Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toezichthouder heeft nog geen opt-out-register voor wifitracking ontvangen

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft nog geen verzoek van een branchevereniging ontvangen om een opt-out-register voor wifitracking te keuren. Dat had al moeten gebeuren. Met dit register moeten burgers zich uiteindelijk kunnen uitschrijven voor tellingen via wifitracking.

De minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, geeft in een antwoord op vragen van GroenLinks-Kamerlid Buitenweg aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens 'nog geen formeel verzoek tot goedkeuring van de integriteitscode en opt-out register' heeft ontvangen. De brancheverenging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics gaf eerder aan dat bedrijven die passerende mensen in winkelgebieden tellen via wifitracking, voor de zomer met een gezamenlijk, landelijk register komen. Daarin kunnen burgers zich uitschrijven. Om dit mogelijk te maken had de integriteitscode, waarin leden van branchevereniging hun wifitrackingmethodes en het opt-out-register opnemen, half maart aan de toezichthouder moeten zijn overhandigd, schreef Nu.nl destijds op basis van uitlatingen van de directeur van de branchevereniging. Nu deze code nog niet is aangeboden, zal het opt-out-register vermoedelijk langer op zich laten wachten.

Overigens is het nog maar de vraag of dit register wel rechtsgeldig is en dus goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens krijgt. Dat hangt samen met de algemene verordening gegevensbescherming, die een opt-out-werking in principe niet toestaat. Dat komt omdat de regels uit de verordening voorschrijven dat wifitracking, wat in de praktijk bijna altijd de verwerking van persoonsgegeven met zich meebrengt, alleen mag op basis van een paar gronden. Een grond is de situatie van uitdrukkelijke toestemming voor het tracken, en een uitschrijving in een register is in feite het tegenovergestelde. Overigens zijn een gerechtvaardigd belang of het uitvoeren van een overeenkomst nog twee anderen gronden die wifitracking toestaan, maar die gronden zijn bij een situatie van winkelend publiek doorgaans niet aan de orde.

De minister schrijft in zijn antwoorden dat hij niet weet in welke gemeenten er wifitracking wordt toegepast. Dat hangt samen met de vaststelling van de Verenging van Nederlandse Gemeenten dat als wifitracking plaatsvindt door private partijen en buiten de openbare ruimte, dat de exploitant verantwoordelijk is dat er in overeenstemming met de privacyregels gehandeld wordt. Dat betekent dat gemeenten hier in principe geen zicht op hebben en het aan de Autoriteit Persoonsgegevens is om te bepalen of het tracken rechtsgeldig is en of er moet worden opgetreden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

29-04-2019 • 19:58

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Echt de wereld op zijn kop; laat mensen die zich willen laten tracken zich maar aanmelden.

Bij nader inzien denk ik dat ik maar een register begin voor mensen die zich niet door mij willen laten beroven van hun privacy.

Hoe zouden we nu toch eens kunnen regelen dat voorstellen om inbreuk te maken op X er standaard niet doorkomen? Als een partij toestemming wil, dan moet je daarom vragen; dan moet je niet hopen op dat mensen geen bezwaar maken. Met de technologische vooruitgang begrijpen immers steeds minder mensen waar ze toestemming voor geven, en worden mensen daarmee tegelijkertijd beslisbevoegd en handelsonbekwaam.
Echt de wereld op zijn kop; laat mensen die zich willen laten tracken zich maar aanmelden.
Het is inderdaad de wereld op z'n kop, maar naar mijn inziens om een hele andere reden. De reden dat dit soort tracking mogelijk is komt door een feature genaamd "probe requests" dat vooral bedoeld is om te verbinden met verborgen access points.

Echter zenden 99% van de wifi points waarmee smartphone gebruikers verbinden zelf beacons. Het apparaat dat verbind hoeft zelf geen probes te zenden om dat access point te vinden.

Als Google of Apple probe requests opt-in maakt is in een klap al deze wifi tracking niet meer mogelijk. Maar geen van beide lijkt hier haast mee te hebben.

Privacy toezichthouders zouden Google en Apple op het matje moeten roepen. Niet de branche die er gretig gebruik maakt van data die we vrijwillig de lucht in zenden.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 29 april 2019 20:53]

“Privacy toezichthouders zouden Google en Apple op het matje moeten roepen. Niet de branche die er gretig gebruik maakt van data die we vrijwillig de lucht in zenden.”

