Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google opent Chrome OS-ontwikkelaarshub

Google heeft een hub opgezet voor ontwikkelaars van Chrome OS-apps. ChromeOS.dev is een website waar ontwikkelaars en ontwerpers hulpmateriaal kunnen vinden voor het bouwen of optimaliseren van applicaties voor het besturingssysteem.

Op ChromeOS.dev komt nieuws te staan over producten en nieuwe features in Chrome OS, en het wordt een verzamelplaats voor technische documentatie. Ook zet Google samples van code van populaire apps op de site en kunnen ontwikkelaars en Google-medewerkers ideeën en tips uitwisselen. De site is daarnaast ook de officiële plek waar de lay-out- en ux-richtlijnen voor Chrome OS komen te staan.

Een deel van de site is bedoeld voor Linux-ontwikkelaars, aangezien Chrome OS inmiddels ook Linux-apps kan draaien. In die sectie staan handleidingen om de Linux-terminal in het besturingssysteem te bewerken, Android Studio te installeren, en om Android-apps te debuggen. Op een later moment moeten er ook tips in die sectie komen voor het ontwikkelen van Linux-apps voor Chrome OS, maar omdat die functie zich nu nog in bèta bevindt, is die sectie er nog niet.

Google zegt dat het de site heeft opgezet omdat er steeds meer Chrome OS-ontwikkelaars zijn en het aantal Chromebooks dat wordt verkocht hard groeit. De site is voorlopig alleen in het Engels en Spaans beschikbaar. Later moeten daar andere talen bij komen.

Google Pixelbook Go met ChromeOS

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

13-08-2020 • 11:02

33 Linkedin

Reacties (33)

Wijzig sortering
Wat??
Die ondersteuning van apps stopt toch in 2022, nieuws: Google stopt ondersteuning Chrome Apps voor alle platformen in 2022

Ik begrijp het ongetwijfeld verkeerd, maar vraag me af wat het doel van dit platform dan is.
Chrome Apps zijn iets anders dan apps voor Chrome OS.
Chrome Apps zijn apps speciaal geschreven voor de Chrome browser met speciale APIs.
Apps voor Chrome OS kunnen web apps zijn, android apps of linux applicaties. Bij eenvoudige web/android/linux apps hoef je niks aan te passen om het op Chrome OS te laten draaien.
Nou, inderdaad, dat is ook mijn eerste gedachte. Of zien we iets over het hoofd?
al in 2016 gaf Google aan dat het de Chrome Apps op andere platformen dan Chrome OS
Dit staat in dat artikel, dus ik denk dat het gaat om andere platformen.
Als je de website had bekeken kom je er wel achter dat het niet gaat om chrome apps (die inderdaad worden gestopt), maar om andere platformen die ChromeOS ook ondersteund. Vb. Linux en Android maar ook progressive web apps.

Daarnaast was het voor mij altijd duidelijk dat chrome apps bedoeld waren om de markt warm te maken voor zaken als progressive web apps. Dit is nog een stap in die richting vind ik.
Het artikel is juist heel goed op zichzelf te begrijpen toch? De verwarring komt als je er een ander artikel ook (half) bij gelezen hebt.
Ik denk dat de verwarring, iets waar ik ook even tegenaan liep de naam is, Chrome en Chrome OS, de namen lijken heel veel op elkaar en daarom zo verwarrend.
ChromeOS, Flutter, is dit hetgeen wat microsoft jaren geleden ook heeft geprobeerd, maar misschien eigenlijk te vroeg was?
Alles wat MS doet is te vroeg, het faalt, en dan negeren ze het een tijdje en dan komt het weer terug als de markt verzadigd is.
Dan is het toch knap dat ze 143 billion waard zijn... Microsoft is een van de meest succesvolle firma's ooit. Jij bent blijkbaar geen fan maar feiten zijn feiten.
Ik moet zeggen dat ik een grote fan ben. Maar als je kijkt naar smartphones, daar waren ze veel te vroeg mee, om het daarna eigenlijk te negeren tot de markt verzadigd was.
Als je kijkt naar de filosofie "1 app voor alle devices", in mijn ogen een geweldig idee, maar niet opgepakt door andere ontwikkelaars en inmiddels zie je dat Google het inmiddels wel doet (met een in mijn ogen een slechtere implementatie).

Op zakelijk en server gebied zijn ze inderdaad erg groot, maar op consumenten electronica en systemen zijn ze vaak te vroeg, het idee is goed, de techniek of de consument zijn nog niet ver genoeg om het daadwerkelijk te omarmen.

Als op die Surface Phone gewoon Windows 10 Mobile had gedraaid had ik er best het bedrag voor willen neerleggen. Android geeft mij alleen maar gezeik

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 13 augustus 2020 11:29]

Waren ze te vroeg of was de implementatie gewoon niet goed? Apple heeft ook meerdere eerder niet-bestaande markten gecreëerd.

