Cuphead-game komt naar de Tesla Model 3, Model S en Model X

De 2d-platformshooter Cuphead wordt speelbaar op het infotainmentsysteem van de Tesla Model 3, Model S en Model X. Waarschijnlijk komt de versie van Cuphead voor de auto's tegen het einde van de zomer uit.

Cuphead, de 2d-platformshooter annex sidescroller in animatiestijl van de jaren dertig, komt uit voor de Tesla Model 3, Model S en Model X, dat vertelde Elon Musk in de Ride the Lightning-podcast. Musk geeft in de podcast aan dat de ontwikkelaars Cuphead werkend hebben gekregen op het dashboard van de Tesla-auto's. Eerder tweette Musk dat zijn team bezig is aan het overbrengen van de Unity-game-engine, de engine waar Cuphead ook op gemaakt is, naar het systeem van Tesla-auto's.

De game komt waarschijnlijk tegen het einde van de zomer uit en bevat alleen de 'Inkwell Isle One'-sectie van de platformgame. Ook is de auto-versie van Cuphead alleen speelbaar als de auto stilstaat en er een usb-controller is aangesloten. Cuphead kwam in 2017 uit voor de pc en in 2019 verscheen een versie voor de Nintendo Switch.

Eerder bracht Tesla ook klassieke Atari-games naar de Tesla Model 3, Model S en X. Onder andere 2048, Lunar Landing en Missile Command kregen een speelbare versie voor de Tesla.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

03-06-2019 • 16:27

129 Linkedin

Reacties (129)

129
117
64
7
0
40
Wijzig sortering
Ik ben best openminded als het om technology gaat.... en ik vind Tesla een prachtig merk met mooie auto's maar waar nog wel het een en ander aan schort.. Laat ik het zo zeggen. nog niet alle kinderziektes zijn uit hun besturings(hhihihi)systeem. Maar als ik dit soort zaken lees denk ik wel, slaan we niet een beetje door.

Focus je op wat de auto moet doen, veiligheid, betrouwbaarheid, efficientie e.d. maar niet een rijdende gameconsole.

Noem me een ouwe l*l maar dit gaat voor mij even een tikkie te ver..
Okee, ik noem je een oude lul.

Dit leven hebben we niet alleen om te werken en om 100% zakelijke dingen te doen. Lol hebben in zowel je werk als je vrije tijd! En dit hoort erbij, van die kleine dingen waar je blij van wordt :)
Dit leven hebben we niet alleen om te werken en om 100% zakelijke dingen te doen. Lol hebben in zowel je werk als je vrije tijd! En dit hoort erbij, van die kleine dingen waar je blij van wordt :)
Totdat wij het hebben over programmatuur waar per X regels code Y aantal fouten in zit, en dat draait op een apparaat dat bij misbruik als fysiek wapen gebruikt kan worden.

"Jaha, maar het is sandboxed! Domme lul..."

Men dacht dat VM's ook ooit veilig en afgescheiden van elkaar waren, maar de onderliggende hardware laat dat afweten. Zelfs netwerksegmentering is zo sterk als de zwakste schakels, en in routers worden ook vaak genoeg kwetsbaarheden gevonden.

Het aanvalsoppervlak van bijvoorbeeld een Ford Ka is een stuk lager dan dat van een Tesla. Juist daarom moet men voorzichtiger zijn bij die laatste als het gaat om informatiebeveiliging. Mensen die dat niet (kunnen) erkennen zijn dromers. Ook die zijn nodig, maar niet in de informatiebeveiliging. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2019 23:48]

De reactie waar ik op reageer gaat over afgeleide mensen, maar jij hebt het over hacken begrijp ik? Hoe dan ook, deze systemen schijnen gescheiden te zijn bij Tesla, precies om die reden. Net zoals dat bij andere merken ook zo is. En wie weet wat daar te hacken is door een exploit te gebruiken op navigatiekaarten die je update ofzo ;)
De reactie waar ik op reageer gaat over afgeleide mensen, maar jij hebt het over hacken begrijp ik? Hoe dan ook, deze systemen schijnen gescheiden te zijn bij Tesla, precies om die reden. Net zoals dat bij andere merken ook zo is. En wie weet wat daar te hacken is door een exploit te gebruiken op navigatiekaarten die je update ofzo ;)
Een iets ouder voorbeeld, maar dit laat wel mooi zien dat systemen helemaal niet zo mooi gescheiden zijn als autobedrijven je doen geloven: https://www.wired.com/201...emotely-kill-jeep-highway
Autobedrijven houden het innovatie tempo helemaal niet bij en zijn nog niet klaar voor de volgende stap in security. Er zijn maar weinig auto's (als ze er al zijn) die een volledige hardwarescheiding tussen infotainment en besturen hebben. Voornamelijk omdat deze 2 ook met elkaar communiceren, je dashboard geeft ook mooie statistieken weer hoe "eco" je kan rijden of voor je navigatie.
Het is bekend dat er binnen Tesla tijd en geld is om kleine easter eggs te bouwen. omdat er ook plezier moet zijn volgens het merk. ook draait de boord computer Ubuntu en bevat het tegenwoordig een Intel Atom en oudere modellen een Nvidia Tegra

En mogelijk dat de komst van Unity een andere reden heeft dan alleen games. 3d renders van de auto bijvoorbeeld en de omgeving er om heen.

