Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Stabiele versie van Edge op Chromium verschijnt in zoekmachines

Microsoft heeft een stabiele versie van zijn Edge-browser op basis van Chromium online gezet. Het bedrijf heeft de stabiele release nog niet officieel aangekondigd, de versie is via zoekmachines te vinden. Mogelijk volgt een officiële aankondiging op zeer korte termijn.

Een link naar de release via het stable channel van Microsoft Edge op Chromium is nu publiekelijk te vinden via een Google-zoekopdracht, schrijft Techdows. De link, die wordt aangeduid als 'Microsoft Edge - Stable', start direct een download van een installatiebestand. Dit installatiebestand is ondertekend door Microsoft en installeert daadwerkelijk een non-bèta-versie van Edge. Het gaat om versie '78.0.276.19', wat doet vermoeden dat deze versie van Edge is gebaseerd op Chrome 78, die op 22 oktober uit moet komen.

Mozilla komt 22 oktober ook met versie 70 van zijn Firefox browser. Mogelijk worden er deze week dus drie nieuwe versies van grote browsers uitgebracht. De stabiele versie van Edge is nog niet te vinden op de insider-website van Edge. Een officiële aankondiging van Microsoft ontbreekt vooralsnog ook.

Wanneer gebruikers de stabiele versie van Edge Chromium installeren, wordt de originele variant van Edge verwijderd. Dit is niet terug te draaien door de Chromium-variant te de-installeren.

Microsoft kondigde vorig jaar al aan dat het een nieuwe versie van zijn Edge-browser gebaseerd op Chromium uit zou brengen. Een bètaversie van de browser is sinds augustus beschikbaar, waarbij Microsoft aangaf dat deze stabiel genoeg zou zijn voor dagelijks gebruik.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

22-10-2019 • 09:59

113 Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Is er ook de mogelijkheid om de opgeslagen wachtwoorden in mijn google account te koppelen aan de Edge browser met inloggen of iets dergelijks?

Ik wil wel switchen maar zou mooi zijn als ik dat mee zou kunnen nemen doormiddel van een soort “setup” als je de nieuwe Edge voor het eerst start.
Is er ook de mogelijkheid om de opgeslagen wachtwoorden in mijn google account te koppelen aan de Edge browser met inloggen of iets dergelijks?
Dat gebeurt reeds. Zowel mijn bookmarks als alle in Chrome opgeslagen wachtwoorden zijn plots ook in edge beschikbaar (autofill werkt).

En ik vraag me af of dit geen gigantisch security-issue is? Hoe kan dit eigenlijk? In Chrome moet ik specifiek inloggen met mijn Google-account om mijn persoonlijke gegevens te gebruiken. Dan installeer ik edge, ik log in Edge ook echt niet in met mijn Google-account, maar alle wachtwoorden zijn ineens daar?

Kan iemand hier wat meer info geven?
[...]


Dat gebeurt reeds. Zowel mijn bookmarks als alle in Chrome opgeslagen wachtwoorden zijn plots ook in edge beschikbaar (autofill werkt).

En ik vraag me af of dit geen gigantisch security-issue is? Hoe kan dit eigenlijk? In Chrome moet ik specifiek inloggen met mijn Google-account om mijn persoonlijke gegevens te gebruiken.
Nee hoor, opgeslagen wachtwoorden kun je syncen door in te loggen, maar de functionaliteit op zich vereist geen inloggen. Het beperkt zich dan gewoon tot de lokale machine.

Op zowel Win, Mac, als Linux maakt Chrom{e,ium} gebruik van systeem-APIs om wachtwoorden op te slaan. Ik vermoed dat Edgemium daarom geen probleem heeft ze te 'zien'.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Jouw opgeslagen wachtwoorden worden zowel in de cloud als lokaal opgeslagen. Microsoft Edge maakt gebruik van de lokale bestanden.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. Jouw opgeslagen wachtwoorden worden zowel in de cloud als lokaal opgeslagen. Microsoft Edge maakt gebruik van de lokale bestanden.
(ook @lilmonkey )

OK, lokale bestanden, dat begrijp ik. Maar dit is toch een andere applicatie, dus dan zou ik toch niet verwachten dat dit zomaar gedeeld mag worden? Ik heb wel degelijk aangegeven dat instellingen van Chrome mochten overgenomen worden, maar dan dacht ik eerder aan niet-gevoelige zaken als bookmarks etc. Ik had niet verwacht dat al mijn wachtwoorden verzameld via applicatie A, ook in applicatie B bruikbaar zijn.

