Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Autoriteit Persoonsgegevens begint privacyonderzoek naar TikTok

De Autoriteit Persoonsgegevens begint met een officieel onderzoek naar TikTok. Daarin zal de vraag centraal staan of de privacy van de gebruikers voldoende gewaarborgd is. TikTok wordt met name door jongeren gebruikt. Daarvoor gelden strengere privacyregels.

Monique Verdier, vicevoorzitter bij de privacytoezichthouder, zegt dat het onderzoek zich richt op de vraag of de app privacyvriendelijk is ontworpen en ingericht. Daarnaast wordt gekeken of de informatie die gebruikers krijgen bij het installeren en gebruiken van de app, goed te begrijpen is. Ook wordt bekeken of er voldoende uitleg is over hoe TikTok persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en gebruikt. Een laatste onderzoeksonderdeel is de vraag of toestemming van ouders nodig is als TikTok persoonsgegevens van kinderen verzamelt.

Het feit dat veel jonge mensen van de app gebruikmaken, lijkt een voorname reden voor het instellen van het onderzoek. De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt dat de socialemedia-app wereldwijd door miljoenen kinderen en jongeren wordt gebruikt om creatieve filmpjes te delen. De instantie stipt ook aan dat kinderen in de AVG en het Nederlands recht als een extra kwetsbare groep worden beschouwd. Dat is omdat zij zich minder bewust zijn van de gevolgen van hun handelen. Dat is volgens de AP juist ook het geval bij de verwerking van hun persoonsgegevens door sociale media.

Ook in Nederland hebben veel kinderen TikTok op hun mobiele telefoon staan, stelt de toezichthouder. Volgens de AP zijn met de opkomst van deze app ook de privacyzorgen rondom het gebruik toegenomen en daarom wil zij nagaan of de privacy in orde is. Ergens later dit jaar verwacht de privacywaakhond de eerste resultaten van het onderzoek naar buiten te kunnen brengen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-05-2020 • 13:02

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Volgens mij is TikTok ongeveer vergelijkbaar met Facebook. De app verstuurt zelfs data van het clipboard naar hun eigen servers, zelfs als de app niet actief is( artikel:https://mashable.com/arti.../?europe=true&jwsource=cl en "bewijs video" https://youtu.be/l_fVbuXLaAA). Er valt volgens mij vrij weinig aan te doen, de Chinese eigenaar hoeft gaat zich niet aan NL wetgeving te houden.

[Reactie gewijzigd door FeronIT op 8 mei 2020 13:20]

Tsjah, maar wat ik nu wel spijtig vind is dat het artikel, filmpje en ook jouw reactie in de eerste plaats suggereren dat dit een probleem van TikTok alleen is. Maar als ik dan lees dat ook andere, populaire apps het doen, dan zit je met een veel groter probleem waar mensen zich bewust van moeten worden en moeten we misschien ook maar eens aan Apple beginnen vragen hoe het kan dat een app die niet eens op de voorgrond draait de inhoud van het plakbord kan uitlezen op een toestel dat ervoor kiest om privacy en veiligheid hoog in het vaandel te dragen.
Dit betekend dus ook dat alle info van password managers die het username en wachtwoord op het clipboard zetten dus ook bekend zijn bij deze partijen? Lekker dan....
Bij 1Password op iOS kan je instellen dat het klembord na 90 seconden gewist wordt.
Of andere wachtwoordmanagers dit hebben weet ik niet.

Overigens is dit alleen voor het kopiëren van velden vanuit 1Password.
Autofill werkt (volgens mij) op een andere methode gezien dit vanuit het OS zelf gebeurd.

[Reactie gewijzigd door VirinR op 8 mei 2020 14:20]

Als ik het filmpje zie is het wachtwoord al lang verstuurd; zodra het in het clipboard staat. Leuk die 90 sec maar dat helpt dus niet.
Het helpt jou/mij prima tegen verkeerd/per ongeluk kopiëren (later) in een ander app oid.
Ook voor Android kom ik deze studie tegen (2013) http://saschafahl.de/static/paper/pwmanagers2013.pdf. Nog geen bewijs gevonden dat dit opgelost is. Wie?

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 8 mei 2020 14:36]

Vanaf Android 10 kunnen alleen voorgrondapps nog bij het clipboard.
https://developer.android...cy/changes#clipboard-data

Verder bestaat vanaf Android 8 de autofill API, waardoor wachtwoorden überhaupt niet meer in het clipboard hoeven

[Reactie gewijzigd door DrBreakalot op 8 mei 2020 18:05]

Hoe is dat op OSX of Windows? Ik zou zeggen maak klembord enkel toegankelijk met gebruikersinteractie, die moet echt plakken kiezen of Apple-V typen.

