Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google maakt work-arounds om rcs via Messages te gebruiken onmogelijk

Google gaat de 'rcs-workaround' in zijn Messages-app onmogelijk maken. Dat lijkt aan de zijde van de Google-servers te gebeuren, want het bedrijf zegt dat de work-around straks niet meer werkt op oude, huidige en toekomstige versies.

Google stelt op het Messages Help Forum en tegenover Android Police dat het onmogelijk maken van de work-around gaande is en dat tegen eind februari Googles implementatie van rcs in Messages niet meer te gebruiken is, tenzij de gebruiker zich in een officieel ondersteunde markt bevindt. Dat zijn de VS, het VK, Mexico, Duitsland en Frankrijk. Google heeft op dit moment nog niets nieuws te melden over uitbreidingen naar andere landen.

Rcs is bedoeld als de opvolger van sms en wordt ontwikkeld door de GSM Association in samenwerking met Google. Het is bij rcs niet alleen mogelijk om berichten te versturen, maar het heeft ook allerlei technieken die de norm zijn voor chatapps zoals het versturen van foto's, video's en leesbevestigingen.

Omdat rcs op netwerkniveau werkt, is ook medewerking van telcomproviders nodig voor de implementatie. Google zei vorig jaar niet meer te willen wachten op telco's en introduceerde daarom zelf rcs, waarbij de berichten bij gebrek aan ondersteuning vanuit het netwerk via servers van Google verstuurd worden. De functie is een opt-in.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

11-02-2020 • 14:05

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Google gaat de 'rcs-workaround' in zijn Messages-app onmogelijk maken.
Sorry, maar uit het artikel wordt het mij niet duidelijk wat dé 'rcs-workaround' is, wie hem gebruikt en waarom het goed of slecht is dat Google het gebruik ervan onmogelijk maakt, laat staan waaróm Google dat doet.

Kan iemand mij wijzer maken ?

[Reactie gewijzigd door T-men op 11 februari 2020 14:14]

Eens, ik moest het ook drie keer lezen en nog steeds ontbreekt er cruciale informatie.

Volgens mij is het als volgt:
1) Google is één van de ondersteuners van het RCS protocol
2) Google heeft het gebruik van RCS geblokkeerd in hun eigen app
3) Iemand anders heeft toen een workaround ontwikkeld om toch RCS te kunnen gebruiken op Android
4) Google heeft nu ook de workaround geblokkeerd.

Punt 1 is in conflict met punt 2 en 4 maar waarom dat is staat niet in dit artikel. Best cruciaal om het artikel volledig te maken.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 11 februari 2020 14:51]

Het staat toch redelijk duidelijk in het artikel.

RCS is de opvolger van sms en google heeft tijdje geleden ondersteuning ingebouwd in hun app maar ook telecom operators moeten het ondersteunen..
Maar RCS wordt nog maar in een paar regio's ondersteund door telecom operators. In andere regio's werkt het dus niet en die worden geblokkeerd in Google's app. Er is een workaround waardoor je het wel kan gebruiken in regio's zonder ondersteuning en dat gaat geblokkeerd worden

Zo lees ik het en ik zie niet direct wat onduidelijk is
Hoe kan je iets gebruiken als het in jouw regio niet ondersteund wordt? Dan zou de workaround toch niet eens mogelijk moeten zijn?

Het klinkt allemaal als: Wij ondersteunen optie X, en we blokkeren optie X tenzij je in een regio zit die we officieel ondersteunen.

Maarja als het al werkt zonder de ondersteuning, waar is dit dan voor nodig?
RCS is de gedoodverfde opvolger van SMS. Ondersteuning zou moeten komen vanuit het netwerk, de telco. Op die manier zouden de telco's er dus ook wat aan kunnen verdienen, net als met SMS. Telefoons die geen RCS ondersteunen, krijg de RCS-berichten dan eventueel alsnog als SMS (voor zover mogelijk).

Geen enkele telco schakelt tot nu toe RCS in of wil daarin investeren.
Dus, heeft Google gezegd, dan doen we het zelf wel.
Dus zijn ze Apple achterna gegaan (Apples Berichten-app) en gaan berichten die via de standaard Android-berichten-app worden verstuurd voortaan via "RCS" - eigenlijk gewoon via Google Allo of Hangouts voor mijn part. Mits beide kanten dit ondersteunen, anders wordt het een normale SMS. Exact zoals bij Apple dus.
Eigenlijk is er dus ook niets RCS aan deze implementatie. Het is gewoon de zoveelste Google Chat-App die ingebouwd is in de standaard SMS-app. Ze hebben enkel de afkorting RCS gehouden vanuit marketingoogpunt.

