Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto van multibootloader op Pinephone verschijnt

Er is een foto opgedoken waarop een bootloader van de Pinephone te zien is. Met de bootloader is het mogelijk verschillende besturingssystemen te draaien op de smartphone van Pine64. Het is niet bekend of Android op de dualboot kan draaien.

De foto is op Twitter gezet door een ontwikkelaar van DanctNIX, die mobiele Linux-besturingssystemen bouwt. Op de foto is 'PineLoader' te zien, een bootloader waarmee gebruikers van telefoons met Linux verschillende besturingssystemen kunnen draaien. De screenshot toont naast Ubuntu Touch ook SailfishOS, postmarketOS en Huong Tram Linux, die allemaal bij het starten te selecteren zijn.

Er zijn verder niet veel details bekend over wat de bootloader kan. Gebruikers kunnen door de besturingssystemen scrollen met de volumeknoppen, maar verdere technische details zijn schaars. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk of er via de bootloader ook een Android-besturingssysteem naast Linux kan worden gedraaid.

Danct12 zegt wel dat de broncode van de bootloader openbaar wordt. Hij zegt ook dat secure boot niet ondersteund gaat worden. Het is nog niet duidelijk wanneer de bootloader beschikbaar komt. Onlangs maakte Pine64 een ontwikkelaarsversie van de Pinephone beschikbaar. Die is niet bedoeld als daily driver, maar om gebruikers te laten experimenteren met het Linux-besturingssysteem.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

12-05-2020 • 07:38

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Het is leuk, die telefoons met "alternatieve OSen", maar zolang er niet gewoon vol ingezet wordt op het exact nabouwen van de Google play services en eventueel nog wat extra api's (ondersteun built in Nextcloud/Owncloud/etc. er bij) gaat het niet werken.

Ik heb zelf een Xperia 10 gekocht om er Sailfish OS op te gebruiken. Prachtig OS om te zien Sailfish. Jammer genoeg kom je er al snel achter dat dingen die Play services nodig hebben toch niet werken. Een voorbeeld: de DigiD app van de overheid is play services nodig, don't ask me why. Daarbij opgeteld dat het scrollen door de lijstjes met acties die je kunt oproepen zo'n accuraatheid verg dat het niet "op de tast" kan maakt dat het geen success gaat worden. Om het nog maar niet te hebben over de idiote browser en camera app die standaard worden geleverd, wat slecht zijn die zeg!

Ik draag het een warm hart toe, Google loze telefoons of telefoons die goed zelf te repareren zijn. Maar zolang ze te grote offers vergen van de mensen die ze zouden willen gebruiken blijft het een heel erg kleine niche. Ik hoop echt dat ze vol gaan inzetten op het compatibel maken van het services framework (MicroG?) en daarna op het OS.

Voor wat betreft dat OS: ik hoop dat ooit BlackBerry OS10 openbaar wordt. Fijnste OS die ik ooit heb gehad!
Het is leuk, die telefoons met "alternatieve OSen", maar zolang er niet gewoon vol ingezet wordt op het exact nabouwen van de Google play services) gaat het niet werken.
Ik gebruik Android zonder Google Play Services en doe alles ermee wat ik wil. Er is een markt die dat niet nodig heeft. Een Pinephone en Librem 5 staan dan ook in de pre-order. Niet enkel vanwege de toestellen zelf, maar ook om de ontwikkeling te stimuleren.
en eventueel nog wat extra api's (ondersteun built in Nextcloud/Owncloud/etc. er bij
In tegenstelling tot Google Play Services maakt iets als Nextcloud gebruik van CalDAV, CardDAV en WebDAV. Dit soort open protocollen worden standaard ondersteund in GNU/Linux, en Nextcloud integratie zal dan ook geen probleem zijn.
Jammer genoeg kom je er al snel achter dat dingen die Play services nodig hebben toch niet werken. Een voorbeeld: de DigiD app van de overheid is play services nodig, don't ask me why.
Omdat de overheid zaken aan-/uitbesteed en daarbij domme beslissingen worden genomen. Hierom ben ik een voorstander van Public Money, Public Code.
Daarbij opgeteld dat het scrollen door de lijstjes met acties die je kunt oproepen zo'n accuraatheid verg dat het niet "op de tast" kan maakt dat het geen success gaat worden. Om het nog maar niet te hebben over de idiote browser en camera app die standaard worden geleverd, wat slecht zijn die zeg!
Dat heeft niets met Google Play Services te maken, maar betreft gewoon een brakke implementatie.

