Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Netflix gebruikt av1-codec voor streamen aantal titels in mobiele Android-app

Netflix is begonnen met het inzetten van de av1-videocodec. Het bedrijf past de nieuwe compressiestandaard toe in zijn Android-app, maar vooralsnog geldt dat alleen voor een aantal titels.

De keuze om ermee te beginnen op de mobiele Android-app hangt samen met de vaststelling dat mobiele netwerken nog weleens onbetrouwbaar zijn en klanten soms beperkte data-abonnementen hebben. Netflix-gebruikers die van de av1-streams gebruik willen maken, moeten in de app eerst de 'save data'-functie aanzetten. Het is onbekend welke titels op Netflix hiervan gebruikmaken.

De Android-app van Netflix gebruikt de opensource-dav1d-decoder, die in oktober 2018 uitkwam. Die is gemaakt is door VideoLAN en de FFmpeg-communities, en wordt ondersteund door de Alliance for Open Media. Netflix zegt dat het dav1d heeft geoptimaliseerd, zodat het ook geschikt is om Netflix-content met een kleurdiepte van 10bit af te spelen.

Volgens Netflix biedt av1 een compressie-efficiëntie die twintig procent beter is dan die van een vp9-encoder, wat betekent dat de bitrate met ongeveer twintig procent omlaag kan zonder in te leveren op de beeldkwaliteit. Vp9 is de compressiestandaard van Google die Netflix tot nu toe gebruikt voor het streamen van content naar mobiele gebruikers. Daarnaast gebruikt Netflix hevc voor zijn 4k-streams met hdr en mpeg4 AVC.

Netflix zegt dat het is begonnen met het streamen van av1 naar zijn mobiele Android-app, maar dat het uiteindelijke doel is om de standaard op alle platforms te gebruiken. Wanneer dat zal gebeuren, is nog onbekend. Het bedrijf zegt dat het ook samenwerkt met apparaat- en chipsetfabrikanten om ondersteuning voor de av1-videocodec uit te breiden naar hardware.

De Alliance for Open Media is in 2015 opgericht door Microsoft, Google, Intel, Mozilla, Amazon, Netflix en Nvidia, met als doel het ontwikkelen van een betere videocompressiemethode die geschikter is voor het leveren van content over netwerken. De specificatie voor de AV1-codec kwam in maart 2018 uit. De techniek is onder een opensourcelicentie vrijgegeven en kan gebruikt worden zonder dat royalty's betaald hoeven te worden. Later voegde Apple zich ook bij de alliantie, net als Samsung. LG en Samsung gaan bepaalde 8k-tv's die dit jaar uitkomen, voorzien van een av1-decoder om YouTube-video's in 8k te kunnen afspelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-02-2020 • 10:06

42 Linkedin

Submitter: Balance

Reacties (42)

Wijzig sortering
Fijn dat dit op grotere schaal gebruikt wordt. Hoewel ik als Apple gebruiker geen problemen heb met bijvoorbeeld HEVC, kan ik bijvoorbeeld door ruzie al jaren geen 4K Youtube kijken. Daarnaast kost HEVC veel qua licentie. Een open source alternatief dat door meer bedrijven ondersteund wordt zou dat allemaal op moeten lossen.
Ik vraag me dan wel af of Apple zelf ook weer van HEVC af stapt.
Is er een specifieke reden waarom Android nu alleen AV1 gaat gebruiken? En kunnen alle apparaten AV1 gemakkelijk afspelen/decoderen?

Thanks @robbinkg

[Reactie gewijzigd door iAR op 6 februari 2020 10:16]

Youtube gebruikt toch VP9 en niet HEVC als codec? Op welk apple apparaat kan je geen 4K youtube kijken ?
Klopt. Dus op geen enkel Apple apparaat kijk je in 4K.
Nee, zoals MrDucky schrijft als je Chrome op een Macbook gebruikt kan het wel.

Ik gebruik FF op een iMac en als je een vlaggetje aanzet in about:config kun je wel 4K of zelfs 8K Youtube videos op een Mac bekijken:

https://support.mozilla.o...definition-youtube-videos

media.mediasource.webm.enabled moet true zijn

FF pakt dan de VP9 versie ipv de H.264 versie.

