Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: AMD B550-chipset krijgt ondersteuning voor meerdere gpu's en pci-e 4.0

De aankomende B550-chipset van AMD krijgt vermoedelijk ondersteuning voor pci-e 4.0 en meerdere videokaarten. Dat blijkt uit informatie van de Chinese website HKEPC. Het is nog niet bekend wanneer de eerste B550-moederborden uitkomen.

De B550-chipset is voornamelijk een verbeterde versie van B450, schrijft HKEPC. De techsite schrijft dat de nieuwe chipset officieel ondersteuning biedt voor pci-e 4.0 voor videokaarten en m2-ssd's. Wel zijn de lanes in de chipset zelf nog pci-e 3.0. Om gebruik te maken van de nieuwere pci-e-standaard, moeten gebruikers dus een Ryzen 3000-cpu installeren, aangezien dergelijke processors wél pci-e 4.0-lanes bevatten.

De vermoedelijke B550-specificaties. Afbeelding via HKEPC

De nieuwe chipset biedt daarnaast native ondersteuning voor usb 3.1 gen 2 met doorvoersnelheden tot 10Gbit/s. Ook kunnen gebruikers volgens HKEPC nog steeds hun cpu's overklokken met een B550-moederbord, en biedt de chipset ondersteuning voor meerdere videokaarten met CrossFire of SLI. De huidige B350- en B450-moederborden bieden deze ondersteuning niet.

Eerder deze week verscheen al een afbeelding van een vermoedelijk B550-moederbord, meldt VideoCardz. Dit moederbord heeft een micro-ATX vormfactor en bevat twee ddr4-dimm-slots, twee volledige pci-e-connectors en een enkele m2-aansluiting. Het moederbord heeft verder een relatief simpel vrm-ontwerp met 4+2 fasen. HKEPC deelt ook een afbeelding van een moederbord met B550-chipset. Dit moederbord beschikt over vier dimm-slots, maar verdere specificaties zijn nog onbekend.

De afbeeldingen van twee B550-moederborden. Foto's via VideoCardz en HKEPC

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

14-03-2020 • 17:14

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
In maar hopen op geen fan dit maal, want die op de x570 Chipset is echt wel een drama !! Maar aangezien er gaten voorzien zijn :'(
Heb een gigabyte X570 gaming X
Maar ik heb de fan nog nooit gehoord.
Wat voor drama heb jij er dan mee
Dit is vooral een issue bij X570 Asus borden, vanwege de plek waar de chipset fans zitten. Omdat het blower fans zijn en direct onder de GPU zitten trekken zij warme lucht aan, die de temps omhoog gooit, die de chipset fan weer warmer maakt, enzovoorts.

Andere merken hebben hier minder last van doordat de chipset fans lager op het moederbord zitten, echter is dit ook afhankelijk van de airflow in je kast. Daarnaast is niet elk mobo gelijk geschapen: Afhankelijk van verdere omstandigheden en de gebruikte bios versie kun je ook bij MSI en Gigabyte last hebben van de chipset fan, die 3000rpm+ draait en een zeer irrntant geluid maakt vanwege hoe klein die zijn.

De meeste mensen hebben er geen last van, maar een niet-insignificant deel wel.

Het jammere is, enkele modders hebben de actieve koelers vervangen voor eigen gemaakte passive koelblokken, en het werkt voor hen veel beter dan de fans. X570 borden hebben helemaal geen chipset fans nodig gehad.

Ik kijk nog heel even de kat uit de boom, maar persoonlijk ga ik denk ik toch voor een X470 bordje met de features die ik wil hebben: PCIE4 storage heb ik niet nodig, en GPU's gaan PCIE3 x16 niet volmaken voor de komende 3-4 jaar. Liever geen fan die mogelijk flink lawaai kan veroorzaken dan wel.
Ik hoor die fan de hele tijd op mijn
Asrock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3.
De temp is ook nauwelijks onder de 50 graden te houden.
Ik ben zelfs al aan het overwegen om een custom coolelement te laten maken dat hoog genoeg is zodat de airflow van de intake fan het kan koelen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 14 maart 2020 18:47]

