Prijs per Mbit/s voor vast internet is in vier jaar gehalveerd

De prijs per Mbit/s voor vaste internetaansluitingen is in vier jaar tijd gehalveerd. Gemiddeld betalen klanten nu iedere maand 0,44 euro per Mbit/s. Wel is een internetaansluiting dit jaar 4 cent per Mbit/s duurder dan in 2018. Vooral glasvezel is in vier jaar goedkoper geworden.

De internetaansluiting met de beste verhouding tussen prijs en snelheid is volgens de cijfers van Breedbandwinkel nog steeds glasvezel. Per Mbit/s betalen consumenten daarvoor per maand gemiddeld 27 eurocent. Vdsl is met 57 eurocent per Mbit/s weer bijna twee keer zo duur als glasvezel. Net iets goedkoper dan vdsl is op dit gebied een kabelaansluiting; daarvoor betalen klanten gemiddeld 46 eurocent per Mbit/s. Gemiddeld over alle vaste internetaansluitingen betalen klanten per maand per Mbit/s 44 eurocent. Dat becijfert internetvergelijker Breedbandwinkel op basis van een onderzoek onder 60.000 Nederlandse huishoudens.

In 2015 kostte 'een Mbit/s' nog gemiddeld 82 eurocent per maand. Dat betekent dat Nederlanders gemiddeld bijna de helft minder betalen per Mbit/s. In 2018 betaalden Nederlanders nog 40 eurocent per Mbit/s. De prijs per Mbit/s is in 2019 hoger dan die 40 eurocent, doordat Nederlanders abonnementen met lagere internetsnelheden afnemen terwijl de maandelijkse kosten redelijk stabiel zijn gebleven.

Hoewel de afgenomen internetsnelheden gemiddeld genomen lager liggen dan in 2018, zijn ze wel vele malen hoger dan ze in 2015 waren. Vooral glasvezel is een snelle stijger. In 2015 lag de gemiddelde afgenomen snelheid nog op 65,21Mbit/s. In 2019 is dat 100,05Mbit/s meer. Vdsl is over dezelfde periode bijna verdubbeld, van 33,69Mbit/s in 2015 naar 61,24Mbit/s. Bij kabel is de stijging een stuk minder groot. In 2019 was de gemiddelde afgenomen snelheid 104,16Mbit/s, 30Mbit/s meer dan 2015.

Uit de cijfers blijkt ook dat de uitgaven voor losse internetaansluitingen meer zijn gestegen dan die voor pakketten met tv en alles-in-1. Zo gaven Nederlanders in 2015 gemiddeld 25,77 euro per maand uit aan een abonnement met alleen internet. Wie nu een dergelijke aansluiting afneemt, betaalt per maand gemiddeld 33,07 euro. Dat is een stijging van 28 procent. Het tarief voor afgenomen alles-in-1-pakketten is over dezelfde periode gestegen met 7 procent naar 46,34 euro per maand. Breedbandwinkel schrijft die afvlakking toe aan een hardere concurrentiestrijd op de markt voor alles-in-1.

Cijfers Breedbandwinkel prijs per mbit/sCijfers Breedbandwinkel prijs per mbit/sCijfers Breedbandwinkel prijs per mbit/s

Door Hayte Hugo

Redacteur

09-04-2019 • 12:55

189

Submitter: man-o-script

Reacties (189)

189
185
106
21
3
62
Wijzig sortering
De titel suggereert goed nieuws, maar de prijzen zijn gewoon achterlijk aan het worden. In nog geen vier jaar tijd ging gemiddeld vast internet van 25 naar 33 euro. Je zou haast overwegen om op het abonnement van je mobiel mee te liften via een hotspot, dat is op dit moment al goedkoper...!

Volgens mij is er een extreme lobby gaande mbt glasvezel. Ik kan het idiote tempo waarmee de boel nu sneller (en duurder) wordt niet door vraag verklaren. Je ziet het ook aan de consumentenrespons: mensen gaan stappen terugdoen, nemen goedkopere abonnementen. Ikzelf heb dat ook gedaan. Meer dan 30 euro per maand voor vast internet is voor normaal gebruik gewoon te duur.
De kop op NU.nl spreekt dan ook van een prijsstijging van 28% in 4 jaar, eentje die in mijn ogen veel beter de lading dekt.

Want met zo'n prijsstijging verwacht ik namelijk gewoon dat een bedrijf zich blijft ontwikkelen en me meer geeft voor mijn geld. Ik heb geen cijfers, maar ik heb het sterke vermoeden dat de prijsverschillen aan de inkoopkant nog veel gunstiger zijn geworden en dus de marges beter.
Wat dit ook niet verteld is hoe absurd duur een degelijke basis internet only abo kost. Ik had een aantal jaar geleden prima internet only voor €10 per maand. Dacht even dat “cut the cord” een goed idee was.