Weet ff niet of FF via macOS bij de VP9 HW decoder kan die in de Intel Quicksync van de CPU zit (of de HW video decoder van de Radeon GPU). Denk het niet... dus FF doet dan SW decoding.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 6 februari 2020 11:52]

Ik gebruik eigenlijk niets van Google, behalve Youtube. Ik vind uiteindelijk Safari het fijnst. Zeker in combi met iPad en iPhone.
Wat ik nu doorgaans doe is de filmpjes downloaden. Sowieso handig, want er verdwijnt nogal eens wat.
Nah, gebruik al 20+ jaar Netscape en FF, eerst op PC nu Mac.

Qua plugins wil ik eigenlijk Noscript en Ublock niet missen op een desktop. Mobiel Safari dichtgetimmerd met content blockers is best ok idd.
Tip: youtube-dl. Kan ook gebruikt worden om gehele playlists te downloaden. Werkt ook onder macOS, van wat ik lees.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 februari 2020 12:54]

Als je homebrew al geïnstalleerd hebt:
$ brew install youtube-dl

Daarna ga je in de terminal naar de folder waar je het filmpje wilt downloaden en doe je
$ youtube-dl "https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ"

Je kan ook alleen de video ID invoeren
$ youtube-dl dQw4w9WgXcQ

Overigens is YouTube niet de enige site die werkt. Bijna alles werkt.
$ youtube-dl https://www.dumpert.nl/item/7222855_2b4a9161

Hij pakt automatisch de hoogste kwaliteit video en audio.
Soms moet hij die nog wel combineren na het downloaden, maar dat gebeurt ook automatisch.
Ook zonder vlag 4K in FF 72.
Alle Apple apparaten kan je geen 4K YouTube bekijken, misschien wel op Mac met Chrome; Safari in elk geval niet.
Heeft te maken dat Google als licentie eis heeft dat er gedeeld dient te worden met patenten, geen rechtszaken mogen aanspannen tegen Google, etc.
Apple wil geen patenten zo maar delen met Google daarom is er geen ondersteuning.
Vandaar, ik gebruik Chrome op mijn macbook en ben nooit tegen het issue aangelopen :+ Bedankt voor de uitleg :D
waarom kan ik dan met safari op een mac youtube op 4k kijken
Je kunt het wel afspelen, maar de resolutie is 1080p. Alleen met Firefox en Chrome speelt ie in 4K.
Ik vraag mij ook af of av1 niet veel cpu gaat slurpenv erits dit nog niet ahrdwarematige gedecodeerd word, ik blijf liever op vp9
Eerst op 1 platform uitproberen, dan pas uitbreiden naar de rest.
En waarom Android? Omdat mobieltjes over het algemeen meer problemen hebben met verbinding en data-limieten.
Ik denk dat het ook helpt dat het ecosysteem veel uitgebreider is, waardoor de kans groter is dat er ook hardwareondersteuning komt. De Dav1d decoder is maar een tijdelijke oplossing, het gebruikt meer energie dan een hardware oplossing (=sneller een lege batterij).
Daarnaast is dit vooral een databespraingsmethode, als je een iPhone kan betalen kan je die 20% extra data waarschijnlijk ook wel betalen.
Je kan misschien wel betalen voor de data, dat betekend helaas niet dat je de bandbreedte hebt om het binnen te halen. Dat is het probleem dat Netflix hier probeert op te lossen.
En 20% minder datakosten voor Netflix op een aantal platforms, dat tikt ook wel aan op het totaal. Helaas zetten ze de extra ruimte niet in voor extra beeldkwaliteit, die is soms toch wel matig, zelfs bij 4K HDR. Amazon Prime Video doet het duidelijk beter.
En bij Amazon Prime Video hoe je er niet eens extra voor te betalen...
"While our goal is to roll out AV1 on all of our platforms, we see a good fit for AV1’s compression efficiency in the mobile space where cellular networks can be unreliable, and our members have limited data plans." Ze proberen beide problemen op te lossen :)
AV1 is wel een monster voor CPUs zonder hardware-decoder. Er zijn enkele YouTube video's die in AV1 gecodeerd zijn en die je kunt testen. Bijna alle moderne apparaten ondersteunen tegenwoordig AVC hardware-decoding, ook bij HEVC is dit bij veel apparaten het geval. Ik heb nog geen (mobiele) apparaten met een hardware AV1-decoder gezien, daarom ondersteunt Apple het ook nog niet waarschijnlijk.

