Fablab helpt ziekenhuis Italië met 3d-geprint ventiel voor beademingsapparatuur

Een fablab heeft een Italiaanse ziekenhuis in nood geholpen met het regelen van een 3d-printer om een ventiel voor beademingsapparatuur voor de intensive care te fabriceren. Het ventiel functioneerde en kon ingezet worden bij de beademing van covid-19-patiënten.

Massimo Temporelli, oprichter van het fablab in Milaan, kreeg vrijdagochtend een telefoontje van een redacteur van Giornale di Brescia, een krant in een van de zwaarst door covid-19 getroffen regio's van Italië. Een fablab is een gezamenlijke werkplaats waar makers apparaten zoals 3d-printers en lasersnijders kunnen gebruiken. De redacteur vertelde dat het ziekenhuis in Brescia dringend ventielen nodig had voor beademingsapparatuur op de intensive care. De vaste leverancier kon deze niet tijdig aanleveren, schrijft hij op Facebook.

Volgens hem zou uitblijven van een oplossing levens kosten. De redacteur vroeg hem of het mogelijk was het ventiel te 3d-printen. Temporelli belde daarop met fablabs en bedrijven en vond een bedrijf dat bereid was een 3d-printer naar het ziekenhuis te brengen. Daar maakten ze een ontwerp van het ventiel en produceerden dit.

Vrijdagavond meldden ze dat het onderdeel functioneerde. "Momenteel worden tien patiënten bij het ademen begeleid door een machine met een 3d-geprint ventiel", schrijft de ingenieur. Hij stelt aan makers voor om zich te organiseren om ze op verzoek te kunnen printen, via het Italian Labs-netwerk van fablabs in het land.

Afgelopen weekend zijn daarnaast nog eens honderd ventielen door een lokaal bedrijf bezorgd. Deze zijn volgens 3dprintingmedia gemaakt op basis van lasersintering. Tegen Il Fatto Quotidiano zegt de directeur van de gezondheidsorganisatie van de regio Brescia dat er waarschijnlijk iemand boos wordt omdat er octrooi op het ontwerp van het onderdeel rust. "Maar mensen sterven hier, we kunnen niet stoppen."

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-03-2020 • 10:43

124 Linkedin

Submitter: Jay-v

Reacties (126)

126
116
51
13
2
40
Wijzig sortering
Wil je bijdragen (met cad skills of iets dergelijks): https://www.projectopenair.org/
Ik probeer te vinden hoe ik kan bijdragen, maar als ik mij via slack aanmeld, staat er dat een abbo ca 58000 dollar kost. Heb jij enig idee waar ik mezelf nuttig kan maken als pcb/schema/embedded engineer?
Je kan het hier proberen: https://app.jogl.io/project/121#about helaas heb ik zelf ook niet meer informatie.
Ik heb geen slack, en de discussie onder dit artikel is al ergens anders heen ge-escaleerd. Heb jij een idee wat iemand met een 3D printer in NL eventueel nu of straks kan gaan doen? Ik ga er voor het gemakt even van uit dat wat in Italie te kort is ook hier als eerste in tekort zal zijn.
Nee, eerlijk gezegd heb ik geen idee.
Quote:
Tegen Il Fatto Quotidiano zegt de directeur van de gezondheidsorganisatie van de regio Brescia dat er waarschijnlijk iemand boos wordt omdat er octrooi op het ontwerp van het onderdeel rust. "Maar mensen sterven hier, we kunnen niet stoppen."

Als je als patent eigenaar een beetje gevoel in je botten hebt, geef je het design voor een half jaar vrij voor dit soort situaties.
De fabrikant weigerde helaas de ontwerpen af te geven die het 3D-printingproces hadden kunnen versnellen:

https://twitter.com/ManyS.../1239205830794317824?s=19
Daar waar de fabrikant zich van een goede kant had kunnen laten zien hebben ze er op deze manier ook een zooitje van gemaakt.

Maar je moet niet vergeten dat zulke fabrikanten moeten voldoen aan strenge eisen en regels om überhaupt spullen voor de gezondheidszorg te mogen leveren. De overheid had hier op tijd moeten inspringen en ervoor te zorgen dat de fabrikant eenvoudig hun productieproces had kunnen vereenvoudigen en op deze manier wel snel en gemakkelijk onderdelen had kunnen leveren. Of eventueel andere bedrijven had kunnen inschakelen voor de productie.

Begrijp me niet verkeerd ik vindt het belachelijk dat er mensen zijn die in dit soort crisis situaties een extra slaatje eruit durven te slaan. Maar dit soort berichten laten alleen maar een kant zien van de situatie.

De tekorten voor de gezondheidszorg worden alleen maar veroorzaakt doordat bedrijven en ziekenhuizen voor een dubbeltje eerste rang willen zitten. De meest basale maar toch zo belangrijke producten worden niet gemaakt in Europa en daar waar ze wel gemaakt worden zijn ze over het algemeen te duur voor de meeste ziekenhuizen.
Maar we betalen wel duizenden euro's voor medicijnen die maar een keer gebruikt worden, omdat bedrijven het nodig vinden om hier een slaatje uit te slaan. Daar waar veel mensen werken in de gezondheidszorg omdat ze het een roeping vinden zijn er jammer genoeg ook velen die op deze manier denken veel geld te kunnen verdienen. Het wordt eens tijd dat de wereld en overheden deze bedrijven hard aanpakken. Maar marktwerking is hoe het volgens onze overheid allemaal geregeld moet zijn en daardoor krijg je dit soort praktijken.