[Reactie gewijzigd door djneo-nl op 3 juni 2019 16:58]

De laatste update 2019.16.x bevat al 3D rendering van de omgeving (en auto) en dit zal inderdaad in de toekomst verder uitgebreid worden.
A cool, ik deed een gok. wist niet dat het al zo ver was. gaaf !!
Voor een blik in de toekomst, zo komt het (waarschijnlijk) uit te zien bij volledig autonoom rijden. Dat is beta software maar het is indrukwekkend hoe de 'camera' uitzoomt op kruispunten.
Heb je de laatste jaren wel eens een nieuwe auto gehad? Kwaliteit is tegenwoordig om te huilen, helemaal als ik bij mijn collega lease rijders kijk. Parkeer sensoren die niet tegen regen kunnen, tankklepjes na 1 maand kapot, Carplay wat steeds vast blijft lopen, koppeling kapot na 30k km (bekend probleem volvo v40), om nog maar te zwijgen over de Keyless entry diefstallen. Je maakt bij alle merken problemen mee. Alleen bij Tesla komt alles meteen in het nieuws.

En zie dit gewoon als marketing, weer gratis publiciteit voor Tesla :)
Daarnaast is het natuurlijk Microsoft/MDHR die dit ontwikkeld en uitbrengt, niet Tesla. Tesla kan gewoon lekker verder werken aan updates voor de auto zelf.


Overigens vraag ik me wel af of je wel zo een open systeem wilt op je "zelfrijdende" auto.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 4 juni 2019 08:43]

Ik vind dat wel een beetje kort door de bocht. Waar leg je dan de grens? Stoelmassage is ook niet nodig, head up display ook niet, leren bekleding ook niet, open dak, airco, etc, allemaal niet nodig om betrouwbaar, veilig en efficiënt te kunnen rijden. Dat ook maar allemaal weglaten uit een auto?

Elke auto heeft eigenschappen die niet strikt noodzakelijk zijn voor het rijden. In het geval van Tesla is het een game. Maar dat kan dan opeens niet?
Elke auto heeft eigenschappen die niet strikt noodzakelijk zijn voor het rijden. In het geval van Tesla is het een game. Maar dat kan dan opeens niet?
Volgens mij is het omgedraaid - je moet eerst de basis op orde hebben voordat je op dit soort zaken moet richten. Vergelijk het met een restaurant waar ze extra mooie rietjes leveren, een toneelstukje opvoeren en je eten via een VR bril kan bestellen. Zolang het eten niet goed is en je lang moet wachten, is het niet goed - de basis op orde.

Gezien de kwaliteit van sommige Tesla auto's of de problemen met parts die niet beschikbaar zijn, leiden dit soort zaken af van het primaire doel. Bij andere automerken is die basis beter op orde mi.

Persoonlijk vind ik deze zaken wel gaaf natuurlijk! Samen met de grote focus op electrisch rijden juig ik dit soort zaken alleen maar toe!
Je argument snijdt hout als ze zich maar met één ding bezig zouden kunnen houden. Het is natuurlijk prima mogelijk om tegelijkertijd de voorraad reserveonderdelen op peil te brengen en een game in te bouwen. Dat wordt immers niet door dezelfde personen gedaan.
Anoniem: 310408
@mailis3 juni 2019 19:49
Volgens mij is het omgedraaid - je moet eerst de basis op orde hebben voordat je op dit soort zaken moet richten.
Dus Boeing had geen entertainment systeem moeten bouwen in hun 737 MAX?
Ik neem aan dat de boordcomputer van de piloten niet is aangesloten op het entertainmentsysteem.
Stoelmassage is ook niet nodig, head up display ook niet, leren bekleding ook niet, open dak, airco,
Maar dienen wel om het rijplezier en comfort te verhogen zonder de veiligheid te verlagen (al is een open dak/cabrio vaak onveiliger). Ik neem aan dat je deze spellen niet onder het rijden kan spelen, dus is het wel een aardige gimmick.en voegt het (imo) weinig toe aan de rij ervaring van de auto zelf. Natuurlijk zijn er kenmerken van andere auto merken die niet noodzakelijk zijn voor het rijden maar wel toevoegen aan de rij ervaring van de auto zelf. Een spelletje daarentegen zal niet toevoegen aan de rijervaring.