Sailfish OS maakt overigens dezelfde fout als dat Android doet. Van Wikipedia:
Open source with added closed-source components and extensions of third parties which can be of other licences as well

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 mei 2020 09:02]

Klopt, maar niet negatief bedoeld, jij zit in een markt van 0,001%. Zijn vast nog wel een aantal. Maar het gros wil het wel. Of heeft niet de technische kennis. Ik denk dat dit ook is wat @Mecallie aan probeerde te geven.
Klopt, maar niet negatief bedoeld, jij zit in een markt van 0,001%. Zijn vast nog wel een aantal. Maar het gros wil het wel. Of heeft niet de technische kennis.
Deze toestellen zijn dan ook niet voor het gros bedoeld. Aan een niche kan je ook een goede boterham verdienen. De (kleine) kans dat de ontwikkelingen die nu gedaan worden voor deze toestellen ooit de markt openbreken of voor een derde alternatief gaan zorgen is een bonus. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 mei 2020 08:32]

Het gaat me niet om die boterham. Het gaat mij er om dat je beter de effort kunt steken in het doorbreken van het monopolie van Google Play services in plaats van een alternatief OS. Een alternatief OS zal heel snel omarmd worden, als de juiste apps en services ervoor beschikbaar zijn.

Daarom gaf ik ook aan: probeer meer effort te steken in MicroG (of een ander framework) en Nextcloud/Owncloud (of ook weer een framework hiervoor) integratie (e/OS ofzo heeft dat al dacht ik?) voor een moderne smartphone.

Die 0,0001 procent die het er voor over heeft om een huidig alternatief voor Android/iOS te gebruiken gaat geen deuk maken helaas.
Het gaat me niet om die boterham. Het gaat mij er om dat je beter de effort kunt steken in het doorbreken van het monopolie van Google Play services in plaats van een alternatief OS. Een alternatief OS zal heel snel omarmd worden door gebruikers, als de juiste apps en services ervoor beschikbaar zijn.
Een alternatief OS zal heel snel omarmd worden door ontwikkelaars als er voldoende gebruikers zijn.

Zie Window Phone/Mobile als voorbeeld van waarom direct de strijd aangaan met de duopolie niet werkt. ;)
Een alternatief OS zal heel snel omarmd worden door ontwikkelaars als er voldoende gebruikers zijn.
Nogmaals: het gaat niet om het OS. Het gaat om de diensten.

Als jij een telefoon uitbrengt met Windows 3.11 waarop alle Google play diensten/apps gewoon werken zal het de gebruikers aan hun r'''t roesten welk OS daar onder hangt.

Maar praktisch alle open source initiatieven doen dat vanuit een overtuiging én een ego. En met die twee ga je de oorlog gewoon niet winnen. De meeste opensource devs vinden het geweldig als hun naam ergens onder hangt. Dat er maar twee users zijn die er mee werken maakt ze niet zoveel uit. Prima, maar daar hebben Google en Apple geen last van.

Als Windows Phone (niet mobile, dat OS zelf was ruk) native Android applicaties had ondersteund kan ik je garanderen dat ze er nog waren geweest.

