW de enige van de drie die officieel addons ondersteunt, en dat heeft zo voor- en nadelen. In FFXIV hebben ze wat betreft addons DADT (Don't Ask, Don't Tell).
dungeons en raids zijn goed. PVP heb ik geen ervaring mee. Nooit echt mijn ding geweest.
Er zit geen sub aan vast dus het is ook eigenlijk meer een PvE solo game. De multiplayer content is minder dan bijvoorbeeld WoW. Maar dat is prima gezien hun model (content kost fixed amount geld, plus ze jagen op whales middels hun cash shop).

Ik kan je MightyTeapot aanraden, streamer op YouTube. Die heeft informatieve filmpjes. Hij is wel een fan van GW2, dus verwacht ook weer niet veel kritiek die je zou verwachten vanuit het oogpunt van een FFXIV of WoW speler. Maar dat heb je met streamers van die spellen natuurlijk doorgaans ook, behalve als je zo iemand hebt die meerdere games covert zoals bijvoorbeeld Properbird of Preach.
WvW blijft een van de leukste ervaringen in het spel. Zeker als je een (semi-)competitive guild joined.
Het is een game gefocussed op grote groepen en story content.

Qua dungeon/raid enzo zijn ze wel goed, maar het grote probleem wat ze altijd gehad is balance van clases/builds op pve gebied.
Dungeons zijn OK. Raids vinden veel mensen leuk. PVP is niet mijn ding, maar er zijn mensen die GW2 enkel voor de PVP spelen.

Wat ik echt cool vind is hoe je in de open world spontaan begint samen te werken met de mensen die je tegenkomt. Alle progression is gedeeld, dus het is voor alle partijen voordelig om elkaar te helpen. Het gebeurt dus op een heel organische, niet geforceerde manier. Er gebeuren ook om de zoveel tijd grote events op de maps. Het ene moment ben je bezig met een opdracht voor een NPC. Terwijl je bezig bent spawnt er een zogenaamde "world boss" op de map en ben je met 50+ andere spelers op een draak-achtig wezen (of iets anders groot en slecht gezind) aan het meppen.

Oh, en de mounts van de Path Of Fire en Living World Season 4 expansions zijn geweldig. Er zijn hele guilds gewijd aan de Roller Beetles en de Griffons. (Ben zelf lid van [WING], een griffon guild).
Blizzard vond de griffon zo goed dat ze deze hebben proberen na te maken in WoW dragonflight.
ik ben als hoofdzakelijk solo-speler net gestopt vanwege de raids.

veel te lastig om er in te raken als je geen goede groep hebt.
Van de guilds waar ik in zit/zat hadden allemaal voor mij onhandig tijden om te raiden. dus kon ik niet aan de nieuwe legendary armor, daar die toch niet beter zijn dan de normale max , is dat niet zo'n groot probleem.
De guilds zijn ook wel minder actief geworden, en de "bekenden" waarmee ik speelde zijn ook overgestapt.
Tegenwoordig heb ik het toch moeilijk lange games te spelen.
De goeie ouwe tijd van GW1 :+
GW2 gaat nog steeds goed mee.
Ik vond de opzet van GW1 leuker, moet ik toegeven. Ik speel liever zelf, of met mensen die ik ken. Dat GW2 meer een 'echte' MMO werd, vond ik ook erg jammer. Zag er prachtig uit en de verhalen zijn best tof, maar qua gameplay en immersie? Mwah. Kan niet blij worden van 30 karakters die al clippend door elkaar staan in te hakken op 1 vijand. Ik vind het allemaal veel te chaotisch ogen.

Ik speelde het voornamelijk om alles iig een keer door te spelen, de map te exploren etc. Daarna nooit echt de behoefte gehad het verder te spelen, wat ik bij GW1 echt oneindig deed.

Onlangs wel de Cantha uitbreiding aangeschaft, die wilde ik toch niet missen!
GW1 kan je nog steeds spelen, is ook nog een actieve comunity.

Vorig jaar in een paar maand met 8 nog eens GW1 her uitgespeeld met 6 man.

Zelf altijd dubieus geweest tussen GW1 & 2 vond 1 eigenlijk leuker, maar kon na de Beta van 2 geen 1 meer spelen.
vond de builds tov wapen selectie veel leuker.
Waarom kan ik niet gewoon Guild Wars 2 downloaden op steam en in-game inloggen met mijn bestaand account. Gezien ze het los van elkaar houden.
Probleem is de launcher, die is in de 'steam versie' er dus uitgehaald, en dat was normaal gesproken je login-scherm. Ingame is er nooit een login-scherm geweest (GW1 wel).
Ik zal dan ook nooit begrijpen waarom ze een aparte launcher gebruiken. Vorige jaar een app geimplementeerd op werk met een launcher en iedereen werd gek ervan. Als je bijv. controle wilt hebben over de versie dan moet de provider de launcher verwijderen en bijv. de installer op de blob storage gooien en pushen via SCCM. Launcher moet weg zodat de gebruiker niet gaat upgraden wanneer hij wil, je kan ook de connectie blocken maar verwacht dan duizenden tickets: waarom werkt de launcher niet..

