×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse politie maakt online aangifte via DigiD-app mogelijk

Door , 117 reacties

Burgers in Nederland hoeven minder stappen te doorlopen om aangifte te kunnen doen op politie.nl als ze de DigiD-app gebruiken. Met de app kunnen ze inloggen zonder dat ze een wachtwoord hoeven in te voeren en een sms-controle hoeven te krijgen.

Inloggen met DigiD is vereist voor het kunnen doen van online aangifte via politie.nl. Bovendien hanteert DigiD sinds 1 april 2017 een verplichte sms-controle voor logins. Tegelijkertijd verscheen de DigiD-app voor smartphones en tablets.

Als gebruikers van deze app met hun smartphone of tablet aangifte op politie.nl willen doen, hoeven ze alleen een pincode in te voeren voor het inloggen, aldus de politie. Als alternatief kunnen gebruikers met hun app qr-codes op de politiesite scannen, als ze de site op bijvoorbeeld hun laptop open hebben staan.

De DigiD-app is beschikbaar voor Android en iOS. De app verscheen eind maart en kon toen alleen nog gebruikt worden om bij Belastingdienst Toeslagen, DUO, Studentenreisproduct, Studielink, MijnOverheid, mijn.digid.nl en DigiD Machtigen in te loggen. Sinds deze week kan met de app bij alle organisaties die gebruikmaken van DigiD ingelogd worden, zo maakte Logius bekend.

 

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-07-2017 • 13:14

117 Linkedin Google+

Reacties (117)

Wijzig sortering
“Bovendien hanteert DigiD sinds 1 april 2017 een verplichte sms-controle voor logins.”

Ohja? Ik wist dat ze t gingen verplichten, maar het is gewoon nog mogelijk om in te loggen zonder SMSje bij vele diensten. Zoals het CJIB. (Radarcontrole ;()
Nu kan je t gelukkig wel vrijwillig forceren zag ik, en dat is wel zo prettig; maar het lijkt er op dat het nog niet overal geforceerd wordt door DigiD zelf?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 juli 2017 13:18]

Dat vind ik inderdaad ook wat vreemd. Helemaal als je bij login zelf kunt kiezen of je 't wil of niet.
Het zou kunnen dat politie.nl de sms-controle wel vereist. De instelling kan zelf bepalen met welk minimum beveiligingsniveau iemand moet inloggen. Het kan ook zo zijn dat inloggen met een lager beveiligingsniveau wel mogelijk is, maar dat dan niet alle mogelijkheden beschikbaar zijn. Dan is de keuze op zich logisch: Als je iets simpels wil doen dan geen sms-controle en anders wel.

Het is goed om te weten dat je wel zelf sms-controle altijd kunt afdwingen met een instelling in DigiD. Dan moet je altijd een sms-code invoeren, ongeacht de keuze die je aangeeft tijdens het inloggen en ongeacht of het vereist wordt door de instelling.
sms-controle is belangrijk om goed te weten dat het niet van een fake account komt.

Het is eigenlijk bizar dat criminaliteit zo kan groeien terwijl iedereen een goede camera op zak heeft.

Ja het motto is vaak, bemoei je er niet mee, dan gebeurt je niks...

Maar stel dat als iedereen zijn camera erbij pakt als een fiets gestolen wordt, er een aso in het verkeer is, gevochten wordt en dat doorstuurt naar de politie.Met face recognition en tegenwoordige HD camera's zouden veel criminelen opgepakt kunnen worden. Voeg de geo locatie erbij en je hebt een database met activiteiten waar de politie geweldig veel mee kan oplossen.

Je zou een 50 euro beltegoed krijgen als de persoon gearresteerd wordt die je via de App aangeeft (natuurlijk anoniem), of meer als het een zwaarder misdrijf is.