Daarom hoop ik ook op een goede implementatie van MicroG (en de rest van de services, MicroG is niet compleet) die STANDAARD op een telefoon wordt geleverd en waar de gebruiker gewoon niets van merkt: wel alle Android apps kunnen draaien, niet alles naar ome Google. En dan dus nog netjes verbinding kunnen maken met je adresboek/opslag/agenda en liefst ook nog video via één simpele url. Als je dan wat tractie hebt zul je voor dat OS ook wel native apps gaan krijgen als dat voordelen oplevert.
Die 0.001% is wel nodig om een alternatief neer te kunnen zetten. Zonder die kleine groep zal er überhaupt niets gebeuren. Zelf zou ik ook wel graag een minder privacy schendend OS willen. Ik ben begonnen met Google de deur uit te werken, nu het liefst IOS ook nog, maar vanwege bankieren apps nog niet aan toegekomen.
Ik gebruik Android zonder Google Play Services en doe alles ermee wat ik wil. Er is een markt die dat niet nodig heeft. Een Pinephone en Librem 5 staan dan ook in de pre-order. Niet enkel vanwege de toestellen zelf, maar ook om de ontwikkeling te stimuleren.
Die markt is echter zo klein dat dat altijd een niche zal blijven. Daarmee ga je niet het monopolie doorbreken. Ik heb zelf ook SailfishX aangeschaft om een alternatief te steunen. Maar als de user experience (voor de gewone gebruiker, niet een tweaker die genoegen neemt met dingen installeren via cli en handmatig vanalles tweaken) zo achter blijft heeft dat geen kans van slagen. En de user experience is grotendeels afhankelijk van de apps die beschikbaar zijn (met een klikje, geen shell script).
In tegenstelling tot Google Play Services maakt iets als Nextcloud gebruik van CalDAV, CardDAV en WebDAV. Dit soort open protocollen worden standaard ondersteund in GNU/Linux, en Nextcloud integratie zal dan ook geen probleem zijn.
Dat is precies wat ik probeer aan te geven. Maar er zijn toch genoeg opties die niet standaard die protocollen ondersteunen, of lastiger. Bij SailfishX moest ik bijvoorbeeld de hele url intikken. Maar dan moet je dus wel even zoeken. Ik heb nog nooit een Android telefoon gezien waar ik de hele url (.../..../caldav/naam/etc./) moest meegeven voor bijvoorbeeld Google of OneDrive...
Omdat de overheid zaken aan-/uitbesteed en daarbij domme beslissingen worden genomen. Hierom ben ik een voorstander van Public Money, Public Code.
Helemaal mee eens!
Dat heeft niets met Google Play Services te maken, maar betreft gewoon een brakke implementatie.
Klopt. Maar dat doet niets af aan de adoptiegraad van het alternatieve OS :)
Sailfish OS maakt overigens dezelfde fout als dat Android doet. Van Wikipedia: ...
Ik vind een stukje closed source niet per definitie erg (bij voorkeur niet). Maar dat moet dan alleen zijn voor dingen waar niet de winst op is gebaseerd zeg maar: een drivertje of iets dergelijks. Geen api-s, zoals Google dat doet. Die heeft fabrikanten en gebruikers gewoon compleet in een wurggreep en ondertussen doen ze alsof ze open source een warm hart toedragen...

Moet je voor de lol eens proberen om alles van Google (ALLES) te blokkeren in je firewall. De meeste Android apparaten zeggen spontaan dat er geen internet is. Om nog maar te zwijgen van de DNS requests: 64% van mijn DNS verkeer zijn requests (of updates...) richting Google services, bizar gewoon.
Het is leuk, die telefoons met "alternatieve OSen", maar zolang er niet gewoon vol ingezet wordt op het exact nabouwen van de Google play services en eventueel nog wat extra api's (ondersteun built in Nextcloud/Owncloud/etc. er bij) gaat het niet werken.
Ik denk niet dat dat een winnende strategie is. Als dat op de desktop was aangehouden dan was Linux nu nog steeds bezig de Windows API's na te bouwen. Als je dat blijft doen dan blijf je altijd afhankelijk van wat de marktleider doet en zul je altijd achterlopen.

Bouw in plaats daarvan je eigen ecosysteem. Linux desktops zijn al jaren supergoede ecosystemen met duizenden goede apps. Ze zijn nu bezig met het klaarmaken van deze bestaande apps voor mobiele interfaces. Daarbij helpen initiatieven als phosh en libhandy.