100% anti launcher hier, misschien dat iemand mij in meer details kan vertellen wat de mindset hierachter is?.
Een keuze, simpel.

Launcher was altijd een tactische manier om je game-nieuws in te gooien, Warframe doet hetzelfde, mensen zien zo'n ding 10x meer dan een ingame inlogscherm (of pre-auth zoals Steam/epic) waar ze asap doorheen willen.

Liever een eigen launcher die alleen start wanneer ik de game start, dan 'yet another' platform erbij. Nu heb ik er 6 draaien, steam, epic, arc, origin, ubi, GoG, waar 90% van elke client compleet nutteloos, doelloos of overbodig is.
In de beta in 2012 was dit er wel even :)
https://youtu.be/koV3NqRs5t8
Vind ik ook spijtig. Al was het maar dat ze de methode van Elder Scrolls Online toepasten, dat je het spel opnieuw moet kopen op Steam om een licentie te hebben die dan gekoppeld wordt aan je ESO account...
dit zal de reden zijn waarom ik de game niet haal op Steam.
Zat er wel op te wachten.
Gewoon kopen op steam en inloggen met bestaand account.

Maar helaas.
Gemiste kans op 90 euro aan mij verdienen.
Benieuwd of deze dan ook naar de Steamdeck komt.
guild wars is al lang speelbaar op linux en ik heb het ook al getest op de steam deck werkt prima :)
Ik heb dit wel eens via Steam Play geprobeerd te streamen zodat ik het via mijn Playstation 5 controller op de AppleTV kon spelen. Na toch wel een weekje tunen kreeg ik het PvE goed speelbaar. PvP is niet te doen. Biedt wel perspectief voor de Steamdeck.
Speel het al ongeveer een jaar op Linux en het werkt ook prima op de Steam Deck. Grootste uitdaging is de keybinds mappen naar de controller, maar het kan.
Ok. Heb heel GW2 (en natuurlijk 1). Nu op Steam. Hopen dyus dat ik mijn account kan overzetten en dan hoppa, op de SteamDeck
Helaas kan je volgens ArenaNet je account niet overzetten... Als je op Steam(deck) wilt spelen zou je dus echt een nieuw account nodig hebben.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft dat Steam geen Launcher krijgt en je direct inlogt in game vanuit en met je Steam account. Op deze manier hebben deze spelers geen apart Arenanet account nodig wat niet iedereen waardeert (2 accounts nodig hebben voor 1 spel). Maarja wel jammer voor al bestaande accounts..
shoot. Maar hartstikke bedankt voor duidelijke antwoord
Je kan hem wel spelen op de SteamDeck met je huidige account, maar dan moet je de game handmatig erop zetten en toevoegen als een non-steam game.

Vind het persoonlijk ook jammer dat ik mijn account niet kan linken. Was een stuk eenvoudiger geweest kwa ease-of-use. Maar goed, is niet het einde van de wereld imho. Snap ook wel dat ze de 30% cut willen vermijden waar dit kan.
Thnx. Dan wordt dat de route
Mooi. Dit kan voor een flinke aanwas van het aantal spelers zorgen. En het komt best op een mooi moment. Guild Wars 2 heeft het afgelopen jaar een update gehad van de rendering engine van DirectX 9 naar DirectX 11 wat voor een flinke performance boost heeft gezorgd. Ook is de introductie voor nieuwe spelers aangepakt en zijn de oude world bosses in de beginnersgebieden gemoderniseerd. Deze waren veel te makkelijk geworden met de power creep in de game.

