Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Purism begint met leveren Birch-batch van Librem 5-smartphone

Het Amerikaanse bedrijf Purism is begonnen met het leveren van de Birch-batch van de Librem 5-smartphone. De eerste kopers hebben hem inmiddels binnen en hij moet binnen enkele dagen bij iedereen liggen die hem heeft kunnen bestellen.

Ten opzichte van de eerste batch, Aspen, zijn de antennes verbeterd, hebben componenten op het pcb bescherming gekregen en kortere kabels waar dat mogelijk was, claimt Purism. Gebruikers op Reddit bevestigen de telefoon binnen te hebben gekregen. Er werken ook sommige dingen nog niet op de telefoon, al zouden basisfuncties het wel moeten doen.

Het gaat om ongeveer honderd exemplaren. Het bedrijf hoopt voor het einde van maart volgend jaar in totaal vijfduizend telefoons te hebben verstuurd. Dat gaat in batches met opeenvolgende alfabetische namen. De eerste was Aspen, nu is het Birch. Daarna volgen in het komende jaar Chestnut, Dogwood en Evergreen. In elke batch zitten hardwarematige verbeteringen, terwijl er voortdurend updates komen voor het PureOS-besturingssysteem.

Purism promoot de Librem 5 als opensourcetelefoon, met hardware en software die zoveel mogelijk open source is. De Librem 5 krijgt een 5,7"-lcd met een resolutie van 1440x720 pixels. De soc is een i.MX8M, een quadcore met Cortex-A53-cores die op 1,5GHz draaien. De soc is afkomstig van het Nederlandse NXP; Purism kondigde eerder dit jaar al aan dat de keuze daarop was gevallen. Het toestel krijgt 3GB ram en 32GB emmc-flashopslag. Er zit een Gemalto- of Broadmobi-modem in met ondersteuning voor 3g en 4g, en het toestel kan verbinding maken met wifinetwerken op 2,4 en 5GHz. De accu heeft een capaciteit van 3500mAh en is verwisselbaar.

Het toestel draait op PureOS, een fork van Linux-distributie Debian. Dat besturingssysteem maakt het volgens Purism mogelijk om desktopsoftware op de smartphone te draaien. Verder bevat PureOS de Tor-browser en privacytools zoals Privacy Badger. Alle communicatie wordt met Matrix van eind-tot-eindversleuteling voorzien.

Librem 5 (linkerfoto onder en rechterfoto boven) van de Birch-batch en een Google Pixel 3. Bron: kop316 op Reddit

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-11-2019 • 13:07

28 Linkedin

Submitter: Tijder

Reacties (28)

Wijzig sortering
Purism promoot de Librem 5 als opensourcetelefoon, met hardware en software die zoveel mogelijk open source is.
In dit artikel geeft de Free Software Foundation een voorzichtige aanbeveling voor de Librem 5. Van elke andere partij klinkt dit niet zo interessant, maar juist wel vanuit de bijzonder strenge FSF. Dit hebben zij nog nooit eerder gedaan voor een smartphone.
Helaas kijkt FSF alleen naar de rechten van de gebruiker (is het free software of niet), en niet van de arbeiders of de impact op milieu, zoals Fairphone wel mee bezig is.

Desondanks is dit een prachtig en revolutionair project. Ik wens het alle succes toe!
Er zijn alternatieven, tinkerphones.org timmert ook al een tijdje aan de weg (vanuit ooit OpenEZX en Openmoko), en zusterproject Pyra handheld is ook als 'Free' smartphone in te zetten.
Op GoT delen we de laatste ontwikkelingen [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

Of zoals Olaf het in de community pick van oktober zei:
"De Librem 5-smartphone richt zich op privacy en open source, en draait op het besturingssysteem PureOS. In september begon de levering, of toch niet? De situatie rond de smartphone, waarvoor flink wat belangstelling is, is wat onduidelijk, maar in deze topic worden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten gehouden."
Edit: Voor de geïnteresseerde als je nu bestelt krijg je de Evergreen batch die ze rond mei 2020 verwachten te gaan leveren.

