Google werkt aan stemfunctie om aankopen via Assistant te bevestigen

Google is bezig met het testen van een functie voor zijn digitale stemassistent waarmee gebruikers hun stem kunnen gebruiken om via Google Assistant gedane aankopen te bevestigen. De functie is officieel nog niet uit.

Google heeft tegen Android Police bevestigd dat het gaat om een nieuwe functie die onderdeel is van een vroege, beperkte pilot. De functie geeft gebruikers de mogelijkheid om aankopen die tijdens het winkelen met Google Assistant zijn gedaan, te bevestigen door hun stem te gebruiken. Deze optie kan bij gebruikers aanwezig zijn en worden ingeschakeld in de Google-app bij de instellingen over betalingen.

Volgens Android Police werkt de functie niet bij iedereen, maar is de functie genaamd 'Confirm with Voice Match' in ieder geval wel beschikbaar in de app sinds versie 11.8.7.21. Gebruikers die de toggle kunnen aanzetten, merken wellicht niets van de verandering, ook al doen ze een aankoop via Google Assistant. Dat komt omdat het gaat om een vroege pilot waarbij de stemoptie alleen beperkt is tot in-appaankopen via Google Play en restaurantbestellingen. Dat laatste werkt in ieder geval alleen in de Verenigde Staten.

Een medewerker van Google heeft laten weten dat de pilot alleen gericht is op speakers en slimme schermen met Assistant. Niet alle aankopen kunnen zomaar via het stemgeluid van de gebruiker worden bevestigd. Zo zijn er beperkingen ingesteld voor de hoogte van prijzen en het aantal transacties per dag. Wanneer de nieuwe stembevestigingsfunctie precies uitkomt, voor welke apparaten en in welke regio's is nog onbekend.

Google Assistant stembevestiging aankopenGoogle Assistant stembevestiging aankopenGoogle Assistant stembevestiging aankopen

Screenshots van Android Police

Door Joris Jansen

Redacteur

25-05-2020 • 20:58

38

Reacties (38)

Sorteer op:

Weergave:

Vind het nog wel een paar stappen te ver om via deze weg mijn aankopen te doen eerlijk gezegd. Of ben ik nu ouderwets? Hou toch liever enige controle, wat je gevoelsmatig toch uit handen geeft op deze manier.
Dat is dus precies wat Google en co willen dat er gebeurd dat mensen sneller en eerder impuls aankopen zullen doen. Precies waarom een creditcard is uitgevonden om mensen geld uit te laten geven die ze niet hebben. en zo zullen we vast nog wel een paar voorbeelden kunnen verzinnen.

edit: mooie origin uitleg

[Reactie gewijzigd door T-Forever op 26 juli 2024 21:48]

Nee, de oorsprong van een creditcard is dat je een verzekerde betaling hebt. (zoals het vroeger ging:) Je gaat met je kaart naar het restaurant. Bij betaling geef je je kaart aan de bediening, die belt indien ze dat willen met de creditcardmaatschappij voor bevestiging dat het goed is. De creditcardmaatschappij maakt een reservering. De bediening maakt een carbonkopie van je kaart. Jij tekent die kopie en krijgt je kaart terug. De restauranthouder stuurt de getekende bon naar de maatschappij en krijgt z'n geld.

Op deze manier heeft de restauranthouder gegarandeerd z'n geld. Met cheques in de VS had je die garantie niet. (in NL tot 300 gulden toentertijd).

Als extra service kon je als kaarthouder de creditcardmaatschappij alles laten voorschieten.

Een ander voordeel voor de restauranthouder das dat de creditcardbetaling op naam is. Een ondertekende cheque kon gestolen worden en de houder (de dief?) kon het geld claimen.


Naderhand lag de focus inderdaad op kopen op de pof. Maar de oorsprong was veel servicegerichter.
Wie zegt dat het een kaart is voor mensen die geen geld hebben?

Ik betaal gewoon graag liever verzekerd dan met iDeal waar je 0% verzekerd ben en dienst als tussenpersoon om jouw transactie makkelijker te maken. CC is veilig, iDeal niet.

Daarnaast met CC doe ik alleen nog maar aankopen omdat ik per aankoop altijd punten krijg.
En aan het einde van het jaar dus rond de 1000-2000 euro aan punten heb die ik dan weer kan opnemen.
Hele boodschappenlijsten lijkt mij ook. Maar " he Google twee pizza salami om 18:00 bezorgen" lijkt mij toch een mooie functie.

En hoe veilig het voor mij is hangd ook af van het beleid van Google. Als ze in geval van fraude makkelijk terugbetalen is er voor mij niet echt een drempel. Veel andere betaalmethoden hebben ook hun issues. Mijn pin en telefoon kunnen gejat worden.

