Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bluetooth-organisatie wil contacttracering voor corona uitbreiden naar wearables

De Bluetooth Special Interest Group heeft aangekondigd dat het op termijn contacttracering voor het coronavirus wil uitbreiden naar wearables zoals smartwatches en polsbandjes. Het is nog niet bekend wanneer daar ondersteuning voor komt.

Volgens de Bluetooth SIG helpt het uitbreiden van contacttracering naar wearables bij het bereiken van bevolkingsgroepen waar smartphonegebruik laag is. De bluetoothgroep noemt bijvoorbeeld basisschoolkinderen en ouderen die in verzorgingstehuizen wonen.

De Bluetooth SIG verwacht dat een eerste ontwerp van deze specificatie binnen enkele maanden wordt vrijgegeven. De komende specificatie voor wearables moet uiteindelijk verwerkt kunnen worden in bestaande Exposure Notification-systemen. Dergelijke systemen gebruiken bluetooth om mensen te informeren wanneer ze in de buurt zijn geweest van iemand die later een coronavirusdiagnose heeft gekregen. Een voorbeeld daarvan is de api van Apple en Google, waarvan ook de Nederlandse CoronaMelder-app gebruikmaakt.

Volgens Bluetooth SIG hebben inmiddels 'ruim 130 deelnemende bedrijven' zich bij de Exposure Notification-werkgroep gevoegd om een gestandaardiseerde methode te definiëren voor het toevoegen van wearables, met 'behoud van dezelfde privacy- en veiligheidsbescherming'. De groep noemt geen specifieke deelnemers. Er zijn veel grote bedrijven lid van de Bluetooth SIG, waaronder AMD, Apple, Google, Microsoft en Intel. De ontwikkeling is open voor alle leden van de groep.

Afbeelding via de Bluetooth Special Interest Group

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

19-08-2020 • 09:59

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
+1Anoniem: 1259094
19 augustus 2020 10:06
Ik vind het eigenlijk verbazingwekkend dat er nu opeens zo’n aanbod komt aan trackers voor specifiek corona. Zou het dan niet beter zijn om het breder te trekken? Of verwachten ze dat de problemen nog jaren blijven aanhouden zodat de investering gerechtvaardigd is? Het is waarschijnlijk niet direct klaar.
dat is niet opmerkelijk: dit geeft de mogelijkheid om die technologie in te zetten / door te voeren. Wetgevingen worden in veel landen aangepast en deze bedrijven hebben opeens een voet tussen de deur. Zet er maar geld op in dat zodra corona definitief onder controle is, deze opties niet meer gaan verdwijnen.
Mijn verwachting ook. Bedrijven die tracking deden op basis van Wifi en BT stonden eerst overal onder een vergrootglas en mochten steeds minder. Nu is dat in één keer voorbij!

Offline wordt een nieuwe noodzaak...
Corona gaat niet weg totdat er ofwel een vaccin is én wereldwijd genoeg mensen zijn gevaccineerd, óf er groepsimmuniteit is door natuurlijk verloop (en heel ruw geschat zitten we nu - in Nederland - op ongeveer 1/10e van wat er nodig is voor groepsimmuniteit). De economische schade van Corona is enorm; als door trackers de crisis ook maar één dag eerder "voorbij" is, heb je de kosten daarvan er al ruimschoots uit denk ik.
Fauci heeft al aangekondigd dat de vaccins wellicht maar 50% gaat werken en dat je dan niet oneindig immuun bent voor Corona. En dat dus het advies is om de maatregelen te handhaven.

https://www.cnbc.com/2020...fective-is-not-great.html
Maar groepsimmuniteit is niet iets dat je met een 'klik' behaalt als je op het benodigde precentage komt. Zo werkt de natuur niet. Zelfs met de helft van de immuniteit zal je al de zwaarste pieken enorm tegengaan.

Er komt gewoon een punt waarop er zoveel immuniteit opgebouwd is dat je het virus wel kan krijgen maar het niet meer zo uit de hand kan lopen dat de IC's vol liggen. Dan moet het gewoon over zijn met al die maatregelen. We hebben zo geen leven meer. Dat is het toch ook niet allemaal waard als het voorgoed moet blijven. Er is altijd een risico dat je ziek kan worden. Nu is het nodig maar het kan niet zo zijn dat we altijd zo beperkt blijven in ons doen en laten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 augustus 2020 12:22]

Je hebt geen leven meer? Beetje overdreven wellicht?
Nee niet echt. Ik zit alleen nog maar thuis, zie mijn collega's en mensen op de hackerspace nooit meer, die mijn enige lokale vrienden waren. Baan is onzeker, ik woon alleen thuis... Al mijn hobby's en sociale contacten zijn kapot gemaakt. Het is bepaald niet interessant meer. Zeker als iedereen loopt te roepen dat sommige maatregelen nooit meer weg gaan. Dat is dat beetje extra veiligheid mij echt niet waard.

Probleem dat voor mij extra speelt is deels dat waar ik woon (Spanje) je per se een mondkapje op moet en ik kan daar niet goed tegen door ziekte in het verleden (meerdere keren bijna gestikt). Dus ik zit eigenlijk al maanden effectief gezien in lockdown. Familie kan ik ook niet zien door quarantaines overal naartoe.

