Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt AG8-oled-tv's eind mei uit voor 2499 en 3499 euro

Sony heeft de prijzen en beschikbaarheid van de AG8-oledtelevisies bekendgemaakt. De 55"-versie krijgt een adviesprijs van 2499 euro en de 65"-versie kost duizend euro meer. De televisies zijn in de Benelux vanaf eind mei verkrijgbaar.

De Sony AG8-serie wordt onder de duurdere AG9-serie geplaatst, mede doordat de AG8-tv's niet over de X1 Ultimate-beeldprocessor beschikken. De AG8-oled-tv's moeten het doen met de X1 Xtreme-chip die ook al in de AF8-serie zat, de voorganger van de AG8-serie. Sony meldt verder geen exacte releasedatum voor de Benelux en zegt alleen dat ze vanaf eind mei beschikbaar zijn.

Er zijn ook specificaties die overeenkomen met de AG9-serie, zoals het speciale audiosysteem Acoustic Surface, dat het volledige scherm van de tv laat trillen om geluidsgolven voort te brengen. Voor high dynamic range worden hdr10 en Dolby Vision ondersteund. Verder hebben de 4k-tv's ondersteuning voor Netflix Calibrated Mode en IMAX Enhanced.

Gebruikers die een soundbar onder de tv willen plaatsen, kunnen daar ruimte voor maken door de standaard met 180 graden te draaien. De tv komt daardoor omhoog. Er is ook een draaifunctie voorzien zodat de kijkhoek kan worden geoptimaliseerd. Google Assistent en Chromecast zijn ingebouwd, al heeft alleen de AG9-serie ook Apple Airplay 2- en HomeKit-ondersteuning.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

23-04-2019 • 17:07

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Oprechte vraag. Hoe kan het dat een 10" grotere variant 40% duurder op de markt gezet wordt? Ik dacht ook dat grotere OLED panelen makkelijker te maken zijn dan kleinere. Het is een 18% grotere TV die 40% duurder is. Hoewel je natuurlijk te maken hebt met meer materiaal, lijkt mij die verhouding een beetje scheef. Komt dit doordat 65" (nu nog) een beetje een niche markt is?
En het antwoord op :
Hoe kan het dat een 10" grotere variant 40% duurder op de markt gezet wordt? Ik dacht ook dat grotere OLED panelen makkelijker te maken zijn dan kleinere. Het is een 18% grotere TV die 40% duurder is
Ja leuk, de diagonaal is 18% groter maar het gaat hier voor waarde / kostenbepaling van een panel over de oppervlakte:

van 55" is dat 121,8 x 68,5 = 8.343,3 cm²
van 65" is dat 143,9 x 80,9 = 11.641,51 cm²

verschil 3298,21 cm²
1% van een 55" = 83,43 cm²
dus verschil in oppervlakte van een 65"en 55" is dus 3298,21 / 83,43 = 39,53 %

Een prijsverschil van 40% is dus in verhouding van de afmeting met de veronderstelling dat het panel het duurste onderdeel is en er ook een grotere en mogelijk steviger frame en voet nodig is daarbij nog een zwaardere voeding ( tot 40% meer verbruik achtergrond verlichting) en hogere transportkosten.

En bij grotere schermen meer kans op uitval bij productie ( zoek nog naar een bron)

Gebruikte bronnen:
maatvoering: https://koopgids.net/inch-tv-afmetingen/
oppervlakte: https://www.rekenen-oefen...bereken-je-de-oppervlakte
procenten: https://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=24

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 23 april 2019 19:04]