Heb nog nooit op mijn moederboard gehoord, heb zelf een MSI X570 Gaming Carbon Pro.
Wellicht dat een issue is bij Asrock?
‘T ja ik wilde geen mini-itx maar was het enige bord dat TB3 certified is ( voor zover ik weet). Op het internet vind je toch echt nog wel mensen die klagen over die fan op de x570

Er is zelfs een filmpje ter vergelijking

https://youtu.be/48yXEMdiEHY

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 14 maart 2020 18:52]

Misschien kun je nog van moederbord veranderen? Via een PCI-e 3.0 x4 kaart kun je ook TB3 aansluiten met b.v deze: pricewatch: Asus ThunderboltEX 3
Ik heb er nauwelijks verstand van, maar die kon ik vrij snel vinden, kost wel minstens 68 euro.

Toevallig weet ik ook nog, dat de X570 Phantom Gaming X een TB3 AIC Header heeft, daar kun je dan een TB3 AIC R2.0 kaart op aansluiten: https://www.asrock.com/mb...nderbolt%203%20AIC%20R2.0

Link naar X570 Phantom Gaming X: https://www.asrock.com/mb/AMD/X570%20Phantom%20Gaming%20X/
En dan meters naar beneden scrollen tot bijna onderaan:
Thunderbolt 3 AIC Header
Thunderbolt 3 is no longer limited to certain chipset, ASRock is the first motherboard manufacturer to skillfully implement the Thunderbolt 3 technology onto AMD X570 motherboards. All you need is a Thunderbolt 3 AIC R2.0 card!
*1: Only three TB3 devices can be detected.
*2 : Some USB 3.2 Type-C devices will cause system reboot after wake up from S3/S4.
*3 : Cannot light up the TB3 monitor after wake up from S3/S4, re-plug the cable is needed.
*4 : Does not support Thunderbolt 3 PCIe graphics card box.


Edit: Een stillere behuizing kan misschien ook helpen. Welke behuizing heb je?

[Reactie gewijzigd door Ziewel op 14 maart 2020 21:42]

goeie tip , ik zie wel een paar beperking van slechts 3 devices maar daar kan ik wel mee leven.
Voor zowel die Asus als die Asrock kaart heb je wel een moederbord met een TB3 AIC header nodig, lukt mij zo snel niet hier op te googlen om die te vinden. Ook geen idee of die kaartjes de fan juist weer harder laten draaien. Beide kaarten kun je nog tot 6x daisy chainen naar het schijnt.

De Asrock X570 Creator is wel ATX met AM4 en heeft zelf standaard al 2x TB3: pricewatch: ASRock X570 Creator

Hier de volledige lijst moederborden met TB3: categorie: Moederborden

En je kunt misschien eerst nog een hele stille behuizing proberen: product: Fractal Design Define 7

Link naar de Asus kaart: https://www.asus.com/Moth...essories/ThunderboltEX-3/

[Reactie gewijzigd door Ziewel op 14 maart 2020 23:41]

het ligt natuurlijk voor een groot deel aan je overige componenten en hoe gevoelig je zelf bent, maar kijk anders even of je de laatste bios versie draait. Sommige fabrikanten geven de mogelijkheid om de fancurve te tunen of hebben zelf een iets minder agressief profiel. https://www.asrock.com/mb...ing-ITXTB3/index.asp#BIOS
Ik geef toe, ik ben er wel gevoelig voor, maar de SB is gewoon zelfs als ik helemaal niets doe 55 graden en dan draait de fan al de hele tijd 2000rpm.
Heb nog nooit op mijn moederboard gehoord, heb zelf een MSI X570 Gaming Carbon Pro.
Wellicht dat een issue is bij Asrock?
Ik heb de x570 gaming van asrock en hoor de fan ook niet. Lijkt dan echt een individueel probleem te zijn.
Hoezo? Ik heb zelf de asrock taichi x570 gehad. Heb nooit ergers last van gehad. Ook heb ik nog nooit de fan gehoord.
Ik heb dit bordje ook. Heb de fan zo geregeld dat je hem nauwelijks hoort met een chipset temperatuur van ongeveer 75 graden....
maar is dit ook binnen specs ???
maar is dit ook binnen specs ???
75 graden is 10 graden onder de onderste grens waarop de CPU maatregelen gaat nemen. Ja dus.