Nu goed, als ik naar de passwords in edge ga kijken zie ik het lijstje maar kan ik de passwords zelf enkel bekijken door me eerst even te authenticeren via fingerprint. Ik vermoed dat het dan wel in orde zal zijn qua security.
Chrome slaat je wachtwoorden al heel lange tijd lokaal op. Wanneer je ingelogd bent zijn deze benaderbaar via je account. Via tools als ChromePass zie je pas hoe simpel het is deze uit te lezen/te migreren. Om deze reden ben ik ook overgestapt op Lastpass en in Chrome alles verwijderd.
Maar dit is toch een andere applicatie, dus dan zou ik toch niet verwachten dat dit zomaar gedeeld mag worden?
Bij default worden wachtwoorden, favorieten, geschiedenis en betaalmethoden geimporteerd. Die vraag krijg je tijdens de installatie.

[Reactie gewijzigd door iFap op 22 oktober 2019 15:09]

Zal misschien met de Chromium basis te maken hebben, met de "oude" Edge browser kon je wachtwoorden alleen uit Internet Explorer halen (dat zal te maken hebben met het feit dat de wachtwoorden dan in Windows zijn opgeslagen). Misschien dat het nu ook met Chrome kan omdat die op dezelfde basis werkt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heeft iemand het antwoord?
Voor zover ik weet hangen opgeslagen wachtwoorden niet achter een wachtwoord (zoals de gegevens bij Firefox wél lokaal kunnen worden versleuteld met een Master Password) of achter je Google-account, maar worden ze versleuteld op basis van een machine ID en een sleutel die hangt aan je Windows-account. Edge Chromium zal deze versleuteling dus kunnen achterhalen en zo de wachtwoorden migreren. Als dit zonder tussenkomst van de gebruiker gebeurt, dan vind ik dat een zeer slechte zaak.

[Reactie gewijzigd door guillaume op 22 oktober 2019 13:59]

Dit is inderdaad een slechte zaak maar al sinds jaar en dag de standaard. Je kan eenvoudig je cookies, wachtwoorden, geschiedenis en andere zaken importeren in andere browsers.

Ik kan mij voorstellen dat hier europese regelgeving achter zit uit de tijd dat Internet Explorer de dominante browser was. Iets in de trend van: het moet zeer eenvoudig zijn om alle instellingen over te zetten naar een concurrerende browser.

Ik weet in ieder geval zeker wat er gebeurd als je er standaard een eigen willekeurig wachtwoord op zet. Niemand onthoudt wachtwoorden
Is dat allemaal zo? Ik hoef nooit in te loggen met mijn Google-account. Ik hoefde zelfs niet Google Chrome als standaard browser te hebben, ik kon gewoon zonder meer Chrome incidenteel gebruiken. Momenteel is Chrome wel mijn standaard naar aanleiding van de problemen die Edge de laatste tijd vertoonde, o.a. met internetbankieren. Ik twijfel of ik nu of binnenkort terugkeer naar Edge, want ik vind het wel goed zo, maar dat even terzijde. Volgens mij alleen maar een kwestie van smaak.

Ik heb wel een Gmail adres, dat betekent dat ik een Google account heb, maar dat gebruik ik verder zelden. Dus inloggen, hoezo?

PS:
Ik zag over het hoofd wat je er aan toevoegde:
Chrome moet ik specifiek inloggen met mijn Google-account om mijn persoonlijke gegevens te gebruiken. Die heb ik niet bij Google.

[Reactie gewijzigd door Techneut op 23 oktober 2019 19:02]

Edge Chromium is een fijne browser, maar ik mis nog wel wat extensies. Het aanbod is nog wel beperkt. Verder zeer snel. De DEV versie gebruik ik al maanden en is verrassend stabiel voor een testversie.

Edit:
Je kunt eenvoudig Chrome extensions installeren door "Allow extensions from other sources" en dan naar de Chrome Extensions te gaan.