Behoorlijk omslachtige manier om te berekenen dat (65/55)2 = 1,40 ;)
Klopt helemaal, maar waarschijnlijk zegt een formule heel veel mensen niks.
Een uitleg hoe de berekening tot stand komt wel ;)
Ugh ja natuurlijk. Shame on me, ik verkeek me teveel op het getalletje van 55 en 65. En dat midden op de dag 8)7
Ik denk deels omdat Sony additionele winst denkt te realiseren door een specifieke doelgroep te benaderen (de groep die een grote (65") tv wil). Anderzijds kan ik mij voorstellen dat het produceren van 65" panelen meer defecten met zich meebrengt, wat de kosten omhoog brengt. Uniformiteit lijkt me bijvoorbeeld lastiger te realiseren op een 65" paneel dan op een 55" paneel.
65 is idd niche bij oled. Vergelijk maar bij andere merken(dan wel oled en niet lcd), appels met appels graag
65 inch niche? Waarom zou ik een 55 inch televisie willen voor 4K content? De doorsnee woonkamer heeft dat weinig nut.

in Nederland lopen we achter kwa beeldformaten. In Amerika is 65 standaard en hebben vele huishoudens gewoon 77 of 85 inch. vandaar nu ook de 77 inch oled hier. Overigens kost die 77 nu wat ik voor mijn 65 betaald heb....zou bij de volgende weer groter gaan

mensen blijven een beetje hangen bij de divx tijd ofzo
65 inch is niche bij oled. De avg consument besteed ong niet meer dan 1000 euro voor een tv en dat is een flink aantal jaren zo geweest. Nu de prijzen dalen gaan veel 49/50 en 55 inchers weg en dit betreft lcd met led backlight. Oled daarintegen verkoopt het meest op 55inch. 65 ben je een smak meer kwijt.
Naast oppervlakte ook meer snijverlies uit de masterpanels bij 65 inch vergeleken met 55 inch.
Dus concurreert deze TV nou met de LG C9?
Zo ja, wat zou dan een geschiktere keuze zijn.
Ik zou ieder TV met Android TV links laten liggen. Voor zover ik weet hebben alle Sony line-ups dezelfde SOC's ongeacht prijsklasse. Dat wil zeggen dat een uitgave van 2500 euro niet garant staat voor uitstekende TV os ervaring en dat is natuurlijk belachelijk. Android TV is bovendien van zichzelf een draak een van OS.
De Tv's vanaf de ZF9 en ZG9 hebben een verbeterde processor met 4GB Ram gekregen welke wel een zeer aangename Android TV ervaring met zich mee brengt. De XG9505 en ZG9 hebben ook deze processor en volgensmij ook deze AG8.

Heb zelf een Xe9305 en zie zelf sowieso niet de meerwaarde in van een OS op de televisie. Ongeacht of het een LG webOS TV is, een roku os erop.

Met harmony heb ik alles zelfs zo ingesteld met verschillende externe apparaten dat ik het Android menu bijna nooit zie. Misschien 1 keer per week dat ik het tegenkom. Mijn TV keuze is voor het beeld. En dan kom ik persoonlijk terecht bij een Sony vooral vanwege image processing, tegengaan van banding, upscaling naar 4K en vooral motion processing. Bij dat laatste kan ik niet wennen bij LG of Samsung. Zeker als je tussen veel soort content afwisselt zoals film, series, sport, TV en gaming.

Had zelf wel de Vizio p Quantum in Europa gezien voor wat concurrentie maar die is enkel in de VS verkrijgbaar als het gaat om high end LCD.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 23 april 2019 17:44]

Sony TV's uit 2017-2018 hebben ook 4GB ram, ik heb er zelf één en het zappen van het ene naar het andere kanaal duurt zn 2-3 sec. Om maar een voorbeeld te geven, want de rest is namelijk net zo traag. Ik weet niet hoe krachtige de nieuwe socs zijn, maar voor zover ik weet neemt Sony alleen low-end soc's van Mediatek. Android TV is wat mij betreft een aanfluiting ivm bv Tizen, webos.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 23 april 2019 17:52]

Er zijn genoeg aanpasbare instellingen om Android TV toch sneller te laten werken maar de TV die je waarschijnlijk hebt moet het doen met 2GB RAM en inderdaad een relatief oude soc (Mediatek MT5891 op 1.1GHz). Zie specificaties van de XF9005 wat de populairste Sony TV was van 2018: https://www.displayspecifications.com/en/model/47c210f5

