Oostenrijk en Israël gebruiken locatiedata van burgers tegen coronavirus

Oostenrijk controleert via het mobiele netwerk van telecomprovider A1 geanonimiseerde gsm-locatiegegevens om te zien of maatregelen om sociale contacten te beperken effectief zijn. Ook Israël treft dergelijke maatregelen in het kader van het coronavirus.

De Oostenrijkse publieke omroep ORF schrijft dat de maatregel al in gang is gezet: de bewegingsgegevens van A1's klanten worden geanonimiseerd doorgestuurd. De informatie zou niet bedoeld zijn om individuele gebruikers te volgen, maar om de dichtheid van groepen mensen per gebied te meten en te kijken of de aangekondigde beperkingen op sociale aangelegenheden effect hebben. Verschillende politieke partijen in Oostenrijk hebben scherpe kritiek op het plan wegens de privacy-overwegingen. De maatregel zou wel AVG-conform zijn.

In Israël werd op zaterdag bekend dat "alle middelen die beschikbaar zijn, ingezet moeten worden tegen het virus, inclusief digitale". Dat betekent in dat geval dat de locatiegeschiedenis van ieder bevestigd geval van het coronavirus nagetrokken wordt. Iedereen die op basis van die locatiegeschiedenis mogelijk ook het coronavirus opgelopen kan hebben, wordt geïnformeerd van dat risico. Dat schrijft Haaretz. Ook daar is weerstand tegen: De Israëlische Hoge Raad neemt op donderdag een petitie tegen de maatregel in behandeling.

In Nederland is een dergelijke maatregel in ieder geval op dit moment niet aan de orde. Wel heeft het RIVM de website infectieradar.nl opgezet, waarop gebruikers zelf onder andere hun woon- en werkplaats en hun symptomen, of gebrek daaraan, van week tot week kunnen rapporteren.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-03-2020 • 17:41

47

Reacties (47)

47
42
24
3
1
15
Wijzig sortering
Ik woon zelf in Israël en de maatregelen worden inderdaad steeds strikter. Ik denk dat het goed zal zijn als de overheid helpt met supermarktbezorgingen zodat mensen niet bij elkaar moeten zijn.

Mijn familie gaat de komende 6 weken in zelfquarantaine en we kunnen hopelijk alles bestellen online. Op dit moment is het natuurlijk een beetje een chaos maar hopelijk is het wat rustiger volgende week.

Veel sterkte voor iedereen in Nederland! Was je handen en blijf thuis als je dat kan.
We kunnen leren van hoe Taiwan en Korea het virus bestrijden of we kunnen het wiel opnieuw uitvinden. Het gaat nog wel een paar maanden duren voordat er een medicijn op de markt is.
Tja, dat kun je natuurlijk pas achteraf beoordelen. Wat kunnen we dan leren van Taiwan of Korea?

Dat zeer repressieve maatregelen op de korte termijn werken? No shit Sherlock. Maar hoelang gaan die landen dit volhouden? Weken? Maanden? En daarna, zien ze dan weer een nieuwe spike, of hopen ze blind op een vaccin binnen afzienbare tijd?

Wellicht wordt het tijd dat we weer eens goed met de neus op de feiten worden gedrukt, en dat we als mens niet onsterfelijk zijn. Er zullen altijd nieuwe ziektes bijkomen. Gaan we die allemaal krampachtig proberen tegen te houden? Zodat we over een paar decennia gemiddeld 98 worden? Zodat je kunt doorwerken tot je 82e? En nog verder kunt aftakelen voor je mag sterven?
Het klinkt heel logisch wat je schrijft, maar ik vind het nog al wat. De New York Times heeft een handige tool gemaakt om wat perspectief te bieden over het aantal doden. Als 60% van de mensen het virus krijgt en het een mortaliteit heeft van 1%, sterven er dit jaar meer mensen aan het Coronavirus dan aan de volgende redenen bij elkaar opgeteld(!)(gebaseerd op cijfers over de VS):
  • Hart en vaatziekten
  • Kanker
  • Alzheimers of dementie
  • Emfyseem en COPD
  • Hersenbloedingen
  • Diabetes
  • Drugs overdoses
Ik ken mensen met bestaande aandoeningen die bezorgd thuis zitten. Een besmetting met het Coronavirus kan zeer goed het einde van hun leven zoals ze het gewend zijn betekenen.
Wellicht wordt het tijd dat we weer eens goed met de neus op de feiten worden gedrukt, en dat we als mens niet onsterfelijk zijn.
Het probleem is dat de doden niet evenredig verdeeld worden over de bevolking. Als het om Corona gaat lopen ouderen een veel hoger risico, maar ook mensen met diabetes of met hart en vaat ziekten. Zowel ouderen als deze mensen met bestaande aandoeningen zijn wel gewoon onderdeel van de maatschappij. Het verlies van een opa of oom wordt er niet minder om. Het gaat hier niet om onze levensverwachting op proberen te rekken, maar om een belangrijk deel van onze samenleving niet te verliezen.

