Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo laat Commodore 64-port van Super Mario Bros. offline halen

Een Commodore 64-port van de originele Super Mario Bros. voor de NES is middels een dmca-verzoek offline gehaald door Nintendo. De game, waar zeven jaar aan gewerkt is, stond slechts vier dagen online.

De port stond vier dagen lang op de site van de Commodore Computer Club, maar moest er weer af. Dat maakt de club bekend op Twitter. Ook van andere websites is de game verdwenen. Nintendo is al langer erg waakzaam als het gaat om zijn intellectuele eigendom. Tot voor kort was het nog verboden om vrijuit Nintendo-games te streamen of beelden ervan op YouTube te zetten.

Er staat nog wel beeldmateriaal van de Commodore 64-port online. Daaruit blijkt dat de port vrijwel niet is te onderscheiden van de originele Super Mario Bros. Op de Commodore 64 Scene Database en het Lemon64-forum waar de maker postte regende het complimenten voor maker ZeroPaige. De maker heeft zelfs zowel een Japanse als een Europese versie gemaakt, inclusief ondersteuning voor respectievelijke 60 en 50Hz-monitoren.

De Commodore 64 was een 8bits-homecomputer die in 1982 op de markt kwam en buitengewoon populair was. Tot op de dag van vandaag maken mensen als ZeroPaige nog nieuwe software voor de inmiddels bejaarde pc. Tweakers heeft onlangs de illustere computer in de schijnwerpers gezet in de videoserie Techjuwelen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

23-04-2019 • 17:46

113 Linkedin Google+

Reacties (113)

Wijzig sortering
Tot voor kort was het nog verboden om vrijuit Nintendo-games te streamen of beelden ervan op YouTube te zetten.
Dit is simpelweg niet waar. Je mocht prima Nintendo games op YouTube plaatsen. Nintendo zou echter de inkomsten opeisen door middel van Content ID. Als je lid was van het Nintendo Creators Program moest elke video apart gecontroleerd worden door Nintendo voordat je hier inkomsten van kreeg. Livestreams waren inderdaad verboden, al was dit pas later in het programma na een update van de regels.

Nintendo heeft sinds 2018 (net voordat Smash uitkwam) zijn policy geüpdatet en staat nu alle livestreams, video's en zelfs muziek toe (samengevat: "Nintendo Game Content"), zolang je maar 'creative input' hebt. Het puur uploaden van trailers, cutscenes of kopieën van bestaande beelden van Nintendo mogen dus niet (zonder commentaar), maar gameplay of een review mag wel. De officiële regels lees je hier. Het is een grote stap voorwaarts voor Nintendo, dat is zeker.

On topic: Het is jammer, maar logisch. Mario Bros. wordt in de eShop nog steeds aangeboden, vandaar dat ze waarschijnlijk nog wel redelijk snel zijn met het verwijderen van dit soort ports. Ook romhacks willen ze nog wel eens verwijderen, zo is laatst een variant van Super Mario 64 verwijderd waarin je met meerdere mensen tegelijk kon spelen (Super Mario 64 Multiplayer). Dat is dan wel weer jammer. Helaas zijn ze niet heel duidelijk wat wel en niet mag, want sommige romhacks bestaan nog altijd terwijl andere direct verwijderd worden. Newer Super Mario Bros. Wii bijvoorbeeld. Zou ze sieren als ze dat soort dingen gewoon toelaten, al heb ik er ook wel begrip voor met Super Mario Maker 2 aan de horizon. :)

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 23 april 2019 19:03]

[...]
Dit is simpelweg niet waar. Je mocht prima Nintendo games op YouTube plaatsen.
Hoe kom je daar bij? Al mijn "lets plays" van 8 jaar geleden zijn destijds allemaal verwijderd. Dit gebeurde niet alleen bij mij maar zowat bij iedere clip van Nintendo. Games mochten niet eens gestreamed worden op platformen zoals Justin.tv, inmiddels Twitch.
Nintendo zou echter de inkomsten opeisen door middel van Content ID.
Pas na veel verontwaardigde berichten en klachten over het extreme beleid van Nintendo hebben ze het veranderd naar wat het nu is. Copyright strike actie na copyright strike actie.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 24 april 2019 11:40]

Vreemd, want ik run zelf met wat vrienden een kanaal sinds 2012, en heb nergens last van gehad. Jazeker, mijn video's werden geclaimd, maar copyright claims (let op, geen content ID claims) heb ik nooit gehad. Haal je geen content ID en copyright claim door elkaar? Bij de eerste hoef je niks te verwijderen maar verlies je slechts de inkomsten, de tweede is daadwerkelijk een 'strike' voor je kanaal.