Vroeger had je al jaren lang die PDA's met Windows er op. Dat sloeg niet aan omdat ze duur waren, en de meeste mensen niet op zo'n apparaat zaten te wachten. Apple maakt de iPhone op een gebruiksvriendelijke manier, en toen was de markt er opeens wel.
Ik denk dat ze wel degelijk iets te vroeg waren. Niet alleen PDA's, maar ook de leading 'smartphones' draaiden op Windows. Batterijduur, rekenkracht, touchscreen-technologie, miniaturisatie en draadloze netwerken (wifi en mobiel) waren jarenlang niet op het niveau om een iPhone-achtige ervaring mogelijk te maken. Windows CE tot en met Mobile 6.5 zijn ontwikkeld op basis van deze 'oude' technieken, waar de Apple min of meer met een schone lei kon beginnen. Met andere woorden, ik denk niet dat de iPhone-ervaring vijf jaar eerder technisch te realiseren was.

Uiteindelijk is denk ik Android een grotere killer voor Windows Mobile geweest dan de iPhone. iOS was geen alternatief voor de OEM's die Windows-telefoons en PDA's maakten, Android wel.
De UI was juist het probleem met Windows CE. Het was veel teveel een desktop systeem in een PDA gepropt. Het control panel en de instellingen menu's waren een allegaartje en moeilijk te bedienen omdat de UI elementen veel te klein waren.

Dit kwam niet door het gebruik van 'oude' technieken. Apple heeft iOS ook gebaseerd op de Darwin kernel. Het gaat om out of the box denken. Mijn Dell PDA verschilde qua hardware maar weinig van mijn eerste iPhone. Maar het was de software die het een wereld van verschil maakte.

Het hele idee van "desktop in een pda proppen" was gewoon verkeerd.
Eh, PDA's met PalmOS en BlackBerry's waren allang populair voordat Apple met de iPhone kwam. Natuurlijk heeft Apple wel de markt een enorme zet gegeven en daar geef ik ze ook zeker credit voor, maar het is dus niet zo dat er geen markt was. Wat Apple vooral gedaan heeft is de *smartphone*markt gepusht, aangezien je met een PDA niet echt kon bellen (of in ieder geval niet op de traditionele manier).
Ze waren populair in het bedrijfsleven, maar alles behalve mainstream. Ik stond als kleine jongen versteld van wat zo'n PDA kon destijds, maar zo sloeg ik ook achterover toen ik de introductie van de iPhone zag. Nu ik er over nadenk kon de iPhone ook alleen maar aanslaan omdat er 3G kwam waardoor je overal op het "volwassen" internet kon. Ik neem mijn woorden enigzins terug :)
In het bedrijfsleven? Zo'n beetje iedere jongere had wel een BlackBerry... En die PDA's zag ik toch ook buiten het bedrijfsleven. Misschien verschilde het per land of regio?
Inderdaad, tijdens de rellen van Londen ging de communicatie van de relschoppers met name over Blackberry Ping. Niet bepaald zakelijke gebruikers ;)
We hebben het hier over 2011. Mijn punt is juist dat het niet het tijdstip is dat bepalend is geweest voor het succes. Dat onderstreept mijn standpunt juist, in 2011 was de iPhone er ook. En Android ook. Het feit dat BlackBerry het niet gered heeft ligt dus niet aan "een goede timing van Apple".
De jongeren hadden BlackBerrys zodat je kon Pingen. Tegen de tijd dat iedereen met zo'n ding rondliep was de iPhone er ook (al is BBM wel ouder dan de iPhone). Het feit dat de BlackBerry niet een blijvend succesverhaal bleek te zijn lijkt dus niet alleen een kwestie van timing te zijn.
De iPhone kwam vooral ook op het juiste moment. In de tijd van de PDAs en de eerste smartphones was Microsoft heer en meester, maar de markt was gewoon heel klein en vooral heel zakelijk. Apple is in die markt gestapt op het moment dat smartphones stilaan begonnen door te breken bij de gewone consument. Combineer dat met enkele innovaties zoals multitouch en je bent vertrokken.
Op zakelijk en server gebied zijn ze inderdaad erg groot, maar op consumenten electronica en systemen zijn ze vaak te vroeg, het idee is goed, de techniek of de consument zijn nog niet ver genoeg om het daadwerkelijk te omarmen.
Microsoft maakt zeker fouten, net zoals elk bedrijf dat doet. De constatering "Alles wat MS doet is te vroeg, het faalt, en dan negeren ze het een tijdje en dan komt het weer terug als de markt verzadigd is." is echter nonsensical.
Dat geef ik toe, het is niet letterlijk alles. maar in mijn ogen loopt het bedrijf wel in vele dingen voor op de concurentie en vaak slaat dat niet aan bij het grote publiek, maar als een concurent 2 jaar later hetzelfde op de markt brengt is het geweldig. Continuum was echt heel fijn bijvoorbeeld. 2 jaar later zie je concurenten soort gelijke systemen implementeren wat men dan wel weer heel fijn vind.
Ik heb zelf echt het idee dat het bij MS veel vaker gebeurd dan bijvoorbeeld bij Apple.
Het ligt denk ik niet zozeer aan de implementatie, als je kijkt naar snelheid en kwaliteit van porting naar Andere hardware platforms en b.v. mobile 8/10 is implementatie in orde, eigenlijk doet MS dit al jaren zeer goed en snel.