Het idee dat een CPU onder de 60 graden moet blijven is krankjorum. Een CPU is ontworpen voor een optimale temperatuur. Meestal ligt die rond de 70 graden. Mijn systeem is ingericht om de CPU zo snel mogelijk op die temperatuur te krijgen en daar te houden.
Het gaat hem niet over de cpu-temp maar wel de southbridge temp
The south bridge =i/o die= 50% van een and cpu
en wat maakt dat uit? Het gaat hem hier over de temperatuur van de chipset die zelfs in idle zonder active koeling onmogelijk onder de 50 graden te houden is.

ter illustratie, ik zit hier gewoon op tweakers, SB is nu 51graden met een fan die op 2000 rpm draait en een algemeen performance profiel dat op powersaving staat.
Tuurlijk kan ik die fan uitschakelen maar da gaat de chipset meteen naar 65 graden

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 15 maart 2020 13:01]

Heb nog nooit gehoort van een van een optimale temp, wel een max. Heb je daar iets van onderbouwing (lees bron) voor?

Mij kijken juist snelle tempwisselingen niet goed, maar dat is ook maar een onderbuikgevoel door gpu's met loslatend soldeer.
Heb je hem er al af gehad? Misschien is er een foutje gemaakt in de fabriek zoals te weinig koelpasta of het beschermingsplastic nog onderop het koelblok. Of misschien is het lager van de fan wel kapot en maakt hij gewoon veel meer herrie dan normaal.
De temp is ook nauwelijks onder de 50 graden te houden.
Om te beginnen, nou en? De optimale temperatuur voor de CPU is 55-60 graden, dan houd ie het het langste vol. Het hele idee dat een CPU op kamertemperatuur moet blijven is werkelijk onzinnig. Maar als je fans op vol toeren moeten draaien om die 55 graden te houden is er iets stevig mis. De hitte van de CPU word niet doorgegeven aan de koeler, kan niet anders. Een grotere koeler heeft geen zin, je moet het probleem oplossen.
Het gaat hem om de SB , de x570 chipset die nauwelijks onder de 50 graden te houden is.
Op de CPU zit er watercooling en die is gewoon stabiel 35 graden.
Zou je de chipset ook met de waterkoeling kunnen koelen? Of zijn daar geen producten voor?

Ik heb de Astock xlX570M pro 4 en die hoor ik niet, ook niet bij zware belasting.
Ik had vroeger voor mijn chipset weet niet welke een waterkoelblok mijn cpu was een pentium 4, het was niet echt nodig maar ik had hem in mijn loop meegenomen. Het koelblok kwam van Koolance.
Zeker weten.. ik 3 x evga sr'2 borden met verschillende merken blokken , 1 x koolance
, 1 x liquid extasy en een prototype van een ander.

Heb nog een asus waar standaard heatpipes op zitten voor chipset en vrm's. Op 1 van die blokjes hebben ze een blok met fins geschroefd zodat de processor koeling ook daar " wind" pakt. Aangezien ik de cpu ook waterkoelde werkte dat dus niet.... de fins eraf en een waterblokje op de heatpipes... perfecto !
Klopt, vroeger had je zowat voor alles water koelblokken (Koolance) zelfs voor harde schijven en ram en ook voor verschillende vrm's dit was al ruim 10 jaar geleden

[Reactie gewijzigd door schot1980 op 15 maart 2020 12:23]

Nah dat vroegah , is vandaag nog hoor....

voor de asrock x570m pro4 :

https://shop.anfi-tec.de/..._en&___from_store=default

en anders laat je hem eentje maken : http://www.liquidextasy.de/

groet !
Ok.. mooi..
Ik zelf zit allang niet meer met waterkoeling..
Ik had alles van Koolance en dacht met waterkoeling een stille pc te hebben.
Een Koolance case met ingebouwde radiator en pomp met 2x80mm fans, maar dat maakte zoveel lawaai op meer dan 50% dat ik maar weer op luchtkoeling ben overgegaan..