Misschien ga ik wel terug naar Nederland want daar is het een stuk beter, maar je zal net zien dat als ik daar een baan gevonden heb, mondkapjes ook verplicht gaan worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 augustus 2020 16:28]

Mooi dat je er zo open over bent. En je bent zeker niet de enige, al maken de omstandigheden het voor jou zo te lezen nog wel extra uitdagend.

Hier in Nederland worden mondkapjes hier en daar inmiddels ook verplicht, dus daar schiet je niet veel mee op. Misschien dat in de rand van het land wonen dan nog het beste werkt, in de natuur zie ik niet snel een mondkapjesplicht komen.

Langzaam maar zeker begint ook duidelijk te worden (nouja, het was al duidelijk maar ik lees het vaker in het nieuws (vandaag Volksrant)) dat het thuiswerken een enorm wissel trekt op de mentale staat van mensen. Men mist, zoals je al aangeeft een belangrijk stuk van je prive leven. Dit kan serieuze mentale klachten gaan veroorzaken in de nabije toekomst voor mensen met een "kantoorbaan".

Zelf merk ik dat ik een hekel begin te krijgen aan deze manier van het uitvoeren van mijn werk, juist omdat het sociale stuk weg is. En voor mij is 2x per dag teams of een lading aan telefoontjes echt niet genoeg. Dus als dit lang gaat aanhouden of inderdaad een nieuwe normaal wordt ga ik mijn professionele leven drastisch herzien...

Gezien er geen zeker uitzicht is op verbetering, is alles wat ik kan zeggen tegen jou en anderen die het er moeilijk mee hebben: Je bent niet de enige die het moeilijk heeft, oprecht veel succes gewenst!
Er zijn nog ziektes waar je elke 10j een spuit voor moet gaan halen (tetanus) en andere elk jaar (de griep) :) dus een spuit meer of minder meh.
De tetanus is vooral voor als je naar het buitenland gaat. Voor sommige landen moet je voor 300€ pp aan sluiten halen.
Het is niet coronaspecifiek, de techniek heet 'Exposure Notification System (ENS)', dus omvat meer dan alleen corona en zal in de toekomst vaker toegepast kunnen worden.
Aan de andere kant komen pandemieen maar eens in de 100 jaar voor.. Uiteraard zal er een uber-smetvrees reactie komen waardoor elke kleine griepepidemie opgeblazen zal worden in de media. Maar als het zwaarste risico van Corona voorbij is, is er eigenlijk geen reden meer voor dit soort technologie.

Sowieso is het een lapmiddel... Het zegt niks definitiefs, het is een matige inschatting van een eventueel risico. Laten ze liever apparaatjes maken waar je jezelf meteen mee kan testen op virussen, net zoals diabetici zich meerdere keren per dag testen. Dat heeft daadwerkelijk goede invloed op onze gezondheid.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 augustus 2020 12:27]

Aan de andere kant komen pandemieen maar eens in de 100 jaar voor..
Pandemieen zo groot als Corona nu komen niet vaak voor nee, maar dit zou ook prima kunnen werken voor kleinere epidemieën.
Laten ze liever apparaatjes maken waar je jezelf meteen mee kan testen op virussen, net zoals diabetici zich meerdere keren per dag testen. Dat heeft daadwerkelijk goede invloed op onze gezondheid.
Het is niet zo dat deze Bluetooth organisatie (of makers van wearables), als ze dit niet gaan maken, dan plotseling bezig gaan met tests ontwikkelen. Andersom, als ze dit wél gaan ontwikkelen, blijven andere bedrijven werken aan snellere en betere tests. Alle beetjes werken!

[Reactie gewijzigd door marcel50506 op 19 augustus 2020 14:40]

als we de tools gebruiken voor een "simpele" griep gaan er ook minder mensen griep krijgen ...
Nou, dit is nou maar precies de vraag en het probleem van normvervaging die ik zie.

De app zelf houdt geen griep of corona tegen. Dat doet de preventieve quarantaine als je bij iemand in de buurt bent geweest die het heeft.

Gaan we dat straks ook voor de griep en de gewone verkoudheid doen, dan kan je straks wel continu thuis gaan zitten. Dat is echt een paardenmiddel, en als zodanig helemaal niet geschikt voor dergelijke milde ziektes. 1 persoon die de griep had op kantoor en vervolgens iedereen 2 weken thuis? Welja... We moeten ook geen smetvrees krijgen met zijn allen, ziektes horen erbij. Dit is precies het soort glijdende schaal waar ik bang voor ben.
ziektes horen er inderdaad bij, maar als we door de Corona maatregelen wat meer afstand houden en onze handen beter wassen zal de griep ook minder kans krijgen. Er sterven ook nog steeds veel mensen hieraan.

Als de mondmaskers ook wat meer normaal worden en je draagt deze als je een verkoudheid hebt gaat dit ook hier tegen helpen. Je gaat wel werken want het is "maar" een verkoudheid. Wel beter met een mondmasker of thuis werken zodat niet iedereen een lopende neus krijgt ...

