Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders en hands-onvideo's tonen Samsung Galaxy Watch 3

De Samsung Galaxy Watch 3 is te zien in hands-onvideo's op YouTube en ook staan de officiële marketingrenders en specificaties online. De smartwatch komt uit in uitvoeringen van 41mm en 45mm, beiden hebben een oledscherm van 360x360 pixels.

De renders en specificaties van de Samsung Galaxy Watch 3-modellen zijn door WinFuture online gezet. De Duitse site publiceert geregeld details over nog niet gepresenteerde producten. Volgens de uitgelekte informatie krijgen de horloges een Samsung Exyos 9110-soc, die Samsung al eerder gebruikt heeft in smartwatches. De dualcore-soc is gecombineerd met 1GB ram en 8GB flashgeheugen. Er komen varianten met lte-ondersteuning en versies die alleen wifi hebben.

Volgens de datasheet zijn de Galaxy Watch 3-horloges waterdicht volgens de ip68-rating. Het 41mm-model heeft een 247mAh-accu en de 45mm-versie heeft een accucapaciteit van 340mAh. De horloges laden draadloos op via een dock en Samsung claimt dat de horloges tot 56 uur mee gaan op een lading.

Naar verluidt krijgen de horloges 39 verschillende modi om beweging en sport te tracken. Ook kunnen de horloges statistieken over de slaap van gebruikers vastleggen, inclusief details over de remslaap. Verder zouden de horloges een elektrocardiogram kunnen maken.

Het grote model heeft een 1,4"-scherm en de kleine versie heeft een 1,2"-display. Het gaat in beide gevallen om oledschermpjes met een resolutie van 360x360 pixels. Wat de Galaxy Watch 3-horloges kosten is nog niet duidelijk. Samsung presenteert de swartwatches op 5 augustus, samen met de Galaxy Note 20 Ultra, de Galaxy Z Fold 2 en Galaxy Tab S7 en S7+.

De nieuwe smartwatches zijn al in handen gekomen van een aantal YouTubers. Op het videoplatform staan hands-ons en unboxingvideo's. Beide video's tonen de 41mm-uitvoering van de Samsung Galaxy Watch 3.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-07-2020 • 19:17

43 Linkedin

Submitter: AnonymousWP

Reacties (43)

Wijzig sortering
Ondanks dat ik over het algemeen een voorkeur heb voor Apple producten prefereer ik de vormgeving van de Samsung Galaxy Watch boven die van Apple... Job well done Samsung!

Helaas zit ik zo ongeveer vast aan het Apple eco-systeem en zal ik niet snel switchen...

[Reactie gewijzigd door dam0r op 28 juli 2020 19:44]

Ik heb een tijd geprobeerd om over te stappen naar de Galaxy Watch, gekoppeld aan een Android, overigens. Koppeling met iOS was beperkend, plus dat de batterijduur van het kleine model zo slecht was dat ik het einde van de dag niet eens haalde. Maar dat terzijde, wellicht is dat inmiddels gefixed.

De Samsung Watch komt qua functionaliteit verreweg het dichtst bij de Apple Watch in de buurt, wat dat betreft was het geen onwaardige vervanger. Vooral op fitness gebied doen beiden niks voor de ander onder. Wel was de HR monitoring heel sporadisch, soms zat er uren tussen metingen, geen idee waarom. Ook was e.e.a. in zijn geheel wat trager dan de AW van Series 3, maar een pak sneller dan de Snapdragons in Google Wear horloges. De trilmotor is veel minder dan de haptics van de AW (gewoon een zoek ipv het bekende tikken op je pols, en uiteraard geen Samsung Pay in Nederland, dus ook geen contactloos betalen. Bing is behalve heel gelimiteerd, ook heel traag. Tegen de tijd dat je een timer hebt lopen tijdens het koken ben je zonder te liegen al bijna een minuut verder. Ten slotte was ik ook geen groot fan van de manier waarop het horloge met notificaties omgaat, te onoverzichtelijk en omslachtig, terwijl dat juist een van de hoofdfuncties van het apparaat was.

Design was een pre, al vind ik de Watch 3 wat minder ogen dan de Gear S3 en Watch. Maar de dikte was wel teleurstellend, het horloge in bed dragen (voor de sleep tracking), was geen pretje.