Door het ontbreken van een hardware-decoder denk ik dat de AV1-versie meer stroom vergt van het apparaat dan video's die in HEVC worden aangeleverd. Je bespaart dan wat bandbreedte, maar je batterij gaat misschien wel 2x sneller leeg. Misschien heeft Netflix de boel flink geoptimaliseerd, maar dan nog denk ik dat het batterijverbruik hoger ligt dan bij video's in andere formaten die over het algemeen via een hardware-decoder gaan.
Ik heb dav1d een paar dagen geleden gecompileerd voor Linux op x86_86 en aarch64, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik deze moet testen. Ik denk dat ik maar een voorbeeldvideo ga downloaden en deze lokaal proberen af te spelen. Ondersteuning lijkt nog niet in Firefox te zitten, tenzij ik zelf iets moet inschakelen.

Ik vraag me ook af of er iets als een dongel in USB formaat of een mini-PCI-E of M.2 insteekkaart bestaat om met gebruikmaking van een decoder chip ondersteuning voor hardware decoding toe te voegen aan een oudere laptop die het verder prima doet.

Tot nu toe heeft nog niemand me daar een goed antwoord op kunnen geven.
Het probleem is dat de markt echt maar heel klein is. Dit zag je ook met de Broadcom x264 accelerators, op het moment dat die accelerator tussen de 60 en 160 euro kost zijn er veel mensen die hem links laten liggen. En als de kosten al niet het probleem zijn dan heb je altijd nog platform support (waarbij ik vermoed dat Linux desktops nog het makkelijkst zullen zijn om te supporten) en het feit dat bestaande applicaties en frameworks bewust moeten worden dat deze externe accelerator gebruikt kan worden om een stream te decoden. Tegen de tijd dat dit een beetje klaar is hebben alle midrange/low-end CPUs en SOCs al een vorm van acceleration waardoor je je kunt afvragen of het allemaal de moeite wel waard was...

En er zijn natuurlijk ook een boel mensen met een laptop of tablet: een dongle is vaak onpraktisch en veel laptops hebben geen vrij PCIe of M.2 slot voor dit soort uitbreidingen.
Volgens Wikipedia is er nog weinig hardware-ondersteuning op telefoons. Qualcom met hun Snapdragon lijkt het nog niet te ondersteunen. Er is wat Mediatek hardware die het ondersteunt.
De specificatie is nog te nieuw waarschijnlijk, en het is geen eenvoudige codec voor hardware-ondersteuning.
De verwachting is wel dat het in meer hardware gaat komen, het zou vanaf nu echt op gang moeten komen.
https://en.wikipedia.org/wiki/AV1#Hardware

[Reactie gewijzigd door mpol op 6 februari 2020 13:17]

HEVC*

-edit
Geen probleem :)

[Reactie gewijzigd door robbinkg op 6 februari 2020 10:34]

Ik zou best mijn video-collectie willen omzetten naar iets anders dan H.264 (wat ook veel tijd kostte), maar VP9 en de opvolger AV1 zijn gewoon erg langzaam. Een groot bedrijf als Google en Netflix kunnen servers 24/7 laten draaien, maar voor een thuisgebruiker is het vrijwel niet te doen, niet zozeer de tijd maar meer omdat de hardware er veelal niet voor geschikt is. Dan laat ik nog even buiten beschouwing of het apparaat AV1 goed kan decoden/afspelen. Overigens is Intel ook bezig met een open-source encoder, die schijnt weer sneller te zijn dan dav1d, al heb ik beide niet getest om eerlijk te zijn, enkel ffmpeg met VP9. En natuurlijk heeft Google er ook één (libgav1). ;)

Hoe eerder H.264/H.265 (HEVC) wordt vervangen hoe beter. We hebben geen behoefte aan club die veel royalties vraagt, al moeten we blij zijn dat ze open-source hiermee een flinke boost hebben gegeven. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 6 februari 2020 11:31]

Ik zou best mijn video-collectie willen omzetten naar iets anders dan H.264 (wat ook veel tijd kostte),
Als je verzameling al ooit naar H.264 was omgezet is dan zou ik het niet opnieuw omzetten naar H.265. Dan heb je nog meer kwaliteitverlies. Beter is het om het van de originele bron om te zetten naar H.265.
Je hebt een punt, maar het onderwerp is hier de AV1 standaard, niet de H.265 standaard. Wat ik begrijp uit het bericht waarop je antwoord is H.265 geen optie voor hem, hij wil juist weg van H.264 en H.265.
Maar inderdaad, transcoderen van een sterk gecomprimeerde H.264 naar AV1 is waarschijnlijk niet handig. Alhoewel, een Bluray is toch ook in H.264? Maar dan met een hoge bitrate.
4K Blu-rays zijn wel H.265 (HEVC) :+

