Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HMD toont Nokia C3-smartphone met verwisselbare 3040mAh-accu

HMD Global heeft de Nokia C3 onthuld, een nieuw topmodel in de budget C-range van telefoonmodellen. De smartphone heeft een 5,99"-lcd en een processor met acht kernen. Waarschijnlijk komt de telefoon niet uit in Europa.

Welke soc het toestel krijgt schrijft Nokia niet. Wel zegt het bedrijf dat de telefoon een processor met acht kernen krijgt die op 1,6GHz draaien. De eerder dit jaar aangekondigde Nokia C2 heeft een soc van Unisoc, vermoedelijk heeft de C3 een chip van dezelfde fabrikant. De smartphone heeft ondersteuning voor 4g en krijgt 3GB geheugen en 32GB opslag, met mogelijkheid tot uitbreiding via een micro-sd-kaart.

Het toestel is 159,9x77x8,69mm groot en weegt 184,5 gram. Achterop de telefoon zit een 8-megapixelcamera met een diafragma van f/2.0. Voorop zit een 5-megapixelsensor met een diafragma van f/2.4. De verwisselbare 3040mAh-accu wordt met 5W opgeladen via een micro-usb-aansluiting. Het 5,99"-ips-scherm heeft een resolutie van 1600x900 pixels.

De Nokia C3 wordt geleverd met Android 10 en heeft achterop een vingerafdrukscanner. Aan de zijkant zit een instelbare Xpress-knop, die twee werkingen heeft. De telefoon herkent wanneer de knop twee keer snel wordt ingedrukt, of wanneer de gebruiker langer de knop indrukt. De gebruiker kan voor beide werkingen een handeling instellen, zoals het openen van een bepaalde app.

De telefoon wordt geleverd in de kleuren blauw en goud. De Nokia C3 is gepresenteerd voor de Aziatische markt met een adviesprijs van omgerekend 85 euro. Waarschijnlijk komt de telefoon niet uit in Europa, de eerder gepresenteerde Nokia C2 en Nokia C1 kwamen alleen uit in Afrika, het Midden-Oosten en Azië.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

04-08-2020 • 09:09

81 Linkedin

Reacties (81)

Wijzig sortering
Dat is dan toch veel telefoon voor weinig geld. Het ziet er ook prima uit. Lijkt mij het meest geschikt voor kinderen en/of ouderen. Zou eigenlijk ook als permanente GPS-tool + cam ingezet worden voor in de auto, vooral gezien de prijs.
8 cores op 1,6GHz in een *telefoon* en dat voor 85 euro. Damn. 20 jaar geleden had iedereen je wel héél erg glazig aangekeken als je dat kwam vertellen.

Los daarvan: het is een extreem budgetmodel maar HMD heeft z'n software best aardig op orde voor een Android-fabrikant.

EDIT: Gezien de reacties hieronder: niet dus.....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 10:01]

Los daarvan: het is een extreem budgetmodel maar HMD heeft z'n software best aardig op orde voor een Android-fabrikant.
Dat... valt naar mijn mening erg goed tegen eerlijk gezegd. Ze zijn, ondanks het gebruik van Android One, erg traag met het uitrollen van updates. De Android 10 rollout is erg traag verlopen - correctie: erg traan aan het lopen - en Android 11 staat al bijna voor de deur. De uitrol zou normaal gezien begin Q2 2020 afgerond moeten zijn met de Nokia 2.1, 3.1, 5.1 en 1, maar de 3.1 en 5.1 hebben de update voor zover ik weet nog steeds niet ontvangen.