Ik werk dagelijks op mijn Linux desktop en zou maar wát graag echt Linux op m'n foon hebben. Natuurlijk mis ik dan bepaalde zaken, waar mobiel bankieren-apps voor mij het grootste gemis zouden zijn. Maar ik kan me best voorstellen dat zich dat hetzelfde gaat ontwikkelen als op de desktop. Want steeds meer grote bedrijven ontwikkelen nu ook versies voor op de Linux desktop; Spotify, Chrome, Slack, Steam en zélfs Microsoft neemt het nu serieus met Linux-implementaties van Skype en Teams.

Ik heb zelf een pre-order voor de Purism Librem 5,en zal deze Pinephone waarschijnlijk ook wel kopen. :)
Tsja, kip-ei speelt ook hier mee: zolang er geen userbase is voor Linux op mobiel zal er geen mobiel bankieren voor ontwikkeld worden.
Als er nu wél een nieuw mobiel besturingssysteem marktaandeel lijkt te gaan veroveren zullen de grotere appmakers daar absoluut op inspelen. Facebook/Instagram/Whatsapp/Tiktok en bankierapps zullen dan heus wel volgen. Maar ja, éérst die kip dus.
Als het kip-ei was zou het dus ook zo zijn dat zolang er geen bankierapp is voor Linux op mobiel Linux op mobiel niet ontwikkeld zou worden. OS ontwikkelaars houden zich echt niet bezig met een paar Nederlandse banken en hun apps.
Het is één richting. Zoals je zelf aangeeft moeten er eerst gebruikers zijn voor ze er tijd en vooral geld in gaan steken. Dat speelt bij elk bedrijf, je gaat waar je klanten zijn.
Als dat op de desktop was aangehouden dan was Linux nu nog steeds bezig de Windows API's na te bouwen.
Zie ook bijvoorbeeld wine (ondertussen aardig maar nog niet goed genoeg) en reactOS allebei projecten die die proberen te doen en al decennia in ontwikkeling zijn en bijna altijd een paar stappen achterlopen.
Microsoft neemt het nu serieus met Linux-implementaties van Skype en Teams.
Hier heb ik dan weer gemengde ervaringen mee. Teams is beschikbaar voor linux als een preview maar de ontwikkeling lijkt zeer langzaam te gaan. Een basis ding waar ik tegen aan liep was al dat alles in teams een serif font heeft dit totaal niet werkt puur omdat de applicatie een electron app is en ze als basis font "segoe" hebben ingesteld en geen sans-serif fallback.

Edge is ook zo'n verhaal, ik hoef de browser niet te gebruiken maar er in testen zou wel prettig zijn. Microsoft heeft vorig jaar al ergens aangeven edge ook beschikbaar te willen maken voor linux maar dat is nog niet gebeurt. Dit terwijl Chrome, chromium en vele andere chrome based browsers wel beschikbaar zijn dus technisch is het mogelijk.

Hetzelfde ervaar ik een beetje met heel veel applicaties er zijn zeker meer applicaties beschikbaar dan een aantal jaar geleden maar vaak lopen ze toch achter of werken ze net iets minder lekker dan op windows.

Zelfs firefox (onder KDE iig) heeft wat rare fratsen aangaande input elementen die worden overgenomen van een GTK thema maar niet helemaal soepel.

Veel zaken zijn overigens wel op te lossen maar het vergt nog steeds meer werk dan onder windows. Zoals ik al aangaf zit er zeker een verbeterende lijn in maar ik denk dat als het gaat om adoptie van linux op de desktop of op telefoons dit soort zaken ook "gewoon moeten werken".

Na dit getikt te hebben besef ik me dat het niet op jou van toepassing is want je gebruikt linux al met liefde op de desktop ;) Het is meer dat ik niet denk dat desktop linux gebruikers een groot verschil gaan maken in de markt cijfers van mobiele telefoons ondanks dat de wens in die hoek er zeker is.
Haha, mooi om jouw realisatie in je laatste alinea te lezen.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar laat perfect niet de vijand zijn van goed. Ik zie ook wel dat er soms dingen nét iets uit sync lopen, maar ik heb daar persoonlijk nooit last van. Ik gebruik MS Teams niet dagelijks, maar wel wekelijks en het font-issue dat je aankaart was me nog niet opgevallen. Verder is het mooi om de ontwikkeling te zien.

