F(x)tec brengt Android-smartphone met fysiek toetsenbord volgende maand uit

De Britse start-up F(x)tec brengt zijn Pro1-smartphone volgende maand uit. Het is een Android-telefoon met uitschuifbaar fysiek toetsenbord. Het bedrijf begint deze maand met het uitleveren van de pre-orders.

De telefoon heeft behalve een fysiek toetsenbord een ontgrendelde bootloader om standaard andere firmware op de telefoon te kunnen zetten, zoals het alternatieve besturingssysteem Sailfsh, zegt het bedrijf. Gebruikers kunnen op sommige telefoons de bootloader zelf ontgrendelen en op andere niet, maar weinig telefoons komen uit de doos met een ontgrendelde bootloader.

Het toetsenbord heeft vijf rijen en in totaal 66 toetsen met tactiele feedback. Het scherm staat opengeklapt onder een hoek van 155 graden. Dat scherm is een oledpaneel van 13,6x6,8cm, goed voor een oppervlak van 93 vierkante centimeter en een diagonaal van 6" bij een verhouding van 18:9. De soc is een Qualcomm Snapdragon 835, een soc die ook in de OnePlus 5- en Google Pixel 2-telefoons zit. Daar heeft het bedrijf 6GB lpddr4-geheugen bijgedaan met 128GB aan opslag.

F(x)tec brengt de telefoon volgende maand uit, maar mensen die een pre-order hebben geplaatst kunnen hem deze maand al tegemoet zien. Het Londense bedrijf vraagt 650 euro voor de telefoon. Tweakers publiceert binnenkort een preview van de smartphone met fysiek toetsenbord.

Productfoto's F(x)tec Pro1

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

06-09-2019 • 07:17

65

Reacties (65)

65
64
48
14
2
10
Wijzig sortering
Ik heb er gisteren kort aan mogen zitten bij Shostoppers (IFA) en het toetsenbord tevoorschijn halen zal wennen zijn, maar als je het eenmaal in de hand hebt, dan zou je die vast wel met 1 hand kunnen openen. Het blijft oppassen voor stof, zand en pluis, maar de tijd zal leren of het een effect zal hebben.

Verder is het leuk om te weten dat de interface is geoptimaliseerd om (ook) in landscape te werken en voor de liefhebbers van nostalgie: stereo speakers, aparte camera knop, vingerafdrukscanner aan de zijkant en een 3,5mm jack aansluiting.
Verder is de achterkant niet van glas, maar van metaal en er is een dubbele camera opstelling.

Specs: https://www.fxtec.com/pro1/

P.s. ik vind het model vooral iets uitstralen van de Nokia N900.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 23 juli 2024 12:39]

Deze lijkt wat gemakkelijker voor in de broekzak dan een Gemini PDA. Maar de Gemini kan Ubuntu draaien. Een vergelijk tussen deze mobieltjes met keyboard zou ik wel interessant vinden.
P.s. ik vind het model vooral iets uitstralen van de Nokia N900.
Eh. Tja. Het model is een clamshell-achtige zoals de Nokia Communicator.

Voor dat model staat op Indiegogo ook de Cosmo Communicator van het (eveneens) Britse Planet Computers. Die heeft dan weer wel een normaal scherm plus een notificatiescherm (en helaas een MediaTek SoC). Dus dat is meer zoals de Nokia Communicator.

Dat het toetsenbord van deze F(x)tec Pro1 op dezelfde manier er uit vouwt als een Nokia N900 lijkt te kloppen. Dat heeft Nokia gepatenteerd. Wat er daarna met dat patent is gebeurd, geen idee. Daarmee lijkt hij op de Nokia N900, daar heb je gelijk in.. maar daar (plus clamshell) houdt de vergelijking ook wel op. Verschillen:

Nokia N900 had een een toetsenbord met weinig travel (en een zeer vreemde, non-casual toetsenbord indeling met een learning curve en muscle memory issues waar je U tegen zegt. Zo was het bijvoorbeeld super-irritant op de CLI om een pipe te gebruiken). Hoe dat bij dit toestel zit weet ik niet (dat weet jij wellicht beter gezien je hem hebt gebruikt) maar de indeling lijkt in ieder geval wat conventioneler. De Cosmo Communicator heeft een mechanisch toetsenbord. Overigens is de toetsenbord indeling van een device tegenwoordig makkelijk te veranderen/tweaken tov vroeger.