Ik zie niet in waarom je Apple/Google zou moeten aanspreken omdat een ander illegaal gegevens verzamelt. Ik bedoel, met die redenering moet je ook browsermakers op ‘t matje roepen omdat ze tracking cookies ondersteunen. Die sturen we vrijwillig het net over. :+ Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk.

Dat data verzameld kan worden wil niet zeggen dat het mag, dus nee: je moet gewoon de onethische branche er op aankijken, niet fabrikanten die iets normaals doen. Trouwens, die probe requests zijn naar mijn weten best belangrijk om energie te besparen... Ipv de hele tijd alle kanalen te monitoren of een netwerk er is, stuur je zelf periodiek een probe uit. Dat is niet enkel voor verborgen netwerken.

Overigens is zo’n functie er in principe al: wifi uitzetten buiten de deur :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 april 2019 23:31]

Omdat Apple en Google die signalen de lucht in sturen terwijl ze weten wat hier mee gebeurt en dat het anders kan/niet nodig is.

iPhones die je laatst bekende netwerk lopen te broadcasten bv... wat de actuele neuk? Totaal niet nodig voor de WiFi protocollen.

Smartphones kunnen gewoon passief luisteren naar netwerken, ook verborgen (hidden netwerk is een flag in de broadcast) netwerken. Er hoeft echt niet constant geprobed te worden van "Hè, is hier een netwerk?"
Dat doen de access points wel van "Hè! Hier ben ik"
Ik ben bang dat dat problemen veroorzaakt voor het gebruiksgemak en accuduur. Een passieve scan duurt veel langer en je moet binnen dat window de beacon van de AP ontvangen, mis je die (steeds) dan komt er ook geen verbinding tot stand omdat het netwerk niet gevonden wordt. Dat kost dus én meer energie en het kan veel langer duren voordat je een verbinding hebt.

Het kán zeer zeker, maar dat is ook verre van ideaal. En omdat er dan een stel bedrijven zijn die actieve scans misbruiken moeten we er vanaf stappen? Dat vind ik de omgekeerde wereld en dan zijn er veel meer zaken waar we maar vanaf zouden moeten stappen. Een mogelijke tussenoplossing om het te verbeteren zou wellicht zijn dat je kan instellen enkel op bepaalde locaties te zoeken naar een netwerk. Eg: weg van huis is dat netwerk er niet, dus zoek maar niet. Buiten kantoor is het netwerk er niet, dus zoek maar niet. Maarja, dat is weer een setting en ook niet ideaal.

Het is kiezen tussen twee kwaden, maar bij de een is het enkel een kwaad omdat er misbruik van gemaakt wordt - anders zou het de ideale oplossing zijn wmb.

Het zou misschien ook nog helpen als er in het protocol iets gewijzigd wordt dat je bijvoorbeeld kan proben op random delen van het SSID of bepaalde timebased hashes om tracken een stuk moeilijker te maken, maar ook daar zitten haken en ogen aan.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 april 2019 10:24]

Het is niet alsof het een verschil is van enkele uren. Zo'n access point broadcast vrij regelmatig zijn info. Eigenlijk is het totaal overbodig om je bekende SSID's uit te sturen. Heel leuk dat Apple en Google hun OS gebouwd hebben dat ze random MAC adressen wegsturen. Dit om de privacy te verhogen. Vervolgens sturen ze nog SSIDs mee om dat hele privacy aspect ongedaan te maken.....

Om het vanuit het aspect van de winkeliers en andere trackende partijen te bekijken:

Wat is er verkeerd aan om signalen uit de lucht op te pikken? We sturen ze zelf uit.
Klopt...
Alleen met het passief luisteren dient dus de wifi interface continue aan te staan om geen beacon te missen, want ook de AP's kunnen dus op verschillende intervallen een beacon sturen. Als je ook passief in intervallen zou luisteren zou dus een beacon van een AP gemist kunnen worden (en de discovery van een SSID.

En liever actief luisteren met een zelf in te stellen interval (en dus minder batterij verbruik) heeft dus de voorkeur.
Keuze van fabrikanten dus.

Accuduur of privacy.

