Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Brave-browser stuurt desktopgebruikers bij 404-melding naar Wayback Machine

De Brave-browser voor de desktop koppelt de functionaliteit van de Wayback Machine aan een 404-foutmelding. Als een gezochte pagina niet wordt gevonden en er een 404-melding volgt, kunnen gebruikers de pagina automatisch laten zoeken in het archief van de Wayback Machine.

Het Internet Archive, de organisatie achter de Wayback Machine, meldt dat deze functie beschikbaar is in de nieuwe desktopversie 1.4 van Brave. Dit geautomatiseerde Wayback Machine-zoekproces was eerder al beschikbaar via extensies, maar is nu dus een standaardonderdeel van de nieuwste desktopversie.

Gebruikers met deze versie van Brave krijgen bij een 404-foutmelding, de melding dat de pagina helaas niet gevonden is, de vraag of ze willen kijken of er een opgeslagen versie van de pagina beschikbaar is op de Wayback Machine. Door op de daarbij weergegeven knop te klikken, wordt dit zoekproces gestart. De functie werkt in totaal bij veertien verschillende http-errorcodes en dus niet alleen bij een 404-melding dat de pagina niet is gevonden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de codes 408, 410, 451, 500, 502, 503, 504, 509, 520, 521, 523, 524, 525 en 526.

Brave Wayback

Het Internet Archive zegt dat het met de Wayback Machine gedurende 23 jaar meer dan 900 miljard url's en meer dan 400 miljard webpagina's heeft gearchiveerd, en dagelijks vele honderden miljoenen url's toevoegt. "Daardoor is er een goede kans dat er een gearchiveerde versie van de niet gevonden pagina beschikbaar is", aldus het Internet Archive.

Brave is een browser die zo'n drie jaar bestaat en in november vorig jaar de bètaperiode achter zich liet. De oprichter van Brave is Brendan Eich, de bedenker van JavaScript en voormalig topman van Mozilla. Het bedrijf profileert zich als voorvechter van privacy. Brave is gebaseerd op Chromium, heeft een incognitomodus met ingebouwde Tor-functie, en blokkeert standaard trackers en advertenties. Kenmerkend is verder het Brave-programma, een systeem waarmee gebruikers een Brave-betaalmiddel kunnen verdienen door naar privacyvriendelijke advertenties te kijken. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de inkomsten van creatievelingen op het web.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-02-2020 • 15:10

49 Linkedin

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik schrok even bij het lezen van de titel. Zit er namelijk zelf niet op te wachten dat ik automatisch naar een andere website, in dit geval de Wayback Machine wordt gestuurd. Lijkt er dus op dat je op de knop "Check for saved version" kan drukken om vervolgens doorverwezen te worden.
Ze vechten hierom. De manier waarop Chromium bij Google van searchbar naar adresbar probeert te springen om er maar een zoekquery van te maken... En dan bij het auto-aanvullen vergeten dat een eerder ingetype url al niet bleek te werken maar gewoon weer voorstellen en hetzelfde ongevraagd opnieuw 'zoeken'. Volgens mij is dat gewoon extra advertentie-hits bij elkaar harken.

[Reactie gewijzigd door blorf op 26 februari 2020 15:25]

protip: als je in chrome naar een voorgestelde url gaat met je keys en shift+delete tikt, gaat hij uit de geschiedenis. zo zorg je ervoor dat foute urls niet meer voorgesteld worden.
Thnx man, wist ik niet
protip: Dit werkt geloof ik ook voor "autocomplete" velden (niet te verwarren met de autosuggestie van bijvoorbeeld Google Search).
Dat klinkt inderdaad al beter. Zouden ze met andere dingen ook mogen doen. Ik zet altijd automatisch zoeken en aanvullen uit in de adresbalk.(Waarom dat nou weer verstopt moet worden in about:config...) Het zou handiger wezen als ze je de keuze geven om iets te laten opzoeken in plaats van het automatisch te doen wanneer een URL niet bestaat.
Hij zoekt toch niet automatisch als de URL niet bestaat? Hij zoekt alleen als de opbouw van de URL niet het juiste URL formaat is en daarom de zoekterm wordt. Als een URL niet bestaat dan krijg je gewoon de verwachte foutcode te zien.

Ik verwacht eigenlijk dat het merendeel van de gebruikers erg blij zijn dat ze direct kunnen zoeken vanaf de adres- zoekbalk.

Leuke optie trouwens die ze toevoegen! Ik ben benieuwd hoe vaak ik het ga gebruiken.