Nokia N900 is nooit een product geweest voor de massa (de N9 daarentegen wel). De Nokia N900 had zeer veel niche uses in de vorm van connectors en/of hardware zoals bijv een FM zender wat destijds bijzonder was, of een video output (voor de Chromecast was uitgevonden), maar qua horsepower was het gewoon een ARM Cortex toen die SoC net uit was. Hardware is inmiddels zwaar verouderd, en had een 32-bit ARM SoC. Ook het gebogen scherm, weinig bezel, specs heeft niets met de Nokia N900 te maken. Nokia N950 was een interne, krachtigere revisie op de Nokia N900. Dat zou dus al een ietswat betere vergelijking zijn. Van dat toestel zijn er maar een paar duizend, en officieel is het nooit uitgebracht.

Wat nog een gelijkenis is, is dat de Nokia N900 draaide op Maemo. Mer is de FOSS opvolger van Maemo, waar Sailfish deels op gebaseerd is (en ook oud Nokia / Maemo / Mer developers werken bij Jolla). Overigens is het de vraag of Sailfish officieel gaat draaien op dit toestel, of dat het een community edition wordt. Met community edition bijv geen Android emulatie! De Cosmo Communicator krijgt ook Sailfish werkend, en zo zijn er nog wel meer toestellen zoals de Fairphone 3. Maar dit alles zeer waarschijnlijk als community port. Dus, geen officiele support, geen Android emulatie, en gratis.

edit:
Oh, om nog maar te zwijgen over het resistieve scherm van de N900

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 12:39]

De slider design is gebaseerd op de Nokia N950 (developers device) en de Nokia E7, niet de N900.
Ah, ik zie het verschil. Die N950/E7 is dan weer een iteratie op die N900 slider (wat er weer eentje is op de N810). Weet jij hoe het met het patent zit?
Ik weet niet zo zeer over de patenten, maar ik kan je vertellen dat het toestel is ontworpen in samenwerking met ex Nokia medewerkers die ook de N950 en de E7 hebben ontworpen.
Ja heel sterk gelijkend op de Nokia E7, die ik nog steeds gebruik en er even naast heb gehouden ter referentie. Het toetsenbord is net iets anders kwa indeling en dat lijkt mij in dit geval een verbetering. (Nog steeds niet zo fijn als de oude 9500 communicator overigens.)
Eh. Tja. Het model is een clamshell-achtige zoals de Nokia Communicator.
Nee hoor. De N900 en de Pro1 zijn beide sliders.
OK, landscape sliders is een betere term, en je hebt gelijk in dat opzicht zijn die twee toestellen gelijk.

Ik vind het feit dat ze op landscape modus zijn gericht overigens belangrijker dan het gegeven of het een slider of een clamshell is.
Voor de Gemini van Planet is er al een officiele Sailfish, dus met support en exchange integratie. Helaas nog zonder Android, dat wel.

Draait super op de Gemini en komt ook naar de Cosmo.
Nice, maar zonder Android emulatie mis ik toch een paar (simpele) Android applicaties.
"Het blijft oppassen voor stof, zand en pluis, maar de tijd zal leren of het een effect zal hebben."
Dit is gewoon een revive van wat we een paar jaar geleden gewend waren, niks nieuws aan.. Ik hoop toch wel dat ze geleerd hebben van oude ontwerpen van HTC en Blackberry en zo de kinken eruit hebben.

Vol verwachting klopt mijn hart.. Ik vind het nog steeds niks, dat scherm-typen..
Dit is gewoon een revive van wat we een paar jaar geleden gewend waren, niks nieuws aan.. Ik hoop toch wel dat ze geleerd hebben van oude ontwerpen van HTC en Blackberry en zo de kinken eruit hebben.
Het blijven bewegende onderdelen en kleine kiertjes waar vuil in kan komen, met stugge bediening en hogere slijtage tot gevolg. Dus voorzichtig zijn is aanbevolen. ;)
Met de gemiddelde levensduur van telefoons maak ik me nergens zorgen om. Ik heb een tijdje geleden al de early pre-order mogen doen dus laat maar komen.

Een kritiekpuntje dat ik heb, zijn de bolle schermranden. Ik hou van strak en recht. Gelukkig hebben ze de bolling in de loop der tijd al teruggebracht en wellicht ben ik er ook wel zo aan gewend.