Ziektes uit te wereld halen is geen optie maar ze minder verspreiden moet toch een doel zijn denk ik.
Ik ben absoluut niet bereid om altijd afstand te blijven houden. Nu wel, maar als Corona over is absoluut niet meer. Handen wassen ja, maar dat deed ik toch altijd al veel. Ik wil gewoon weer zorgeloos in een volle kroeg drinken zonder me zorgen te maken over afstand en ander gedoe. Het leven vieren.

En mondkapjes nee, ik ben ook niet bereid om die te gebruiken bij een verkoudheid. Ik kan er niet tegen om redenen die ik in een andere post heb aangegeven dus voor mij is het een heel zwaar middel. Wat ik wel zou waarderen is wat meer begrip voor thuis werken bij milde ziekteklachten (en dit is ook veel effectiever dan toch naar het werk gaan maar dan met een mondkapje).
Aan de andere kant komen pandemieen maar eens in de 100 jaar voor..
Er zijn pandemieën in o.a. 1957 (Aziatische griep), 1968 (Hongkonggriep) en 2009 (Mexicaanse griep) geweest. Bovendien hebben we ook nog steeds de HIV/AIDS pandemie. Om nog maar te zwijgen over de epidemieën die door goed beleid en tijdig ingrijpen niet hebben kunnen uitgroeien naar een pandemie (het ZIKA virus bijvoorbeeld). Het is dan ook uiterst naïef om te denken dat een pandemie maar eens in de 100 jaar voorkomt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 20 augustus 2020 14:32]

Alleen van die hebben we niks gemerkt, en onze maatregelen destijds waren dan ook ruim afdoende.
Dat zou dan toch veel beter zijn, mensen durven hun smartphone al eens vergeten maar dragen wel veel hun smartwatch. FitBit moet dan wel gaan meewerken met Apple en Google of je gaat niet veel smartwatches bereiken.
Maar dan blijft nog steeds de vraag of genoeg mensen de app gaan installeren.
Google heeft recent Fitbit overgenomen, dat zal het probleem niet zijn.
Is dat al rond dan?

Daarmee blijft dat er dus voor iedere Fitbit een update uitgerold moet worden
Volgens mij lopen er nog anti-trust discussies die roet in het eten kunnen gooien.
Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn dan. Persoonlijk ben ik een voorstander, ik hoop vooral dat Google iets gaat doen met de technologie achter Pebble
Juist ja, dat was ik even vergeten.
Dat zou dan toch veel beter zijn, mensen durven hun smartphone al eens vergeten maar dragen wel veel hun smartwatch.
Hoe significant is dat ten opzichte van de populatie?

Als dat niet significant is dan kunnen de tijd en energie mogelijk elders beter besteed worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 augustus 2020 10:28]

Ik ken toch veel mensen die hun gsm thuis vergeten of in de auto laten liggen als ze naar het stad gaan.
Maar ze hebben dan wel hun Apple Watch, FitBit of andere smartwatch aan.
Ik ken toch veel mensen die hun gsm thuis vergeten of in de auto laten liggen als ze naar het stad gaan.
Jij kent er veel. Dat is een anekdote, beperkt door jouw sociale kring. In totaal zal jij niet heel veel mensen kennen ten opzichte van de populatie, en hoeft de groep die jij kent niet groot genoeg te zijn. Tevens is die groep waarschijnlijk niet representatief voor de samenleving.
Maakt het uit? Het gaat wel om een groep mensen die nu onder de radar blijft. Kijk als jij een stukje gaat hardlopen dan prima dat je telefoon thuislaat.

Maar als jij de stad in gaat dan kom je onder de mensen. Als je dan niks bij je hebt...

Laat ze die api maar lekker uitbreiden naar wearables. Ik heb liever signaal van dat ding extra dan dat je nu mensen gaat missen.
Maakt het uit?
Ja. Middelen zijn beperkt. Als van te voren kan worden besloten dat het geen significant effect heeft dan is het beter om het niet te doen, zodat de middelen ergens anders ingezet kunnen worden.
Maar kan dat? Het gaat hier specifiek om een groep die extra dingen wil doen, niet om een bedrijf wat überhaupt al meewerkt en dus inderdaad middelen anders in kan zetten.
Het gaat niet alleen om de middelen die ter beschikking gesteld worden. Je zadelt de burger ook met een hoop gedoe op en uiteindelijk zal er wat aan gaan geloven.

Je kan bijvoorbeeld best willen dat mensen een mondkapje, volgelaatsmasker, een biohazard pak, een enkelband aandoen naar de supermarkt en zich dan bij thuiskomst professioneel ontsmetten. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Wellicht als er een virus rondwaart dat iedereen bij aanraking doodt, maar niet voor Corona. Aparte dingen zijn wellicht een 'kleine moeite' maar zoals mensen nu al met een voorraad kapjes, gel, handschoentjes e.d. over straat moeten is al amper te doen. Je ziet nu al dat de handschoenen al nergens meer gevraagd worden terwijl je zonder handschoenen tijdens de lockdown nergens in een winkel welkom was. En dan ook nog eens gedoe als de app zegt dat je misschien besmet bent op basis van niet veel meer dan wat radiosignalen?