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 26 februari 2020 18:57]

keyword.enabled - If you set this preference to false, web searches in the address bar are disabled.

browser.fixup.alternate.enabled - Works only if keyword.enabled is set to false. Will prevent Firefox from "guessing" the prefix and suffix of a domain.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Het was iets waar ik me aan stoorde. Volgens mij was het vroeger zelf een keuze of je wou zoeken in de adresbalk. Maakt de zoekbalk ook wat logischer als optie.
Ik vindt het jammer dat er steeds meer in de about:config verdwijnt.
Ik schrok even bij het lezen van de titel. Zit er namelijk zelf niet op te wachten dat ik automatisch naar een andere website, in dit geval de Wayback Machine wordt gestuurd. Lijkt er dus op dat je op de knop "Check for saved version" kan drukken om vervolgens doorverwezen te worden.
Precies dit, verwacht ook wel dat de mogelijkheid is om deze meldingen volledig uit te zetten.
Maar dan moet de website eigenaar natuurlijk niet alle pagina's behalve de frontpage blokkeren. Dacht dat tweakers.net dit ook deed, maar ik krijg gemengde resultaten.

Deze pakt ie wel:
https://web.archive.org/w...-advertentietracking.html

Deze niet:
https://web.archive.org/w...t-98-procent-gedaald.html
https://web.archive.org/w...ig-en-een-beetje-dik.html

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 26 februari 2020 15:21]

Maar dan moet de website eigenaar natuurlijk niet alle pagina's behalve de frontpage blokkeren. Dacht dat tweakers.net dit ook deed, maar ik krijg gemengde resultaten.
Je moet de pagina's wel eerst archiven voordat ze beschikbaar zijn, de eerste van je lijst heb ik net gearchived :)

https://web.archive.org/w...t-98-procent-gedaald.html

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 26 februari 2020 15:26]

Ah, ik de tweede. :)

Ik dacht dat dit automatisch zou gebeuren.
Gebeurt ook wel automatisch, maar betekend nog steeds niet dat de web archive een kopie heeft van alles op het internet.
Kenmerkend is verder het Brave-programma, een systeem waarmee gebruikers een Brave-betaalmiddel kunnen verdienen door naar privacyvriendelijke advertenties te kijken. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de inkomsten van creatievelingen op het web.
Tweakers heeft dit overigens nog niet aanstaan :).

Advertenties zijn niet alleen privacyvriendelijk maar ook minder invasief. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen tegenwoordig om als je een nieuw tabblad opent een gesponsorde foto krijgt waar je dan weer wat BAT mee verdient en je kan kiezen hoeveel advertenties per uur je wilt, tot 4 stuks geloof ik. Dit is allemaal opt in.
Nog mooier zou zijn dat ze het ook doen voor 451-foutmeldingen. Maar dit is een stap in de goede richting.
in het artikel staat toch dat ze het doen voor 451. Wat ik zeer raar vind.
Dus dat je alsnog bij de informatie kan over hoe je een bom in elkaar sleutelt??? Of dat je bij een pagina met mens onvriendelijke handelingen kan komen?

Die 451 is er niet voor niets.
ja voor mensen met lange tenen en regeringen te beschermen.
informatie/kennis moet je niet censuren.
Leidt enkel tot het dommer worden van de mensheid.
Sommige mensen zijn niet heel goed in staat zelf verstandig na te denken, dus wat mij betreft mogen sommigen toch echt wel dommer gehouden worden.
Sommige mensen zijn niet heel goed in staat zelf verstandig na te denken, dus wat mij betreft mogen sommigen toch echt wel dommer gehouden worden de geestelijke gezondheidszorg krijgen die zij nodig hebben.
Je kan je niet wapenen tegen domheid. Tegelijkertijd moet je het ook niet voeden door middel van een kweekvijver (haves and have nots), want dat zorgt voor meer polarisering en onbegrip.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2020 18:17]

Daar zijn meer sites voor denk ik.
Dus dat je alsnog bij de informatie kan over hoe je een bom in elkaar sleutelt??? Of dat je bij een pagina met mens onvriendelijke handelingen kan komen?

Die 451 is er niet voor niets.
Sarcastisch hoop ik?
Met een beetje vindingrijkheid kun je van de meeste huis-, tuin- en keukenspullen "bommen" maken.

En een random slapstick tekenfilm of misdaadserie demonsteert ook "mensonvriendelijke handelingen". Die ook maar verbieden? :)

Daarnaast is het puur voor de bühne: "zoek en gij zult vinden". Degenen die per se bommen willen maken, zullen toch handeidingen vinden. Als ze die al nodig hebben.
Is er weer zo'n ophef over het anarchisten kookboek? Het begint er steeds meer op de lijken dat we 20 jaar terug de tijd in zijn en de geschiedenis herhalen.
Ging me om het punt. Begin 2000 was er een enorme ophef in het westen op het internet, over de toegang tot het maken van bommen en andere gevaarlijke middelen.

Het anarchisten kookboek moest en zou van het internet verwijderd worden.

Nu maakt men zich weer druk over de toegang tot gevaarlijke middelen, we zetten dezelfde -zinloze- discussie voort. Mensen die het willen vinden, vinden het toch wel, want "the internet doesn't forget".
Gelukkig niet bij http 418 :+
Nu de 410 nog.