Wel heb ik regelmatig malafide content ID claims gehad van bedrijfjes of Youtube kanalen die zelf ook content ID hebben en vervolgens mijn video begonnen te claimen zodat ze de inkomsten konden opeisen. Vaak waren dit dan cutscenes of delen van spellen die sterk overeen kwamen. Dit werd meestal opgelost door een tegenclaim en in één geval het terugclaimen van één van hun video's via een takedown procedure. Ik weet het, eigenlijk niet de bedoeling, maar na twee e-mails over en weer was het gedonder in één keer klaar, modern problems require modern solutions. :P

Ook op Twitch is nooit sprake geweest van een verbod. Er heeft wel hele lange tijd een gerucht in de lucht gehangen dat het niet mocht, maar dat had te maken met het feit dat Twitch ook aan de copyright moest en of Nintendo ook zijn muziek in dat systeem zou toevoegen (waardoor effectief je VOD overal gemute zou worden). Van een verbod op Nintendo games is nooit sprake geweest, de spellen livestreamen mag altijd, zélfs als je daarbij muziek speelt. Toch is altijd al makkelijker geweest met copyright op dat vlak.

Uitzondering hierop zijn het streamen en uploaden van beelden van spellen die nog niet uit zijn, of soms romhacks of zelden ook een TAS video, al weet ik van maar 1 geval zeker dat het verwijderd is omdat het een TAS was. Romhacks pakken ze vaker aan.

Met andere woorden, controleer de e-mails nog eens en laat me weten wie de claims heeft gedaan en of het daadwerkelijk Nintendo was. Volgens mij niet namelijk, want juist een lets play met commentaar zat op dat randje van 'mag wel want fair use'. :)
Het "jammer" valt reuze mee: Het is inderdaad jammer dat het spel niet publiekelijk ter download aangeboden kan worden. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat Valve actie gaat ondernemen tegen de Linuxversie van Portal, bij Valve kunnen ze dit soort stunts doorgaans waarderen.

De C64-gemeenschap heeft nog een BBS-infrastructuur. BBS'en vormden ooit een belangrijke schakel in de verspreiding van software, dat is dankzij het web vandaag veel minder relevant. Maar de infrastructuur is nog wel aanwezig: Tegenwoordig gaat het via een Wifi-modem in plaats van via een telefoonlijn en ja het internet is het netwerk. De software is evenwel nog nagenoeg identiek als 30 jaar geleden.

Wat er gaat gebeuren is dat dit ondergronds gaat en de geschiedenis herhaalt zich: Giana Sisters heeft dankzij Nintendo nooit in de winkels gelegen. Dat heeft het niet weerhouden een cultklassieker te worden en in iedere bak met C64-floppy's zit wel een diskette met de sisters.

Hoewel het niet te verwachten zal worden dat dit een kultklassieker gaat worden, zal het zeker mogelijk blijven aan dit spel te komen. Verkopers van Wifimodems hebben waarschijnlijk al extra bestellingen ontvangen.
Ik snap best dat je je intellectuele eigendom moet beschermen maar schiet Nintendo niet door in het snel offline halen van fan-content? Wat voor verlies is er voor Nintendo in dit geval? Het lijkt me dat er ook wel andere opties zullen zijn om je eigendom te beschermen maar fan-content wel gewoon toe te staan.

Volgens mij ook weinig bedrijven die zó snel in een spasme schieten als er wat van fans online komt.
Het grote probleem met merkenrecht, is dat je dat recht verliest als je het niet actief genoeg verdedigt. Aangezien de Mario franchise nog bakken met geld in het laatje blijft brengen, kan Nintendo het zich niet permitteren om ook maar het kleinste risico te lopen dit merkenrecht te verliezen.
Er rest hun dus niets dan actief alle niet-gelicenceerde Mario zaken zo snel mogelijk off-line te halen.
"Het grote probleem met merkenrecht, is dat je dat recht verliest als je het niet actief genoeg verdedigt. "

Ik zie dat meer mensen zeggen en verkondiggen als absolute waarheid, waarbij een enkele exceptie al het recht doet verlopen.
Dit is absoluut _NIET_ het geval.
Kunnen we dit alsjeblieft corrigeren anders blijft deze urban-myth zich herhalen.

Het woord waar hier de klemtoon opgelegd moet worden is "genoeg".
Dit is een zeer subjectieve factor, maar allesomvattend.


Dus ja ik begrijp heel goed als ze dingen moeten "sue'en" om hun recht te behouden, maar dat betekend niet dat je ALLES moet "sue'en".
Ik weet niet wie die Nederlandse (je ziet het alleen hier) opvatting heeft verzonnen, maar er is dus meer bewegingsruimte dan wat op Tweakers maar herhaalt en herhaalt word als absolute waarheid.
Het grote probleem met merkenrecht, is dat je dat recht verliest als je het niet actief genoeg verdedigt.
Dat klopt volgens mij niet. Je raakt niet zomaar je merkenrecht of intellectueel eigendom kwijt, ook niet wanneer fans als ode zelf dingetjes maken.
Nee, maar je moet je wel inspannen.
Zie McDonalds verliest alleenrecht naam Big Mac.
https://www.nu.nl/economi...am-big-mac-in-europa.html
Het is volgens mij voor iedereen duidelijk dat Nintendo de naam Mario (Bros.) nog actief gebruikt.
Het zou vrij simpel zijn om een soort van fan art licentie te verkopen aan zulke fans waarbij games van een bepaalde leeftijd voor een symbolisch bedrag uitgegeven mogen worden. Je hebt dan als bedrijf zijnde gewoon een licentie verkocht en de fans kunnen legaal zulke content maken en verspreiden. Ik denk alleen dat Mario een heel gevoelig onderwerp is.