Tot nu toe bieden ze dit aan in een paar landen, maar via een hack kon je het in een ander land ook aanzetten. Dat maken ze nu onmogelijk.

Sowieso slaat het nergens op, RCS is juist via het netwerk (vergelijk MMS) en dat is dit juist helemaal niet. Het is dus eigenlijk ook geen RCS.
Je kunt gewoon doorklikken op workaround, en dan wordt je naar het Android Police artikel erover geleid.

Ik denk dat de auteur aannam dat de meeste Tweakers al op de hoogte waren van die methode, en dat het alleen maar een onnodig lang artikel zou worden als je ook nog moest uitleggen hoe je tot nu toe gebruik kon maken van RCS.
In het artikel van Android Police wordt, voor zover ik het kan zien, nergens gerept over waarom Google deze tegenstrijdige acties onderneemt.
Je kunt gewoon doorklikken op workaround, en dan wordt je naar het Android Police artikel erover geleid.

Ik denk dat de auteur aannam dat de meeste Tweakers al op de hoogte waren van die methode, en dat het alleen maar een onnodig lang artikel zou worden als je ook nog moest uitleggen hoe je tot nu toe gebruik kon maken van RCS.
Waarom dan nog artikels schrijven? Gewoon linkje en klaar. 8-)
Het meeste op Tweakers is een vertaling / samenraapsel van andere sites.
Punt 1 is niet in conflict met punt 2 en 4 als je naar het artikel van Android Police gaat. Ik denk dat de auteur van dit artikel veel details daargelaten heeft en het een beetje onduidelijk is. Het gaat hier dus om dat je *nu al* RCS aan kon zetten in Google's app, maar dat de echte rollout in de VS heel langzaam gaat.
De 'rcs-workaround' is een app genaamd 'Activity Launcher' downloaden, daarmee naar een verborgen instellingen scherm te gaan in de Messages app, en dan het adres van een van Google's RCS-servers in te stellen.

Vervolgens kan je na het herstarten van de app RCS inschakelen. Dit zorgt voor extra features zoals type indicators, het normaal versturen van bestanden, instant ontvangen en verzenden en nog een paar dingen.
Eigenlijk gewoon een soort iMessage voor Android.
Ik hoop hierdoor namelijk dat het een succes wordt. Ja het is Google en ja ze zijn meestal erg kwaadwillig, maar een beetje concurrentie tegenover WhatsApp(dat volledig over IP verloopt) is eigenlijk best goed.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 februari 2020 17:45]

Laatste alinea:
Google zei vorig jaar niet meer te willen wachten op telco's en introduceerde daarom zelf rcs, waarbij de berichten bij gebrek aan ondersteuning vanuit het netwerk via servers van Google verstuurd worden.
Jammer.. ik heb het een beetje uit kunnen proberen en het werkt best goed. Niet dat ik het zou gebruiken als vervanger van Whatsapp, maar ik snap niet waarom je extra moeite zou doen om mensen uit een feature als deze te weren.

Een gemiddelde gebruiker gaat echt geen extra app downloaden om een verborgen setting van hun berichten app aan te passen.

Edit: Zo te zien zijn de features bij mij al uitgeschakeld, hij kan niet meer verbinden met de server voor 'Chat features'.

[Reactie gewijzigd door Frikandel op 11 februari 2020 14:20]