Edit.. al kan je het spel wel als toegevoegde waarde zien als je deze kan spelen tijdens het snel laden om het wachten draagzamer te maken (even toegevoegd na het lezen van andere commentaren)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 juni 2019 19:19]

De game verhoogt het wachtplezier tijdens het laden. Dat is tenslotte ook een onderdeel van elektrisch rijden, dus ik zou het eigenlijk ook onder de rijervaring scharen.
Kan je net zo goed de switch versie kopen. Gaat ook nog eens niet ten koste van je auto accu. Niet dat het veel uit zal maken, maar toch.

Met de switch kun je nog een heleboel andere games spelen ook nog! En heb je meteen 2 controllers!
Je hebt al een groot scherm voor je neus waar je gewoon controllers op aan kunt sluiten in een Tesla. En dit soort zaken doe je als je bijvoorbeeld bij een supercharger staat. Even 10 minuten gamen en weer door.
Als je auto aan de lader hangt kost het geen stroom uit je accu. Waarom dan nog een switch meenemen als het ook gewoon op het scherm kan
Als ze nou eens een hdmi poort in de nieuwe teslas zetten kun je lekker als passagier met de ps4 pro in 4k hdr gamen.
Inderdaad, Musk heeft ook al gehint op WiFi in de superchargers zodat je streaming services als Netflix en Youtube kunt gaan gebruiken. Gewoon een goede service.
Zie het gewoon als een geek projectje van Musk..

Ethisch gezien vind ik wel dat er iets over te vertellen valt. Ik hoop op zijn minst dat het onmogelijk is om de game op te starten wanneer de motor draait..
Ik hoop ook dat er niemand de auto in kan als de motoren draaien.... :+
Dat staat letterlijk in het artikel... alleen speelbaar wanneer de auto stilstaat.
Het is meer als een projectje. Ze hebben hier specifiek developers voor aangenomen. Ook vanuit de game development community wordt hier positief op gereageerd.
Dat niemand daarop reageert @MoiZie ...
Doen ze ook! Alleen zit er een hackerboy intern die het leuk vindt om ook spelletjes om het systeem te krijgen, niks mis mee toch? Hebben wij er ook genoeg van rondlopen op kantoor.
Alleen is die Hackerboy dit keer de grote baas :+
Haha, ik bouw zelf games in een data visualisatie programma, totaal nutteloos. Marketing waarde is groot en je leert er ontzettend veel van! =)
Niet echt een enkele hackboy maar gewoon normale gamedevvers. Tesla heeft een tijd geleden al mensen daarvoor aangenomen. Ze zijn al een tijd bezig om de Unity game engine (waar deze game op draait) om te porten voor hun onboard OS (het is gewoon Linux).
Zou wat zijn als ze straks xCloud aankondigen in je Tesla op de E3

nieuws: Microsoft maakt alle Xbox One-games beschikbaar op Project xCloud
Carmageddon, lijkt me anders ook wel interessant in een Tesla }>
Eerder Google Stadia denk ik gezien ze al een goede relatie met Google hebben (Maps).
Heel begrijpelijke reactie hoor maar dingen als
Focus je op wat de auto moet doen, veiligheid, betrouwbaarheid, efficientie e.d. maar niet een rijdende gameconsole.
is zoals zeggen "wat staan de flikken hier nu weer te controleren op overdreven snelheid terwijl ze de zware criminelen laten lopen."
Ietwat simplistisch (neem het niet persoonlijk hoor) in die zin dat het doet overkomen dat er slechts een handvol mensen aan het werk is voor Tesla en dat het ontwikkelen of porten van een of andere game voor op de tablet van Tesla's, prioriteit gekregen heeft over, of ten koste is gegaan van veiligheid, betrouwbaarheid, efficiëntie e.d.

Dat is natuurlijk niet zo: er zijn duizenden mensen die zich i.o.v. Tesla met honderden dingen bezig houden. Er is een of ander softwareteam -wellicht niet eens een volledig team maar een detachering van een aantal mensen, die zich binnen hun team bezig houden met entertainment via het display/tablet systeem.
Terwijl die hun werk doen staat de rest niet stil en kan veiligheid en betrouwbaarheid etc. gewoon prioriteit blijven krijgen.
Ik dacht precies hetzelfde, zou het persoonlijk ook geen fijn idee vinden als software van derden op de computer van een dergelijke auto rijdt.

Maar ze zullen wel uit zijn op reclame en daar werkt dit uitstekend voor ;)
Vergeleken met een Tesla Roadster de ruimte inknallen met David Bowie keihard op de speakers valt dit nog best mee qua speelsheid ;P
Helemaal mee eens :)
Ik ben het helemaal met je eens.

