Gerucht: Samsung Galaxy S20 Ultra heeft 16GB werkgeheugen

Samsung zou zijn topmodel Galaxy S20 Ultra 5G willen voorzien van een optie voor 16GB werkgeheugen. Er zijn ook meer details verschenen over de camera-set-up op de diverse telefoons uit de vermoedelijke Galaxy S20-serie.

Daarmee zou het de eerste smartphone zijn met 16GB aan werkgeheugen. Het zal een duurdere optie worden, claimt XDA Developers-medewerker Max Weinbach. Het model komt volgens geruchten standaard met 12GB werkgeheugen. De opslag gaat tot 512GB en gebruikers kunnen er een geheugenkaart tot 1TB in stoppen.

XDA heeft ook details gepubliceerd over de camera's van de S20-modellen. De S20+ heeft een Sony IMX555 als primaire camera, claimt de site. Dat is een 12-megapixelcamera met pixels van 1,8 micron groot. De sensor is daarmee een stuk groter dan de 12-megapixelcamera van de Galaxy S10, die 1,4 micron grote pixels heeft. De secundaire camera is een S5KGW2 van Samsung zelf en dat is een 64-megapixelsensor die eveneens groter is dan de primaire sensor van de S10. Het is onbekend wat de functie is.

De camera-set-up van de S20+ wijkt stevig af van de S20 Ultra, die beschikt over een 108-megapixelsensor en een secundaire 48-megapixelcamera, zegt Weinbach. XDA claimt dat de camera een pro-modus voor video gaat krijgen. Ook komt er een functie met de naam Single Take, waarmee de camera zelf beeldmateriaal maakt en de software de beste afbeeldingen aanraadt om te bewaren.

Samsung heeft een evenement gepland op 11 februari, waar het vermoedelijk de opvolgers van de Galaxy S10-telefoons gaat laten zien. Lang heetten die telefoons in het geruchtencircuit Galaxy S11, maar het lijkt erop dat Samsung de nummers in lijn gaat brengen met het jaartal en daarom kiest voor S20.

Camera's S20-telefoons S20 Ultra S20+
Primair 108 megapixels, pixels van 0,8 micron
3x3 pixels met zelfde kleurfilter, 69mm²-sensor
Sony IMX555, 12 megapixels, pixels van 1,8 micron
Ongeveer 35mm²-sensor
Secundair 48-megapixel telelens, '10x zoom'
Vermoedelijk 30mm²-sensor
Samsung S5KGW2, 64 megapixels, vermoedelijk met telelens voor '3x zoom'
Vermoedelijk 50mm²-sensor
Derde camera 12-megapixel ultragroothoek Samsung S5K2LA, vermoedelijk ultragroothoek
Frontcamera Zelfde als op S10 Zelfde als op S10

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-01-2020 • 11:05

183

Submitter: Anoniem: 767041

Reacties (183)

183
175
146
6
0
18
Wijzig sortering
Ik snap niet dat de normale S20 hier niet benoemd wordt.

Volgens de geruchten:
S10e -> S20 (5G) (6,2", 12MP+64MP+12MP Ultrawide, 3700mAh) (3x optical zoom)
S10 -> S20+ (5G) (6,7", 12MP+64MP+12MP Ultrawide+ToF, 4300mAh) (3x optical zoom)
S10+ -> S20 Ultra 5G (6,9", 108MP+48MP+12MP Ultrawide+ToF, 5000mAh) (10x optical zoom

Exynos 990 / Snapdragon 865
2K 60Hz & 1080p 120Hz
eSIM Support
8K Video recording @ 30hz


bronnen:
https://twitter.com/MaxWinebach
https://twitter.com/UniverseIce
https://www.xda-developer...laxy-s20-camera-features/
https://www.xda-developer...alaxy-s20-5g-live-images/

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 23 juli 2024 15:15]

En de S10 Lite, die in het eerste kwartaal van 2020 wordt gereleased?

( :'). )

[Reactie gewijzigd door YStec op 23 juli 2024 15:15]

Is nog nergens benoemd zo ver ik weet, wellicht Q1 2021 een S20 lite?
Persoonlijk snap ik de release van de S10 Lite niet, net voordat de S20 uitkomt..
ah kijk, daar is Samsung weer met hun belachelijke smartphone specs. Het is onderhand hun USP; uitblinken in belachelijke specs waar 99 van de 100 mensen werkelijk niets aan hebben.
Maar Samsung doet dit om een soort gevoel te geven van ''kijk, wat wij in onze smartphones gooien'' in de hoop dat de consument vervolgens denkt ''ow, 16Gb RAM, dan is deze smartphone beter dan <insert smartphone fabrikant> met hun louzy 4/6/8Gb RAM''
Ik zie Samsung al jaren werken om hun apparaten steeds meer multifunctioneel te maken. Ik gebruik Samsung DeX op mijn Note 9 voor de ideale desktop experience, je hebt alles altijd bij je, hoeft alleen even je toestel aan de monitor aan te sluiten en je bent klaar. Dat is zeker een gebied waar meer werkgeheugen zeer gewenst is: door applicaties in de achtergrond geopend te houden kan de rekenkracht gebruikt worden voor andere taken.

Samsung DeX is momenteel nog niet een superbekende functie, maar wel geniaal handig en zeker op de lange termijn iets met ontzettend veel potentie.

Natuurlijk zijn er functies aan een flagshipmodel die "overkill" zijn voor de gemiddelde gebruiker, maar daarom is het een flagship. Als mensen een toestel voor €1000+ kopen om op te scheppen over specs die ze nooit gebruiken dan moeten die mensen dat toch zelf weten?

[Reactie gewijzigd door IThom op 23 juli 2024 15:15]

Het klinkt leuk en handig. Hoe zit het met ondersteuning voor programma's als MS Office, WebEx of andere communicatie programma's? Ik vind Windows namelijk toch wel zo fijn werken voor office gebruik.
DeX is gewoon Android vormgegeven in een desktopomgeving. Je kunt MS Office via Office 365 de volledige versie gebruiken (afaik). Als er Android apps voor de programma's zijn kun je die gebruiken op DeX.
Nee het is niet de volledige versie zoals je die op Windows hebt. Het blijft gewoon de Android versie. Je moet het zien als de tablet versie van Android maar dan in een Window. Het werkt wel maar functies zijn beperkt.

Niettemin is het voor de meeste doeleinden genoeg, en ik gebruik Office ook helemaal niet zoveel in mijn werk.
Dat is voor de normale versie van Office die op de Galaxy toestellen staat inderdaad het geval, echter als je van Office 365 gebruik maakt kun je volgens mij wel gewoon alle functies gebruiken.
Nope, het blijft gewoon de Android versie. Deze heeft gewoon minder functies dan de Windows versie. Ik heb deze geinstalleerd vanuit de play store (binnen een work profile). Het kan wel zijn dat je zonder Office 365 nog minder functies hebt omdat het dingen uitschakelt. Maar ik vergelijk het hier met de Windows versie, logisch aangezien we het bij DeX hebben over het gebruik als desktopvervanger.