Als er ergens geen app voor is dan kan je altijd de website wel gebruiken. En als de concurrent wél een app voor Linux heeft dan stap vaak snel over. Zo beloon je bedrijven die Linux wél ondersteunen.

Ik denk dat dat op mobiel ook zo kan zijn. Mobiele websites werken natuurlijk altijd minder dan native apps, maar meestal is het wel werkbaar. Alleen bankieren-apps zijn zoals gezegd een enorm heikel punt. Ik kan me best voorstellen dat ik daar tzt thuis een apart Android-barrel voor bewaar. Kortom; laat die Pinephone maar komen.. :-)
De meeste mensen zullen gewoon normaal Linux op de Pinephone draaien. Een normale GNU/Linux distributie heeft geen last van de limitaties die het (deels) proprietary Sailfish OS en Android heeft. Op deze volwaardige besturingssystemen kan je vrijwel alles dat je op de desktop computer draait gebruiken. Als je geen fan bent van die feature-less en locked-down telefoon browsers zet je er een volwaardige Firefox of Chrome/Chromium op. Als je Android apps wil draaien zou dat vast wel kunnen door middel van een virtuele machine of een compatibiliteit layer.

Digid app? Dat heb je helemaal niet nodig, gewoon SMS verificatie gebruiken. Je hebt niet overal persé een app voor nodig. Ik snap dat SMS minder veilig is, maar dan zouden ze OTP een optie moeten maken voor 2FA dan zit je niet vast aan een gesloten platform. Ik vindt het juist afschuwelijk wanneer je ergens een app voor moet gebruiken. Ik doe gewoon alles lekker via de browser. Het feit dat overal tegenwoordig een Android/IOS app voor word gemaakt locked iedereen alleen maar in het Android en IOS ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door Omega op 12 mei 2020 08:48]

Eens, FirefoxOS was een mooie opzet in dat gebied: alles als "webapp"! Geen Store nodig, geen installaties maar gewoon alles via de gangbare URL.
Tot je erachter komt dat érg veel sites helemaal niet zo responsive zijn als je zou willen.
Op mijn Ubuntu Touch had je zowel native als Webapps (die laatse werden nogal gehyped door een gebrek aan natives natuurlijk) Maar in de praktijk viel dat toch vies tegen en ging mijn voorkeur toch zeker uit naar natives.
Ik denk dat ik zelf ooit zo'n telefoon als dit zal hebben, maar idd, mede door de overheid moet je ergens een (goedkope, crappy) Android of iOS telefoon hebben liggen. Maar meer zal het voor mij niet zijn als dit wat wordt.
Heb zelf een Sony met Sailfish, werkt voor mij prima. Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het gewoon niet gaat werken.
Er wordt gewerkt om Anbox (https://anbox.io/) werkend te krijgen op Linux-telefoons, maar omdat anbox (en Linux op mobiel zelf) in de kinderschoenen staat is het vooralsnog niet vooruit te branden. Devs van ubports en de PinePhone hebben nu even andere prio en dat is featurecompleetheid voordat de ubports CE gaat shippen.

Bron: ik heb een PinePhone in de preorder en zit ook in allerlei IRC-kanalen
Het kan allesinds leuk zijn om zo een verschillende draagbare OSen mee te hebben, die misschien aan te sluiten is op een docking om dan verder te doen op een groter scherm.
Het kan allesinds leuk zijn om zo een verschillende draagbare OSen mee te hebben, die misschien aan te sluiten is op een docking om dan verder te doen op een groter scherm.
Daar heb je straks geen verschillende besturingssystemen voor nodig. Een kabeltje aansluiten/draadloze verbinding maken zal voldoende zijn. Zo wordt bijvoorbeeld Gnome onder PureOS (Debian afgeleide) voorbereid om een hybride omgeving aan te bieden. En natuurlijk draaien standaard desktop applicaties gewoon in desktop mode.
Doet me denken aan de Cotulla bootloader op de HD2(Leo).
Pff voel me oud ;(
HTC HD2 <3

Man man wat een variatie aan OS-en heb ik daar op gehad!
Was dat niet de telefoon waar je zowat elk OS op kon draaien?
Ja dat klopt.
  • Android(2.0/7.0)
  • Firefox OS
  • MeeGo
  • Windows Phone 7
Er zullen er wel meer zijn maar deze heb ik zelf geprobeerd.