Dat slaat echt helemaal nergens op. Google en chat-apps, dat is toch niet de winnende combinatie. Nu zijn er mensen die heel graag Messages gebruiken, gaan ze dat onmogelijk maken 8)7
De is een ander protocol binnen de Berichten app. Dus naast SMS. Binnen dezelfde app kun je dan RCS berichten sturen of SMS als één van beide geen RCS heeft. Het is geen protocol van Google, maar een open standaard. Omdat providers traag zijn met implementatie rolt Google het wel in een aantal landen uit via hun servers. Met RCS zou je niet meer afhankelijk hoeven te zijn van een bepaalde app zoals bijvoorbeeld Whatsapp. Zie het als mail waar je ook een mail vanuit Outlook kunt verzenden naar Gmail.
Dat klopt, maar het is toch wel het plan van Google om een populaire chat app in handen te hebben. Maar dat plan lijken ze zelf steeds te verpesten. Ofwel door apps die populair zijn de grond in te boren (see: hangouts) of door gewoon zelf stokken in de wielen te steken (see: dit artikel).
Dat weet ik niet. RCS wordt denk ik pas echt succes als het niet gezien wordt als "de chat app van Google". Andere berichten apps zouden het ook kunnen implementeren. Mooi zou zijn als het in iMessage wordt ingebouwd.
Google treedt op als RCS provider in een aantal landen. Met de workaround die nooit de bedoeling was kon het ook in andere landen. Dat wordt nu geblokkeerd en daarmee werkt het weer alleen in die landen waar het voor is uitgerold.
Ja dit idd. Ik snap het echt niet dit had het iMessage van android kunnen worden.
Iets dergelijks had er van begin af aan al in moeten zitten... Whatsapp is een prima toepassing ja, althans - het is algemeen gebruikt. Maar het blijft een Facebook vehikel. Telegram is leuk maar in handen van een Rus met discutabele werkwijzen, en Signal gebruikt verder niemand.

Iets als dit dat gewoon standaard onderdeel van je OS is en liefst nog cross-platform ook had van meet af aan in Android kunnen zitten me dunkt.
Cross-platform met welk OS? Dat van Apple? Je weet toch wel beter dan dat, die gaan hun iMessage niet overbodig maken om met een open standaard te werken. Verder zijn er geen noemenswaardige platformen...

Ben het wel met je eens dat het er al lang in had moeten zitten, waarschijnlijk is Google te lief tegenover de providers.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 februari 2020 14:46]

iMessage werkt nochtans mooi samen met de standaarden SMS en MMS. Maar goed ...
Ik wilde al zeggen.. iMessage gebruik je ook gewoon voor 'klassieke' SMS, dus what's the problem. Apple integreert netjes met álles binnen het Apple-ecosysteem: of ik nou iMessage op een telefoon, m'n Apple Watch of m'n iPad gebruik, ik krijg óók alles netjes binnen op m'n Macbook in macOS.

En ik weet niet, maar Windows op desktops vind ik ook best wel een noemenswaardig platform, gezien de gebruikerscijfers en zo. Ik kan het mis hebben maar de laatste keer dat ik keek was Windows best nog wel aardig in gebruik wereldwijd.
@DigitalExorcist en @monojack

Jullie zijn beide af! :+

Er staat helemaal niet dat Apple geen open standaarden wil gebruiken, maar die gaan hun iMessage niet overbodig maken om met een open standaard te werken.

SMS maakt iMessage niet overbodig (juist andersom), maar RCS zou dat wel doen. Fijn ook dat jullie daar beide niet op reageren maar vallen dat Apple wel SMS/MMS ondersteund, chapeau!
En ik weet niet, maar Windows op desktops vind ik ook best wel een noemenswaardig platform, gezien de gebruikerscijfers en zo. Ik kan het mis hebben maar de laatste keer dat ik keek was Windows best nog wel aardig in gebruik wereldwijd.
Ah leuk, sarcasme! Helaas totaal misplaatst want daar is RCS dus helemaal niet voor, het gaat echt om de mobiele markt dus de devices die (nu nog) SMS kunnen versturen :Y)

Klein lesje voor @DigitalExorcist:
Rich Communication Services (RCS)[1] is a communication protocol between mobile telephone carriers and between phone and carrier, aiming at replacing SMS messages with a text-message system that is richer, provides phonebook polling (for service discovery), and can transmit in-call multimedia. It is part of broader IP Multimedia Subsystem.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Communication_Services

Ik ben overigens heel blij voor je dat alles binnen je ecosysteem zo goed samen werkt, maar dat is helemaal niet het punt ter discussie.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 februari 2020 18:33]

En we gaan weer met de betekenis van woordjes goochelen om eigen ongelijk recht te trekken? Had Google destijds gewoon de standaarden omarmt zaten ze nu niet met zoveel problemen met hun chat apps.

Als RCS een betere gebruikservaring geeft dan het iMessage protocol dan zal Apple die standaard gebruiken. Het is gewoon nonsens te stellen dat Apple het huidige iMessage niet gewoon zou vervangen als RCS gewoon beter is. Apple is niet gek. Apple weet ook dat Apple gebruikers met Android gebruikers chatten via apps als WhatsApp. Als ze RCS integreren dumpen Apple gebruikers massaal whatsapp en iMessage wordt incontournable op iOS.

