Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HMD kondigt nieuwe Nokia's aan, waaronder 6.2, 7.2 en 'stevige' 800 Tough

HMD Global heeft op de IFA vijf nieuwe smartphones aangekondigd, waaronder twee telefoons voor het middensegment en een extra stevige 800 Tough. Het Finse bedrijf heeft daarnaast weer een oude klassieker teruggebracht, met de klaptelefoon 2720.

Van de nieuwe telefoons is de Nokia 7.2 de snelste; deze krijgt een Snapdragon 660 mee met 6GB aan ram. De telefoon meet 159,9mmx75,2mm, is 8,3mm dik en heeft een schermdiagonaal van 6,3". De resolutie van het lcd-scherm is 2160x1440. Het besturingssysteem is Android 9, opladen gaat met usb-c. Deze dualsimtelefoon heeft achterop een 48-megapixelcamera, een 5-megapixeldieptesensor en een groothoeklenscamera met 8-megapixelsensor. Aan de voorkant zit nog een 20-megapixelsensor.

Qua accu zit binnenin een 3500mAh-exemplaar, HMD claimt dat de telefoon twee dagen op een acculading kan draaien. De 7.2 krijgt 128GB aan interne opslag mee en een 3,5mm-poort. Wie extra opslag wil, kan deze uitbreiden met een micro-sd-kaartje. De telefoon wordt geleverd in grijs, groen en wit.

De Nokia 6.2 is net zo groot en met 180 gram ook even zo zwaar als de 7.2. De 6.2 krijgt echter maar een Snapdragon 636 aan boord met 4GB aan ram. Andere specificaties zijn eveneens vergelijkbaar, al komt de 6.2 alleen met 64GB aan interne opslag. De 6.2 moet het daarnaast ook doen met minder goede camera's. De hoofdcamera achterop heeft een 16-megapixelsensor, de overige camera's zijn aan de achterkant hetzelfde. De voorkant is ook iets minder, met een 8-megapixelsensor. De 6.2 is tot slot alleen verkrijgbaar in zwart en wit.

De stevigste telefoon die HMD heeft aangekondigd is de 800 Tough. Deze featurephone is bestendigd tegen water en stof volgens de ip68-normering en moet een val van 1,8 meter kunnen doorstaan. De telefoon is tevens conform de militaire mil-std-810g-standaard. De telefoon meet 145,4mmx62,1mm en is 16,1mm dik. Qua soc heeft het een Qualcomm 205 Mobile Platform met 512MB ram. De telefoon draait KaiOS en heeft net als de andere aangekondigde telefoons een Google Assistant-knop.

Het scherm van de 800 Tough heeft een diagonaal van 2,4" een schermresolutie van 320x240. De telefoon heeft 4GB aan interne opslag, een 2-megapixelcamera en een niet verwijderbare 2100mAh-accu.

Met de Nokia 2720 Flip brengt het Finse bedrijf weer een oude klassieker terug naar het heden. De Flip krijgt twee schermen; een 1,3"-frontscreen met een resolutie van 240x240, het scherm binnenin meet 2,8" met een resolutie van 320x240. Ook deze telefoon draait op de Qualcomm 205 Mobile Platform en heeft 512MB aan ram. Wanneer de telefoon is opengeklapt, is deze 54,5mmx192,7mm, dichtgeklapt is deze 104,8mm lang en 18,7mm dik. Deze telefoon weegt 118 gram.

De Flip krijgt ook 4GB aan interne opslag en ondersteuning voor een micro-sd-kaartje, de achtercamera heeft een 2,5-megapixelsensor. De accu van de Flip is wel verwijderbaar en heeft een capaciteit van 1500mAh. De Flip wordt verkocht in de kleuren zwart en grijs.

De laatste telefoon die HMD aankondigde is de Nokia 110. Deze telefoon wordt geleverd in de kleuren blauw, roze en zwart en is 115,2mmx49,9mm groot en 14,3mm dik. De 110 heeft Nokia Series 30+ als besturingssysteem en een SPRD 6531E als processor met 4MB aan ram. Het scherm van deze Nokia meet 1,77" en heeft een resolutie van 160x120. Ook deze telefoon heeft achterop een camera en een verwijderbare accu, ditmaal met een capaciteit van 800mAh.