[Reactie gewijzigd door sygys op 24 april 2019 09:28]

Dat klopt dus wel, je moet actief je merk bewaken. Anders raak je op den duur je recht kwijt. Als je dit wel toestaat krijg je het volgende probleem, waarom A wel en B niet.
Dat klopt wel... dat heet "Rechtsverwerking wegens gedogen". bron: https://economie.fgov.be/.../hoe-gaat-merkbescherming

Dit is trouwens in lijn met het Europees merkenrecht.
Het probleem is dat het in de toekomst handhaven van je IE-recht, in dit geval het Auteursrecht of als het is vastgelegd als merk, je merkenrecht, lastig wordt omdat de wederpartij dan het verweer kan opgooien dat er ook niet tegen de ander is opgetreden. Dit is een van de redenen dat men licenties uitgeeft.
Het gaat hier niet in principe over een ode, het gaat hier om een regelrechte kopie van een origineel.
Dat niet maar het is wel gratis minutie tijdens een rechtszaak voor een tegenpartij die een Mario kloon maakt. Waarom zou je het risico lopen?
Omdat er wel degelijk een verschil zit tussen iemand die met het oog op winst iets van je namaakt en als concurrent op de markt brengt of een fan die als project een 34 jaar oude game port naar een minsten zo oud platform omdat ze dat tof vinden om te doen...
En ook die projecten worden regelmatig neer gehaald, het is algemeen bekend hoe Nintendo handelt met dit soort dingen.

Is gewoon hartstikke stom om iets met (zonder toestemming) nintendo ip’s te doen, al is het maar voor de lol. Hadden ze het bij een video presentatie moeten houden, niet de game verspreiden.

Hoe oud de originele game is, doet er niet toe. Nintendo’s ips zijn ijzersterk en ze willen 0 risico lopen daar iets van kwijt te raken (wat mogelijk is, als ze dit soort projecten niet actief aanpakken).

Kan je vinden van nintendo wat je wilt, maar dat is gewoon business en stom van de hobbyisten (hoe tof het project ook is).
Zegt ook wel weer genoeg over hoeveel waardering ze voor hun fans hebben in mijn ogen.
Genoeg, wat mij betreft. Dat ze een superkleine minderheid op het internet tegen de schenen trappen met dit soort dingen is niets vergeleken met de userbase die de games kopen. En ze zetten als een van de weinige grote devs vrij consistent goed uitgewerkte games neer.

Een tof product leveren, dat is waar je waardering van je fans mee verdient. Iets wat een hoop devs al niet lijken te begrijpen.

Sure, dit is een nare kant van nintendo, maar dit heeft amper effect op de populariteit.

Games vol met bugs en mtx op de markt kwakken, zo laat je echt zien dat je geen fuck om je fans geeft.
Wow echt waar Nintendo, voor die hele kleine groep die een C64 gebruiken om dan Super Mario Bros. te spelen, en jullie moeten dat offline halen, sorry dat vind ik echt mierenneukerij.

Het leuke is ik wist geen eens dat er een Super Mario Bros. was voor de C64, nu heb ik dankzij Nintendo hem nog snel even gedownload, als Nintendo dit niet gedaan had had ik en vele andere het geen eens geweten.

Vind het nog bijzonder hoe goed hij is en klinkt op de C64, wat een bijzondere computer was C64 toen hij uit kwam.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 april 2019 20:40]

Joh, nul komma nul.

Ben je verbaasd?...
"waardering" is geen verhandelbare valuta op de aandelenmarkt. :P
Enige wat ik me afvraag is wie de grotere hufter is, Nintendo of EA. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 april 2019 18:33]

Nintendo zet tenminste nog fatsoenlijke titels neer. Niet vol gestauwd met microtransactions enzo,

Ze hebben zelfs mot gekregen met een dev, omdat nintendo niet te ver wilde gaan met mtx.
Dat vind ik veel belangrijker, ik oordeel het merk op het geleverde product, niet wat er allemaal achter de schermen gebeurd.
Nintendo staat wat mij betreft nog steeds mijlenver boven EA.
Hmm ik heb even naar de games catalogus gekeken van Nintendo, en moet toch constateren dat ik het niet met jou uitspraak over 'fatsoenlijke titels' eens ben.

Zal wellicht schelen dat ik niet opgegroeid ben met Mario op de nes/snes/n64 maar ik zie daar nauwelijks iets dat mijn interesse wekt.
Breath of the Wild had mij bíjna overtuigd om mijn aller eerste console ooit te kopen.. maar buiten dat? nah.
Ik zie alleen Mario/lougi/yoshi world/kart/smash/bros/golf clones net zoals EA die afgrijselijke jaarlijkse sportgames heeft. Mario Maker was nog wel redelijk vermakelijk.. maar ja.