Dan is iedere burger een getuige die ook bewijs materiaal kan leveren en dan lossen we zaken een keertje op

[Reactie gewijzigd door madhapee op 21 juli 2017 19:55]

http://www.ad.nl/binnenla...e-prullenbak-in~a6d0024b/
Meer dan de helft van alle misdrijven in Nederland wordt niet door de politie in behandeling genomen. Aangiftes van fietsendiefstal, vernieling en internetoplichting verdwijnen vaak regelrecht in de prullenbak.
De politie heeft vorig jaar zo’n 511.000 zaken na een interne screening afgewezen, omdat er onvoldoende opsporingsindicatie was. Op een totaal van 930.000 geregistreerde misdrijven is daarmee 55 procent van de zaken ongemoeid gebleven. Vooral aangiftes via internet worden niet in behandeling genomen.
Peter Winterman 22-07-17, 03:00
Ja. Het aantal aangiftes is op zichzelf daarom ook allang geen goede indicator meer. Het fijne is dat ook de aanvullende enquete vd veiligheidsmonitor ook een daling in criminaliteit laat zien.

[Reactie gewijzigd door Funkymonk3y op 22 juli 2017 11:01]

Nee, het aantal aangiftes daalt.
Ja, en 'Dat blijkt [ook] zowel uit de antwoorden van burgers in de enquête van de Veiligheidsmonitor'.
Pak voor de grap eens de gegevens er bij van de schade die de detailhandel heeft door diefstal. Toch raar dat de politie beweert dat er minder wordt gestolen en dat de detailhandel beweert dat ze steeds meer schade hebben door diefstal. De politie bedoelt dat er minder aangiftes zijn en dat is heel wat anders. De politie doet namelijk te weinig met de aangiftes waardoor het voor de winkeliers niet loont om aangifte te doen. Er wordt dus meer gestolen maar er zijn minder aangiftes.
Wie stelt, bewijst. Ik heb heb die gegevens niet.
Overigens jaren in de detailhandel gewerkt en ik weet hoe erg het is.
Ik had het op de radio gehoord en daar kan ik moeilijk naar linken aangezien ik niet precies weet welk programma dat was. Toch een link gevonden waarin dit probleem duidelijk wordt vermeld. In het artikel staat vermeld dat de hoeveelheid aangiften van winkeldiefstal nauwelijks is gedaald maar dat volgens de politie de aangiftebereidheid van winkeldiefstal met 23% is gedaald. Kortom, er worden veel minder aangiftes gedaan terwijl de totale hoeveelheid aangiftes van winkeldiefstal nauwelijks daalt.

http://www.careality.nl/s...steeds-vaker-toe-winkels/
@madhapee Was dit maar zo, wat jij zegt!! Dat het zo ging. Dan was mijn dader waarschijnlijk ook misschien sneller opgepakt, maar dit valt nooit met 100% zekerheid te zeggen, maar op die manier maak je het de politie wel stukken gemakkelijk. Ik ben een keer in elkaar geslagen op straat en als iedereen die daar in paniek raakte zijn telefoon erbij pakte en foto's van hem zou hebben genomen, zou er veel meer bewijsmateriaal zijn. Maar in Amsterdam is ieder voor zich en bemoeit niemand zich met iemand en is iedereen slecht opgevoed en zijn we er niet voor elkaar, niet perse asociaal is het denk ik, maar de meeste hebben geen pro-actieve werkhouding. Iedereen is gewoon dom en lui. 99% van de mensheid is dom. Was het maar zo dat onbekenden voor jouw, als er iets gebeurt, meteen hun telefoon erbij pakken en foto's maken en zich er mee bemoeiden, maar de meeste mensen willen in zulke situaties liever gewoon lekker doorlopen en negeren en niks mee te maken willen hebben en/of zijn bang. Die pro-actieve houding en iemand willen helpen, een onbekende, zit er in Amsterdammers voor elkaar niet in. Misschien "te lief" volk?
Klopt!

Univé, UWV, Mijn toeslagen, Mijn overheid, Mijn pensioenoverzicht, Gemeente Den Helder. Allemaal websites die ik afgelopen week bezocht heb. Geen enkele daarvan had een verplichte extra SMS-controle.

Dus idd vrij apart.

edit: Toevoegingen aan post.....

Maar ligt het probleem nou bij de instanties die gebruik maken van DigID of DigID zelf? Als je wil inloggen kom je bij een venster met HTTPS://www.digid.nl en na inloggen kom je in de ,,lokale omgeving'' van instantie.

Bovendien hebben (hadden) we al 1 stap extra van authenticatie..... Het is niet zomaar dat je ff een DigID kan aanvragen en 20 secondes later kan inloggen.... Je krijgt (kreeg) altijd een unieke code via snailmail om je persoon te bevestigen.