Ben blij dat er nog bedrijven en mensen zijn die wel inspringen in deze crisis situatie en op deze manier de mensen goed kunnen helpen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 16 maart 2020 15:26]

Nou, de fabrikant heeft gereageerd en dreigt nu met een rechtzaak :+

https://www.techdirt.com/...er-threatens-to-sue.shtml

Blijkbaar vragen die lui €10K per ventiel...
Dat was natuurlijk wel te verwachten en als het ziekenhuis en de overheid slim zijn slaan ze de handen in een en pakken dit bedrijf eens goed aan. Nog beter zou zijn als het bedrijf Europees aangepakt wordt als er meerder landen afhankelijk zijn van deze producten. Publiekelijk zullen ze al met de grond gelijk worden gemaakt, en ik hoop dat de media ook van andere landen dit op pikt.

Waardoor is de gezondheidszorg toch zo duur? Omdat het blijkbaar mogelijk is om dit soort ventielen voor zo veel geld aan te bieden. Dit moet toch gewoon onmogelijk gemaakt worden. Zullen er dan ook echt geen andere alternatieven zijn? Ik weet niet wat dit ventiel nu precies zo bijzonder maakt, maar ik kan mij niet voorstellen dat het product nu echt zo bijzonder is, hoe kan men het anders met een 3d printer namaken.

Bedrijven die geld en energie steken in het ontwikkelen van innovatieve producten mogen best geld verdienen, maar niet over de rug van anderen en al helemaal niet in noodsituaties. Zoals ik voorheen al zei is het voor veel mensen ook een roeping om mensen te helpen in de gezondheidszorg, dit soort bedrijven laten jammer genoeg exact het tegenover gestelde zien.

Misschien moet men eens goed kijken naar het octrooi en proberen deze nietig te laten verklaren. Veel octrooien zijn puur een geld kwestie en brengen helemaal niet de vernieuwing zoals ze zich voordoen.
Advocaat van de duivel

Wij hebben zelf de partijen in het kabinet geholpen die
- deze handelsverdragen hebben goedgekeurd.
- voor privatisering van de gezondheidszorg zijn.
- schadeclaims 10x de gemiste omzet rechtvaardigen.

Had u dit alles niet gewild, dan heeft u de afgelopen 20 jaar liggen slapen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. Nu moet u maar op de blaren zitten en het geld ophoesten.
Ik ben het met je eens dat wij hiervoor gekozen hebben. Aan de andere kant kan je ook geen keuzes maken gebaseerd op dat er toevallig ooit (dus vele jaren) een Coronavirus (waar toen nog nooit van gehoord is) komt en het dus problemen geeft.
Ik ben het met je eens dat wij hiervoor gekozen hebben. Aan de andere kant kan je ook geen keuzes maken gebaseerd op dat er toevallig ooit (dus vele jaren) een Coronavirus (waar toen nog nooit van gehoord is) komt en het dus problemen geeft.
Dat kan wel. Luister hier naar experts aan het woord.

In de voorlaatste podcast zeggen ze heel duidelijk dat er maar 1 enkele reden is, waarom er nu op dit moment geen vaccin is dat tegen vele corona varianten (inclusief SARS2) actief werkt: gebrek aan investering in onderzoek naar anti-corona vaccins. Het is immers 2020 en het ontwikkelen van een vaccin dat actief is tegen een breed scala aan varianten van een virus is geen magie of geluk meer; het is gewoon mogelijk met voldoende middelen. Science.

Deze corona uitbraak met gebrek aan vaccin is onnodig en een direct resultaat van politieke beslissingen uit het verleden.

Nogmaals: een vaccin dat breed werkt tegen alle (of vele) corona varianten had er al lang kunnen zijn. Nee, sterker nog: dat vaccin is er al. Meerdere vaccins zelfs. Van verschillende bedrijven die op verschillende manieren werken. Het moet nu alleen nog getest worden. Het feit dat dit nog niet gebeurd is, ligt nogmaals aan gebrek aan investeringen in onderzoek.

De keuze is o.a. in Nederland (o.a. CDA en VVD) in het verleden duidelijk genomen om ontwikkeling van medicijnen en vaccins grotendeels over te laten aan bedrijven. Bedrijven gaan pas investeren in ontwikkeling als het te laat is: als de pandemie uitgebroken is. En dat is precies wat we hier zien.

Als de overheid zelf de ontwikkeling op zich zou nemen was dit niet gebeurt. Dit geldt voor Nederland, heel Europa en de VS en in mindere mate China die in de afgelopen jaren juist keihard is gaan investeren in o.a. medisch onderzoek. Too little too late.

Jammer dat hier op het nieuws met geen woord over gerept wordt. Dit is geen nieuws. Deze realisatie is maanden/jaren oud.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 16 maart 2020 21:35]

Dat de overheid nu de fout in gegaan (van wat ik van jou bericht begrijp) bedoelde ik niet. Ik wat ik schreef was voor het stukje dat @Eonfge geschreven heeft.
Had u dit alles niet gewild, dan heeft u de afgelopen 20 jaar liggen slapen tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. Nu moet u maar op de blaren zitten en het geld ophoesten.
@Eonfge zegt eigenlijk dat het onze eigen schult is omdat wij de kabinet van 20 tot en met nu zelf hebben gekozen. Maar aangezien niemand in de toekomst kan kijken vind ik niet dat het echt onze schuld is omdat we toevallig 1 scenario hebben wat dus problemen geeft. Lijkt mij ieder geval niet dat je overal rekening mee kan houden met keuzes maken zoals bij de verkiezingen van de kabinet.
Geen zorgen hoor... Dit is ook direct van toepassing op de meeste andere vaccins, medicaties en medische apparatuur. Leuk voor Akso-Nobel en Philips, maar Afrika zal het uiteindelijk 20 jaar moeten doen zonder een ebola vaccinatie omdat het patent uit 2003 nog niet verlopen is.