Wanneer de vandaag aangekondigde telefoons naar België of Nederland komen is niet bekend. Hoeveel de telefoons dan moeten kosten is eveneens nog niet duidelijk.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

05-09-2019 • 21:23

87 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (87)

Wijzig sortering
Er ontbreekt nogal wat info / of info is niet kloppend;

Nokia 110 €29 in zwart, blauw en roze
Nokia 2720 Flip €99 in zwart en grijs
Nokia 800 Tough €119 in zwart en bruin
Nokia 6.2 €249 in zwart en zilver
Nokia 7.2 €349 in zwart, zilver en groen

[Reactie gewijzigd door CLB op 5 september 2019 23:18]

Het artikel heeft het over het Finse bedrijf dat Nokia's op de mark brengt, terwijl ik in wikipedia lees dat groot aandeelhouder(nog zo?) HMD Global gelicenseerd is telefoons onder het merk uit te brengen..

On 18 May 2016, Microsoft Mobile sold its Nokia-branded feature phone business to HMD Global, a new company founded by former Nokia executive Jean-Francois Baril, and an associated factory in Vietnam to Foxconn's FIH Mobile subsidiary. Nokia subsequently entered into a long-term licensing deal to make HMD the exclusive manufacturer of Nokia-branded phones and tablets outside Japan, operating in conjunction with Foxconn. The deal also granted HMD the right to essential patents and featurephone software. HMD subsequently announced the Android-based Nokia 6 smartphone in January 2017.At Mobile World Congress, HMD additionally unveiled the Nokia 3 and Nokia 5 smartphones, as well as a re-imagining of Nokia's classic 3310 feature phone. While Nokia has no investment in the company, they do have some input in the new devices. - bron: wikipedia, lemma Nokia
HMD Global zit in Finland aan de overkant van de straat van waar Nokia zit.
Wat is dat toch met tough phones in combinatie met specs uit het jaar 0? Ik snap dat zo'n telefoon qua specs geen flagship killer hoeft te zijn maar 320x240 schermresolutie? 512MB Ram? 4GB opslag? Zelfs de goedkoopste budget smartphone gaat daar al ruim overheen. Zou qua kosten niet veel uit moeten maken zou je zeggen.
Dit zijn echt basic apparaten
Je kan bellen en tegenwoordig whatsapp gebruiken

Deze zijn vergelijkbaar met de doorontwikkeling van de apparaten waar we inderdaad 12 jaar geleden mee rondliepen "kijk een hoe klein die is" :+

Vandaar ook de standbytijd van 5+ dagen
"Volwaardige" smartphones kunnen officieel ook lang standby staan; zo halen de Sony Z3/LG G2 meer dan n maand, en mijn S4 Mini 2 weken ofzo (ja, oud allemaal, maar die weet ik dan toevallig).
MAAR, die officiele standby tijd is zonder mobiele data/wifi/bt/gps.
Ik neem aan dat dat evengoed geldt voor die beperkte rugged telefoons. Hoge officiele standby tijd, waar niks van overblijft als je internet aanzet (voor Whatsapp).
Want voor elke vorm van dataverkeer, is een bepaalde hoeveelheid energie benodigd om te kletsen met de zendmast, los van wat voor toestel het verder is (scherm/CPU/OS etc).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 6 september 2019 00:31]

"Volwaardige" smartphones kunnen officieel ook lang standby staan; zo halen de Sony Z3/LG G2 meer dan n maand, en mijn S4 Mini 2 weken ofzo (ja, oud allemaal, maar die weet ik dan toevallig).
MAAR, die officiele standby tijd is zonder mobiele data/wifi/bt/gps.
Ik neem aan dat dat evengoed geldt voor die beperkte rugged telefoons. Hoge officiele standby tijd, waar niks van overblijft als je internet aanzet (voor Whatsapp).
Want voor elke vorm van dataverkeer, is een bepaalde hoeveelheid energie benodigd om te kletsen met de zendmast, los van wat voor toestel het verder is (scherm/CPU/OS etc).
Dat zijn de essentiële onderdelen die het een 'smartphone' maken
Zonder die zaken ( ofwel continu verbindingen ) ga je terug naar de situatie van de jaren waarin de GSM's opkwamen, en 'niets' konden, behalve telefoneren en berichtjes sturen.
( zelfs de klokfunctie was nog niet een dingetje, men droeg een horloge )