Over smaak valt niet te twisten zullen we maar zeggen. ;)
Met fatsoenlijk bedoel ik:
(Redelijk) Bugvrij, fatsoenlijke content, uitgedachte gameplay, niet voldouwen met mtx (al is het maar cosmetisch) etc.

Redelijk feitelijke dingen zeg maar, jij hebt het inderdaad over smaak. Dat die mario games je niet zo liggen, doet niet af aan het bovenstaande.

Nintendo zie je tenminste niet zo vreselijk buggy games op de markt gooien dat ze in staat zijn de console te bricken op dag 1 van release (Anthem op ps4). Zijn ook niet benauwd een titel te annuleren/ uit te stellen als ze het niet goed genoeg vinden.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 april 2019 18:59]

Als EA de graphics nou leverde en Nintendo de gameplay dan is iedereen tevreden.
"waardering" is geen verhandelbare valuta op de aandelenmarkt. :P
"waardering" is een post op de balans die onderdeel uit maakt van de waarde van een bedrijf. In die zin is het zeker wel een waarde op de aandelenmarkt.
https://www.investopedia.com/terms/g/goodwill.asp
De waardering die Nintendo heeft voor haar klanten (lees context ;) ) is niet een post op de balans die onderdeel uit maakt van de waarde van een bedrijf.

Je kunt niet zomaar een woord dat ik zeg uit context gaan lopen interpreteren en dan net doen alsof jou verkeerde interpretatie mijn argumentatie weerlegd hè, zo werkt de wereld niet. 8)7
Joh, nul komma nul.

Ben je verbaasd?...
"waardering" is geen verhandelbare valuta op de aandelenmarkt. :P
Enige wat ik me afvraag is wie de grotere hufter is, Nintendo of EA. :+
Beide ongeveer even groot, maar wel op andere manieren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 april 2019 19:23]

_/-\o_

Ik las er overheen - het valt ook bijna niet op. Ik ben gek op taalnazi's. Die houden je scherp.
Het grote probleem met merkenrecht, is dat je dat recht verliest als je het niet actief genoeg verdedigt.
Kunnen we ophouden met die regel compleet uit zijn verband te trekken? Elke keer duikt hij hier weer op in een of andere vorm. Het gaat om merknamen in de Verenigde Staten. Hetzelfde gaat *niet* op voor intellectueel eigendom.
Niet persee waar.

Bedrijfen als Capcom zijn veel beter in het omarmen van fan content en werken soms zelfs samen met fan projecten om leuke dingen te doen (zoals megaman vs street fighter bij het 25 jarig bestaan).

Het is prima te doen om regels op te stellen voor fan content en een duidelijke lijn te trekken bij copyright infringement of een tribute etc.
Wel/Niet toestemming, geen geld mogen krijgen/verdienen met het project, duidelijke copyright notices etc.
Er rest wel degelijk iets anders: een gratis niet-commercieële licentie aanbieden aan dit soort trouwe fans.

Dan treedt je ook op, maar positief. Alleen maar winnaars.
Actief verdedigen kan ook inhouden dat je actief toestemming geeft of overeenkomsten sluit (bijvoorbeeld dat je het zelf wilt distribueren, of dat er een melding in moet of wat dan ook). Het is dus niet hetzelfde als actief alles verbieden.
Ik denk dat het hier meer over copyright gaat i.p.v. merkenrecht. En 35 jaar is inderdaad bezopen als je het mij vraagt.
Ik snap best dat je je intellectuele eigendom moet beschermen maar schiet Nintendo niet door in het snel offline halen van fan-content? Wat voor verlies is er voor Nintendo in dit geval?
Dit spel biedt Nintendo gewoon aan op de Switch. Ze verliezen wellicht verkopen van Switch hardware door dit. En waar trek je de grens?
Het lijkt me dat er ook wel andere opties zullen zijn om je eigendom te beschermen maar fan-content wel gewoon toe te staan.
Wellicht, Nintendo kiest er als eigenaar echter voor om het zo te doen. En dat is algemeen bekend. Waarom mensen het dus elke keer weer proberen ontgaat mij.
Ik kan me niet voorstellen dat mensen de Switch volledig links laten liggen omdat iemand een SMB-port heeft gemaakt voor de C64 :+
Wellicht, Nintendo kiest er als eigenaar echter voor om het zo te doen. En dat is algemeen bekend. Waarom mensen het dus elke keer weer proberen ontgaat mij.
Passie voor een franchise. Niks geven om eventuele gevolgen maar gewoon je passie uitoefenen.
Er zit ook een zekere uitdaging in het zo getrouw overzetten van een spel.
Destijds wilden veel mensen (arcade)games op hun homecomputer of console spelen. Niet al die ports voor de C64 waren goed -of- zo goed als het kon zijn. Soms waren ze eerder een poging tot cashgrabs van softwarehuizen, waarbij programmeurs (klein team) onmogelijke deadlines opgelegd kregen. Soms waren ze goed.

Heeft het zin om Prince of Persia te spelen op je C64? Natuurlijk niet, het spel was ook niet "origineel", maar net zo goed een achievement. Ik heb de link zo even niet aangaande de blogs over haar ontwikkeling; maar er was een heleboel creativiteit nodig om de technische uitdagingen te overkomen.