Met deze houding hadden we ons in de vorige eeuwen ook af kunnen vragen of het wel nodig is dat meer dan 80% van de baby's de puberteit haalt. En toch waren we gemotiveerd hier voor te zorgen, wat ook maar goed is. We investeren in nieuwe en verbeterde medische behandelingen die het lijden van mensen verlichten en hun functioneren verbetert. Als een dertiger een ernstige diagnose krijgt moeten we gemotiveerd zijn om te zorgen dat deze persoon niet gewoon maar pech heeft, maar dat we het lijden kunnen verlichten en bij voorkeur de aandoening genezen.

Dit geldt ook voor ouderen. Door onderzoek en innovatie kunnen we er voor zorgen dat 'aftakelen' zo veel mogelijk verleden tijd wordt. Als een tachtiger een ernstige diagnose krijgt, is deze persoon niet afgeschreven. De tachtiger van nu is de zestiger van anderhalve eeuw geleden.

Ik hoop inderdaad dat we krampachtig gemotiveerd blijven om onderzoek te blijven doen en blijven innoveren. Ik wens het alle opa's en oma's toe om hun 98e verjaardag te kunnen vieren (als ze dat willen).

[Reactie gewijzigd door teun95 op 23 juli 2024 20:35]

98 worden, Maar wel tien jaar van je leven in quarantaine? Ik weet niet of je daar wel beter van wordt. Ziektes zijn, hard maar waar, een middel van de natuur om een soort te versterken. Wellicht moeten we inderdaad stoppen de natuur te proberen dwars te zitten.
En zelfbehoud is een middel waarmee wij weten te overleven. Ik snap je punt wel en ik ben het er niet mee oneens, maar mensen zullen nooit bewust een levensbedreigend virus accepteren. Dat zou geen enkele diersoort doen. Het is vechten voor zelfbehoud totdat we het gevecht op een dag verliezen.
Dan kun je beter gaan voor vaccins. Daarmee train je je immuunsysteem. Eigenlijk schandalig dat niet alle belangrijke vaccins wettelijk verplicht zijn.
Tja, dat kun je natuurlijk pas achteraf beoordelen. Wat kunnen we dan leren van Taiwan of Korea?

Dat zeer repressieve maatregelen op de korte termijn werken? No shit Sherlock. Maar hoelang gaan die landen dit volhouden? Weken? Maanden? En daarna, zien ze dan weer een nieuwe spike, of hopen ze blind op een vaccin binnen afzienbare tijd?

Wellicht wordt het tijd dat we weer eens goed met de neus op de feiten worden gedrukt, en dat we als mens niet onsterfelijk zijn. Er zullen altijd nieuwe ziektes bijkomen. Gaan we die allemaal krampachtig proberen tegen te houden? Zodat we over een paar decennia gemiddeld 98 worden? Zodat je kunt doorwerken tot je 82e? En nog verder kunt aftakelen voor je mag sterven?
Mee eens! Ik vraag me serieus af hoeveel mensen jouw mening delen. Ik vind het erg jammer dat er in de media geen tegengeluiden klinken over de genomen maatregelen. Als er al tegengeluiden zijn, dan is het: het moet nog repressiever. Maar geen tegengeluiden dat het allemaal meevalt. misschien omdat het niet meevalt. ik heb het idee dat iedereen elkaar napraat???
De maatregelen in Zuid Korea zijn juist niet zeer repressief. Ze hebben na een forse uitbraak het aantal nieuwe besmettingen tot enkelen per dag weten te reduceren.