Ook is ArenaNet hard bezig om het gat in de verhaallijn van Living World Season 1 op te vullen. Season 1 was een serie van updates die een nieuw verhaal vertelden in de live wereld. Met elke update veranderde de wereld met het verhaal mee. Maar iedereen die het toen gemist heeft had tot nu toe geen kans om dit te spelen. Dit jaar is ArenaNet begonnen om deze content terug te brengen als permanente content en alle spelers, waaronder spelers met free-to-play accounts kunnen dit spelen.
... Power Creep in GW2? Was niet één van de unique selling points van dat spel dat er nooit betere uitrusting zou komen en dat spelers die in het oorspronkelijke spel een volledige BiS set hadden verzameld deze konden blijven gebruiken?
Dat klopt. De level cap is nooit veranderd en staat nog net als 2012 op 80. En gear heeft nog steeds hetzelfde stat niveau. (Ascended/Legendary als het hoogste). Maar er is power creep op andere vlakken. Horizontale progressie. Je hebt masteries die je karakters extra krachten en abilities geven en er zijn vele elite specializations waarmee je nieuwe skills en traits krijgt. Deze elite specs zijn vaak krachtiger dan dat wat je met een core profession (class) kan krijgen.

Je hebt bijvoorbeeld een robotje dat je kan resurrecten. Je hebt nieuwe stat combinaties voor nog meer diversiteit in je builds (skill/trait/stat combinaties) en je kunt in de open wereld een tafel plaatsen waar spelers bonus skills kunnen pakken. (Portable waystation)

[Reactie gewijzigd door Tyrian op 23 juli 2024 19:48]

Jawel maar de builds zijn een tijd lang wel heel sterk geweest.
Er zit ook een grote component 'begrijpen' in.

De huidige meta build creating groepen, waaronder SnowCrows, gebruiken groffe hardware en simulatie tools om elke build mogelijkheid en elke rotatie theoretisch te testen. Dat doen ze na elke balance update opnieuw. Hierdoor zijn builds ontstaan die veel te sterk waren, als in onbedoeld sterk doordat Anet ze zelf niet kon vinden. Het verklaart ook waarom bij elke balance update er steeds weer een waslijst aan nerfs is. Snowcrows deelt het resultaat van hun werk openlijk via hun website. Elke build compleet met tutorial videos, een berg voetnoten, variaties, de dingen die je absoluut niet moet doen met die build, een Mastering score (hoe moeilijk de rotatie is) en een usefulness score. Het delen heeft zeker geholpen om ook de mindere goden beter te maken.
Volgens mij zit het al tijden op Geforce NOW. Daar kan je ook gewoon met je account gebruik van maken.

Hoef je ook niet ellenlang te wachten om alles te downloaden en modden kan toch niet...
en modden kan toch niet...
Eh, officieel niet. Officieus is het jouw computer, en je kunt het RAM uitlezen. Zodoende heb je 'hacks' zoals DPS meters voor Diablo 3, FFXIV, en GW2.
Er zijn ook wel wat mods die officieel niet toegestaan zijn maar waar je vooralsnog ook geen ban voor zult krijgen. Zo heb je TacO die met ingame markers en paths bijvoorbeeld kan helpen de weg te vinden door jumping puzzles of collections te completen, GW2Hook/ReShade om de graphics aan te passen/op te poetsen, GW2radial om als het ware een ingame wiel tevoorschijn te tonen om een mount te kunnen kiezen, ArcDPS inderdaad om dps/boons/heals uit te lezen (het was tijdelijk illegaal tot ze de build templates eruit hebben gehaald, daarna mocht het weer).
Dankje ik speel het spel eigenlijk enkel solo en casual (wordt steeds uit guild gekickt vanwege inactiviteit :+) en communiceer er verder ook met bijna niemand over, en MightyTeapot is interessant en informatief maar als solo/casual die nog meer te doen heeft niet te doen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 19:48]

ArenaNet werkt met een 'wat niet' aanpak, en limiteert zich eigenlijk alleen tot iedere automatie die je een voordeel geeft die een ander niet heeft.

Gw2Taco valt in dezelfde categorie als Texmod voor GW1. Het bestuurt je poppetje niet, dus toegestaan. ArcDPS geeft nu alleen maar info over DPS van elk lid binnen dezelfde Squad. De AVG zal ongetwijfeld wat van vinden van RAM uitlezen (@Jerie) maar het is maar een spel. Maar van Anet mag het omdat je alleen maar informatie vergaart. Het beste voorbeeld dat ik heb is muziek spelen. Je kan het met de hand doen of met macros. Het verschil is dat iemand die macros gebruikt het absoluut niet is toegestaan om met de hoed rond te gaan. Daar wordt (of werd) ook daadwerkelijk hard voor geband. Had wel ietsjes strakker gemogen, al is het maar om die vervloekte bots bij Bell Choir weg te krijgen.