[Reactie gewijzigd door blanka op 11 mei 2020 06:21]

Dus heb je nog steeds een lek 90 seconde lang
Ik gebruik Password Save (windows) en die wist het clipboard direct bij autofill of bij het minimaliseren na de ingestelde tijd (bij mij 30 sec).
Inderdaad, het clipboard kun je dus beter niet vertrouwen hiervoor op zowel desktop als telefoons. Het automatisch wissen zoals @VirinR aangeeft voorkomt dat een nieuw opgestart programma/app hierbij kan, maar een constant draaiende clipboard-logger heeft je wachtwoord al.
Op de telefoon kun je met KeepassDX Android's eigen autofill of een speciaal toestenbord gebruiken, welke de inlog automatisch intypt. Op desktops heeft KeepassXC zowel een plugin voor webbrowser zodat je daarin ook autofill hebt, als auto-type die automatisch de inlog intypt. Alleen vermoed ik wel dat de auto-type gevoelig is voor keyloggers, gezien deze feitelijk een virtueel toetsenbord is.
@FeronIT @Blokker_1999
Waar jullie aan voorbij gaan is het volgende:
- De Amerikaanse overheid moet een aanvraag indienen om inzage in data te krijgen van bijvoorbeeld Facebook
- De Chineze overheid is bij elk bedrijf betrokken, dat wil zeggen zij hebben een ambtenaar (of meerdere) die deel uit maakt van de organisatie om ervoor te zorgen dat de spelregels van de overheid worden nageleefd. Een onderdeel daarvan is het delen van data zonder dat er vragen gesteld word vanuit in dit geval TikTok.

Geen enkele overheid is heilig, maar China is niet een normale rechtstaat zoals wij dat kennen, communisme schuwt nergens voor en dus ook niet voor privacy regels die wij opstellen in het westen. Ik kan dit beamen doordat ik een aantal Chinezen ken die juist om die redenen naar het Westen zijn verhuisd omdat ze vrij willen zijn.

Ik denk dat het een positieve ontwikkeling is dat er onderzoek word gedaan, feiten op tafel en bepalen of alles correct verloopt.
Waar ik vooral op wil wijzen is dat het niet enkel een issue is met TikTok (dat trouwens volledig off topic is onder deze nieuwspost), maar dat het probleem groter is dan TikTok alleen, ondanks dat @FeronIT en zijn bron dat op het eerste zicht wel zo doen overkomen. Het uitlezen van het klembord is uiteraard een groot issue, ongeacht welke app het doet (of het nu een Chinese, Europese, Amerikaanse of Afrikaanse app is maakt echt niet uit).

En wat denk je dan van de VS. Je stelt dat de Amerikaanse overheid een aanvraag moet indienen om data in te zien. Dat is correct. Maar vele opsporingsdiensten hebben daar direct ook de mogelijkheid om daar een "gag order" aan te koppellen zodat het bedrijf in kwestie daar niet over mag communiceren. Elke vorm van toezicht of overzicht verdwijnt op die manier ook. Bedrijven zoals Facebook en Microsoft zijn al jaren vragende partij om over die cijfers openlijk te mogen communiceren. En dan gaat het enkel nog maar om over cijfers, zonder verdere details. En zelfs dat mogen ze niet. En ook dat vind ik problematisch.
100% eens... vele vele apps die dit soort zaken doen, maar Facebook en nu ook TikTik zijn enorm populair wereldwijd gezien en liggen daarvoor vanzelf onder een loep. Het is hoe men de gebruikers profileert, tegen wil en wetens in. Maarrrr, moet ik zeggen, het is uiteraard ook een gevolg van dat niemand ervoor wil betalen met geld en dus betaal je met je gegevens. Ik durf toch wel te zeggen dat dergelijke bedrijven lang niet zo groot waren geworden als hier kosten tegenover hadden gestaan.
Ik kan niet zien wat @FeronIT eerder schreef, maar fouten bij tiktok aan te wijzen is niet het zelfde als suggereren dat het alleen een probleem van tiktok zou zijn.

@FeronIT geeft bewijs bij het benoemen. Dat lijkt me een goed argument om te bepalen wanneer je ergens wel of niet over post bij het onderwerp. Je ziet er een groter probleem bij. Dat is prima, maar dat is niet het onderwerp van dit nieuwsbericht. Daarbij lever je geen andere onderbouwing dan dat andere populaire apps het ook zouden doen om het als groter probleem te zien. Misschien past het dan beter om een discussie te starten in een bijbehorend topic?
we misschien ook maar eens aan Apple beginnen vragen hoe het kan dat een app die niet eens op de voorgrond draait de inhoud van het plakbord kan uitlezen op een toestel dat ervoor kiest om privacy en veiligheid hoog in het vaandel te dragen.
Zeer merkwaardig dat dit er doorheen komt als je hun review proces kent. Mijn app is voor minder tegengehouden door de reviewers; een stukje tekst. 8)7