De grenzen er zijn niet dicht, mensen uit China zijn welkom, er geldt alleen een reisbeperking voor personen uit Wuhan.

Het verschil tussen die landen en landen als Nederland en de UK, is dat de overheid zich hier niet heeft voorbereidt en wordt gestuurd vanuit een ideologie dat je alles maar aan de mensen zelf moet overlaten.

Neem van mij aan dat er in Zuid Korea de komende twee jaar nog maar enkele mensen aan het virus zullen overlijden, dat de economie in het land redelijk blijft functioneren. Ze komen er veel beter uit dan wij, omdat wij, totdat er een vaccin op de markt komt, in permanente isolatie moeten leven.

Wachten totdat 60% van de 17 miljoen mensen op gecontroleerde wijze zijn besmet gaat namelijk vele jaren duren. Reken zelf maar uit.

Verdiep je in de verschillen tussen de Zuid Koreaanse en de Nederlandse aanpak.
Je zult zien dat de kosten in Nederland vele malen hoger gaan worden dan in Korea, zowel in mensenlevens als in geld.
De maatregelen in Europa zijn niet fundamenteel anders: zorgen dat de bevolking in de tijd gespreid ziek wordt van het virus en niet allemaal tegelijk. In deze fase door sociaal contact te minderen. In Frankrijk en Spanje redelijk repressief, dat past ook wel een beetje bij die landen (en dat is geen negatief oordeel). Duitsland en Nederland doen het op een eigen manier. Oostenrijk en Israel kennelijk ook.
Nee, de maatregelen in Europa zijn wel degelijk fundamenteel anders dan in China en Taiwan. Op https://www.washingtonpos...0/world/corona-simulator/ wordt dat mooi grafisch uitgelegd aan de hand van de fictieve ziekte 'simulitis'.

In het kort: in de eerste landen hebben ze een heel gebied in quarantaine gedaan om de verspreiding te beperken: iedereen in het gebied mag verwachten massaal ziek te worden, iedereen erbuiten is veilig. In landen met een totalitaire regering kun je daar nog mee wegkomen, in een vrijgevochten democratie als Nederland werkt dat niet. Maar zoals ook in de animatie van The Washington Post wordt getoond: oops...

In ons land wordt dus niet een besmet gebied afgezonderd maar wordt de hele bevolking middels 'sociale onthouding' uit elkaar gehouden. Iedereen in het hele land kan ziek worden, maar het gaat zo langzaam dat er maar relatief weinig mensen tegelijk ziek zijn (en de Intensive Care nodig hebben), zodat alle basisbehoeften gewoon beschikbaar kunnen blijven gedurende de besmetting. Dat is het laatste plaatje van het artikel.

[Reactie gewijzigd door ZwolschBalletje op 23 juli 2024 20:35]

En de maatregelen in Korea dan? Die zijn niet zo repressief, maar het werkt wel.
Als je de moeite neemt om een onzin-reactie te typen kun je misschien in het vervolg ook gewoon even zoeken wat de redenen van besnijdenis is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Circumcisie#Medisch-preventief

Scheelt weer loos geblaat.
De telefoon thuis laten om een beetje vrijheid te krijgen. O-)
Geen waterdicht systeem zoals ik er tegen aan kijk
In deze tijd let ik er persoonlijk nog meer op dat ik m’n telefoon bij heb. Je weet maar nooit waar je strand. Aangezien je sociaal contact moet mijden ga ikliever niet bij een willekeurige persoon aanbellen op dit moment om een telefoontje te doen :), snap ik ook volledig als ze me niet binnen laten.
Nee natuurlijk is het niet 100% accuraat maar het geeft een goed idee.