Je betaalt nu het veelvoudige voor internet only.

Dat is misschien interessanter dan wat de gemiddelde gebruiker uitgeeft, omdat dat afhangt vd keuzes die iemand maakt omdat het duurder wordt. Sommigen stappen over op een goedkoper abo vorm, omdat de abo’s in z’n geheel veel duurder wordt.
Precies... het staat er zogezegd een beetje 'verneukeratief'... mooi voorbeeldje van ergens een positieve draai aan proberen te geven, totaal vanuit het oogpunt van de bedrijven geschreven.

Aan de prijzen is niets veranderd in positieve zin, ik betaal 5 euro meer per maand aan Ziggo dan ik 4/5 jaar geleden deed. Ik heb wel meer snelheid gekregen, dat zou best 2x zoveel kunnen zijn... mijn aansluiting is er dus niet goedkoper van geworden, alleen sneller.
En dus is je prijs per mbit goedkoper geworden. Of je dat nou wilde of niet en of je abo nu meer kost dan eerst daar gaat het niet over.

Het gaat er om dat de prijs per mbit minder is geworden dan 4 jaar geleden.
Daar gaat het wel over, alleen wordt daar 'slim' omheen geschreven. Ik betaal mijn rekeningen in euro's, niet in mbits... ik heb meer aan minder geld uitgeven dan een hogere internetsnelheid. Als mijn maandelijkse kosten zouden dalen, dan is het echt goedkoper geworden. Oftewel, er zit niet veel echte "waarde" in dit nieuwsbericht voor mij als consument...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 04:04]

Precies de reden waarom ik mijn ouders op een gegeven moment een lager abonnement geadviseerd heb.
Leuk dat door de jaren de snelheid verdubbeld is, maar dat zijn nu snelheden welke ze bij lange niet nodig hebben . Dan maar een stapje terug, voor minder euro's.
Het gaat erom om met persberichten een leuke spin aan de praktijken te geven en deze persbericht dan te publiceren met betaalde nieuwsmedia.

De genoemde punten zijn correct, men betaald meer voor internet, maar ons wordt hier doodleuk verteld dat we minder betalen.

Ik begrijp dat Tweakers betaalde media is, maar het is groot geworden met de hulp en mening van mensen en het eindeloos bekritiseren van de meningen van mensen met argumenten over waar de titel of onderwerp al dan niet over gaat, is hier misplaatst.

Vooral ook omdat Tweakers zelf zo weinig aan te vullen heeft op de persberichten.
Vooral ook omdat Tweakers zelf zo weinig aan te vullen heeft op de persberichten.

Ehh huh? 8)7 wat is de slogan van Tweakers ook alweer? Wij stellen technologie op de proef?
En dus is je prijs per mbit goedkoper geworden.
Dat is dus niet waar !!!
Ik haal nog evenveel mbit binnen als vroeger, maar wel tegen een hogere prijs.
Het enige verschil is dat die data nu sneller binnen is.

Je bedoeld Mbit/s !

En zelfs dat is niet waar (in mijn geval !)
Bij ons BELOOFT de provider wel steeds sneller internet, maar we zitten al jaren aan de technische limiet. Er komt geen Mbit/s bij. (Betreft een ADSL verbinding)
Ik haal nog evenveel mbit binnen als vroeger, maar wel tegen een hogere prijs.
Dat is een gedurfde uitspraak. Ik durf te wedden dat met de (4k) Netflix, Youtube en Spotify streams, HD-uitzendingen, social media en webpagina's waar tegenwoordig veel meer content op staat het dataverbruik óók is toegenomen. Dat is al duidelijk op mobiel, dus zal waarschijnlijk ook gelden voor vast internet.
Prijs per maand per mbit/s =
Prijs / (maand x mbit/s) =
Prijs / (2592000 s x mbit / s) =
Prijs / (2592000 mbit)
Dus wel prijs per mbit!
Dit artikel gaat over gemiddeldes.

Maar even wat informatie: providers (en de gebruikers) boeit het niet zoveel hoeveel mbit/s de verbinding is. Alleen als je veel downloadt en grote bestanden hebt. De prijs om een 750 mbit/s naar jouw woning te leggen is evenveel als 150 mbit bijvoorbeeld. In beide gevallen heb je gigabit apparatuur nodig, xDSL even uitgesloten want dat is te gevoelig voor afstanden.