Deze feature phones stappen in de niche tussen "niets" en "alles"
De schermen zijn niet 'full' touch, berichten op de oude T9 manier moet je opnieuw aanleren.
Ik zie de berichten vaak genoeg "mooi voor een festival" en "eindelijk weer lang standby"

Als je je toestel inderdaad op vliegtuigmode zet, gaat hij ook 4 dagen of langer mee, maar is het het geen 'smart' meer (je mag zelf de updates initiëren, wat de accu weer gaat belasten )
Als je "smartphone" zo wilt definieren, kan je idd je smartphone naar wens veranderen in een dumbphone, en hoef je voor gelegenheden waarbij je lange standby wilt geen dumbphone erbij te kopen.
Ik zie zulke berichten ook vaak, maar die genoemde standby is dus meer een illusoir voordeel; die is zo lang, omdat je gedwongen wordt het te doen zonder dataverbinding, ipv dat je daar zelf toe kan besluiten.
De tussen-dingen met Whatsapp, hebben daarvoor ook data nodig, waardoor dat vermeende voordeel ook verdwijnt. Ondanks wat er wordt geadverteerd, want dat is de standby zonder data, net als bij smartphones (edit: truukjes als data automatisch uitzetten wanneer scherm uit gaat daargelaten, wat evengoed mogelijk is op smartphones. Of crappy smart apps die op achtergrond onnodig CPU gebruiken).
Doet verder niks af aan de echte voordelen; zoiets is ook handig voor n festival, omdat ie goedkoper is dus minder erg als ie stuk/kwijt raakt, kleiner/lichter om mee te nemen. En minder niet-standby verbruik door klein scherm.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 6 september 2019 09:52]

En dan is data niet eens de boosdoener, maar de gebruiker die 20x per uur zijn telefoon oppakt / ontgrendeld.
Ik heb voor zakelijk een Nokia dumbhone 3310 (geen apps voor nodig) en voor privé een 'smart' Nokia 1. Ik ben een intensieve gebruiker en ga slecht met ze om. Ik verlies ze bij festivals, ze overlijden in de regen en ze vallen geregeld. Ik vond ook de prijzen voor Apple phones te idioot. En met mijn manier er mee omgaan is dat extra zonde van het geld.

Hoeveel apps gebruiken we nou eigenlijk? En hoeveel technologie gebruik ik niet bij dure telefoons. Zo dacht ik. Maar hoewel je geen goedkopere telefoon zult vinden met toch de nodige waarde, is de beperkte hoeveelheid geheugen voor apps toch zuigend. Updates gaan al gauw een probleem worden door gebrek aan ruimte.
De lange batterij tijd gaat snel genoeg achteruit. Ook bij de 3310, die ik vooral daarom had gekocht. De erg slechte camera nam ik op de koop toe. 2 megapixels is niet al teveel, maar de kwaliteit van de lens is om te grienen. Ik dacht nog even ik koop wel een aparte camera. Maar dat gesjouw, blijkt toch dat je op leuke momenten er naast grijpt... En erg wazige foto's van je kind, het zuigt toch meer dan ik dacht. Dus een nieuwe poging voor een betere budget telefoon. Vermoedelijk ontkom ik er nog even niet aan om het segment smartphone onder de 100 euro te verlaten...

Er zijn touch feature phones, maar als je dus perse een telefoon bv wil hebben die overleefd, dan wil je er een met genoeg gebruikswaarde, anders kun je net zo goed meerdere malen de goedkoopste Nokia kopen.

Ik denk er nu over of een dure toughpone te kopen (de nieuwe CAT s6, met flir camera. Maar denk ook dat zelfs dat soort telefoons makkelijk sneuvelen.