Elke maatregel is er een bovenop de last voor de burger en uiteindelijk verzandt die zo in de regeltjes dat er bewust of onbewust dingen 'vergeten' gaan worden. Dan kan je maar beter zorgen dat de maatregelen die je wel inzet, gewoon bewezen effectief zijn zodat het behapbaar blijft en toch zijn doel dient.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 augustus 2020 17:54]

Je zadelt de burger ook met een hoop gedoe op en uiteindelijk zal er wat aan gaan geloven.
Zie daar het dilemma: als je niks doet dan zadel je de burger en het bedrijfsleven op met een hoop gedoe. Doe je wel iets dan zadel je de burger en het bedrijfsleven op met een hoop gedoe.

Mensen moeten eens gaan begrijpen dat een bedrijf draait op mensen. Zowel klanten als medewerkers zijn mensen. Mensen kunnen ziek worden. Doe je niks dan loop je het risico dat niet alleen jouw halve personeelsbestand thuis aan het uitzieken is maar die van je klanten ook. Wie doet dan al het werk? En waar is het werk dan nog?
Je ziet nu al dat de handschoenen al nergens meer gevraagd worden terwijl je zonder handschoenen tijdens de lockdown nergens in een winkel welkom was.
Dat is hier in Nederland nooit gebeurd. Je moest hoogstens je handen desinfecteren en dat is iets wat ook zonder corona een goede hygiene maatregel is. In sommige sectoren is het verplicht en de normaalste zaak van de wereld.
Dan kan je maar beter zorgen dat de maatregelen die je wel inzet, gewoon bewezen effectief zijn zodat het behapbaar blijft en toch zijn doel dient.
En dat zijn ze ook. Dit is niet de eerste pandemie, epidemie of endemie en al helemaal niet het eerste virus of besmettingsziekte. Daar hebben we uitgebreide ervaring mee en ook al heel veel onderzoek naar gedaan. Men weet al genoeg om te zien dat je bepaalde hygiene maatregelen in acht moet nemen om al een hele effectieve bestrijding te hebben. Maar ja, zolang mensen na een bezoek aan het toilet hun handen niet wassen en bij het bereiden van eten overal dezelfde snijplank voor gebruiken blijf je besmettingen houden.
Gezien hoe brak de Bluetooth standaard is omdat er te veel variabelen en variaties in de verschillende implementatie toegestaan zijn, denk ik dat er nog voldoende werk is voor de Bluetooth Special Interest Group.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 augustus 2020 15:22]

Dat is zo, maar ik denk dat er wel degelijk goede resultaten behaald kunnen worden door bijvoorbeeld kinderen toch met zo'n armband in de pool te kunnen houden. Zeker als blijkt dat jongeren ook wel degelijk het virus kunnen overdragen als ouders ziek zijn. Het is Gewoon best wel belangrijk om zo veel mogelijk devices die je bij je kunt hebben uit te rusten met dit spul.
Ja, mijn kennissen zijn een van de enigste met een smartwatch.
Daarmee dat de verkoop van smartwatches de afgelopen jaren enorm gestegen is.
Maar toch zijn er weinig mensen met een smartwatch.

Vooral bij het sporten vergeten mensen wel eens een gsm of laten ze expres hun gsm thuis.
Laat dat ook juist een van de grootste doelgroepen zijn van smartwatchen.

En dan nog, het kan geen kwaad om het naar andere platformen te brengen.
Het kan alleen maar een win-win situatie zijn.
Ik vraag me af in welke mate die contact tracing apps beschermd zijn tegen spoofing. Net zoals met wifi kan je tientallen wifi netwerken laten spoofen. Dit kan met een bordje van een paar dollar (http://deauth.me/).
Ja idd ben ik bij de smartphone app ook bang voor. Een gekkie kan zeggen in de app dat hij/zij corona heeft nadat deze diverse kroegen/restaurants heeft bezocht. Je blijft er kwartiertje en een hele zooi mensen denken nu dat ze wellicht corona hebben. Daarentegen, waarom zou iemand dat willen? Wat voor leuks is hieraan voor zo'n dader. Dus volgens mij valt het uiteindelijk wel mee.