Al met al toch net even iets teveel minpunten, vond ik, waardoor ik uiteindelijk weer terug ben gegaan naar de Apple Watch.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 28 juli 2020 22:01]

Samsung Galaxy Watch werkt ook op ios.Uiteraard wel minder goed geintegreerd dan een apple w
Opzich werkt het prima met iOs, alleen jammer is dat samsung er voor heeft gekozen om geen koppeling te maken met healthkit.
Dat zegt hij ook. Hij begint er letterlijk mee.
Ben zeer benieuwd naar de werking van de bloeddruk meter. Dit zou een enorme USP zijn voor de Galaxy Watch. Alleen al in de VS lijden meer dan 80 miljoen mensen aan hoge bloeddruk.

De gevolgen van hoge bloeddruk zijn doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.
Top als je dit 24/7 kunt monitoren met je smartwatch.

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 28 juli 2020 19:30]

Je kan die bloeddruk niet 24/24 meten, je kan enkel een bloeddruk meting vragen en dan zegt het ding, zit stil, beweeg niet, spreek niet want bij de minste beweging dat je maakt is de meting om zeep en krijg je geen resultaat. Meting duurt ergens 45 seconden.

Daarnaast moet je continu herkalibreren, na 30 dagen weigert hij zelf nog een meting uit te voeren. Tenzij jij iedere 30 dagen naar een dokter wilt lopen wilt dit zeggen dat je naast de wearable een klassieke bloeddrukmeter moet kopen.

Dan zit je nog met het issue van nauwkeurigheid, met name als de bloeddruk fors hoger of lager ligt dan het moment bij de kalibratie durft hij er echt wel naast gaan zitten (en laat dat nu net hetgeen zijn dat je wilt meten). Ook kan je enkel meten als het hart heel rustig is, anders krijg je geen resultaat met de vraag nog is opnieuw te beginnen.

En dan is de vraag, wanneer komt de bloeddruk en ECG functie officieel uit? Want die functies zijn beloofd voor de Watch 2 active en nu worden ze verkocht voor de 3 versie. En gezien je dan toch een gewone bloeddruk meter hebt die nauwkeuriger is, waarom zou je dan zitten prullen met de watch zelf?

Bron: active 2 watch met de bloeddruk app side loaded

[Reactie gewijzigd door sprankel op 28 juli 2020 21:47]

Voor wat betref nauwkeurigheid het volgende. Samsung Health Monitor-app is goedgekeurd door het Zuid-Koreaanse ministerie van Voedsel- en Geneesmiddelenveiligheid (MFDS), als software en medisch apparaat (SaMD), waardoor het een door de overheid goedgekeurde, vrij verkrijgbare en manchetloze bloeddrukmeting mag geven.

Je mag aannemen dat als deze functie pas na een goedkeuring mag worden gebruikt en dan ook nog als een Sofware en Medisch Apparaat wordt betiteld dat het met de nauwkeurigheid wel goed zit voor zover dat kan met een smartwatch. Het zal allesbehalve een gimmick zijn.

1 x per maand naar de arts om te calibreren is geen probleem als je een te hoge bloeddruk hebt. Op elk moment van de dag je bloeddruk kunnen meten en die gegevens kunnen opslaan kan voor een arts belangrijke historische data opleveren. Hetzelfde geldt voor je hartslag.

De functie is actief in ZK. Neem aan dat Samsung net als in ZK ook in andere landen een goedkeuring moet krijgen .
Kan allemaal goed zijn, ik test met exact dezelfde software als die in Zuid Korea goed gekeurd is. En mijn huisdokter volgt het op want die wilt ook weten hoeveel zout hij moet nemen bij die metingen als straks iedereen ermee afkomt.

Als die meting dan 120/80 zegt terwijl het 140/100 moet zijn, dan is ze waardeloos. En ik heb werkelijk alles geprobeerd, kalibreren over meerdere dagen, iedere keer de lens proper maken, de arm op hetzelfde vaste steun laten rusten in exact dezelfde positie, niets helpt.

De horloge kan enkel het verschil zien tussen boven en onderdruk maar heeft geen flauw idee wat die boven en onderdruk is. Daarom moet je kalibreren zodat hij weet op wat die onderdruk en bovendruk is. Als je kalibreert op 120/80, zolang de bloeddruk daar in de buurt blijft, ja dan is hij heel correct maar als hij plots op 140/100 staat, daar loopt hij echt tegen een limiet aan.

Mogelijks valt er wel wat aan te doen, het zou denk ik al veel helpen als hij niet iedere keer van nul kalibreert wat hij nu doet maar dat je kan bij kalibreren.

