Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

QNAP introduceert instap-nas met twee sata-aansluitingen

QNAP heeft een nieuwe nas aangekondigd voor thuisgebruikers, met twee sata600-aansluitingen en ssd-caching. De TS-230 is volgens het bedrijf bedoeld als instapmodel voor wie thuis naast centrale opslag ook een mediacenter wil.

De QNAP TS-230 heeft twee sata-aansluitingen voor ssd's van 2,5" of 3,5". Die ondersteunen schijven van 6Gbit/s. Binnenin het apparaat zit een Realtek RTD1296-quadcoreprocessor met een kloksnelheid van 1,4GHz, en 2GB ddr4-werkgeheugen. Ook zit er een gigabit-ethernetaansluiting op de nas, twee usb 3.2 gen 1-poorten en een usb 2.0-poort. Volgens QNAP kan de nas bestanden overzetten met 113MB/s.

QNAP zegt dat het apparaat ook bedoeld is als mediahub voor thuisgebruikers. De nas heeft ondersteuning voor Plex en kan 4k-beelden met de h.264-videocodec decoderen en transcoderen. Ook kunnen gebruikers verschillende Docker-containers op de nas zetten om verschillende applicaties gescheiden te draaien.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

19-05-2020 • 08:54

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Deze staat al sinds januari in de Pricewatch. Niet heel erg nieuw dus?
Hier
Inderdaad, sinds november 2019 zijn er al reviews te vinden zoals https://nascompares.com/2...altek-nas-drive-for-2020/ en een vergelijking met de Synology 220J op URL https://www.synoforum.com...nas-best-for-budget.2074/
Eerlijk gezegd zat ik al enige tijd te wachten op brede leverbaarheid in Nederland. Samen met de snapshot mogelijkheden in de software is het een voordelige instapper voor gemakkelijke backups van al mijn devices.

[Reactie gewijzigd door DeBolle op 19 mei 2020 09:40]

Misschien dacht Qnap dat het apparaat zichzelf wel zou verkopen en kozen ze destijds voor een stille introductie, verkoopcijfers vallen wellicht tegen, dan maar een persbericht de deur uit.
Volgens QNAP kan de nas bestanden overzetten met 113Mbit/s. Zal wel megabyte zijn zeker ?
Volgens QNAP kan de nas bestanden overzetten met 113Mbit/s. Zal wel megabyte zijn zeker ?
Typo idd, 113Mbit/s is wel erg weinig :)
Niet direct een typo van Tweakers, het staat niet duidelijk op de pagina van Qnap zelf.
In de grafiek staat 113MB/s terwijl in de tekst boven de grafiek wordt gesproken over 113Mbps.

https://www.qnap.com/en/product/ts-230
Twee Sata aansluitingen is niet echt baanbrekend, dat het M2 aansluitingen zijn wel, dat houdt in dat het dus non-spinning disks zijn en meer in de mediacenter hoek geplaatst wordt :Y)

Correctie, in de specs wordt nergens M2 genoemd, waar komt dat vandaan? :?

[Reactie gewijzigd door Tubby op 19 mei 2020 09:00]

https://tweakers.net/i/Lb...3j91LTU=/i/2003304216.png

lijken mij ook regulieren sata aansluitingen
anders is het wel een extreme grote kast voor 2 m2 sticks
Klopt, zie misschien ook wel waar het vandaan komt. Onderaan de pagina staat als mogelijke uitbreiding een Dual m2 -> sata bracket (QDA-A2MAR)

https://shop.qnap.com/?ro...roduct_id=333&language=en

Maar 2x M2 sata door 1 sata aansluiting prakken is niet echt de innovatie waar je op hoopt :X
300MB/s per M2 (en dan 4 kunnen aansluiten)

het is zonde maar het blijft een instap model / idee

en nog steeds veel sneller dan een HDD op 20MB/s

maar volgens de specs zit hij max rond de 14MB/s (113Mbit/s.)

[Reactie gewijzigd door xtrme op 19 mei 2020 09:17]

Na wat rondklikken bij QNAP heb ik wel wat modellen gevonden die met m2 werken
  • Maar alle modellen met m2 is alleen de sata variant (bij Synology zijn hebben modellen met m2 ook NVMe support, meer als caching)
  • Ze hebben ook best leuke Media center achtige NAS modellen, slim
  • Hun Docker thingie lijkt een soort van Volume Driver te hebben, daarvoor is t wellicht even het onderzoeken waard :)
Maar misschien dat ik gewoon bij Synology blijf (heb sinds DS106e altijd Synology's gekocht 8-) )
Er zijn een aantal modellen die uitbreidingskaarten ondersteunen, zoals bv de TS-832X. En onder die uitbreidingskaarten heb je PCIe ssd kaarten.
Volgens mij kan je tot 4 nvme ssd's op 1 kaart kwijt en de 832x heeft 2 uitbreidingssloten. Al heeft de site het over een PCIe Gen2 x1 en een PCIe Gen2 x2
Nice, dat is wel mooi speelgoed :)

pricewatch: QNAP QM2-2P10G1TA

[Reactie gewijzigd door Tubby op 19 mei 2020 10:39]