Daarbij moet ik zeggen dat de software ervaring op de 6 en 6.1 ook niet persé om over naar huis te schrijven is. Zeker met de 6.1. Het notificatiecentrum is *constant* gebroken met notificaties die gigantisch zijn, andere overlappen en/of niet kunnen worden weggeveegd. Ook tal van momenten waar het toestel erg warm wordt. Bij de Nokia 6 viel dit nog best allemaal mee, maar de 6.1 is naar mijn mening gewoon een ramp. Toch echt het toestel dat mij na 10 jaar van Nokia-smartphones doet kijken naar andere fabrikanten.
Ik herken mij hier helemaal niet in... Nokia was met de meeste toestellen juist 1 van de eerste met Android 10. Ook brengen ze tot nu toe netjes iedere maand security updates uit. Ook ervaar ik geen van de problemen die je noemt zoals het notificatiecentrum of een toestel dat warm wordt... ik vermoed dat jij dan met een maandagochtend exemplaar te maken hebt ipv dat dit een "nokia probleem" is. We hebben hier nl. een aantal handen vol verschillende Nokia's in de organisatie en daar zijn eigenlijk nooit klachten over... naast dat ik zelf ook een zeer tevreden Nokia 8 Sirocco gebruiker ben.
Nokia is enkel snel ervan uitgaand dat je een high-end tot upper-mid-end toestel hebt van de meest recente reeks. Anders moet je net als bij andere fabrikanten vaak maanden wachten voordat je een update krijgt. HMD/Nokia roepen hoog van de toren over updates, maar in werkelijkheid is er nauwelijks verschil in vergelijking met andere fabrikanten. Zeker aangezien ze Android One gebruiken.
Ik denk toch echt dat je alleen vanuit eigen parochie predikt... zie onderstaande link, daar kan je per model zien welke updates wanneer zijn uitgerold. Dat schetst toch echt een ander beeld mbt de updates.

https://www.nokia.com/phones/en_int/security-updates

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 4 augustus 2020 10:44]

Eerst en vooral, laat ik even uitwijzen dat bovenstaande link al toont dat beveiligingsupdates vaak weken, tot zelfs een maand na datum pas BEGINNEN met hun uitrol. Never mind feature updates, waar het hier over ging.
Maar ze komen tenminste. Zelfs de nokia 3 krijgt nog afentoe een beveiligingsupdate, en dat voor een budget model. Sony's XZ1 Compact, wat een premium toestel zou moeten zijn, kreeg na 2 jaar al geen updates meer.
Dit is precies de crux. Motorola stopt gewoon na dik twee jaar met alle updates.
Ik begrijp je probleem niet... wat is hier slechter aan dan bij welke android smartphone fabrikant dan ook? Noem mij eens een andere fabrikant die buiten de allerduurste modellen dit beter doet? Met dezelfde maandelijkse frequentie? En als we het over feature updates hebben, noem mij eens een fabrikant die de update van Android 9 naar Android 10 sneller heeft gedaan over de gehele budget tot midrange lijn?

Want dat is wat relevant is in wat jij beweerd, niet wat er in die lijst van Nokia staat, dan zal je moeten vergelijken. Over het algemeen zijn de meeste fabrikanten nl. nog veel trager... Recente Samsung toestellen die nu nog op SP's van mei en juni draaien...

Je doet nu echt voorkomen alsof Nokia het heel slecht doet, maar dat doen ze zeker niet vergeleken met andere fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 4 augustus 2020 13:20]

Heb zelf de 7.1 van vorig jaar en die bevalt meer dan prima. Heb de updates sneller dan voorheen met mijn Samsung/Sony en alles werkt naar behoren. Prima toestel voor de prijs van een plus minus 200 Euro.
De Nokia 9 had hem relatief snel (december?), maar was erg brak in het begin voor veel gebruikers (incluis mijzelf). Dat en nog vele andere software en een paar hardware issues (letterlijk krakende en slecht focussende camera, op een telefoon die je market als beste cameraphone...) -> Geen Nokias meer voor mij.
Dat is best bizar. Zelfs de notoire late updater Motorola heeft mijn G7 Play al naar Android 10 geüpdate.
Dat is niet te vergelijken. De nokia 3.1 is van mei 2018 en kwam met android 8. Met de 9 update waren ze een stuk sneller. Ook de nokia 3.2(zelfde release tijd en prijs). Was gewoon snel met android 10. Dus ik ben het er totaal niet mee eens. Maar ik kan best begrijpen dat ze minder haast hebben bij een telefoon van 1.5 jaar oud(moment van release). En rond de 100 euro koste.
Er is niks om mee eens te zijn of niet. De update voor de 3.1 en 5.1 was aangekondigd voor vroeg Q2 2020, we zijn nu halfverwege Q3 en Nokia is er gewoon stil over. Het boeit absoluut niks hoe duur of goedkoop een toestel is, als een fabrikant een belofte maakt, moet ze die nakomen, als dat niet lukt, horen ze daarover te communiceren, maar dat doet HMD gewoon niet.
Het klopt dat Nokia steken laat vallen. Zeker qua software en zeker omdat Android One toch echt niet zo Android One is als men je doet geloven. Er zitten genoeg Nokia eigen packages op de Android One toestellen.

