Netflix begint met streamen van content naar tv's met AV1-codec

Netflix is begonnen met het streamen van content die met AV1 is geëncodeerd. Het gaat hier specifiek om het streamen naar televisies. Eerder begon het bedrijf al met het streamen via deze codec naar onder meer de mobiele Android-app.

Netflix geeft in een toelichting op een blog geen nadere details over bitrates die abonnees met geschikte televisies kunnen verwachten. Het bedrijf benadrukt alleen dat AV1 efficiënter is dan andere codecs, zoals het eveneens gebruikte HEVC en MPEG4 AVC, en dat het daardoor mogelijk wordt om video's af te leveren met een verbeterde visuele kwaliteit bij dezelfde bitrate. Dat suggereert dat de streamingdienst niet van plan lijkt om hogere bitrates te gaan gebruiken. Waarschijnlijk gaat het bedrijf de nieuwe codec vooral inzetten om de ervaring van de beeldkwaliteit te verbeteren, zonder dat dat gepaard gaat met een hogere bitrate.

In dat kader zegt Netflix te verwachten dat er hogere VMAF-scores gehaald zullen worden. Dat staat voor Video Multimethod Assessment Fusion en is een kwaliteitsmaatstaf van Netflix voor het evalueren van de videokwaliteit van het gedecodeerde beeld ten opzichte van het referentiebeeld. Op basis van een aantal factoren zoals antiruis, verlies aan detail en de visuele natuurgetrouwheid van het beeld wordt de door de gebruikers ervaren kwaliteitsscore geschat. Hoe hoger deze score, hoe mooier het beeld wordt ervaren.

Netflix tracht doorgaans een zo hoog mogelijke VMAF te halen tegen een zo laag mogelijke bitrate. Dat het bedrijf AV1 waarschijnlijk niet gaat gebruiken in combinatie met hogere bitrates, wordt in zoverre ook bevestigd door de opmerking dat de verbetering door de inzet van AV1 vooral significant is bij sessies met flinke netwerkcongestie en bij de laagste visuele kwaliteit. In die situaties zouden de AV1-streams de kwaliteit tot 10 VMAF verbeteren, zonder dat het invloed heeft op de rebuffer rate.

Verder meldt Netflix dat op sommige televisies de merkbare verlagingen van de kwaliteit werden beperkt met 38 procent. Gemiddeld werd een verlaging van 2 procent geobserveerd in vertragingen tijdens het afspelen wanneer de AV1-codec werd ingezet. Dit soort verbeteringen komen voort uit de efficiëntie van AV1, waardoor minder bandbreedte nodig is en er dus langer een bepaald niveau van beeldkwaliteit kan worden gehandhaafd.

Met de inzet van AV1 voor de streams naar televisies verwacht Netflix tientallen miljoenen abonnees te bereiken. Klanten moeten dan wel een televisie hebben met een decoder die AV1 ondersteunt. Daar zijn al behoorlijk wat televisies van op de markt, maar het gaat dan wel veelal om televisies uit 2020 en met name 2021. Sony, Philips en Panasonic hebben bijvoorbeeld wel modellen met AV1-decoding, maar die kwamen allemaal pas dit jaar uit.

Daar komt bij dat Netflix niet in staat is om in een klap alle content te comprimeren via AV1. Daarvoor is de huidige catalogus te groot geworden, waardoor het flink wat rekenkracht en tijd kost. Daardoor maakt het bedrijf een selectie, waarbij de populariteit van de titel, naast enkele andere factoren, bepalend is voor hoe snel het via AV1 beschikbaar wordt gemaakt. Populaire content zal dus sneller beschikbaar komen dan content met minder kijkers.

AV1 is ontwikkeld door de Alliance for Open Media. Deze organisatie is in 2015 opgericht door Microsoft, Google, Intel, Mozilla, Amazon, Netflix en Nvidia, met als doel het ontwikkelen van een betere videocompressiemethode die geschikter is voor het leveren van content over netwerken. Later voegde Apple zich ook bij de alliantie, net als Samsung. De specificatie voor de AV1-codec kwam in maart 2018 uit. De techniek is onder een opensourcelicentie vrijgegeven en kan gebruikt worden zonder dat royalty's betaald hoeven te worden.