[Reactie gewijzigd door simon999 op 6 september 2019 09:51]

Ik kan me voorstellen, maar zeker weten doe ik het niet, dat hier speciaal gecertificeerde componenten in zitten. Misschien wordt hier al een batch voor een grote opdrachtgever van gemaakt en wordt er extra geproduceerd voor de vrije markt. Speculaties alom van mij kant :)
Je kan ook een Catapillar S61 kopen... Betere specs, smartphone formaat scherm, warmtecamera...
Die Flir van de nieuwste S61 is echt helemaal the bomb, het is niet de beste maar met een HD resolutie toch echt wel zeer vet te noemen.

Ideaal voor de overklokkers die hun eigen waterkoelings elementen fabriceren..

[Reactie gewijzigd door simon999 op 6 september 2019 09:56]

Batterijduur? Het is een simpele candybar, waarom zou dat voor tekst en gesprekken meer dan 512mb ram nodig hebben.
Hoe minder "indrukwekkend" hoe langer de telefoon meegaat qua battery life.

Verder moet je niet vergeten dat het "though" maken van die telefoons ook niet goedkoop is. Als je daar fatsoenlijeke hardware in zou zetten dan wordt hij 2x zo duur, en dat is te duur voor bouwvakker Wim die alleen wil bellen en appen. Verder hebben de CAT telefoons die "mid but thoughware" markt al redelijk in handen. En nokia wil liever niet direct met hun concureren.

En als laatste zal cooling mss nog een issue zijn. Een telefoon met alleen maar een laagje ijzer koelt beter dan een volledig ingepakte en geisoleerde telefoon.
Nou ik heb goedkope Nokia's inclusief de 'nieuwe' 3310, en de smart Nokia 1. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat er zulke lage kwaliteit in zit, dat zelfs de batterijen snel genoeg net zo vaak geladen moeten worden (zo niet vaker) dan een gemiddelde telefoon. Ik neig te zeggen dat het zo hard terugloopt om te zeggen: veel vaker. Dus dat geld niet voor alle budget telefoons van Nokia kan ik uit eigen ervaring zeggen...
Pfff. Jou telefoon heeft niet eens een directe 10 gigabit high speed verbinding met StarLink met over de hele wereld bereik. Je hebt zeker nog van die ouderwetse 5G? :+
Probeer de nieuwste KerbalPhone :D
Ik dacht ook even dat het een aankondiging uit 1996 was.
Ik heb op dit moment de Nokia 6.1 al een geruime tijd en moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. Ik ga de reviews van deze toestellen dan ook zeker in de gaten houden. Mits deze positief zijn schaf ik er zeker weer 1 aan.
Had ook nokia maar sinds begin probleem met bluetooth in de auto, na 30-40 seconden kon ik de andere 1-2 seconden amper hore. Bleek een probleem dat anderen ook gehad hebben.
Na update android 9 was ik alleen te verstaan als ik met mijn mond in de microfoon zat.
3x opgestuurd voor reparatie 3x software update en verder niet kunnen vinden.
Helpdesk gebeld zodat ze konden horen.
Uiteindelijk omgeruild en geen nokia meer voor mij. Jammer want voor de rest geen problemen.
Hier totaal geen problemen met een Nokia 7.1 in combinatie met mijn ford handsfree bellen en muziek streamen. Iedereen kan mij prima verstaan. Ook als ik via mijn draadloos koptelefoon bel verstaat iedereen die ik bel mij prima.
Mijn twee dochters hebben ook een nokia 7.1, beiden geen problemen en ze zijn er zeer blij mee. Op veel punten is de 7.1 veel bruikbaarder dan mijn iphone 8 voor een kwart van het geld. Mijn volgende wordt ook weer een nokia.
Ik had hiervoor een Wileyfox voor ongeveer dezelfde prijs en deze voelt echt veel beter dan dat. Ook al was die ook niet slecht voor wat je kreeg. Ben hier nog wel even blij mee.
Nokia 8 werkt bij mij probleemloos in de auto.