Misschien is Corona in dat opzichten wel goed: Nu worden ook Nederlanders, en niet anonieme ondervoede Afrikanen, met de neus op de feiten gedrukt hoe octrooien nogal wat macht naar enkele partijen verschuiven.

Ebola vaccin op de plank... Gelukkig zijn ze in 2016 eindelijk begonnen met testen en is het december 2019 goedgekeurd. Nog 4 jaar wachten en we kunnen het gaan verspreiden.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 16 maart 2020 11:46]

De makkelijkste manier om Ebola uit te roeien was een stel patiënten naar Amerika of Europa verschepen. Ik vermoed dat het dan lekker snel zal gaan.

Overigens je leest nu van zoveel kanten dat er mogelijk een medicijn is of vaccin. Waarom werken we niet samen, één groep (in ieder geval in Europa) die al hun bevindingen deelt. Zsm het oplossen met overheidsgeld kunnen we daarna er wat geld voor vragen in de toekomst. Dit komt dan ten goede van de EU begroting en iedereen is blij.
Waarom werken we niet samen, één groep (in ieder geval in Europa) die al hun bevindingen deelt.
Medische centra en universiteiten wereldwijd doen dat al sinds "Wuhan". Met overheidsgeld dus.
Mede dankzij dat hebben we nu zulke snelle testmethoden.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 maart 2020 14:14]

De makkelijkste manier om Ebola uit te roeien was een stel patiënten naar Amerika of Europa verschepen. Ik vermoed dat het dan lekker snel zal gaan.
Hoe roei je een ziekte uit door patiënten te verplaatsen naar dichtbevolkte gebieden? :?
ehm.. dat ze dan de vaccins wel belangrijk genoeg vinden om het aan Afrika te geven ofzo?
Als er europeanen sterven is het een stuk winstgevender om een vaccin te ontwikkelen.
Waarom werken we niet samen, één groep (in ieder geval in Europa) die al hun bevindingen deelt.
Geld. De eerste die een werkend vaccin tegen Corona heeft kan flink cashen.
[...]
Geld. De eerste die een werkend vaccin tegen Corona heeft kan flink cashen.
Denk het niet.
Hooguit een goede naam neerzetten.
De urgentie voor een Corona vaccin is dusdanig hoog dat je geen patenten etc. kunt regelen voordat je de grootschalige verspreiding zou moeten doen.
Zelfs al zou er een patent op rusten (even aangenomen dat het al op een plank zou liggen te verstoffen bijv. maar nog onbekend dat het het middel is hiervoor), dan is de urgentie zo groot dat men eerst gaat produceren en later wel eens kijken of en hoe er betaald gaat worden.

"Beter achteraf excuses maken dan vooraf toestemming vragen" is hier wel van toepassing vermoed ik.
En nu probeert Trump het alleen recht te kopen voor een Vaccin voor CoVid 2019:
‘Trump aast op Duitse firma die vaccin ontwikkelt en wil exclusieve rechten voor VS
Curevac heeft zijn dikke middelvinger opgestoken naar Trump.

De voormalige CEO die een privégesprek met Trump had is 10 dagen geleden, zonder opgaaf van redenen, van haar functie ontheven.

De oprichters zitten weer in de zadel. En het vaccin wordt in een gezamenlijke (wereldwijde) effort ontwikkeld.

Bron:
https://www.tagesspiegel....r-herbst-an/25647130.html
Nvm

[Reactie gewijzigd door pauldebruyne op 17 maart 2020 17:45]

Lijkt me dat dat pas mag als er wel geleverd wordt. Als ze niet kunnen(/willen???) leveren kunnen ze hooguit een redelijke vergoeding dan wel gemiste inkomsten vragen. Geen vermenigvuldigingsfactoren of andere onredelijke boetes. Ze zouden zelf beboet moeten worden voor het niet kunnen leveren!
Er zijn 10 andere opties in geval van nood.

In casu sterven mensen bij bosjes omdat iemand zo egoïstisch is om extra hulp in te schakelen.
Zoals ik al elders reageerde... dat is heel gebruikelijk. zo zijn er in de ebola uitbraak van 2013-2016, ten minste 12.000 mensen dood gegaan terwijl er een vaccin octrooi uit 2003 stamt.

Volgens mij vinden de meeste mensen het nu vooral vervelend dat zij ditmaal in de slachtoffer rol zitten en niet in de dader rol.
Maar niet het octrooi was het probleem, maar het feit dat er geen geld was om humane testen te doen. Arme Afrikaantjes gaan dat geld niet ophoesten en jij en ik ook niet, want we hebben er hier geen last van.
De verkiezingsuitslagen van 2012 en 2017 zijn compleet anders van elkaar, maar we worden nog steeds door dezelfde man geregeerd. Is het dan nog wel de schuld van de kiezer of het systeem?
Ik was het niet! :X