NB goed idee van die wearables. Echter grote vraag is hoe snel er BT/Corona bandjes beschikbaar kunnen komen voor ouderen/kinderen.
Een gekkie kan zeggen in de app dat hij/zij corona heeft
Dat is niet hoe de app werkt. Het is geen schuifje van "ik heb corona" of zo. Je moet een code doorgeven aan de GGD (nadat jij positief getest bent), waarna jouw app als geïnfecteerd wordt aangemerkt.
Daarentegen, waarom zou iemand dat willen?
Zat mensen die het zouden willen doen als ze de kans hadden. Het corona-beleid onderuit trappen omdat ze geloven dat het een hoax is? Of anders gewoon even een half uurtje voor het kantoor van de concurrent rondhangen?
Alleen al het feit dat we overal ter wereld heen mogen vliegen met zijn allen. maar niet met meer dan 6 mensen thuis mogen zitten.
Beiden zijn niet verboden, maar worden enorm sterk afgeraden. Een klein beetje eigen verantwoordelijkheid nemen is wel het minste wat we van elkaar mogen verwachten (maar als ik om me heen kijk, is zelfs dat teveel gevraagd).
De corona app die precies je gezondheid bij houdt en dit doorspeeld naar de overheid.
Nogmaals: dat doet de app niet. Ik heb in mijn vorige post al uitgelegd hoe de app werkt, ik blijf me niet herhalen.
We moeten zeer alert blijven op deze gang van zaken.
Toch nog 1 puntje waarin ik het me je eens ben.
Daarnaast lult de overheid maar een eind raak en weten ze totaal niet wat werkt en wat niet.
Klopt, maar wat moeten ze dan? We weten vrij weinig over het virus, en er is nog geen vaccin. Wat we vandaag leren, kan morgen onjuist blijken. Wat moet de overheid dan? Met de armen over elkaar afwachten tot we wel zekerheid hebben? Of doen wat op dat moment het juiste lijkt, en hopen dat het werkt? Als jij een beter idee hebt, hoor ik het graag.

Alsof een IT'er in z'n werk ook niet af en toe met de handen in het haar zit omdat hij/zij even geen idee meer heeft waarom iets niet werkt, terwijl een manager in z'n nek staat te hijgen. Ik heb ook vaak genoeg een educated guess moeten doen, zo van 'ik weet het ook even niet meer, eens kijken of dít werkt' (of dat het je op z'n minst iets dichter bij de oplossing brengt).
Soms heb ik het idee dat tegen een muur gaan praten meer effect heeft. Mensen willen blijkbaar graag hun eigen theorie erop los laten.

Het maakt niet uit hoe je uitlegt hoe de app werkt of uitlegt waarom de overheden proberen de maatschappij (en ook de economie) te beschermen. Er zijn altijd mensen die willen geloven dat de overheid het slechtste met hun voorheeft. Tegelijkertijd, wel Google, Apple, Facebook, Tinder, Gmail, Outlook, accounts voor de lokale tennisvereniging, blijven gebruiken, welke meer inbreuk maken op je privacy, met name winst als doel heeft en gegevens (kunnen) doorverkopen.
(ik zeg tevens niet dat er geen fouten worden gemaakt)

sygys in 'nieuws: Bluetooth-organisatie wil contacttracering voor corona uitb...
Dat verhaal heb ik al zo vaak gehoord, maar ik lees alleen maar drogredenen. Steeds vaker denk ik dat mensen graag willen dat ze in de Matrix of Equilibrium zitten. Of dat ze onderdeel zijn van een revolutie, zoals nu in Wit-Rusland gaande is.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 augustus 2020 15:31]

Of als mensen zich gewoon aan de afstanden houden, hoeven we ook niet in lockdown. Maar neen, mensen kunnen dat niet...

Rutte roept altijd naar eigen verantwoordelijkheid en de volwassenheid van het volk.
Hier moet ik altijd een beetje om lachen..
Of als mensen zich gewoon aan de afstanden houden, hoeven we ook niet in lockdown. Maar neen, mensen kunnen dat niet...

Rutte roept altijd naar eigen verantwoordelijkheid en de volwassenheid van het volk.
Hier moet ik altijd een beetje om lachen..
Laten we wel wezen: We weten niet genoeg van het virus om met zeker te weten dat die afstanden daadwerkelijk voldoende zijn.

Het hoeft helemaal niet aan de medewerking van mensen te liggen, het kan ook zijn dat we het virus niet goed genoeg begrijpen en de maatregelen niet juist zijn. Zie ook andere landen: In veel landen zijn veel zwaardere maatregelen actief dan in Nederland. Denk aan Spanje waar je overal op straat een mondkapje op moet (en dat gebeurt ook), en nog explodeert het daar veel meer dan in Nederland.

Het is ook wel typisch Nederlands om gelijk met een vingertje te wijzen naar een ander.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 augustus 2020 12:32]

Laten we wel wezen: We weten niet genoeg van het virus om met zeker te weten dat die afstanden daadwerkelijk voldoende zijn.
Laten we wel zijn: dit is het compleet negeren van jarenlange wetenschappelijke onderzoeken en praktijkervaringen. Het is dan ook regelrechte onzin.

Wat we hier als coronavirus aanmerken is niet 1 soort virus, het is een hele familie. Daarvan hebben we al jaaaaaaaren eerder diverse andere vormen van gezien en kunnen onderzoeken. Daarnaast is er ook weet ik niet hoeveel onderzoek naar virussen en besmettelijke ziekten in zijn algemeenheid gedaan. Zoveel dat daar ook diverse computermodellen uit zijn komen rollen. Toen we de eerste computervirussen kregen is er juist naar dit soort onderzoek gekeken.