Als er een mod is waar Anet wél echt eens knalhard tegen op mag treden, dan is het een Trade post flipper. Die monitoort 24/7 live de prijzen op de TP en automatiseert koop of verkoop op het moment dat de gewenste prijs is bereikt. Je krijgt zelfs desgewenst een seintje als het een bid war of undercut war detecteert. Bannen die zooi!
En niet vergeten de heerlijke latency die je erbij krijgt :)
Het is een MMO, geen FPS :P

Maar als je (semi-)professioneel speelt (streamer, esports, oid) dan heb je meer aan een lokale installatie ja...
Latency wordt niet minder als je een ander spel opstart. Latency is niet alleen relevant voor pro spelers
Ik heb persoonlijk echt nog 0 slechte ervaringen gehad met Geforce NOW. Nu heb ik het voor meerendeels singeplayer games gebruikt zoals Cyberpunk 2077, maar ook met ARK multiplayer nog nooit last gehad van latency. Ik gebruik daarentegen wel het duurste pakket maar dat zal niets veranderen aan de latency.

GFN is echt ronduit geweldig, koop een spel en speel het binnen 5 seconden zonder gezeik.

[Reactie gewijzigd door clique op 23 juli 2024 19:48]

Mee eens. Ik speel zowel Gw2 als fortnite via geforce now (3080 tier) en als je dit via een beetje deftige internet verbinding doet dan gaat dit zonder veel extra latency (ik ben hier erg gevoelig voor)

Enige nadeel is het game aanbod, dit mag naar mijn inziens wel wat uitgebreider.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 19:48]

Je kan iedere game spelen die je hebt op haast alle platformen, bedoel je dan het game aanbod van de Geforce NOW client?
Ik heb persoonlijk echt nog 0 slechte ervaringen gehad met Geforce NOW.
Geforce Now is gewoon een groot drama.Hier heb ik een 2 Gbit Up en Down internet verbinding en 10 Gbit lokaal netwerk en Now stopt er gewoon regelmatig mee want "Geen stabiele verbinding" en sluit dan gewoon de game af. En als je de netwerk test doet dan is er niets aan de hand. Dan zet je instellingen op maximale bandwidth en zelfs dan is het een zooitje. Stadia en Playstation Plus doen dit echt veel en veel beter

Quora en Reddit staat vol met klachten over de instabiliteit van Geforce Now. Dus zo geweldig is het echt niet.
Ah, maar bij mij werkt het nog met een minder snelle internetverbinding. Nooit last van überhaupt de melding "Geen stabiele verbinding". Meestal downgrade de resolutie iets als hij er ff moeite mee heeft, niets om over te klagen. Geen stabiele verbinding is wel heel extreem gelijk, ik heb überhaupt nog nooit aan de bandwidth instellingen gezeten.
Dus wat jij gelijk "gewoon een groot drama" noemt, kan wellicht wel aan jezelf liggen.
Ik start zo Cyberpunk 2077 op met raytracing aan op mijn 5G..

Ik lees overigens weinig op de Reddit erover, alleen over gebruikers die problemen hebben omdat ze op wifi zitten. Maargoed dit is natuurlijk volstrekt logisch, als je gaat denken hoeveel data er telkens zo snel doorheen moet gaan.
Ik dacht dat de 3080-tier wel degelijk een lagere latency bood dan de andere tiers, door efficiëntere encoding en een betere CPU.
Ah! Ik ben heel eerlijk gezegd vrij snel overgestapt van priority naar 3080, dus heb daar weinig mee te maken gehad. Maargoed dat extra 10tje is het waard.
die latency kan zo killer zijn omdat het een action mmo is, ook voor niet pros (wie is er nou pro in gw2?)
laat mij maar eens wing4 raid óf boneskinner zien met 100 ms latency, dan wipet je party.