Wel heel vervelend als je zo'n probleem hebt.
Zal met een bepaalde batch te maken hebben, las op paar fora dat meer mensen exact hetzelfde probleem hadden. Jammer als het dan niet opgelost kan worden en met update naar 9 ergens wordt. Zoals gezegd uiteindelijk omgeruild voor ander toestel. Dat was geen nokia meer..
Eens , heb zelf ook een 6.1 en die gaat pas weg als hij kapot is. de beste mobiele telefoon die ik tot nu toe gehad heb. mijn volgende zal hoogst waarschijnlijk ook weer een Nokia zijn.
Ik heb ook al een geruime tijd de Nokia 6.1. Voor de specs was het destijd misschien een beetje overpriced. Maar de bouwkwaliteit en de regelmatige updates maken dat ik er geen spijt van heb gehad na lange tijd weer voor nokia te kiezen.

Maar ook meteen om die redenen denk ik dat ik het nog wel een jaar of twee/drie met de 6.1 kan uitzingen, de 6.2 laat ik daarom ook aan me voorbij gaan.
Jaaaa :D
De 2720 Flip, de spirituele opvolger van de geniale 6600 Fold! Die telefoon heb ik destijds alleen maar weggedaan omdat iedereen aan de whatsapp ging en ik teveel begon te missen, maar nu kan ik beide hebben :*)
Dat ding gaat sowieso gekocht worden als tweede telefoon, geniaal.
Wel hopen dat deze ook zo cool magnetisch openklapt op knopdruk. Zie al wel een vergelijkbare knop aan de zijkant dus hoop dat ie daarvoor is.

edit: Jammer, die grote knop aan de zijkant is een volumeknop dus geen push-to-open.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 5 september 2019 21:34]

Nee, deze klaptelefoon is helemaal geënt op ouderen. Die knop is een noodknop die automatisch tot 5 nummers appt/belt met locatie etc. Het is ook Hearing aid compatible.
De camera is jammer genoeg slechts 2Mp en het scherm maar 2,8" qvga..

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 5 september 2019 21:42]

De grote knop aan de rechterkant is een volumeknop. De kleinere knop links heeft meerdere functies, onder andere het oproepen van Google Assistant en (bij lang indrukken) inderdaad een noodknop. En ja, de text op het scherm kan ook groter worden weergegeven :P

Zal niet zeggen dat ie mijn Xperia XZ1 volledig gaat vervangen, maar het lijkt me echt een ideaal telefoontje voor erbij. Lange accuduur en alleen de basics, maar daarbij nog wel dingen als whatsapp.
Ben ook in de markt voor een domme slimme (klap)telefoon voor erbij. Ik ga de reviews maar even volgen.
Die knop aan de zijkant wordt enkel gebruikt als noodknop wanneer accessibility mode is geactiveerd. Normaal gesproken is die knop voor het gebruik van de google assistant.
Nokia 7plus gehad maar de USB poort aansluiting was na een jaar al verroest. Blijkbaar een zeer veel voorkomend probleem omdat ze wouden bezuinigen op een plugje. Van die legendarische duurzaamheid heb ik weinig gemerkt. Voor mij voortaan geen Nokia meer.
Je moet er ook niet mee gaan zwemmen. :)
Maar serieus, ik heb een van de eerste toetellen en nog steeds geen enkel probleem met wat dan ook.
Alleen maar lof over dat deze telefoon en de legendarische update policy van HMD.

Het enige nadeel is misschien dat ik geen reden kan verzinnen om deze nieuwe te gaan kopen, de 7plus is gewoon nog té goed om weg te doen.
Heb er alleen wat regenachtige dagen mee meegemaakt maar voor mij was 't de eerste telefoon die daar niet tegenkon.

Het was geen speciale klacht, heel veel mensen hebben hier last van gehad. Voor meer info over hetzelfde probleem dat ik had:

https://community.phones....ort-fail-in-build-quality
Ik kan me niet voorstellen dat er nu zoveel telefoons zijn die daar wel tegen kunnen. Mijn htc one m7 had ook zo'n probleem (zelf gefixt) na 4 jaar.