Tweede kritiekpuntje is uiteraard de soc. De Snapdragon 835 is eigenlijk al verouderd. Of ik dat in de praktijk ga merken betwijfel ik echter. Spelletjes speel ik niet en als de interface altijd vloeiend aanvoelt dan ben ik een tevreden man.

Nu maar hopen dat Fxtec over een jaar of 2 de opvolger uitbrengt met 90 Hz scherm.
Je kunt de SD835 het beste vergelijken met de huidige midrange processors uit de 600/700 serie. Aangezien er nu veel smartphones uitkomen met zo'n soc, zal het wel prima zijn voor de dagelijkse handelingen.

Gamen kan nu nog zonder problemen, maar over 2 jaar is het nog maar te bezien of je de nieuwste games aankan.

Het is een start-up en dan moet je concessies doen met de onderdelen die je kunt gebruiken in je producten. Ik hoop dat het een succes wordt, maar Wileyfox uit dezelfde regio, ging het helaas ook bergafwaarts.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Ook ik heb een pre-order bij het toestel geplaatst. Benieuwd of we hem inderdaad deze maand gaan ontvangen. Ik hoop het, ben best psyched :) Heb ook nooit kunnen wennen aan het typen op een touchscreen na mijn N900 (heb nu een Nexus 5X).

Voor zover ik weet heeft FxTec o.a. voor de SD835 gekozen omdat het een topper is/was (flagship SoC) maar ook omdat hij behoorlijk energiezuinig schijnt te zijn. Mag ook wel met zo'n massive scherm van 6" ;)
Obviously, maar als ik zie hoe lang bijvoorbeeld de HTC Desire of Titan mee gingen, dan denk ik dat die techniek wel aardig op niveau moet zijn om je daar als gebruiker geen zorgen om te maken. Aangezien we tegenwoordig vaker van smartphone wisselen dan van een paar schoenen, is het sowieso niet echt boeiend hoe lang het toetsenbord mee gaat.
Stereospeakers & 3.5mm aansluiting zijn nostalgie? 8)7
> P.s. ik vind het model vooral iets uitstralen van de Nokia N900.

Het is volgens eigen zeggen geinspireerd op de Nokia Lauta, de opvolger van de N950 die nooit uitgebracht is. De N950 was dan weer de opvolger van de N900, dus heel ver zit je er niet van af :)
https://www.engadget.com/2012/09/04/unreleased-nokia-lauta-qwerty-slider-emerges/?guccounter=2
Hij doet me inderdaad denken aan mijn Nokia N900 maar gelukkig wel met 4 rijen toetsen want bij de Nokia had je continue je Fn toets nodig voor nummers of tekst. Dat probleem heeft deze telefoon niet.
Als er inderdaad een werkende Sailfish port voor is/komt staat hij gelijk op mijn verlanglijstje.
Ik weet niet of hier nu nog een markt voor is. Iedereen is nu wel gewend aan een toetsenbord op het scherm. En de touchscreens zijn ook een stuk beter geworden sinds de T-Mobile G1 en BlackBerry.
Ik weet niet of hier nu nog een markt voor is.
Voor het gebruik van terminals en remote werken op een desktop is een fysiek toetsenbord ideaal. In dit soort situaties mis je met een virtueel toetsenbord de voordelen ervan (zoals suggesties), maar heb je wel de nadelen (neemt kostbare schermruimte in beslag). Een toestel met een fysiek toetsenbord is een ideale telefoon voor bijvoorbeeld sysadmins.

Daarnaast vinden sommig mensen een fysiek toetsenbord fijner werken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:39]

Een fysiek toetsenbord in deze formfactor moet alleen altijd concessies doen
Concessies ten opzichte van wat? Ik heb vroeger onder andere de Desire Z gebruikt. Dat werkte goed genoeg voor wat je op een mobiel doet. Een stuk beter dan een touch screen. Daarna nog wat rondgespookt met andere toestellen, en de genoemde voordelen van een fysiek toetsenbord t.o.v. een virtueel toetsenbord waren altijd aanwezig.

Nee, het is geen Space-cadet keyboard, maar dat is ook niet nodig.

Wordt het toestel dikker? Ja, maar dat zal de gebruikersgroep waarvoor dit toestel is bedoeld niet zo interesseren. Ik heb nu een Librem 5 in de pre-order staan. Die is 14 mm dik, net zo dik als mijn oude Desire Z en de F(x)tec Pro1. Dat maakt mij niets uit omdat ik er ook veel voor terug krijg.