Hier is een overzicht voor bijvoorbeeld Word en PowerPoint. Helaas heeft MS niet zo'n mooi overzichtje voor Excel (vreemd genoeg).

Dingen als Macro's en automatische inhoudsopgaves moet je dus missen. Die zitten gewoon niet in de mobiele versie. Niet dingen waar je dagelijks tegenaan loopt maar voor zakelijk gebruik niettemin belangrijk.
Dingen als Macro's en automatische inhoudsopgaves moet je dus missen. Die zitten gewoon niet in de mobiele versie. Niet dingen waar je dagelijks tegenaan loopt maar voor zakelijk gebruik niettemin belangrijk.
Voor mij wel hoor. Access is voor mij ook belangrijker als Powerpoint.
Nou inderdaad. Access is super. Helaas is er geen Access voor Mac of mobiel.

Ik wou ook dat mensen wat vaker Access gebruikten in plaats van een hele database in Excel te bouwen met ingewikkelde VLOOKUP en INDEX functies. Excel is daar helemaal niet voor geoptimaliseerd en alles hangt van ellende aan elkaar wat tot allerlei rare fouten leidt (bijvoorbeeld formules die maar tot row 1234 gaan omdat er ooit zo weinig data in zat, en als je er meer info aan toevoegt dit dus niet oppikken), geen behoorlijke indexing enz. Eigenlijk zie ik hier nooit iemand spreadsheets gebruiken voor de financiele berekening usecase waar het wel voor bedoeld is. Maarja, Access moet je je een beetje in verdiepen terwijl je in Excel gelijk kan beginnen met typen en aanklooien.

Sowieso heeft Office gewoon keiharde concurrentie nodig om weer een beetje te innoveren. Wat je nu krijgt is nauwelijks anders dan Office 97 op de ribbon en het 365 cloud gebeuren (voor mij alleen maar een nadeel) na. Zelfs het Visual Basic macro gedeelte is nog gebaseerd op VBA zonder .NET 8)7 Inclusief de IDE van de jaren '90.

Er is zo veel geweldige innovatie die MS zou kunnen doen met Office. Denk aan een database die gebruikers WEL snappen zonder SQL te hoeven kennen. Dit zou 90% van het misbruik van Excel voor dit soort dingen oplossen. En een machine learning functie, als ik 4x achter elkaar hetzelfde doe, dat hij dat dan gewoon merkt en aanbiedt om de rest zelf te doen. Een soort clippy maar dan zonder het 'grappige' uiterlijk en met meer intelligentie dan die van een amoebe.

Als ik zie hoeveel er nog heen en weer geklooid wordt met ingewikkelde excel files, formuliertjes in word, brakke powerpoints van mensen die het eerder als tekstverwerker gebruiken. Een powerpoint die je helpt met de layout en het bijzoeken van geschikte plaatjes bijvoorbeeld in plaats van te stimuleren dat je er gewoon een hele bak tekst in plempt.

Het idee van Office destijds was het nabootsen van een papieren kantoor op de computer. Nu we dat papier allang niet meer hebben, wordt het eens tijd om eens naar de toekomst te kijken in plaats van het verleden.

Het probleem is gewoon: MS verdient er grof aan en al die innovatie gaat niet tot een hoger marktaandeel leiden omdat ze toch al marktleider zijn. Dus impasse :'(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 15:15]

Daarnaast ontbreekt in Word nog steeds functionaliteit die Wordperfect wel had (ervaring met 4.2, 5.0, 5.1 en 6.0b allen voor DOS, en 5.2, 6.0a, 6.1 voor Windows maar die laatste twee waren echt bagger, door Microsoft en door Novell).

Een van de in Word ontbrekende functies van Wordperfect was om twee tekens over elkaar heen te printen. Daarmee kon je letters samenstellen die niet standaard in de tekenset zaten of zonder naar de juiste code in de tekenset te moeten zoeken. Daarnaast vind ik dat het hangen van de alinea-opmaak in het alinea-teken aan het einde van de alinea soms gekke resultaten geeft. Verwijder je de laatste alinea op een pagina, dan verdwijnt - soms - de opmaak in de eerste alinea op de volgende pagina.
Ja klopt ja, die laatste bug zit er ook al in sinds de jaren '90! Heel irritant.
Ik ben het niet met je eens dat er geen nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd. Het is ook niet waar. Als je kijkt naar Office365, dan zie je dat er vrijwel wekelijks nieuwe functies worden toegevoegd. Om veel beter samen te werken (integratie in Teams, webversies, wijzigingen bijhouden, Sharepoint/ Onedrive for Business), AI/ML, PowerBI, PowerApps, PowerAutomate/ Flow, het is teveel om op te noemen.
Office is er in ieder geval voor Android, dus deze kun je ook gewoon gebruiken in Dex. WebEx is volgens mij ook beschikbaar voor Android, dus deze zal ook werken.
In principe werken Android apps. Er zitten nog wel wat beperkingen aan. Niet alle apps ondersteunen het omzetten naar een window-achtige omgeving. Het zijn er zelfs best weinig. Maar je kan het toch forceren met de "DeX Labs" functie, en dan werken de meeste apps gewoon probleemloos. Ze schakelen min of meer over naar "tablet mode". Sommige apps als Whatsapp schalen niet lekker maar veel doen het wel goed. De ondersteuning wordt ook steeds meer verbeterd, met name Microsoft heeft veel goed werk gedaan met hun office apps en remote desktop.

Er blijven wel wat onhandigheden. Bijvoorbeeld het Shift-spatie probleem: Als je shift gebruikt hebt en die niet snel genoeg loslaat terwijl je spatie drukt dan vervalt die spatie omdat hij denkt dat je je keyboardtaal verandert. Dit blijft een super irritant probleem in DeX. Je kan er niet omheen omdat je in DeX geen andere toetsenborden kan selecteren.
Wat voor dingen kan je via DeX doen?
Zou het sterk genoeg zijn om software ontwikkeling mee te doen?
DeX is gewoon Android alleen vormgegeven als desktopomgeving. Dingen die je op normaal kan doen op Android kan je ook op DeX doen en vensters kun je schalen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met sterk genoeg voor software ontwikkeling, het is meer belangrijk of er apps die je daartoe in staat stellen beschikbaar zijn. Voor persoonlijk gebruik heb ik eigenlijk nooit meer Windows nodig.

Als je het een keertje zou willen uitproberen zou ik als je toevallig bij een Mediamarkt bent de Galaxy Tab S6 uitproberen, bij die kan je DeX gebruiken zonder een monitor aan te sluiten.
Het hele idee van smartphone als desktop gebruiken is wel echt enorm interessant. Nooit meer een laptop mee maar aansluiten op een monitor/beamer/tv op locatie, of wellicht een portable monitor.
Zeker nu er ook laptops met snapdragons komen..

Bedrijven die geen PC's & mobielen hoeven kopen maar alleen een mobiele telefoon voor hun werknemers.
Er zijn vrijwel geen complete IDE's voor Android. Dus dat is lastig. Er zijn er wel een paar die in een commandline werken, en wat mooie editors met syntax colouring. Maar een echte IDE is er gewoon niet. Ik heb er ook naar zitten zoeken. Je kan wel iets als stackblitz draaien in een web browser maar dat is het voor mij ook niet helemaal.