Unboxing fotos: https://azdle.net/2019/11/librem-5-unboxing/
Unboxing video: https://peertube.co.uk/vi...6c-4da3-8c8c-895217d66e2a
Video van het apparaat in actie: https://www.youtube.com/watch?v=AuT2w6BkT-k

Voor wat achtergrond. Een leuke technische video van de CTO van Purism tijdens de CCC over de uitdagingen bij het maken van een open source telefoon: https://media.ccc.de/v/Ca...hat_respects_your_freedom

En dit is een presentatie met veel plaatjes screenshots van de designer van Purism die GNOME mobiel geschikt aan het maken is: https://guadec.ubicast.tv...igning-gnome-mobile-apps/ https://blogs.gnome.org/tbernard/2019/09/05/guadec-2019/

Het ontstaan verhaal is ook mooi om te lezen. De strategie is beetje vergelijkbaar met Tesla (roadster > model s > model 3) maar dan voor laptop > smartphone > diensten: https://puri.sm/posts/purism-origin-story/ Ze hebben ook een heel diensten pakket namelijk: https://librem.one

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 november 2019 17:51]

En dan is het niet eens 1 april : " Er werken ook sommige dingen nog niet, waaronder bellen."
Een feature die ik niet zo heel erg zou missen op mijn huidige telefoon en tevens een feature die veel gedoe met zich mee brengt omdat stem geluid nu eenmaal andere, duurdere data is met vreemde netwerk en modem vereisten?

[Reactie gewijzigd door teek2 op 28 november 2019 13:19]

Probleem met audio is dat het modem een seriele digitale audio bus (pcm) gebruikt die niet de audio samples in hetzelfde formaat aanlevert dan wat de SoC verwacht, de pcm bus is best wel een grote hack die meerdere modemfabrikanten gebruiken omdat de audio mono is terwijl de normale i2s bus hiervoor er van uit gaat dat de audio stereo is.
Volgens mij is dit niet helemaal correct. Gelukkig schijnt bellen wel "gewoon" te werken. :)
De verbinding opzetten werkt, het geluid werkt nog niet.
In de Reddit thread gelinked onder de plaatjes dit nieuwsbericht staat anders(in de update van dat bericht) dat bellen wél werkt: https://www.reddit.com/r/...b/i_have_my_librem_5_ama/
I can independently confirm that Mobile Data, SMS, and Calls work on T-Mobile USA as well. VoLTE and Wi-Fi Calling do not work, and I am not surprised
Lijkt me dat als audio niet werkte(tijdens het bellen...), er dat wel expliciet bij had gestaan.

Maar ik heb het niet zelf getest uiteraard, en ik ga er van uit dat jij een stuk beter op de hoogte bent.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 28 november 2019 16:27]

Uit de officiële Birch shipping announcement:
Turns out while testing we confirmed the Librem 5 Birch devices have two software issues (outside our larger roadmap of enhancements): a delayed power-up process and a call audio routing bug. What does that mean for Birch backers receiving their phone now? To turn on your Librem 5 disconnect it from a power source and hold down the power button until it turns on. Currently calling is established (e.g. both sides connect fine) but audio is not routed (no voice heard or sent), this will be a few days until the bug is fixed. We will notify Birch backers as soon as an update is ready. To check for updates for your Librem 5 open the Software app and go to “Updates” tab.
Dit probleem is niet uit-de-doos opgelost voor Birch, en tot zover bekend ook nog niet opgelost met updates.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 november 2019 20:28]

Van alle functionaliteiten die ik op mijn telefoon zou kunnen missen staat die bovenaan.
Is bij mij de minst gebruikte functie van mijn smartphone dus zo gek is dat eigenlijk niet ;)
Er is wel verbinding maar geen geluid. Op GoT staan de details: https://gathering.tweaker...message/60747386#60747386

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 november 2019 13:37]

Echt wel een tweakers foontje dus, tenminste ik neem aan dat je niet hoeft te rooten om er zelf spul op te draaien?