Maarrr, er staat tegenover dat Nokia apparaten erg lang blijft ondersteunen. De Nokia 8 krijgt nu al meer dan 3 jaar security updates. Dan heeft 'ie geen Android 10, maar zo boeiend is 10 niet. Die beveiligingsupdates vind ik dan wat belangrijker. Alleen al daarvoor twijfel ik weer of ik een Nokia moet overwegen. Huawei en Samsung doen dat beduidend minder goed, zo stopt Huawei de P20 serie na precies 2 jaar updates. Ondanks dat Samsung de boel beter aanpakt tegenwoordig, is Nokia wat stabieler met updates.

Daar staat tegenover dat Nokia ook erg kaal is en er best wat interessante features in Huawei en Samsung firmware zit waar ik dankbaar gebruik van maak. Keuzes...
Hint: Oneplus geeft twee jaar Android updates en drie jaar veiligheidsupdates.
Vervolgens kun je op een Oneplus nog LineageOS installeren, en dan krijg je tot in lengte van jaren updates.
Een nieuwe batterij is bij Oneplus zelf niet zo duur (heb ik horen zeggen). Je zou dus heel lang met zo'n telefoon kunnen doen.

Ik heb zelf een Nokia 8 en heb idd laatst nog een update gehad. Het is een echt werkpaardje, maar die van mij begint kuren te vertonen na bijna 3 jaar: de frontcamera hapert en het scherm heeft ghosting o.i.d. De batterij begint uiteraard ook wat af te nemen in capaciteit.

Ik heb nog de chinese budgetmerken als Xiaomi overwogen, maar ga nu toch voor de Oneplus Nord. Dat is geen compromisloze telefoon, maar wel redelijk betaalbaar.
Maar Oneplus is toch ook een van die Chineze budgetmerken? :?

Juist met de Nord gaan ze weer meer naar hun budget roots :o

@hieronder, maar het blijft een Chinees merk dat toestellen uitbrengt die relatief weinig kosten voor wat ze bieden, a.k.a. Chinees budgetmerk. Is gewoon een merk van hetzelfde bedrijf als Oppo en Vivo die met Oneplus wat meer op de wensen in het westen mikt. Ze doen het wel goed voor een budgetmerk, dat ontken ik niet, maar ze zijn er wel een.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 4 augustus 2020 18:53]

Ik meen dat OnePlus het wat beter voor elkaar heeft dan andere Chinese merken. Oneplus heeft bijna standaard Android, met een eigen schil die goed gewaardeerd wordt. Ze geven gedurende minimaal drie jaar veiligheidsupdates. Veel budgetmerken stoppen eerder.

Ik denk dat OnePlus een paar goede keuzes heeft gemaakt.
Het 90Hz scherm, veel aandacht voor de camera's, veel opslag, vlak oled scherm, lange tijd updates, grote batterij etc.

Ik vind het wel jammer dat er geen headphone jack op zit. Om die reden heb ik de Poco 2 pro overwogen.
Xiaomi Mi 9TPro binnen een maand na aanschaf ~november 2019 kwam Android 10 binnen.
Niveau Android beveiligingspatch staat op 1 mei 2020.
Updates eigen schil komen regelmatig binnen. Ik gebruik zo min mogelijk de MIUI software.
Tevreden Xiaomi gebruiker.
Deze had ik ook op m'n lijstje. Hoe lang garandeert Xiaomi de ondersteuning met tAndroidversies en veiligheidsupdates?