Op dit moment is het een stilstaande gameconsonle (kan alleen spelen als de auto stilstaat). Maar wie garandeert in de steeds complexer wordende software dat er niet iemand een hack uitvoert die toestaat dat je wel games kan spelen tijdens het rijden? Want de autopilot van de Tesla is toch perfect, nietwaar?

Of het brengt iemand op het idee om maar een portable game mee te nemen om te spelen in autopilot mode? Als je ook nog iets bedenkt om de "handen aan het stuur"-detectie te omzeilen is het hek helemaal van de dam.

Apropos, we horen Trump te keer gaan over Huawei, maar wat stuurt een Tesla allemaal aan gegevens terug naar de basis? En die gegevens zijn zeker niet toegankelijk voor Cia/Nsa en andere 3-letter afkortingen?
Stilstand alleen volstaat niet. Hij moet in parkeermodus staan.
Niet gamen voor een rood licht dus!

De reden waarom slechts 1 sectie van de game beschikbaar zou zijn, zou te wijten zijn aan opslag. Je zou dus andere games kunnen spelen/opslaan als je vorige verwijderd. Tja.
Wel benieuwd naar hoeveel geheugen er standaard zit in de wagens en hoe/wanneer ze dit denken te upgraden (hardware).
Er zit 64GB eMMC storage in de Model 3. Bij de eerste Model S versies is dit volgens mij 8GB.

Ze zullen dit waarschijnlijk niet upgraden, maar de mogelijkheid bieden om je USB drive te gebruiken voor App/Game storage. Net zoals dat nu al mogelijk is voor Sentry mode en muziek.
Toch vreemd, de Sentry-mode hebben we een USB-stick voor (of zelfs drive). Waarom gebruikt het die opslag dan niet zou je zeggen.
Wie weet wat de toekomst brengt... Echter is het natuurlijk wel lastig voor Tesla om uit te gaan leggen dat je een SSD aan moet gaan sluiten.. Ik denk dat ze dan beter een streaming (game) service aan kunnen gaan bieden.
Voordat je ongefundeerde uitspraken doet: luister eerst even naar de podcast. Dit is geen gepland nieuws of een aankondiging, integendeel. Het was niet meer dan een gedeelte van een reactie op een vraag die de podcast-host stelde. Het was mogelijk het minst nieuwswaardige item uit de hele podcast!

Aangaande je toespeling dat dit wel een nieuwsitem zou zijn om de aandeelprijs omhoog te krijgen: Tesla heeft daar allerminst behoefte aan. Zoals Elon Musk onlangs zei:
“(...) I think Warren Buffett’s analogy is just like perhaps being a publicly traded company is like having someone stand at the edge of your home and then just randomly yell different prices for your house every day. It’s still the same house.”
Of het aandeel nu op 180 dollar of 380 staat, het blijft hetzelfde bedrijf. Vergeet niet dat veel analisten die een lage target op het aandeel zetten, een zeer slechte track record hebben. Sommige hebben een success rate van minder dan 50% en een negatief rendement op hun aanbevelingen. Mooi voorbeeld: Adam Jonas van Morgan Stanley. Hij voorspelde in 2016 dat Tesla in 2020 maximaal een kleine 250.000 auto's zou verkopen. Zoveel auto's verkochten ze echter vorig jaar al. :)

Bovendien, als je een nieuw spelletje afdoet als een leuke gimmick voor tijdens het snelladen, begrijp je waarschijnlijk niet hoever Tesla voorloopt qua user experience. Niet voor niets heeft Consumer Report, de grootste consumentenorganisatie in de USA, Tesla uitgeroepen als merk met de hoogste klanttevredenheid. Daarnaast is de Tesla Model 3 de meest gewaardeerde auto van alle nu verkrijgbare automodellen. Ook is Tesla het automerk met de meeste klantbinding, meer dan 80% van huidige Tesla-rijders zegt bij een nieuwe auto weer een Tesla te kopen. Versla dat, zou ik zeggen tegen de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 3 juni 2019 19:47]

Ik denk dat je gelijk hebt. Los van wat institutionele beleggers zijn er ook een fiks aantal gelukszoekers die wat geld in Tesla hebben geduwd (toen de koers eigenlijk al te hoog was) en die zijn nu aan het dumpen.

Ik gun Tesla het allerbeste, en zo’n uitbreiding van het infotainment systeem is leuk nieuws, maar technisch gezien niet meer dan een variatie op het thema.

Hier een leuke podcast met een interview met Elon Musk, die o.a. in gaat op het systeem achter het centrale scherm en het spelen van games erop:
http://hwcdn.libsyn.com/p...3f12f24b38c6d01ae4883451d
Grappig dat bij elke tegenslag de overlijdensberichten weer geschreven worden. Hier is duidelijk de wens de vader van de gedachte. Het enige wat hier aan de hand is dat speculanten de koers flink laten kelderen. Kan best zijn dat hun concurrenten ook een positie hebben genomen om Tesla een duw omlaag te geven als de resultaten even wat minder zijn.