Door Joris Jansen

Redacteur

10-11-2021 • 17:12

48

Reacties (48)

48
47
31
1
0
11
Wijzig sortering
Hoe vergaat de decoding ervan? Volgens mij loopt dit nu nog grotendeels via de CPU.
Als de TV moet decoderen betekent het dat er software draait (netflix app) die de stream binnenhaalt. Die app kan dan ook zien wat de mogelijkheden van het lokale apparaat zijn. Als die aangeeft enkel MPEG2, H264, H265 (om maar iets te noemen) te decoderen en geen AV1, dan vraagt de app simpelweg geen AV1 stream maar een oudere.
Los daarvan zijn de meeste goedkope SoCs qua CPU niet sterk genoeg om een moderne codec te verwerken. En om dat op elk platform op voorhand te gaan uitrekenen is geen beginnen aan.

Alles hierboven is een aanname :+
Nou, ik de omdat er veel nvidia shield gebruikers zijn en die zouden wel blij worden als de beeldkwaliteit verbetert voor ook de hoge bitrates op 4k. Want de hardware kan het makkelijk aan.
AV1 codec is unsupported op de shield. Apparaat is ook niet krachtig genoeg. Erg irritante wijziging dus van Netflix.
Dan streamt de shield gewoon op de huidige codec, daar is toch verder niets irritants aan. Voor gebruikers van de shield veranderd er immers niks.
Wel te hopen :) als ik 4k HDR content op YouTube wil kijken moet ik toch echt m'n tv gebruiken i.p.v. de shield. Nou doe ik dat gelukkig zelden maar toch.

Hoe zeker is het dat Netflix zijn nieuwe titels beschikbaar blijft stellen op de oude codecs? En als dat al zo is wie zegt dat de kwaliteit daarvan hetzelfde blijft?
De Shield kan toch ook 4k HDR, niet? Serieuze vraag, ik nam dat altijd aan.
Hoe zeker is het dat Netflix zijn nieuwe titels beschikbaar blijft stellen op de oude codecs?
100%
En als dat al zo is wie zegt dat de kwaliteit daarvan hetzelfde blijft?
Dat zeg ik.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 23 juli 2024 13:53]

De shield kan zeker 4k HDR x264 afspelen. Echter kan de shield geen 4k HDR afspelen met de VP9 codec die youtube gebruikt. Youtube bied geen andere stream aan dus dan heb je pech.
Aaah, ik had het "YouTube" niet gezien in de reactie. Gelukkig, dan maakt het niet zoveel uit.
Dat vroeg ik mij ook af. Als de soc van een apparaat niet hardwarematig AV1 kan decoderen moet hij wel krachtig genoeg zijn om het in de software af te handelen. En laten de chips in tv's nu net relatief langzaam zijn.
Netflix is sinds de corona uitbraak aan het afglijden qua technische performance. De bitrate moest maar beneden, voor de hele wereld, ookal was het vanwege ISP Peering niet eens nodig in veel landen met extreme overcapaciteit. Maar het moest. Mooi meegenomen voor Netflix waar ze wel de transit kosten moest betalen.

Ik kijk bij elke aflevering/film even wat de bitrate is. En dit is bij de 4K/HDR content lang niet altijd meer 15,25 Mbit/s, steeds minder zelfs. De klantenservice zegt ‘4K is 4K, merk je niks van’, kunnen ze het inprincipe met 1 mbit/s gaan streamen.

Verder, de codec doet er natuurlijk wel toe, dus dit zal vast vebetering zijn, echter zullen ze denk ik puur en zuiver minder bandbreedte gaan gebruiken en wij zullen er verder geen baat bij hebben (los van de datalimieten bij onze zuiderburen?).

Gebruik naast Netflix ook Disney+, HBO, Videoland, Apple TV+.

Apple TV+ heeft toch zeer merkbaar de hoogste kwaliteit.

Al met al, benieuwd of ze met deze codec ons eindelijk een wat meer fatsoenlijke beeldkwaliteit gaan voorschotelen.
Helaas heeft het grootste deel van de gebruikers het niet door en zullen er niet genoeg mensen hun abonnement stoppen vanwege de verminderde kwaliteit.

Ik heb een nieuwe monitor en kwam er daardoor achter dat Netflix in Chrome maximaal 720p aanbiedt. Vond de kwaliteit altijd al ruk, maar op een hogere resolutie nu pas het idee eens te kijken wat er aan de hand was en schrok oprecht van de lage bitrate. Nu is dat een DRM issue en is het op Edge een stuk beter, maar het feit dat er eigenlijk niets over wordt gecommuniceerd vanuit Netflix is gewoon zielig.