[Reactie gewijzigd door schot1980 op 15 maart 2020 21:28]

80 mm is ook niet top ... die moet best wat verzetten.

Heb o.a. 1 kast met 3x r9 290 met 4x 120 mm, rad 80 dik en ben er toch heeeel blij mee.

Die amd kaarten maakten volop herrie. Nu stukken minder
dat kan ja. kijk op de EKWB website voor compatibele moederborden.

er is ook 1 moederbord al met waterkoeling geintegreerd. kost wel 500 euro.
Kost wel wat extra: pricewatch: ASRock X570 AQUA :)
Is ook een gelimiteerde versie van 999 stuks wereldwijd.

Verder is het niet nodig een huidige B bordje te upgraden. Volgende Ryzen is alleen nog AM4 socket.
Beetje laat dat ze nu pas komen met dit bord, terwijl de speculatie al in juni 2019 begon. ook dat ie eind 2019 al zou uitkomen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je een bron hiervoor hebt. Ik ging er altijd vanuit dat hoe koeler een processor is (anders verwoord, hoe minder de temperatuur schommelt en dus hoe minder deze onder load opwarmt) hoe beter dit voor de levensduur is.
Ik ging er altijd vanuit dat hoe koeler een processor is (anders verwoord, hoe minder de temperatuur schommelt en dus hoe minder deze onder load opwarmt) hoe beter dit voor de levensduur is.
Dat is een goede vuistregel, maar die gaat niet altijd op.

Stabieler:
60'C-65'C

Minder stabiel:
35-50'C.

Dus koeler is niet altijd beter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 maart 2020 11:17]

Wat is dat nu voor onzin dat een cpu minder stabiel zou zijn tussen 35-50'C dan tussen 60-65'C !
Als vuistregel kan je stellen, hoe koeler hoe beter. (en dan bedoel ik niet vloeibaar stikstof zoals gebruikt bij extreme overclocking)

Welke bron staaft je bewering ?
Ik heb een asrock x570 creator omwille van tb3 en 10gbit netwerk. Heel herkenbaar. De chipset ventilator is het enige wat ik hoor. Via de asrock software een eigen fan curve ingesteld. Jammer dat dit zich voordoet op een bord van 500 euro. Asrock heeft echt een verkeerde keuze gemaakt met de ventilator.
Je zou ook de fan door een stiller exemplaar kunnen vervangen, volgens mij is deze 40mm, noctua heeft daar wel goede alternatieven voor. Noctua NF-A4 in diverse varianten.
Dat je chipset heet wordt, betekent ook dat ie iets aan het doen is.
Heb je een SSD via de chipset lopen of andere kaarten die via de pcie slots aan de chipset verbonden zijn? Vind het vreemd dat hij lawaai maakt en zo warm wordt.. Misschien is the thermische interface tussen heatsink en chipset wel niet goed of scheef / slecht contact maakt
Vroeger was er een amd s939 mb daar zat ook zon vervelende fan op, dat deed je modden met een koelblok van zalman:

https://www.google.com/se...ewKHVxYBbEQ_AUoAnoECAsQAg

Miss wat voor jou
Heb een ROG Crossair Formula VII maar die fan hoor ik absoluut niet, de waterpomp en de flow door de tubing hoor ik nog meer als dat kleine fannetje.

Wellicht iets met dat type bord te maken, want ook temps zijn bij mij ver onder de 50 graden, moet juist echt moeite doen om het erboven te krijgen
Fan profile aanpassen voor de chipset fan? Mijn Chipset op de MSI MEG X570 Unify komt nooit boven de 60 graden wat exact de temp is voor het aanslingeren van de fan... Hoor hem dus letterlijk nooit.