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 8 mei 2020 15:42]

Een stukje tekst?
Ik denk dat dit soort apps meer handelen als Volkswagen. Netjes in de revisie en dan los! Apple kan natuurlijk makkelijker tekst strings uitlezen dan complete spy-and-upload code lijkt me.
Die functie zit dan mogelijk al in een ontwikkel-systeem. Wel iets wat Google en Apple zouden moeten controleren. Dit soort functies gaan ook tegen hun voorwaarden in.
Kan volgens mij wel geblokkeerd worden uit de Nederlandse app stores.
Volgens mij is er nog nooit een 'op grote schaal' gebruikte app in Nederland geblokkeerd op grond van privacy (piracy is een ander verhaal), Tiktok zal geen uitzondering worden.
Meestal passen grote bedrijven zich aan. Zie bijvoorbeeld het browserkeuzescherm van Microsoft. Weliswaar een Europese aanpak, maar het effect is in mindere mate hetzelfde: als je je op onze markt wilt begeven heb je je aan onze regels te houden.
Waarom zal Tiktok geen uitzondering worden? Ook privacy is een wetgeving waar men zich aan moet houden. En als blijkt dat Tiktik dit schend en zich er niet naar wil vormen dan zal het verwijderd gaan worden.

Zo zijn er apps zoals Android Auto ook niet te krijgen in de store in NL omdat ze bang zijn dat je je telefoon vast gaat houden en dat mag niet dus is de hele app niet beschikbaar. Lang leven APK's.
Android auto is anders netjes met android 10 mee gekomen op mijn nokia.
Android Auto in Android 10 is dan ook niet te vergelijken met de oude app. Jij kan Android Auto niet meer starten op je telefoon zelf. Daarvoor heb je Android Auto for Phonescreens nodig, die dus weer niet beschikbaar is in Nederland.
Ooh. Ik dacht dat het de zelfde app. Dat krijg je als je bijna nooit meer auto rijdt.
Als ik zie hoe klein AA for phonescreens is (te downloaden via APKmirror), is het volgens mij niet meer dan een snelkoppeling naar AA met een variabele. Ze hebben dus alleen iets verborgen in de app. Ik gebruik de phone screen optie op de motor regelmatig, dus was blij dat het te sideloaden is.
Dan zal blokkeren de enige optie zijn. En als heel Europa tiktok gaat blokkeren dan denken ze wel 2 keer na.
Zal wel loslopen, als je China en India als markt kunt bedienen.
Met kleine aanpassingen de rest van Europa kunnen bedienen staan ze ook wel voor open. Elke euro is er toch 1 voor hun.
Maar voldoe je dan nog wel aan de Chinese regelgeving?
Maarrr, ik kan op android 10 instellen dat er geen data gebruikt mag worden als de app op de achtergrond is. Kan dit dat tegenhouden?

Of zouden ze dan maar alle data opsparen, en sturen wanneer je de app weer opent.
Dit zou moeten werken, omdat de app dan niet actief kan zijn in de achtergrond dus ook niet het klembord kan uitlezen.
Op Android staat echt veel in het klembord. Daar schrok ik zo van dat ik daar nu een klembord-wisser voor heb. Tenminste 30 entrys worden bewaard en die schuiven zo steeds door. Gelukkig zou Android 10 hier bescherming voor beiden.
Een reactie op https://www.mysk.blog/202...ooping-on-the-pasteboard/ :
Perhaps this is caused by an SDK that the above apps all import. For example, if they all useUrban Airship to support push notifications, then it appears this SDK reads the clipboard on launch. See link below.

https://github.com/urbana...s/UAChannelCapture.m#L107


Ondanks dat, lijkt het mij ongewenst. Ik zou niet weten wat zo'n app met die data moet.
Precies de reden dat ik gestopt ben met Facebook jaren geleden; die app berichtte mij ook over nieuw genomen foto's direct zodra ik de app opende. Blijkbaar scande die de hele tijd de galerij en dat was voor mij de druppel (had er eigenlijk nooit aan moeten beginnen)
TikTok heeft zich hier wel degelijk aan te houden. De AVG is namelijk de nederlandse interpretatie van de GDPR. Deze heeft o.a. tot taak om de rechten en pivacy van EU burgers te beschermen.