Voor mij is de keuze dan vrij makkelijk.
[...] omdat een ander illegaal gegevens verzamelt.
In Nederland mag je alles wat in de lucht zit (data, radio, comns, etc) opvangen. Aan het verzamelen daarvan is dus helemaal niks illegaal.
Je mag overigens geen beveiliging breken of omzeilen, dus bijvoorbeeld gecodeerde comms mag je niet 'hacken'.
Dat valt helaas tegen. Voorbeeld daarvan is natuurlijk al het verbod op de radardetector.

Maar als je de gegevens al opvangt, dien je die ook nog op te slaan. En daarmee val je dan onder de databankenwet. En tenslotte vallen de opgevangen gegevens vaak in de categorie persoonsgegevens, waarmee je opslag ook gelijk onder de AVG valt.

Dus ja, het wordt uitgezonden, maar nee. Het opvangen, opslaan en verwerken ervan is wel degelijk aan een hoop regels gebonden.
De meeste access points sturen elke 100ms een beacon. Als je 100ms op elk kanaal wifi kanaal wacht ben je voor 2.4GHz 1.4 seconde bezig, dat valt best mee. De echte reden waarom fabrikanten snelle roaming willen is om het mobiele netwerk zo snel mogelijk te ontlasten. Daar maakt het wel uit of de gebruiker 1.4 seconde langer op 4G blijft.

Bovendien kan het gewoon een optie zijn, geef mensen de optie of ze actief willen scannen of niet. WiFi compleet uit moeten zetten is nogal een drastische oplossing.

Waarom een opt-out register waar we van de branche moeten vragen om ons alsjeblieft niet te scannen als je gewoon een opt-out in je telefoon kan hebben die tracking onmogelijk maakt met een klein ongemak? Kwaadwillende zullen nooit een register volgen dus het is naar mijn mening schijnprivacy.

Ik blijf het nogal belachelijk vinden dat we voor wat extra accuduur en snellere roaming tussen access points het waard vinden om iedereen te dwingen constant onze aanwezigheid in de lucht te schreeuwen en dan verwachten dat iedereen onze privacy respecteert door niet te luisteren.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 30 april 2019 11:15]

IOS maakt toch gebruik van een gespoofed MAC address voor probe requests ? (Misschien Android ook, maar dat weet ik niet)
Klopt, het enige vaste in dat mac adres is het vendor ID van Apple
Goed punt, en daarom raad ik voor Android dit stukje software aan:

https://f-droid.org/en/packages/be.uhasselt.privacypolice/
Als je met de eigenaar de gebruiker bedoeld, die kunnen het niet uitzetten, het is deel van het besturingssysteem en staat geforceerd aan.

Als je het hebt over de smartphone fabrikanten, dat kan ook. Het hangt er vanaf hoe de toezichthouder dat wil benaderen. Uiteindelijk moet het besturingssysteem worden aangepast en dat kan op twee manieren.
Als je met de eigenaar de gebruiker bedoeld, die kunnen het niet uitzetten, het is deel van het besturingssysteem en staat geforceerd aan.
WiFi kun je op alle telefoons gewoon uitzetten.
Nu ik een unlimited data abbo heb staat wifi bij mij nooit meer aan. Checkmate.
Dat is nogal een drastische oplossing. Ik wil wel graag passief luisteren in plaats van de hele tijd zelf wifi aan en uit moeten zetten.
Omdat je van de gemiddelde consument niet kunt verwachten dat ze ook maar iets begrijpen van waar dit artikel over gaat.
Dan lezen ze zich toch in? Het kan geen kwaad iets te leren :+

Wat wel kwalijk aan opt-out, is het feit dat er zoveel (tracking) systemen zijn, dat elk normaal mens het overzicht inmiddels begint te verliezen. Vanuit dat oogpunt is opt-in ook logischer: je doet alleen mee met initiatieven die je zelf handig vind. Werkt uiteraard niet voor tracking, niemand wil vrijwillig gevolgd/achtervolgd worden.
Dan lezen ze zich toch in?
Zodra ze dat doen vallen ze niet meer onder "de gemiddelde consument" ;)

[Reactie gewijzigd door Wittev1 op 30 april 2019 09:04]