De kwaliteit is eigenlijk gewoon ruk.
Gebruik de Netflix app via Windows app store. Dan krijg je wel de beloofde 1080P of 4K kwaliteit.
Maar dan nog, wat is 4K kwaliteit, 4K kan je bijwijze met 1 mbit of met 100mbit streamen. Beide 4K maar de 1e ziet er niet uit.
Liever 1 mbit 4K dan 720P terwijl je beeldscherm meer aan kan.
Nou ik kijk op mijn 4K tv wel eens oude downloads die nog op 720p zijn in een fatsoenlijke bitrate, dat is op een afstand van 2 meter best acceptabel.

Terwijl ik vorig jaar soms 4K netflix voorbij zag komen waar ik alleen maar naar macroblocking zat te kijken.
Ik had eerst een 4K abonnement bij Netflix maar ik zag vrijwel geen verschil tussen 4K 1080p. Weet niet wat de oorzaak was, maar ik heb m'n abonnement gedowngrade.
Hier ook, maar dat kwam met name doordat 4K automatisch HDR mee stuurde die er op mn Sony echt bagger uit zag, met HD geen last meer van gelukkig
Thanks! Daar ben ik inderdaad hierdoor achter gekomen :)
Ik heb geen netflix en heb dat van die DRM zelfs wel eens meegekregen. Ik vond het ook relatief snel op hun eigen website door naar system requirements te zoeken: https://help.netflix.com/en/node/23742
Je gaat voor een dienst die je al gebruikt of die je zeker van naam kent en wat gewoon een website is, niet de systeemeisen bekijken. Vervolgens wordt er nergens gemeld dat je een beperkte ervaring hebt door je browser keuze. Sterker nog, toen ik Netflix contacteerde over het feit dat mijn kwaliteit zo ruk was, duurde het ruim een week en tientallen berichten en screenshots heen en weer, eer ze mij vertelde dat dit kwam omdat ik op Chrome zat.

Leken zullen ook echt de term DRM niet kennen en snappen zeker het verschil tussen Widevine L1, L3 of Silverlight niet.

Het zou Netflix daarom sieren om op Chrome en Firefox een melding te geven aan de gebruiker dat ze een mindere ervaring aangeboden krijgen vanwege hun browser keuze en dat het ze aangeraden wordt om Edge of de app uit de Windows Store te gebruiken.
Edge zit al een tijdje op chromium dus zou niets uit moeten maken?
Daar heb je gelijk in. Edge levert wel 1080p, wat al meer is dan 720p in Chrome, maar heb nog geen 4k gezien. Edge op Chromium ondersteunt volgens mij nog wel PlayReady, maar geen idee of Edge dan wel of niet 4k ondersteuning biedt, Edge werd aangeraden door Netflix zelf, maar ik ben overgestapt op de UWP app, daar heb je in ieder geval zeker 4k ondersteuning.
Ik gebruik tegenwoordig ook de UWP app voor het gemak, maar kan uit ervaring zeggen dat 4K gewoon prima functioneert met Edge.
Naast het gebruik van Edge, dien je dan wel gebruik te maken van:
-Windows 10/11
-de hardware moet HDCP 2.x te ondersteunen (zowel GPU, De kabel en de monitor. De kabel wordt vaak vergeten maar DVI zou ook in staat zijn voor 4K terwijl deze geen HDCP 2.x ondersteund)
Volgens mij is het enige euvel dat ALLE hardware aan de eisen moet voldoen. Zojuist even getest en krijg op Edge alleen 4k als ik mijn 2e monitor ontkoppel.
Dat heb ik niet ondervonden omdat ik maar 1 monitor gebruik voor mijn thuis setup.
Technisch heb ik geen idee hoe HDCP werkt, maar het is jammer dat als er een apparaat aangesloten is die niet geschikt is, dit direct invloed heeft op de gehele werking.

Maar interessant om te weten, hier op tweakers leer ik toch elke week wel iets nieuws.
Heb je wel gelijk in. Op z'n minst had ik wel een melding verwacht in een browser inderdaad. Geen idee of die er misschien eenmalig was en niet terugkeert na weggeklikt te zijn, want da's dan ook weer irritant.
wat jij ervaart ervaar ik ook. soms denk ik waar zit ik naar te kijken !! kwaliteit is bagger op zowel edge als chrome.
Ik kijk bij elke aflevering/film even wat de bitrate is. En dit is bij de 4K/HDR content lang niet altijd meer 15,25 Mbit/s, steeds minder zelfs. De klantenservice zegt ‘4K is 4K, merk je niks van’, kunnen ze het inprincipe met 1 mbit/s gaan streamen.
Wat ze zouden moeten doen is die "VMAF" waarde publiceren. Dat is uiteindelijk waar het echt om gaat.
Aanduidingen als "resolutie", "codec", "bandbreedte" en "fps" worden in de volksmond gebruikt om iets te zeggen over de kwaliteit maar, zoals je al aangeeft, zeggen die getallen op zich niks, zeker niet in isolatie.
Wat iedereen wil is de hoogste mogelijke beeldkwaliteit binnen de geldende beperkingen.