Ik denk dat het onder de streep niet zo heel veel uitmaakt welke telefoon je kiest. Ik vind van de Oneplus Nord het volgende aantrekkelijk: 3 jaar updates, snelladen, de mute-knop op het toestel, het 90Hz scherm en de voordelige nieuwe accu.
Ik mis de headphone-jack, en had er graag een SD 865 in gehad.
Andere telefoons hebben weer andere plus- en minpunten.
Het klopt dat Nokia steken laat vallen. Zeker qua software en zeker omdat Android One toch echt niet zo Android One is als men je doet geloven. Er zitten genoeg Nokia eigen packages op de Android One toestellen.
Ik kan mij hier totaal niet in vinden. Ik heb zelf een Nokia 7.1 met Android one en ik heb nog nooit een Nokia app op mijn telefoon gezien. Heb je een voorbeeld welke packages van Nokia zijn?
Kijk even in je apps en enable daar dat je de System apps kunt zien, bekijk dan even de evenwell packages. Die zijn allemaal van de Chinese softwaretak van HMD. Een van die packages is verantwoordelijk voor het beruchte probleem met te snel afsluitende apps op de achtergrond.

Geen evenwell package is standaard onderdeel van Android (One). Maar je hebt er wel een aardig aantal op je toestel staan.
Ik zie geen 'evenwell packages' er bij mij bij staan (nokia 6.2, onder apps -> show system).
De packages heten com.evenwell. etc. Ik heb ze hier op een Nokia 6.1 en 8 gewoon staan, ook met de laatste updates.
als je meegeleverde apps bedoeld dan staan ze er zeker op kan er zo 3 opnoemen.
Doe dat dan direct eventjes... 8)7
facebook, linkedin, thuisbezorgd
Ik wist niet dat Nokia eigenaar was van die apps. :+

Daarnaast heb ik nog nooit een telefoon gehad waar thuisbezorgd of LinkedIn standaard op geïnstalleerd stonden.
Die staan niet op mijn 7 plus. De enige extra app is My Phone.
Oef. Ik hoor over het algemeen anders... maar goed, ik gebruik ook al tijdenlang geen Android meer. Ja, voor m'n werk heb ik eens per 2 maanden een weekje lang standby waarbij ik een Samsung A6 uit 2016 of iets dergelijks moet gebruiken.... een ellendig rotding van jewelste waarbij het een godswonder is dat ie sowieso een keer normaal opstart (gisteren een factory reset gedaan maar dat maakt het er ook bepaald niet beter op...). Android 7 en al ruim een jaar geen security updates meer gehad.. maar goed, het is maar een weekje.

Anyway - ik dácht dat HMD z'n zaakjes op orde had op basis van gebruikersreviews maar dat is dus ook hopeloos. Jammer..
Vind je? Ik bezit een 6.2 en ik kan nou niet bepaald stellen dat ook enthousiast ben over de software. Beveiligingsupdates zijn er bij vlagen wel of niet, en major upgrades komen érg laat. Bovendien stikt het de moord van de bugs. Lockscreen wil niet weg, menu's gaan niet uit beeld, foto's worden niet opgeslagen, touchscreen wil soms geen swipes registeren, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Anekdotisch natuurlijk, dat weet ik, en tevens een ander model, maar persoonlijk raad ik HMD/Nokia sterk af. Ik ben in ieder geval vol in de merknaam getrapt. :)

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 4 augustus 2020 10:00]

Ik herken mij er ook totaal niet in. Ik heb de Nokia 6.1 en het is wat mij betreft de fijnste telefoon die ik ooit heb gehad.
Hoe warm word jouw 6.1 dan want mijn 6 word al soms 40 graden
... HMD heeft z'n software best aardig op orde voor een Android-fabrikant.
Nou, dat is bij mijn Nokia 8 dus absoluut niet het geval. Ok, geen Android One, dus ik had wel wat kunnen verwachten, maar:
  • Video-opnames hebben een random "pop" bij de originele camera; niet bij andere camera-apps
  • Glance toont alleen sms/telefoon/email en geen notificaties van andere apps (waaronder Whatsapp, etc)
  • Compas weet bijna nooit welke kant het noorden is
  • Ook al zeg je dat een app niet battery optimized is, hij wordt toch binnen enkele minuten gekilld als hij op de achtergrond staat, ongeacht de load of geheugengebruik.
En dat is wat me in een paar minuten te binnen schiet. De bootloader is pas heel laat vrijgegeven, dus custom ROMs zijn er ook niet.
[...]