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 6 februari 2020 16:36]

Ik wilde deze graag zonder transcoden afspelen in de browser. Wellicht dat je nu beter (on the fly) kunt transcoden van H.265 naar H.264, maar dat kost dan nog steeds rekenkracht.
Ik was niet helemaal duidelijk waarom ik voor H.264 heb gekozen i.p.v. HEVC. Het probleem met HEVC is dat dit niet (native/zonder transcoden) werkt in de browser en destijds niet elk apparaat dit goed kon decoderen, zoals een telefoon & tablet. VP9 was het enig alternatief hiervoor, maar zoals gezegd erg langzaam in encoden en wederom niet door elk apparaat ondersteunt.

Hetzelfde zie je nu met AV1, dat duurt zo lang en hoop dat ze nu hier wel aan blijven vasthouden en niet weer met een opvolger komen.
> Netflix zegt dat het dav1d heeft geoptimaliseerd, zodat het ook geschikt is om Netflix-content met een kleurdiepte van 10bit af te spelen.

hebben ze die aanpassingen dan ook terug naar de open source repo gepusht?
Er was op FOSDEM een presentatie over dav1d met de laatste stand van zaken. Ik neem aan dat daar de code van Netflix ook in zit.
Een ander voordeel voor Netflix is natuurlijk dat de kosten voor dataverkeer dan ook verder omlaag gaan, dus ook op dat vlak is Netflix erbij gebaad om zoveel mogelijk av1 te gebruiken.
"Volgens Netflix biedt av1 een compressie-efficiëntie die twintig procent beter is dan die van een vp9-encoder, wat betekent dat de bitrate met ongeveer twintig procent omlaag kan zonder in te leveren op de beeldkwaliteit."

Zou het dan niet beter zijn om de bitrate met bijv. 10 of 15 procent te verlagen?
Dan zou je (theoretisch dan) dmv efficientere codecs met de tijd ook betere beeld/geluids kwaliteit krijgen ipv dezelfde kwaliteit te leveren met minder data.
Dan wordt het nog wat meer blokkerig :) Wat ik begrijp van mensen is dat de huidige kwaliteit van Netflix al bedroevend slecht is. Dit is een manier om data te besparen maar de kwaliteit niet verder naar beneden te halen.
mijn suggestie is juist om iets minder te zakken in bitrate om zo juist hogere kwaliteit te kunnen streamen (dus ipv 20 procent zakken bijv. 10 of 15 procent). Zo bespaar je nog steeds data en zou de kwaliteit zelfs iets beter zijn in theorie.
Ah, op die fiets. Ja, met de nieuwe AV1 zou de kwaliteit ook iets om hoog kunnen, dat is dan een mooi compromis. Blijkbaar denken ze dat meer kwaliteit bieden geen extra verkopen oplevert, speculeer ik maar :)
Het punt is meer dat er voor dezelfde kwaliteit/bitrate de file grootte nog maar 80% is tov dav1d. Dan haalt het opschroeven van de kwaliteit juist het voordeel voor Netflix weg, namelijk lagere kosten..

De klant heeft dan wel mooier beeld (daar doel jij op immers), maar aangezien Netflix een bedrijf is, denk ik dat dat een utopie blijft. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 februari 2020 14:29]

Maar als Netflix zelf tevreden is met de beeldkwaliteit die ze leveren, dan is het wel te begrijpen dat ze liever dus minder data laten verbruiken met dezelfde kwaliteit, kunnen ze in de toekomst nog altijd kijken.. Vergeet natuurlijk niet dat ook maar de vraag is wat ze dan gaan gebruiken voor het hercomprimeren, of ze dat doen obv de originele bron, of obv de reeds gecomprimeerde variant.
Weet toevallig iemand of er met een nieuwe codec ook een nieuwe vorm van DRM gebruikt gaat worden door Netflix op Android?

Het verliezen van WideVine support weerhoudt mij momenteel voor het draaien van een custom ROM op mijn toestel..
Ik durf te zeggen dat Widevine enkel als vereiste heeft dat de video via DASH of HLS wordt aangeleverd.
AV1 kan perfect via beide dus lijkt het me sterk dat ze van DRM zouden veranderen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.