Wat betreft het iedere keer bij de dokter te doen, je moet minstens 3 metingen doen voor de kalibratie terwijl je ligt te klooien met een app die ieder stapje in detail uitlegt (ook hoe je de bloeddruk moet meten langs de andere kant).

Echter de meting is heel gevoelig, een kleine beweging maken met je arm en je ziet de meting wegvallen => opnieuw beginnen. En dat is een probleem want een gewone bloeddruk meter werkt door druk tot hartslag gedetecteerd word (onderdruk) en vervolgens hoeveel druk er nodig is tot de hartslag niet meer gedetecteerd is (bovendruk).

Die dokter gaat niet staan springen op bij iemand fit 3 keer na elkaar de bloeddruk af te snijden om hem te meten, laat staan bij iemand die al problemen heeft met de bloeddruk, laat staan als hij het 5 keer moet doen want meting is 2 keer mislukt. De dokter gaat daar iedere keer 5 tot 15 minuten tijd tussen willen zodat de arm niet beschadigd word of je moet een bloeddruk meter hebben die anders werkt maar dan zit je op intensive care ipv de huisarts. Bijkomstig is die 30 dagen een harde limiet, eigenlijk is het beter van vaker te gaan kalibreren.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 28 juli 2020 22:49]

En dan is de vraag, wanneer komt de bloeddruk en ECG functie officieel uit? Want die functies zijn beloofd voor de Watch 2 active en nu worden ze verkocht voor de 3 versie.
Bron: active 2 watch met de bloeddruk app side loaded
Het lijkt me dat de Watch 3 andere en wellicht betere hardware heeft hieromtrent?
Anders had Samsung het vast voor de Active 2 ook wel officieel uitgebracht. Ik kan me zomaar voorstellen dat Samsung het getest heeft in een eerder model en er achter kwam dat het toch niet zo lekker werkte (waar jij nu eigenlijk zelf achter komt) en dat ze daarop besloten om het beter te doen, met betere hardware en in de Watch 3 te doen ipv de 2.
Tja, dat is de optimistische inschatting van al het goede dat dat soort concerns doen.... en er zit vast een kern van waarheid in. De andere kant is: Samsung heeft de kopers van de active 2 simpelweg belazerd door te beloven dat hij ook ECG kan en dat het alleen nog even aangezet moet worden. De meetnauwkeurigheid van heel veel van die dingen maakt dat de relatie met de realiteit een beetje "Trumpistisch" wordt..

Natuurlijk is het mogelijk dat nu de ideale watch geboren is en het hier allemaal prachtig werkt, maar het verhaal van Sprankel, die zo te horen goed weet waar hij mee bezig is suggereert dat ook hier weer het een leuke marketing gimmick is, met zelfs nog wel wat waarde (delta tussen onder- en overdruk). Koop het als je het leuk vind, maar houd het zoutvaatje bij de hand. hetzelfde geldt voor de rest van de branche. bepaalde dingen kunnen ze al aardig meten, hartslag b.v. de rest ... nog even niet. De Galaxy Watch 27 is vast heel goed!
Sterker nog: Bloeddruk meting was voor de active 1 al beloofd en toen heel stilletjes weer alle verwijzingen van de website gehaald :(

Zolang je horloge niet meer het laatste model is (en dat was voor de Active 1 maar een maand of 5!) is het niet meer het lievelingetje daar en worden alle beloften in de prullebak gegooid, hooguit krijg je veeel later nog eens een kliekje als de beloften inmiddels wel in het laatste model zijn waargemaakt.

Dit stoort me ook behoorlijk aan Samsung ja.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2020 21:04]

Ik ben benieuwd of die mensen met hoge bloeddruk dan ook daadwerkelijk hun eetpatroon zullen veranderen.
Waarom denk je dat de mensen anders eten .
Een te hoge bloeddruk kan ook door andere oorzaken Komen.
Dik worden kan ook door medische afwijkingen of ingrepen komen. Is slechts bij hoge uitzondering het geval, echter ;)
Het is echt niet zo dat alleen dikke mensen een te hoge bloeddruk hebben. Mensen van een "normaal" postuur kunnen net zo goed een te hoge bloeddruk hebben.
Klopt, ik bedoel meer dat het door de boot genomen terdege eigen schuld is :)
Misschien als je het met behulp van statistische gegevens vertaald naar verloren (gezonde) levensjaren. Een hoge bloeddruk opzichzelfstaande is te abstract vermoed ik.
De gevolgen van hoge bloeddruk zijn doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.
https://www.volksgezondhe...aken-op-basis-van-sterfte
DE GEVOLGEN van hoge bloeddruk. Dat is wat anders dan sec 'hoge bloeddruk'.
Hoge bloeddruk heeft een enorm negatief effect op veel aspecten van je gezondheid. Hoge bloeddruk heeft een sterk negatieve invloed op b.v. dementie en hart- en vaatziekten, beroertes en hartfalen.