<offtopic>
"De Librem 5-smartphone richt zich op privacy en open source..."
De fotos zijn al bijna genoeg om vingerafdrukken te kunnen kopieren 8)7
</offtopic>
Echt wel een tweakers foontje dus, tenminste ik neem aan dat je niet hoeft te rooten om er zelf spul op te draaien?
Je hoeft hem niet te rooten, maar root toegang krijgen is geen probleem.
Dus al met al toch meer een portable linux bakkie dan een telefoon?
Ja en nee. De huidige smartphone is nog niet af. Dat houdt in dat zowel de hardware als de software nog niet klaar zijn voor brede uitrol. De Evergreen batch zou de 'final' hardware moeten zijn. Dit is de Birch batch, dus er zitten nog twee revisies tussen deze batch en Evergreen. Purism was vaag over de batches, maar het komt erop neer dat alles sinds de eerste batch (Aspen) tot en met Dogwood gezien moeten worden als ontwikkeltoestellen qua hardware en aantallen.

De software wordt doorontwikkeld voor huidige en toekomstige toestellen. Dezelfde software is nu al te bedienen op het smartphonescherm zoals je dat gewend zou zijn met Android en iOS. Tegelijkertijd is dezelfde software straks te gebruiken in Linux desktop mode (Gnome), waardoor dezelfde hardware en dezelfde software middels de USB-C aansluiting ontsloten kan worden op een monitor (HDMI/DisplayPort) en bediend kan worden met USB invoerapparatuur (toetsenbord en muis) om een volledige Linux desktop aan te bieden. Daarnaast kan je ook volledige Linux applicaties draaien. Grof gezegd, alles wat op een Raspberry Pi draait zou ook op de Librem 5 moeten kunnen draaien.

Straks is het dus een smartphone en een portable Linux bakkie. :) Als je nu al met Linux en open-source software werkt (Firefox, LibreOffice, etc.) op een PC dan zou straks een overstap redelijk pijnloos moeten zijn.

En als je Gnome niets vindt, zie de reactie van @Jelv. Doordat alles wat op de SoC draait open-source is kan je dus zelf je software kiezen. Al heb je liever KDE/Plasma of Ubuntu Touch, dan kan dat ook. Het meegeleverde OS (dat je natuurlijk kan vervangen, maar dat terzijde) is gebaseerd op Debian. Package management is daardoor een peulenschil.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 november 2019 14:36]

PureOS draait op zowel de laptops als de telefoon van Purism. Hiervoor maken ze de Gnome apps responsive met libhandy wat als het helemaal klaar is naar gtk gaat geloof ik. Voorbeeld: https://mstdn.fr/@bilelmoussaoui/102805216050585565 Er is dus geen verschil tussen desktop en mobiel.

Het is jou device dus natuurlijk heb je root :Y) Zie deze details uit de faq https://puri.sm/faq/index.html#faq-Whatarethephonespecs

Why don’t you build a free UI ontop of Mer (Sailfish OS)? Or resurrect Firefox OS? Or insert-name-here?
Because we want to promote a pure and unified stack, not have a separate mobile OS with proprietary bits or a completely different middleware stack. We want to support the community efforts of GNOME, KDE and UBPorts, and allow for any GNU+Linux to work out-of-the-box providing mainline improvements that work not just on mobile but across the device spectrum. The Librem 5 is a new approach to use a regular Linux system and adopt it to mobile use-cases instead of creating a completely new system. We do not create a walled garden, instead we tear down these walls, creating an open utopia. A fully standards-based freedom-oriented system, based on Debian and many other upstream projects, has never been done before–we will be the first to seriously attempt this.
You can also learn more about our position on GNOME and KDE further below in this FAQ.