Nou, dat is bij mijn Nokia 8 dus absoluut niet het geval. Ok, geen Android One, dus ik had wel wat kunnen verwachten, maar:
[list]
Video-opnames hebben een random "pop" bij de originele camera; niet bij andere camera-apps
Dat had o.a. de Pixel 4 ook, dus is dat niet gewoon een Android-bug waarvan Nokia niet de patch heeft doorgevoerd om het op te lossen?
Ook al zeg je dat een app niet battery optimized is, hij wordt toch binnen enkele minuten gekilld als hij op de achtergrond staat, ongeacht de load of geheugengebruik.
Dat heb ik op mijn huidige telefoon ook, en dat is niet eens een Nokia. Lijkt me dus eveneens een Android-bug.
Beetje offtopic maar mijn budget middenklas Nokia 6.2 (Android One, v10) is stabiel qua software en updates zijn ook vrij regelmatig (voor Android). De enigste issue die ik af en toe heb is dat de camera kan crashen als ik haastig een foto probeer te maken (misschien dat ik dan per ongelijk op het verkeerde knopje druk of misschien iets anders).
Als deze hier verkocht zou worden zou de prijs een stuk hoger zijn. Daarnaast is het ook echt niet heel veel qua specs... Wellicht is een 2e hands telefoon een betere optie.
Tuurlijk, een tweedehands telefoon een betere optie? Voor 85 a 100 euro? Met garantie?
Wel een "tweedehands" knopje., die Xpress button. Daar heb ik op mijn 4.2 nog een "google-knop" zitten. Die staat overigens uit, en start nu de camera. ;)

Maar die Google-knop zat zeker nog in het basisontwerp, ofzo?..

Wel is er veel gemorrel over het ontbreken van een camera-knop op veel toestellen, ook van andere merken.
Mis je de updates (wat ook belangrijk kan zijn voor veiligheid) naast dat de batterij of port vaak deels tot flink versleten zijn als je in deze prijsklasse zoekt.
Ik vind het meer een uit een dozijn, er zijn tig van deze budget toestellen op de markt.
Maar niet met een relatief goed update beleid en 'schoon' OS (ik vermoed dat hier Android One wordt op gezet net als bij andere HMD telefoons).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 4 augustus 2020 14:13]

Nou nou, gewoon een hogere resolutie dan een iphone 11! Zegt dit wat over dit sub 100 euro toestel, of over de lcd modellen van Apple.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 4 augustus 2020 11:11]

Resolutie zegt alleen zo weinig als de rest zo ernstig ondermaats is..

(Edit: vergeleken met de iPhone 11 dan. Vergeleken met een Nokia 3310 valt het best mee).

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 10:09]

Resolutie zegt niet weinig. Resolutie zegt iets over de scherpte. Is niet het enige wat een scherm goed of slecht maakt, maar is wel een belangrijk onderdeel.

En de harde werkelijkheid is, als ik op mijn 1080p lcd een age of empires 2 game van t90 official op youtube kijk kan ik de K/D ratio zien. Doe ik dit op de SE van mijn broer, of de XR van een maat van mij, dan kan ik de K/D ratio niet lezen, want de resolutie is te laag. De iphone 11 is een heel prima telefoon hoor, heeft een aantal sterke punten, maar het scherm... Gewoon beduidend zwakker dan de concurrentie in de 700+ euro prijsklasse. Maar dat is lastig voor veel mensen om onder ogen te komen. Dat een iphone zwakke punten heeft. Ik kan je zo een paar zwakke punten over mijn zenfone 6 vertellen, heel simpel, dingen die beter hadden gekund voor 500 euro.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 4 augustus 2020 10:34]

Er gaan dágen voorbij dat ik niet naar K/D ratio's ga zitten kijken op een schermpje van 6" ... meestal doe ik dat op een 46" TV namelijk. Maar goed.. je kan er maar last van hebben :)

Als je denkt dat het duidelijker leesbaar zal zijn op deze Nokia met 5,9" tov. een iPhone 11 met 6,1" wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zo is. Dan is dat voor jouw gebruik kennelijk niet de ideale resolutie. Maar dat is geen zwak punt van de telefoon; dan zou je namelijk ook kunnen beargumenteren dat er telefoons zijn met grotere schermen voor die prijs. En ja die zullen er ook wel zijn, maar dan vinden anderen weer dat die te gróót zijn.. et cetera.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 10:50]