En kan me prima voorstellen dat het nu wel gefixst is in de N7.1. dit soort oversights krijg je gewoon met first generation hardware omdat een bedrijf niet een telefoon 1 jaat lang kan teste, en dan ook nog specifiek 1 jaar lang die usb stekker nat maken.
Altijd grappig dat fabrikanten zich verplicht voelen om hun productgamma te "vernieuwen" met een toestel dat op de vorm en kleur na op geen enkele manier verschilt van hun voorganger. De 110 is daar zo'n voorbeeld van. De 1xx reeks bestaat sinds 2011 en allen hebben ze ongeveer dezelfde specificaties gehad (1,8" scherm, GSM en soms EDGE, S30+ of S40 platform, VGA-camera of geen). Zo had ik ooit de Nokia 101 en 6 jaar later kocht ik de Nokia 130 die gewoon exact hetzelfde kon. Dus nul innovatie in zes jaar tijd, maar wel telkens ieder jaar een "nieuw" toestel uitbrengen.
Ik zit nog altijd te wachten op een dumbphone met OLED-scherm, acceptabele camera en wifi.
Er zit wel degelijk vernieuwing in, maar de basis blijft natuurlijk hetzelfde. En dat is helemaal prima voor sommige mensen. De voordelen:
  • Accuduur
  • Prijs
  • Robuust
  • Simpel/no-nonsense
Ten opzichte van de 2011 modellen die je noemt is deze niet langer een featurephone, maar draait deze op KaiOS wat het een smartphone maakt waarbij je (simpele) apps vanuit een store kunt installeren. En je bijvoorbeeld ook 4G, Whatsapp, Facebook en Google Maps hebt. Dus nul innovatie is veel te kort door de bocht.
De Nokia 110 zoals hier wordt aangekondigd en waar ik het over heb, draait op S30+, niet op KaiOS en heeft ook geen 4G, Whatsapp, Facebook en Google Maps. Deze nieuwe 110 heeft op de VGA-camera na dezelfde specificaties als de Nokia 100 uit 2011. Het klopt dus wel degelijk als ik zeg dat ze met een "nieuwe" dumbphone afkomen die nauwelijks verschilt met een dumbphone uit 2011.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 6 september 2019 16:18]

Jammer dat er geen (klikbare) grotere foto's bij dit artikel staan. De eerste 2 foto's linken direct door naar de HMD en Nokia website, terwijl de onderste 3 afbeeldingen helemaal niet te vergroten zijn.

The Verge heeft wel grotere foto's geplaatst: https://www.theverge.com/...0-feature-phones-ifa-2019
De eerste twee foto's zijn gefixt en ze zijn nu allen uit te vergroten, bedankt voor het opmerken :)
7 plus gebruiker hier, zeer tevreden. Gestopt met het uitgeven van grote bedragen aan smartphones en dit was een uitstekend alternatief. Met HMD / Nokia heb ik ook het gevoel dat ik de groenten bij de buurtsuper koop zeg maar, noem het nostalgie, hypocriet, maar zo ervaar ik dat nou eenmaal.
De 48MP camera op de Nokia 7.2 lijkt mij erg interessant in zo'n betaalbaar jasje en zal zeker einde van deze maand wat reviews gaan lezen. De 2720 flip 4G lijkt me ideaal voor de afleiding arme momenten. Gave line- up!

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 5 september 2019 21:43]

Ik heb de 7.1 en ben ook zeer tevreden ermee. Niet veel geld voor wat je krijgt en wat ik ermee doe. IOS vind ik persoonlijk nog fijner werken maar dan betaal je ook veel meer. Android 9 en straks 10 zien er ook best oké uit.
Toch bijzonder dat Meego, Tizen en Firefox OS geflopt zijn maar dat het van Firefox OS afgeleide KaiOS op de featurephones uit dit bericht zo succesvol is.
KaiOS heeft ook een gat in de markt gevuld.

Meego, Tizen en Firefox OS moesten concurreren met de titanen van Apple en Google.
Nu ze met de "flip" versies komen hoop ik ook op een "slider" versie :)
De Nokia 8110 4G dus? Want die is er al ;)