Ook crasht de DEV browser nu continue bij het openen van web pagina's, bij (gok ik) het laden van de cookie waarschuwing. Alle websites die open waren werken, maar de rest niet. Dus ik gok dat ze iets in DEV hebben gedaan wat niet zo handig is.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 22 oktober 2019 10:52]

Dan installeer je toch gewoon de Chrome extensies? ;-) Dat kan gewoon he. Dan heb je dus de voordelen van beide browsers.
Idd, zelfde als bij Opera. Die gebruikt ook de chromium engine en je kan Chrome extension installeren na installatie van een extensie die weer ervoor zorgt :p
Ook hier veel crashes, voornamelijk als ik Google Drive open.
Apart dat die wel te vinden is maar de release nog niet bekend is. Zou eigenlijk denken dat een bedrijf als mircosoft wel genoeg af weet van webcrawlers en dergelijke :9

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 22 oktober 2019 10:22]

Voor alsnog alleen in het Engels. Ik denk dat zodra er meerdere talen beschikbaar zijn (kwestie van dagen?) dat hij officieel uit komt.

edit: Taal is al handmatig in te stellen via settings:
https://www.pcleek.com/ti...-het-nederlands-instellen

[Reactie gewijzigd door PROnline op 22 oktober 2019 11:54]

ik zit op het beta channel en heb blijkbaar dezelfde versie Version 78.0.276.19 (Official build) beta (64-bit)
Apart dat die wel te vinden is maar de release nog niet bekend is. Zou eigenlijk denken dat een bedrijf als mircosoft wel genoeg af weet van webcrawlers en dergelijke :9
/klinktals: opzet.
Als developer gebruik ik verschillende browsers: Chrome, Firefox (developer), Safari, Vivaldi, de "oude"/huidige-Edge en de nieuwe Edge (gebaseerd op Chromium).

De nieuwe Edge is sinds de beta release mijn favoriete browser. Ik gebruik het dagelijks en werkt prima. Sneller dan de huidige Chrome. Ook simpel in gebruik en geen Google laag meer.

En je kan Chrome extensions ook in deze Edge gebruiken.
Je hebt nu geen Google laag, maar wel een Microsoft laag. De vraag voor mij is dan ook, in hoeverre verzamelt Microsoft logs en dergelijke via Edge? En hoe zit het met andere privacy dingen zoals container tabs en het blokkeren van tracking? En kan Edge nu ook extensions gebruiken?
Google gaat schandalig met persoonlijke gegevens om. Genoeg voorbeelden op het Internet hoe Google toch zonder toestemming gegevens via Chrome verzameld (bv. locatie gegevens). Logisch, het is hun core business. En tuurlijk, Microsoft verzamelt vast ook gegevens maar is niet hun core business.

Blokkeren van tracking kan je in edge aanzetten.

Edge ondersteund Chrome extensions.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 22 oktober 2019 11:08]

Daarom gebruik ik de Brave browser, ook gebaseerd op Chromium, maar geen Google of MS laag. Had er veel goede dingen over gelezen, en moet zeggen dat ik er ook zeer over te spreken ben. :)
Ik blijf het herhalen omdat Brave toch echt wel goed is in wat in feite ook de core business is, marketing.
Brave gebruikt privacy als marketing tool. Ze zijn niet transparant over hun doen en laten en richten zich niet op het belang van individuen. In mijn ervaring is Brave een nogal shady bedrijf.

Ze hebben meerdere malen dingen gedaan waaruit blijkt dat ze gebruikers en andere niet echt respecteren en helemaal geen oog hebben voor privacy. In die gevallen zie je dat ze eigenlijk pas het hoognodige doen op het moment dat er genoeg negatieve publiciteit ontstaat. Dat is toch echt niet in orde. Zeker voor een bedrijf die pretendeert een browser te ontwikkelen expliciet gericht op privacy. Je mag toch verwachten dat je dan ook op zo'n manier opereert in het ontwikkelen van die browser waarin dat tot uiting komt.

Persoonlijk vind ik van alle browsers firefox toch echt één van de weinigen die oprecht kan claimen oprecht oog te hebben voor privacy en tegelijk groot genoeg is met de resources om mee te komen en niet afhankelijk te zijn van andere partijen (een probleem bij veel op Chromium gebaseerde browsers).

Bij firefox (mozilla) weet ik dat die aandacht er is en dat het onderdeel is van de gehele cultuur. Ook omdat het bedrijf achter de browser simpelweg de browser als "product" heeft.

Bij Brave is de browser niet het core product, dat zijn de cryptocurrency zaken en het alternatieve advertentiemodel. Beide zijn afhankelijk van gebruikers maar dienen niet de gebruiker.