Op zich zou het wel mogelijk moeten zijn iets als Visual Studio Code te porten aangezien dit eigenlijk gewoon een web app is. Maar met lokaal debuggen enzo zal je wel tegen beperkingen in het OS aanlopen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 15:15]

In mijn geval gaat het (op het moment) om Python.
Ik zat idd ook aan VS Code te denken, en ik weet dat Python op android kan draaien via packages, maar of het ook te debuggen is, is dan inderdaad weer andere vraag.
( https://chaquo.com/chaquopy/ om maar een voorbeeld te geven )

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 23 juli 2024 15:15]

Inderdaad, ik gebruik DeX ook veel. Vooral als ik een week op bezoek ben bij familie in Nederland, neem ik alleen de telefoon mee. Ik heb daar speciaal een dock voor staan. Als het echt nodig is, kan ik nog een windows desktop benaderen via het uitstekende remote desktop die speciaal aangepast is voor DeX.

En dit is nog een S8 met maar 4GB, het gaat wel maar valt tegen in de praktijk. Extra geheugen gaat heel erg helpen.
Hier op tweakers heeft al gestaan dat Samsung met DEX gaat stoppen vanaf Android 10.

nieuws: Samsung stopt met Linux op DeX bij komst Android 10

:(
Dat is Linux op DeX, een pilot waarmee je Linux kon gebruiken in DeX. Dat stopt inderdaad helaas, maar Samsung DeX stopt zeker niet.

Samsung werkt momenteel om DeX zo veel mogelijk toepassingen te geven, kijk anders even dit Youtubekanaal voor verschillende DeX business toepassingen: https://www.youtube.com/user/SamsungBizUSA/featured
Zoals IThom zegt, is dat alleen Linux on DeX.

Ik wou alleen toevoegen dat er allang Samsungs uit zijn met Android 10 en DeX zit er gewoon nog in :)
Vaak snap ik al die negatieve reacties niet. Telefoons worden door de jaren heen beter en beter. Camera's schieten mooiere plaatjes. We kunnen steeds meer opslaan door steeds meer opslag. Navigatie ondersteund meerdere sataliet systemen en schermen worden moiier en mooier.
En uitgerekend zijn er tweakers die dan zeggen : " waar is dat nou voor nodig?" Gewoon..... Dat het kan....
Paar jaar geleden waren waarschijnlijk diezelde mensen die zeiden : "3 gig ram..... Waar heb je dat nou voor nodig?" Vooruitgang, inovatie, mee gaan met de tijd, concurentie, met wat meer bieden dan de concurrent.
Op hoofdlijnen heb je gelijk, meer en sneller is over het algemeen beter, maar ik heb wel het gevoel dat het 9 van de 10 keer meer is om een hoger cijfertje te hebben dan de concurrentie en/of het vorige model (en een excuus om de toestellen nog duurder te maken) dan om de ervaring van de gebruikers beter te maken.

Daarnaast gebruikt meer geheugen ook meer stroom (niet super veel maar alle beetje tellen) dus er zit ook een nadeel aan.

Tot slot denk ik dat je beter zoveel geheugen kan plaatsen als nodig om een goede ervaring te geven in de periode dat je een toestel ondersteunt dan iets zogenaamd toekomstbestendig maken dat na een paar jaar toch niet meer ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 22 juli 2024 21:04]

Punt is dat flagship telefoons meestal afgeschreven zijn op het moment dat hun specs daadwerkelijk een fatsoenlijke adoptie-rate krijgen.
3gig RAM in je desktop doen omdat het over 2-3 jaar misschien handig is, is best prima als je desktop 8 jaar mee gaat. Telefoons gaan vaak veel korter mee, dus dan heeft relatief hard vooruit lopen weinig zin.
Maar meer RAM is anders dan dingen als meer opslag of een betere camera. Aan meer RAM heb je alleen iets als er ook daadwerkelijk iets is wat zoveel RAM gebruikt. Extra RAM kost echter wel meer batterij.

Als je dus te veel RAM in je toestel hebt dan gaat ie minder lang mee op de batterij terwijl je er niets voor terugkrijgt.
No offence, maar dat /is/ dan toch ook zo? Of je er wat aan hebt is een tweede, maar in de regel geldt: meer geheugen is meer beter. Voor het snel achter elkaar nemen van een x aantal foto's op hoge resolutie heb je flink wat geheugen nodig, dus ik kan me voorstellen dat je daar veel geheugen voor nodig hebt. De functie "Single Take" gaat zelf beeldmateriaal verzamelen en daar een aanbeveling uit doet. Gaat geheid veel geheugen vragen.

Uiteraard zit er een flink stuk PR bij. Een kreet als "Het meeste geheugen op een telefoon" trekt nou eenmaal weer wat aandacht.

En nogmaals: of je er wat aan hebt en of je de prijs ervoor wil betalen ligt vooral bij jezelf

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 23 juli 2024 15:15]

Anoniem: 310408 @P_Tingen14 januari 2020 11:36
meer geheugen is meer beter.
Nope..... ongebruikt geheugen is ongebruikt geheugen en totaal nutteloos. Pas als je kan aantonen dat het OS en de APPs er werkelijk gebruik van maken is het zinvol. In mijn Android met naar mijn idee redelijk normaal gebruik komt door de bank genomen amper boven de 2.1 gb uit.
Fout, er is nooit genoeg ongebruikt geheugen blijkt ik heb een iPhone xr en merk met ios13 dat er apps worden afgesloten op de achtergrond
Ff nuanceren! Apps worden sowieso (als dat kan en nodig is) afgesloten op een smartphone omdat het openhouden van Apps in de achtergrond energie kost. Apps die te lang draaien zonder dat uw telefoon gebruikt wordt worden automatisch afgesloten. Dit heeft niets te maken met een tekort aan RAM maar alles met efficiënter omspringen met de batterij.

iOS 13 gaat daarbovenop snapshots maken van Apps die niet actief moeten blijven. ( let op, Spotify of Waze blijven wel draaien omdat hun activiteit nodig is.) Zo kan iOS erg veel App snapshots in het 'geheugen' houden + tegelijk enkele grote Apps tegelijk actief draaien in de achtergrond.

Ik had een iphone 7 en nu een Xs en heb nog nooit meegemaakt dat tijdens het actief multitasken een App plots opnieuw moest opstarten. Enkel als ik een App lange tijd niet meer heb gebruikt is die toe.

Stel uw Iphone heegt een wopping 32Gb ram dan gaat hij nog maar 1 of 2Gb ram gebruiken. Zo wekrt iOS nu eenmaal.
Ik heb liever dat mn apps open blijven ongeacht de batterij.
Ik denk dat je daar snel op terugkomt wanneer je nog maar een uurtje op een lading kunt...
Anoniem: 767041 @Robbaman14 januari 2020 13:39
Powerbank oplossing
Goed voor je accu ook om erg vaak op te moeten laden. Maar ieder zijn/haar persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 15:15]

Bij goedkopere telefoons niet nee, wel bij de duurdere telefoons zoals deze S20 Ultra zal zijn.
Niet dat ik je niet geloof, maar kun je me uitleggen waarom apps die in de achtergrond draaien maar volledig idle zijn batterij kosten? Ik ga ervan uit dat als een app in achtergrondmodus al zijn hooks en interrupts en dergelijke netjes vrij geeft, de kernel maar zeer minimaal werk heeft om de app open te houden.