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 28 juli 2020 19:43]

Hoge bloeddruk is een symptoom van ziekte, geen ziekte op zichzelf. Het is meestal het gevolg van een ongezonde levensstijl en vooral een slecht dieet, of soms een bijwerking van medicatie. Hoge bloeddruk kan een hoop schade aan richten, echter het vroegtijdig overlijden van de mensen en hun lijden qua gezondheid heeft dus een andere oorzaak.

Het vroegtijdig opsporen van een te hoge bloeddruk kan natuurlijk wel dienen als nood signaal om actie te ondernemen, alleen is bloeddruk verlagen alleen nooit voldoende. Daarbij kan iemand ook serieus ziek zijn maar een perfecte bloeddruk hebben, dus schijnveiligheid ligt wel op de loer.
wow... had nooit verwacht dat dementie nummer 1 zou zijn.

Mooie horloge trouwens!
Ik zie in de tekst niks over een bloeddruk meter, wordt dit een van de videos besproken? Heb momenteel niet de mogelijkheid om video te bekijken.
Ik ben zeer sceptisch over de correcte werking hiervan. Jaren geleden is er al eens een of andere startup geweest en die claimde het voor elkaar te hebben. Allerlei medische termen rondstrooien, en als je daar dan wat research naar deed, kwam je erachter dat het zeer onnauwkeurig is en eigenlijk ook niet zomaar universeel toepasbaar. Het is, zeker op dit moment, net als met de eerste hartslagsensoren om de pols: leuk als je in een stoel zit, maar zodra de hartslag oploopt (als je flink gaat sporten dus) wordt ie steeds onnauwkeuriger. Momenteel is het wel wat beter, maar voor échte sporters gaat er niets boven de hartslagband om de borst.

In principe moeten alle bloeddrukmeters aan dezelfde eisen voldoen. Dus feitelijk zijn ze allemaal even nauwkeurig. Het gaat alleen om de manier. Met een polsbloeddrukmeter (met een manchet) moet je je pols ter hoogte van je hart houden (en stilzitten enzo). Met een bloeddrukmeter waarbij je een manchet om je bovenarm doet, moet je alleen maar je arm op tafel leggen; dan zit het manchet al vanzelf ter hoogte van je hart. Dat is makkelijker en komt de nauwkeurigheid ten goede. Dát is nu even het grote 'probleem' met pols- en bovenarm metingen. Je bloeddruk fluctueert met elke beweging. Dus ik verwacht dat het voornamelijk een gimmick is. Iemand die écht bezorgd is om zijn of haar bloeddruk, heeft een los apparaat. Kost een stuk minder dan een smartwatch, en werkt altijd 100% (binnen de toegestane foutmargers).
Hij lijkt wel heel erg op de Samsung Watch... iets andere lugs en knopjes.. Hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn. Het is een fraaie smartwatch, en de draairing voor interactie is geniaal. Fijn dat ze die er in houden. Maar voor mij is het denk ik geen reden om mijn Galaxy Watch in te ruilen...
Ik hoop wel dat de ECG- en bloeddrukmeter iets sneller worden uitgerold dan bij de Galaxy Watch Active 2. Die kwam vorig jaar augustus uit, en we wachten nog steeds op de beloofde ECG-functionaliteit....
Ik moet alleen altijd een beetje lachen om sleep-tracking in smartwatches. Gaat er echt iemand slapen met zo'n klomp om zijn pols? Dat is toch razend irritant?
Ik heb een Garmin Fenix 5, maar die gaat echt niet om als ik naar bed ga. Sowieso doe ik 'm alleen om als ik ga sporten en heb ik een Vivosmart 4 als 24/7 tracker. Hoe geweldig die Fenix ook is, die dingen zijn gewoon te groot om mee te slapen. Gewoon mee rondlopen overdag is op zich geen probleem, maar ik heb 'm primair voor het sporten, dus vandaar de Vivosmart.
Het lijkt erop dat er nog steeds geen ECG functie inzit, vreemd dat het Apple wel lukt.
ECG zit er wel in inclusief valdetectie.
https://www.xda-developer...-smartwatch-new-features/

[Reactie gewijzigd door WurstKees op 28 juli 2020 20:01]

Tja de Active 2 heeft al een jaar ECG sensoren, niettemin kan je er nog steeds helemaal niks mee.