Je maakt hierbij de grote denkfout dat je alles tot in detail moet weten van iets om daar effectief mee om te kunnen gaan. Niets is minder waar. Zonder dat we heel erg goed wisten wat dit specifieke coronavirus deed hebben we met de basiskennis die we uit al dat eerdere onderzoek hebben gehaald maatregelen ingesteld. De cijfers laten onomstotelijk zien dat deze maatregelen effectief zijn tegen het terugdringen van het virus want er is een rappe afname geweest in het aantal besmettingen. Door die basisregels nog intact te houden is de stijging van nu ook maar heel lichtjes. Als je het vergelijkt met de begintijd dan mag het zelfs niet eens een naam hebben.

Dat je iets niet exact weet of niet alles vormt meestal dan ook geen belemmering. Mensen herstarten ook hun computer wanneer deze het niet doet omdat dit vaak werkt. Je hoeft dan ook niet eerst een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te doen om te achterhalen hoe je het moet oplossen. Sterker nog, als je eerst uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gaat doen om alle details te achterhalen dan ben je decennia verder. Al die tijd heeft hetgeen je onderzoekt wel vrij spel. Je kunt dus niet eens uitgebreid onderzoeken of je moet accepteren dat het gros van de bevolking ziek wordt en daarbij kan sterven. Dat valt aan vrijwel niemand uit te leggen.
Het hoeft helemaal niet aan de medewerking van mensen te liggen, het kan ook zijn dat we het virus niet goed genoeg begrijpen en de maatregelen niet juist zijn.
Dat het hier wel aan ligt weten we wel heel zeker. Er is ten tijde de hele crisis een hele hoop aan cijfers bijgehouden. Bij de strenge maatregelen zagen we dat het aantal besmettingen omlaag ging, sinds dat we de strenge maatregelen hebben afgeschaft zien we dat die weer omhoog gaan. We zien ook echter waar de besmettingen zijn: voornamelijk achter de voordeur. Hoe we dat weten? Omdat we daar voortdurend onderzoek naar doen ;)

Wetenschappers, experts, e.d. begrijpen het virus prima, wij burgers echter niet. Dat zie je terug in de laksheid die velen hebben (niet alleen nu, ook in het begin en daar tussenin). Dat is het enige punt waar men meer aandacht aan moet gaan besteden (iets waartoe diverse experts en ook wetenschappers oproepen).
Het is ook wel typisch Nederlands om gelijk met een vingertje te wijzen naar een ander.
Net als dat het typisch is voor sommigen om net te doen of wetenschappelijk onderzoek niet bestaat, we nergens wat van afweten en we eerst overal kennis van moeten hebben om iets effectief en efficiënt te kunnen doen. Men mag best wel wat meer vertrouwen in zichzelf en de medemens hebben.

Iets meer oog voor de onderzoeken in de afgelopen 100 jaar en de huidige statistiek is hier zeker gewenst.
0Anoniem: 310408
@sygys19 augustus 2020 14:45
De corona app die precies je gezondheid bij houdt en dit doorspeeld naar de overheid. Nu dus ook nog ongewild straks overal volgbaar met je smartwatch.
Jij snapt echt niet hoe die app werkt he? Geeft niets door aan de overheid, houd je gezondheid niet bij, ga maar door.

Ik denk dat je door je ongefundeerde boosheid de edele kunst van het begrjpend lezen een beetje verloren bent. Ga gewoon eens met een kop koffie zitten, lees de artikelen hier op tweakers erover en je weet meteen van de hoed en de rand. Hoef je je meteen niet meer zo boos te maken!
Jij onderschat mensen, er zijn er nu al die roepen dat ze Corona hebben en mensen in het gezicht spugen. Als je dat (niet helemaal) anoniem kunt doen zullen er meer dat doen.
Dan pleegt diegene sowieso een strafbaar feit. Spugen of dreigen met spugen staat een straf op van maximaal 6 maanden, wordt gezien als (zware) mishandeling. Daar zijn er al diversen voor veroordeeld.
Een gekkie kan zeggen in de app dat hij/zij corona heeft nadat deze diverse kroegen/restaurants heeft bezocht. Je blijft er kwartiertje en een hele zooi mensen denken nu dat ze wellicht corona hebben.
Nee dat kan niet. Absoluut uitgesloten. Je MOET namelijk expliciet een test via de GGD hebben gedaan.
De vraag waarom iemand dat zou willen heeft denk ik hetzelfde antwoord als de vraag waarom mensen bijv. 5G masten in de brand steken of in andere complot theorien geloven. Als je convinced bent dat het een complot is van de overheid, dan is het dwarsbomen van diezelfde overheid vaak de logische reactie.