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/HTC_HD2#Modifications

[Reactie gewijzigd door Morto op 12 mei 2020 08:42]

Als dit een beetje functioneel is over 1 á 2 maanden wanneer ik mijn Pinephone Community Edition binnen krijg ga ik dit zeker proberen.

Ik zal het gebruiken om de bootloader dan op de SD kaart zetten zodat ik nog steeds gemakkelijk van het interne flash geheugen kan booten waar mijn main OS op zal staan zonder de SD kaart te hoeven verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Omega op 12 mei 2020 11:03]

Oh nee, ga niet Danct12 te veel aandacht geven... Ik zeg dat als ontwikkelaar aan postmarketOS waar hij voornamelijk aan meewerkt.

> Huong Tram Linux

Dat is geen echte Linux distributie, hij probeert daar grappig te zijn. Hij houdt al een paar jaar vol om overal willekeurig "Huong Tram" in te stoppen, het is blijkbaar een zangeres uit Vietnam en ik denk dat hij er fan van is of zo.

Hoe mooi een multibootloader ook klinkt hier, het is iets minder florisant dan het lijkt. Het gebruikt kexec om de verschillende kernels te booten. Martijn Braam (andere postmarketOS ontwikkelaar die ook actief is op Tweakers) geeft in onze chat aan:

> well kexec brings the hardware in the wrong state for really loading the kernel, so hardware might respond different
> so it adds variables to bug reports

Ik ben in ieder geval wel vrij zeker dat Danct12 dit open-source zal maken, maar ik zou het zelf nooit draaien. Sowieso zie ik het nut niet als je gewoon een SDcard met een ander OS er in kan stoppen en het daar dan gewoon vanaf opstart.
Ik vind het hilarisch dat van alle ontwikkelingen aan de pinephone, dit iets is waar een heel artikel voor gemaakt word.

Dit is een triviaal programma, dit is geen bootloader maar is gewoon een linux programma die een andere kernel kexec't op basis van de jumpdrive image. Dit is misschien groot nieuws voor een android telefoon, maar dit is geen android telefoon. Wil je een grub bootmenu? dan installeer je grub. Wil je gummiboot? dan installeer je gummiboot. Wil je dat je distro bepaald word op de orientatie van de telefoon tijdens het starten? dan maak je een u-boot script van 8 regels.

Op did moment draaien alle pinephone images op u-boot, er is ook een eerste release van p-boot die de telefoon sneller online moet kunnen brengen (wat wel een bootloader is dus). Er word gewerkt aan de crust firmware wat op een extra openrisc core draait in de SoC wat alle powermanagement regelt. Maar dit? is gewoon een scriptje.
Ma(d/k)e my day!
Of wellicht had je, voordat je deze opmerking had geplaatst, even kunnen nadenken dat jij misschien zelf niet het type publiek bent voor dit nieuwsbericht. Het geeft namelijk alleen blijk dat je eigenlijk zelf geen idee hebt van wat hier gebeurd en waarom deze foto nieuwswaardig is.

Als Tweaker zou je dit soort initiatieven toch juist moeten toejuichen lijkt me? Lekker freubelen met je telefoon en andere OSsen uitproberen. Vast lopen, de boel resetten en weer overnieuw beginnen. Dat hoort er allemaal bij en dit soort 'gefreubel' is eigenlijk Tweakers.net DNA. Vroeger zag je niets anders dan dit soort berichten op Tweakers. Tegenwoordig is het allemaal wat meer mainstream tech nieuws (wat prima is hoor)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True