Was maar als voorbeeld om aan te geven dat telefoons die wel een 1080p scherm hebben, je weet wel, iedere telefoon vanaf 250 euro, een met het blote oog zichtbaar scherper scherm hebben dan een dure iphone. De resolutie van deze nokia is super voor deze prijsklasse. De resolutie van de iphone 11 is zwak voor de prijsklasse. Dat was het vergelijk. Thats it.
Weet je wat pas relaxed is. En hoge resolutie en goede kleurreproductie. Zeg maar met mij mee: de schermresolutie van de iphone 11 is een zwak punt. Je kan het wel. Niet meteen proberen de aandacht te verleggen naar iets anders wat de iphone wel goed doet. Kom het onder ogen. Heb er vrede mee.

Overigens, USB OTG, een headphone jack, een micro sd kaart lezer, dual sim, een verwisselbare batterij, allemaal dingen die een pluspunt zijn. Als je dat niet snapt ben je echt goed de weg kwijt. Mijn moeder gebruikt geen NFC dus is NFC hebben geen pluspunt? Tuurlijk wel, iemand anders kan het wel gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 4 augustus 2020 12:10]

Lel de geluidskwaliteit van echte koptelefoons lachen om airpods en alle andere bluetooth headphones.

Zo grappig, het is bij jou echt van: ik gebruik het niet dus is het niet (zo) relevant.
En bij jou precies hetzelfde :) ik gebruik het dús is dat het beste.

Ik zeg alleen maar (elke keer weer) dat voor mijn persoonlijke situatie het prima is.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 13:18]

Ja maar zo wordt het allemaal wel heel persoonlijk. Straks gaan mensen nog denken dat een headphone jack een plustpunt is....... maar dat is het niet want ik gebruik Airpods en die lachen om 3.5mm aansluitingen.

Ho eens, je kan dat ook omdraaien; mijn 3,5mm aansluitingen lachen om die Airpods...

Feit blijft dat het voor velen een absoluut pluspunt is. Ja het is bedraad, ja het is ouder, maar oud betekent niet slecht. Ik zie best de handigheid van Bluetooth headphones, maar 3.5mm blijft top door 1) werkt zonder batterij 2) werkt op vrijwel alle audio devices 3) kan aangepast worden naar 6.3mm om op audiointerfaces en instrumenten aan te sluiten. Je kan zoveel met 3.5mm wat niet (goed) met Bluetooth kan, dus de mogelijkheid is simpelweg het grootste pluspunt.

Prima dat jij zo gebruik van jouw spullen maakt, maar het komt allemaal wel wat fan boyish over, voornamelijk als je dan anderen ervan beschuldigd een Android waas voor de ogen te hebben. Diegene kan net zo goed zeggen dat jij een Apple bril op hebt. Schiet je ook niets mee op.

Het kan namelijk best dat het ontbreken van 3.5mm niet negatief is voor jou, waardoor het geen probleem is, maar zoals @Ruw ER aangeeft zijn dit soort dingen een pluspunt. Net als dual sim / microsd / whatever. Het maakt namelijk meer mogelijk op het product: pluspunt.
Het is lastig te ontkennen dat de resolutie van de iPhone 11 en xr een beetje onhandig kan zijn, niet omdat ie bijzonder laag is, maar vooral omdat de scaling een ding is. 1792x828 is uitstekend als wat er op je beeld staat ervoor gemaakt is, zoals apps en iOS zelf, maar 1080p video moet dus naar beneden schalen op een vervelende manier en dat kost meer scherpte dan nodig. Tekst en kleine details is dus inderdaad een probleem in 1080p content op een 828 display. Een meer gangbare resolutie zoals 1080p in de breedte was prettiger geweest alleen al om die reden. Zo is ook 4k op die schermen een beetje vervelend. Het verschil is erg pijnlijk als je apparaten naast elkaar gebruikt. Huawei doet dat wel met 1080p als basis voor verlengde schermen en dat maakt echt een groot verschil in scherpte in sommige situaties.
Dát is een feit inderdaad. Ik moet zeggen dat ik me er niet aan stoor verder.. en volgens mij is het zo dat het nu geschaald wordt zodat de notch niet permanent in beeld zit (maar eerlijk gezegd kijk ik te weinig Youtube/Netflix op m'n foon om daar iets van te merken.. of het is gewenning, kan ook).