De premium reeks uit eind 2018 en de high end modellen van 2019 hebben 4GB RAM en een wat snellere soc (Mediatek MT5893 op 1.5GHz):
https://www.displayspecifications.com/en/model/b88a1452

Er zit waarschijnlijk 2 jaar tussen deze processors. 5891 uit 2015 en 5893 uit 2017. Ook wordt de soc op 16nm geproduceerd in plaats van 26 of 28nm. Sony zegt zelf dat de soc minstens 50% sneller is en heb weinig reviews gezien bij de nieuwe soc waar performance een groot probleem vormde.
ivm betekent "in verband met" dus je laatste zin is wartaal hoewel ik denk dat je bedoelt "vergeleken met", want dan zit er wel wat in.

Ontopic: Als Sony werkelijk dezelfde OS-implementatie gebruikt over de gehele line-up (mid range tot high end) is dat een gemiste kans. Jammer.
Van wat ik heb gelezen heeft de AF8 inderdaad een langzame soc en dat was voor mij ook de reden waarom ik geen AF8 heb genomen. Ook had hij maar 2gb ram.
De AF9 schijnt wel snel te zijn (al weet ik niet wat ze met "snel" bedoelen), een betere soc te hebben + 4b ram, dus dan zal de AG9 van dit jaar ook wel snel zijn.
Ik zag ergens 4gb ram staan voor de AG8 maar de soc is volgens mij dezelfde als de trage AF9 van vorig jaar dus ik vraag me af of de extra ram het trage weg kan nemen

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 23 april 2019 20:38]

Van wat ik heb gelezen heeft de AF8 inderdaad een langzame soc en dat was voor mij ook de reden waarom ik geen AF8 heb genomen. Ook had hij maar 2gb ram.
De AF9 schijnt wel snel te zijn (al weet ik niet wat ze met "snel" bedoelen), een betere soc te hebben + 4b ram, dus dan zal de AG9 van dit jaar ook wel snel zijn.
Ik zag ergens 4gb ram staan voor de AG8 maar de soc is volgens mij dezelfde als de trage AF9 van vorig jaar dus ik vraag me af of de extra ram het trage weg kan nemen
:? ;)
Android TV op een Sony 'smart' TV is inderdaad niet ideaal, of althans nog niet ideaal. Er kan nog veel meer performance uit worden gehaald. Gelukkig is er ook nog een Nvidia Shield wat weer wel (in mijn mening) een uitstekende Android TV box is.
Daar ben ik het zeker met je eens. De wifi en dergelijke van de TV heb ik allemaal uitstaan nadat ik een Shield in gebruik heb genomen. Het zappen op de NLziet app is veel sneller dan op de reguliere kabelaansluiting 8)7 Ik moet zeggen dat ik vooral het trage zappen het aller ergste vond. Het navigeren binnen de interface van de Sony TV was wel gewoon vlug, maar bv de menu oproepen was dan weer bv ook weer traag. Anyway wat de Shield betreft die heeft hier hoop fan's blijkt maar weer ;) vraag me af wanneer de volgende verschijnt en waarin deze met de huidige 2017 model zal verschillen.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 24 april 2019 10:45]

Er gaat een gerucht rond dat ze al bezig zijn met de nieuwe Shield. Hopelijk ook eentje die out-of-the-box Dolby Vision heeft. De huidige Shield (2015/2017) is een wereldsmachine waar ik gerust een 9,5 voor geef, maar als er Dolby Vision bij zat was het zeker een 10 geweest.
Ik ben zelf ook op zoek naar OLED-model 2019, keuze ging bij mij tussen Philips, LG en Sony.
Sony viel af vanwege “gratis” reclame

nieuws: Google: reclame op thuisscherm Android TV is pilot bij alleen Sony-tv's

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 23 april 2019 17:30]