We spreken hier over Apple. Niet over Samsung waar ze gewoon alles naar de muren gooien en houden wat blijft plakken. Ze hebben nu al gedemonstreerd dat ze een deftige chat app kunnen ontwikkelen die blijkbaar 10 jaar voor lag op die van de concurrentie. Het is echt niet zo moeilijk voor Apple om Apple only features bovenop RCS te bouwen in iMessage om het hele zootje terug exclusief en "gesloten" te houden op Apple toestellen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 12 februari 2020 08:35]

En we gaan weer met de betekenis van woordjes goochelen om eigen ongelijk recht te trekken?
Grapjas, dat is precies wat je zelf doet samen met @DigitalExorcist. Ik stel iets met een simpele clausule en die laten jullie weg in het verweer, en dan kom je mij vervolgens vertellen dat ik goochel om gelijk te krijgen?

Het feit dat RCS wat nu een goede 4 jaar bestaat als standaard en niet in iMessage zit en al 12 jaar in ontwikkeling is waar alle grote bedrijven bijdrage leveren behalve Apple, spreekt toch wel in mijn voordeel dat ze daar niet echt wat in zien, wat natuurlijk mag, maakt mij persoonlijk geen hol uit.

De rest van je post is een nogal overbodig/persoonlijk (mening) en staat los van de discussie, dus dat pad ga ik niet volgen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 februari 2020 11:17]

SMS *is* een open standaard. Het is ook een kleine moeite voor Apple om iMessage daar compatible mee te maken.

Maar goed, Google snapt het allemaal niet zo goed, dat geeft niet, ze zullen er wel te weinig aan verdienen.
> Signal gebruikt verder niemand

Ik gebruik het een aantal maanden, en qua app heeft deze veel meer opties en werkt deze fijner dan whatsapp is mijn ervaring. Het lijkt mij meer iets wat langzaam moet groeien. Net zoals vroeger ook niemand facebook had, omdat iedereen op Hyves zat.
Ik dacht ook dat het op een gegeven moment zou groeien, maar ik heb het eigenlijk maar met een persoon gebruikt en we zijn sindsdien ook gewoon overgeschakeld op XMPP met Conversations op Android en Dino op de desktop. Dus ik heb Signal geïnstalleerd, maar gebruik het met niemand. Ik ben wel blij met OMEMO, dat werkt erg fijn en zonder er al teveel voor te hoeven te doen.
WhatsApp is cross platform. SMS/RCS ook maar niemand in Nederland gaat daar naar terug.
Whatsapp is van Facebook en nog altijd niet default geïnstalleerd..
Waarom zou je RCS eigenlijk willen? Het is nog steeds niet e2e encrypted terwijl er multi platform applicaties zijn die dit wel zijn :-/ Gemiste kans van de industrie...
Had laatst contact met een Google medewerker, die zei dat ik feedback in de app moet geven. Wat hopeloos is lijkt mij. RCS is een standaard, dat kan je niet als Google zijnde zomaar even veranderen zonder compatibility te slopen met andere apps. Dus die standard moet gewoon actueel worden (stamt uit 2007...). Google zegt zelf overigens als reactie op het gebrek aan E2E dat berichten gelijk worden weggegooid nadat het ontvangen is. Poor man solution dus.
Op de site van Android World https://androidworld.nl/t...oor-iedereen-beschikbaar/ staat nog een uitleg. maar is erg omslachtig en geknoei. ik heb 't werkend gekregen. maar of dit nu iets gaat worden in Nederland is nog maar de vraag. meesten gebruiken lijkt mij toch Whatsapp
Die workaround werkt nu dus niet meer.
Klopt. Maar Whatsapp is van Facebook en daar blijf ik het liefst zo ver mogelijk vandaan. Nu moet ik wel. Als RCS een protocol is, wat niet alleen van Google is en wat door de telco's wordt geregeld, dan vind ik dat toch wel een verdomd interessant alternatief, mits dit uiteraard ook end-to-end encryptie ondersteund.
Omdat rcs op netwerkniveau werkt, is ook medewerking van telcomproviders nodig voor de implementatie. Google zei vorig jaar niet meer te willen wachten op telco's en introduceerde daarom zelf rcs
De tweede zin ontkracht de eerste.