Als er ergens op een plein of weet ik veel waar heel veel mensen bij elkaar zijn, kun je als overheid toch eens gaan kijken wat daar aan de hand is.
Of je zet hem gewoon even in vliegtuig stand?
Of gewoon Wifi aan en 2G/3G/4G/5G uit.
Dan kunnen ze je nog steeds tracken via WiFi / Bluetooth.
Dat kan alleen een partij die overal Wifi-ontvangers heeft staan en die gegevens opslaat. Lijkt me niet?
iPhones kunnen al onderling communiceren zonder netwerk, kwestie van tijd denk ik.
Alle telefoons kunnen technisch gezien onderling communiceren, maar doen ze dat ook?
Volgens mij is Apple een van de eerste die daar de Ultrawide-Band voor gebruikt. Communiceren zonder mobielnetwerk.
Kon echt al tien jaar geleden via Wi-Fi (ben de namen vergeten, o.a. Miracast), en volgens mij nog veel langer via Bluetooth. Apple heeft vast een marketing-naam op zijn versie geplakt.
Op zich ok dat het met geanonimiseerde gegevens gebeurt, jammer dat mensen in Israël die positief getest zijn op het virus hun privacy op moeten geven:
In Israël werd op zaterdag bekend dat "alle middelen die beschikbaar zijn, ingezet moeten worden tegen het virus, inclusief digitale". Dat betekent in dat geval dat de locatiegeschiedenis van ieder bevestigd geval van het coronavirus nagetrokken wordt.
Heerlijk: het "alles is geoorloofd" argument. Krijgen instanties niet hun zin met betrekking tot het vergaren van data? Probeer het dan goed te praten met terrorisme/pedofilie/Coronavirus(nieuw).

Ik ben blij dat ik in Europa leef en dat er nog enigszins (niet voldoende naar mijn zin, maar toch) op een ethisch verantwoorde wijze met privacy wordt omgegaan.
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn. Echter is vrijheid niet absoluut en dat is het ook nooit geweest. Zelfs de meest vrije landen zullen in oorlogstijd hun kinderen naar het front moeten sturen. In dit geval zit dat front zeer dicht bij huis en is iedereen soldaat.

Het is ook niet vreemd dat Israël van alle landen dit zo goed begrijpt gezien hun ligging en geschiedenis.
Vrijheid is net zo min absoluut als dat alles geoorloofd is om het Coronavirus te stoppen.
We moeten waken dat de argumenten die aangehaald worden, niet misbruikt worden. "Het doel heiligt de middelen", maar wat als er alternatieve (eventueel zelfs betere) middelen zijn?

Heb zo ooit een documentaire gezien over de methodes die inlichtingendiensten gebruiken. Na de aanslagen van 11 september gingen inlichtingendiensten meer gebruiken van methodes zoals waterboarding. Specialisten gaven aan dat deze methodes niet per se meer en/of betrouwbaardere informatie gaven. Maar ja, we kunnen het wel verantwoorden dat de methodes gebruikt worden.
Het klinkt allemaal goed, dit soort methodes gebruiken om het Coronavirus te bestrijden, maar wat als het niet effectief blijkt? Dan hebben we als burgers wel schade geleden zonder dat het iets oplevert. Maar waarschijnlijk kijken we daar niet meer naar terug.
Probleem is dat zulke maatregelen zelden worden teruggedraaid als het gevaar is geweken.
Banken buiten het nu al uit en zullen de komende economische recessie (die er al lang aan zat te komen aangezien niemand iets geleerd lijkt te hebben van 2008) toewijzen aan het coronavirus waarna ze wederom met belastinggeld schadeloos zullen worden gesteld.
"Never waste a good crisis".
Zelfs onze Rutte snapt dit en kijkt nu al uit naar zijn overwinning tijdens de komende verkiezingen.
Je reactie slaat kant noch wal.
Ten eerste waren er in 2008 andere oorzaken en omstandigheden dan nu.
Ten tweede zijn de banken gered met een lening. Het zijn geen giften geweest.
Ten derde heb ik niet gelezen dat banken deeltijd ww hebben aangevraagd, andere bedrijven worden wel hiermee geholpen. Hoe klassificeer je deze hulp?
Tenslotte, geen economie zonder goed werkend banksysteem. Of je nu wil of niet.

