Amazon Music nadert Apple Music in aantal abonnees

Amazon Music nadert Apple Music in aantallen abonnees. Dat blijkt uit cijfers die Amazon bekend heeft gemaakt. Een onbekend aantal klanten van Amazon maakt wel gebruik van de gratis versie van de muziekstreamingdienst.

Amazon Music heeft nu 55 miljoen abonnees, schrijft Financial Times op basis van gegevens van Amazon. Apple heeft in de afgelopen zomer voor het laatst een getal genoemd. Toen lag het aantal abonnees op 60 miljoen. Het is onbekend of het aantal klanten sinds die tijd is gegroeid, is afgenomen of gelijk is gebleven. Amazon zegt tegen FT dat 'bijna alle klanten' een betaald abonnement hebben. Vijf van de zes varianten van het abonnement zijn betaald.

Spotify blijft marktleider met volgens de meest recente cijfers 248 miljoen abonnees, waarvan 113 miljoen een betaald abonnement hebben. Apple biedt zijn muziekstreamingdienst sinds enkele jaren aan en heeft de standaardapp ingebouwd in zijn iOS- en Mac-apparaten. Er is ook een app beschikbaar voor Android. Amazon biedt zijn streamingdienst aan sinds 2014. Er zit een versie bij het Amazon Prime-abonnement inbegrepen, maar die is beperkt in de keuze van liedjes. Het onbeperkte abonnement is er in vier varianten, terwijl er ook een hd-versie is met hogere geluidskwaliteit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-01-2020 • 19:45

65 Linkedin

Reacties (65)

65
63
23
2
0
36
Wijzig sortering
Ik zou zelf ook graag Amazon Music gebruiken, alleen is een creditcard vereist waardoor het geen optie voor mij is.
Een debet Master of Visa card heb je zo, al eens gekeken naar N26 of Revolut?
Waarom?
Je kan toch ook een prepaid creditcard aanschaffen, geld over maken en mee betalen...
https://www.creditcardvergelijking.nl/prepaid-creditcards/
Je hebt ook prepaid creditcards, misschien iets voor jou?
offtopic, maar eh,.... een "prepaid"-credit card? De uitvinder hiervan is zonder enige twijfel de marketeer van het jaar }:O
haha, dat klinkt inderdaad als een vooraf betaalde lening. Niettemin vind ik het concept niet gek. Want veel wat je betaald met credit card is verzekerd en soms met buitenlandse bestelling of huren van auto heb je het nodig. Maar Credit Card is dan iets anders dan hoe het het genoemd wordt.
Ik heb er 1 gebruikt voor een trip naar de VS. Was goedkoper dan een credit nemen bij een bank. En je bankpas werkt niet altijd daar(wel vaak trouwens).
‘T ging erom dat het een debitkaart is, geen credit card ;) Het is als ‘t ware een pinpas met een MasterCard logo er op. :P
Dat weet ik, zoals ik zei: ik heb er 1 gebruikt(prepaid creditcard). Maar je normale bankpas werkt ook zeer regelmatig.

Misschien had ik het niet helemaal duidelijk getypt :)
Dat is toch gewoon PayPal met een kaart erbij?
Er komt ook verrassend weinig innovatie vanaf apple’s kant op gebied van Apple Music. Toen het uitkwam uit gemak over gestapt met de familie vanaf spotify maar het is het gewoon net niet. Heb zelfs het idee dat het ecosysteem-argument hier niet op gaat aangezien de integratie across devices voor Spotify net zo goed, of zelfs beter werkt.

Misschien als Apple komt met een abonnement voor iCloud storage+music+tv++arcade dat ze echt weer een voorsprong pakken.
Ik gebruik beiden (Apple Music Japan, vandaar), maar inderdaad laat Apple Music qua app gewoon te wensen over wat mij betreft. Dat ze in de App je eigen Library en "Apple Music" als gescheiden entiteiten behandelen is zeer irritant. Zo zoek je soms op een liedje en vindt je geen resultaat omdat je in je Library zoekt i.p.v. Apple Music. Of ga je via een liedje naar een Album en zie je slechts een of enkele liedjes omdat dat de enige zijn in je library, dan moet je via een extra tap nog naar "Show Complete Album in Apple Music."