Toch ik zou daar mee oppassen, want ik kan met niet voorstellen dat grote investeerders niet dolgraag dit bedrijf in handen zouden wilen krijgen, want met de de onderliggende structuur is weinig mis. Als die er vervolgens flink kapitaal in gaan pompen wordt Tesla alleen maar een gevaarlijker concurrent voor de rest.

Wat op dit soort cash flow problemen veroorzaakt is dat Musk maximaal blijf investeren in capaciteitsuitbreiding, waardoor hij veel sneller in cashflow problemen komt dan als hij het wat rustige aan zou doen. Maar ik zie voorlopig nog steeds geen concurrent op de markt die een concurrerend prodcuct heeft en helemaal niet als autonoom rijden gereed is,
Ik begrijp dat je behoorlijke warme gevoelens bij- en een bijna onbegrensd vertrouwen hebt hebt in Tesla. Op zich is daar niets mis mee.

Probeer alleen te begrijpen dat het maken van auto’s een groot-industrieel gebeuren is, en qua marktaandeel, ervaring en financiële positie kan Tesla zich niet eens meten aan de kleinste en zwakste van de auto producenten. De ‘grote jongens’ (en dan heb ik het niet eens over de ‘Duitse drie’, maar eerder over de Chinese en Indische producenten) staan klaar om deze markt te bestormen (en niet alleen met (goedkope) bev’s, maar ook met ice’s zolang er aan verdiend kan worden.).

Aandeelhouders zien dat, en dat is wat de afgelopen vierentwintig maanden (!!) ervoor heeft gezorgd dat het aandeel niet meer klom, waarbij het de afgelopen 6 maanden een structurele neergang van 50% heeft laten zien. Overigens waarvan de afgelopen weken het neerwaartse tempo alleen maar is toegenomen.

Dat is serieus zwaar weer. Of je nu een revolutionaire autobouwer bent, of dat je andere technologie bouwt.

Ter vergelijk: Als Apple of Samsung dergelijke negatieve groei liet zien, was de wereld te klein.

En bij mij is de wens geen vader van de gedachte, al bij ik blij dat ik nooit geld in Tesla gestopt heb. Wat mij betreft mogen ze blijven, maar ik verwacht niet dat ze zelfstandig zullen blijven. Als de koersdaling zo blijft doorgaan zullen ze een ideale overname kandidaat worden, en zal het als ‘brand’ blijven voortleven binnen een niet nader te noemen groot auto concern.
Apple heeft zo een negatieve groei laten zien, toen Steve Jobs weg was ging het bijna failliet. Bill Gates heeft er toen nog geld in gepompt. En wat is er toen gebeurd? Daarna zijn ze het grootste bedrijf ter wereld geworden. Waarom juist Apple ook al weer?

Die zogenaamde grote sterke jongens van jou draaien als het even wat minder gaat op enorme staatssteun en krijgen van de overheid allerelei speciale subsidies en fasciliteiten. Anders hadden ze allemaal al lang het loodje gelegd. Pas weer gaan ze samen een batterijfabriek bouwen. Nou ja, ze formuleren een miljardensubsidie aanvraag bij de EU. Eerder doen ze niets.

Heb je al eens aan het volgende gedacht? Trump wil de productie weer terug naar eigen land brengen en zeker voor zoiets als de autoindustie. Zijn handelsboycot van China is al behoorlijk lastig voor Europese autofabrikanten omdat die ook in China laten produceren voor de Amerikaanse markt en andersom. Zijn dreigende maatregelen tegen Mexico hakken met name in op zijn eigen autoindustrie. Maar Tesla is een bedrijf dat in de VS produceert voor de Amerikaanse markt, preciest wat Trump wil. Denk je dat Trump die de pest heeft aan de Duitse autoindustrie Tesla naar zijn grootje laat gaan die een voorsprong heeft op de rest?

Weet je grote partijen vinden het leuk om kleine aandeelhouders onzeker te maken. Die overreageren vaak waardoor zij lekker verdienen. Ik zou mijn aandelen nooit verkopen, want Tesla gaat door in deze vorm of een anderen en komt het vanzelf weer overeind. Maar dit is precies waarom Musk overwoog om zijn bedrijf te privatiseren. En dat werd hem zo een beetje onmogelijk gemaakt door in vroeg stadium voor misleiding aan te klagen. Toen hij de financiering niet in een paar dagen rond kon krijgen, werden hem allerlei restricties opgelegd. Begrijp dat Tesla voor andere grote partijen een groot gevaar is en dat ze natuurlijk aan de stoelpoten zagen, en dat weer anderen er juist op vlassen het bedrijf goedkoop over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 4 juni 2019 11:57]

De Apple analogie is natuurlijk een heel ander scenario. Ten eerste was de microcomputer markt toen nog lang niet zo volwassen zoals de auto industrie heden ten dage is, en bovendien had Bill Gates geen keuze, anders zou hij monopolist worden. Los daarvan zijn ze nooit echt gezworen vijanden geweest.