En in de context van de discussie zou ik nog eerder voor Microsoft kiezen dan voor Brave. Bij microsoft is het heel erg duidelijk dat het verdienmodel zit in het maken van software en (zeker tegenwoordig) alle diensten daarom heen. Dus van de drie echt commerciële partijen is het de enige die niet direct advertenties als core business heeft.

Mocht je dan echt niet voor Microsoft willen kiezen en wel een Chromium browser gebruiken i.p.v firefox dan zou ik nog eerder voor Vivaldi gaan waar de browser wel de core business is ze ook erg duidelijk zijn over waar de inkomsten vandaan komen, expliciet aangeven dat ze geen profiel van jou bijhouden en diverse privacy tools ook in de browser meeleveren.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 22 oktober 2019 13:55]

Het inkomstenmodel van Mozilla is anders de betalingen vanuit Google. Google heeft dus enorme macht over Mozilla en we weten niet in hoeverre ze daar ook iets voor terugeisen naast het standaard maken van de zoekmachine.
Dat weten we wel want dat maak Mozilla openbaar, daarnaast hebben ze ook een tijd lang yahoo gehad voor dat contract en is yandex geloof ik in andere delen van de wereld de standaard zoekmachine. Het is dus niet Mozilla in een wurgcontract zit aangezien ze regelmatig zaken zijn aangegaan met andere search providers.

En zoals ik al aangaf is Firefox mijn voorkeur maar vind ik in de context van de discussie Edge ook een goede keuze en is Vivaldi ook een optie. ;)

[Reactie gewijzigd door Creesch op 23 oktober 2019 08:41]

Zucht, de ene megacorp is beter dan de andere megacorp...
Microsoft en Google hebben zoekmachines, verkopen advertenties, leveren internet diensten en hun voorwaarden zijn precies hetzelfde. Of heb je de privacy instellingen van Windows 10 nog nooit gezien?

Dus vertrouw er maar niet op dat MS anders omgaat met je data dan Google. Het is gewoon business..
Als je zonder megacorp wilt draaien dan moet je kijken naar firefox of plain chromium.
Helaas, Mozilla leeft van Google inkomsten
Microsoft verzamelt ook veel gegevens zonder toestemming en dat doet het ook met de beta versie van Edge Chromium die ik heb getest. Dus ik zie daar eerlijk gezegd helemaal geen vooruitgang in ten opzichte van Chromium.

Microsoft past ook een aantal onethische methoden toe, zoals het uitvoeren van telemetry uploads vanuit de temp directory. Daardoor kun je niet de ingebouwde firewall gebruiken om dit soort dingen tegen te houden. Als tegenmaatregel kun je wel het uitvoeren van bestanden in de temp directory onmogelijk maken, maar dat heeft weer consequenties voor de installatie van programma's. Als het installeren van programma's niet lukt moet je dan weer een aparte tijdelijke temp/tmp variabelen maken om daarna vanaf de command line setup uit te voeren vanaf een directory met execute rechten.

Als je wat privacy betreft beter wil browsen dan is Firefox een optie met een flink aantal aangepaste settings (zoals online beschikbare [mono]user.js[/mono] versies) en add-ons. Helaas gaat Mozilla vaak flink de mist in met hun visie om hoe het zou moeten en ze dwingen dat vaak af door settings te verwijderen en gebruikers geen keuze te bieden. Dat gaat ten kostte van de doorsnee gebruiker die [mono]about:config[/mono] niet gebruikt.
offtopic: holy shit, nadat AMD intel aan het verslaan is, maakt microsoft weer de beste browser?

Ik weet niet wat ik mee maak.

Vanavond meteen installeren thuis
het zijn verwarrende tijden ja. Browser draait prima, ik heb dagelijks 2 schermen open met ieder 10+ tabs, veel beheerwerk wat gelukkig vrijwel altijd met de browser kan tegenwoordig en heb eigenlijk nooit crashes met Edge op chromium, werkt uitstekend. Ik draai overigens al Version 79.0.301.2 (Official build) dev (64-bit)
Hoe is het RAM gebruik(misbruik) tov chrome? chrome blijft een zooitje qua RAM..
Edge chromium ongeveer de helft van Google Chrome
bij mij andersom.. beide browsers naast elkaar open met elk één tabblad (deze van Tweakers). Edge heeft 11 processen open en Chrome 9. Edge gebruikt 524MB en Chrome 148MB.