En laten we ook wel wezen, de manier hoe de Eerste Kamer in elkaar zit moedigt dit als maatschappij ook wel aan:

https://www.elsevierweekb...nooit-schandaal-1727648W/
Ja dat krijg je als het volk de Eerste Kamer niet direct zelf kan kiezen. Vind het totaal niet passen in een democratie. Ook dat we geen burgemeester kunnen kiezen overigens. Maar we dwalen af.
Gewoon prachtig voorbeeld van hoe kapitalisme werkt. Denk niet dat enkele keuzes in de politiek de afgelopen 20 jaar verschil hadden gemaakt in deze.
Dat heeft, hoop ik, alles met verantwoordelijkheid te maken. Als zo’n ventiel nu faalt en daardoor komt iemand te overlijden, wie is dan de schuldige? In de zorg is men nooit zo’n fan van dit soort niet-gecertificeerde oplossingen. Wij hadden een apparaat staan op het werk waarvan de batterij op het moederbord leeg was geraakt. Hierdoor onthield het apparaat de datum/tijd niet meer en ontstonden problemen. Zelf openschroeven en een nieuwe batterij er in plaatsen mocht niet, dus nu staat er een nieuw apparaat à 60.000 euro.
Nu weet ik niet hoe het wettelijk zit. Maar voor mij gevoel is er dan niemand schuldig ieder geval. Zou de ziekenhuis dit gedaan hebben om kosten te besparen dan zou ik zeker de ziekenhuis en diegene die het geprint geeft de schuld geven. Maar nu is het een kwestie van de mensen zouden al overlijden als dit niet gedaan zou zijn. Misschien zou het wel handig zijn als de nieuwe ventielen er zijn om die dan wel te plaatsen.

Edit: dure batterij vervanging trouwens. Kon het bedrijf van de machine niet zelf de batterij vervangen dan?

[Reactie gewijzigd door Daoka op 16 maart 2020 13:13]

Het staat op twitter. Dan zal het wel waar zijn. ...
Er hadden (al veel eerder) wetten moeten zijn waarbij je octrooien en patenten mag schenden wanneer het het algemeen belang behartigd.

Voorbeelden zouden bv kunnen zijn een geneesmiddel voor kanker. Maar ook een geneesmiddel voor andere dodelijke ziektes (zoals deze).

Het kan/mag niet zo zijn dat door een patent er onnodig mensen sterven. Je moet natuurlijk erg oppassen hoe ver je hier in wil gaan. Maar hieronder zouden ook flink wat graai activiteiten kunnen vallen. Zoals het absurd verhogen van medicatie kosten etc etc.
Ben het volledig met je eens hoor. Maar aan de andere kant zie ik ook de risico in dat bedrijven stoppen met / minder snel starten met onderzoeken naar geneesmiddelen. Want waarom zou je onderzoek en ontwikkeling doen als een ander bedrijf zo maar het mag overnemen en goedkoper kunnen verkopen omdat ze de onderzoek niet hoeven terug te verdienen. Of het omgekeerde gedachte natuurlijk. Waarom zouden wij de onderzoek en ontwikkeling doen als we dit een ander bedrijf kunnen laten doen.

Dus ik vraag me af of dit echt ten goede is voor toekomstige ziektes.
Dat zou ik zelf oplossen met een extra wet dat in crisistijd alleen voor de kostprijs zulke octrooien geschonden mogen worden. Geen winst dus. Degene met het octrooi mag wel winst maken?

0 marge betekend dat ze het echt uit puur hart (maar ik merk: wat bedrijven vaak niet hebben, of doen alsof) zouden moeten doen, misschien voor een positieve reputatieboost.

Dir zou het mogelijk maken om bv vrijwilligers/ziekenhuizen/hulpdiensten de mogelijkheid te geven om ziekenhuizen en crisisgebieden te steunen dmv vrijwilligerswerk.

Ik verzin maar wat, ik ben geen economisch of wettelijk expert.
Er zijn zeker dingen voor te verzinnen voor in crisistijd. Maar @Kevinp had het ook over kanker. En ook al is het levensbedreigend voor de mensen die het hebben het veroorzaakt geen crisis in de maatschappij. En daar ging eigenlijk mijn stukje over. Zou het beter zijn als medicijnen geen patent mogen hebben? Voor eventjes misschien wel. Maar dan denk ik dat we er in de toekomst spijt van krijgen omdat er te weinig onderzoek gedaan wordt omdat het niet meer winstgevend is.
Vroeg me al af hoe ze zo snal aan een 3d ontwerp kwamen. Maar zo ingewikkeld ziet het onderdeel er niet uit. Geef mij een 3d pakket en een schuifmaat en 1 dag :-)
Het ontwerp ziet er misschien niet te ingewikkeld uit maar ik zou het toch liever niet nabouwen. Ieder geval niet in hun situatie waar er toch mensenlevens in gevaar brengt. Als het faalt dan zou je misschien wel met schuldgevoel lopen. En het besef van als ik het niet geprobeerd had waren ze evengoed dood geweest of ik heb me best gedaan zou mij denk ik dan niet helpen.
Je krijgt meer spijt van dingen die je nagelaten hebt, dan van dingen die je geprobeerd hebt, maar niet gelukt zijn (mag je van me op een tegeltje zetten).
Ben ik met je eens. Maar daarom ben ik nog wel blij dat ik niet in de situatie stond.
Ik hoop eigenlijk dat er nog juridische stappen genomen kunnen worden tegen dit bedrijf. Ik snap dat ze uiteindelijk een vergoeding willen van een product waar een patent op rust, maar dat kunnen ze ook achteraf op andere manieren regelen en mensenlevens voorrang te geven aan juridisch en financieel belang.
En dan te bedenken dat Trump een eventueel vaccin wat in Duitsland wordt ontwikkeld wil opkopen en vervolgens exclusief voor de VS houden... Ik zou het bijna als oorlogsverklaring zien naar de rest van de wereld. Moedwillig een oplossing achterhouden met als enige doel om in andere landen de hoeveelheid slachtoffers te laten stijgen. Het produceren van een vaccin is namelijk helemaal niet effectiever als het enkel voor 1 land wordt gedaan.
In dat geval zou de rest van de wereld wat mij betreft ALLE amerikaanse patenten ongeldig mogen verklaren, dus ALLE, niet alleen wat betreft geneesmiddelen.
opkopen is niet achterhouden.

Trouwens ...