Maar het gemiddelde wordt dan wel hoger, want ze blijven consument. :Y)
Als je iets standaard uitzet is het voor degene die er misbruikt van maakt al gauw niet meer interresant om er misbruik van te maken en kunnen de mensen die er wel gebruik van willen maken het gewoon gebruiken als ze het aanzetten. Een beetje hetzelfde principe als je vaccinaties tegen de mazelen. Als 95% van de bevolking meedoet is de rest ook veilig.
Precies; "opt-in" zou de standaard moeten zijn voor alles wat met advertenties te maken heeft.
Wat mij betreft alles wat met tracking te maken heeft van gegevens van en over anderen.
Ook voor gebieden als schiphol waar crowd control belangrijk is? Als er iets gebeurd waardoor een menigte zich opeens verplaatsen wil je toch de menigte kunnen sturen.
En daar heb je smartphone-tracking voor nodig? Je kunt best de bewingen van mensenmassa's met camera's of andere sensoren meten. Een 100% accurate telling is absoluut niet noodzakelijk voor dat soort doeleinden, "veel" of "weinig" mensen, eventueel aangevuld met een richting van verplaatsing is vrijwel altijd voldoende.
Dmv tracking wordt crowd control wel makkelijker. Je kan processen als meer toegangsdeuren openen oid automatiseren, achteraf op basis van de data evalueren of bepaald gedrag (op dinsdag tussen 1400 en 1600 loopt iedereen linksom) ontdekken en daarop anticiperen.
Er is een groot verschil tussen waar iemand is en waar ik ben.
Gelukkig tracken ze niet jou, maar een guid. Alle data is geanonimiseerd, tijd en positie is wat ze nodig hebben.
Tracken kan op veel manieren. Ik heb het over tracken in algemene zin, daar valt van alles onder. Een deel daarvan is door latere acties wellicht alsnog te koppelen.
Gelukkig tracken ze niet jou, maar jouw BSN.

Had precies dezelfde opmerking kunnen zijn.
Nee, een BSN is nog steeds een persoons gegeven en staat vast. Een guid vernaderd als je schiphol verlaat of een andere ruimte binnen komt.
True, maar je mac en imei niet ;)
Dat klopt alleen wordt die informatie nergens opgeslagen.
Alle data is geanonimiseerd
Alles is intussen terug te herleiden naar een persoon.
Tot je in een andere ruimte komt is het technisch mogelijk.
Dit gebeurt al jaren met CCTV, wat wel mag indien dit voor veiligheidstoestanden is (waarschijnlijk gerechtvaardig belang), het tracken van individuen via wifi is een ander verhaal. Je moet voor de cctv dan wel in acht nemen dat de gegevens zorgvuldig bewaard of gebruikt worden. Zie ook de website van de AP
Informatie van camera's zijn een stuk moeilijker te anonimiseren en minder exact. Ze laten flinke simulaties erop los die situaties kunnen inschatten. Zolang alleen positie/tijd is opgeslagen is het een stuk minder privacy gevoelig dan met camera's en daarnaast heb je ook veel meer precisie.
Dan is file informatie op basis van telefoons dus ook uitgesloten.
Ik vind deze discussie daarom wel lastig. Wat @StefanJanssen zegt, crowd control is ook praktisch. Als dit soort zaken zouden kunnen zónder de gebruiker te exposen dan zou dat erg prettig zijn.
meer alles wat met persoonsgegevens te maken heeft.
Anders krijg je de discussie over "wat is tracking" en "nee we tracken niet, we gebruiken de gegevens om je gebruikservaring te verbeteren" en meer van die terugkerende "blablabla"
Precies. En dan sterft het hele idee een vroege dood. (Wat mij betreft prima.)
Want je moet wel met een goede bonus komen wil je mensen over halen om de moeite te nemen om zich voor iets dergelijks aan te melden.
Dit is niet iets dat je met een terloops vinkje op een bestelpagina of zo kunt regelen. Mensen zullen zich specifiek met een toestel aan moeten melden. Misschien is het in een toegangsportaal voor WiFi-toegang te frommelen. (Wil je gratis WiFi-toegang, dan geef je ons en onze partners ook toestemming om je via de WiFi te tracken.)
Inderdaad. En als het een opt-in was geweest, hadden ze wel haast gemaakt.
Helemaal mee eens!
Daarbij zou ik dus nu mijn mac-adres moeten doorgeven om niet getrackt te kunnen worden, terwijl “niemand” deze weet voor mijn opt-out 8)7
Het ideale stemvee. }:O