In mijn persoonlijke ervaring wegen de voordelen [van het gebruiken van een iPhone] op tegen dit soort nadeeltjes. Dat is ook waarom ik aan iPhone begonnen ben. De 'anderen' hebben over het algemeen meer nádelen dan voordelen die ik persoonlijk belangrijker vindt.
Resolutie zegt alleen zo weinig als de rest zo ernstig ondermaats is..

(Edit: vergeleken met de iPhone 11 dan. Vergeleken met een Nokia 3310 valt het best mee).
Je kijkt toch primair naar je scherm. Overige specs zijn prima voor deze prijsklasse.
Of haal jij je telefoon elke dag uit het hoesje om naar de glazen achterkant te staren?
Ik kijk dagelijks meerdere uren naar het scherm ja, hoezo? Dan heb ik tenminste een goed helder en prima gekalibreerd scherm waar de individuele pixels écht met geen mogelijkheid te zien zijn.
Spijtig dat hij in de budget categorie is. Ik apprecieer wel een high end smartphone met verwisselbare accu. Da's zeldzaam tegenwoordig
Hele hoop accu's zijn gewoon verwisselbaar hoor. Alleen niet door de eindgebruiker..
Ik weet dat je geminust wordt, maar ergens heb je met die eerste zin ook wel een punt. Als je een haardroger hebt en wat kleine schroevendraaiers en een bankpas kan je gewoon je telefoon openen en de accu vervangen. Zo heb ik mijn S7 Edge nu weer een nieuwe gegeven, 95% capaciteit en hij doet het nog retesnel.
Tsja.De accu van een iPhone kun je ook nog gewoon laten vervangen. Weliswaar door Apple zelf, maar de accu is en blijft *verwisselbaar*.

Of het 'user replaceable' moet zijn kun je een discussie over voeren. Maar dát was het punt niet van @Aardbol_23564 ... het ging erom of accu's *verwisselbaar* zijn.
Dat is niet verwisselbaar. Dat is vervangbaar. Haha wat. Wisselen, zodat je later weer terug kan wisselen snap je. Bij een camera bijvoorbeeld. Andere accu erin, want de 1 is leeg. Kan je weer door. Noem jij het scherm van je telefoon ook verwisselbaar? 8)7
Sterker nog: de complete iPhone is verwisselbaar! ;)

Maar goed, ik heb geen idee waarom ik een verwisselbare accu zou willen. Dat heb ik sinds m'n Greenpoint-achtige ding al niet nodig gehad en nu nog steeds niet. M'n accu gaat 2 dagen mee en anders heb ik wel een powerbank bij de hand van 26000 mAh en als die leeg is *rij* ik in een powerbank van 52kWh....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 12:44]

Er zijn andere mensen op de wereld. Met andere wensen dan jij. Heel gek maar is echt zo.
Klopt, dus stop nu maar. We weten het wel. Jij hebt een andere usecase dan ik.
Aan de zijkant zit een instelbare Xpress-knop, die twee werkingen heeft. De telefoon herkent wanneer de knop twee keer snel wordt ingedrukt, of wanneer de gebruiker langer de knop indrukt. De gebruiker kan voor beide werkingen een handeling instellen, zoals het openen van een bepaalde app.
En wat als je hem nou gewoon normaal 1x kort in drukt, zoals iedere knop ooit werkt? Doet ie dan niks? 8)7
Op mijn Nokia 7.2 komt bij 1 druk op die knop de Google Assistent aandacht van me vragen. Ik kan die knop ook disablen, maar niet programmeren. Ik vermoed dat je er nu iets meer mee kan.
Aaah, duidelijk. Best veel - 3 functies voor 1 knop, handig.
de kwaliteit blijft toch wel gebrekkig bij HMD, het aantal scherm issues over non-responsiveness is wel bekend geweest met de Nokia 7 plus, maar een recall, ho maar. Ook laat mijn scherm gewoon los na, uiteraard 25 maanden.