Wat IMHO de beperkende factor is geweest in 1 platform voor alle devices is dat mobiel/touchscreen conceptueel aan het begin van ontwikkeling stond waar de desktop metafoor uitgekristalliseerd was, i.e. UX is verschillend en niet 100% verenigbaar in 1 platform.
En het was ook prima mogelijk om 2 verschillende UI's te hebben afhankelijk van het platform.
Zo kon ik een app van mijzelf op mijn telefoon draaien met een touch oriented UI, maar als ik via continuum het via een beeldscherm. muis en toetsenbord opende was de UI desktop oriented. Dit was relatief makkelijk om te maken en in mijn ogen nog steeds superieur aan hoe Android dit doet.
En dan probeert MS het opnieuw, faalt het weer, gaat het klagen dat het toch echt het eerst was en plant het bedrijf een nieuwe poging een paar jaar later, niet begrijpende dat mensen niet op de producten van het bedrijf zitten te wachten.
Wat een pessimistische reactie. Het bedrijf loopt anders behoorlijk goed voor iets waar volgens jou niemand op zit te wachten. Het is ook erg opvallend dat veel andere bedrijven (Apple, Google, etc.) veel van de innovaties van Microsoft uiteindelijk overnemen en de innovaties dan met open armen worden ontvangen. Ik noem een dark mode als voorbeeld.
Maar hierboven gaat het vooral over een paar specifieke dingen. Dat MS goed loopt is buiten kijf, maar dat wil niet automatisch zeggen dat *alle* afdelingen goed lopen. Het kan prima zijn dat 90% van de afdelingen bovengemiddeld goed loopt, waardoor ze dikke winst maken, en 10% matig, en dat die gefaalde producten waar hier naar verwezen wordt toevallig van die 10% afkomstig is...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 augustus 2020 12:00]

Kan je mij dan die slechte financiële cijfers laten zien? Dan heb jij andere informatie dan Microsoft heeft gepubliceerd in hun kwartaal cijfers? Want hun winst is nochtans serieus gestegen.
Azure en Microsoft 365 zijn een financieel succes, xbox doet het ook weer steeds beter.
Ze hebben inderdaad de bus grotendeels gemist op mobile en krijgen meer concurentie voor windows 10, maar Microsoft is veel meer dan windows 10.
Het maakt niet uit dat sommige divisies het slechter doen, als het bedrijf in zijn geheel nog altijd succesvol is.

Ik denk dat je eerder een mening geeft over Microsoft, zonder enig financieel onderzoek te doen naar het bedrijf.
Dan wordt het toch eindelijk interessant om een Chromebook aan te schaffen. Alleen hoop ik niet dat je om software te ontwikkelen en testen er per se een van 1000 euro hoeft te hebben, maar dat een van zo'n 500 euro ook voldoet. Al met al is het een prima ontwikkeling en ik vraag me af hoe ver het platform zal kunnen reiken.
Chromebooks worden steeds succesvoller. Nu Google hier dan nog serieuzer mee omgaat met deze hub zal het vast nog veel harder gaan.

Voor persoonlijk gebruik zijn Chromebooks ook ideaal. Al mijn Android apps werken ook erop zoals Office en zelfs mijn Linux apps gaan naadloos erbij. Je merkt geen verschil en dat is knap gedaan. Gamen met Stadia werkt ook perfect. Inmiddels hier aan mijn tweede Chromebook en als die kapot gaat dan komt er direct een nieuwe. Je hebt er geen omkijken naar.

Ik zie Chromebooks ook steeds meer zakelijk in gebruik. De reden om duurdere Windows laptops te nemen wordt steeds minder, je hebt nu ook zat premium Chrombooks. De tijd dat het altijd en alleen goedkope apparaten waren is nu voorbij.

In het begin was je een uitzondering met een Chromebook, dat is al lang niet meer zo.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 13 augustus 2020 11:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True