Verder is het touch screen net zo bruikbaar als bij toestellen zonder fysiek toetsenbord. Daar zijn in ieder geval geen concessies op.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:39]

De Librem 5 vind ik een zeer interessant toestel. Ik hoop dat er een native Signal app voor PureOS komt. Dan ga ik 'm zeker proberen!
Dan haal je toch eerder een UMPC dan zo een kleine toestel ? Ik denk dat je als sysadmin met voordeel haalt met Windows 10 dan android.
Dan haal je toch eerder een UMPC dan zo een kleine toestel ?
Een smartphone heb je altijd bij je. Een UMPC mogelijk niet. Het is hetzelfde argument over waarom camera's in smartphones steeds beter zouden worden terwijl een spiegelreflexcamera veel betere plaatjes schiet. Dat kan kloppen, maar de beste camera is degene die je bij je hebt op het moment dat je een foto wilt maken.

Er is (Open)VPN software beschikbaar voor Android, en een officiële RDP client. Dat is voldoende, en werkt zelfs goed op het relatief kleine scherm van een smartphone.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:39]

Een UMPC is er juist voor gemaakt om hem mee te nemen. Er zijn UMPC's van 7 en 8 inch.

Linux ondersteunt standaard geen RDP alleen vanuit een VM dusja heel nuttig is dat dan ook niet naar mijn mening, of zie ik het verkeerd.
Een UMPC is er juist voor gemaakt om hem mee te nemen. Er zijn UMPC's van 7 en 8 inch.
Bijna niemand gaat altijd een smartphone en een UMPC meenemen.
Linux ondersteunt standaard geen RDP alleen vanuit een VM dusja heel nuttig is dat dan ook niet naar mijn mening, of zie ik het verkeerd.
"Standaard" werkt niets onder Linux, dus dat zegt niets. RDP ondersteuning kan je gewoon toevoegen. En je kan natuurlijk op Android ook SSH en/of een VNC client gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:39]

Tip: Happy Hacking Keyboard. Ideaal voor Vim gebruikers (fuck Emacs ;). De mijne heeft microUSB en Bluetooth, er zijn ook varianten met enkel microUSB.

PS: Leuk om te lezen dat je de Librem 5 hebt gepreordered!
Ik heb er anders vier besteld... Gezin wat niet aan toetsenborden kan wennen.
Ja de hardware is van twee jaar geleden. Maar dat nemen wij op de koop toe.
Dat de schermen beter zijn geworden wil niet zeggen dat mijn duim opeens wel preciezer wordt geregistreerd ;) . Daar heb ik helaas altijd problemen mee gehad.
Bovendien, zoals je je al afvraagt, ja er is gewoon een markt voor. Maar die is te klein voor de grote merken. Die denken uitsluitend aan maximale winst. Dat is hier absoluut niet het geval.
Ik ben zelf naar Düsseldorf geweest voor een kennismaking. Na een eerste preorder heb ik maar ook de volgende drie besteld. Zo tevreden was ik met de pre-production versies.

Ik koop dat ding omdat hij snel genoeg is, ik het mooi vind, beschikt over goede hardware en uiteraard dat toetsenbord. Verouderd, ja in absolute termen. Maar met een unlocked bootloader I really don't care...
Zeer herkenbaar het maar niet kunnen wennen aan een touchscreen keyboard.
Met los letters typen heb ik standaard ruzie, waar zelfs de backspace indrukken een hel is. Waardoor ik noodgedwongen Whatsapp op de PC gebruik als het even kan.
Het swipen werkt dan al iets beter, maar dan nog is het een 50% kans dat de woord voorspelling goed is. Swiftkey is met voorspellen toch wel stiekem het beste, maar dan lever je ook een stukje privacy e.d. in, aangezien je woordvoorspelling op de server wordt opgeslagen. Voor gemak moet je betalen denk ik dan maar...

Ik hoop dat meer fabrikanten dit gaan oppakken en gewoon weer een ouderwets keyboard op de telefoon monteren.