Koop een 2018 voor veel minder geld ;).
Inderdaad. Een high end TV van 2018 doet niet zoveel onder tegenover een high end TV van 2019. Zeker als er nog goede deals tussen zitten dan kun je soms een verschil van 1000 euro tegenkomen. Dan lijkt me de keuze snel gemaakt tenzij je echt waarde hecht aan features zoals Apple Airplay (niet in deze AG8 zo te zien) of acoustic audio.
Daarnaast is de C8 erg fijn. Enige verschil met de C7 is een snellere soc en dat maakt de tv fijn vlotjes. Mijn ouders hebben een Philips (TP vision) uit 2007 en het is een bak ellende met de snelheid en interface.
Ik ben zelf een Sony en Panasonic fan. Maar ben uiteindelijk voor een Philips gegaan. Ik zag nagenoeg geen verschil tussen Sony, Panasonic en Philips. LG was wel minder. Die had veel minder details in witte vlakken (wolken). Bijzonder dat de fabrikant die de panelen maakt het zelf het minst goed kan aansturen. Uiteindelijk was de Ambilight functie voor mij de hoofdreden om de Philips te nemen. Hopelijk heb ik hier over 4 jaar geen spijt van als ineens condensatoren op gaan bollen in de TV. De beeldkwaliteit heeft mij echt verbaast nu ik het een tijdje in huis heb. Ik raad je aan eens de 4K hdr docu van "our Planet" te gaan kijken op Netflix. Het is alsof er een filterlaagje van TV beeld af gehaald is, alles is zo scherp en helder om te zien. (hiervoor had ik een van de laatste generaties Panasonic HD Plasma's wat ook zeker geen onaardig beeld had)
Bolle condensatoren is geen veel voorkomend probleem meer in televisies. Daar staat wel tegenover dat Philips zich, na en forse kwailteitsdip en uitverkoop aan OEM-fabrikant TPV die nog nooit televisies in de wat betere klasse had ontworpen, opnieuw zal moeten bewijzen. Slechte software, losse processoren op moederborden, paneelfouten, etc. Daar hebben opzich meer merken last van, maar het is een van de redenen dat Philips zijn marktpositie al jaren geleden heeft moeten afstaan aan Samsung e.a. Het lijkt er voorzichtig op dat ze al een beetje aan het terugkomen zijn, maar of ze echt kwaliteit kunnen leveren merk je altijd pas een paar jaar na dato.

Op basis van het verleden zou ik op dit moment toch nog Panasonic of LG aanraden. Met wel de aantekening dat goedkopere/kleinere Panasonics ook bij TPV vandaan kunnen komen, of zelfs bij Vestel |:(

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 april 2019 19:39]

"en uitverkoop aan OEM-fabrikant TPV die nog nooit televisies in de wat betere klasse had ontworpen"

Geheel naast de waarheid. De gehele Philips TV afdeling is destijds overgegaan naar TP Vision, inclusief mensen. Onzin dus om te stellen dat ze nog nooit een TV hebben ontworpen in de betere klasse.
Als je goed leest, stel ik dat TPV (dus niet TP Vision) nog nooit televisies in de betere klasse had ontworpen en daar dus geen ervaring mee had. Ik weet zelfs niet of ze vóór 2006 ueberhaupt televisies maakten of dat dat een activiteit 'on the side' was van het toen overgenomen Philips Taiwan dat soms low-end televisies maakte (daar lagen hun roots, voordat ze zich specialiseerden in monitoren en ze zijn daar nooit helemaal mee gestopt). Dat impliceert een behoorlijk steile leercurve, zelfs als de kennis beschikbaar was in de joint venture.

Dat TP Vision (was ooit een joint venture, is nu een volle dochter van TPV - TPV is ontwikkelingstechnisch ook de dominante partij en omdat het een volle dochter is kun je ook van een verkoop of uitverkoop spreken) inderdaad een stukje van de echte Philips televisie-ontwikkeling heeft meegekregen, is me bekend. Daar komen onder andere de software-problemen en loslatende BGA's vandaan in overigens goed ontworpen en mooie toestellen van een paar jaar terug 8)7 maar waarschijnlijk heeft die overgenomen kennis (ze hebben nog op tijd doorgehad dat ze die niet helemáál moesten weggooien) wel geholpen bij het verbeteren van het huidige product. Het is niet voor niets dat er een tijdje lang geen high end producten zijn uitgekomen en dat de software-ontwikkeling omgegooid is; er wordt waarschijnlijk intern keihard gewerkt. Vandaar dat ik gematigd optimistisch ben en aangeef dat we het over een paar jaar zullen weten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 april 2019 19:53]

Je heb (nog) geen kleinere oled TV's van 55 inch.