Meer RAM kost wel meer energie, maar dat is onafhankelijk van hoeveel RAM er in gebruik is. Wat dat betreft is die 16GB sowieso kostbaar, maar dat staat dus los van of de state van een app in dat geheugen staat of niet. Aan de andere kant kost zowel het afsluiten en het opnieuw inladen van een app tamelijk veel CPU en dus energie. Als je het mij vraagt is het beter om apps zo lang mogelijk open te houden.

Overigens zou het kunnen zijn dat het geheugen voor een app in achtergrondmodus als "vrij" wordt gerapporteerd omdat het vrijgegeven zou kunnen worden indien dat nodig is. Dat is denk ik hetzelfde als wat jij zegt dat er een snapshot gemaakt wordt, maar die snapshot zit waarschijnlijk gewoon in de RAM zolang er genoeg vrije RAM is.

Nogmaals, ik heb er geen verstand van maar dit is zoals ik het zou doen als ik een OS zou bouwen :)
Zolang ze in die snapshot mode zitten verbruiken ze idd veel minder geen energie omdat ze dan figuurlijk ingevroren (Inactive compressed memory) worden in het geheugen om ze op een later tijdstip dan weer tot leven te wekken. Al kan ik nergens vinden of die snapshots effectief 0% energie verbruiken. Het is geweten dat iOS efficiënter is dan Android in het comprimeren en optimaliseren van dat geheugengebruik van die snapshots. IOS heeft dan ook geen 8GB nodig om vele apps beschikbaar te houden in uw RAM.

Het klopt idd dat Inactive compressed memory als vrij staat gemarkeerd maar er zit ook een timer op de app. Apps die te lang op non-actief staan worden gesloten door het OS. Ook Android doet dat om batterij te sparen (Je kan dat zelf afzetten bij energiebeheer zodat Apps langer in uw RAM) blijven dus ik vermoed iOS ook. Vanwaar dat verbruik komt weet ik niet 100% maar sowieso gebruikt uw RAM meer als het vol zit omdat er spanning moet blijven staan op de chip. Al heb ik geen idee of dit verbruik significant is
Geheugen kan nooit genoeg zijn. Mijn eerste iPad (met 256 MB geheugen) kon al binnen 2 jaar websites niet meer tonen omdat er een geheugentekort was (Safari sloot gewoon af). Een apparaat van 800 euro werd daardoor onbruikbaar.
Behalve dat je met meer ongebruikt geheugen natuurlijk wel toekomstbestendiger bent.
En daarom wordt in Android dus je beschikbare ram geheugen tot een bepaalde limiet zoveel mogelijk gevuld, voor een zo soepel mogelijke ervaring.
No offence, maar dat /is/ dan toch ook zo? Of je er wat aan hebt is een tweede, maar in de regel geldt: meer geheugen is meer beter.
In een mobiele telefoon is dat zeker niet zo.

RAM dat niet gebruikt wordt doet niets voor je performance maar het verbruikt wel batterij, ook als het niet gebruikt wordt. Het zal niet super veel zijn in vergelijking met andere componenten, maar het kost je wel een paar procent van je batterij, en het verbruikt dit altijd. Een scherm gebruikt niks als het uit staat, een CPU gebruikt vooral veel als deze druk bezig is, maar een DRAM chip moet continue ververst worden. Dit betekent dus dat dat extra geheugen 24/7 voor extra verbruik zorgt.

Je wilt dus bij voorkeur precies voldoende geheugen in je mobiel.
Het is niet perse dat zo'n chip continue ververst moet worden, het is vluchtig geheugen, dus het moet onder spanning blijven om de data te bewaren.
Het is niet perse dat zo'n chip continue ververst moet worden
Het is DRAM en dat moet dus wel continue ververst worden, elke X milliseconden, dat is waar de D in DRAM voor staat. Onder spanning staan is niet voldoende. Elke geheugencel wordt continue opnieuw geschreven, als dit niet gebeurt dan verliest hij z'n waarde.

Dit refreshen gebeurt of door de memory controller of door een refresh mechanisme in de chip zelf.

Bij SRAM is het voldoende als het alleen onder spanning staat.
Mijn fout, ik haalde ze door elkaar. DRAM heeft inderdaad een regelmatige refresh nodig door het zakken van de spanning in de condensatoren.
Vraagje, hoe weet de controller welke waarde er naar de cel geschreven moet worden bij het verversen? Uit welk "geheugen" wordt dit gehaald?
De controller leest het geheugen en schrijft dezelfde waarde terug.
Als je utiliteit haalt uit dat geheugen wel...

32GB in een 32bit draaiende machine stoppen is toch een beetje onzin.
128GB voor gamen op een desktop is ook vaak niet zinnig. Natuurlijk is RAM drive leuk, maar er zit wel een limiet aan hoeveel geheugen zinnig is. Als er geen toepassingen zijn die op wat voor manier dan ook, ookal is het multitasking, tegen die grens aanlopen, heeft het geen zin. Kanttekening is natuurlijk "op dit moment". Maar ik verwacht toch echt dat in 2020 als alleen Samsung in één flagship toestel dit gaat doen, het nog geen zin heeft om deze trend te gaan volgen. Nu kan het natuurlijk heel zinnig zijn als je 108Mpix RAW files gaat bewerken in je telefoon, dan is er opeens meteen toepassing.

Maar Samsung heeft toch wel een beetje de reputatie papieren specs-warrior te zijn. Alles voor PR en feitelijk voldoen ze ook, maar ik zou hier dan ook zo graag een usecase van ze bij zien, zoals b.v. single take inderdaad.
Dat is dus niet zo, met een 32 bit systeem kun je prima meer dan 32bits aan adressen aanspreken, dus meer dan die ongeveer 3.5GB aan ram gebruiken (Zoek maar eens op Physical Address Extension).

Android is tegenwoordig trouwens 64bit, dus waar je 32bit vandaan haalt weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 juli 2024 15:15]

maar in de regel geldt: meer geheugen is meer beter.
Ja, maar bedenk je wel dat "meer" ook doorgaans meer energie verbruikt dan "minder van precies hetzelfde".
Je kunt nog zo leuk 32GB (bijvoorbeeld) aan RAM hebben maar als je maar 8 gebruikt dan is de overige 24 gewoon weggegooid geld en onnodig.