Op de site van Qnap zelf staat in de tekst 113 Mbps, maar in het grafiekje 113MB/s.
Dat zal het ook zijn, want 14MB/s is jaren 90-snelheid.
113 MB/s komt ook lekker in de buurt van die 1Gbit aansluiting. Meer dan dat heeft niet veel nut.

Edit: spelling correctie

[Reactie gewijzigd door Dirk-Jan op 19 mei 2020 10:16]

Geplust, inderdaad ook zelf even gekeken en inderdaad staat alleen 2 SATA aansluitingen voor 3,5" en 2,5" SSD/HDD
Ik denk dat het vandaan komt bij deze optie. kan je er namelijk los bij kopen:
https://shop.qnap.com/?ro...roduct_id=333&language=en
4K h264 maar geen hevc? Niet echt futureproof dan.
Voor een entry-level NAS... prima.
Mijn Synology kan het wel, nog geen enkele keer gebruikt, vind dat meer de taak van m'n Mediacenter. Ieder z'n ding ;)

Die kleur zijn we het vast allemaal wel over eens ... :?
De Realtek soc doet gewoon hevc, dus mogelijk zijn ze het vergeten te melden ergens.
Daarom kies ik zelf voor een DIY oplossing. Altijd ondersteuning en upgrade mogelijkheden op software en hardware gebied.
Hier ook, in kringloop Dell desktop voor €5,- kunnen scoren (dual core). 4GB hdd gekocht bij de bestaande 2GB die ik had liggen. Openmediavault geinstalleerd op 32GB USB disk en draaien als zonnetje.
Nu gebruik ik hem enkel voor opslag van concerten, films en fotos. En start hem alleen op, als ik hem nodig heb (WOL). Via Rsync, alleen die zaken gemirrored, die echt bewaard moeten blijven op 2de schijf.
En alle software kan je activeren die beschikaar is op Linux

Mijn muziek staat op usb stick in Rasbberry pi, die ook al pihole draait, dus 24/7 via dlna beschikbaar

Ik gebruik het liefst open source, zo veel voordelen. Wel elke x wat uitzoekwerk bij keuze nieuw product (kodi, pihole, openmediavault)

[Reactie gewijzigd door gepebril op 20 mei 2020 14:45]

Klinkt goed, hoe moet ik de kwaliteit hiervan inschalen t.o.v. Synology?
Qua hardware is het wel mooi spul wat ze maken wat mij betreft (beide gehad), maar de software van een Q-Nap kan zich echt niet meten met dat van Synology. Het werkt, maar het is soms 1 grote puinhoop...
Ben ik deels met je eens en Qnap zelf denk ik ook, want ze hebben de laatste tijd grote stappen gemaakt met het verbeteren van hun software. Hun docker interface e.a. werkt nu veel beter en applicaties worden op de storage beter verzorgd. Het hele mediagebeuren is opgeruimd en docker werkt beter via commandline naast hun ingebouwde applicatie. Ze reageren ook best rap en uitgebreid op supportkwesties naar mijn ervaring.

Wat ik vooral prettig vind bij Qnap is dat docker perfect werkt op hun ARM apparaten, zo ook dit apparaat en er ruim voldoende Docker ARM images zijn. Bij Qnap zit je niet vast aan een intel NAS om geen half kreupel systeem te hebben en daar mogen ze best wat credits voor krijgen.
Dat is in ieder geval super goed om te horen! Als ik ooit weer terug ga naar een "kant-en-klare-NAS" neem ik Q-Nap ook zeker weer mee in m'n overweging. Thanks voor je reactie!
Inderdaad. Bij deze Qnap krijg je voor 183 euro meer waarde qua hardware dan bij Synology. Voor docker en transcoden zit je bij Synology op een 300+ euro model (de ds218+) of voor transcoden alleen 224 euro (ds218play)

Heb zelf een Synology Ds218+, in het verleden ook wel Qnap gehad. Synology 's software is inderdaad beter

Off topic: flauw dat je 0 gemodereerd wordt.

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 19 mei 2020 09:40]

Tja, ik ben de software van Buffalo-nas gewend, dan is alles beter ;)
Zoals hierboven, software van Synology werkt net iets gemakkelijker, vlotter, ziet er gelikter uit (subjectief).

