DigiD- en Berichtenbox-apps zijn samen 3,3 miljoen keer gedownload

De DigiD-app is 2,19 miljoen keer gedownload en de Berichtenbox-app voor post van de overheid is 1,2 miljoen keer gedownload. Iets meer dan de helft van de downloads is gedaan op iOS-apparaten.

Logius, de dienst die digitale overheidsproducten beheert, maakt de cijfers bekend in zijn jaarverslag. Daaruit blijkt dat 52 procent van de downloads van de DigiD-app met een iOS-apparaat is gedaan, tegenover 48 procent voor Android. Bij de Berichtenbox-app is die verhouding 53 procent voor iOS en 47 procent voor Android.

De DigiD-app werd in 2017 uitgebracht en eind dat jaar maakte Logius bekend dat de app 1,2 miljoen keer gedownload was. In ruim een jaar tijd zijn er dus zo'n miljoen downloads bijgekomen. De Berichtenbox-app kwam in oktober vorig jaar uit en is nu dus ongeveer een halfjaar beschikbaar.

Verder blijkt uit de cijfers dat er nu 7,6 miljoen MijnOverheid-accounts zijn. Dat is een toename van 10,1 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2018 werden er 82,1 miljoen berichten verstuurd via de dienst, een toename van 8,8 procent.

DigiD werd in het afgelopen jaar 308 miljoen keer gebruikt om in te loggen, een stijging van 9,9 procent. Het aantal accounts steeg met 1,5 procent naar 13,7 miljoen. De beschikbaarheid was 99,91 procent en daarmee haalde Logius de gestelde norm van 99,5 procent. De norm voor MijnOverheid is met 99,775 procent hoger, maar ook dat werd gehaald met een beschikbaarheid van 99,8 procent.

Jaarverslag Logius 2018

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2019 • 18:14

104

Reacties (104)

104
97
62
2
0
29
Wijzig sortering
Privacy tips:

Bij de berichtenbox app ga naar "over deze app" en scroll dan helemaal naar beneden (ongeveer 4 pagina's) en dan Verzamel Gebruiksgegevens uitzetten.

Bij DigiD zit het onder instellingen, verzamelen statistieken.

De exacte locatie van deze instellingen wil nog wel eens veranderen en na updates staat ie vaak weer aan (boefjes)
Geldt ook voor de DigiD App die veel vaker gebruikt moet gaan worden.
Gebruik de app nog totaal niet, kan nog steeds overal inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.
kan nog steeds overal inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.
Precies, wie wil er nou 2 Factor Authenticatie op zulke belangrijke diensten!
Er is niet eens een optie zonder 2 factors. het is of een sms krijgen of de app gebruiken
Blijkbaar niet verplicht. Sorry als ik mensen door de war heb gemaakt.

[Reactie gewijzigd door pepijnm op 23 juli 2024 04:34]

Wat jij nu noemt is simpelweg onjuist. Per dienst kan gekozen worden of 2FA verplicht is.

[Reactie gewijzigd door Martijntj op 23 juli 2024 04:34]

Voor sommige diensten (bijv. inloggen bij zorgverzekeraars) ben je wel verplicht om in te loggen met sms-controle óf via de app.
ik kan gewoon inloggen zonder sms te ontvangen. en de app heb ik niet
[...]

Precies, wie wil er nou 2 Factor Authenticatie op zulke belangrijke diensten!
Kan probleemloos zonder app. Geen nepnieuws verspreiden hé.

Gebruikersnaam & wachtwoord invoeren.
Wachten op de SMS.
Code invoeren.
2FA check.
met sms controle kan nog steeds
Precies, wie wil er nou 2 Factor Authenticatie op zulke belangrijke diensten!
Wie wil er nou weer afhankelijk zijn van een app om in te loggen. Ik ben app-moe en ga geen nutteloze apps installeren. Als je perse 2FA wilt kan dat ook met sms.
Ja? Bij mijn ziektekostenverzekering moet ik 2FA inloggen, dat kan met de app of sms. En ik geloof dat dit sinds 12 maart bij alle verzekeringsmaatschappijen zo is.
O bij zilverenkruis al niet meer ingelogd sinds vorig jaar, maar zie nu of app of sms idd.
Bedoelde meer dat app nog niet echt verplicht is, en had wel ergens gelezen hier.
Ja? Bij mijn ziektekostenverzekering moet ik 2FA inloggen, dat kan met de app of sms. En ik geloof dat dit sinds 12 maart bij alle verzekeringsmaatschappijen zo is.
Daar kwam ik ook achter.
Ik heb daar geen telefoon voor...
Heb mijn zorgverzekering dus gevraagd of zij mijn ziektekostenoverzicht dan maar wouden opsturen.
Dat hebben ze gedaan, maar ze maken het me zo wel heel lastig om inzicht tekrijgen in mijn zorgverzekering.

Van de bank (ING) krijg ik straks zo'n QRscanner, en ik hoop dat ook DigiD daarmee ooit een 2FA zonder telefoon mogelijk maakt.
Ik erger me mateloos aan die DigiD en Berichtenbox app. De pincode is een aardige verbetering maar kom op, nog steeds geen touch id :'(
Zie de noodzaak daar niet van in eerlijk gezegd. Analyse van app gebruik acht ik zelf wenselijk. Bovendien gebruiken ze Piwik.
Waar het mij om gaat is dat het opt out is en dat de instelling verstopt is op een plek waar de meeste gebruikers deze niet zullen vinden. Daarnaast is het onduidelijk wat er precies verzameld wordt, hoe lang etc. Ik heb ook niet heel veel vertrouwen in anonimisering want vaak is de data redelijk makkelijk te herleiden.
Ik zie nergens een noodzaak om gebruik van software automatisch te analyseren. DigiD niet, websites niet, niks. Verbeteren van het product kan ook op andere, meer privacyvriendelijke, manieren. Zoals een enquete. Gebruiksanalyse betekent eigenlijk altijd dat jouw gegevens ergens op een clouddienst opgeslagen gaan worden. En helaas vaak nog die van spywarebedrijf Google ook. Daar pas ik voor, en ik vind het dan ook ronduit schandalig dat ieder bedrijf dat software maakt tegenwoordig het recht denkt te hebben om je in de gaten te houden. Omdat iets mogelijk is maakt het nog niet maatschappelijk gewenst. En al helemaal niet in apps die door je strot worden geduwd vanuit de overheid.
Kan je bij de berichtenbox tegenwoordig al met "2fa" / app inloggen? Verbaas mijzelf nog telkens dat het niet kon...
volgens mij alleen via onbetrouwbare sms code.
Mwah, onbetrouwbaar. Volgens mij is het voor Jan Doorsnee voorlopig nog wel prima om dat te gebruiken.
Hoewel het inderdaad veel veiliger KAN, is het ook weer niet zo dat het onderscheppen van zo'n SMS een 1,2,3 tje is voor één of andere scriptkiddo die een beetje handig is met google.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 23 juli 2024 04:34]

klopt, maar het kan wel in theorie. Daarom ben ik meer in voor totp.
Tjah, zodra ik het gewoon met Authy kan doen gaat dat ook zeker bij mij aan maar tot die tijd vind ik SMS praktischer.
Je moet je mening wellicht bijstellen: sinds een paar jaar geleden bekend werd gemaakt dat het mogelijk was om onder hele specifieke omstandigheden SS7 verkeer te onderscheppen hebben alle providers verregaande maatregelen genoemen om dit tegen te gaan.

Kan op onderscheppen van SMS is ca. 0.
ik heb gewoon liever niet dat mijn geheime inlogcodes door de lucht gaan.
Ja https://digid.nl/inloggen 2e optie. De eerste optie wordt volgens Logius binnen enkel jaren uitgefaseerd wat naar mijn mening wel goed is maar denk ik bij de normale gebruikers misschien een stap te ver is.

[Reactie gewijzigd door niki_lauda op 23 juli 2024 04:34]

Het zou wel fijn zijn als men ook gewoon de bekende MFA oplossingen van andere aanbieders zou ondersteunen bijvoorbeeld de apps van Google en Microsoft.
Dat kunnen ze niet uitfaseren want er zijn nog genoeg mensen zonder smartphone die hun app niet kunnen gebruiken.

Bovendien beperken ze zo de keuze voor smartphones tot die van Apple en Google, want naast iOS en Android ondersteunen ze niks. Dat lijkt me een gevalletje van aansporen tot concurrentiebelemmering. Als een bedrijf zo’n soort trucje uit de kast haalt laat je ze gewoon links liggen (ik ken niet 1 bedrijf waar ik niet zonder zou kunnen), maar de overheid is geen vrijwillige keuze en kom je niet omheen. Ik vind het al erg genoeg dat ze mijn belastinggeld verkwisten aan zo’n berichtenbox. Ik heb al een email adres en wil geen 100 plekken om berichten te checken.

Alhoewel ik geen “gemiddelde gebruiker” ben (zit in de IT), mogen ze mij beschouwen als iemand zonder smartphone. Ik heb een hekel aan apps in het algemeen en aan die van partijen met een track record om alles van je bij te willen houden in het bijzonder (zoals die van grote Amerikaanse bedrijven of overheden). Het is *mijn* apparaat, niet hun inlogtool.
Precies mijn instelling. Al die bedrijven met hun mijn energie, mijn zorgverzekering etc. En ik maar overal inloggen en zij mij overal tracken. Ik probeer zo min mogelijk van dit soort inlog dingen te hebben. Het is klantonvriendelijk en wel bedrijfsvriendelijk. Ze zijn van veel verantwoordelijkheden af en de klant krijgt de verantwoordelijkheden zo in de schoenen geschoven.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat ik met de digid app moet. 1x per jaar de belastjngaangifte is nou niet de moeite van het installeren waard. Dat doe ik op een laptop die ik zeer weinig gebruik, valt er voor de belastingdienst ook niet veel info te verzamelen.
Wat zit er in vredesnaam in de berichtenbox dat zo spannend is dat je daar een app voor moet hebben?
Ik heb ook al diverse brieven gehad van o.a stroom, verzekeringen, etc. Maar ik heb er nog nooit de meerwaarde van ingezien. Dan moet ik m'n tijd verdoen om een account aan te maken, plus de moeite om nog weer een wachtwoord te onthouden. Want je kunt ze geen standaard wachtwoord geven, ik heb er geen vertrouwen in dat hun security op orde is en ze mijn wachtwoord niet lekken. Dan zou het net zo eindigen als met die verplichte accounts op bepaalde online websites van niet-web diensten (zoals vliegtickets boeken): ik zet er een veel te lang wachtwoord op en gebruik de password reset iedere keer dat ik er in moet.

Terwijl er voor mij geen meerwaarde in zit. Alleen voor hun, dat scheelt ze post versturen en kunnen ze meer informatie over mij bijhouden. Nee dank je. Ze kunnen brieven sturen wat ze willen maar dat account maak ik toch niet. En hun app waarmee ze je hele telefoon door kunnen spitten hoef ik ook niet.
Dit is de enige reden dat ik de berichtenbox-app nog steeds niet heb geactiveerd... Twee apps op dezelfde telefoon, dat moet toch op de een of andere manier te implementeren zijn :?
staat compleet los van elkaar. Niets mis met de berichtenbox btw. Best handig.
Ik bedoel dat je bij de Berichtenbox-app niet kunt inloggen als je de DigiD-app overal als 2fa-methode hebt ingesteld
Als iemand nog een strenge dictator/alleenheerser nodig heeft in de organisatie, stuur me een p.m.
Nee, nog steeds niet als je alleen de DigiD app voor 2FA gebruikt. Echt belachelijk dat er gewoon geen synergie is tussen DigiD en Berichtbox, terwijl het allebei twee apps zijn van de overheid. Bij de app van mijn zorgverzekeraar kan ik wel gewoon met de DigiD app inloggen. Daarnaast is het raar dat je dan wel met de DigiD app kan inloggen op de Mijn Overheid site (ja een app is niet hetzelfde als een site bla bla bla... maar het gebrek aan homogeniteit tussen overheid apps en sites is gewoon lui zesjescultuur werk).

De workaround die ik gebruik is simpelweg de app te installeren, eenmaal op in te loggen (zonder DigiD 2FA actief, en na inloggen DigiD 2FA weer heractiveren), en een snelkoppeling op mijn home screen plaatsen voor de berichtbox afdeling op de Mijn Overheid site. Dan krijg ik toch push notificaties van de Berichtenbox app, maar is het benaderen van die berichten via Chrome niet veel anders dan via de app (goed je kan ook email notificaties instellen waardoor je de app helemaal niet nodig hebt, maar ik heb liever push berichten). Dat gezegd is het belachelijk dat je dit zou moeten doen. Of maak de app op orde, of maak van de site een web app.

[Reactie gewijzigd door Z100 op 23 juli 2024 04:34]

Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, thanks! Gelijk maar even doen.
Ja, met de DigiD app. Best gebruiksvriendelijk en je hebt minder risico van onderschepte sms'jes.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd1 op 23 juli 2024 04:34]

DigiD werd in het afgelopen jaar 308 miljoen keer gebruikt om in te loggen
Ja, maar waarom dan? Ik gebruik hoogstens de DigiD één keer per jaar om de belastingaangifte af te zegenen. En als de belastingconsulent invult zelfs 0x per jaar.
Je kan bij heel veel instanties, overheid, gemeente, nutsbedrijven, etc, ect, inloggen met Digiid
nutsbedrijven
Nope. Alleen voor het uitvoeren van een wet, wettelijke regeling of wettelijke plicht. Dus: Landelijke en lokale overheden, bepaalde verzekeraars, uitvoeringsorganisaties en inspecties. Complete lijst.

Nutsbedrijven en banken mogen geen DigiD gebruiken.
Ach een stichting die zoiets als een nuts bedrijf is staat er ook op, misschien begrijp ik het begrip nuts bedrijf niet. Gemeenschappelijke samenwerkingsverbanden, dit kan alles zijn.
Ok dus geen nuts bedrijf maar gewoon een stichting, wat is je punt
iets met slakken en zout. Zijn sommige mensen gek mee..
Ook als je met bedrijven als het UWV te maken hebt kom je hier niet onderuit. De Berichtenbox waar maandelijks de meldingen inkomen van berichten over het UWV en de DigiD app voor inloggen bij het UWV. Daarnaast inderdaad ook bijvoorbeeld je ziektekostenverzekering werkt ook allemaal met digid.

De tip voor het verzamelen van “anonieme” gegevens van je had ik nog nooit gezien. Mooi dat je het uit kan zetten maar volledig absurt dat het een opt-out is. Dit hoort standaard uit te staan, of op zijn minst dient dit gevraagd te worden.
Geldt GDPR dan niet voor DigiD/Berichtenbox?
Volgens mij is er een uitzondering voor overheden oid, de politie bijvoorbeeld hoeft er ook niet aan te voldoen meen ik gelezen te hebben.
Veel jongeren gebruiken het om zaken rondom hun opleiding, rijbewijs etc te regelen.
Jup, het is inderdaad voor de aanvraag van vrijwel alles nodig. Denk naast je voorbeelden aan aanvragen begeleiderspas als 17 jarige bestuurder, ov studenreisproductaanvragen, etc etc
Bij steeds meer gemeenten kun je ook alle loketten op hun website benaderen via DigiD.
Daarnaast heb je o.a. zorgverzekeraars die er gebruik van maken.
Zorgverzekeraars, mijn.overheid.nl, DUO, mijnpensioenoverzicht.nl, etc. gebruiken allemaal DigiD.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 23 juli 2024 04:34]

Anoniem: 269866 @mashell16 april 2019 18:26
Wanneer jij niet inlogt, moet die belastingconsulent in ieder geval ingelogd zijn om jouw aangifte te kunnen versturen. Daarnaast kun je voor steeds meer zaken inloggen via DigiD zoals bij het verhuizen naar een andere gemeente, zorgverzekeringen en pensioenen.
Bart ® Moderator Spielerij @mashell16 april 2019 18:26
Zorgverzekering, pensioenoverzicht, gemeentebelasting, studieschuld, etc etc.
Gemeente? Waterbedrijven? Toeslagen (ivm kinderen)? DUO? Etc etc
Ik log toch al gouw 4x in online per jaar, belastingaangifte, zorgtoeslag, gemeentelijke belastingen, waterschappen.
Ik gebruik het tegenwoordig steeds meer sinds alle overheidpost via de Berichtenbox komt. Dus ook gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en zo.

En ik werk nu zelf aan een project met DigiD login dus ik log bijna dagelijks in via DigiD om dingen te testen. :+
Ik gebruik het dagelijks om zaken te testen :)
Worden alle post niet meer via de post verstuurd, maar stilletjes via DigID berichtenbox verstuurd?
Ja soms dus wel. en ze zijn er totaal niet duidelijk over. ik wil gewoon een slider : alles digitaal, aan of uit. en als je hem uit zet kan je per instantie instellen wat je wilt. bada bing bada boem hele gezeik netjes opgelost. digitalisering is leuk, maar ik wil mijn zaken gewoon op papier omdat dat boekhouden vele male makkelijker maakt.
Er is een "aan slider" en uit is er niet zodra je die gebruikt hebt (lijkt me ook onwenselijk dat mensen kunnen blijven wisselen). Als je zaken op papier wil had je die slider niet moeten gebruiken in het verleden (of alles alsnog uitprinten) en ook geen akkoord moeten geven op nieuwe organisaties die steeds toegevoegd worden.
Mijn moeder heeft geen computer, wil er geen en krijgt alles dus nog steeds op papier.
Het probleem is dat je standaard een pop up krijgt met alles aangevinked. je kan niet alles in een keer uitvinken. en je kon in mijn tijd die dingen nogsteeds uitvinken als je ze al een keer geaccepteerd had. het is niet wenselijk dat mensen steeds wisselen, maar zet dan een timer van twee maanden erop ofzo en dat ie pas na een dag definitief om is.
Noem je dat werkelijk een probleem dat je een aantal keer moet klikken en dat er geen select all optie is? Lijkt mij een logisch gevolg van iets bijzonders willen.
Als je papier gaat uitfaseren is wisselen in welke vorm dan ook onwenselijk, we gaan over naar digitaal en de enige optie die je hebt is leer er mee leven.
Als organisatie wil je ook niet dat de hoeveelheid echte post steeds weer kan variëren.
Wil je als burger papier maar heb je die slider al omgezet, koop/gebruik een printer.
Mensen zoals mijn moeder die dit echt niet willen en zelf ook niet gaan gebruiken sterven letterlijk uit en uiteindelijk wordt echte post ook een zeldzaam iets. Zie het nu al vergeleken met een aantal jaren geleden, vroeger bijna dagelijks post en nu gaan er dagen/weken voorbij met helemaal niets op de deurmat.
een paar keer klikken? het is vergelijkbaar met dark patterns rondom de cookiemuren die we zien, dat ik van zn 30 instanties allemaal individueel moet gaan aangeven dat ik niet wil dat ze me volgen (in dit geval birichtboxxen) hoe denk je dat oudere mensen zoiets afgaat? of mensen die lichamelijk en/of geestelijk beperkt zijn? dit is een systeem dat IEDEREEN moet kunnen gebruiken als de default word "ja tuurlijk jo ik accepteer alles" met een dikke knop die je niet kan missen. je voert een verandering door die duidelijk gestuurd is naar alles digitaliseren, niet naar de eindgebruiker te vriend zijn. dat is een slechte ontwikkeling, hoe je het ook went of keert.
Een paar keer klikken ja. Ik gebruik dat ding al jaren en heb nog nooit zo'n groot aantal als 30 instanties moeten goedkeuren en log echt niet maandelijks of vaker in. Keer op keer is het een handjevol organisaties en ik snap eerlijk gezegd ook niet zo waarom je überhaupt individueel zou willen aangeven van wie je wat wilt ontvangen als je toch al de keuze hebt gemaakt om daar berichten te ontvangen. Waarom dat systeem activeren en vervolgens niets willen ontvangen? En instanties waar ik niets van krijg of gemeentes waar ik niet woon heb ik geen probleem mee als ze actief zijn, ze sturen toch niets.

Voor wat betreft gehandicapten, afhankelijk van de handicap voldoet het huidige systeem van brieven ook niet. Een blinde kan zelf niets met een brief en bij een geestelijke handicap voldoen mogelijk zowel de brieven als de site niet. Wat dat betreft kun je voor beide vormen voor en nadelen vinden afhankelijk van de aandoening maar dat geldt voor alles in het leven als je een beperking hebt.

Vooralsnog is het echter simpel, als je om welke reden dan ook geen gebruik wil maken van dit systeem, activeer het dan niet. Ik weet overigens hoe het oudere mensen afgaat of kan gaan, ik noem niet voor niets al twee keer m'n moeder die er gewoon geen gebruik van maakt en het ook niet geactiveerd heeft. Voorlopig werkt dat nog prima.
De andere kant ken ik ook, in de familie heeft iemand voor m'n schoonmoeder besloten dat het handig is om te activeren en ik kan je uit ervaring zeggen dat het dat niet is als iemand zelf niet achter de keuze staat en het niet snapt of wel snappen. Er rolt hier dan ook met enige regelmaat iets uit de printer als ze weer zo'n email heeft gehad dat er een bericht is en als oplossing werkt dat op zich ook wel weer.

[Reactie gewijzigd door ninjazx9r98 op 23 juli 2024 04:34]

Digid had een veel te brakke inloop periode...
Uit persoonlijke ervaring weet ik nog goed dat ik wel 8 keer een digid account had aangevraagd en steeds moest wachten op die brief met wachtwoord. Uiteindelijk hebben ze het limiet van inactief zijn maar omhoog geschroefd want ze waren er zelf waarschijnlijk ook al achter dat om de paar maanden brieven met wachtwoorden sturen niet echt hun bedoeling was.

Elke keer als je weer een nieuwe account had moest je die instanties instellen.
Elke 30 dagen moest je inloggen, daarna 60, toen 180, nu 3 jaar ofzo... ik ben de tel kwijt, evenals de interesse kwijtgeraakt om die kennis te blijven updaten of de account steeds weer aan te maken.


Ondertussen is het met Digid wel makkelijker neem ik aan, maar de aanloop periode was gewoon traumatisch. Op een gegeven moment zat ik steeds "was het nou wachtwoord1234 of was het nou 1234wachtwoord" of "wacht1234woord" (voorbeelden, zulke wachtwoorden gebruik ik natuurlijk niet). Dan na een paar pogingen (letterlijk 2) kon ik alweer wachten. Als je haast hebt is dit zwaar irritant.

Het was gewoon wéér een wachtwoord dat je moest onthouden, ongeacht hoeveel apps/services/manieren er voor zijn om het niet te vergeten.


Er zijn wel een paar inherente probleempjes met Digid nog steeds.
Je bent "op de hoogte gebracht" van een rekening op het moment dat ze het versturen, als jij dus om de 30 dagen inlogt dan heb je al een betalingsverzoek via de post van Essent, DUO, andere maandelijkse betalingen die niet stroken met 1ste of 14de of 30ste van de maand. Je kunt er dus *letterlijk* geen pijl op trekken en zult iedere dag in moeten loggen om te checken.

De deurmat is toch veel transparanter wat dat betreft. Je krijg hem op de deurmat, daar hoef je niet voor in te loggen elke dag want je loopt er elke dag overheen.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 23 juli 2024 04:34]

Dat gedoe van de beginperiode herken ik enigszins maar om dat nou traumatisch te noemen is imho nogal overdreven. Dat was ook de periode dat er nog niet zo gek veel in zat en je kreeg destijds alles dubbel, in de berichtenbox en via gewone post. Buiten dat het een beetje vervelend was waren er nog niet echt negatieve gevolgen en dat begint nu te veranderen.

Dat van die deurmat en de noodzaak van dagelijks inloggen ontgaat me volledig.
Iedere keer als er een bericht staat krijg ik daar een email van, waarom zou ik dan eens in de 30 dagen inloggen?
Dat is alsof je dagelijks over de deurmat loopt maar slechts eens in de 30 dagen omlaag lijkt of er iets ligt en de overige dagen gewoon over alles heen stapt.

PS
Van Essent zuil je daar geen berichten ontvangen.
Ik had dus heeeeeel veel negatieve gevolgen, schulden die zich opstapelden omdat ze geen rekeningen stuurden die ik wel moest betalen... Het sloeg werkelijk nergens meer op. Ik heb over de €300,- aan aanmaningskosten moeten betalen aan verschillende bedrijven :/
Puur omdat ze beweerden dat ze een rekening hadden gestuurd die ik niet kreeg.
Ik kon het ook niet voldoende bewijzen aan hun, want "hoe" bewijs je iets niet te hebben gekregen, zo iets kun je alleen zeggen en ze negeren het gewoon.

Ik had geen issues gehad als ze gewoon een normale rekening op mijn deurmat gooiden ipv dat vervelende digid, maar terugschakelen naar papier daar wouden ze niet aan beginnen.

Je kreeg mailtjes zei je? Ik heb nog nooit een mailtje gekregen van de bedrijven, alleen 1 keer van UWV, dat er een berichtje in mijn werkmap zat, maar nog nooit over rekeningen of iets dergelijks. (En dat ene berichtje was van mijnoverheid.nl zag ik nu net*)

PS. Kweet niet hoe ik aan Essent kwam, die zit er inderdaad niet tussen.
PS2. Net geteld hoeveel aanvragen ik heb gedaan, zijn er 10 ipv 8.
PS3. Alle bedrijven heb ik ondertussen weer laten overschakelen naar papier sinds een jaar geleden, maar DUO doet daar nog steeds niet aan mee, zucht. Ik heb weer een poging gedaan ze naar papier te laten overschakelen, dus ik hoop dat ze dit keer wel willen terugschakelen.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 23 juli 2024 04:34]

Je krijgt ook geen mail van die bedrijven, je krijgt mail van mijnoverheid bij ieder bericht dat in je inbox daar terecht komt. En daar zijn problemen mee geweest in het verleden voor een (grote?) groep mensen maar in principe krijg je altijd mail.
Overigens apart dat je het over bedrijven hebt, die ga je daar normaal gesproken niet terug vinden of je moet met bedrijven overheidsorganisaties (en zorgverzekeringen) bedoelen.
Ik zat dus in die groep die geen mail kreeg.
Ik ben anders 26 en wil geen digitale post van de overheid. Ja, als ze het gewoon zouden mailen... Maar ik vertik het om MijnOverheid te gebruiken. Het wordt dan een verplichting om elke keer te checken of er iets binnen komt, en als je een maand of 3 niet kijkt, heb je opeens een schuld vanwege het missen van 2 aanmaningen....

Laat ze maar lekker brieven sturen. Werkt voor mij veel beter en betrouwbaarder.
Als ze het gewoon zouden mailen? Je krijgt gewoon een mail dat er een bericht klaar staat voor je in de berichtenbox. Er is dus helemaal geen verplichting om elke keer te checken, open die berichtenbox als je een mail hebt gehad en je hebt bijna de situatie dat ze het bericht zelf direct mailen.
Als je een maand of drie niet naar de brievenbus/deurmat kijkt of weigert binnengekomen post open te maken heb je ook "opeens" een schuld, zoveel anders is dat niet.
Er zijn genoeg situaties in het nieuws geweest waarbij die email door een of andere storing niet verstuurd was. Vervolgens heb je wel de verplichting om op de hoogte te blijven.

Maar hoe dan ook, ik vind het op dit moment veel praktischer - minder handelingen voor mij - om de berichten per post te ontvangen. En aangezien ik me alleen aan kan melden maar niet afmelden, ga ik het ook niet even proberen.
Er zijn genoeg situaties in het nieuws geweest waarbij de postbode/bezorger zakken vol met post thuis had opgeslagen en de poststukken dus nooit bij de geadresseerde op de mat vielen. Vervolgens heb je wel de verplichting om op de hoogte te blijven.
https://www.ad.nl/economi...-zichzelf-hield~a3b1b903/
https://www.ad.nl/binnenl...nlang-geen-post~a6b292d2/

Wij hebben overigens enkele jaren geleden bijna twee jaar lang last gehad van onbetrouwbare postbezorging. Eén a twee keer per week post van een ander op de mat variërend van enkele nummers, enkele straten en zelfs een hele wijk verderop en daar zat werkelijke alle soorten post tussen van geadresseerde reclame tot officiële post. Kans is dus redelijk groot dat post van ons ook elders terecht is gekomen en we hebben geen flauw idee of en wat we gemist hebben.
Toch zit er juridisch een groot verschil: als je geen post hebt gekregen, kan het je niet aangerekend worden geen actie te hebben ondernomen. (Tenzij je je moedwillig onttrekt aan de postbezorging, natuurlijk)

Als je geen e-mails ontvangt, had je maar regelmatig moeten inloggen om te controleren of je echt geen berichten hebt gehad. Wat dat betreft legt het een grotere verantwoordelijkheid bij mij als burger. Eentje waar ik niet op zit te wachten.
Nee alleen de mensen die dit aangevinkt hebben voor bepaalde organisatie krijgen van die organisatie veel berichten via de berichtenbox. Als je dus in de gemeente X woont en je hebt die gemeente aangevinkt in mijn.overheid.nl dan kun je brieven van de gemeente X via de berichtenbox krijgen.
Wel is het zo dat er vorig jaar een bericht was dat de berichten in de berichtenbox slecht werden gelezen.

https://www.maxvandaag.nl...erheid-blijven-ongelezen/
Je krijgt tegenwoordig mail als er een berichtje is, dat maakt het wel wat makkelijker dat je weet dat er iets in je inbox staat.
Voor zover ik weet staat alles default op papieren correspondentie. Per instantie kun je vervolgens aangeven of je liever digitale communicatie ontvangt via je DigiD berichten inbox. Bij mij verschijnt er eens in de zoveel tijd een nieuwe instantie die vraagt of je dit wilt, ook is na te zien welke instanties jouw op de hoogte stellen via DigiD. Ik weet niet of je, eenmaal voor het digitale gekozen, dit weer terug kunt zetten (nog niet nodig gehad). In tegenstelling tot bovenstaande vind ik dit dus prima duidelijk.
Ik heb heel erg de neiging om dit ik hoofdletters te typen: Stuur die #@! gewoon per *%#! email. Hoezo "post ophalen". Hoezo berichtenbox app. In 1880 is de brievenbus uitgevonden, en in 1980 de email inbox. Speciaal zodat je niet bij iedereen en hun moeder zelf je post op hoeft te halen.

En, als je bedenkt hoeveel miljoenen er steeds in overheidsprojecten worden gestoken, dan zou je denken dat ze voor de grap danwel voor de liefhebber PGP/GPG kunnen implementeren. Zelfs bij bitcoin exchanges als Kraken kan je een GPG key opgeven. Hiermee voorkom je dat anderen de "je bent ingelogt" emails kunnen onderscheppen, want veel spannender dan dat wordt het niet.Free Software Foundation: GPG for noobs

En voor de mensen die dit lastig vinden, die kunnen toch gewoon hun post alsvanouds blijven "ophalen"?

nieuws: Steeds meer Nederlanders lezen aanmaningen en berichten in MijnOverhe...

[Reactie gewijzigd door Sando op 23 juli 2024 04:34]

En, als je bedenkt hoeveel miljoenen er steeds in overheidsprojecten worden gestoken, dan zou je denken dat ze voor de grap danwel voor de liefhebber PGP/GPG kunnen implementeren.
Waarom zou men geld investeren in iets wat bijna niemand gebruikt? Het aantal PGP/GPG gebruikers is zeer laag maar deze feature bouwen wel een hoop geld en tijd kosten. Waarom zou men hierin geld moeten investeren voor iets wat bijna niet gebruikt wordt?

De PGP/GPG gebruikers zijn er natuurlijk wel, maar het aantal is betrekking klein en is het dan de moeite om in deze feature te investeren?
De berichtenbox app is hierin veel universeler en gemakkelijk in gebruik.
Dat jij als tweaker zoveel Security kan inschakelen is erg leuk. Maar de digid/berichtenbox zaken moeten door iedereen gebruikt kunnen worden. Ook halve of hele digibeten. Die zitten niet te wachten op allemaal security zaken.
Dit. Security werkt pas goed als je er als digibeet niets van merkt.

@Sando haalt de juiste topics aan, maar zulke protocols moeten by default geïmplementeerd worden, anders heeft de grootste gebruikersgroep er niets aan. En juist dit is lastig, want vrijwel niemand wil één standaard aanhouden. <insert meme here>

Ontopic; ik blijf de DigID omgeving vervelend vinden als gebruiker, ook al weet ik dat het technisch best goed in elkaar zit. De berichtenbox app kende ik nog niet, dus thanks Tweakers voor de tip.
Als ik digid wil gebruiken vul ik op de website mijn gebruikersnaam en wachtwoord in van digid
Het is mij niet duidelijk wat de digid app doet.
Kan iemand mij vertellen wat voor voordeel de app heeft tov een gebruikernaam en wachtwoord invullen?
Het is een app, voordeel van elke app van een website, dat het een app is en geen website :+
Als zoveel mensen die app hebben gedownload moet er toch een functie van die app zijn?
Heeft het ook, de DigiD app kan je op elke digid-website makkelijk inloggen met je telefoon, met berichten-app heb je altijd je berichten bij de hand.
Je kunt eenvoudiger op een hoger niveau inloggen zonder een via SMS ontvangen code in te vullen. In principe kun je met de app zelfs op een hoger niveau als je deze koppelt aan je ID/rijbewijs, maar zover ik weet is de enige instantie die dat vereist het RWE.
Een gebruikersnaam en wachtwoord kan iemand anders van je te weten komen en gebruiken. Je persoonlijke “sleutel” in je broekzak (namelijk je telefoon) is dan een stuk beter. Daarvan merk je veel sneller dat je hem kwijt bent zeg maar.
Als ik digid wil gebruiken vul ik op de website mijn gebruikersnaam en wachtwoord in van digid
Het is mij niet duidelijk wat de digid app doet.
Kan iemand mij vertellen wat voor voordeel de app heeft tov een gebruikernaam en wachtwoord invullen?
Ik snap het ook niet. Volgens mij is het voor mensen (met hele goeie ogen) die computeren met een telefoon.
Verschrikkelijk die berichtenbox. Vroeger kreeg ik gewoon een acceptgiro van gemeentelijk belastingen en dergelijke in de brievenbus. Nu krijg je dus een email: "er staat een bericht voor je klaar". Dan open je dat bericht, zit het echte bericht weer in een bijlage. En 9 van de 10 keer is het een nutteloos bericht, dus ik kijk niet eens meer. :(
Als je dan geld van me wil: stuur dan gewoon een accept giro!
/rant
Gek dat het dan zovaak gebruikt wordt. Iedereen is gek behalve jij?
De reviews geven de app 2.5 sterren, dus blijkbaar is de app noodzakelijk kwaad.
De digid app in de apple app store een 3,5 en de berichtenbox app een 4,5 (van de 5 sterren). Blijkbaar is het dus wel beter dan alleen maar een noodzakelijk kwaad.
Op mijn telefoon werkt het niet en als je de reviews bekijkt geeft 50%!! 1 ✷. Dus zo gek ben ik niet denk ik.
Ik heb de app ook geprobeerd, maar het is me nog nooit gelukt om er mee in te kunnen loggen. Vandaar dat ik hem, net als vele anderen, niks anders dan 1 ster als review kan geven.
Verspilde belastingcenten is mijn gevoel. Erg jammer, want het kan DigiD echt makkelijker en veiliger maken voor digibeten.
Onzin. Ik gebruik hem regelmatig en nog nooit problemen mee gehad. Ideaal om gewoon even snel via een app te kijken in plaats van via de website.
Maar het is natuurlijk lekker om overheid en ICT te bashen.
Precies. En dan gewoon hetzelfde password gebruiken wat je overal gebruikt zodat je het ook nooit kunt vergeten. Veilig zat. Het gaat uiteindelijjk alleen maar om toegang tot prive gegevens.
Ik zeg toch niet dat ik het zelfde wachtwoord overal gebruik ?, zelfs gebruikersnaam van Digid gebruik ik nergens anders.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.