"unused RAM is wasted RAM"
Android weet in de meeste gevallen wel raad met dat overvloed van geheugen. Er zullen gewoon meer apps in het geheugen gehouden worden zodat je relatief snel kunt overschakelen.
Anoniem: 767041 @_Bailey_14 januari 2020 11:22
Ik merk nog steeds dat op iOS 13achtergrond apps worden afgesloten door te weinig ram denk ik
Op welke hardware? Want met 2gb ram apps sluiten, betekend niet dat je ineens 16gb nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door dec0de op 23 juli 2024 15:15]

Anoniem: 767041 @dec0de14 januari 2020 11:48
Heb de iPhone xr
Dat is meer energiebesparing dan een gebrek aan ram. iOS maakt zogenaamde "snapshots" van apps op de achtergrond, die efficient gebruik maken van het geheugen. Als je zo'n app dan weer opent kan het soms een seconde duren voor het openen, maar dan gaat die app verder waar die was. Uitzondering zijn de apps die zelf weer terug gaan naar hun startscherm en veel games. Deze lijken dan weer opnieuw te starten.
Gelukkig levert Samsung niet minder voor meer.... (Apple)
Maar snap eerlijk gezegd ook niet waar Samsung me bezig is met al die modellen straks hebben we de e,liter,plus,pro,ultra,mega,mega+

Aan de andere kant hoe meer modellen zij bieden hoe eerder er eentje tussen zit die perfect voor jou is. Zoals bij mij het geval voor de s10e was. Geen edge display klein en compact goeie camera etc.

Tot een vriend van mij een foto van hem met vuurwerk op de achtergrond liet zien, genomen met de iPhone 11 pro. Zodra Apple USB c heeft ga ik mischien over stappen naar minder voor meer.... ;)
Die Samsung s10e vind ik ook bijna ideaal. Ik had er wel graag een snapdragon processor in gezien om later LineageOS te kunnen draaien. Overigens schijnt zo'n toestel wel vanuit het verre buitenland gekocht te kunnen worden.
Gelukkig zit ik voor m'n studie in Amerika en heb ik het snapdragon model! Heb m'n oude S8+ in kunnen ruilen bij Samsung en overweeg dit weer te doen bij de S11(s20?)
HDR foto's maken met 104MP kost anders behoorlijk wat werkgeheugen. Dus zo gek vind ik dat niet.
104MP = 405 MB (gerekend aan 30bit per pixel voor hdr)
156MB per foto. Nou daar heb je echt 16GB voor nodig (da's 100x zoveel).
Dat is het geheugen voor opslag, niet het werkgeheugen om foto's mee te verwerken. Als je een foto maakt, dan wordt het vaak gecomprimeerd opgeslagen, dus voordat je op 156MB komt, dan heeft er ook al een compromisslag plaatsgevonden.
Het is een gerucht..
OnePlus verkoopt ook toestellen met 12GB RAM, maar het is voor sommige use cases inderdaad overbodig. Voor heavy users is het zeker nuttig, maar dan moet Android eerst maar eens de mogelijkheid hebben om zoveel RAM te mogen/kunnen toewijzen aan applicaties.
Ze kunnen beter zich meer richten op langere ondersteuning android software/ upgrade enz
Belachelijke specs? Dit zijn flagship toestellen, die horen "belachelijk" te zijn, oftewel top of the line.

Als je "normale" specs wil moet je een goedkoper toestel kopen.
Het is niet omdat jij geen 16GB RAM nodig hebt om te facebooken en whatsappen, dat iemand anders daar geen behoefte aan heeft, toch?
Opzich... Ik verwacht dat je 4k kunt filmen en editten op de telefoon. Volgens mij is het geen overbodige luxe om dan lekker veel RAM te hebben.

Ik heb een S10+, maar ik gebruik hem voornamelijk om dingen te filmen en foto's te maken. Dus ik heb er wel oren naar.

Anderzijds snap ik dat het voor velen van ons niet heel relevant is om 16GB aan RAM in een smartphone te stoppen.
ah kijk, daar is Samsung weer met hun belachelijke smartphone specs. Het is onderhand hun USP; uitblinken in belachelijke specs waar 99 van de 100 mensen werkelijk niets aan hebben.
Maar Samsung doet dit om een soort gevoel te geven van ''kijk, wat wij in onze smartphones gooien'' in de hoop dat de consument vervolgens denkt ''ow, 16Gb RAM, dan is deze smartphone beter dan <insert smartphone fabrikant> met hun louzy 4/6/8Gb RAM''
OS 'Android 10' zal dat wel nodig hebben om goed functioneel te zijn op dit toestel.
En deze dan vervolgens kopen en een jaar later weer weg doen, want ja nu wil ik wel weer eens wat nieuws.
Wat is precies het nut van 16GB werkgeheugen op een telefoon?
Ik kan me voorstellen dat er toepassingen voor zijn, ik kan ze alleen niet echt bedenken.
toepassingen zoals samsung Dex of Android Desktop, waarmee je je telefoon als desktopvervanger kan gebruiken
Is daar echt 16GB voor nodig? Wat kan je draaien op een android?
Als je veel apps en browsertabbladen tegelijk gebruikt komt die 12/16GB écht wel van pas.
Met die browsertabbladen zal het wel meevallen.
Als ik 30 tabbladen open heb op mijn telefoon (gebeurt heel zelden, maar toch), dan is alles nog steeds supersnel met 6 GB RAM en nota bene zelfs een mid-range SOC. Geheugengebruik is nog niet eens 3 GB.
En op mijn laptop heb ik er ook wel eens een heel enkele keer 30-40 open en ook dan nog supersnel met 8 GB RAM, en op mijn laptop gebruik ik dan ook nog de resource hungry Vivaldi-browser. Geheugengebruik is rond de 2 GB.

Dus dan moet je wel heel bizar veel tabbladen openen om 16 GB nodig te hebben.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 15:15]

Stel ik draai intellij, Chrome etc , Samsung dex met Linux vm, je kan er wel gebruik van maken

;)
O ja, ik ontken ook niet dat er use cases zijn :) Ik ging alleen even in op dat punt over browsertabbladen.
Als je 30 tabbladen open hebt op Chrome op Android zijn er 25 van niet meer ingeladen. Die zitten echt niet meer in het geheugen, alleen is de metadata(titel, url, etc) van de tab gecachet. Daarom kan je 150 tabbladen op een telefoon open hebben en je hebt nog steeds geen probleem. Google will dit ook gaan doen op PC's, waar al mee gexperimenteerd wordt.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 15:15]

Zodra je in android desktop zit, kan je meerdere apps tegelijk openen zoals op de PC (i.e. ze gaan niet in een semi-hibernate toestand, zoals bij default).

actieve programma's nemen meer werkgeheugen in.
Het probleem met Android is dat memory management best brak is. Er wordt veel te veel geheugen gereserveerd door applicaties, waardoor sommige apps meer geheugen vreten dan Windows-applicaties. Daarom is er zoveel geheugen nodig.
Daarom is Android ook sneller dan bijvoorbeeld iOS. Op de iPhone wordt de status van apps weggeschreven. Als je die ophaalt duurt dat langer dan bij Android waar de app zich nog in het geheugen bevindt.
Dat is net het voordeel van Android imo. Als je het ram hebt waarom dan niet allemaal gebruiken? Ik heb liever dat mijn app direct opent ipv opnieuw app te moeten opstarten.
Eerlijk gezegd mee eens, nu 3GB in mn telefoon, volgens mij werkt dat prima. Maar ik weet weinig van telefoon socs af.