(handelingsonbekwaam)

[Reactie gewijzigd door ajolla op 29 april 2019 20:19]

Volgens heb je gelijk maar waarom niet verplichten dat aanbieders een gratis VPN met het pakket mee leveren en deze standaard aan zetten, volgens mij lost dit als veel van dit soort problemen op 8)7
Op iedere website moet je toestemming geven voor cookies, maar als het gaat om wifi tracking dan moet je je omslachtig afmelden. Inderdaad de wereld op zijn kop.
Eigenlijk is een opt-out voor wifi-tracking gewoon onzin. Men moet je namelijk eerst tracken, dan controleren of je in het "track-me-not" register staat en dan niet meer volgen. Even later wordt het toestel opnieuw gevonden en dan begint het hele cirkeltje opnieuw. Resultaat is dat je nog steeds gevolgd wordt. Als het goed is wordt het dan niet opgeslagen, maar dat is niet te controleren.
Als het "track-me-not" register net zo goed werkt als het "bel-me-niet" register, dan is het ook complete onzin. Het "bel-me-niet" register werkte in het begin nog wel, maar tegenwoordig heeft men er gewoon schijt aan. Bij een overtredingkan de consument bij ConsuWijzer.nl klagen en verder staat er in de praktijk geen enkele straf op. Het "track-me-not" register is niet eens controleerbaar en overtredingen zijn niet te vinden.

De enige juiste oplossing is om de privacy te beschermen is om wifi-tracking gelijk te stellen aan camera-toezicht. In de openbare ruimte is dat niet toegestaan. Binnen winkels en bedrijven is het alleen toegestaan als men aan strikte eisen voldoet.
Voor Android kan je WIFI Privacy installeren, die ervoor zorgt dat je phone geen lijst meer broadcast van alle bekende ssid's. En je kunt kiezen om voor elke nieuwe AP connectie eerst te laten goedkeuren, alvorens de verbinding wordt gelegd. Ideale app.
In eerste instantie dacht ik "wow, die moet ik hebben".

Maar in de reviews staat dat dit een vage copy is van de niet meer bestaande app wifi privacy police
En dat de source code niet beschikbaar is en het icoon van een andere app is :o

Het ene probleem inruilen voor een ander probleem?
ja dat las ik erna ook. Als je het niet vertrouwt, is de originele app hier te vinden (wat Sjigy ook zegt):
https://f-droid.org/en/packages/be.uhasselt.privacypolice/
De app is nog steeds op f-droid te vinden.
Je kunt ook gewoon de wifi op je telefoon uitzetten :X
Bluetooth is veel lastiger om te tracken. Het bereik is hooguit 10m en het is lastiger om unieke apparaten te identificeren.
Niet echt handig....
Zelfde als de kromme "je moet pinnen want met contant geld kunnen we worden overvallen" en meer van dat soort aanpassingen.

Ze moeten eens leren de bron van het probleem aan te pakken ipv de burger te belasten met allerlei extra maatregelen en procedures.
Kijk eens naar een app als Automate of IFTT. die hebben mogelijkheden om op basis van geofencing je wifi aan en uit te zetten. Zo zet ik mijn wifi ook automatisch uit als ik van huis ga en gaat hij automatisch weer aan als ik terug kom. Geen omkijken naar.
Bedankt voor de hint..
Zeker een app om in gedachten te houden *als* ik me echt zorgen ga maken.
Ik gebruik WiFi alleen thuis. Ik heb een app "WiFi Automatic" die 's avonds de WiFi automatisch aanzet en 's ochtends weer uit. In het weekend zet ik handmatig de WiFi overdag uit/aan als ik thuis ben.
Ik erger me vaak aan trage WiFi's bij bedrijven en gebruik ze daarom niet meer. Ik ga toch overdag geen grote file's downloaden, dat doe ik alleen thuis.
Voor mij is dit een goede oplossing die tracking voorkomt en batterij power spaart zonder teveel handelingen.
Ehm maar hoe wil je dit in paden leiden, moeten we dan onze mac adressen gaan doorgeven? IMEI nummers ?
Lijkt me inderdaad ook niet handig, gewoon kappen met dit soort tracking en het probleem is opgelost.
"
Dat komt omdat de regels uit de verordening voorschrijven dat wifitracking, wat in de praktijk bijna altijd de verwerking van persoonsgegeven met zich meebrengt, alleen mag op basis van een paar gronden. Een grond is de situatie van uitdrukkelijke toestemming voor het tracken
"

Aangezien je je specifiek moet opgeven kan zoiets inderdaad.
"Wij tracken u tijdens het winkelen. Wilt u dat NIET, willen we graag het een en ander van u weten.... zodat het ons duidelijk is wanneer we u dienen te negeren."