Musk’s inspanningen (en zijn communicatie daar omheen) om Tesla te privatiseren waren op zijn zachts gezegd ‘onhandig’, op het dubieuze af.

We zijn het niet eens, en dat is prima. De toekomst zal wel laten zien waar het met Tesla heen gaat.

Maar nogmaals, met een lage koers zullen ze steeds meer prooi voor overname worden. Misschien wel voor een ander ‘all American’ bedrijf met genoeg geld en automotive ambities zoals Uber, Apple, Google of wellicht Facebook.

Time will tell... ;)
'De markt van de elektrische auto definitief veroveren', ik kan me niet voorstellen dat dat ooit serieus iemands verwachting is geweest, net zoals het totaal onvoorstelbaar is dat één fabrikant ooit de totale markt aan benzineauto's in handen gehad zou kunnen hebben. De markt is er simpelweg te groot voor, met teveel (hele) grote spelers met gigantisch veel investeringsruimte en ervaring in het spelletje, om nog niet te spreken van het strategische belang wat de autoindustrie voor betrokken landen heeft.

Beleggers zullen inderdaad op snellere winstgevendheid gerekend hebben, die blijft sowieso al langer uit dan een aantal jaar geleden door analisten voorspeld werd wat al erg pijnlijk is, stilstaand geld betekent immers gewoon verlies draaien. Tel daar de negatieve berichtgeving (niet zelden door inschattingsfouten van Musk) bij op en het is heel begrijpelijk dat men de kriebels krijgt... en daar zal zo'n Cuphead verhaaltje inderdaad weinig aan veranderen.

Aangezien de grote jongens nu echt op stoom komen wat elektrisch rijden betreft wordt het m.i. interessant om te zien of Tesla het momentum überhaupt nog een keer terug kan pakken.
Wie komt er op stoom dan? En dan echt, vergelijkbaar?

Tesla bouwt dit jaar de fabriek in China af voor afzet in China (immens populair), komt met een Y die nog beter is dan de 3 die naar verwachting hier in Europa beter gaat dan de 3 en heeft juist aangekondigd met een pickup te komen: de grootste markt in de US.

De grote jongens liggen op dit moment al achter op technologie en Tesla zet een tandje bij.
Wat betreft elektrisch rijden groeit het aanbod nu supersnel, Tesla moet het toch hebben van de intelligentie / autonomie, daar ligt de echte voorsprong. Maar patenten zullen uiteindelijk toch te koop zijn, vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door droner op 4 juni 2019 01:50]

Zowel positief als negatief nieuws rondom Tesla en iedere scheet die Elon Musk maakt wordt tegenwoordig op mijn favoriete sites als nieuwswaardig gezien. Het lijkt ook niet op een traditioneel media offensief, zeker niet aangezien dit in de lijn der ontwikkeling zit (al een tijdje zijn Atari games beschikbaar) van het infotainment-systeem.

De andere punten zijn niet echt argumenten voor je statement maar wat random zaken. Beurs is nooit een goede graadmeter, met als grootste voorbeelden Yahoo (Auch) en Amazon (Win!). De technische voorsprong ligt er nog steeds (zie o.a. range en uitlatingen Audi topman).

Ook lijkt het mij sterk dat je de gedachtegang van de investeerders kent, al vanaf het moment dat Tesla opgericht is was de missie nooit om een grote belangrijke speler te worden op de automarkt maar juist om de omslag naar elektrisch rijden te versnellen. Dit werd nog eens benadrukt op het moment dat de patenten vrijgegeven werden.

Lange mars zonder winst komt vaak terug in de verhalen en wordt door de onwetende burger vaak geïnterpreteerd als slecht en het lijkt niet houdbaar. Nu komt dit vaker voor dan je denkt, met als eerste voorbeeld wat dan weer wel positief in het nieuws gebracht wordt Fastned.
Tesla heeft geen marketing budget dus al hun 'reclame' komt van media hype.

Echter moeten ze wel iets doen aan alle misinformatie die 'big oil' aan het verspreiden is. Die stoppen veel geld in het belachelijk maken van elektrische auto's.
Bekijk het anders, Tesla heeft geen traditioneel marketing budget wat ze gebruiken voor advertenties er dergelijk. Wat ze wel hebben is een sterke merknaam met veel volgers. Als je dan een feature toevoegt wat gegarandeerd door het halve internet wordt over genomen dan is dat weer gratis publiciteit!