Qua hardware houden we QNAP al tijdje in het oog, is performanter en uitgebreider uit dan Synology. Veel nieuwere SOC's, upgradable CPU's, GPU Passthrough met VM's, HDMI op sommige rack modellen! (zou voor ons interessant zijn), beter prijs/kwaliteit verhouding op hardware dus.

Maar als geheel kan QNAP het nog niet halen bij Synology. Ik spreek dan over de zakelijke 19inch modellen, in mijn ervaring. Het is wel goed dat QNAP er is om Synology wat wakker te houden, ze nemen geregeld functies over welke door QNAP zijn geïntroduceerd.
Enigszins offtopic. Ik zit te kijken naar een nas. En wat mij heel erg opvalt is dat losse harde schijven veel duurder per TB zijn dan externe harde schijven. Ik loop met het idee om twee 6tb externe hdd te kopen, de HDD eruit slopen en die in een nas te zetten
Dat scheelt zo een euro of 30 a 40. Hoe kan dat?
Er zijn special series harde schijven om in een NAS te zetten, onder andere WD red en Seagate ironwolf. Ik zou zelf hier voor kiezen en niet voor de goedkopere series HDD's gaan (welke ook in de externe harde schijven zitten).

Ook word garantie claimen een stuk moeilijker als je een externe schijf uit elkaar gaat halen, als er zo'n 'do not open' sticker opzit kun je fluiten naar je garantie.
Ben ik het helemaal mee eens. Maar in principe gebruik ik de nas als hobby. Niets bijzonders of data wat absoluut niet verloren mag gaan. Beetje films en series om te kijken en te streamen van buitenaf. Dat soort werk. Ik zou een nas ook niet in raid gebruiken. Puur maximale opslag. Ik heb jaren dit gedaan met goedkope externe harde schijven. Die delen via de pc. En nu wil ik dat eigenlijk via een nas gaan doen.
Wat je vaak ook nog ziet is dat er een ander io board gebruikt wordt waardoor het geen sata meer is maar direct naar usb gaat.
M.2 aansluitingen voor 2.5"/3.5" HDD's?

In zo'n M.2 connector past toch alleen zo'n platte 'M.2 NGFF' SSD strip?
Zo'n 2.5"/3.5" hebben SMT connector.
Dat weet ik.

Mijn punt is; dat M.2 2.5" of M.2 3.5" nergens op slaat?
Zeker niet zoals het hier omschreven is.

Het enige wat ik kan verzinnen is een 2.5" behuizing met daarin een M.2 slot/adapter.
Andersom is het ook weer raar; een 2.5" behuizing met een M.2 aansluiting.


Edit: Ik zie dat het artikel al aangepast is, origineel stond er zoiets als:
heeft twee M2 aansluitingen voor ssd's van 2,5" of 3,5"

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 19 mei 2020 10:19]

Plex op een instap nas .... terwijl mijn gen8 i3 al ligt te pompen voor te transcoden .... lijkt me sterk dat dit vlot gaat lopen.
Heb zelf een qnap thuis. Voor wat ik het gebruik, nfs, syncen van backup naar andere nas en als download station werkt het allemaal perfect. Nooit synology gehad dus ik kan niet vergelijken.
Zelfs mijn oude qnap met J1900 erin doet transcoding.
Natuurlijk niet de nieuwste en hoge bitrate formaten, maar full hd h264 naar 720px of nog wat lager gaat echt prima. Niet dat je het tegenwoordig nog echt gebruikt, want zo'n beetje elk device kan wel HD aan en doet het schalen anders zelf wel. Om bandbreedte hoef je het vaak ook niet echt mere te doen als je niet een hele verzameling streams tegelijk wilt kijken...
Op zich lijken dit heel goede specificaties, al doen veel onderdelen niet onder voor de ts219 en ts419 van zo'n 10 jaar geleden. Die hadden de voor die tijd courante 1 GB netwerk kaarten, een aantal usb-2 aansluitingen, 2 of 4 sata bay-s (toen 3,5"). En niet onbelangrijk: een data doorvoer snelheid van 110 Mbit/sec.

Daarmee vraag ik mij wel af waar het extra geheugen, de extra bandbreedte van m-sata, de extra cpu-power en extra bandbreedte van usb3 naar toe gaat.

@Felix-BQnap en Synology zijn al jaren goed vergelijkbaar. Ze hebben al zeker 10 jaar qua specificaties vergelijkbare modellen, de bouw kwaliteit is ook zeker vergelijkbaar. En niet onbelangrijk hebben ze een vergelijkbare software kwaliteit. Beide goed uitbreidbaar, een actieven community, continuïteit en ook oudere hardware wordt lang ondersteunt.