Linksom of rechtsom willen we je data. Rot op met je opt-out.
Misschien gewoon de waarde van de data devalueren? Random meuk die trackers in spammen om zo de data compleet nutteloos te maken? Afmelden kan door opt-out.
Veel telefoons randomizen hun MAC. Daardoor kun je mensen heel beperkt volgen en niet identificeren.
Helaas, je bent vaak alsnog te tracken. Ze kijken niet enkel naar je MAC, ze kijken vaak naar de probe requests. Daarin zitten SSID’s van bekende netwerken. Daarmee kan men je volgen.

Dat MAC randomizen is ook niet heilig trouwens. Veel telefoons zijn alsnog kwetsbaar voor een RTS-aanval, waarmee de chip eigenlijk gedwongen wordt het echte adres af te staan. Of men daar tegenwoordig tegen beveiligd weet ik niet, tijdje terug was het nog triest gesteld op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 april 2019 23:38]

Daarin zitten SSID’s van bekende netwerken. Daarmee kan men je volgen.
Maar, dat is ook het punt waar je overstapt van "passief monitoren" naar "actief schenden van privacy". Ik kan je verklappen dat er bij de AP mensen rondlopen die dat weten, die bekend zijn met de technieken en hoe je die opspoort en dat de juridische afdeling van de AP weet hoe je daar tegen optreedt.

(en ook: google://"RTS attack mitigation")
Maar waarom zou het niet mogen om willekeurige signalen uit de lucht op te pikken? Mensen sturen ze zelf -onbewust- weg.
Tijd om allemaal onze eigen versie van Linger te bouwen. Dit kastje ontvangt net als trackers probe requests, slaat deze op en gaat ze vervolgens zelf opnieuw uitzenden. Zo doet het alsof het een x aantal andere devices is en vervuilt het de database van trackers met realistische data.
Idee: Kunnen wij niet een register opzetten (Stichting: TrackTweak) , afspraken maken met de toezichthouders, die het verplicht laten stellen (eventueel met een wetgeving er achter), en bedrijven kunnen zich dan bij ons aanmelden tegen steeds hoger wordende maandelijkse tarieven. En de inkomsten keren we geheel transparant uit middels het verloten van vette prijzen hier op tweakers.net?
Het moet toch niet gekker worden, koop ik m'n spullen eens in de stad om de lokale ondernemer te steunen en niet de omzet aan een internetboer te geven, komen ze alsnog met trackingcookies 8)7

Als een groot bedrijf als Facebook of Google de regels aan z'n laars lapt krijgt die een procentuele boete over z'n omzet, laten ze dat nu hier maar doen, crimineel gedrag (iemand beroven) kan toch niet ongestraft blijven? Ja en het zal best ten koste gaan van iets, maar slechter zal het er niet op worden.
Als het net zo goed werkt als het niet bel me register :X
Weer een instantie waar we aan betalen, direct of indirect
Haha, dit gaat echt te ver. Manmanman, je bent dadelijk uren bezig om je overal voor uit-te-opten _O-.
Ik ben al jaren in oorlog met dit soort farizeeërs daarom heb ik een arsenaal aan frustrerende en blokkerende add-ons in mijn browser. Maar het achterland laat me lelijk in de steek.
Opt out is hypocriet. Net zoals bel me niet register. Je wil niet gevonden worden en bedrijven moeten je eerst actief vinden in een register waarin staat dat je niet gevonden wil worden.

Pas was er nog een stuk ergens over een malafide bedrijf dat tel. Nr. Haalde uit het bel me niet register.
Inderdaad, Bel-me-niet, Postfilter (tegen geadresseerde reclamepost) en nu dit weer...
What's next?
Het is jammer dat het nodig is, maar postfilter lijkt wel goed te werken. Hun voorbeeld brief heb ik ook al meerdere malen met succes gebruikt.
Vergeet onderzoekfilter.nl niet! :'(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True