In mijn pc 32gb ddr3 van 5jaar geleden meeste wat ik zelf ooit gebruikt heb is 21GB, en daar moest ik echt belabberd veel voor openen toen der tijd op w7.
Die 3gb is voldoende als je de apps op de achtergrond sluimert (wat dus ook gebeurt). Maar met Dex kunnen apps tegelijk blijven draaien, net zoals op een normale pc. Dat vereist meer ram, misschien nog wel meer dan op een normale pc met Windows/Mac os/Linux.
Chrome 8)7 edit: zonder gekheid als je online IDE's etc. gebruikt kan het geheugengebruik stevig oplopen.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 15:15]

Ik koop telefoons voor 5 jaar. Nu is mijn S7 Edge nog smooth maar ook niet altijd. Hoe zal het over 5 jaar zijn? Wat voor toepassingen gebruiken we in 2025?
Ik vind het jammer dat je Android desktop niet kan gebruiken als een venster in Windows die je naar beneden kan zetten in je Windows taakbalk... Dat zo echt ideaal zijn maar dat maakt gelijk ook de Windows store onnuttig om die nog te ondersteunen voor zowel de particuliere/klanten en software bedrijven die wel openstaan voor Windows store, dan denk ik aan whatsapp for desktop in de Windows store.

Het is prima gescheiden op deze manier.
Dit kan ook met Samsung Dex. Je download de dex applicatie van de samsung website op je mac of pc. Sluit via USB je S10 aan. Vervolgens kan je drag en drop bestanden overzetten naar dat venster en jr android apps gebruiken in dat venster. Werkt top.
Dus als ik het Windows 10 bureaublad voor me heb, ik installeer Samsung dex, alles aangesloten en dan kan ik Samsung dex desktop in windowed mode draaien, in een venster?en dan naar beneden schuiven in de Windows taskbar?

Net zoals je bijvoorbeeld bij FIFA 20 een windowed mode is, zo dat ik het FIFA spel in een Windows10 venster kan spelen of naar beneden kan zetten in de Windows10 taskbar... zoals bij elke applicatie van Windows.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 23 juli 2024 15:15]

Mooi man had nog nooit van Dex gehoord. Interessant
Bedankt voor het reageren op mijn berichten, ik heb zelf ook nog wat opgezocht... https://www.google.com/am...s-and-macos-note-10%3famp dit doet me toch wel twijfelen of ik van Android one naar Samsung moet gaan, niet dat in het veel ga gebruiken maar toch wel geinige feature , maar het is alleen voor de note10 en note10+ @CyberJohn verder verplicht Samsung als je deze feature wil om een note10/+ te kopen.dex is er voor meerdere Samsung telefoons, maar de feature windowed mode is alleen voor de note10/+

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 23 juli 2024 15:15]

Zoals @mjz2cool zegt, dat klopt.

Dit werkt op zowel op Windows als Mac OS. Dit werkt op de N10, S10, Fold, N9 (Android 10) en S9 (Android 10).

Terwijl je dex gebruikt, blijft het toestel gewoon werken. Hierdoor kan je nog bellen oid op het toestel zelf.
Leuk om te horen. Ik wil mijn S7 Edge vervangen door een waar DEX op draait, ik verwacht er wel wat van :9
"Ik vind het jammer dat je Android desktop niet kan gebruiken als een venster in Windows die je naar beneden kan zetten in je Windows taakbalk..."

Dat kan met OXI, maar alleen op de Gemini PDA.
Ik geniet al een tijdje van veel geheugen in mijn telefoons via OnePlus die dit ook al een tijdje doet.

Veel apps blijven hierdoor op de achtergrond open dus snel wisselen zorgt niet voor lange laadtijden. Dit zie je ook vaak bij die speedtests op internet het voordeel behalen. Verder is het nooit traag, alles draait snel..

Tja.. Ergens is een grens, misschien is 8GB nu voldoende. Maar of dat volgend jaar ook nog genoeg is?
Heb zelf 'slechts' 4GB op mijn iPhone 11 Pro, maar heb nooit het idee dat het de werking limiteert in enige zin, zou het er dan mee te maken hebben dat iOS een andere memory management heeft dan Android?
Behoorlijk. Draaien van achtergrondprocessen op iOS is gelimiteerd waardoor die beperkter geheugen kunnen gebruiken dan op Android. Ook zorgt iOS ervoor met vloeiende animaties voor dat ook indien het wat langzamer gaat dat het niet langzamer aanvoelt. Android is daarmee afhankelijker van beschikbaar geheugen om snel aan te voelen dan iOS.

Zo zijn er tests geweest met bijv. Oneplus telefoons naast iPhones dat herhaaldelijk openen, sluiten van een vastgesteld aantal apps veel sneller is op de Oneplus telefoon destijds. Maar op een iPhone voelt dat niet traag, terwijl het op Android wel wat trager zou aanvoelen.
iOS voor iPhones ondersteund nog steeds geen multi window dacht ik. Dat is in ieder geval al iets waar meer RAM tot zijn recht komt. En verder natuurlijk 50 tabbladen in Chrome draait wat beter met meer RAM. :D
Wie heeft er dan ook 50 tabbladen open om een browser, al helemaal op een mobiel :+

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 15:15]

50 vind ik best veel krijg ik nog niet eens op me werk of privé pc voor elkaar 😋
Ik heb er momenteel 64 open staan op de mobiel, heel normaal toch?
Nou ik vind vrij veel ik ken niet eens 64 websites die ik open zou willen hebben staan.
Mijn vrouw, vraag niet waarom. Het zijn er zelfs zo veel dat er geen getal meer staat, maar een smiley. 8)7
Wie heeft er dan ook 50 tabbladen open om een browser, al helemaal op een mobiel :+
Acht zelfs niet met 100+ tabs open op je smartphone is 6GB RAM al geen probleem (heb de Xiaomi Mi 6), heb dat al gehad op mijn Smartphone met Firefox, maar ja 16GB RAM is echt onzin, en zeker weten verkoop trucjes, de meeste mensen met een PC hebben geen eens 16GB RAM in hun PC.
De mijne geeft het niet eens meer aan hoeveel er open staan (gewoon een smiley face),.
Ik zie er persoonlijk geen voordeel in om elke keer al die tabs af te sluiten en ik merk ook geen vervelende vertraging in het openlaten van die tabs alsmede er ook nog geen beperking aan zit aan het aantal dat ik er open kan hebben. Ik kijk er ook nooit naar en heb ook geen zin er op te letten :).

Ik heb een Samsung note 8.
Hoho ik heb al 64mb gebruikt 😋nog 1 dag te gaan morgen en dan krijg weer nieuwe data, Maar ik vind 50 tabbladen best veel ik bezoek niet eens zoveel verschillende websites per dag.
Dat is een van de redenen. Waarschijnlijk gebruik je je telefoon ook op een andere manier.