[Reactie gewijzigd door Technomania op 21 juli 2017 22:24]

Toevallig hebben wij net een DigiD aansluiting opgeleverd. Je mag zelf kiezen wat het minimale niveau is. Als zorginstelling hebben wij, uiteraard, voor 2FA gekozen via SMS (en dan krijg je de App mogelijkheid er gratis bij, joehoe!).

Een aantal websites die jij noemt worden ook door mensen bezocht die misschien wat minder affiniteit met technologie hebben en moeten dus toegankelijker zijn. Voor jou en mij is veiligheid een hoge prio, maar dat kwartje valt niet bij iedereen (en dat hoeft ook niet). Mettertijd zal het toch veiliger worden en dan moet iedereen aan de 2FA. Qua security zitten we nu in een transitie periode en moeten we vooralsnog onszelf afvragen hoe we de balans toegankelijkheid/veiligheid voor iedereen zo optimaal mogelijk krijgen (wat natuurlijk een super moeilijke klus is, iets met 17 miljoen verschillende Nederlanders ;) )
Voor de politie is het in iedergeval verplicht nu. Zie ook bericht https://www.politie.nl/ni...uld-met-sms-controle.html

Er zijn ook richtlijnen bij andere instanties de ronde dat SMS verplicht gaat zijn. Maar zoiets doorvoeren is bij sommige overheidsinstellingen niet 1,2,3 gedaan dus daar gaat een tijd overheen.
“Bovendien hanteert DigiD sinds 1 april 2017 een verplichte sms-controle voor logins.”
Kunnen ze dat wel verplichten?

Krijgen mijn ouders nu een mobiel van de overheid?

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 21 juli 2017 13:30]

Je kan ook SMS ontvangen op een vaste lijn. Of dat voor iedereen kan weet ik niet, maar ik heb wel eens een computerstem aan de lijn gehad die een sms voorlas.
Voor digid kan het sowieso, je kan dat namelijk zelf in de instellingen aanzetten. Van de instellingen pagina als je ingelogd bent op digid.nl:
Met gesproken sms-berichten wordt u gebeld op uw (mobiele) telefoon en krijgt u de sms-code te horen. Dit is met name bedoeld voor vaste telefoons en voor blinden en slechtzienden.
Offtopic: Hoe klinkt dat als je SMS-taal en smileys gebruikt?
dubbele punt haakje sluiten.

klinkt niet echt als een smiley, maar het is hem wel :)
Nee, ze verwachten dat jij (of een ander) ze met hen helpt. Geen grapje overigens.
Wie heeft er nu nog geen mobiel?
Zelf mij oma van 87 jaar heeft een iphone.
De criminaliteitscijfers zullen flink gaan stijgen. Voor winkeliers ineens een stuk makkelijker om wel aangifte te doen. Ben bang dat het ook drempelverlagend is voor valse aangiftes.
Ben bang dat het ook drempelverlagend is voor valse aangiftes.
Niet per se valse aangiftes. Ik kan wel makkelijker aangifte of melding maken van overlast door drones, hangjeugd en al het andere wat me niet bevalt.

En natuurlijk regelmatig verhaal halen door ze te bellen en te informeren wanneer het opgelost wordt. Ik doe geen meldingen voor Piet Snot tenslotte.

De pet past ons allemaal; Samen sterk, doe je werk.! :)
Ik denk dat aangifte op de digitale manier niet voor alle gevallen mogelijk is. Ik ben vorig jaar slachtoffer geweest (bewusteloos geslagen en geschopt op mijn schouder en hoofd, schoenafdruk was duidelijk zichtbaar op mijn schouder). Ik wilde aangifte doen, moest een afspraak maken, kon de week erna om 8:30 terecht. Na twee uur wachten op het politiebureau, werd eindelijk het verhoor afgenomen. Pas om 12:45 stond ik weer buiten.

De dader had verklaard mij één klap te hebben gegeven, waarna ik bewusteloos neerviel. Uiteindelijk moet de dader maandelijks (12 keer) een bedrag van ¤46,61 betalen, precies mijn schade (eigen risico+eigen bijdrage behandelingen) tot dan toe.

Inmiddels heb ik bijna het dubbele uitgegeven voor behandelingen aan mijn schouder en rug. Zo werkt het dus met in NL; je moet zelf bijleggen.