A US official told AFP on Sunday that the report was “wildly overplayed”. “The US government has spoken with many [more than 25] companies that claim they can help with a vaccine. Most of these companies already received seed funding from US investors.”

The official also denied the US was seeking to keep any potential vaccine for itself. “We will continue to talk to any company that claims to be able to help. And any solution found would be shared with the world,” the official said.
De artikelen gingen over opkopen en exclusief voor de VS houden. Maar goed dat officiële kanalen nu zeggen dat dit niet willen doen.
Ik denk dat een patent-troll smult bij dit soort situaties, laat de mensen lekker het octrooi breken en dan kunnen ze later de hoofdprijs gaan binnenharken.
Ik denk niet dat ze ver komen als dit voor een Europese rechter gebracht wordt. Patenten zijn leuk maar niet ten koste van mensenlevens in een crisissituatie.
Zie zelfs in de VS, de nummer één op het gebied van vrije handel, waar tijdens een noodsituatie hamsteren om door te verkopen niet in dank wordt afgenomen. 'Price gouging' wordt afgestraft, en regulerende instanties zetten grote partijen onder druk om het te voorkomen.
En ze pogen direct een ontwikkeld vaccin op te kopen voor exclusief eigen gebruik.
"Ze" is Trump, niet het hele land. De VS zit in de situatie waarbij de ene kant van de overheid de andere kant tegenwerkt. Zie ook de Amerikaanse achterneef van Lubach, die uitlegt dat Amerikanen beter kunnen luisteren naar het CDC en niet naar de president.
"Ze" hebben Trump gekozen. Net als wij onze regering hebben gekozen. En als het tegenzit gaan "ze" hem straks weer kiezen :'(
Ik denk dat een patent-troll smult bij dit soort situaties, laat de mensen lekker het octrooi breken en dan kunnen ze later de hoofdprijs gaan binnenharken.
Er zijn altijd van die laffe mensen die misbruik maken van een situatie. Zulke mensen mogen van mij kei en keihard gestraft gaan worden.

Ik zou alle rechtzaken die betrekking heeft tot medische noodzaak door het coronavirus gelijk nietig verklaren!
Geldt dat niet voor alle patenten in de medische wereld? Je verdient geld aan het leed van anderen. Waarom zou dat in het geval van een virus uitbraak opeens niet meer mogen? In dit geval is het een leveringsprobleem maar wat let de mensen die het product nu illegaal produceren er van om de kosten voor het patent alsnog te betalen? Er is toch vraag naar en het ziekenhuis betaald daar normaal gesproken ook al voor. Desnoods dekt de overheid de kosten.
Je kan ook van het goede uit gaan.

Bedrijven ontwikkelen iets om mesnen in leven te houden/te gegenzen. Dat is niet over het leed van andere.

Nu kan je je qua prijssteling soms wel eens afvragen hoe dat precies zit. Want veel geld komt volgens mij nog altijd van goede doelen en overheden.

Ook het verhogen van prijzen met 100% door een overname zijn nooit te rechtvaardigen. of een iets betere versie op de markt te brengen (ander bindmiddel) en het oude niet meer te maken nadat patenten verlopen zijn.

Echt veel goede zullen er niet meer zijn. Maar hopelijk veranderd dit stukje de hele zaak.
Anoniem: 14842
@Kevinp16 maart 2020 16:26
Je kan ook van het goede uit gaan.
Je kunt van het goede uitgaan, maar in dit geval heb je het dan wel mis.
De farmaceutische industrie is de meest winstgevende industrie ter wereld. Laat je niet misleiden (mislijden?...): dit is dus ná aftrek van alle research and development kosten!

Tweede is gek genoeg tabak en drank. Zie je daar ook een link? De oplossing voor leed veroorzaakt door de twee andere meest winstgevende takken is het meest winstgevend. Dat verklaart de lobby voor alcohol/tabak ook wel denk ik.

BRON
In ieder geval tot je weer kunt leveren. Die fabrikant heeft geïnvesteerd in ontwikkeling en klinische tests van het product en in productiegereedschap en waarschijnlijk ook in allerlei maatregelen om steriel te kunnen fabriceren en verpakken. Zo'n bedrijf leeft van dit soort producten dus een half jaar lijkt me onrealistisch. Maar zolang ze zelf niet (voldoende) kunnen leveren is er ook geen sprake van gederfde inkomsten als tijdelijk de behoefte wordt bijgeprint.
Als je als patent eigenaar een beetje gevoel in je botten hebt, geef je het design voor een half jaar vrij voor dit soort situaties.
...en dan krijg je lui die van de vrijstelling profiteren om massaal het octrooi te schenden en op die korte termijn voorraden voor 10 jaar te verkopen aan ziekenhuizen in de hele wereld.
In dit geval bestaat het octrooi even niet, lijkt me niet meer dan logisch toch..
Als Rutte vanavond iedereen vraagt om 3 weken lang onbetaald thuis te zitten, reageer je dan ook zo? Het is erg makkelijk om de inkomsten van een ander overboord te gooien vanwege je eigen idealen.
Ja vergelijking slaat nergens op, maar ik zeg: ja. Men kan niet leveren, verliest enkel extra inkomsten, en mensenlevens stel ik boven economisch belang. Geen twijfel.
Ze kunnen niet leveren dus verliezen toch ook geen inkomen?
Sorry, maar omdat jij geen filmpje kan kijken gaan er geen mensenlevens verloren,...
Wat een kromme vergelijking weer.
Ze kunnen een levensnoodzakelijk product niet leveren in een noodsituatie, is letterlijk een situatie van nood breekt wet...
Ever heard of america's most hated man?
Als het geen Trump is 🙂, ja.