Heb wel even de standaard thermal sticker vervangen door Kryonaut. Voor dit MSI bord maakte dit niet veel uit maar voor mijn Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi maakte dit 5+ graden verschil. Het verschil tussen fan aan of niet.
Ik hoor die fan de hele tijd op mijn
Asrock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3.
De temp is ook nauwelijks onder de 50 graden te houden.
Ik ben zelfs al aan het overwegen om een custom coolelement te laten maken dat hoog genoeg is zodat de airflow van de intake fan het kan koelen
Misschien ligt het aan de ASRock maar op mijn Asus is hij heel erg stil.
Asus heeft geen x570 TB3 certified moederbord. Er is gewoon geen keuze.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 14 maart 2020 19:36]

https://www.gigabyte.com/.../GC-TITAN-RIDGE-rev-10#kf

allemaal Classe A met TB 3 support certified via addin card als je dan persee TB 3 wilt.
Hmmm volgens Ome Tom is certification toch niet zo vanzelfsprekend, daarom dat ik dus wel voor dit bord gekozen heb.

https://www.tomshardware....rbolt-certification-intel
Idd ... Ik heb hier een Gigabyte X570 ITX en die fan draait bijna nooit ( ding is temperatuur gecontroleerd ) . Als je gewoon werkt op je PC, dan zit de chipset rond de 50 a 57C op passieve koeling.

Enkel bij langdurig gaming of volop de m.2 gebruiken dat via de chipset gaat, springt de fan eens op. En de enige rede dat ik weet dat de fan eens activeert, is wegens hardware monitoring. Want ik hoor dat ding niet eens! Ik moet soms zelf eens kijken met een flashlight om te zien of de hardware monitoring echt wel klopte, dat de fans echt draaide, omdat ik het niet kon horen.

Tussen haakjes, men PC is niets anders dan een ITX moederbord in de open lucht, met:

* Open lucht 800 a 1000rpm beperkte noctua fan op een 3900X
* Open lucht dual fan MSI 1070
* Open lucht PSU 450W PSU, waar de fan enkel langzaam draait tijdens gaming.

En ik game vaak zonder luidsprekers / koptelefoon. M.a.w, een luide fan is het eerste dat ik zou opmerken.

Of sommige mensen hebben geen X570's en roepen wat ze lezen ergens op forums. Of de MB dat ze bezitten heeft om 1 of andere reden de fan ingesteld op 100% ( en niet op temperatuur curve ).
Ik heb een instap Gigabyte UD X570, deze fan hoor je inderdaad totaal niet. Maar volgens mij staat die dan ook de helft van de tijd uit, ik dacht eerst dat deze defect was. In de bios de fan eens op 100% gezet om te kijken of die überhaupt draait, maar gewoon niet hoorbaar (althans, met gesloten kast uiteraard)?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 maart 2020 10:57]

Er moet sowieso nog een heatsink op vandaar de gaten. Betekent niet dat er sowieso een fan op komt.
Ik zie trouwens geen connector voor de fan in de buurt ;)

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 14 maart 2020 18:08]

De fan op de X570 borden is er toch vooral door de PCIe 4.0 lanes? B550 ondersteund alleen 3.0 vanuit het chipset, dus je zou denken dat er geen fan nodig is.
Die gaten kunnen toch ook voor een heatsink? Ik zie zo gauw geen aansluiting voor een fan header op het mobo
Edit: Oeps GoldenBE was me voor☺

[Reactie gewijzigd door NalaDinW op 14 maart 2020 19:54]

maar goed dat je de voedingen van 20 jaar geleden niet kent. die waren zo luid dat het leek of je een stofzuiger op je schouders had zo veel herrie. anyway, ik hoor de fan ook niet maar ik draag altijd een headset en mijn pc staat buiten handbereik.
Waarom zou ik de voedingen van 20 jaar geleden niet kennen. :) ik bouw al zeker 28j mijn eigen pc’s. Alleen heb in nu een ander verwachtingspatroon

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 15 maart 2020 01:30]

dacht dat ik oud was. enige wat ik hoor is de drie fans op mijn grafische kaart.
Het gekke is de fans op mijn xt5700 draaien zelfs niet, maar die kleine fan op de southbridge wil maar ni stoppen :(
welk bord heb je dan ?
Gaten rond de chipset wilt niets zeggen. Hier is bijvoorbeeld een Z370 moederbord met een blote chipset. Daar zitten ook gaten rond. Heatsinks zonder fan moeten ook bevestigd worden.