Volgende keer los ik het anders op; ik doe geen aangifte meer die me een halve dag kost en bovendien volop extra stress op mijn werk veroorzaakt. Dat is me die paar honderd euro niet waard.

Ik denk ook niet dat zodra er letsel is ontstaan, je digitale aangifte zult kunnen doen, alleen maar diefstal e.d. Het zal ook niet helpen om de wachttijd te verkorten.

[Reactie gewijzigd door slb op 21 juli 2017 22:04]

Kan aan mij liggen maar is combinatie wachtwoord + sms niet veel veiliger dan alleen een 'pincode'? Zie het steeds meer ook in bankapps maar vooralsnog stel ik security > gemak.
Je PIN is gekoppeld aan je mobiele device.
Je two-factor is eigenlijk username + mobiele device (+PIN code/vingerafdruk om je mobiele device te laten authenticeren)

Effectief is het dus hetzelfde als een SMS (ook je mobiele device)
Dat snap ik maar mijn wachtwoorden zijn wat langer en complexer dan een pincode.
Stel dat iemand mijn username weet en mijn telefoon in handen heeft.

De kans dat de pincode goed geraden wordt (of reeds eerder afgekeken is) lijkt me groter dan dat mijn wachtwoord geraden wordt. Ik houd het daarom bij inloggen op laptop (met lang complex password in passwordmanager) en mijn mobiel om de SMS op te ontvangen. De extra handeling om de smscode in te geven neem ik dan wel voor lief.
De kans om een 5-cijferige pincode te raden is 1 op 100 000, dus 0,000 01. Als je drie pogingen hebt is de kans dus 0,000 03 oftewel 0,003 %.

Die kans is zeer klein, ook als de kans om je wachtwoord te raden nog kleiner is. Of het een acceptabele kans is moet je zelf beoordelen. De overheid vindt van wel.
PLUS dat ze ook nog is 'fysiek jouw telefoon' in handen moeten hebben en die moeten kunnen unlocken (ik ga er even vanuit dat men voor z'n digid een andere PIN gebruikt dan voor z'n telefoon zelf)
Is het niet zo dat de app automatisch de 2 factor sms inleest? Whatsapp doet dit b.v. ook. Wat ik in het verleden er grappig vond is dat je bij de digid inlogpagina de optie 2 factor sms optie aan en uit kon zetten. Dit lijkt me meer 2 factor voor de show, want welke hacker zet dat vinkje nu aan?
Op mijn digid kun je instellendat ongeacht welk vinkje je kiest je toch een sms krijgt.

Whatsapp is een ander verhaal gezien er daar geen persoonsgegevens worden weergegeven als je een nummer registreert zonder dat er een back-up van dat nummer beschikbaar is op het toestel (of in het google account, geen idee hoe dit op iPhone gaat).
Inderdaad!
En "hoeven ze alleen een pincode in te voeren voor het inloggen" en staat dan "wachtwoord opslaan en onthouden" dan aan? Ik zal het in ieder geval niet gebruiken en zou ik ook niet kunnen met mijn bijna 14 jaar oude Nokia 3100b :)
Allemaal heel leuk. Maar zolang de overheid blijft bezuinigen op de Politie zal er veel te weinig mee gedaan worden. Kortom ze doen er weinig tot niets mee. Of komt op de stapel te liggen.
Inderdaad, stom voorbeeld misschien maar 2 jaar geleden was mijn motor gejat. Ik had aangifte gedaan en alles op beeld. De volle koppen van alle 3 de dieven (Oostblokkers, dat was overduidelijk) en zelfs het kenteken van de vrachtwagen waar ze hem hebben ingeladen stond vol in beeld.

Dit heb ik dan ook duidelijk vermeld in de aangifte en naderhand nog contact over opgenomen. Ja, dat was niet boeiend werd er gezegd, want de kans dat ze m'n motor terugvonden of de dieven was toch te klein. Daarnaast hadden ze de mensen niet voor. Ja met zo een instelling word er nooit meer een misdaad opgelost.