je kan gw2 overigens wel modden, vrijwel iedereen in de endgame gebruikt tenminste een dps plug-in.
Probeer het eerst zelf eens, en vorm dan een mening. Zelfs op FPS is juist bij GFN de latency vrijwel onmerkbaar. In elk geval een stuk lager dan de Bluetooth latency van een Xbox of PS controller.
Waar heb ik uit laten merken dat ik het nog niet geprobeerd heb? Als een minimalist ben ik juist enorm geintresseerd. Ik zou dolgraag mn grote PC wegdoen + consoles. Maar geen een dienst tot nu toe is naar mijn mening playable zoals een native experience dat wel is.
Ik weet niet waar het dan in zit, heeft ook geen zin om er een welles-nietes verhaal van te maken. Mijn kritische ervaring is dat met een goede (1000mbit glasvezel) internetverbinding en fatsoenlijke netwerkapparatuur plus bekabeling de latency 4-5ms is. Dat is de helft van wat de input latency van de Xbox of PS5 controller is (10-12ms), dus dat zit echt wel snor.
Je bent altijd welkom om bij mij even te spelen, ik ben ervan overtuigd dat je een goede ervaring gaat krijgen! Als je het zelf nog een keer wilt proberen, heb ik nog wel wat tips om er het beste uit te halen. Dus ik hoor het wel :-)
Dat dacht ik ook altijd, totdat ik ben overgestapt naar Geforce Now 3080 abonnement ivm de hoge prijzen van grafische kaarten. Speel dagelijks online met gemiddeld 14ms ping op 1440p alles ultra. Ben persoonlijk enorm onder de indruk van hoe goed GFN werkt. Had het zelf nooit gedacht! Ben allang geen pro-fps gamer meer maar voor MMO's (Lost Ark bijv.) is het helemaal goed.
Speel jij op de AMS 3080 server of word jij ook naar FRA of LON gestuurd?
Gaat altijd via EU-Northeast als die op automatisch staat.
Ja maar ik wordt bij EU northeast alsnog doorgestuurd naar FRA of LON. Ben benieuwd of het aan mij ligt of aan GFN. Zou je eens kunnen checken met CTRL+N ingame waar jij terecht komt?
12ms ping FRK staat er.
Ah ja dan word jij dus ook niet naar Amsterdam gestuurd. Heb een lang lopend support ticket met ze waarin ze beweren dat het aan mij ligt en er niks mis is met de AMS server. Geloof er inmiddels niks van. Gelukkig is FRK inderdaad ook 10-12 ms en is dat best goed te doen, maar op AMS had ik 2-6 ms…
GFN is het alternatief voor Mac Gamers, deze is helaas out of support en ontwikkeling. Meen dat ik die mail ergens vorig jaar gehad heb.
Of je draait het lokaal met Wine met Crossover of met Porting Kit :) DXVK erbij en het werkt gewoon prima. Wel even DX11 modus aanzetten.

[Reactie gewijzigd door LizardBloke op 23 juli 2024 19:48]

Voordeel van GFN is wel less space op m’n Mac ;-) moet toch online zijn om dit te spelen
Dat is dan ook weer zo! En het scheelt ook geproduceerde hitte :)
Ik moet zeggen dat mijn 3080 daar ook mee eens is ;-) (en de stroomrekening)

Gas is alleen nodig om te koken hier thuis O-)
*Please note that existing Guild Wars 2 player accounts cannot be accessed via Steam

Even buiten dat ik al mijn MMO's NOOIT via 'platformen' laat lopen, maar altijd eigen client, vind ik dit dan ergens wel weer bullshit. Steam achievements, overlay, hours played, daar moet je dus als veteran gewoon een compleet nieuw account voor aanschaffen om te kunnen gebruiken. Bij Warframe kon je tenminste (one-way) je account koppelen naar Steam en werd alles netjes overgenomen.

GW1 en 2 hebben altijd de meest simpelste installatie ooit gehad, 1 .exe bestand en meer had je niet nodig (de rest was gewoon in data file), dus ik zie weinig meerwaarde Steam te gebruiken
De reden van ArenaNet en NCSOFT om naar Steam te gaan is ook niet de installatie maar om mee te liften op de gigantische userbase van Steam. Er zijn nu eenmaal genoeg spelers die nooit op GuildWars2.com gaan zoeken maar wel rondbladeren tussen de free-to-play MMORPGs op Steam.
ja en ik als bestaande speler zou GW2 ook gewoon lekker in Steam willen starten.
Maar dat kan dus niet met mijn bestaande account en er is geen haar op mijn hoofd die er over denkt om een nieuw account aan te maken en alles opnieuw te gaan doen.
Wacht even, kan je nou dus wel met je arenanet inloggen op de Steam versie (na dat je deze gekocht hebt) of kan dit óók niet? Moet je puur een tweede account hebben om van de Steam versie gebruik te maken?
Zou wel spijtig zijn... Ik zou t spel wel weer willen proberen te spelen met de Steamdeck. Gewoon even tussendoor wat levelen en ontdekken. (Of het zich ook goed leent voor gamepad vs muis/toetsenbord dat is vers 2)
Nee, het blijven aparte systemen wat betreft linking en aankopen. Steam spelers spelen wel op dezelfde server als ArenaNet account spelers dus nieuwe spelers met Steam accounts kunnen samen spelen met bestaande spelers met ArenaNet accounts. Ook kun je gewoon samen in een guild met bestaande spelers.

Steam FAQ: https://help.guildwars2.c...es/360053416353-Steam-FAQ

[Reactie gewijzigd door Tyrian op 23 juli 2024 19:48]

Ah bedankt voor de FAQ!
Dat is wel enorm spijtig...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.