Ik vind het zelf ook prettig als apps lekker lang open blijven.
Wat is precies het nut van 16GB werkgeheugen op een telefoon?
Ik kan me voorstellen dat er toepassingen voor zijn, ik kan ze alleen nog niet echt bedenken.
There, fixed that for you.

Nobody will ever need more than 640KB of memory...
heh, classic.

[Reactie gewijzigd door warrg op 23 juli 2024 15:15]

Dat is iets heel anders.
Dat er ooit op een telefoon nuttig 16GB gebruikt kan worden, betwijfel ik niet.
Maar als je er nu een telefoon mee koopt, is die telefoon over 4 jaar stuk en weggegooid.
Kan je uitleggen dat in die 4 jaar, die 16GB dan echt zo nuttig is?

Die 640K ging over computers in de toekomst.
We praten nu niet over telefoons over 10 jaar, maar over het huidige nieuwe model.
Met een Samsung telefoon zit je over 2 jaar zonder grote Android updates, en alleen beveiligingsupdates ontvang je dan nog. Die 16GB RAM is nu IMO grotendeels overbodig, en tegen die tijd dat je er wel optimaal gebruik van kan maken, gebruiken de meeste mensen deze telefoon al niet meer. (Mensen vervangen toestel, verouderde software etc).
Het processen van afbeeldingen van de verschillende camera modules kan best wel wat geheugen in beslag nemen, en wellicht voor machine learning doeleinden (al dan niet met die afbeeldingen).

Maar een deel van de waarom gok ik is pure marketing, want 16GB is groter dan wat menig concurrentie biedt.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 23 juli 2024 15:15]

Wellicht hoge workloads op Samsung Dex. Maar het is dan ook zo'n niche feature dat het een optie op de al extreme-spec S20 Ultra zou worden.

Ik denk dat zakelijke gebruikers die echt veel verschillende taken open hebben staan en continu de state willen behouden van b.v.b. een e-mail, hier wel baat bij zouden hebben.
Voor de 'Samsung schil' wellicht. Vanwege hun eigen apps en aanpassingen wordt de software vaak heel snel traag (zoals de S8 bij mij), wellicht kunnen ze dit uitstellen of deels voorkomen door meer ram in de toestellen te stoppen.

Samsung maakt mooie toestellen, alleen vind ik de software vrij snel traag worden.
Het gaat niet altijd om nodig. Dat het niet nodig is betekent niet dat het niet prettig is.
Definieer "nodig"? :)
Het heeft een hoog "omdat het kan" gehalte, maar het is niet nodig. Het kan wel.
Ben ik de enige die bij dit soort specificaties een beetje dubbele gevoelens heeft? Wordt het niet een keer tijd dat Android een stuk meer optimalisaties krijgt in plaats van steeds maar het werkgeheugen uit te breiden tot bizarre hoeveelheden zoals in dit geval 16GB?

Kom op, een iPhone 11 Pro heeft slechts 4GB en werkt minstens net zo vloeiend als een top-of-the-line Android toestel. Puur door de optimalisatie van iOS.

[Reactie gewijzigd door Dennis de Vries op 23 juli 2024 15:15]

Eens. Het zijn vooral de animaties en UI die gewoon altijd al vloeiend geweest zijn bij iOS, dat was van het begin af aan goed geregeld. Telkens hoor ik weer dat dit nu goed zou zijn op Android met fixed framrates etc maar ik ervaar dit toch echt anders.
Ik heb nog geregeld een high-end Android telefoon in mijn hand waar dit niet het geval is, meer geheugen gaat dat niet oplossen. Het OS zelf draait tegenwoordig dan wel helemaal soepel, maar vele apps bij het scrollen niet. Althans niet zo smooth als op een recente iPhone, terwijl alles wel gewoon supersnel laadt.

Ik ben misschien een beetje een mierenneuker wat dat betreft maar het is nog steeds de grootste reden voor mij niet over te stappen en waarom ik al vele Android telefoons na een tijd weer heb verkocht.

Naar wat ik begrijp krijg deze S20 een hoger refresh rate scherm, ben benieuwd of alles dan net zo soepel loopt als bijvoorbeeld de iPad Pro. Dan ga ik het weer eens proberen, heb nog geen ervaring met deze schermen op Android.
Android is een heel ander os dan iOS. Die twee kun je niet vergelijken. Android heeft een rijke interface met bijvoorbeeld widgets en een startscherm dat je vrij kunt indelen.

Vroeger werkte ik in DOS op 512 KB geheugen. Dat was ook retesnel. Ik bedoel maar.
En puur door gebrek aan RAM moet die iPhone alle achtergrondapplicaties afsluiten, in plaats van ze door te laten draaien zoals op Android. Switchen tussen twee applicaties gaat dus veel sneller op Android.
Ben ik niet met je eens. Ik heb een Xiaomi Mix 2S met 6GB ram gehad, daarna kort een S10 met 8GB ram, en momenteel een iPhone X met 3GB ram. Ik merkte precies nul verschil tussen het sluiten van apps op de achtergrond. Het enige wat ik merkte was dat de animaties in iOS vloeiender zijn.
Ik sluit altijd alle applicaties af op Android, alleen al om mijn accuduur te sparen. Er wordt gezegd dat het niet nodig moet zijn, maar toch krijg ik anders op regelmatige basis de melding dat een app voor battery drain zorgt bij Android door het systeem zelf.

Android heeft echt nog steeds een heel aantal zaken op OS level niet goed geregeld. Er zouden iedere keer accu besparende maatregelen getroffen worden met elke nieuwe versie, maar er is toch elke keer weinig van te merken. Nog steeds heb ik dat ik mijn toestel soms moet rebooten, omdat er gewoon iets de batterij leeg trekt terwijl er geen applicatie open staat.

Android 9 hier overigens op Oneplus 6.

Mijn iPhone 8 doet het beter vwb de voorspelbaarheid, alleen vind ik persoonlijk een aantal dingen in iOS niet lekker werken of omslachtiger waardoor ik meer mijn Android toestel gebruik.
Dat is puur energiebesparing, en deels ook het limiteren van het RAM gebruik. Android sluit apps op de achtergrond ook regelmatig af (vooral de roms van fabrikanten die er nog weer extra energiebesparende maatregelen hebben). Ik merk dat het bij iOS met 3GB RAM toch soepeler gaat dan bij een dure Android telefoon met meer dan 6GB RAM.
Android is net zo geoptimaliseerd, maar werkt gewoon anders. Een android telefoon kan ook helemaal perfect op bijvoorbeeld 6gb ram lopen. Maarja, specwars eh.

Optimalisatie is wat iedereen roept, maar niemand weet wat ermee wordt bedoeld. En het bestaat bijna niet. Wat ben ik nu aan het doen, ik heb een internetpagina open, die is idle, want al geladen. Ik type wat, nou dan moet de toetsenbord app actief zijn. Wat wil je daar aan optimaliseren. Hoe wil je dit simpele proces wat iedere smartphone al 8 jaar goed kan verder optimaliseren.