[Reactie gewijzigd door The_Woesh op 26 juli 2024 21:48]

Zolang je de pizza niet opeet, kun je je geld terugkrijgen :-)
Hoezo? WKOA geld niet voor "zaken die snel kunnen bederven of verouderen ". Eten dus :)
De meeste zaken die je besteld zijn standaard dingen die je toch niet interesseert. Toiletpapier, wasmiddel of “Alexa, de ketchup is op”. Op basis van je geschiedenis besteld de ‘assistent’ gewoon weer hetzelfde.
Het is een stukje bij beetje uit handen geven. Die stukjes en beetjes heb je wel zelf in de hand. Voor sommige producten die ik om de zoveel tijd nodig heb is er een abbo, maar om een interval te kiezen hoe vaak je tandpasta in huis krijgt is toch een beetje lastig. Dus zodra je vaste tandpasta op is ff roepen alexa mijn tandpasta is bijna op is toch wel relatief veilig. Dat je daarmee je lokale kruidvat op spel zet is een heel ander verhaal.
Dat betekend dat je je gezonde verstand nog weet te gebruiken (althans in mijn ogen). We hebben al veels te veel uit handen gegeven.
Als security nerd gaan bij mij hier de rode alarm lichten af.
Vraag me af hoe dit werkt tegen dingen zoals stem opnames.

[Reactie gewijzigd door Blacklight447 op 26 juli 2024 21:48]

Dat komt omdat je de gemakken niet kent. In de US is het heel normaal om zaken te bestellen via een ‘slimme’ assistent. Veelal is dat “Alexa, het toiletpapier is op”. Met Amazon prime ligt het morgen voor je deur.

En hoe dit werkt tegen stemopnames? Niet echt, maar je kan natuurlijk verificatie instellen. Men heeft veel geleerd van dit incident:
https://www.theverge.com/...ws-anchor-order-dollhouse
Nog nooit gebruikt inderdaad. Wie beslist er dan waar (bij welke verkoper) je het toiletpapier (of whatever) koopt? En welk merk tegen welke prijs?

Of heb je dan ook auditieve feedback: zoveel verkopers, die merken.... Dat lijkt me toch wat omslachtig, niet?
Je vorige 10 toiletpapier aankopen? Ze hebben ook al jaren die smart buttons om een specifiek iets aan te schaffen, je wasmiddel bijv via een knop naast je wasmachine.

En je koopt bij Amazon zelf uiteraard

PANNEKOEK

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26 juli 2024 21:48]

Inderdaad. Bij bedrijven als Picnic ook zie je dat ze alvast een voorstel doen van je boodschappen op basis van je vorige aankopen. Want vele mensen halen toch elke week hetzelfde riedeltje boodschappen met een paar kleine verschillen, bijvoorbeeld een hamlapje in plaats van een speklap. Maar de rollen toiletpapier zijn 9 van de 10x dezelfde en het afwasmiddel wisselt ook niet elke keer.
Maar als het toiletpapier dan opeens 2 maal zo duur is dan weet je dat dus niet tijdens de aankoop.

Of het is ook gedaan met te wachten op promo's en dus dingen goedkoper te kopen (Ben geen hamsteraar maar maak wel veel gebruik van promo's, zo had ik nog redelijk veel toiletpapier van een promo en zo is heel het tekort aan toilet papier aan mijn voorbij gegaan tijdens de corona....)

Lijkt me toch iets dat vooral in het voordeel van de verkoper is.,
Maar als het toiletpapier dan opeens 2 maal zo duur is dan weet je dat dus niet tijdens de aankoop.
Als het product door Amazon verkocht wordt zul je daar niet zoveel prijsverschil in zien. Vergeet even niet dat Amazon gigantisch is in de US. Wholefoods (Bio supermarktketen), AWS (zowat het halve internet), IMDB, Audible, Ring, Blue origin en Twitch zijn ook van hun. Ze hebben enorm veel geld (Jeff Bezos is de rijkste man ter wereld) dus ze kunnen tientallen jaren concurreren op markten om hun concurrenten volledig dood te laden bloeden.

Of het is ook gedaan met te wachten op promo's en dus dingen goedkoper te kopen
Dat soort acties hebben maar 1 doel: Jou in de winkel krijgen om je duurdere dingen te laten kopen. Het is dus een manipulatie ding. Niet dat Amazon het anders doet hoor maar acties voert men niet omdat het de mensheid ten goede komt.

Lijkt me toch iets dat vooral in het voordeel van de verkoper is.,
Korte termijn is Amazon beter. Zeker als je ook nog Prime neemt en veel spullen koopt (groot gezin hebt). Lange termijn is het een nachtmerrie die velen niet aan zien komen.
Korte termijn is Amazon beter. Zeker als je ook nog Prime neemt en veel spullen koopt (groot gezin hebt). Lange termijn is het een nachtmerrie die velen niet aan zien komen.
Ja, inderdaad op lange termijn wordt de verkoper (of het platform) zo machtig dat ze de prijzen stellen en er geen concurrentie meer is. Kleine verkopers zullen zich moeten buigen naar de eisen van Amazon.
Op een corona schaarste na is dat niet realistisch, maar amazon zal dat netjes voor je oplossen als er ineens iets onverwacht duurs is verkocht. Als je zelf op de aanbiedingen let maak je hier geen gebruik van nee. En jazeker dit is absoluut niet meer dan 5% voor de koper. Die 5% is gemak, de andere 95% is voor de verkoper