Dat soort zaken zorgen gewoon voor irritaties. Wat kan het mij boeien waar het liedje vandaan komt? Ik wil gewoon dat liedje afspelen, en als ik het album wil zien wil ik gewoon het hele album zien, en niet maar een selectie omdat de rest niet in mijn Library staat. Daarnaast nog andere minieme zaken, zo kun je niet over de album art swipen voor het volgende/vorige nummer (aangezien ik een iPad als in-car entertainment system gebruik, is dat vele malen makkelijker dan op een relatief kleine knop op het scherm duwen). Je kunt ook afspeellijsten niet sorteren op ascending/descending. By Spotify doe ik dat op laatst toegevoegd. Zo heb ik een "Starred" playlist die ik dan van nieuw naar oud luister, zo luister ik niet steeds hetzelfde. Bij Apple kan dat niet, dan moet ik een ouder liedje luisteren, want als ik het nieuwste luister staat dat onderaan en gaat de playlist daarna weer naar het oudste liedje.

Gewoon dat soort dagelijkse kleine usability dingen mis ik. Daar tegenover heeft Apple Music wel weer andere dingen die ik kan waarderen, de live-lyrics zijn heel handig (om een taal te leren, bijvoorbeeld... Of gewoon om vals mee te zingen), de geluidskwaliteit lijkt iets beter te zijn (bij de hoogste kwaliteit van elk), zelfs op Android. Al hoor je dat slechts met de wat duurdere headphones. Maar overall heeft Spotify de zaakjes net even wat beter op orde wmb.
Verschrikkelijk! Of dat als je in offline modus (vliegtuig) een nummer wil zoeken de zoekfunctie alleen door je ‘songs’ zoekt maar niet door je playlists - dan heb je iets offline opgeslagen maar kan je ‘m alsnog niet vinden! Of als een nummer niet offline opgeslagen is kan je ‘m niet afspelen, maar als je er een long press op doet en dan ‘play next’ speelt ie 9 van de 10 keer gewoon omdat ‘ie toch opgeslagen blijkt te zijn - toon dat dan!

Heb je geen alternatief in Japan?
Je eigen library en Apple music worden niet behandeld als gescheiden entiteiten, aangezien ze gemengd in je library staan (zowel lokale muziek als muziek vanuit Apple music dus). Alleen in de zoekfunctie heb je dan een extra optie om alleen in je gemengde library of in de complete Apple music catalogus te zoeken.
Bij mij staat de zoekfunctie meestal op Apple music omdat ik de functie meestal gebruik om muziek te vinden die nog niet in mn library staat. Als ik iets wil zoeken in mn library is het juist handig dat je ook alleen in je library kunt zoeken.

Voor de albums vind ik het ook wel handig werken. Als ik tijdens het luisteren naar een playlist een nummer luister waar ik de rest van het album wat in mn library staat ook wil luisteren kan dat heel eenvoudig, in plaats van dat ook de nummers afgespeeld worden die ik niet in mn library heb.
Je kunt ook afspeellijsten niet sorteren op ascending/descending
Het kan niet vanuit iOS, maar wel in iTunes/Muziek. Je kunt een afspeellijst dan precies zo sorteren als jij wilt (wel klikken op "Naar afspeelvolgorde kopiëren"). Je "Starred" afspeellijst kun je op die manier dus ook sorteren. Ik weet niet of dat een slimme afspeellijst is. Zo niet, dat moet je doen, dat werkt erg handig.
Het zou handig zijn als je dit ook in iOS kunt, maar persoonlijk mis ik dit niet.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 januari 2020 10:43]

Vooral het browsen door songs gaat bij Apple Music erg log. Apple heeft geprobeerd de hele succesvolle iTunes Music Store met minimale inspanning om te bouwen naar een streamingdienst, maar dat is niet goed genoeg. Als Apple er gebruikers bij wil (ik denk dat de aantallen momenteel zelfs dalen), dan moeten ze Apple Music volledig opnieuw bedenken.
Waarom denk je dat? Daar zijn geen aanwijzingen voor toch verder?
Ik vind Apple Music prima werken op zowel iPhone/iPad als de Mac. Ben het dus niet eens met je dat het log is.