Als jij 20GB downloadt met 150 of 750 maakt dat voor de ISP niks uit qua kosten. In beide gevallen wordt upstream evenveel belast. Omdat niet iedereen tegelijk downloadt wordt alles per enkele honderden woningen op een hoop gegooit en dat ziet er vrijwel altijd hetzelfde uit.

Dus als jij denkt de meeste bang for bucks te willen: zoek iets uit van 50 of 100 mbit/s en je hebt vrijwel altijd meer dan voldoende bandbreedte voor je streaming services en je kan downloaden. Het enige waar je voor betaalt is het iets minder lang wachten. Je browser verwerkt maar enkele tientallen megabits/s aan data. Tweakers laadt over 100mbit/s niet langzamer dan over 1gbit/s.

Alleen apparatuur wordt gecompliceerder, gevoeliger, precieser en daarmee vaak duurder. En de aandeelhouders moeten wat.

Enige wat wel zo is, is de piek-bandbreedte die is hoger geworden dus kleinere segmenten moeten er worden gemaakt. Hier kunnen nog wel kosten in liggen, maar vrijwel iedere ISP heeft hiervoor glas liggen en is het vaak een kwestie van je optics upgraden en je kan weer 10-20 jaar vooruit. Als een 10GE link nu op bijv. 7gbit/s piek ligt kan je die upgraden naar 40GE. Tegen de tijd dat die op 30gbit/s piekt duurt het nog wel even.
daarbij komt dat je om die snelheid niet gevraagd hebt. ten tijde van het afsluiten van je contract heb jij gekozen voor een bepaalde snelheid. Leuk dat zij deze snelheid verhogen, maar dat is niet waar jij om gevraagd hebt. Je hebt het waarschijnlijk niet eens nodig en bij huis/tuin/keuken gebruik merk je er ook nog eens niets van. google laad toch wel binnen de seconde.

[Reactie gewijzigd door Drunken_Bear op 23 juli 2024 04:04]

Precies. Ik kom van een 100/100 glasvezel en nu noodgedwongen ziggo 40/4 . To be honest, ik merk er bitter weinig van. Straks schijnt er glas te liggen met gigabit capaciteit via tweak, maar of ik daar nou 50€ méér per maand voor wil betalen.... ik weet best leukere dingen die je kan doen voor €600 per jaar
De stelling is natuurlijk gewoon correct. Echter, als consument zie ik het inderdaad iets minder rooskleurig. Ik neem al jaren een zelfde dienst af. De snelheid is al jaren ruim voldoende en had dat ook zonder de ophogingen geweest. Toch betaal ik ieder jaar meer.

Net zoiets als een auto die 250km/u kan rijden dus eigenlijk terwijl 4 wielen en een stuur volstaat.

Het wordt pas echt waardevol als er diensten zijn waarbij die bandbreedte voor de gemiddelde gebruiker nodig is.
Een kleine aanvulling hierop: bij Ziggo zijn alle abonnementen over de loop van de tijd duurder geworden, maar zijn alleen de duurdere pakketten sneller geworden. Het goedkoopste abonnement is al zo lang als ik me kan herinneren 40 Mbit/s down, 4 Mbit/s up. Mijn aansluiting is dus in absolute en relatieve zin duurder geworden.
Anoniem: 1044053 @MicGlou9 april 2019 18:13
Je slaat de spijker op zijn kop.
Anoniem: 30722 @MicGlou10 april 2019 11:56
Heb je mazzel, als je de 40/4 hebt staat je snelheid al een jaar of 8 vast... Deze maand verhoging naar 50/5, maar dat beetje hebben ze in de prijs al lang en breed gecompenseerd ;)
Alhoewel ik het met je eens bent dat de prijzen voor internet belachelijk hoog zijn, moet ik toch een kanttekening bij je opmerking zetten. De grafiek geeft de gemiddelde bestelde tarieven. Dit betekent niet per direct dat de internet prijzen zoveel gestegen zijn, maar meer dat mensen er meer aan (willen) uitgeven.

Aan de andere kant, ik zit hier in Roemenië, en voor zo'n 5e per maand heb je 1gbit glasvezel met daarnaast nog mobiele data die je nooit opkrijgt. Maar ja, dan zit je wel in Roemenië :) Die zijn direct met de aanleg van glasvezel begonnen, en het meeste ligt boven de grond, dus de investeringskosten zijn veel lager.

[Reactie gewijzigd door PierreDuc op 23 juli 2024 04:04]

Als we in Nederland dezelfde levenstandaard en salarissen aannemen als in Roemenie kan het hier ook allemaal goedkoper worden.
Nee, als wij een netwerk vanaf 0 zouden bouwen doen we nu ook glas. Gpon wordt niet uitgerold omdat VDSL en COAX in steden prima voldoet en nog genoeg geld bevat om een aantal jaar leeg te melken.
Met 1000gbit ben je echter weer een fortuin kwijt aan netwerk apparatuur.