Wat Mario Brothers betreft; er zijn veel topics over geweest in het verleden op Lemon64 (en vast ook elders). Veel mensen waren erg sceptisch of het wel kon. Wellicht kon het in 1985 ook niet op de C65 met de toenmalige kennis van de hardware. Alhoewel Zeropaige er vast niet 7 jaar onafgebroken aan gewerkt heeft is dat naar mijn mening toch passie.

Er zijn ook mensen in de community die het zinloos vinden dat sommigen zich op remakes en ports storten. Waarom niet hun talent inzetten om originele games te maken? Ieder zo zijn mening. Maar ik denk dat het te kort door de bocht is om namaken geen passie uitoefenen is.

Maar originele games? Die komen ook uit op de C64.

Project Caren
https://www.youtube.com/watch?v=7lY5-wg_LHE

Sam's Journey
https://www.youtube.com/watch?v=3YTGaSvbtiY

Sydney Hunter and the sacred tribe (multiplatform door verschillende teams ontwikkeld).
https://www.youtube.com/watch?v=l66f904s6s4
Prince of Persia is nou net een slecht voorbeeld, want die was ontwikkeld voor de Apple II. En laat die nu net dezelfde architectuur hebben als de C64 ;)
Klopt, desondanks was de portering een grote uitdaging, omdat het spel gebruik maakt van bitmapmode (de meeste spellen op de C64 gebruiken de tekstmode). De bitmapmode kost veel geheugen en rekenkracht en het was uiteindelijk enkel mogelijk met een bankswitchcartridge om het te realiseren. Dus uitdaging zat er genoeg in.
Hier is een link naar de development blog van Prince of Persia C64:
http://popc64.blogspot.co...-for-commodore-64128.html

Leuke blog en interessant om te lezen!
Imitatie is het grootste compliment. Die wijsheid kan je alleen missen als je zelf nooit iets maakt.
"imitatie is het grootse compliment" is een erg bekend gezegde (google er maar eens op).
En jij loopt dat te "lol"-en.
Daarnaast heeft het niks met plagiaat te maken, dat is er pas als de makers claimen de game helemaal zelf verzonnen te hebben.

Zijn genoeg voorbeelden van dit fenomeen die wel positief uitpakken (de tig ports van Doom bijv). Het is alleen jammer dat Nintendo zo star is (wat de hobbyisten konden weten, dus dit alles is wel gewoon hun eigen schuld).
Kortom, je hebt overduidelijk geen idee waar je het over hebt.

Dus hup nog een minnetje.
Doom is geport omdat de source gewoon vrijgegeven is, en pWADs zijn mogelijk omdat dat altijd al expliciet de bedoeling van id is geweest.

However, de assets zijn dat niet. De source port is leuk, maar je moet er alsnog de officiële WADs in gooien als je de originele levels wilt spelen, en die zijn nog altijd gewoon auteursrechtelijk beschermd.
Wellicht zou het dan slim zijn als dit soort projecten ook zoiets deden, al is het een stuk lastiger even de assets uit een nes game te trekken, dan kan je waarschijnlijk gewoon beter emuleren.
Ik denk dat als je middels een soort Bleem-apparaat (dat had je voor de Dreamcast om PlayStation games op de DC te kunnen spelen) een NES-cartridge op je PC kunt uitlezen, je veel minder gezeik hebt.
Gaat t niet om. Spel wordt actief verkocht, nu is het de c64 morgen is het de ps4.
Of een geemuleerde c64 met enhanced virtual video card en dito geluidsproceessor.
[...]

Dit spel bied Nintendo gewoon aan op de Switch. Ze verliezen wellicht verkopen van Switch hardware door dit. En waar trek je de grens?
Ik denk dat niemand een Commodore 64 op de kop gaat tikken om dit spel te spelen. Daar zullen ze geen verkopen door gaan missen. Anders is natuurlijk wel dat er ook zeer veel C64-emulators bestaan en die kunnen natuurlijk wel net die ene fan overhalen om de C64-versie geemuleerd te draaien ipv deze te kopen...
Voor "door dit" bestaat een heel mooi woord: "hierdoor" of "daardoor".

Opzich kun je zeggen dat de Switch minder verkocht zal worden als mensen het spel ook op de C64 kunnen spelen, maar als je naar de doelgroep van de C64 kijkt, denk ik eigenlijk niet dat dat zo zal werken. Het is niet meer "die oude computer die nog op zolder ligt en nu weer in gebruik genomen wordt", maar een machine met een trouwe aanhang van liefhebbers. Dat zijn mensen die ook gewoon een Switch kopen, of ueberhaupt geen Switch zouden kopen onafhankelijk van de software die ervoor uitgebracht wordt.
Nintendo moet het toch ook voornamelijk van de bekende games/franchises hebben, dus ik begrijp het ergens wel. ;)
We hebben het hier over een 34-jaar oude game :X Kijk, ik snap best dat Nintendo hard optreedt wanneer iemand een PC-port maakt van bijvoorbeeld de nieuwste Zelda of Kirby, maar in dit geval slaat het echt nergens op.
Ze hebben nog niet zo lang geleden de oude games "opnieuw" uitgebracht en verkopen deze game ook nog los.
Maar ook voor de C64? Zo nee, gemiste kans!
Ben het met je eens. Vind het maar een stelletje zeurkousen bij Nintendo. Moeilijk doen over fan-based games gebaseerd op titels die al 20-25 jaar niet meer in de winkels liggen. Win je bij mij geen sympathie mee.
maar ze doen nu moeilijk over een 1 op 1 kopie van een spel dat zowel digitaal als fysiek nog in de winkel ligt.