Ik verwijs graag hiernaar: https://gdpr.eu/companies-outside-of-europe/
De AVG is namelijk de nederlandse interpretatie van de GDPR.
Vertaling. :)
Het is gewoon hetzelfde document, maar dan in het Nederlands vertaald vanuit het Engels.
Nee, een Chinese app hoeft zich niet aan de Nederlandse regels te houden, maar als blijkt dat die nationale Europese regels schendt, dan kan Nederland of een Europese instantie wel mooi aan Google en Apple vragen om die app uit hun winkels te halen in de regio's waar zij autoriteit hebben.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 8 mei 2020 15:15]

Dan moet er wel bij staan dat het om Nederland/EU gaat. De rest van de wereld moet hun eigen tuintje schoon houden.
Klopt. Is uiteraard wat ik bedoelde maar heb het er inderdaad niet helemaal duidelijk bijgezet. Ik pas mijn reactie aan ter verduidelijking.
Ik schrik eigenlijk ervan dat dit überhaupt kan. Nooit meer gevoelige data in het copy paste geheugen houden dus!
It should be noted that there is no proof of anything maliciously being done with this information by the apps or the companies that publish them. This report shows that these applications are simply accessing this data without the users’ awareness or permission.
Het is nog niet aangetoond dat de app het ook opstuurt naar de Tik Tok servers. Enkel dat de app het clipboard opvraagt telkens het gezet wordt en bij het openen van de app. Dit kan een technische reden hebben zoals een soort van clipboard history in de app aanbieden of een analyze van het clipboard doen om te zien of je nadien de gebruiker een hint kan geven wat er kan gedaan worden met dat clipboard.

Maar dus inderdaad ook het clipboard analyzeren om privacy te stelen. Dat kan ook.

Wat men zou kunnen doen is met bv. ethercap zien of er telkens een clipboard door de app opgevraagd wordt er ook een stukje data over de lijn gestuurd wordt.
Er valt volgens mij vrij weinig aan te doen, de Chinese eigenaar hoeft gaat zich niet aan NL wetgeving te houden.
Wanneer je persoonsgegevens van EU-burgers bedrijfsmatig verwerkt heb je wel degelijk te maken met de AVG. Het niet naleven van deze wetgeving heeft wel degelijk gevolgen. Daarom zijn er tegenwoordig sites bij die preventief EU IP adressen blokkeren of gebruikers tijdens de registratie weren wanneer zij zich als EU burger identificeren.

Waar het bedrijf zich globaal bevindt is niet relevant.

[Reactie gewijzigd door densoN op 8 mei 2020 18:12]

Ik heb zelf een keer een appje geschreven wat bij het openen van de app keek of je een bepaalde code in je pasteboard had om hem automatisch in te vullen en je hem niet zelf hoefde te plakken. Hij deed er verder niks mee, enkel kijken of het een code was die voor mijn appje bestemd was. Scheelde de gebruiker 2 clicks :)
Dat zou inhouden dat de screening van Apple ook niet voldoende is.
Aangezien TikTok niet ongezien geinstalleerd wordt, en specifiek bedoeld is om jouw informatie te delen met anderen - niet volgens de concrete definitie.

De vraag is of het meer doet dan TikTok zelf vermeld.
Heel Android en Windows zouden wat dat betreft Spyware zijn dan 8)7 Als je kijkt naar de bakken aan telementry data die zij binnen halen van gebruikers
Bij Apple net zo goed hoor
Eindelijk wordt de wetgever wakker en loopt men niet meer zomaar naief mee bij ieder nieuwtje gewoon om hip te zijn.

Nog niet lang geleden verdrongen de EU-politici elkaar om selfies met Zuckerberg te nemen. Terwijl die man zijn bedrijf de ene EU wetgeving na de andere schendde en hij daar was om zich daarover te verantwoorden.

Hip en nieuw breken ook de wet. Zelfs vaker dan de bestaande dingen. En daarmee verdringen ze bedrijven die het wel correct doen. Een race to the bottom met als geld ons mensenrecht privacy.

Wring desnoods die tikketok maar de nek om als blijkt dat ze onwettig bezig zijn.
Nee hoor, dan krijgen ze eerst een niet pijnlijke boete en de kans om het te herstellen. En daarna nog een keer een boete (die waarschijnlijk ook geen pijn doet). En dan zijn wel wel weer een paar maand zo niet een jaar verder.
TikTok is net zoals Zoom een bedrijf dat data naar China stuurt. China gebruikt mogelijk TikTok ook om politieke invloed uit te oefenen door content te verwijderen, al claims TikTok van niet.
Facebook is een bedrijf dat data naar de VS stuurt.

De VS gebruikt data mogelijk om politieke invloed uit te oefenen door data te verwijderen en/of toe te voegen. Ook al claimen ze van niet.

Ik zie het verschil niet.

Iedere keer gaat het vingertje weer naar China, terwijl bedrijven (en het land) uit de VS net zo fout bezig zijn.

Dus de app maar uit de store laten halen, of beter nog, alle bedrijven die data gebruiken verbieden
Ik zie het verschil niet.
Het verschil is toch vrij duidelijk: de VS en China zijn twee (heel) verschillende landen.

Hoeveel waarde je hecht aan die verschillen mag je natuurlijk zelf weten. Maar voor veel mensen is het relevante informatie die best genoemd mag worden.