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 22 januari 2020 20:46]

Ditto, gebruik al jaren apple music en ik vind het beter dan spotify.
De wekelijkse nieuwe muziek playlist is inmiddels zo goed getrained op mijn smaak, dat ik bijna altijd meer dan de helft aan mijn bibliotheek toevoeg.

[Reactie gewijzigd door jAnO! op 22 januari 2020 23:34]

Hmm....was dat bij mij ook maar zo. Ik word doodgegooid met rap en hip hop, terwijl ik daar weinig naar luister.

Ik heb al een paar keer de lijst met artiesten / genres gereset, maar de playlists die speciaal voor mij zijn bestaan voor mij telkens uit bagger. Geen idee waarom en hoe ik weer op nulpunt kan beginnen, ook niets via Google gevonden.

Spotify heeft dat juist bij mij fantastisch voor elkaar. Ik vind de playlists bij spotify juist véél beter, ook de niet speciaal voor mij gemaakte. Veel meer muziek die ik leuk vind, ook van voor mij nieuwe artiesten.

Ik heb zo'n beetje alles van Apple thuis en zit (blij) in he ecosysteem van hen. Maar Apple Music is het net niet voor mij.

Ben al een paar keer heen en weer gegaan tussen Apple Music en spotify, maar kan maar niet wennen aan AM. Ach, iedereen heeft zijn eigen smaak.
is mij ook weleens gebeurd inderdaad, dat is vervelend. Wat bij mij hielp was die nummers dis-liken, toen trok het na 2 weken weer helemaal recht..
ja vervelend he :-(
heb ik ook weleens geprobeerd maar het bleef gaan. vandaar dat ik uiteindelijk naar spotify overgestapt ben. werkt best goed en die playlists vind ik prettiger. maar het liefst was ik toch gewoon AM blijven gebruiken. Heb er alleen voortdurend ruzie mee....
Log? Hoe bedoel je? En wat moeten ze opnieuw bedenken? Apple had al een grote online catalogus, dan hoeven ze toch ook alleen maar een service er omheen te bouwen waarmee je daaruit kunt streamen?

Ik vind Apple music trouwens beter dan de alternatieven, als ik muziek mis hoef ik deze alleen ergens anders te downloaden/kopen, en dan in iTunes te zetten. Daarna kan ik het gelijk streamen en downloaden op mn iPhone en mn Android tablet.
Bij Spotify bijvoorbeeld schijnt dit ook te kunnen, maar alleen door op je pc een afspeellijst te maken waar deze lokale muziek in zit, en dan via dezelfde wifiverbinding deze afspeellijst op offline te zetten op je telefoon.
Bij Amazon music kan dit niet voor zover ik kan vinden, en bij Google Play music kan dit alleen door zelf je muziek te uploaden via een desktop app.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 januari 2020 10:52]

Op geen enkele manier last van dat Spotify (premium hier) podcast door mijn strot duw, ik zie het hier niet gebeuren, ooit ergens op geabonneerd???
Er is een optie voor alle soorten audio waarvan podcasts er een is, zo kan ik klagen dat popmuziek er ook staat als grote menu optie terwijl ik daar niet naar luister. Vooraleer ik naar podcasts begon te luisteren heeft Spotify er nooit een aanbevolen. En de advertenties in podcasts zelf is door de makers van de podcast of de hosting van een podcast netwerk.
Wat betreft alle soorten audio: ik ben vanaf het begin premium subscriber en dat ben ik geworden voor muziek. Spotify kiest er voor podcasts toe te voegen. Het zou handig, al dan niet diep verborgen in een menu, om podcast te blokkeren. Apple kiest er voor om het onder te brengen in twee verschillende apps. Al kan ik me voorstellen dat er genoeg personen zijn die het prettig vinden om juist alles in 1 app te hebben.