"Chipset uplink" is maar PCIe 3.0, dus kans zit er in dat het zonder fan gaat zijn.
Ik heb een Gigabyte Aorus X570 mini itx bord.
Ik heb de fan nog nooit gehoord, hij staat ook regelmatig stil.
Je kunt je fanprofielen ook instellen in de bios of de software.
Crossfire is dood als een pier. Ik heb het met twee x390's geprobeerd en kreeg werkelijk geen enkel spel zonder artifacts of microstuttering aan de praat. Alleen 3dmax werkt vlekkeloos en presteert goed, maarja das geen spel.
Viel met mn 290x, enorm afhankelijk van wat je probeert te spelen, nog wel mee.
ondertussen was VRAM wel een erg beperkende factor geworden, maar sommige games als bij bijv. GoW 4 en 5 werkte het botweg fenomenaal :) heb wel tot 90% scaling gezien met 3 290x op GoW4 en 5. Maar als de devs er niet verdomd goed rekening mee houden, moet je als end-user best veel pielen om stutters etc. tegen te houden.
contra-intuitief genoeg werkte het voor mij het best om de kaarten te pogen locken op een vaste snelheid en zo veel mogelijk dingen als vsynx/enhanced sync botweg uit te forceren, bij ándere games werkte dat helaas weer compleet averechts en daardoor is CFX voor de normalere gebruiker een iets te groot zorgenkindje... het draaiend krijgen/houden onder meerdere games is soms helaas een hobby op-zich :(
+1Anoniem: 951889
@CathodioN14 maart 2020 19:05
De implementaties van crossfire en sli lijken me ook onnodig ingewikkeld, maar waarschijnlijk is er ergens een limitatie die de simpelste methode onmogelijk maakt:

Zorg gewoon dat je voldoende ruimte op je bus hebt voor 2x zo veel geheugen, en maak een bridge kabeltje die de geheugenbussen aan elkaar knoopt, wat ook de clocks van de gpu's synct. Zorg dat iedere gpu zo veel mogelijk workloads krijgt op zijn lokale stukje geheugen en je zou in theorie zonder speciale support in games meerdere gpu's aan elkaar kunnen knopen.

Als iemand weet waarom dit niet kan ben ik wel benieuwd, want het lijkt zo'n no brainer.
Ik heb het idee dat je geen idee hebt wat een "geheugenbus" is. Dat is bij (G)DDR een elektirsche bus waarop 1 geheugencontroller zit, en een klein aantal (G)DDR modules. Die controller kan op de chipset zitten, een CPU of en GPU, maar essentieel is dat het er één is. De geheugencontroller bepaalt of er een read danwel een write gebeurt, en wat het adres is. De geheugencontroller zorgt er ook voor dat de clock voor alle bits synchroon loopt - met modern DDR geheugen kost het moeite om de clock te synchroniseren tussen de verschillende lijnen.

Je ziet dus dat de 40 Compute Units van een RX5700XT de geheugencontroller delen. Dat lukt vanwege de korte afstanden on-die. Maar als je 80 CU's hebt, dan kunnen die niet effectief een enkele geheugencontroller delen.

Realistisch heeft AMD wel een oplossing daarvoor; kijk naar Threadripper. In theorie zou je ook een GPU uit chiplets kunnen opbouwen, met een gedeelde geheugencontroller. Maar Crossfire? Dat lijkt me inderdaad achterhaald.
0Anoniem: 951889
@MSalters15 maart 2020 23:06
Ik misbruik geheugenbus als "alles tussen de compute units en het geheugen". Met wat aanpassingen in de geheugencontrollers kunnen ze prima geheugen delen, ook al kost dat een klein beetje performance. Ze hoeven alleen maar een paar output buffers te delen, dus dat komt wel goed.

Een beetje á la infinity fabric dus inderdaad, ik neem aan dat je dat met threadripper bedoelt?
Nee, het kost niet "een beetje performance". Je hebt inderdaad iets als Infinity Fabric nodig. Dat werkt niet zomaar via een kabeltje tussen twee GPU kaarten, daarvoor heb je een hoge-bandbreedte verbinding nodig. En dan heb je dus alsnog twee geheugenbussen, één op elke kaart van de GPU naar z'n lokale geheugen.

Dat is dus een NUMA-architectuur (non-uniform memory architecture), en dat kennen we van CPU's. Dat heeft impact op de software, in dit geval games. "Zonder speciale support in games" is dus zeker te optimistisch.
Volgens mij wordt de nieuwe standaard van AMD Infinity Fabric Link.

https://en.wikichip.org/wiki/amd/infinity_fabric

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 14 maart 2020 19:20]

Niet vergeten dat er ook gewoon veel mensen zijn die veel PCIe devices willen. Ikzelf heb nu bijvoorbeeld een GPU + soundcard. Heb ook een aparte pc voor OBS, die heeft 1 GPU en 2 capture cards. Dan moet je al een beetje zoeken om 3 PCIe sloten te vinden. Stel dat ik er nog een 10Gbit nic bij wil die steeds goedkoper worden dan kan ik eigenlijk niet meer naar consumer grade bordjes kijken.
ik heb dubbele RX480 (8GB) en dat werkt uitstekend hoor in combinatie met een Ryzen 5 1600x op een MSI B350 mate. Niet het nieuwste of het snelste maar ruim voldoende voor mij en mijn games. Moet zeggen dat MW ook echt wel betere FPS en hogere settings gaf.
Crossfire is dood als een pier. Ik heb het met twee x390's geprobeerd en kreeg werkelijk geen enkel spel zonder artifacts of microstuttering aan de praat. Alleen 3dmax werkt vlekkeloos en presteert goed, maarja das geen spel.
Het gaat mij ook niet om Crossfire/SLI, gaat mij er om dat ik een extra pci-e 4.0 x8 of beter pci-e 4.0 x16 slot heb, zo dat ik daar later als de spullen op me MB wat ouder begint te woorden.

@Sietse1990 @Dennism Klopt, daarom zij ik ook
gaat mij er om dat ik een extra pci-e 4.0 x8 of beter pci-e 4.0 x16 slot heb
Ik wist uit de artikel al dat het 2x pci-e 4.0 x8 zou woorden, en niet 2x pci-e 4.0 x16, maar het had wel leuk geweest.

Waarom woord ik weer omlaag gemod, waar slaat dat op, ik ben ontopic, en zeg niks raars?!?!

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 maart 2020 07:41]

Ryzen zelf heeft (zover ik weet) ook nog steeds maar 16 lanes voor de GPU of andere hardware buiten de chipset om. In de praktijk heb je dus twee PCI-e 4.0 x8 in plaats van een enkele PCI-e 4.0 x16. Voor de meeste dingen genoeg, maar wil je twee maal 16 lanes kunnen benutten zul je eerder naar high-end systemen moeten kijken en daar hangt een ander prijskaartje aan.

Ik denk ook dat dit mogelijk het probleem van @CathodioN is. Crossfire werkt namelijk vaak prima, tenzij je de ene via 16 lanes laat gaan en dan de tweede via de gedeelde 4 lanes. In de praktijk krijg je een grotere bottleneck dat een enkele videokaart. Wil je het goed krijgen moet je dus en moederbord met twee PCI-e sloten die direct met je processor communiceren via x8/x8.

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 14 maart 2020 20:23]

Een extra PCIE4.0 zal je niet krijgen, Ryzen 3000 heeft 16 PCIE4.0 lanes voor PCIE slots, 4 lanes voor Storage en 4 lanes naar de Chipset.
Denk dat het belangrijker is om te weten of bordjes een externe clockgenerator hebben en niet gebruik maken van de standaard clockgen. De reden hiertoe is dat je de CPU's niet alleen per multiplier kunt overclocken maar ook middels de baseclock. Daar zit namelijk de meeste profijt in, en je kunt op deze manier de boost clocks ook verhogen zonder alteveel moeite.
Die 2 a 300 mhz extra vind ik persoonlijk niet zo interessant, Precision Boost 2 doet het standaard vrij aardig met een nog hanteerbaar verbruik. Als je echt het onderste uit je 39xx cpu wil halen dan ben je volgens mij beter uit met een x570 bordje aangezien de meeste hier ook een fatsoenlijke stroomvoorziening op geplaatst hebben. Alle ryzen cpus zijn fijnmazig ge-binned echt veel potentie hebben ze niet (sub 3900), en PrB2 perst er misschien niet het meeste uit wat er in zit, maar doet dit wel met het oog op een acceptabel stroomverbruik en levensverwachting. Ik neem aan dat je geen 39xx cpu op een b550 bord gaat plaatsen toch?
Waarom geen 39xx CPU op een midrange 450/550 bordje dan...?

Zie in de user systems pc's ertussen met 570 bord van €450,+ en een 3700/3800/3900...bespaart je honderden euro's op je moederbord waardoor je voor dezelfde prijs een dikkere 3950 cpu kunt halen.

Zolang de stroomvoorziening t aan kan...why not...

pcie4 is komende 6-8jr nog niet nodig voor gpu,'s...alleen voor ultra dure multi ssd setups...tegen de tijd dat je wat hebt aan pcie4 heb je ws al een nieuw systeem.

Off topic....zelfde met die 5g op phones nu....tegen de tijd dat t bruikbaar is hebben de meeste al een nieuwe phone...totaal zinloos voor nu...
Leuk voor te patseren met je specs...thats it...
Ben het met je eens hoor, sommige b350/b450 bordjes kan je nog een 3900 op prikken en overklokken. Maar het levert haast niets op voor veel meer constant hoog verbruik. Bij Intels cpu's is het wel lekker overklokken wellicht met gemiddeld +500 mhz en vaak ook meer. AMD heeft met de PrBst2 en het heel secuur binnen van de chiplets overklokken minder aantrekkelijk gemaakt. Ten gunste van de eindgebruiker gelukkig:)
Ik weet niet of je het weet, maar bij zelfs een 350 bord kan je een 3900x CPU gebruiken > helemaal geen probleem namelijk

Dat heeft te maken met dat AMD voorwaarden stelt aan moederbord fabrikanten, en een debacle zoals de FX series absoluut niet meer gebeuren mag (Dat bordjes constant throttlen bij volle load etc). Zelfs een scharige 4 fase VRM maakt echt niet uit; zolang ze de maximale current maar gewoon halen dat de CPU vraagt.

Maar goed er zit meer in OC'en middels baseclock (je FSB) en je lift je hele systeem ermee omhoog, dus niet alleen de CPU.
dat gaf ik inderdaad ook al aan, maar het is het niet waard als je het maximale er uit wil halen, lees mijn post hierboven gericht aan quadrupeltje
Weet iemand wat er over die General Purpose lanes gaat?
Dat zijn je chipset lanes, daar zal spul overheen gaan als onboard nic's, extra PCIE slots, extra M.2 sloten, wifi / BT en dat soort zaken.

Zie ook diagram van Ryzen 3000 en de X570 chipset.
https://hothardware.com/C...ntent/X570_PCIe_Lanes.jpg

[Reactie gewijzigd door Dennism op 14 maart 2020 20:54]

Ik zie op de foto van de micro-ATX een 2slot m2-aansluiting (boven elkaar)
Ja daar lijkt het volgens mij ook op, ik snap ook niet waarom dat aantal niet wat duidelijker gecommuniceerd wordt, is best interessante info
Erg dubbel. Normaal gezien juich ik alle snelheidverhoging to. Zeker USB3.x externe SSD's zijn super.
Echter de bijkomende energie verspilling is wel een domper.
Een Soyo moederbord, wow.
Flashback alert, ik word oud.
Ik zie maar 2 sloten voor een gpu, dat is meer dan 1 maar om dan meerdere te noemen in je aankondiging impliceerde toch wel meer dan 2.

Overigens kan ik ook al meerdere video kaarten in mij pc kwijt, er zitten iets van 4 16x interfaces op een aantal 8x, 4x en nog een 1x, snap dus niet wat hier nou bijzonder aan moet zijn op de 4.0 standaard na...
Dit heeft wel lang geduurd voor deze chipset en een mobo voor entry level met een vga poort maar geen hdmi (connector plaats is wel voorzien). Fabrikanten echt, we zijn 2020 en jullie zetten nog op huis tuin en keuken pc's vga poorten :/ HDMI en/of DP aub.
Nu maar hopen dat B550 geen Chipset Fan krijgt voor koeling, dat is de reden waarom ik nog niet ben overstapt op AMD.