Die heeft minimaal 7 jaar cel gekregen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Shkreli

[Reactie gewijzigd door Iblies op 16 maart 2020 11:44]

Vanwege fraude, niet vanwege de patenten
Natuurlijk...
Het "baby-pia" verhaal in BE gehoord? €2.000.000 voor een geneesmiddel.
Dokken of geen geneesmiddel.
Voor één keer is dit de juiste term. Een dosis geneest de patient. Dan is die prijs toch iets meer gerechtvaardigd.
Quote:
Tegen Il Fatto Quotidiano zegt de directeur van de gezondheidsorganisatie van de regio Brescia dat er waarschijnlijk iemand boos wordt omdat er octrooi op het ontwerp van het onderdeel rust. "Maar mensen sterven hier, we kunnen niet stoppen."
Het kan natuurlijk ook dat er helemaal niemand boos is omdat die octrooihouder zelf zieke familieleden of vrienden heeft en zich drie slagen in de rondte werkt. Maar ja, lekker quootje waardoor nu heel tweaker los gaat op die hufter van een fabrikant.

Terwijl die directeur waarschijnlijk een corrupte italiaan is die niet genoeg spullen heeft omdat hij met z'n vriendjes daarvoor bedoeld geld allemaal in eigen zak heeft gestoken. Wat een onzin draadje is dit aan het worden.
Of er octrooi rechten zijn geschonden bepaald de "rechter" !
Klopt en de rechter kijkt ook naar de omstandigheden.
Ik sta ervan te kijken dat de fabrikant de orders niet kan vervullen. Niemand kan zeggen dat dit niet te voorzien zou zijn. Dat vind ik best grove nalatigheid aangezien het fabriceren van deze machines met hun benodigde verbruiksartikelen per patiënt toch ook een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

In principe zijn er ook geen verminderde inkomsten, aangezien er door de fabrikant niet geleverd kan worden. Die mensen kunnen niet wachten en daarom kun je niet iemand laten overlijden terwijl je dat zou kunnen voorkomen door iets te overtreden wat in dit geval veel minder zwaar weegt dan een zaak van leven of dood.

Geen rechter die dit helemaal zwart-wit gaat behandelen.
Ik verwacht ook niet dat er vanuit de octrooihouder iets gedaan gaat worden in dit geval.
Selective Laser Sintering is de correcte term. Poeder dat verhardt door een hittebron op te richten

https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_laser_sintering

Selective laser sintering (SLS) is an additive manufacturing (AM) technique that uses a laser as the power source to sinter powdered material (typically nylon or polyamide), aiming the laser automatically at points in space defined by a 3D model, binding the material together to create a solid structure.
Het is wat verwarrend, het gele prototype op het eerste plaatje is gemaakt dmv FDM 3D printen. De grijze modellen die echt gebruikt gaan worden zijn gemaakt dmv SLS printen :p.
Je ziet bij de gele duidelijk de 'laagjes'
Anoniem: 30722
16 maart 2020 10:49
Geweldig dat dit lukt in deze tijden.
Octrooi aan de kant schuiven, zorg voor later... heerlijke burgerlijke ongehoorzaamheid
en nu zie je waarom octrooien niet werken, het is een achterhaald systeem van toen slimme machteloze burgers moesten toezien hoe grootindustriëlen en adel hun vindingen jatte om er zelf rijk mee te worden.

Nu zijn het die laatste 2 die deze octrooien inzetten om de arme slimme boer buiten spel te houden. **

Ik wil daarmee zeker niet zeggen dan Intellectueel werk onbeloond moet blijven, maar het 'eigendom' ervan is vaak een verwrongen iets. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de patenten die voortvloeien uit gesubsidieerd werk van universiteiten.

* Als jij kosten maakt om iets uit te vinden mag je die kosten terugverdienen,
* Als jij tijd besteed aan het bedenken van een goed concept mag je daar (loon) voor ontvangen.

~ Maar als jij iets ontdekt dat ten goede komt aan de maatschappij, of wanneer jouw werk na verloop*** van tijd zijn exclusiviteit verlies en het dus meer publiek is, behoort eigendom de maatschappij toe en dus niet langer aan jouw.
Iedereen die dat werk vervolgens gebruikt in de privésfeer is daarbij een schappelijke kleine vergoeding schuldig naar maatstaven van het maatschappelijk moreel besef. vergelijkbaar met de thuiskopie-heffing.
Iedereen die jouw vinding for profit inzet is een licentiebedrag verschuldigd die overeenkomt met de huidige maatstaven van redelijkheid.

het wordt tijd voor een herziening van het intellectueel eigendomsrecht


** een en ander een beetje gechargeerd ter verduidelijking
*** Die periode is niet al te lang geleden juist verlengt van ik meen 50 naar 99 jaar terwijl die juist had moeten worden ingekort naar: voor voor boeken, films en andere vertellingen 10 en muziek en andere creative espressie 5 jaar.
Voor software zou een uitzondering gemaakt moeten worden omdat deze gedurende lange tijd van bugfixes wordt vorzien, maar daartegenover zou een compatibillity-clausule moeten staan wanneer de software EOL of anderszinds unsupported wordt dat deze dan gefixed, of opensource gemaakt moet worden zodat mensen het kunnen blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 16 maart 2020 11:24]

Typisch weer een tweaker uitpraak: 'het is een achterhaald systeem'... Nee dus, het is helemaal geen achterhaald systeem. Het is een systeem dat goed werkt en juist zorgt dat er nog veel geld in onderzoek wordt gestoken.
Ik merk zo vaak dat als het een tweaker niet zint, dat ze dan zeggen 'achterhaald' of 'niet meer van deze tijd'..