De software boeide mij niet echt, ik gebruik een nvidea shield voor Netflix / Kodi Android TV etc. Maar ik moet zeggen dat ik hem nog niet eens heb aangesloten. De Android TV software in de TV functioneert net zo goed als op de Shield. Zelfs de TV settings zijn zeer goed geïntegreerd in het geheel. Nu nog zien hoe lang ze hem blijven updaten.

Anyhow, wat je zegt. Sony of Panasonic is doorgaans bewezen kwaliteit dus dan zit je zeker goed qua hardware. Time will tell of mijn volgende TV misschien toch weer een Philips gaat worden.
Mijn ouders hebben een Philips oled uit 2017. De ambilight is verkeerd gemonteerd. In plaats van naar achteren te wijzen wijzen de ambilight-ledjes naar de zijkant. Gevolg: enorme lichtstrepen op het plafond en op de muren in een donkere kamer. Echt een bizarre keuze. Wel fijn als je je tv in een open haard zet.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 25 april 2019 14:21]

Oled uit 2007? Moet dit niet led/lcd zijn?
In 2007 hadden alle Philips toestellen nog CCFL/EEFL-backlight LCD's. Dus of het jaar klopt niet of de backlight klopt niet.
Sorry, typefoutje, dat moest 2017 zijn.
Ik ben echt fan van Sony maar gezien de prijs kan je het beste voor een C8 gaan die heb je al voor 1400 euro en zo veel slechter is die echt niet. C9 is even duur en in dat geval zou ik wel voor de AG8 gaan of een Panasonic maar die zijn volgens mij wel duurder maar heb je als het goed is wel hogere piek helderheid. (alleen in het geval van het topmodel).

Snap het nut van die AG8 tov de AF9 en AG9 niet zo goed. Als je dan al een goede TV wil kopen wil je ook die betere nieuwe X1 Ultimate chipset hebben.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 23 april 2019 17:24]

Waarschijnlijk zullen ze deze AG8 tijdens sales periodes makkelijk kunnen afprijzen tot een interessante betaalbare versie. Een AG9 aan bovengenoemde prijzen zou pas interessant zijn.
Denk het ook. Een maandje geleden had de Mediamarkt kortingsacties op tvs en de AF8 was toen ook afgeprijsd.
De AF9 deed helaas niet mee. Had verwacht dat die ook mee zou doen aangezien de nieuwe modellen al bekend waren gemaakt.

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 23 april 2019 20:35]

De AF9 is eigenlijk nog steeds hoger geplaatst dan de AG8 en doet weinig onder van de AG9 op een paar kleine punten na.
Ik wil geen soundbar of surround installatie. Daarom leg ik graag meer neer voor een Sony tv met acoustic surface. Ook vind ik ze prachtig vormgegeven. Deze dan wel wat minder door de open voet.
Concurrentie zou ik het niet noemen.
Als je je een heel klein beetje verdiept in de verschillen kom je al snel erachter wat de beste keuze is.
Een lang verhaal heel kort: Sony en Panasonic zijn zeer gewaagd aan mekaar waarbij Panasonic het dit jaar toch wel wint van Sony. Daarna een "hele tijd" niets en dan LG.
Uiteraard muggenziften op hoog nivo
En waarom wint Panasonic in jouw ogen?
Daadwerkelijk benieuwd.