Dat laat dan nog wel ruimte voor de vraag wat de kwaliteit is van het "referentiebeeld" want je kan eigenlijk niet een zwart-wit film uit 1930 vergelijken met beelden van een moderne digitale camera, maar we even uitgaan van goede bedoelingen. Als een aanbieder daar structureel mee rommelt komt dat wel uit.

Het VMAF algoritme is vrije software en kan dus door iedereen worden gebruikt. Het is dus ook een mooie manier om de (beeld)kwaliteit van verschillende aanbieders te vergelijken.
Daarom is de laatste opmerking in het artikel ook vreemd.
Bestaande content naar AV1 omzetten levert niets op. Daar is al kwaliteit verdwenen. Je kunt hooguit vanuit de bron opnieuw coderen, waardoor de kwaliteit er wel op vooruit zal gaan. Maar ik gok erop dat ze dat niet gaan doen bij de bestaande content.
Moet hiervoor ook de app voor op je TV een update krijgen?
Inprincipe niet, zolang jou tv de AV1 codec maar aan kan.
Even opgezocht. M'n LG CX ondersteund AV1.
Ja inderdaad mijn LG BX uit 2020 ondersteund het ook tot 60fps (AV1: 4K@60p mit 10 Bit)
Dus de uitspraak in het artikel lijkt niet helemaal te kloppen.
Mwah, dat verhaal over een te grote catalogus valt op zich wel mee; het is vooral dat JIT/P (just in time transcoding/packaging) best een duur geintje is in de cloud want dat kost best wat cycles en uiteindelijk is bitrate sparen ook kosten sparen; bij echte noodzaak zou je die hele meuk statisch/onprem kunnen transcoden (= partij lokale servers een paar weken laten stampen en je bent er) en dan de transcoded content voor de juiste device profielen naar de storagelib (en daarna naar de CDNs/edges) kunnen jagen… uiteindelijk een kosten/batenplaatje maar omdat het target audience dat die streams kan gebruiken een relatief klein maar groeiend aantal is kan dat allemaal op het gemakje en is er weinig haast bij.

De besparing van bandbreedte (en dus lagere kosten) verdeeld over de groeiende aantallen streams die door de hogere compressie gerealiseerd wordt op de populaire/most wanted content creëert dan het budget voor de minder populaire spullen…
https://www.androidcentral.com/av1-codec-video-format
De Nvidia shields van 2019 kunnen de AV1 codec helaas niet gebruiken; volgens Android Central te zwakke CPU
Vervelende update. Eerder bleek al dat H265 / AV1 weinig verschil gaf.. Heb je eindelijk, na jaren ellende met apparaten die geen H265 ondersteunen Xbox, Playstation, Apple TV, Nvidia Shield, tal van andere TV OS'en en multimediaspul over op H265 support.

Gaat zo'n Netflix weer over op AV1 en krijg je weer hetzelfde gedoe als eerst met dat niks het ondersteund.

Bron: reviews: Chaos en orde rond videocodecs - De strijd tussen h265, av1, vp9 en ...

[Reactie gewijzigd door Valandin op 23 juli 2024 13:53]

Kocht ik onlangs de Apple TV (laatste model) en blijkt dat deze de AV1 niet eens ondersteunt. Een model 2021 dan nog terwijl Apple in de AV1 alliantie zit.
Wat als je TV geen AV1 kan decoderen? Blijven HEVC en MPEG4 AVC ook beschikbaar?
Blijft gewoon beschikbaar. Net als 720p nog beschikbaar is ondanks het bestaan van 4K streams.
Ja ok. Ze zijn er wel vroeg bij dan. Maar goed, nu al een beetje bandbreedte besparen en de oude codecs langzaam uitfaseren is natuurlijk het idee. Ik verwacht ook geen betere beeldkwaliteit. Denk dat het puur om bandbreedte-besparing gaat.
Dus iedereen met een TV van 1 a 2 jaar oud gaat door Netflix geweerd worden? Lijkt me sterk.
Shield dus niet... Dat wilde ik net vragen.
Damn. En Nvidia is nog wel van de initiatiefnemers...

Achmea, dan maar HEVC, zal er op glas weinig van werken denk ik?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.