Het is gewoon spec wars. Er is gewoon een berekening gemaakt. 12gb ram ipv 8gb ram kost een x aantal dollar extra per telefoon, maar we krijgen meer exposure, er zullen een x aantal mensen zijn die de telefoon kopen omdat de specssheet er zo tof uit ziet vergeleken met concurrentie, dat soort zooi. Door meer 12gb ram chips te produceren wordt de kostprijs per chip lager, klanten willen ze van samsung kopen om niet achter te lopen op het specsheet. De laatste reden om naar 12gb te gaan is wel, oh android trekt het anders niet.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 15:15]

Als ik dit soort berichten lees en kijk naar de specs van mijn laptop, en kijk naar bvb. de single-core-prestaties van de Apple A-series van chips, dat ik denk dat de Motorola Atrix zijn tijd maar net iets te ver voor uit was.

In plaats van een losse telefoon, tablet en laptop, zou ik die graag gemodulariseerd zien. Met een Thunderbolt-3 aansluiting moet ik toch in staat zijn om mijn telefoon aan een 'lapdock' (scherm/toetsenbord) te koppelen en een ander OS-paradigma te gebruiken (zonder of met opnieuw booten).

De specs zijn er in ieder geval.
Je bedoeld Samsung Dex? Helaas stoppen ze met Linux on Dex maar daarmee heb je gewoon een linux omgeving met GUI in een soort vm op Android draaien op een extren scherm/tobo/muis...
Vet! Wist niet dat dat bestond. Nu hopelijk dat het breder en gestandaardiseerd wordt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 15:15]

Dat is dus precies wat Samsung Dex is, en kan. Al sinds de S8 biedt Samsung deze functionaliteit aan.
Dit is toch wel jammer,

tot nu toe was het bij samsung volgens mij redelijk zo dat je een kleiner scherm kreeg en eventueel 1 camera minder als je kleiner ging. Maar de hardware die ze gezamenlijk hadden was wel gelijk.

Maar nu lijkt het zo dat je totaal verschillende hardware configuraties krijgt als je kleiner/groter gaat.. Das wel jammer aangezien ik totaal niet geïnteresseerd ben in de de plus of de ultra, alleen maar in de "normale" versie waarvan hopelijk de afmetingen niet veel groter zijn dan van de normale S10

Maar nu ben ik wel benieuwd wat de "normale" S10 voor hardware krijgt vergeleken bij de plus of ultra. Aangezien dat bijna niet door sites als tweakers wordt gerapporteerd, ze hebben het altijd over de plus of ultra.
Het is opzich nog wel redelijk gelijk. Die 16GB is bijvoorbeeld optioneel. Alle 3 de modellen komen met dezelfde soc, 12GB ram en 256GB basic storage. Zo zal er ook wel een optie zijn voor 512GB of hoger.
Info: https://www.phonearena.co...mparison-preview_id121473

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 15:15]

ik heb het meer over de totaal verschillende camera setups (zoals het nu lijkt)

Eerst was het echt alleen het scherm (s9 en s9 plus of was da s8 serie)
met S10 was het zo dat de S10e echt wat minder kreeg aan de achter kant
maar gewone S10 en de plus zijn in camera gelijk behalve de extra aan de voorkant?

Maar nu lijken de verschillen nog groter te worden
dat er echt een high end is met absurde geheugen en flash configuratie ala
Maar er moet daarnaast over de modellen heen zo veel mogelijk dezelfde dingen zijn, Anders worden het wel heel andere telefoons.
De S9 heeft maar één camera terwijl de S9+ er twee heeft. ;)
Hoezo heel anders? Als ik een auto koop en uitrust met van alles en nog wat en jij neemt het basismodel, dan is mijn auto toch ook niet een heel ander model ondanks alle opties die ik heb gekozen?
Je snapt zijn punt niet.

Sommige (veel) smartphonegebruikers hechten veel waarde aan de afmeting van hun toestel en willen een redelijk compacte, handzame telefoon. Waar Joco zich dan zorgen om maakt is dat er dusdanige verschillen gaan ontstaan tussen de grote en kleine modellen, met als gevolg dat als je voor een klein model kiest je ook mindere hardware krijgt, terwijl de gebruiker dat nou juist net niet wil.

Kijk bijv. naar iPhone 11 pro en 11 pro max: alles (behalve schermgrootte en batterijcapaciteit) is identiek. evenveel ram, zelfde processor, zelfde camera etc.

Bij de Galaxy s10e zag je inderdaad dat die al een camera minder had dan de s10/s10+ en bijv. ook geen on-screen finger unlock. Dat soort dingen.
precies straks zie ik het al gebeuren
krijg je allemaal camera reviews van de "Samsung S10" waar ze zeggen het is de beste wat we nu kunnen krijgen, low light, scherpte is echt perfect.

Koop je de S10 blijkt het dus echt alleen maar de ultra te zijn die dat echt heeft.

Kijk een camera minder daar kan ik nog wel in komen, dat zie je ook snel genoeg, maar dat het plotseling totaal andere camera's zijn dat kun je soms helemaal niet zien, en als ze het ook nog een beetje verdekt marketen is het soms helemaal lastig..

Ik ben zelf niet geïnteresseerd in S20 want mijn S10 doet het nog prima als ik dat wel zelf was maakte mij de camera's niet zo uit. Maar mijn vriendin is weer aan een nieuwe to (nu nog S7) en die vind de camera nu wel erg interessant. Maar die wil geen grote (net als ik zelf)
Fijn dat de cameragroottes in mm² worden uitgedrukt. Kan ik mij een stuk meer bij voorstellen dan 1/2,3" bijvoorbeeld.
Waarbij een camerasensorinch niet 2,54mm is, maar ~16mm (oftewel 0.63")...
een andere definitie van inch?
Yup. Als ik het me goed gerinner had het te maken met vidicons van vroeger. Een vidicon met een diameter van 1" had een effectief sensoroppervlak met een diagonaal van ~0,63".
Lijkt overkill, maar vergeet niet dat er steeds zwaardere apps komen.
Graphics van games worden steeds beter en daardoor ook ''zwaarder''.
Android heeft de afgelopen jaren ook een enorme sprong gemaakt qua grote maar ook qua verbruik van RAM.

Android is niet te vergelijken met IOS, letterlijk apples en peren vergelijken...
Dan bedoel je hopelijk de aangepaste Android van Samsung. Want Android 10 werkt nog prima op 4 of 6 Ram.
dat klopt inderdaad. ;-) excuus voor de verwarring.

Maar je draait natuurlijk niet alleen Android.
Denk aan social media e.d.
Telefoon aansluiten op een monitor en je hebt een heel luxe chromebook?
dat kan ook met Dex, werkt eigenlijk best prima op mijn S10e, heb ook de Nexdock 2 ervoor aangeschaft voor in de trein en op de bank.
Anoniem: 258387 14 januari 2020 11:13
Marketing, genoeg mensen die hier voor vallen en daarom kiezen voor dit toestel. Persoonlijk lijkt het mij iets teveel van het goed voor een telefoon.
Geheugen kun je nooit "te veel" hebben.

Er komen mooie nieuwe toepassingen die meer geheugen nodig hebben. Bijvoorbeeld een 3D camera, of videobewerking op je telefoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.