Ik vind het frapant dat veel CMS'en de 410 niet ondersteunen.
Het is zo simpel.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 26 februari 2020 16:10]

Ik weet dat firefox hier ook mee aan het experimenteren was in de pilot
maar weet niet wat ze daaruit gehaald hebben als resultaat.
Geniale browser. Sinds ik hem gebruik is Spotify gratis reclamevrij, Youtube informeert niet meer elke zes minuten of mijn pensioen wel ok is en zelfs Marktplaats blijft verschoond van allerlei 'geweldige kortingen'.
Ik heb hem dankzij Strange Parts (https://brave.com/strangeparts/) gevonden, die stuur ik tegenwoordig $ 2,50 per maand via Patreon. Dat is het me meer dan waard.
Altijd goed om de mogelijkheid te hebben iets terug te vinden dat er niet meer is.
Hoe zit het eigenlijk met het recht om vergeten te worden op de Wayback Engine? Wordt de informatie daar ook weggehaald?
Zul je apart moeten aanvragen en valt buiten EU jurisdictie. Mochten ze 't doen dan zal 't alleen zijn omdat ze even niks anders te doen hebben / je 't gunnen te worden vergeten. :x
Of ze redacteren gevoelige info?
Had je toevallig ergens opgepikt hoeveel data dat is? Betaal jij die redactie?

bron: https://archive.org/web/
Explore more than 411 billion web pages saved over time
Je kunt je site middels Robots.txt buiten de indexering van Wayback Machine laten. als het om een andere site gaat wordt het al wat lastiger inderdaad zoals @rkeet ook aangeeft.
Het recht om vergeten te worden slaat niet op websites, alleen op zoekmachines. Je kunt het via een RIght to be Forgotten procedure dus wel uit een Google database laten halen maar niet van de website waar Google naar verwijst. Het kan dan alleen niet meer zo makkelijk gevonden worden.

De vraag is dus of de Wayback Engine wel als zoekmachine wordt aangemerkt. Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Hopelijk gaat Firefox dit ook aanbieden. :)
Hopelijk gaat IPFS hier voor ingezet worden.
Hoe gaat Wayback het hele web kunnen backuppen?
Als deze verdwijnt (YT) Movie - Big Buck Bunny heerst de file=hash=url van deze nog (ipfs.io) Movie - Big Buck Bunny

[Reactie gewijzigd door CHBN op 26 februari 2020 21:15]

Of een slechte.

Als iemand niet wilt dat zijn site niet zichtbaar is in The Wayback Machine dan kan die gewoon een robots.txt gebruiken. Die wordt gerespecteerd door The Wayback Machine*.

* Het kan zijn dat de site al gearchiveerd is en mogelijk nog gearchiveerd wordt. Wat zij hebben zal echter niet gepubliceerd worden.
Het aantal keer dat ik al op blog/nieuws websites ben terecht gekomen die na een update van hun URLs niet de oude URLs hebben laten 301'en is echt immens.
Ja, Maar die rede hoeft niet meteen uit den boze te wezen. Kan ook gebeuren dat de website even plat ligt door dat de host problemen heeft, of dat het bedrijf failliet is gegaan of iets dergelijks.

Gelukkig is de optie optioneel :)
Als een website een fatsoenlijke url en uri strategie heeft en zich netjes aan de RFC standaarden houd dan ja.

Probleem is alleen dat men dat vaak niet heeft en dat men bij wijzigingen nog wel eens vergeet om redirects in te stellen.
Wellicht dat u van gedachte verandert als u een regelmatige gebruiker van MSDN bent. Zij presteren het namelijk regelmatig om url's, artikelen of kb artikelen te laten verdwijnen. The Old New Thing is inmiddels ook een paar keer verhuist met alle gevolgen van dien.
Als je echt content terug wilt zien dan kan dat natuurlijk. en dat is prima.
Maar het gros van de mensen zijn "dom" (en dan bedoel ik de mensen die ook klikken op links in phishing mailtjes) en klikken waarschijnlijk altijd op toon de wayback info waardoor ze dus waarschijnlijk informatie krijgen die allang niet meer van toepassing zijn.
Kunt u dat uitleggen?
Wanneer het illegale content bevatte zou het ook niet gearchiveerd zijn lijkt mij.
Webpagina tijdelijk down? Link rot? Bedrijf failliet? Dan baal je als je als klant informatie over jouw product niet meer kan vinden.
Slechte keuze, er is namelijk vast een goede reden dat een pagina niet meer bestaat.
Vaak omdat de eigenaar niet helemaal begrijpt hoe het internet werkt. Fabrikanten veranderen bijv. vaak de link van producten zodra ze deze niet meer verkopen. Of halen zelfs compleet de pagina weg. Zodra je een webpagina hebt gepubliceerd is het net zoals een boek publiceren: je komt niet later de huizen binnen van alle mensen die een kopie hebben omdat je niet meer blij bent met je keuze deze te publiceren. Daarnaast is het op het internet de bedoeling dat je links in tact houd ook als het niet meer belangrijk is voor jou om je product te verkopen.