Ik vraag me af of het spoofen van bluetooth communicatie tussen 2 devices mogelijk is though? Devices moeten met elkaar connecten om elkaars keys op te slaan. Bij deze app zit geen centraal punt tussen die je met spoofing software in de maling neemt.
Wanneer je Corona hebt en je een melding maakt in de app, moet de GGD je melding nog valideren (volgens de coronamelder app pseudo code als ik het me goed herinner). Als je gaat spoofen kun je waarschijnlijk alleen maar meer meldingen krijgen en niet uitgeven, dus ik weet niet hoeveel nut spoofen heeft. Misschien om het contactonderzoek van de GGD te bemoeilijken?
Ik vraag me af in welke mate die contact tracing apps beschermd zijn tegen spoofing. Net zoals met wifi kan je tientallen wifi netwerken laten spoofen. Dit kan met een bordje van een paar dollar (http://deauth.me/).
Verbazend toch.
Die app is o.a. hier al zoveel en zo diepgaand besproken, en nog zien we deze onzin. De app kan alleen een positieve melding afgeven na validatie door een GGD. Dat weet iedereen die zich ook maar vluchtig in de app verdiept heeft.
Dit stukje reactie onder een artikel dient voor discussies en vragen. Niet iedereen heeft tijd om alles door te spitten en wilt er überhaupt meer over weten dan een antwoord op die vraag. Leuke leerkracht zou je zijn, liggen roepen dat het allemaal onzin is 👍
Ja, dat kan. Vandaar dat de straf voor misbruik van de app "enigzins" hoog is: https://www.nu.nl/tech/60...corona-app-misbruikt.html
Enigzins in de zin van: Als je een restaurant twee weken dicht laat gaan door zo'n actie is 8k een schijntje. Dan zal dat halve jaar gevangenisstraf een grotere incentive zijn.

Het specifieke geval van deze manier van misbruiken wordt niet genoemd, maar zal er ongetwijfeld onder kunnen vallen.

[Reactie gewijzigd door pagani op 19 augustus 2020 10:30]

Nee dat kan niet. Dit misbruik is om te voorkomen dat mensen gedwongen worden de app te installeren.

En kroeg mag dus geen eis stellen aan wie hij binnenlaat door te zeggen hee jij hebt de app niet.

Heeft er dus niks mee te maken
Het is cryptografisch beveiligd zodat je niet "zomaar" een willekeurig persoon na kan doen.
Replay attacks zijn wel mogelijk. Je zou dus bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat alle signalen kunnen gaan opvangen en die dan op een ander punt (bijvoorbeeld bij een concurrerend café) opnieuw uitzenden. In het protocol zit wel een check dat een signaal niet te "oud" mag zijn (maximaal 2 uur), maar er is geen manier om te checken of de locatie klopt.
Verder kan je natuurlijk het signaal verstoren met een stoorzender maar daar is ieder protocol vatbaar voor.
Is er geen 10 minute key rollover? Ik dacht lig zoiets gelezen te hebben dat je codes in principe iedere 10 minuten wisselen en dat er met periodes van 10 minuten gekeken wordt.
Die 10 minuten klopt. De app genereert iedere 10 minuten een nieuwe identifier. Als je weet dat persoon X besmet was ga je (voor de periode van 1 dag) dus alle 144 identifiers die bij die persoon horen berekenen en kijken of je die terugziet in je lijst. Vervolgens kijkt de app of je één van die identifiers hebt ontvangen, binnen een periode van twee uur van wanneer hij zou moeten zijn uitgezonden door de ander:
To do so, the clients use each of the Diagnosis Keys with the function defined, to derive the 144 Rolling Proximity Identifiers starting from ENIntervalNumber . The clients match each of the derived identifiers against the sequence they found through Bluetooth scanning. A +/- two-hour tolerance window is allowed between when a Rolling Proximity Identifier derived from the Diagnosis Key was supposed to be broadcast, and the time at which it was scanned.
https://covid19-static.cd...aphySpecificationv1.2.pdf

Je zou dit natuurlijk strenger kunnen instellen (een mismatch van twee/vier uur tussen de tijden ingesteld op de klokken van twee smartphones is wel erg extreem) maar dit is op dit moment de afspraak.
Ah oke. Dat is dan denk ik om time drift aan de andere kant op te vangen, omdat niet iedereen z'n telefoon altijd goed heeft ingesteld (time zone verkeerd en dan handmatig bijplussen bijvoorbeeld).

an sich is de exacte "wanneer" natuurlijk ook veel minder belangrijk.
Of wel, we gaan uiteindelijk voor elke besmettelijke ziekte, die via de lucht verspreid kan wordt een app krijgen.
Nou dat hoeft dus helemaal niet, kan allemaal prima met 1 app. Als je weet wie bij wie in de buurt is gewest dan maakt het niet uit of je meld dat je Corona hebt of Griep, die app doet ook niks met het feit welke ziekte het is, die kijkt alleen wie bij wie in de buurt is geweest en waarschuwt die mensen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 augustus 2020 10:28]

Ik denk, dat na dat de corona app geaccepteerd is, de weg naar 1 app voor alles wel vrij gemaakt is.
Dus we gaan uiteindelijk constant contacttracering toepassen.