Zie dit dan ook niet om het aandeel Tesla op te krikken maar meer om het merk Tesla weer in de publiciteit te brengen en waar kritische kopers misschien toch verleid worden om een keer een proefrit in een Tesla te maken.

En vergeet niet, dit zit standaard in de Tesla, kijk eens wat voor een basic entertainment systeem je in de gemiddelde VAG auto krijgt, MMI upgrade in een nieuwe Audi a4 kost al 2000 tot 4000 euro extra! Zolang Tesla anders en/of beter is dan de grote auto fabrikanten hebben ze nog niet zo veel te vrezen.

[Reactie gewijzigd door GrooV op 3 juni 2019 18:11]

Ja, maar daarbij moet je niet vergeten dat ‘men’ graag bereid is in de buidel te tasten voor de upgrade van zo’n MMI systeem.

Sterker nog: als het er al standaard in zit, wordt het als ‘goedkoop’ beschouwd. Hoe kan men zich anders onderscheiden?

Dus veel van dit soort spullen ‘standaard’ op een auto versterkt je positie niet. Zeker in het premium segment betaal je geld om jezelf te onderscheiden (of meten) met anderen. Daarom ook de grote bedragen voor ‘S-line’, ‘M-Sport Edition’, of ‘AMG line’. En als je echt geld hebt, en je wilt het laten zien, dan rij je echte ‘S’, ‘M’ of ‘AMG’.

Voor niets gaat immers de zon op...
Als je cuphead kan spelen tijdens dat je auto aan het opladen is bij een charger, dat zou wel humor zijn :o
Ik verwacht na het spelen -ik heb het spel- wel enige road rage. :+
denk dat het handig is dat je na het spelen alleen met de autopilot aan de weg op kan.
+2, road rage is inderdaad very much to be expected met Cuphead. }> }> }>
Leuk, maar erg moeilijk spel, don't let the graphics deceive you!

Deze marketing van Tesla zou wel eens kunnen back firen :/
Of je gaat de originele Metal Gear op je Tesla spelen: https://www.youtube.com/watch?v=D4XYz8YLdlQ
Website welke hier voor gebruikt is: https://www.file-hunter.com/MSX/index.php?id=metalgear

/edit/
Voor @koelpasta de link aangepast naar de non-SCC versie ;-)

[Reactie gewijzigd door TFHfony op 3 juni 2019 17:09]

Dit is het origineel helemaal niet!
Origineel had geen SCC muziek.
O.T. Ik vind deze recente SCC hacks van oude MSX games ook eigenlijk niet om aan te horen. Ze veranderen het origineel maar voegen niet echt iets goeds/moois toe. Voelt meer als een soort plasje over iemand anders zn werk doen.

Edit: @TFHfony Ha! Hulde! :)

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 3 juni 2019 17:17]

Is dit serieus de nieuwe selling point van Tesla? Lijkt mij dat ze zich beter met belangrijkere zaken kunnen bezig houden.

--update--
kijk daar zijn de Tesla-fielen die dit soort reacties off topic/ongewenst modereren.

Tesla maakt mooie autos maar er is nog een hoop te doen om het nog beter te maken en dan kunnen ze mijn inziens beter hun tijd daar aan spenderen ipv games toevoegen aan het systeem.

[Reactie gewijzigd door gielie op 3 juni 2019 16:45]

Het selling point is niet zozeer dat game zelf, maar wel dat ze veel meer doen met een boordcomputer dan de gemiddelde autobouwer. Het helpt ook wel dat ze zo'n gigantisch scherm ingebouwd hebben :)
Oh, en het genereert ook nieuwswaard = reklame
Ik mag toch hopen dat het niet de bedoeling is dat je deze game op dat grote scherm in de dashboard gaat zitten spelen toch? Heb je een feature dat je 99% van de keren dat erin zit, niet kan (of mag!) gebruiken.
Autonoom rijden is nog lang niet zo ver dat je spelletjes kan zitten spelen ...

Lijkt mij eerder voor de passagiers (en dan niet de bijrijder), schermen in de hoofdsteunen zoals je dat wel vaker ziet, heeft Tesla dat standaard, of?

Als dit echt bedoeld is voor in het main console scherm, dan vind ik dit echt een dikke fail.
Je vergeet dat het een elektrische auto betreft... Als je twintig minuten aan de snellader hangt, kun je prima even een spelletje spelen. Passagiers kunnen niets, want de auto moet in de parkeerstand staan om te kunnen gamen. Maar al met al kan ik het geen dikke fail noemen.
Ja, dat bedoelde ik ook met die 1% die overblijft, dat is wezenlijk de enige situatie die beetje logisch is, wanneer je wacht IN de auto.
Dan is een losse tablet/nintendo switch oid toch 1000x praktischer? Hoef je ook niet per se in je auto blijven zitten.