De politie moet minder boetes schrijven op mensen die 10km te hard rijden, en meer inzetten op echte criminaliteit. Die staatskas spekken de hogere heren maar op een andere manier. Wellicht hun eigen salaris? Ach ja, een utopie, een mens mag dromen.
Dat is niet echt te vergelijken. De agenten op straat of op de weg schrijven boetes uit, terwijl de rechercheurs aangiftes oppakken en afhandelen. Je suggereert dus dat de Politie hun personeel van de straat moet halen en achter een bureau moet zetten? Lijkt me in dit soort tijden niet verstandig.
Als je kijkt naar hoeveel discriminatie binnen de politie organisatie heerst, zie ik ze liever achter een bureau dan dat ze buiten problemen zoeken met burgers. Echt nuttig zijn agenten niet meer, zelfs niet wanneer je aangiften doet voor aanranding en beroving etc.

Hier op Curaçao hebben we ook last van criminaliteit, hier komt het nog dichter bij als in Nederland, en zelfs de teams hier verzetten meer werk als wat ze in Nederland doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf als IT'er bij de politie gewerkt en zodra je de organisatie zelf ook van binnen gezien hebt, besef je dat het zo lek als een mandje is ( agenten die hun Galaxy S5 kapot maken voor een s7, of koffie over de laptop heen gooien omdat ze liever een iPad hadden etc. )

Het is jammer voor de agenten die hun werk wel goed willen uit voeren zonder agenten zou het een chaos op straat zijn, maar voor mij is Nederland steeds minder een vakantie land aan het worden, en steeds meer een politie staat.
Maar als ze moeten bezuinigen (wat overigens onze eigen schuld is: we hebben altijd geroepen toen de overheid ging bezuinigen dat ze eerst eens bij zichzelf moesten gaan bezuinigen voordat ze de lasten gingen verhogen) zijn dit toch goede initiatieven? Voor de verzekering heb je nog altijd een aangifte te nodig. Dan liever op deze manier dan dat je een half uur een agent bezig houdt.
Jammer dat nog niet een van de alternatieven, zoals idin wordt aangeboden.
Heb die app geïnstalleerd en t werkt echt goed! Supersnel inloggen bij zorgverzekeraar of Belastingdienst, ook als je een mobiele site bezoekt. Aanrader.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 21 juli 2017 13:33]

Als mensen geen aangifte meer doen kan de politie zich op de borst kloppen dat er minder criminaliteit is.
Alleen voor de statistieken is het al goed aangifte te doen.
Dat ligt eraan wat er onder criminaliteit verstaan wordt. Er zit nogal een verschil tussen aangifte doen van graffiti op een schutting of in een Audi RS6 een plofkraak plegen in een boerengat bij een lokale pinautomaat. In beide gevallen is er in de volksmond een crimineel.
Bedoel je hetzelfde trucje als: werkelozen > ZZPer > ZZPer zonder werk > werkloosheidscijfer omlaag?
Statistieken? De politiek rekent de politie (net als het onderwijs/zorg) af op statistieken. Dat is echt de verkeerde manier, omdat de politie dan bezig is om betere cijfers in de statistieken te genereren (bijv aantal aangiftes reduceren) en nog meer administratieve handelingen krijgt (net als de leraren/doctoren/verpleging etc).
Alleen maar meer en meer registratie, wat leidt tot bureaucratie.

Misschien dat deze app het aantal administratieve handelingen zal verminderen, ik mag het hopen.
*proest*
"Alleen voor de statistieken is het al goed aangifte te doen."
Have I got news for you:
http://www.ad.nl/binnenla...e-prullenbak-in~a6d0024b/
Kunnen ze beter voor de Gemeenten doen want daar moet je toch bijna al je 'Politoiezaken' melden. :/
Het is diezelfde politie die een tijd geleden zaken waarvoor je online aangifte kon doen beperkt heeft.. Je kunt geen aangifte meer doen in een aantal gevallen waar er sprake is van criminele feiten. Ook is het nog eens zo dat er maar een fractie van de aangiftes bekeken wordt. Bananenrepubliek alert wat mij betreft.
Leuk, sms verplichten....
Ook een goede casus om meteen de BTW over mobiele telefonie en telefoons te verlagen naar 6%.
Weinig kritische geluiden overigens hier over de tendens om de burger steeds meer onbezoldigd ambtenaar te maken met gebruikmaking van met eigen centen en tegen betaling van belasting verkregen materiaal en faciliteiten.