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26 juli 2024 21:48]

Even goed, maar dan moet je wel de juiste stemopname hebben :-)
En vermoedelijk ook bij die persoon thuis zijn om te bestellen, en bij hem thuis zijn om te ontvangen... en tussentijd ook zijn gsm en email onderscheppen zodat gij nergens kan zien dat er iets werd besteld met zijn stem...
Klopt, de Homes zijn gekoppeld aan je account.
Dus dit is net zo link als dat een vriend je iPad pakt en daar bij bol.com iets besteld omdat je daar toevallig ingelogd staat.
Kortom, de kans op misbruik lijkt me erg klein.

En voice match als extra beveiliging best aardig, natuurlijk zal er iemand zijn wiens stem op die van jou lijkt, maar diegene moet dan dus ook in jouw huis zijn.
Dit werkt helaas niet goed. Mijn vriend en ik hebben allebei een andere Assistent stem ingesteld, en het gebeurt regelmatig dat Google reageert met de stem van mijn vriend en vice versa. Zolang Google niet in staat is om stem herkenning op 100% te krijgen, wil ik er geen facturen mee laten autoriseren.

Google laat je ook maar 3 zinnetjes opnemen voor de stemherkenning. Ik snap niet dat Google dit niet flink uitbreidt om de nauwkeurigheid te vergroten.
Dan is een vriendin hebben wel een voordeel :-)
Damn, ga er meteen werk van maken :D
"Zeg deze vier willekeurige woorden (schoen, tafel, driepunter, lachgas) om te bevestigen"

Of iets in die richting vermoed ik
Bij mij als niet-nerd ook.
zo'n ongeloofelijke onzin dit. Iets kopen via google assistent. why?
Zulke dingen werden gezegd over meerdere dingen. Waarom zou ik betalen met een bankpas, waarom zou ik via internet bestellen en waarom zou ik de bank app op me telefoon installeren? Kijk eens hoe ver we nu zijn. Misschien is het nog niet ver genoeg ontwikkeld dat iedereen er gebruik van wil maken maar als je dan ineens iemand in de buurt heb die het ook gebruikt en je ziet hoe makkelijk het is dan gaan mensen er ook makkelijker over denken mits het veilig genoeg is.
Je hebt ook mensen die hun assistent koffie laten halen. Had ik een assistent dan zou die ook menig aankoop voor mij afronden. Een digitale assistent kan ooit eens erg capabel zijn. Of we dat willen bij big data megacorp is een ander verhaal, maar het waarom is toch niet zo'n mysterie?

Waarom niet zelf koeien houden en melken? Waarom eieren kopen? Waarom een secretaresse? Waarom een loodgieter voor iets wat je eigenlijk ook wel zelf kan maar geen zin in of tijd voor hebt? Waarom een telefoonboek voor nummers die je kan leren of opschrijven? Waarom een wekker of wekdienst? Waarom een patatje van de snackbar?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26 juli 2024 21:48]

Weet niet hoor maar vreemden kunnen mijn assistent ook bedienen terwijl ik dat niet wil. Ingesteld op mijn stem, maar.blijft het doen.

Tevens begrijpt de assistent de helft van de ingewikkelde zinnen niet.
Dat klopt, dat kun je niet uitzetten.
Maar aan vreemden vertelt hij geen dingen als je om je agenda of vraagt iemand te bellen via Duo.
Als je dat wilt checken, zeg je “hey Google, wie ben ik?”
Als hij jou herkent, zak hij je naam zeggen en anders niet.
Buurkinderen flikken het nog wel eens om door de brievenbus Google assistent te activeren en zeggen dan: zet woonkamer op 30 graden.
Hahaha, dat is wel triest maar ook wel een beetje grappig natuurlijk :-)
Kan er ook wel om lachen, maar het hoort niet te kunnen met zon assistent.
Kleine moeite om een vingerafdruk of pin te geven. Google hoort verschil niet tussen mijn stem en die van mij zoon. Verder gaat mijn speaker hier regelmatig af wanneer tijdens een teams meeting (heb teams meetings op speakers staan) een collega iets zegt of wanneer ik een film oid kijk. Spraakherkenning is best vaak heel handig maar absoluut niet veilig!
Dit zou ik nooit gebruiken.
Mijn ex kon zonder moeite mijn "stem" nadoen en vicaversa.
Google logde dan gewoon in op account van de andere. Praat dan gewoon over raar gaan praten en bingo
Google mag geen biometrische data van mij opslaan - dat is van mij - en van mij alleen! Ik beslis over mijn biometrie - altijd en overal (en dat geldt ook voor Amazon, Microsoft, Apple, Oracle...).
Zolang ik nog regelmatig meerdere keren 'Hey google stofzuig de keuken' moet roepen voordat ie eindelijk eens snapt wat ik wil lijkt dit me een slecht plan..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.