Maar joh, is zo makkelijk om te belissen over zaken van andere mensen..
Hoe snel gaat dat tegenwoordig, dat printen van deze ventielen? Kan me voorstellen dat dat ook nog wel even duurt.

[Reactie gewijzigd door MikeyMan op 16 maart 2020 11:05]

Natuurlijk neemt dat ook zijn tijd, maar 'traag' is nog altijd sneller dan 'niet'.
Het gaat hier enkel om dit type printers:

https://all3dp.com/1/best-sls-3d-printer-desktop-industrial/


3D printen is een verzamelnaam voor enkele processen waar producten uit laagjes worden opgebouwd. FDM is het vriendelijkst geprijst voor consumenten, daar print je vanaf een rol plastic (soort van touw 1.75mm dik) dat word verwarmd in de printkop en er vervolgens uitgedrukt door een stepper motor.

SLA printen gaat met resin, een vloeistof, die gehard word door een uv licht. Je moet het zien als een bad met resin waar een plaat langzaam in omhoog gaat die het resin laag voor laag opbouwd ondersteboven.

Hier is gebruik gemaakt van SLS, dat is een proces waar poeder word verhard door een laser.
Op een huis-tuin-en-keuken 3dprinter kost een grote print toch minimaal een uur of 2. Snelheid verhogen kan wel, maar dat gaat wel ten koste van de nauwkeurigheid en stevigheid.

Wat ik me ook afvraag: in een ventiel zit meestal ook een veer en een afsluitklep met een rubberen ring. Het lijkt me sterk dat deze ook ge-3dprint zijn.
Maar er kunnen natuurlijk wel meerdere tegelijkertijd geprint worden, meerdere op 1 plaat gaat nog altijd sneller dan hetzelfde aantal per stuk op 1 plaat. Die andere materialen zijn mogelijk gewoon nog wel in grote bulk leverbaar.
Met een filament 3dprinter is het printen van een enkel voorwerp een stuk efficiënter dan meerdere voorwerpen tegelijk te printen, uit eigen ervaring:
- Het wisselen van object betekent dat je extra horizontale of verticale verplaatsingen hebt van de printkop of printbed en verplaatsingen kosten nu eenmaal tijd.
- Net voor het wisselen van object (voor de verplaatsing) moet het filament teruggetrokken worden, wat ook weer tijd kost.
- De kwaliteit wordt minder bij het wisselen omdat er draadvorming kan ontstaan doordat de extruder altijd wat nalekt.

Het voordeel van meerdere objecten tegelijk printen is dat je zelf minder vaak de printer hoeft op te starten (zorgen dat printbed schoon is en het filament op beginpositie is doorgevoerd).
Nood breekt wet vind ik. Goed dat mensen elkaar zo helpen. Hopelijk gaan we dat hier ook doen.
Precies. Zolang de vaste leverancier niet aan de vraag kan voldoen zou het ook wel zo sympathiek als ze er een uitzondering voor maken en geen juridische stappen ondernemen.
en als ze wel juridische stappen ondernemen, dan gelijk aan de kant schuiven ivm maatschappelijk belang :)
of een tegenactie beginnen en voor iedere patient die door leveringsproblemen in levensgevaar zou zijn gekomen zonder deze oplossing, zo'n bedrijf helemaal uitzuigen met schadeclaims...^^
Nood breekt wet vind ik.
Als dat zo is, dan deugt de wet in beginsel niet.
Maar als er gewoon betaald wordt (voor het maken van de kopieën), is de wet dan wel overtreden?
Verder kan je je uberhaupt afvragen of het niet moreel verwerpelijk is om op zulke onderdelen octrooi af te dwingen.
Of iets moreel gezien klopt, vind ik veel belangrijker dan het hebben van een bepaalde wet.
Laten we het hopen.

Ik werd vanochtend op de snelweg alweer getrakteerd op een verschrikkelijke asociaal wie meende alle recht op het asfalt te bezitten.

In deze lastige tijden moeten we elkaar helpen en steunen waar mogelijk.
Ik werd vanochtend op de snelweg alweer getrakteerd op een verschrikkelijke asociaal wie meende alle recht op het asfalt te bezitten.
In deze lastige tijden moeten we elkaar helpen en steunen waar mogelijk.
Misschien was hij wel op weg naar het hospitaal?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 16 maart 2020 10:55]

Dan nog heeft hij/zij zich aan de verkeersregels te houden.
U zat naast Skyrunner? :?
Nee, en daar gaat het ook niet om.

Als je met extreme spoed naar het ziekenhuis moet, zijn er speciale wagens die tot 40 km/u boven de maximum snelheid, onder begeleiding van zwaailichten en sirene deze spoedrit mogen verzorgen.
Het voordeel van een dergelijke wagen (ook weleen ambulance genoemd) is dat er ook nog eens mensen aanwezig zijn die de patient in de gaten kunnen houden en zelfs acties mogen en kunnen ondernemen om de toestand van de patient te verbeteren. Die mensen noemen we ambulancepersoneel. ZIj zijn medisch opgeleid en hebben meer medische kennis en ervaring dan jij naar alle waarscijnlijkheid ooit zult vergaren (want hebben eerst enkele jaren op de spoedeisende hulp gewerkt).

Dus met spoed naar het ziekenhuis gaat per ambulance (of in extremis per helikopter). Als er echt spoed bij is en er zijn geen ambulances beschikbaar, wordt er vaak een motoragent als begeleider mee gestuurd.

Dus mijn punt blijft staan: Iemand die onbegeleid naar het ziekenhuis toe gaat, heeft zich gewoon aan de verkeersregels te houden.
Mijn reactie was sarcasme omdat u er niet bij was en dus reageert op een hypothetische situ gebaseerd op de reactie van Skyrunner die zich ergerde aan iemand die sneller was dan hem :z
Ehm nee.