Kijk, als iemand zelf nou zoiets in elkaar hobby'd, ok prima. Maar dit komt vanuit Tesla zelf, wat is hier nou de meerwaarde van, wezenlijk? Legt verkeerde prioriteiten en verwachtingen, als je het mij vraagt.

Ik vind het nog steeds een dikke fail.
Anoniem: 310408
@Zoop3 juni 2019 19:45
Ik vind het nog steeds een dikke fail.
De meerwaarde is iets wat jij waarschijnlijk wel nooit zal begrijpen. Tesla probeert de zaak allemaal niet zo serieus te maken en de auto zit vol met grapjes die ik bijzonder leuk vind and die jij een dikke fail noemt. Ik heb nog nooit iemand in de auto gehad die de Fart Mode en het haardvuur niet leuk vond dus ik ben er vrij zeker van dat jij in de minderheid bent.

Als jij zegt dat een Tesla niet zo praktisch is als game console als een Nintendo heb je echter geheel gelijk. En dat maakt meteen duidelijk dat jij nooit een Tesla zou moeten kopen. Je zou je kapot ergeren aan alle kleine grapjes. Omdat het je gevoel voor humor niet is zal je wellicht niet snappen waarom de auto een autocorrectie heeft als je 42 intypt om sommige plekken.
Want ze kunnen zich maar met één ding tegelijk bezig houden :?.
Ze houden zich ook wel bezig met betere dingen, er zijn gewoon mensen die tussendoor zulke dingen regelen.

Plus... het helpt dat de computer gewoon Ubuntu draait. Makkelijke manier om games uit te brengen
Dit heeft niks met Tesla-fielen te maken. Elke auto bouwer propt iets in hun voertuig, Apple CarPlay, Android Auto of iets van eigen merk. Plus andere features zoals stoelverwarming of andere 'onzin' die niks met A naar B komen te maken hebben. Tesla's staan soms iets langer te laden bij de Supercharger. Om de gebruiker dan wat te laten doen via de auto is niks mis mee.
Zou mooi zijn als Tesla autos standaard met meer schermen komen voor achter bijvoorbeeld. Dan zouden die games juist door de kids achter gespeeld kunnen worden tijdens de ritjes en de pitstops tijdens het laden.
Dan kun je minder lang rijden op je accu.
.. want je verwacht dat dit zoveel stroom trekt? In verhouding met wat de auto zelf trekt, is dat verwaarloosbaar hoor.

Dus ok, je hebt wel gelijk, maar hoeveel minder lang? 100 meter?
een display verbruikt behoorlijk wat energie als je er 2 ophangt voor je kids dan zal dat zeker kilometers schelen. Bijna evenveel als activeren airco op warme dag denk ik.
Aircos zijn zo’n 2000 tot 5000w.
Een 22 inch computer scherm trekt niet meer dan 100 watt ofzo.

Ik denk dat je inschattingen een beetje scheef zijn.
"Tesla S .... een gemiddelde verbruik van 225 Wh/km. Als we 95 km/h rijden zonder airco wordt het verbruik 165 Wh/km, bij 120 km/h met airco aan is het ca 205 Wh/km. "

Je hebt gelijk maar toch denk ik dat het effectief nog steeds over kilometers gaat als je 2 extra schermpjes zou aansluiten

zelfs als de 2 extra schermpjes maar 0,03% van de accu zou vergen dan spreek je nog steeds over kilometer(s) verschil voor een Tesla
Je hebt van die dingen die je op kunt hangen, en die houden het uren vol op een interne accu. Desnoods geef je elk scherm zijn eigen accu die mee oplaadt als de auto dat doet. Opgelost. (Of je geeft de accu zon 10ah extra capacitieit).

Je denk echt veel ste moeilijk.
En dan nog. Wellicht dat hij hooguit 5km korter kan rijden, so what? Daar kies je voor als je het aan zet. Geen probleem
5 meter misschien ?
Kijk, dan kun je je tijd verspelen tijdens het laden, praktisch!
Iedereen gefrustreerd de weg op... goed bezig!
Ja want nu is er absoluut geen frustratie op de weg en is iedereen happy happy , joy joy :X
Mooie ontwikkeling, heb wel eens een Tweet eruit gegooid als idee om in de achterbak een soort HDMI IN poort te hebben hiervoor, kan je een eigen Xbox/Playstation in de achterbak hebben om te gamen tijdens het laden. Het is al mogelijk als je gaat rommelen met de kabel van de achteruitkijk camera. (een soort tussen stuk) Maar dat lijkt me dan niet perfect.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee