Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony presenteert oled- en lcd-tv's voor 2020 en komt met 48"-oledmodel

Sony heeft tijdens de CES zijn televisies voor dit jaar gepresenteerd. Net als concurrent LG komt de Japanse fabrikant voor het eerst met een oled-tv met een beelddiagonaal van 48", waarmee dit in 2020 de kleinste oled-tv voor consumenten wordt.

De A9 wordt Sony's 48"-oled-tv voor dit jaar. Deze 4k-tv beschikt over de Picture Processor X1
Ultimate, de beeldprocessor die ook in andere high-end televisies van de fabrikant komt. De A9 ondersteunt Dolby Atmos en Dolby Vision en door de Ambient Optimization-functie wordt zowel de beeld- als de geluidskwaliteit afgestemd op de omstandigheden in de kamer, waarbij rekening wordt gehouden met de verlichting en objecten die het geluid kunnen absorberen. Verder ondersteunt deze 48"-oled-tv Airplay 2, HomeKit en Amazon Alexa en wordt X-Motion Clairty geïntegreerd om bijvoorbeeld beelden van sportwedstrijden soepel weer te geven.

Sony A9

Het bovenstaande geldt ook allemaal voor de A8, de oled-tv voor 2020 die uitkomt in modellen met een diagonaal van 55"- en 65". Deze 4k-televisies beschikken in tegenstelling tot de A9 over Acoustic Surface Audio, waarbij het geluid uit het scherm komt, een technologie die Sony al een aantal jaren toepast in zijn oled-tv's. De televisies beschikken over twee subwoofers en draaien op Android 9 Pie; dat laatste geldt ook voor de A9.

Sony A8

Verder komt Sony met de ZH8, een 8k-lcd-tv die ook de Picture Processor X1 Ultimate krijgt, waarbij beelden via een database van Sony in realtime naar 8k worden opgeschaald. Bij de ZH8 zijn tweeters aanwezig die het frame in trilling brengen, zodat het geluid rechtstreeks uit het scherm lijkt te komen. Ambient Optimization is ook hier aanwezig en gebruikers krijgen daarnaast een verlichte afstandsbediening die van aluminium is gemaakt.

Sony ZH8

Sony introduceert verder een aantal nieuwe 4k-lcd-tv's, waaronder de XH95 en XH90. Deze televisies beschikken net als de ZH8 over fald, maar over hoeveel individueel dimbare zones de modellen beschikken meldt de fabrikant niet. De XH95 krijgt ook de aluminium afstandsbediening en komt uit met vier verschillende beelddiagonalen: 49", 55", 65", 75", en 85". De XH95-modellen vanaf 55" zijn uitgerust met een technologie die de kijkhoeken zou moeten verbeteren.

De XH90 is volgens Sony een middenklasser, komt uit in 55", 65", 75", en 85" en is volgens de fabrikant 'compatibel met 4k en 120fps', al is daar een toekomstige software-update voor nodig; waarschijnlijk gaat het hierbij om de hdmi 2.1-capaciteit en zijn de andere in dit bericht genoemde televisies standaard uitgerust met hdmi 2.1, al zegt Sony daar verder niets over. Releaseperiodes en adviesprijzen voor de Benelux worden op een later moment bekendgemaakt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-01-2020 • 02:00

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Goed om te zien dat er meerdere fabrikanten nu weer de iets kleinere versies uitbrengen, 48 inch is voor veel mensen meer dan genoeg. Die laten zich niet gek maken in de zin van hoe groter hoe beter.
OLED panelen komen allemaal van LG af. Nu LG die in 48" maakt kan iedereen dus ook 48" OLED TVs maken. LG zelf en Sony hebben deze nu al aangekondigd, en ga er maar vanuit dat Philips / TP Vision ook nog met een 48" OLED TV komt. Dom gezegd zal het voor Sony en Philips ook niet veel uit maken. Die kopen gewoon een 48" paneel van LG, plakken een processor erop, die ze ook al voor de grotere modellen hebben, behuizing er omheen en klaar. Daar waar LG een flinke investering heeft moeten doen om deze 48" panelen te kunnen produceren.
Dom gezegd zal het voor Sony en Philips ook niet veel uit maken. Die kopen gewoon een 48" paneel van LG, plakken een processor erop, die ze ook al voor de grotere modellen hebben, behuizing er omheen en klaar. Daar waar LG een flinke investering heeft moeten doen om deze 48" panelen te kunnen produceren.
zoals jij het brengt wordt LG hier ongelooflijk benadeeld. Dat klopt natuurlijk niet. Die verdienen ( door het patent dat ze hebben op hun specifieke oled panelen) gewoon lekker hoor aan de verkoop van panelen aan Sony, Philips, Panasonic etc ..
Overigens is Oled pas sinds 2018 winstgevend voor LG. https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1541074266
Reken maar dat ze verkoop aan andere merken nodig hebben om het winstgevend te houden.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 7 januari 2020 08:14]

Dat ze sinds 2018 winst draaien zegt ook niet alles. Interessanter is wanneer ze het break-even punt bereiken. Winstgevendheid hangt mede af van hoeveel investeringskosten je toerekent aan het product en dus over hoeveel jaar je je investeringskosten uitsmeert. Daar kan je allemaal mee spelen. Grote verliesgevendheid in de eerste jaren kan je ook komen door versneld afschrijven op de investeringen. Je betaalt dan je investerringskosten met verliezen. Daardoor kan je later wel meer winst maken, het is een boekhoudkundig verhaal. Normaal schrijf je echter over de geschatte normale productie (wat je met enige zekerheid in totaliteit mag verwachten te verkopen) af. De eerste verliezen hebben dan niet met de investeringskosten te maken, maar gewoon de lage verkopen waardoor bepaalde vaste lasten zwaarder doorwegen. Ook dat is een kwestie van toerekening.

Productiekosten van panelen spelen een grote rol, zeker naarmate de schermkwaliteit van verschillende technologioeen dichter naar elkaar toekruipt. Van microled hebben ze voorlopig nog niet zo veel te duchten, die is nog lang niet productierijp. Maar Samsung heeft toch aardig weten in te lopen door verbeteringen. Naarmate je investeringskosten hebt terugverdiend, kan je wel weer je prijzen verder laten zakken om concurrerend te blijven. Sowieso worden prijzen door de marktsituatie bepaald en niet door de kosten.

Toch moet het wel haast dat LG er goed op verdient, want als je in deze situatie niet goed kan verdienen, is het eigenlijk niet eens meer verantwoord om enorme bedragen in de ontwikkeling te stoppen. Dan kan je beter de divisie afstoten.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 7 januari 2020 14:00]

De uitdaging voor LG is dat OLED weliswaar mooie marges oplevert, maar ook veel geld nodig is voor nieuwe fabrieken om de produktie op te voeren, terwijl LCD tegelijkertijd een bloedbad is, voor LG nog meer dan Samsung, want LG heeft in tegenstelling tot Samsung geen 10e generatie fabriek, waardoor hun schaalgrootte kleiner is. LG gaat dit jaar de LCD-produktie terugschroeven en de OLED-produktie zal meer dan verdubbelen, dus de cijfers die LG schrijft moeten dit jaar haast wel beter worden.
inderdaad daar aan toegevoegd komen de panelen van LG display af wat een onderdeel is van het moederbedrijf LG.
Kleiner? Ik heb dacht ik een 42 inch toestel, ding is gigantisch. Staat in de schuur omdat ie veel te groot is.
Nee, maar 48 inc is nog altijd niet 43 inch, en dan toch naar 48 inch moeten maar eigenlijk niet willen, is een glijdende lijn. Over 10 jaar word je dan wel gedwongen naar 60 inch bij wijze van spreken.
ik mag hopen dat het toevoegen van de 48 inch tv een resultaat is van gedegen marktonderzoek. De vraag zou de markt moeten sturen, niet het aanbod. De trend van grotere tv's is op dezelfde manier tot stand gekomen. Niet iedereen, maar wel een groot deel van de consumenten vindt een groot scherm fijn. Blijkbaar is het voor LG niet interessant om elke niche van consumenten te bedienen, maar liever de schaalvoordelen van enkele formaten te ondersteunen.
Het is natuurlijk ook zo dat het bij OLED mogelijk te maken heeft met technische beperkingen.
Je moet de lichtgevende diodes en de individuele aansturing ervan klein genoeg maken om er 3960x2160 op een 48 inch scherm te passen.

Marktonderzoek kan je wel zeggen dat de mainstream markt ligt tussen de 40 en 50 inch maar pas nu kan LG deze technologie op die formaten produceren.
Tegelijk is er nu ook 8k OLED maar dat krijgen ze vanwege het pixel formaat van OLED diodes nu alleen op 77 en 88 inch toestellen.
Ik hoop eigenlijk dat deze 48" past in de nis waar nu mijn 40" Sony KDL4000 TV hangt met dikke schermranden. Zo niet, dan zit ik gebonden aan 40" als mijn huidige toestel defect gaat of aan vervanging toe is.
Met een beetje mazzel wel, ik heb mijn 32" Sony KDL vervangen door een 43" Samsung LCD en de tv neemt evenveel ruimte in door de veel kleinere bezels.
Hopelijk doen ze wat aan de inputlag ..... mag je wel verwachten van de maker van de sony playstation ;)
Als maker van systeem camera's, hebben ze ook moeite om de camera van smartphones op (of boven) het niveau van de concurrentie te krijgen.
Ik hoop dat het de wel gaat lukken, maar de ene divisie lijkt onafhankelijk van de andere divisie te werken.
Dit hebben ze al aangepakt, het was niet dat ze moeite hadden om op/ boven het niveau van de concurrenten te zitten. Er werden door de cameradivisie obstakels aan de smartphonedivisie gelegd.

Sony: interne obstakels zorgden voor mindere camera's in Xperia-telefoons
Deze krijgen allemaal de nieuwe SoC, dus input lag van onder de 20ms
Ligt het aan mij of zullen de mensen die zo'n tv aanschaffen ook niet voorzien zijn van een degelijke audio setup? Ik zie het liefst een goed paneel zonder toeters en bellen. Een externe box zoals de Shield heeft al bewezen dat een smart tv niet nodig is.
Maar niet iedereen wil een shield erbij moeten hebben. Ik vind het juist erg makkelijk dat ik met een druk op een toets van de afstandbediening in een menu kom waar ik kan kiezen tussen Netflix, Disney+ of YouTube.
Maar niet iedereen wil een shield erbij moeten hebben. Ik vind het juist erg makkelijk dat ik met een druk op een toets van de afstandbediening in een menu kom waar ik kan kiezen tussen Netflix, Disney+ of YouTube.
Daar komt nog eens bij dat op de ingebouwde Netflix app op tv een automatische refresh rate zit waarbij de framerate automatisch wordt aangepast aan de content. Iets wat je je op de Shield helaas steeds handmatig moet aanpassen afhankelijk of je 50hz of 23,976 content kijkt omdat anders de motion niet soepel verloopt bij snel bewegende beelden.(iets wat niet iedereen zal opvallen) . Ik heb zelf een Shield en een nieuwe qled Samsung tv maar ik gebruik om deze reden liever de ingebouwde Netflix app. Ik gebruik de Shield alleen nog voor Kodi omdat deze helaas niet beschikbaar is op Samsung Tizen. Ze hebben wel een ingebouwde mediacenter app maar deze ondersteunt niet alle codecs.
Klopt helemaal helaas.
Ben zelf overgestapt naar de Apple TV die past de refresh rate wel aan afhankelijk van de gespeelde content.
Past de Apple de refresh rate van de output aan (aan de content), of past ie de playback speed aan naar de refresh rate van de TV?

Dus:
1) Gaat 23,976hz content er ook met 23,976hz uit richting de TV en springt de TV dan naar 23,976hz.
Of:
2) Gaat ie 23,976hz conent 'ombutsen' naar 50hz en stuurt ie het zo naar de TV zodat de TV op 50hz kan blijven?

--------
Ik draai Kodi op een NUC en daar is situatie 1 van toepassing. Kodi/NUC neemt de refresh rate van de content over en stuurt het zo naar de TV. De TV past zich aan.
Het is optie 1.

Zodra ik bijvoorbeeld een netflix film start met 24P dan switch de TV ook naar 24P
(wat ik dan ook zie op de TV zelf als melding)
Dat is idd de beste manier (als de TV het ook ondersteund) :)
Ligt het aan mij of zullen de mensen die zo'n tv aanschaffen ook niet voorzien zijn van een degelijke audio setup? Ik zie het liefst een goed paneel zonder toeters en bellen. Een externe box zoals de Shield heeft al bewezen dat een smart tv niet nodig is.
Precies, ik heb het liefst ook een TV zonder all die toeters en bellen, en dan een goede audio setup, en dan minimaal een 55" TV, omdat je 4k op 3 meter afstand (wat de gemiddelde Nederlander zit) op 48" je zo goed als niet kan zien, leuk als je heel dicht op je TV zit omdat je een heel klein woonkamer heb maar niet als je rond de 3 meter van je TV zit.

En ik zelf gebruik een Mini console/media PC en dan heb je dat Android gedoe niet, dat je geen updates en meer krijgt na 2 a 3 jaar, met Windows 10 weet je zeker dat je 10+ jaar hem kan gebruiken, nee had een goede Android TV Box, maar ben over gestapt naar een zelf in elkaar gezette Mini Console/Media PC, wat veel beter werkt dan welke Android TV Box dan ook.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 januari 2020 13:24]

Dat is helaas een android bug die ze nooit hebben opgelost, de automatic optie zit er vaak wel in maar het werkt nooit.
In de meeste media boxen zit deze framerate bug.

LG heeft daar geen last van omdat ze niet met android werken.
Het is een omweg maar misschien bied het de oplossing die je zoekt voor je refresh rate issues ;): https://www.nvidia.com/en...k-auto-refresh-rate-tool/
Yep, zou ook het liefst gewoon een kale OLED monitor met 4x HDMI 2.1 willen zien en optisch audio uit. Audio heb ik extern, tuner en HTPC ook.
Yep, zou ook het liefst gewoon een kale OLED monitor met 4x HDMI 2.1 willen zien en optisch audio uit. Audio heb ik extern, tuner en HTPC ook.
Met HDMI wordt de consument hard genaaid, met zijn bewust gecreëerde beperkingen die ze met een simpele firmware update overal kunnen oplossen |:( .

In theorie kunnen ze gewoon een glaskabeltje maken met zo goed als onbeperkte bandbreedte, maar dan kun je consumenten niet meer verplichten om een nieuwe tv te kopen.

Maar we geven wel om de natuur hoor, zo lang we maar geld kunnen blijven verdienen.

[Reactie gewijzigd door whiner op 7 januari 2020 10:11]

Mwah, niet helemaal eens maar deels heb je gelijk. Kabelstandaarden zullen allemaal verwateren en verbasteren naar netwerkverbindingen in de toekomst, en wachten is dan op SFP (optische) verbindingen. In professioneel video is een enorme opkomst van realtime netwerkstandaarden zoals SMTPE 2022 en AVB om distributie te vereenvoudigen.
Nee hoor. Ik heb vorig jaar voor het topmodel van Sony gekozen juist voor het geluid.
Acoustic surface geluid is meer dan goed genoeg voor mij.
Verbazingwekkend zelfs dat dat uit een scherm komt.
Ik wil naast mijn 2.0 audio setup geen andere speakers meer in mijn kamer.
En ook zeker geen tv geluid over deze setup beluisteren.
Mooie toestellen en fijn dat er ook weer wat kleinere toestellen gepromoot worden... echter, na de lompe actie van Sony dit jaar waarbij ze de appstore uit een volledige reeks toestellen (inclusief mijn 4K tv van €1400 uit 2018) gegooid hebben zonder fatsoenlijke oplossing, zijn ze mij kwijt als vaste klant na 30 jaar... zoiets doe je niet :(
Het betreft de tv’s die draaien op de VEWD appstore... sony heeft het contract niet verlengd en biedt geen alternatief aan.. alle apps als Plex enzo zijn dus niet meer te gebruiken op die manier..

Het is dus geen technisch defect of een softwarefout.
I see ..."We bedanken u voor uw begrip en bieden onze excuses aan voor eventuele ongemakken".
https://www.sony.be/nl/electronics/support/articles/00226633

Uw smart is dus nu dom geworden? (je kan nog browsen, lees ik ...)
Klopt, op de ingebouwde Netflix en Youtube app is er totaal geen mogelijkheid om nog iets als Plex/andere appstore apps te draaien.. en dat op een 2018 toestel, per juli 2019.
Toch knap lullig van Sony en het getuigt niet van stijl naar de consument. Ik ben mijn vertrouwen kwijt in ze..
Inderdaad niet netjes, maar het was geen geweldig smart platform. Vewd is de rebrand van Opera TV.

Voor Plex bijvoorbeeld kan je gewoon in de interne browser naar https://plex.tv/web/tv/opera gaan, en de ervaring zou bijna exact hetzelfde moeten zijn als de Plex app was. Voor veel apps zou er op die manier een alternatief te vinden moeten zijn (als je de URL van de Vewd-app kan vinden).
Dat het geen geweldig platform was, heb ik als eindgebruiker niks mee te maken natuurlijk.. het werkte prima. Via omwegen is vanalles mogelijk, maar ik wilde met een druk op de knop die store, zoals geadverteerd was.. verschillende url opsnorren in de hoop dat het bijna hetzelfde werkt = ongemak in de ogen van een regulier consument.
Heb je meer informatie over wat er mis is gegaan met je TV en welk model het net is? Alle 4K TVs van Sony uit 2018 zijn Android TV's en ik heb niets gehoord over problemen daarmee.
Zie mijn reactie hierboven :)
Draaide jij ook op een linux variant (niet android)? Ik heb hetzelfde met een 2017-2018 model.
Geluk dat ik Netflix nog erop heb, maar fabrieksinstellingen en de smart tv is een domme tv :p
Ik zat laatst te zoeken naar de disney app volgens mij, toen kwam ik erachter dat de appstore verdwenen was haha.
"door de Ambient Optimization-functie wordt zowel de beeld- als de geluidskwaliteit afgestemd op de omstandigheden in de kamer, waarbij rekening wordt gehouden met de verlichting en objecten die het geluid kunnen absorberen."

Oftewel; Dolby Vision IQ.

Ik hoop dat dit beter werkt dan alle andere lichtsensoren, want dat is de instelling die er bij mij het eerst UIT staat.
Ja hier ook, allergisch voor features als "dynamic contrast" wat (vaak) niets meer is als contrast automatisch aanpassen aan de hand van een licht sensor en/of max brightness.

Dolby IQ klinkt als een iets duurdere versie waarbij ze ook naar de licht temperatuur kijken. Kun je doen door een "el cheapo" beeld sensor te pakken en RGB te meten, zodat je ook chroma in de ruimte meet ipv luma alleen. Maar.... kan me niet voorstellen dat dit makkelijk is vanuit een TV. Stel je voor een schemerlamp naast je TV....
We hebben bewegende beelden:
https://youtu.be/eDQCkU7M5pA
Meer:
https://www.youtube.com/user/Sony/videos

[Reactie gewijzigd door Joepi op 7 januari 2020 02:49]

Ik heb zelf in 2019 de kd-55ag gekocht. Hij valt tegen op de vlakken Android TV, regelmatig een spontane herstart, de Tv-gids is niet intuïtief, en ook opnames willen (via CI+) niet altijd lukken. Verder geen firmware upgrade zien langskomen. Geluid via het scherm, wel goed. Geen Alexa, das jammer, maar Google assistent werkt niet zoals je zou willen. Voor mij geen Sony meer.
Bij de ZH8 wordt het scherm niet in trilling gebracht, Sony maakt gebruik van tweeters in het frame, deze tweeters zorgen ervoor dat het frame gaat trillen en het net lijkt alsof het geluid uit het paneel komt.

De A9G-lijn van Sony zal dit jaar doorlopen en blijft in tegenstelling tot de 48'' A9S gewoon gebruik maken van de Acoustic Surface Audio techniek.
Mooi dat er kleinere OLED televisie komt maar kleiner dan 55 inch met OLED is niet mooi. Het verschil 48 naar 55 inch slechts 7 inch niet om ergens druk om te maken. Mijn volgende OLED televisie wordt 65 inch op mijn huidige 55 inch OLED televisie


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True