Ik ergerde mij aan iemand (1 persoon, bestelbusje) die een andere verkeersdeelnemer op de bumper ging hangen, langdurig, om er vervolgens voorbij te gaan, af te snijden en op de remmen ging staan om zijn mede-automobilist af te straffen.

Triest dus, dat sommigen elkaar in deze tijden nog zo bejegenen, dat bedoelde ik.
Ik hoop dat je dat niet meent? Te hard rijden mag niet. Ook niet als je de boete maar betaalt. Maar blijkbaar ben jij dan zo iemand van wie ze direct het rijbewijs maar moeten innemen.

Die 10-15 minuten die jij op een ambulance taxi moet wachten, haal je makkelijk weer in als je wacht. En als jij zo asociaal, zonder bevoegdheid, zonder zwaailichten en sirenes, de wegen overvliegt met nog een paar honderd van die mensen die menen dat te mogen als ze maar betalen, kruispunten overvliegt, stoplichten negeert (wat ook daar betaal je voor als je die regel overtreedt) en daarmee jezelf, de patiënt, en anderen in gevaar brengt dan ben je echt niet goed bij je hoofd. Je bent emotioneel betrokken, zult geen goede beslissingen nemen en in het ergste geval eindig je tegen een paal, of nog erger: je rijdt mede weggebruikers dood. Trots zul je zijn!

edit:
Taxi moest natuurlijk ambulance zijn!

[Reactie gewijzigd door jpfx op 16 maart 2020 13:13]

regels zijn er om te overtreden
Nee.
te hard rijden mag: als je de boete maar betaalt
Nee.
Ga je niet wachten op een ziekenauto die eerst nog 10 tot 15 minuten nodig heeft om bij je te komen als je tenminste zelf ook de middelen beschikt (een geschikte auto) om door het verkeer te razen.
Als die ambulance er is kan er al zorg verleend worden. Hoe ga jij dat doen wanneer je door het verkeer raast?
gewoon je groot licht en je alarmlicht aan, en vervolgens 112 bellen
Mooi recept voor meer ongelukken. Hint: als jij denkt dat je met hoge nood kan rijden én een inhoudelijk gesprek kan voeren dan heb je het fout. En dat heeft niets met jouw (uiteraard ver vér bovengemiddelde) skills te maken, maar met de limitaties van elk menselijk brein op aarde. Daarnaast verblind je mensen met je groot ligt en zien overige weggebruikers niet welke kant jij op wilt gaan omdat je al je alarmlichten aan hebt.
en vragen om politie-begeleiding vanaf het punt dat dit mogelijk is.
De alarmcentralemedewerker zegt dan "Nee idioot" en vraagt je te wachten op de ambulance. Die er net zo snel is als de politie en die wél medische hulp kunnen verlenen.
ik heb situaties gezien waarin een leven gered had kunnen worden als men niet zou hebben gewacht op een ambu
Heb jij dat? Situaties, meervoud, gezien met je ogen? Je maakt wat mee zeg. En zet dat nou eens af tegen de situaties waarbij iemand als een dolle kip door het verkeer raast zonder medische hulp te kunnen verlenen en daardoor het redden van dat leven juist belemmert?
dus als het er ooit opaan komt en die ambu kan niet op tijd komen
Oh, zeggen ze de aanrijtijd er al bij tegenwoordig? Het lijkt net thuisbezorgd. Jij weet helemaal niet hoe lang dat gaat duren en dat weet niemand. Afstand is niet de enige factor.

Afijn, ik heb weer even wat kunnen typen. Je moet toch wat als je thuis moet blijven van de overheid :+

[Reactie gewijzigd door twiFight op 16 maart 2020 12:55]

Ze kunnen misschien niet precies zeggen hoe lang het duurt. Wel kunnen ze natuurlijk zien of er ambulances in dat alle beschikbare ambulances verder weg zijn of dat er 1 dichtbij is en een ruige schatting maken.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 16 maart 2020 13:34]

Over het algemeen zullen hulpverleners in staat zijn om sneller bij jou te zijn dan jij in het ziekenhuis. Dat jij blijkbaar een keer een uitzondering hebt meegemaakt, verandert daar niets aan. Als jij met je groot licht en alarmlichten aan door het verkeer gaat razen, ben jij juist degene die mensenlevens in gevaar brengt. En veel succes met het regelen van snelheidsboetes en andere verkeersovertredingen als je onderweg iemand het graf in gereden hebt.
Mooi gedaan. Bij uitstek een geval van nood breekt wet.
Een mooi gevalletje van "nood breekt wet".

Als de licentiekosten kunnen vast wel een keer achteraf geregeld worden, mensen levens redden kan alleen nu.
Mijn applaus aan iedereen die hier aan meegewerkt heeft. Geweldig idee om 3d geprinte ventielen te gebruiken. Je moet er maar opkomen op zo een moment. En erg knap dat ze het in zo een korte tijd konden ontwerpen.
Een technische vraag: wat is dit precies?

Ik heb anesthesie en intensive care ervaring en intresse in medische geschiedenis, maar dit ventiel is mij vreemd.
Wat ik begreep is dat velen "slechts" 'non invasieve' ( masker, ipv endotracheale tube) behoeften en dat ik hoorde in een podcast dat men wat een 'Bousinac' masker gebruikte, wat een masker is met ventiel waar de positieve druk afhankelijk is van de zuurstof flow (CPAP, continuous positive airway pressure). Dit werd goed verdragen, want er is alleen hypoxiemie en geen hypercarbie ( oxygenatie probleem, geen ventilatie probleem).

TL;DR
Is dit een Bousinac ventiel?
3d printen altijd +1

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee