Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EEC-registratie toont RTX 2060-gpu met 8GB vram

Nvidia komt vermoedelijk binnenkort met een RTX 2060-gpu met 8GB aan geheugen. Dat blijkt uit een vermelding op de website van de Eurasian Economic Commission. Op de website van deze commissie worden drie onaangekondigde RTX 2060-videokaarten van Asus genoemd.

De EEC-registratie werd op 10 maart gepubliceerd, ontdekte PCGamesN. Het gaat hierbij om drie varianten van de Asus ROG Strix RTX 2060 EVO; een 'normale' variant, een Advanced Edition met lichte overklok en een volledig OC-model. Daarnaast vermeldden de systeemvereisten van Doom Eternal eerder deze week ook een RTX 2060 8GB, zo schrijft Hexus. Inmiddels is dit overigens aangepast naar een RTX 2060 met 6GB aan gddr6-geheugen, dus de kans bestaat dat dit een typfout betrof.

Als Nvidia inderdaad met een RTX 2060 8GB-videokaart komt, dan wordt deze waarschijnlijk geïntroduceerd tijdens GTC 2020. Dit evenement van Nvidia vindt vanwege het coronavirus alleen online plaats. In eerste instantie zou Nvidia-ceo Jensen Huang op 24 maart een online keynote houden, maar deze is inmiddels ook afgeblazen vanwege het virus. In plaats daarvan zegt Nvidia zijn GTC-nieuws op 24 maart online te plaatsen na een conference call met investeerders.

De EEC-registratie (links) en de Doom Eternal-systeemvereisten. Afbeeldingen via PCGamesN en Hexus

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

14-03-2020 • 14:54

37 Linkedin

Reacties (37)

Wijzig sortering
Is 8GB RAM voor een Geforce RTX 2060 wel nodig?

Wat ik zie is het helemaal niet nodig, en een Geforce RTX 2060 is meer voor 1080p op Very High gamen, dan zit je rond de 100fps.

https://www.youtube.com/watch?v=gNQ-o9FQkCk
Op 1080p? Nee

Maar RTX 2060 is capabel genoeg voor 1440p en daar is dat een ander verhaal, mijn partner heeft een RX 580 8GB in combinatie met een 2560x1600 scherm en er zijn meerdere games die door de hogere resolutie meer dan 6GB VRAM nodig hebben.

Als een RX 580 al capabel genoeg is voor 1440p gaming dan is de fors betere RTX 2060 dat al helemaal.
Op 1080p? Nee

Maar RTX 2060 is capabel genoeg voor 1440p en daar is dat een ander verhaal, mijn partner heeft een RX 580 8GB in combinatie met een 2560x1600 scherm en er zijn meerdere games die door de hogere resolutie meer dan 6GB VRAM nodig hebben.

Als een RX 580 al capabel genoeg is voor 1440p gaming dan is de fors betere RTX 2060 dat al helemaal.
VRAM heeft eigenlijk vrij weinig met de resolutie te maken tegenwoordig. Het is zeker niet zo dat je op een 6GB kaart geen 1440P zou kunnen spelen, tegelijk is het wel zo dat er aardig wat games zijn waarbij ultra textures op 6GB niet mogelijk zijn. Het draait dus primair om het al dan niet kunnen draaien van ultra textures. Games als Rainbox Six siege hebben voor videokaarten met 8GB ram een speciale ultra texture DLC van meer dan 40GB (ziet er goed uit overigens). Heb je 8 GB vram dan kun je daar gebruik van maken, óók op een RX580 want veel fps kost het niet.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 maart 2020 18:55]

Het ziet er naar uit dat T.net weer achter de feiten aanloopt en een of andere vage copypaste maakt van een "recent" bericht, gezien de datum van dat filmpje en info!
Het lijkt mij een goede zet. De RX580 heeft al jaren voor weinig geld 8GB. Tegenwoordig haal je zo'n ding voor 180 euro. Een RTX 2060 zit voorlopig nog rond de 350 euro en is daarmee flink duurder.

Natuurlijk is een RTX 2060 veel sneller maar op VRAM lever je in en dat is toch een beetje zuur lijkt me. Er zijn games waarbij je met 8GB VRAM simpelweg hogere texture details kunt instellen. Zo uit mijn hoofd in ieder geval Rainbow Six Siege, Division 2 en Wildlands. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer games die meer dan 6GB VRAM vereisen. Het mooie van texture details is overigens dat het in de regel helemaal geen fps kost om deze setting te verhogen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 maart 2020 19:02]

Ok ik zie het nu ja, op 1440p op Ultra heb je zeker 8GB VRAM nodig ja, jullie hebben met 1440p zeker gelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=vfc9cXWYtBk


Met 1080p op Ultra red je het net met 6GB VRAM.

https://www.youtube.com/watch?v=FlNCOjYs-rE
De video die je aanhaalt heeft in rainbow six siege de ultra texuture dlc (gratis) niet geinstalleerd. Zijn settings gaan namelijk niet hoger dan very high. Zie https://youtu.be/FlNCOjYs-rE?t=64 Op ultra op 1920x1080 geeft de game aan dat er 6396MB aan vram is vereist.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 15 maart 2020 17:21]

Is 8GB RAM voor een Geforce RTX 2060 wel nodig?

Wat ik zie is het helemaal niet nodig, en een Geforce RTX 2060 is meer voor 1080p op Very High gamen, dan zit je rond de 100fps.

https://www.youtube.com/watch?v=gNQ-o9FQkCk
Dat scheelt per game wat je speelt, zie oa test met RX5500XT 4 v 8GB
de link is een vergelijking tussen een 1660 en een 2060?

Vond een vergelijking tussen dezelfde gpu maar 4gb vs 8gb in deze tijd wel interessant
de link is een vergelijking tussen een 1660 en een 2060?

Vond een vergelijking tussen dezelfde gpu maar 4gb vs 8gb in deze tijd wel interessant
Die link is niet door mij geplaatst. https://youtu.be/8nV6Ftm2xpw dit is een test van RX5500XT in 4 en 8GB
ook exact dezelfde kaart. Sapphire Pulse. Dat is beter want dan is er geen discussie met verschil in merk, clocksnelheid, koeling etc

[Reactie gewijzigd door Hackus op 15 maart 2020 09:34]

Ik ben blij dat mijn 1070ti 8GB heeft en niet 6GB, want er zijn aardig wat games die over de 6GB VRAM gaan op 1080p, Call of Duty gebruikt zelfs de volle 8GB op 1080p, en dat is grafisch geen hoogvlieger.
Ok, als ik op YouTube kijk zie ik dat 6GB op 1080P Ultra genoeg is met een RTX 2060.

https://www.youtube.com/watch?v=nNmdAH6OX50
https://www.youtube.com/watch?v=bQmIIqmgkPg
https://www.youtube.com/watch?v=zh1s-CISQHA

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 maart 2020 07:38]

Je moet een video kijken waar ze hem zetten tegen een gpu die wel 8GB heeft, dan zie je het pas. Mijn 1070ti gebruikt in bijna alle games meer dan 6GB. Een 2060 kan natuurlijk niet meer dan 6Gb gebruiken als die er maar 6 heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=TGuyKG3HLQc

7.5 GB VRAM op 1080p, daarom komen ze dus nu ook met een 2060 8GB. anders koopt iedereen de 5600xt of 5700.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 15 maart 2020 17:12]

We zullen het wel zien als ze uitkomen en we de fps naast elkaar zien, ik denk dat je bijna geen verschil zie, ieder geval niet de moeite waard om meer geld uit te geven voor de 8GB versie, maar ik kan het fout hebben natuurlijk.
Als veel nieuwe games die uitkomen meer dan 6gb gebruiken is het een goede zet, of je zet gewoon de settings iets lager als je een 6gb hebt, zie je toch bijna niets van.
Precies, dat kan je ook altijd nog doen, de setting wat lager zetten.
vroeger was het simpel dan had je 1 nieuwe kaart per generatie, dan werden het er plots 3 en ondertussen zijn er een stuk of 10 met elk een iets hogere hoeveelheid geheugen, kloksnelheid en design. Hebben de meesten onder ons ondertussen al niet lang door dat dit gewoon wat extra uitmelken en vooral PR is ?
Precies. Ik word onderhand zo moe van al dat uitmelken en constanste " rebrands" in de zin van ander soort geheugen, hoeveelheid geheugen, kloksnelheden, fancy namen en dergelijke dat ik echt geen hoop meer in heb. En dan niet te vergeten die 100den GTX1600 series.
Dat was dan wel heul, heul vroeger.

Mijn kennis begint pas een beetje bij de GF2 generatie maar toen had je al de MX200, MX400, GTS, Ultra, TI en Pro.
Bij de GF3 slechts 3 kaarten met de 'vanilla' en later een TI200 en 500.

Bij de GF4 was het weer feest met de MX420, 440, 460 en MX4000. Hogerop de TI4200 64 en 128MB, 4400 en 4600. Later nog een TI4800 wat een 4200 met AGP 8x was. En dan had je hier al tig verschillende geheugen configuraties.

Ik ben het met je eens dat het met de jaren erger is geworden en zeker niet overzichtelijker maar 1 of 3 modellen per generatie is dan zeker meer 20 jaar of meer terug in de tijd.
Rebrands had je toen al want de GF4 MX serie waren verkapte GF2 modellen.
Heel vroeger had je de vroeger 3D kaarten met standaard layouts ja, maar een Ati had met hun Rage 128 al talloze varianten varierend van 4 tot 32 MB in allerlei smaken (XL, Xpert@work, GL)...
Nvidia begon mee te doen met de Riva 128, toen de ZX(dubbel geheugen), en met de TNT en TNT2 kwamen er al verschillende variaties, Ultra, Vanta, VE, LE, etc..
Ook 3DFX had meerde smaken voodoo per generatie vanaf het begin.

Deze kaarten met relatief kleine wijzigingen zijn puur om elkaar net zo af te troeven in prijs en performance om altijd een alternatief te hebben. Dit zien we zeker nu ze steeds dichter bij elkaar komen te liggen, en dan blijft merkvoorkeur over.
8Gb voor 2060? Okeee maar wij hebben nog 2060 super. Beetje onlogisch.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Nvidia een 2060 met 8GB ram wordt onthuld, omdat ik vermoed dat de nieuwe generatie GPU's al in de buurt komt.

Het zou misschien logisch zijn als ze bijvoorbeeld oude niet 100 procent functionerende 2080's of 2070's op deze manier alsnog kunnen verkopen om hun inventaris leeg te maken, voordat ze de nieuwe generatie introduceren, want weggooien is zonde natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door TonyZh op 14 maart 2020 22:22]

Geheugenchips zullen ze eerder weghalen ipv toevegen ivm een defect op de GPU, dan toevoegen als je naar de fysieke opbouw van de kaart kijkt, en die kaart zal dan als betere versie van een lager model door het leven gaan. Ze zullen dus geen 2080 cripple edition uitbrengen maar die in de markt zetten als 2070Super.
PNY heeft er twee te koop bij Megekko:

https://www.megekko.nl/Co...js09_pp-50_p-1_d-list_cf-

Of worden deze nou juist weer niet bedoeld???
Waarom zou je dat willen op een 2060? Voor 4k op 120fps?
Dat ga je nooit halen!

Ik bedoel, ik ben helemaal voor future proofing, maar ik ben ook fan van de prijs laag houden en ik denk dat HDMI 2.1 de prijs wel omhoog zou duwen.

[Reactie gewijzigd door B00m3rang op 14 maart 2020 17:11]

Ik zou graag HDMI 2.1 willen voor mijn HTPC. Niet zozeer voor 120Fps, maar voor de andere voordelen van HDMI. Maar goed, je hebt wel gelijk en mijn scenario is een beetje niche.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze met nog een variant van de 2060 komen want er is al genoeg aanbod van hunzelf aan alternatieven.
Nvidia: Hold my beer!
Wat? Ze verkopen die gewoon aan consumenten hoor, zie bv. hier. Nu is dat niet hun core business maar die kaarten zijn wel degelijk voor de consument.
ik denk ook brum.d bedoelde dat er genoeg andere kaarten zijn om te kopen.

met 'alternatieven' bedoeld hij bijvoorbeeld niet een MSI 2060, maar een Asus RX5600 of zo.


<fan-boy-mode>
Ik zou dat dan weer geen alternatieven noemen, want blijkbaar zijn de AMD drivers zo erg dat de kaarten gewoon worden afgeraden in de BBG guides hier op tweakers.

Een gtx1660 is te weinig performance-upgrade (voor mij) en een GTX 2060 super of GTX 2070 is te duur voor wat ik wil uitgeven aan een videokaart.. dus ik blijf naar een GTX 2060 loeren :P
</fan-boy-mode>
Dus een 2060 Super met maar 1920 ipv 2176 Cuda cores? In alle geval een TU106-4xx chip, want 8GB betekent een 256 bit geheugenbus en dus een andere chip dan de reguliere 2060 met 192 bit geheugenbus (TU106-200).