Ik heb dit met vorige telefoon van HTC, Sony en Samsung nog nooit gehad.

Ook met oververhitting 2x teruggebracht, en pas de 3e keer een nieuw toestel gekregen, (die dus na 4 maanden een los scherm kreeg, 1 maand na de totale garantie periode.)

De QA is niet in orde.
Dat Is exemplarisch. ik heb echt jarenlang plezier van mijn Nokia 8 gehad en de bouwkwaliteit was geweldig. Software updates gedurende de gehele levensduur, en een snelle telefoon, ook met vele apps erop. Die eigenschappen kan ik allemaal niet aan mijn samsung galaxy a50 toedichten, die is een stuk trager en fragieler.
Ik stoor me ook aan de reviews hier op tweakers die teveel op het draaien van benchmarks zijn gericht en bouwkwaliteit volledig buiten beschouwing laten bij het eindoordeel. zie de recente oneplus review hier.
Dat is natuurlijk leuk voor mensen met een Nokia 8, maar zoek op "nokia 7 touchscreen not working" en je zal zien dat dit geen anecdote is - en het probleem gewoon niet erkend wordt door HMD.
Interessant Xpress-knop.

Doet me denken aan de Nokia 5800 Xpress Music: pricewatch: Nokia 5800 XpressMusic Rood

Maar goede ontwikkeling. Ondanks dat ik momenteel enkel Google Assistent gebruikt. Zou je wel de mogelijkheid moeten hebben om deze te kunnen veranderen, wanneer je bijvoorbeeld je gehele ecosysteem op Amazon Alexa of Samsung Bixbie is gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 4 augustus 2020 10:02]

Leuk natuurlijk zo'n verwisselbare accu.. maar Nokia levert geen losse accu's dus je kan ze zelf niet vervangen.. Voor mijn Blackberry Q10 had ik wat extra accus om mee te nemen.. maar dat kan hier dus niet.. Dus tja, wat is dan nog het voordeel?
Dat de accu's verwisselbaar zijn wil niet zeggen dat ze 'customer replaceable' zijn ;) die van een iPhone zijn ook verwisselbaar. Door Apple. Of door een 'zaakje op de hoek' wellicht.

Het gaat er niet zozeer om wát HMD zegt, maar wat ze niet zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 11:18]

Ja okay.. maar voor zover ik weet kan je elke smartphone z'n accu laten vervangen als je hem naar hun 'service point' opstuurt. In dit geval wordt het als feature gemeld, maar de procedure voor vervangen is dus hetzelfde als normaal: opsturen.. :-)

Ik heb eens als test gebeld naar Motorola (Lenovo) voor info mbt accu vervangen van een smartphone: ze geven geen info want je moet maar een servicepunt bellen.
Dus ik bel hun servicepunt Dynafix.. maar die willen niet zeggen wat een accu vervangen gaat kosten. Je moet hem eerst opsturen en dan pas hoor je het.. Lekker klantvriendelijk voor het vervangen van een accut'je van een tientje... Door dat soort streken weet ik al dat ik geen Lenovo of Motorola ga kopen..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 4 augustus 2020 12:59]

Precies. Ik heb voor m'n oude iPhone 6 destijds de accu laten vervangen bij zo'n Fix Phone-winkeltje in de buurt, kreeg wel een goeie nieuwe accu erin, was binnen 10 minuten klaar. Kon nog net even een boodschapje doen bij de supermarkt om de hoek en daarna m'n foon ophalen. Ideaal. En voor 4 tientjes of zo. Daar ga ik zelf niet voor prutsen..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 augustus 2020 13:01]

Dat lijkt met geen 16:9-scherm, zoals de genoemde resolutie suggereert. Eerder 2:1.
Een verwisselbare batterij zou standaard moeten zijn. Waarom zou een fabrikant Europa willen overslaan met een dergelijk toestel? Dit was altijd standaard en ook het beste voor de consument en het milieu, je kan dan zelf de batterij vervangen en het toestel kan langer mee. Wat wil je nog meer dan een tevreden consument en een duurzamere telefoon zonder verlijmde batterij?