Uiteraard is alles politiek en kan er best een bankencrisis komen.
Het gaat er niet om dat er dezelfde maatregelen zijn genomen, maar maatregelen zijn genomen.
Er is misschien niet per se geld gegeven, maar wel geleend (waarschijnlijk tegen gunstige voorwaardes). Geld dat dan niet elders kan worden besteed, dus of dat wenselijk is, is ook de vraag.
We hebben dikke knaken verdiend met de verkoop van die banken. Het was weliswaar een groot risico die het toenmalig kabinet heeft genomen, maar wel één die goed is uitgepakt. Voor zowel de situatie toen, als voor de belastingbetaler nu.
Hoe heeft het zin om 1 speler op de mobiele markt te volgen? Als ze de top 3 zouden nemen zou het meer zin hebben lijkt me.

En maatregelen strikter, mjah, hier in Oostenrijk stopt de politie actief mensen die met meer dan 1 lopen op straat.. anderzijds de trams zijn nooit zoo leeg geweest :P

[Reactie gewijzigd door GanGStaR op 23 juli 2024 20:35]

A1 is natuurlijk wel de grootste van de top 3. Ik ben alleen wel benieuwd of ze alle 4G verbindingen die met de zogenaamde würfel (4G modem) er uit gefilterd hebben. Vooral buiten de grote steden is de dekking van glasvezel of adsl niet geweldig. Met een koperlijntje zou ik max 16 mbit halen, nu met de 4g model het 5 voudige en ondanks de vele thuiswerkers blijft het best stabiel.

Offtopic: de regels zijn zeker strikt hangt denk ik wel af waar je bent, we hebben vandaag nog een fijne wandeling gemaakt door het dorp en zijn twee keer door onze locale veldwachter ingehaald, behalve een vriendelijke knikje geen commentaar.
Inderdaad voor die momenten heb ik een simpel 4g usb modem lol. Ook plaatsten net naast Wenen heb zeer langzame verbindingen.
Ik vind het een goede zaak dat (deze) landen hier open over zijn.
Volgens mij gebeurt dit wereldwijd al jaren dagelijks met oa. Google navigatie/traffic functie.
Deze volgt "alle" mobieltjes en ziet zo waar het vertraagd/doorrijd. Hoe precies? Geen idee, maar het werkt over het algemeen vrij nauwkeurig.
Zie het kunstproject van die gast in Berlijn laatst. ;)
Het verschil is dat die data bij Google terecht komt. Daar Google die data niet zomaar ter beschikking stelt, moet men het doen met de middelen die binnen de eigen landsgrenzen wel ter beschikking staan.
Ehm, ik zou zeggen open Google navigatie en zet de traffic layer aan. Die data deelt Google dus wel. Met iedereen zelfs. In de vorm van filevoorspellingen en mogelijkheden deze te ontlopen.

Ik snap echter je punt wel. Maar je kan ook doorslaan in paniek over wat er allemaal mee zou kunnen gebeuren.
Het is echt niet zo dat de NL telecom providers geen idee hebben waar alle mobieltjes zijn ofzo. Die weten dat precies namelijk, anders zou het hele systeem niet werken.
Die functie is voor dit doel niet bruikbaar. Er zit namelijk een enorm algoritme achter waarin ook voorspellingen een rol spelen. Het is echter wel een vorm van informatie delen. Daar heb je gelijk in.

Google traffic blijk je ook te kunnen beïnvloeden. Ik las laats een artikel van iemand die het sluipverkeer door zijn straat beu was en met een kruiwagen vol mobieltjes door de straat is gaan lopen om een file te simuleren.
Feit is, je hebt Google daar toestemming voor gegeven (ergens in de kleine lettertjes natuurlijk maar je hebt het wel gedaan). Ik heb de overheid nooit toestemming gegeven om mij te tracken, dat gaat altijd volgens een rechterlijk bevel als de politie dat wilt doen.

Dit is gigantische dataverzameling zonder dat je daar mee hebt ingestemd, dat is waarvoor de AVG is gemaakt. Als het coronavirus voorbij is hoe weet je dan dat deze gegevens nergens anders voor gebruikt gaan worden?

Het is allemaal vanuit goede aard maar beginselen zijn dat vaak en slaat dan door.
Ten bate van het algeheel belang...?
En ben je het er niet mee eens... Is zo simpel....
Laat je mobiel thuis.
Duitse providers delen ook al GSM data.
(Telekom schickt Handydaten ans RKI.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.