Ik zou het fijn vinden, als de wetmaker, hier voor al wettelijke bepaling gaat maken. En niet alleen voor corona, zoals het nu gaat.
Dan ga je wel uit van een virus wat zich hetzelfde verspreidt. Je zou een dergelijke app ook voor bijvoorbeeld HIV kunnen hebben, maar dan moet je "iets" meer informatie geven dan waar je geweest bent.
Dacht dat ik dat er ook bij had gezet maar blijkbaar niet... goede toevoeging!
Ik was in de veronderstelling dat het niet veilig is om je Bluetooth verbinding altijd aan te laten staan. Daar hoor/lees ik nu niets over. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Het is niet verstandig, om dat het mogelijk maakt om iemand te volgen. Niet elk device maakt gebruik van een random mac adres. Maar dit geld voor elke draadloze techniek.
Los van Corona, ik merk dat ik door dit soort berichten steeds meer de behoefte krijg, en ook de neiging, om zonder apparatuur op pad te gaan. Altijd maar online zijn, altijd maar bezig met 'waar was ik' en dat vooral delen met Google/Overheid/etc.

En als je straks ziek wordt maar je corona-app heeft niet gezegd dat je in contact bent geweest met een zieke, gaan we dan die partijen verantwoordelijk houden?!

Waar is je eigen verantwoordelijkheid? Zorg voor goede hygiëne. Dan houd je de meeste ziekten buiten.
Ja je bent niet de enige hoor. Ik neem mijn telefoon juist niet meer mee vanwege de tracking, daar was ik al terughoudender in voor de tijd van Corona (al had ik hem dan vooral in airplane mode) en nu helemaal. Bovendien is het juist een flink punt van besmetting als je in het OV zit en dan met je handen aan je telefoon gaat zitten, en dan later weer op de bank met hetzelfde ding zit te spelen enz.

Overigens zit het met de privacy vooralsnog wel goed, met de huidige apps kan er weinig lekken. Maar de overheid heeft er ook niet veel aan (ze kunnen niet eens zien hoeveel mensen totaal per dag een notificatie hebben gekregen). Dus ik verwacht wel dat het op termijn minder anoniem wordt.
Nogal overdreven, je wordt niet gevolgd, jouw telefoon en die van mij geven elkaar een ID op het moment dat we binnen x meter komen.

Vervolgens meld ik in de app dat ik Corona heb (op dat moment krijgt de server mijn ID), mijn ID wordt pas op dat moment naar andere toestellen gestuurd, jouw toestel heeft mijn ID opgeslagen toen we elkaar tegen kwamen en herkent dat ID, vervolgens krijg jij dan een waarschuwing dat je mogelijk in contact bent geweest. Wat je daar mee doet is je eigen verantwoordelijkheid.

Het is dus ook achteraf en om te voorkomen dat potentieel geïnfecteerde andere niet besmetten. Niemand anders is verantwoordelijk als jij ziek wordt, tenzij iemand je bewust besmet en/of zich niet aan de regels houdt.
Waar is je eigen verantwoordelijkheid? Zorg voor goede hygiëne. Dan houd je de meeste ziekten buiten.
Het is niet verplicht, dus als je die corona-app niet wilt dan installeer je het gewoon niet. En is de overheid (en dat verbaasde mij wel) ook aan het afdwingen dat je niet gediscrimineerd mag worden aan de hand van het wel of niet gebruiken van de app door bedrijven...

Je zou kunnen stellen dat je juist verantwoordelijkheid neemt als je zorgt dat het contactonderzoek niet plaats hoeft te vinden en er bijna instant een resultaat is met wie jij in aanraking bent geweest. Zowel naar jezelf toe als naar andere. En dat is dus door de app te installeren of gewoon alleen binnen te zitten, nou dat laatste zie ik duidelijk niemand doen, dus het verantwoordelijkste wat je kan doen is dan de app installeren :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 augustus 2020 13:54]

Misschien is het ook wat overdreven, maar ik merk gewoon dat ik een afkeer begin te krijgen van mijn telefoon en smartwatch. En nu is het misschien zo dat er geen persoon zit aan de code, maar wie weet later via een aanpassing van de voorwaarden. Google's eerste gebruikersvoorwaarden staan haaks op wat het nu is.

Daarnaast, het zegt nog niks. Alleen dat jouw en mijn telefoon dicht bij elkaar zijn geweest. Weet je hoe vaak ik hem in de auto laat liggen? Of thuis?

Ik houd het bij gezond verstand. Weinig/geen contacten, altijd op afstand blijven en hygiëne. Genoeg meegemaakt hier in het dorp (Heerde).
Ik houd het bij gezond verstand. Weinig/geen contacten, altijd op afstand blijven en hygiëne. Genoeg meegemaakt hier in het dorp (Heerde).
Even vooropgesteld, dat is ook het belangrijkste.

De app is gewoon een hulpmiddel bovenop jouw advies/denkwijze, het is inderdaad geen garantie, maar er is meer kans dat je op de hoogte bent dat je mogelijk besmet bent, dat is eigenlijk alles wat je er aan hebt. Als je dus z'n melding krijgt zou je jezelf kunnen opleggen eten te bestellen ipv toch naar de supermarkt te gaan.

Niet iedereen hoeft die app te hebben, want als je hiermee de besmettingen iets omlaag houdt raken ook mensen die die app niet hebben minder snel besmet :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 augustus 2020 14:01]

En na Covid-19 hoopt men dat wij vergeten dat die mogelijkheid best uitgeschakeld wordt. Dat kennen we!