als je een beetje zoekt kan je nog best een NES classic vinden.
de eshop van de 3DS is ook nog toegankelijk, je kan zowel de originele NES versie en de "enhanced" GBC port via de virtual console kopen.
en op de Nintendo switch is de arcade versie als arcade archive te kopen, en is de NES versie met online multiplayer een "extraatje" bij een online abonnement.
Volgens mij is het geen kopie maar een port, want ik vermoed dat Nintendo zelf geen C64-versie heeft. Dan zou Nintendo dat ook gewoon enthousiast kunnen oppakken, want als een ander een product maakt dat je zelf niet hebt dan kun je ook kijken of er mogelijkheden zijn om elkaar aan te vullen.
Het gaat hier niet om fan-content, maar om een directe kopie van een spel dat Nintendo heeft gemaakt.
Het is een kopie dat ben ik met u eens, maar heb moeite met directe kopie.
Ik heb hem zojuist even op disk gezet en afgespeeld op mijn C=64 (jup staat gewoon naast mij op mijn bureau) en het is niet een 1:1 kopie het is een port naar de C=64.

Nu is dat een flinterdun lijntje maar zie wel dat deze meneer ZeroPaige er 7 jaar aan heeft gewerkt de NES heeft een 6502 CPU op 1,7Mhz de C=64 een 6510 op 1Mhz.
Kortom de NES is wel veel sneller (even in percentages denken hier) en ondersteund b.v. hardware scrolling de C=64 doet dit maar beperkt.

Kortom dit is wel echt serieus werk geweest om dit zo netjes te laten draaien zoals hij nu draait (en geloof me ik zat net met mijn bek vol tanden toen ik dit zag op mijn ouwe trouwe C=64).

Dus ik neig toch meer naar Fan content dan kopie puur op basis van alle bloed zweet en tranen die geheel belangeloos in dit project zijn gestopt met een echt serieus goed resultaat.
En waarom ?
Gewoon omdat het kan.
Er is bij deze port gebruik gemaakt van "DMA delay". Dat is een hack waarbij de VIC-II zover gekregen wordt later te beginnen met data uit het geheugen te lezen, waar je effectief hardwarematige scrolling hebt.
Wist ik niet, maar dan moet ik of het geheugen of de VIC-II maar eens gaan nakijken in mijn 64 want heb last van wat verspringende kleuren / pixels tijdens het scrollen.
Weer wat geleerd, en balen dat ook mijn C=64 aan stevig onderhoud toe is.
Test je C64 met VSP Lab: https://csdb.dk/release/?id=120810

Sommige C64's kunnen helaas niet overweg met DMA delay, wegens een timingprobleem van het geheugen.
Dank ! (mis hier even de like button)
Moet nog een keer zo'n deadtest cardridge bouwen maar heb geen toegang tot een eprom programmer helaas. Maar dit gaat zeker lukken !


Bleek een temperatuur dingetje te zijn, test liep prima en Mario nu ook.
Heb nog even wat ingelezen maar Sid schijnt hier ook mee te spelen en nu alles warm is (test draaide al zeker 30 minuutjes) doet Mario het ook foutloos :) Kan ook iets met voeding / elco's te maken moet deze nog recappen namelijk.

[Reactie gewijzigd door cyclone op 24 april 2019 15:44]

Volgens mij is de regelgeving zo dat ze wel moeten, als ze het merkrecht/beeldrecht niet proberen te beschermen kon deze geloof ik geheel vervallen.
Dat beschermen kan op vele manieren. Toestemming geven per geval en onder bep. voorwaarden, is ook beschermen.
Een nagemaakt stuk software dat draait op alternatieve hardware lijkt me geen fan-content. De intentie daarvan is met het oog op de naam Nintendo twijfelachtig.
"Nintendo is gewoon sneu".
Meningen voordoen als feit, je bent niet de enige overigens.
Toch onderbouwt hij zijn conclusie wel met de eerste alinea. Een dunne onderbouwing is ook een onderbouwing, maar om zijn conclusie helemaal als "een mening"' af te doen zou je zelf ook wel wat mogen onderbouwen. Verder kan een mening wel of niet overeenkomen met de feiten, dus eigenlijk zeg je zelf ook weer net niets; je impliceert alleen maar dat jouw mening anders is dan de zijne (wel netjes dat je dat opschrijft in plaats van te meningmodden trouwens).
Dank voor de feedback.
Volgens mij blijft mijn punt overeind staan. Hij roept dat Nintendo gewoon sneu is en dat is een persoonlijke visie en dus een mening. Het woord "gewoon" erbij doet een poging om de mening te versterken.
Maar goed, mischien heb ik dat inderdaad fout. Ik had toch echt het idee dat als dit een feit zou zijn, deze mening door alle mensen op deze wereld op zn minst gedeeld moet worden. En dat is dan het minimum, nog geen bevestiging. Iedereen kan immers vinden 1+1=5, maar dat maakt t nog een feit.