Volgens het artikel dat je linkt, komt het ook voor de Watch 3 vooralsnog alleen beschikbaar in Zuid-Korea :F Samsung gebruikt toelatingseisen als excuus maar ze moeten dat proces toch echt zelf aandrijven. Bovendien is het geen echt medisch apparaat maar slechts bedoeld voor een indicatie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 juli 2020 20:38]

Ga er maar van uit dat Samsung hier achteraan zit omdat de bloeddruk functie (niet de ECG) een enorme USP is in vergelijking met bv. de Apple Watch.

Niemand zegt dat het een echt medisch apparaat is. Je opmerking hierover is daarom niet relevant.
Ze hebben het aangekondigd dat ECG in de active 2 zou zitten, voor dat deze uitkwam. De Galaxy active 2 is te koop sinds augustus 2019. Het is dus letterlijk een jaar later. Dat ding heeft sinds januari zelfs geen firmware update meer gehad. Ik vind het toch wel belachelijk dat zowel de beloofde features gewoon nooit lijken te komen als dat het na een half jaar al geen support meer lijkt te hebben in Nederland.

Ik koop al jaren samsung telefoons en met dingen als de buds ben ik ook tevreden maar een galaxy watch zal ik niet snel meer kopen.
Waar heb je een firmware update voor nodig dan? Ik gebruik al enige tijd een Active 2 en hij doet alles wat ik zou willen zonder vastlopers of wat dan ook dus ik zie niet zo snel wat die update dan zou moeten brengen?

Dat ECG verhaal is wel jammer natuurlijk maar het was ook al bekend dat die functie er bij de release van het apparaat niet in zou zitten.
De Nintendo game watch zag er wel gaaf uit, jammer dat je niet een soort van wekker app hebt die afgaat en dan een kop rollende of een salto makende Mario is die de tijd aan geeft als de wekker afgaat.
Meer humor.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 28 juli 2020 20:17]

Ziet er gaaf uit, hoop dat de batterij serieus langer mee gaat dan van mijn Gear S3. Ik draag hem namelijk met het scherm altijd aan. Vind het geen gezicht als het gewoon een zwart vlakje is op het horloge.
Ik vind dit een goede evolutie dat meer en meer gezondheidsparameters van je kunnen gemeten worden via wearables. Heb zelf een Polar Ignite en dat kleine apparaatje heeft mijn leven veranderd op een positieve manier. Veel actiever geworden en ben terug gaan sporten.
Maar om ontopic te blijven, ik heb voordien de Samsung watch gehad en in goeder trouw van Samsung was de software gewoon een ramp. Traag, onlogisch en buggy. Never again.
Mooie watch, maar jammer dat hij minder batterij heeft, er zijn smartwatches die een week meegaan en deze maar 56 uur? Toch een puntje waarmee ze ver achterlopen
Ik snap nog steeds niet dat mensen voor een wearable kiezen met zo'n beperkte accuduur. En dan ook nog dat je schermpje niet altijd aan is..

Ik heb nou al jaren een fitnesstrackers met smartfuncties. Ik zie alleen maar voordelen. Altijd schermpje aan. Accu gaat een week mee, zelfs met gps aan kun je gemiddeld 10 a 12 uur doen met 1 lading.

Klopt je hebt minder functies dan een echte smartwatch, maar de basisfuncties waarvoor je imo een wearable hebt, zijn er gewoon. Berichtjes/meldingen die binnenkomen (en quickreply erop), muziekbesturing en de usual fitnesszaken zoals stappen, hartslag, activity tracking etc. Ook een kompas en basic navigatie is geen probleem. Zelfs met de pin betalen kon met mijn Garmin eerder dan met de Apple. Ik weet niet eens meer hoe mijn pinpas eruit ziet :)

Ik ken best wel wat mensen met een Apple watch. En als de nieuwigheid er vanaf is gebruikt niemand meer/andere functies als hierboven omschreven...