Het is voor mij nu nog niet zo heel relevant, maar 2020? Richting release PS5? Of mogelijk iets later... Dan is het denk wel een tijd voor een mooie upgrade. Nadeel is dat OLED op bepaalde formaten zo afschuwelijk duur wordt. 70" plus is eigenlijk kijken naar een topmodel van het jaar ervoor.

Je wordt snel afgeleid door het lawaai dat producenten maken rondom nieuwe ontwikkelingen, die je echt moet hebben. Dit maakt hebberig, maar ik vraag me regelmatig af of het ook het prijskaartje rechtvaardigt. Een jaar later is je TV sowieso weer oud nieuws en doorgaans probeer ik er wel 5 jaar uit te halen. Dus hoeveel $ is het waard het nieuwste van het nieuwste te hebben.
Dat is natuurlijk reviews afwachten. Maar in mijn boekje heeft de LG C9 al twee grote strepen voor op deze Sony.

- HDMI 2.1 (4K@120Hz + HDR zonder chroma subsampling)
- Geen Android TV.
Nee, alleen LG heeft in de 2019 modellen bv HDMI 2.1.
Andere fabrikanten (nog) niet.
Daarmee heeft LG sowieso al een streepje voor.
Er zijn nog meer verschillen zoals AI (artificial intelligence).
Zou gewoon gaan voor de LG aangezien alle OLED schermen zowiezo een LG panel hebben omdat dat de enige fabrikant ervan is.
Qua prijs wel maar wat de AG8 betreft kan je net zo goed de AF8 nemen. Er is werkelijk niks aan verbeterd, enkel een 2019 paneel en de IMAX Enhanced ondersteuning die zie in Europa niet meer gaan toevoegen aan de 2018 modellen waar dat in Amerika wel is gedaan.
Edit: een veel betere keus is de AF9.

[Reactie gewijzigd door apis29 op 24 april 2019 20:42]

Ze snappen het echt niet hè, trage "oude" processor in een gloednieuwe tv. Gemiste kans..
En wederom geen wallpaper tv dus sowieso gemiste kans.

Die van LG zijn te duur en een QLED van Samsung, die een heel assortiment aan wallpaper tv's hebben, wil ik niet.

Blijkbaar weinig vraag naar in hun ogen. Of ze zitten nog dicht, dat kan ook.
Staan deze ook nog een beetje schuin (/) zoals de eerste OLED-TV van Sony?
Nope, nou ja misschien 1 graad (vs 5 of 6). AF8 ook al niet en AG9 ook rechtop.
Wie heeft er nu behoefte aan een scherm dat zelf geluid produceert. Ik heb het nog nooit gehoord, maar mij lijkt het helemaal niets en het maakt het scherm onnodig duur. Een veeleisende consument koopt wel een nette 5.1 receiver, dan kan je ook zonder tv van mooi geluid genieten. Een soundbar zou ook kunnen, maar dat heeft niet veel met hifi te maken.
Vroeger toen Sony ook leuke audio erbij maakte was het een leuke speler op de markt.
Zeker met de ES lijn die ze hadden was het in alle markten thuis.
Ook de trinitron tv’s waren in die periode top.
Daarvoor nog de walkman, hahah zie je jezelf nog met die schuimen hoofdtelefoons lopen op straat met je 2x1,5 volt batterijen die altijd sneller op waren dan je wilde.

Lcd tv’s heb ik van Sony nooit wat gevonden.
Komt omdat mijn toenmalige vriendin er 1 had waar je zowat de pixels kon tellen.
Van dat trauma nooit meer afgekomen hahaha.

Tegenwoordig is Sony voor mijn gevoel een spelletjesfabrikant ala Nintendo en Microsoft voor de consumentenmarkt.
Hele mooie apparaten dat wel met zeer mooie games.
Leuke tv's nu nog een fatsoenlijk systeem voor het kalibreren van het ding. Bij de XG varianten moet je namelijk alles per input apart instellen. Echter zodra je de witbalans kalibreert voor HD kan je dit niet apart doen en geldt dit voor alle inputs. Zo kan je weer niet apart HD en UHD/HDR apart van elkaar afstellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True