En de rest van zn reactie vond ik ook gewoon acceptabel, niets schokkend of beledigend aan. Maar waarom dan die, emotioneel geladen, reactie aan het eind?

En die -1 had ie inderdaad niet van mij, ik ben uiterst voorzichtig met dat soort moderaties.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 24 april 2019 12:53]

Die min 1 krijg je als default mee gekregen als je iets slechts zegt over nintendo, die arme tere zieltjes kunnen dat niet aan.

Nintendo is sneu omdat ze niks goed kunnen doen imo, geen fatsoenlijke betaal platformen (15/25/50 top-up kaarten, niet per 5 zoals bij playstation, geen ideal betalingen etc.), geen fatsoenlijke controller support (3rd party controllers uitschakelen door een update, lekker zielig weer), games 10+ euro duurder dan de andere platformen, weigeren om ook maar ooit eens een fatsoenlijke sale te hebben (breath of the wild, nu 60 euro! - dat noemen ze dan een aanbieding in hun e-shop), oudere games constant opnieuw moeten kopen terwijl je al 3x de game hegaalt hebt voor wii, 3ds en wiiu. De lijst gaat maar door en door. Ik snap niet dat mensen nintendo kunnen supporten tbh en dat ze dan deze fan versie van mario eraf halen laat nog steeds blijken dat ze kansloos als bedrijf zijn betreft fatsoen, dat hebben ze blijkbaar niet geleerd.

Hier ga ik overigens ook een -1 voor krijgen want nintendo fanboys kunnen de waarheid niet aan.
Ik vind Nintendo best een aardig bedrijf en zeker niet sneu.
Al heb ik wel klachten over de prijzen die maar hoog blijven.
Zo wilde ik zelf lang Super mario voor de GBA kopen en dat spel was 10 jaar na release (ongeveer) nog net zo duur als bij marktgang.

Maar qua kwaliteit vind ik ze wel goed, ik heb in de console markt altijd naar Nintendo geneigd omdat het zo lekker speelde in mijn ogen. Leuke games, lekker toegankelijk, ook voor jonge kinderen en vrouwen.
Geen fatsoenlijk betaalplatform
- Waarom zou per 5 beter zijn? Zit je nog altijd met restgeld op je account. Ze ondersteunen prepay, CC en PayPal, allen methodes om te betalen die wereldwijd in gebruik zijn. iDeal is een NL dingetje, en tenzij ze switchen naar een andere tussenpersoon voor betalingen (die ook iDeal ondersteunt) zul je die dus niet zien verschijnen. Ik betaal via PayPal gewoon gepast.

Geen fatsoenlijke controller support
- Het is geen PC. Nintendo ondersteunt de eigen controllers, en ze houden bij het uitbrengen van updates geen rekening met 3rd party spul. Dus als dat door een update omvalt, jammer dan, maar niet hun probleem.

Games duurder dan op andere platformen/geen sales
- Die ervaring heb ik totaal niet. Gelijk geprijsd hooguit, en 3rd party gaat redelijk mee in de prijsdalingen. Eigen games gaan niet omlaag, maar dat is eigenlijk heel logisch. Wordt die game minder leuk omdat hij een jaar oud is? Waarom zou hij dan wel ineens de helft goedkoper moeten zijn? En BotW doet wel mee aan sales, die 60 euro die je noemt, dat was inclusief alle DLC, of niet?

Games steeds opnieuw moeten kopen
- Je moet niets. Niemand verplicht jou om Super Mario Bros op de NES, de SNES, de Game Boy, de GBA, de Wii, de WiiU en de Switch te kopen, dat doe jij helemaal zelf. Elke nieuwe port kost ook gewoon weer tijd en geld, en dat willen ze eruit halen. Bovendien, als ze het blijven doen, dan zijn er dus mensen die het dat geld waard vinden, anders waren ze er allang mee gestopt.

Dat dat allemaal zaken zijn waar jij het niet mee eens bent, soit. Maar als er hier iemand moeite met de waarheid heeft (Nintendo is een commercieel bedrijf en wil geld verdienen, oh noes!) dan lijk jij dat te zijn.
Volgens mij ook nog eens een knappe poort aangezien “scrolling” in games op de C64 niet ondersteund werd door de hardware (maar via technische truukjes worden gedaan, zover ik nog de technische limitaties van de C64 weet)

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 23 april 2019 23:18]

Het scrollen word eigenlijk door een timing fout in de VIC-chip mogelijk gemaakt.
Deze techniek Variable Screen Placement (VSP) komt uit de demo-scene :)
Das het grappige, ze kennen de hardware nu echt helemaal van voor naar achter en kunnen nu dus 'mooiere' spellen maken voor de c64 dan indertijd.
Dat is natuurlijk wel een beetje een simplistische weergave: Giana Sisters scrollt bijvoorbeeld ook. Wel is het zo dat het hertekenen van het scherm dusdanig veel processorkracht kost dat je beperkt bent in wat je kunt doen. Snel scrollen was bijvoorbeeld buitengewoon lastig.