Wat betreft ads; inderdaad makers voegen die zelf toe. Maar zoals dit artikel beschrijft op de The Verge gaat Spotify bij eigen exclusives dynamische ads toevoegen, ook voor premium leden. (Bron: https://www.theverge.com/...ion-technology-ces-launch)
Apple is een heel ander bedrijf dan moet je naar Google kijken. Google heeft ook een aparte podcast en muziek App, misschien zou je beter overstappen als het je stoort. Ik vind het net handig dat ik in 1 app kan wisselen van muziek naar podcast en omgekeerd.
Probeer eens een podcast zoals Nerdland (Vlaams) met Lieven Scheire is echt wel beter als wat ik van podcasts verwachte, maar nu vind ik er niet nog zo een.

Wij hadden trouwens ook deezer voor professioneel in de horeca en spotify en dergelijke werken toch heel wat beter.
En de advertenties in podcasts zelf is door de makers van de podcast of de hosting van een podcast netwerk.
En van Spotify. Spotify injecteert zelf ook ads in podcasts die exclusief op Spotify aangeboden worden. Daar kun je zelfs als podcastmaker niet onderuit, behalve door eenvoudigweg je podcast niet exclusief op Spotify aan te bieden.
Anoniem: 310408
22 januari 2020 19:53
Weet iemand of ik met mijn Prime account, met beperkte toegang, hier ook bij hoor?

Geen klagen over Amazon Music overigens. Ik gebruik Spotify, Tidal en Amazon en steeds vaker prefereer ik Amazon. Goed user interface, alleen jaam dat het op veel platformen (zoals mijn Tesla's) niet werkt.
In NL is prime heel goedkoop juist vanwege beperkte aanbod en geen muziek. VK en D betalen meer maar krijgen ook muziek.
Volgens mij moet je overal apart voor Music betalen, maar krijg je korting als je Prime member bent.
Edit, dat is de basic Music, prime Music moet je wel apart voor bij betalen.

Basic is toegang tot 'ruime 2 miljoen nummers', Prime (Unlimited) is 'tientallen miljoenen'

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 januari 2020 20:25]

Wat maakt amazon music zo geweldig? Ik heb jaren apple music gebruikt, omdat dat gewoon makkelijk was, maar recent de audio set een upgrade gegeven en verschil met tidal was echt behoorlijk, behalve tidal is er geen dienst die echt goeie kwaliteit levert? Of blinkt amazon hier toevallig ook in uit
Als je een echo installeert kan je Amazon music voor 5 $ krijgen, let wel werkt alleen op je echo, via de echo met een stereo kabeltje naar mn stereo en je hebt prachtig geluid.
Tidal had ook wel in het rijtje gemogen, ben wel benieuwd naar hun klantenaantal.
Youtube Premium ben ik ook benieuwd naar.

Ik heb spotify en YouTube premium maar gebruik Spotify voor muziek en Premium voor ad free kijken en het downloaden van youtube video's op je telefoon.
Doe dan maar gelijk ook Google Play Music (als die cijfers los te halen zijn tussen YTM en GPM)
Een abonnement op Google Play music geeft je ook toegang tot Youtube music en andersom, dus daar is geen onderscheid in te maken.
Ik ben benieuwd naar de details van deze cijfers. In de Verenigde Staten is Amazon Music Unlimited onderdeel van het Prime lidmaatschap. Daar is Prime zo aantrekkelijk dat het echt een no-brainer is om het te nemen. Als deze Prima gebruikers meetellen als 'betalende' gebruikers, dan gaat het vrij rap natuurlijk ... (p.s. in de V.S. . is dit zeker geen uitgeklede variant met beperkt aanbod ...)

[Reactie gewijzigd door Windom Earle op 22 januari 2020 20:11]

KPN en Xs4all hadden ook (oudere) abonnementen met gratis Spotify (nu met korting), daar zitten dus ook indirect gratis mensen tussen. Wij in NL zijn meer de vreemde eend bij Amazon dat wij wel Prime (en video) hebben, maar geen Music daarin. Zover ik zie is namelijk Unlimited geen onderdeel van standaard Prime, enkel Music (basic).

https://www.amazon.com/primeinsider/music/set-up-music.html

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 januari 2020 20:26]

Dat was zeker niet gratis want de abo's waren stuk duurder dan de concurrent.