Ik zat ook een tijd te twijfelen over de Matrix telefoon (Nokia 8110) die laatst uit kwam, omdat je daarmee ook kan Whatsappen, want voor de rest gebruik ik vrij weinig apps op mijn smartphone, behalve een wifi tester zo nu en dan als ik bij mensen wifi problemen op wil sporen.
Een tablet heb ik iets minder problemen mee, maar dat komt dan voornamelijk vanwege het scherm dat groter is.
Misschien dat de F(x)tec in de toekomst een oplossing kan bieden.
Ik kan nog steeds niet wennen aan dat gevinger op het scherm, constant de vekeerde ‘knoppen’ indrukken. Maar goed, dat zal meer aan mij liggen :)
Ik kan me de Motorola Milestone nog herinneren :') dat ding typte echt lekker
Ik mis dat ding nog elke dag. Zó onderscheidend, zowel qua form factor als qua design. Die gouden accenten deden het hem.
Ik ook. Lekker blind typen en niet het halve scherm kwijt zijn aan een schermtoetsenbord.
Je bent niet het halve scherm kwijt. Ik heb een gewoon mid-range toestel (Galaxy A50), en met het toetsenbord in beeld hou ik een scherm over van 4,2". Dat is groter dan het hele Milestone-scherm.
Hier nog een fan van dat toestel. Dat was pas een heerlijk toetsenbord! Daarvoor de Tytn II en Wizard gehad van HTC (ook met toetsenbord).
Hier de Motorola Milestone, HTC Desire Z, Motorola Droid 4, BlackBerry Priv. O+
Allemaal Android toestellen met een fysiek toetsenbord.
Doet me denken aan mijn 20 jaar oude https://en.wikipedia.org/wiki/Psion_Series_5

Geinig ding en dat scharnier zal de gebruikelijke levensduur van een smartphone wel overleven ;)
Voor een nog betere Psion 5 imitatie, zie de Gemini!
Gaaf ding, 4x verschillende OS'en erop. Wel dik aan de prijs
Niet alleen uit nostalgische gevoelens vind ik het leuk dat er weer eens een telefoon met een toetsenbord uit komt, a la de oude BlackBerry en Nokia Commumicator. Het lijkt mij ook gewoon praktisch in sommige situaties en de telefoon is niet overdreven duur, voor hedendaagse begrippen.
Ik ben het helemaal met je eens, en dat is eigenlijk ook meteen het probleem. Dat toetsenbord is in sommige situaties handig, in veel situaties niet. Toch ben je gedwongen om dat ding altijd mee te slepen.

Doe mij maar een los bluetooth-toetsenbordje. Dan bepaal ik zelf wat voor hardware ik in de smartphone heb, ik bepaal zelf het compromis tussen draagbaarheid en gebruiksgemak van het toetsenbord, en ik bepaal zelf wanneer ik dat bordje wel en niet meeneem.
Een los accessoire meenemen, naast de andere spullen die al mee gaan, klinkt niet echt handig. Tenzij je vooraf al vrij zeker weet dat een fysiek toetsenbord van pas kan komen natuurlijk. In dat licht bezien klinkt een mobiele glazen bol ook als een must have. 😉
'Helaas' heb ik een iPhone omdat ik iOS ontwikkelaar ben anders zou ik deze best wel overwegen. Had vroeger de Sony Xperia Pro, niet de snelste in zijn klasse maar het is gewoon zo lekker om een mailtje of wat dan ook uit te typen op een echt toetsenbord.

Met de grotere schermen tegenwoordig gaat het wel lekkerder, dus toen in die tijd met de 'kleine' schermpjes was het sowieso zalig. Ook voor zakelijke gebruikers die meer typen op hun mobiel lijkt dit me wel wat. Bleef me altijd verbazen dat er geen markt leek te zijn voor dergelijke telefoons.
Ga dan voor Android ontwikkelen, problem solved. Lijkt mij voor Android niet moeilijker ontwikkelen dan voor iOS, alleen anders.
Ja maar dan moet ik dat ook willen en mijn opdrachtgever daar plaats voor hebben ;)
Fijn dat er na +5 jaar eindelijk weer een keuze is voor een fatsoenlijk model met een fysiek toetsenbord. Dit kan wel eens de volgende 'hacker phone' worden qua vormgeving. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 12:39]

Ik vind het een hoog Nokia N97 gehalte hebben.
Wat na al die jaren nog steeds 1 van mijn favoriete telefoon ontwerpen is.

Als dit op hedendaagse hardware zou draaien en gemaakt werd door een wat grotere naam zou ik dit zeker kunnen overwegen!
Jammer van de Snapdragon 835, maar het toestel zal wel aardig lang in ontwikkeling geweest zijn om zelfs met een 845 weg te komen. Misschien een goede voor een Windows on ARM-port, gezien dit ook al draaide op laptops met een Snapdragon 835?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.