Het is hier dat "DMA delay" om de hoek komt kijken, want met "DMA delay" kan wel effectief hardwarematige scrolling tegen laag processorgebruik gerealiseerd worden.
Er was laatst ook een persoon die in Little Big Planet 3 (PS4) Super Mario Maker had nagemaakt, is daar nog iets mee gedaan?
https://www.youtube.com/watch?v=cTIWNS7MCqM

[Reactie gewijzigd door Sjeee op 23 april 2019 18:04]

Ik snap dat Nintendo het doet. Bedoel hoe lamg die fan er over gedaan heeft maakt niet uit dat dit plagiaat is
Ik denk dat ze het voornamelijk doen om te voorkomen dat het afbreuk doet aan hun merk. Ze hebben geen controle en er zou zomaar eens een topless Princess in kunnen zitten. Weet jj het? Ik verwacht het ook niet, maar dat zijn geen risico's die je als Nintendo kunt nemen. Daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk zeggen 'hier heb je een licentie'.
Ik begrijp goed dat Nintendo dit doet om hun IP en merken te beschermen, maar wat wat een dikke, vette prestatie op een C64 !!

Dit was eind jaren tachtig niet mogelijk op de C64 met de kennis die men toen had. Geeft al weer aan wat voor prachtig apparaat de C64 was, met al zijn flaws waar driftig gebruik van is gemaakt om onmogelijke zaken mogelijk te maken.

Kudos voor de makers. Jammer dat Nintendo dit niet door de vingers kan zien. Wat dat betreft een onmogelijke spagaat tussen gedreven hobbyisme en zakelijke belangen.
Er is geen enkele reden dat beschermen van je merk en overeenkomsten sluiten met fans die iets met je producten doen, niet samen kunnen gaan. Als je geen overeenkomsten sluit en alles op zijn beloop laat, verwatert je merk inderdaad wel.
Ja, maar dit zijn Japanners. Die staan cultureel gezien toch iets anders in dergelijke materie dan wij, vrijgevochten westerlingen.

Niets negatiefs jegens Japanners overigens, maar puur concluderend dat er culturele (en daardoor zakelijke) verschillen bestaan.
Zijn officiële aankondiging op de forum bevat nog een link die het doet... Grab it before it's gone...
https://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=71262
Die gaat toch weer online komen let maar op. Dat kan je niet reguleren want dan gebeurd het alleen maar vaker.
En er zijn ook verscheidene scene BBS-en waar het spel te vinden is.
Er zijn al versies in omloop met trainers e.d.
Het is alleen weten waar je ze kan vinden :)
Staat nog steeds online op archive.org. Het Internet "vergeet" niet :)

[Reactie gewijzigd door dvputten op 23 april 2019 18:51]

Staat nog steeds op de eerste hit op Google. Kansloos...
Tot op de dag van vandaag maken mensen als ZeroPaige nog nieuwe software voor de inmiddels bejaarde pc.
Er zijn inderdaad veel meer voorbeelden. Zo is twee jaar geleden Planet X2 uitgebracht, een RTS spel.

[edit]
Even de port van Super Mario Bros. gespeeld. Buiten wat vertraging is het volgens mij een 1-op-1 port. Een knappe prestatie, en best wel speelbaar.

Een port moest ook wel te doen zijn als men puur kijkt naar de hardware specificaties. De NES draait op een 6502 processor en de Commodore 64 op een 6510, wat een variant is van de 6502. De originele Super Mario Bros. is slechts 31 KB groot, dus zou ook in het geheugen van de Commodore 64 moeten passen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Zo heeft de Commodore 64 een andere geheugenindeling en moet het spel ook werken met de rest van de hardware, zoals de VIC-II (video) en de SID (audio). Een knappe prestatie.

Verder kan een tweede SID gebruikt worden voor 4 geluidskanalen (net als de NES) in plaats van 3 kanalen van een enkele chip. Ook kan men een 'turbo' functie gebruiken, zoals door het gebruik van een bepaalde uitbreiding voor de Commodore 64 of door het spel te spelen op een Commodore 128. De vertraging komt doordat de NES CPU ~70% sneller is dan de originele CPU van de C64. Zie hier voor meer informatie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 april 2019 04:08]

Giana Sisters, anyone?
Dat was ook een rip off van Super Mario en werd toen der tijd uit de schappen verwijderd.
SuperTux lijkt ook heel erg op Super Mario (qua gameplay en verhaal) en dat spel wordt nog steeds actief ontwikkeld.
Maar die vond ik veel beter.
oh, ja. Die ken ik zeker nog wel.
idd waarom een Mario cloon maken als je the great gianna sisters had, zoveel beter, punk meisjes ipv loodgieters. O-)