Het is wel koppelverkoop dus geen bewuste keuze voor veel mensen.
De xs4all abo's waren sowieso al duurder dan de concurrent maar daar is in 2010 bij xs4all kostenloos Spotify bij gekomen, vanaf 2011 deed KPN hetzelfde. Een doelstelling hierbij was het enthousiasmeren van het Nederlandse publiek voor het toen nog vrij onbekende Spotify. Of Spotify hier een bak geld tegenaan heeft gegooid weet ik niet. Wordt hier ook niet duidelijk.
Ik heb trouwens nog steeds die kostenloze Spotify bij xs4all. Die raak ik dus kwijt wanneer ik inderdaad overstap naar Freedom.
Maar die abonnementen zijn sowieso veel duurder. Ook zonder spotify. Het is een vrij belabberde combi om eerlijk te zijn.
Anoniem: 474132
22 januari 2020 20:31
Ik zit ook bij Spotify ipv Apple Music, zou het graag anders zien maar ik vind Spotify Connect net ff wat beter werken dan Airplay 2, puur vanuit de architectuur bezien omdat Spotify Connect vanaf de KEF LSX zelf zijn stream downed.
Een voordeel van Spotify is ook dat je het ook op elk ander apparaat kunt afspelen waar je je account op gebruikt, ook buiten hetzelfde wifinetwerk om.
Zo kun je op je telefoon kiezen om het op je tv af te spelen als je hier ook Spotify op gebruikt, en dan werkt je telefoon praktisch als afstandsbediening voor Spotify. Daarmee ben je niet beperkt tot Airplay ondersteuning.
Ik heb zowel Spotify premium alsook Apple music. Dat Spotify het beter doet snap ik wel. De software voelt vlotter en soepeler aan. Ook het kunnen bedienen vanaf PC op telefoon of omgekeerd is top. Vooral iTunes op Windows vind is een draak van een programma. Toch heeft Apple music ook wel zijn troeven, bijvoorbeeld veel meer songteksten en ook een goede weergave hiervan op iPhone.
Wat mij bij Spotify negatief opvalt is het grote verschil in volume tussen nummers. Wellicht dat dit bij Apple hetzelfde is, maar daar viel het me wel minder vaak op. Ik heb dit echter niet bewust zitten testen.

Een enorm probleem van beide diensten: Goede suggesties. Ik zie wekelijks lijsten vol met 'Nederlandse hip hop' en dat soort troep waar ik persoonlijk absoluut niet op zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door whiterazer op 22 januari 2020 21:06]

Soms vraag ik me af hoeveel betalende accounts van Apple Music ook beseffen dat ze ervoor betalen.

Toen ze bij de launch "3 maanden gratis trial" gaven, stond er zeer onopvallend bij dat het contract na deze periode stilzwijgend + betalend werd verlengd. Héél veel gebruikers hebben aan hun Apple ID een visa/mastercard gekoppeld (om apps of muziek te kopen...) dus wie weet...
<10€ is te klein om opvallend te zijn in je afrekeningen + hoe vaak controleren mensen hun visa afschriften? Zeker in Amerika, waar ze zowat alles met de credit card doen...
Je krijgt standaard elke maand een mail van de factuur, en verder is het natuurlijk de verantwoording van de gebruiker om je financiën op orde te hebben (en dus ook weten wat er allemaal uit gaat). Er zal vast een groep zijn die dit niet in de gaten heeft, maar ik neem toch aan dat als je het gebruikt na die 3 maanden dat je dan toch wel gaat denken waarom dat nog steeds werkt?
Zonde dat Deezer relatief weinig abbonees heeft.. hoe zou dat komen?
Deezer is een stuk minder bekend. Daarnaast hanteert Deezer de zelfde prijzen als Spotify, YouTube Premium, Apple Music etc.

Spotify heeft gewoon een veel betere naamsbekendheid.
Heeft inderdaad een zweem van wellicht 'hidden' onderlinge prijsafspraken.