Will you be running GNOME, Plasma, or your own custom UI?
We will be working with GNOME/GTK, KDE/Plasma and Ubuntu Touch communities, and have partnered with the foundations behind them for the middleware layer. PureOS currently is GNOME-based and look forward to working with GNOME as an upstream as well as GNOME’s OS and design-centric development model; however we will also test, support, and develop with KDE and the KDE community, and of course we will support Qt for application development.
Learn more about the rationale behind this approach (part 1 and part 2).

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 november 2019 15:19]

Ik zou er erg mee oppassen om nu in te stappen in de Librem 5. Op Reddit en andere sites hoor je steeds meer enge verhalen over dat het geld op is en er wordt gebankierd op extra aandacht, en dat mensen die kritiek hebben er meteen uit worden gewerkt.

Nee, ik weet niet of het waar is, maar de link hierboven noemt wel bepaalde bronnen en heeft sommige dingen deels kunnen verifieren. Ik hoop persoonlijk dat ze het halen maar met zoveel geruchten zou ik er nu geen geld instoppen maar gewoon wachten tot er echt iets op de markt komt, en hoe dit zich daadwerkelijk staande houdt als werkbare smartphone.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 november 2019 14:57]

De artikelen verwijzen naar veel legitieme bronnen, maar ik ben het niet helemaal eens met de kort door de bocht conclusie. Ja er is twee keer extern geld opgehaald met crowdfunding via een platform. Maar om dan te zeggen dat ze in geld nood zitten vind ik wat extreem. Er is zeker wel gerommel met o.a. personeel, productie en het loopt niet echt soepel met de communicatie. Ze doen echter hun best en leveren nu echt daadwerkelijk telefoons. Het gerommel was voor mij ook de reden om mijn pre-order te annuleren (geld binnen een paar dagen terug op m'n rekening) en pas als mijn huidige telefoon op is (hopelijk duurt dat nog wel 2 jaar) ga ik een Librem 5 (hopelijk v2 hardware dan) bestellen.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 november 2019 15:21]

Jammer dat er dan geen foto's gemaakt worden van de killswitches. Daar gaat het uiteindelijk om (privacy)
Zelfde als switches al die op de Aspen batch zitten. Zie https://social.librem.one/@purism/102905810912940662 en https://peertube.co.uk/vi...6c-4da3-8c8c-895217d66e2a

[Reactie gewijzigd door Jelv op 28 november 2019 20:38]

Echter. Als we nagaan hoeveel % van de tijd bellen we nog echt via het gsm netwerk
Is op zich de minst gebruikte functie bijna van een smartie
Voor die paar keer dat ik wel bel zonder voip, is het toch wel handig om niet steeds apart een 2de telefoon mee te slepen (zoqls toen ik laatst mijn bankkaart dacht kwijt te zijn en liet blokkeren middels een telefoontje naar de bank). Juist als het een veel gebruikte feature was zou ik eerder een extra apparaat ervoor overwegen.
"We" bellen minder maar nog aardig wat (hier eerder uitgerekend).
Alleen de jongste klanten doen dat mss nooit.
En dat we _daarnaast_ meer andere dingen zijn gaan doen op smartphones maakt het ook niet minder belangrijk, alleen in relatieve zin.

Ikzelf heb het iig n paar keer toch wel handig gevonden om aan 112 realtime verslag te kunnen doen, zonder aandacht te hoeven opofferen aan met trillende duim proberen te typen op n klein schermpje.
Of oma van 95 die geen email oid gebruikt en me wil feliciteren met mn verjaardag.

Dus ja ikzelf wil sowieso een telefoon die kan telefoneren, en ga geen extra apparaat speciaal daarvoor meezeulen (als ik ook gewoon 1 apparaat kan nemen die wel alles kan).
Maar goed, ik hoop iig dat ze het ooit allemaal voor mekaar krijgen!