Ik vermoed dat je 1 gbit bedoeld.
Je weet maar nooit met die Roemenen ;) Maar klopt, 1gbit
Definieer "achterlijk".
"Achterlijk" is een kwalificatie vraagt om een vergelijking. Bij al dat gezever over hogere kosten zet ik die kosten altijd graag af tegen andere diensten waar we dagelijks gebruik van maken. Internet wordt graag gezien als een Nutsvoorziening. Laten we die andere nutsvoorzieningen er even bijpakken:
Ik betaal per maand:
>140 euro aan gas
>60 euro aan electriciteit
>20 euro voor water

Totaal pakweg 220 euro aan nutsvoorzieningen. Dan valt die 33 euro waar jij het over hebt nog wel mee, zeker als je kijkt naar het gebruik dat we er van maken.

Misschien ben ik een a-typische nederlander, maar ik ben bereid te betalen voor een dienst waar ik veel gebruik van maak en ik vind persoonlijk 33 euro voor een stevige, betrouwbare internetverbinding meer dan schappelijk. Dat is, om een ander perspectief te gebruiken, een etentje voor twee in een goedkoop restaurant. Een halve tank benzine. Dat is ongeveer eenderde van wat ik aan wekelijkse boodschappen kwijt ben.
Behalve dan dat je voor je modem, wifi, computer, tv, chromecast ed. ook elektriciteit nodig hebt, en om wat te kunnen zien abonnementen op Netflix, Videoland, NLZiet etc. Dus met je internetverbinding alleen ben je er nog niet.
Jawel, maar datzelfde geldt voor de andere nutsvoorzieningen. Zonder kraan of douchekop heb ik niets aan een waterleiding. Mijn gas gebruik ik in een CV-ketel of gasfornuis.
Allemaal zaken die ik moet aanschaffen en die ik af en toe met repareren en/of vervangen. Mijn internet kan ik ook alleen gebruiken als ik een smartphone, tablet, laptop of PC aansluit.
Om te relativeren: In de periode 1997 tot 1999 betaalden wij neestal tussen de 200 en 400 gulden per maand aan telefoonkosten voor het internet, en toen hadden we ongeveer 5 kB/s 8-)
Klopt, die overgang was natuurlijk bijzonder fijn. Ik kwam net terug uit Ierland en had in 1 maand 212 Euro aan internet kosten via het modem. Daarna overgeschakeld naar 512 Kb/s MxStream van XS/KPN. Even wat gerommel met het modem en hij kon als router dienst doen. Switch eraan, en daarna 12 kamers van de 13 aangesloten in het studentenhuis. Snel en goedkoop.

Maar goed, ik betaal nu 76 euro en da's best wel gek, zelfs ondanks de 200/60 Mbit/s (officieel 200/30 Mbit/s maar XS knijpt de upload niet af :) ). En dat vind ik wel degelijk duur. Zeker als ik het vergelijk met de energiekosten die bij mij vorig jaar hier ver onder zaten (A++ woning met twee gezinnetjes aan beide kanten en panelen).

[Reactie gewijzigd door uiltje op 23 juli 2024 04:04]

Vroeger deelde ik mijn Internet gewoon met buren, snel genoeg en scheelde fors in portemonee. Sharing is caring, per slot van rekening, en had daardoor meer kontakt met buren.

Tegenwoordig heb ik glas en reken alles terug naar Bitcoin. Alle prijzen zakken de laatste 10 jaar bijna continue weg tegen Bitcoin, noem het maar een scam ;) Had hier meer slimmerikken verwacht te vinden. Meeste tweakers lijken vergroeid met oude instatuten en blijven maar mopperen en klagen. Zodra een maatschappij aan coinclipping of fiat gaat doen is er maar één keus, kies voor het hardste geld.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 23 juli 2024 04:04]

Meer dan 30 euro per maand voor vast internet is voor normaal gebruik gewoon te duur.
Ik betaal het liefste ook minder/niets voor diensten. Maar is meer dan 30 euro per maand echt te duur? Als ik kijk naar hoe veel ik het internet gebruik vind ik het wel 40 euro per maand of meer waard, als het genoeg bandbreedte en lage timings levert.
Dat hebben wij dus 2 jaar ook gedaan in breda op kamers. Vast internet was veel en beel duurder. Voor 10 euro per maand extra onbeperkt internet op je mobiel ipv 45 wat het toen was bij ziggo voor het traagste en goedkoopste internet. Was prima te doen via je telefoon.
Anoniem: 1128097 9 april 2019 13:04
Ach, ik heb laatst de facturen vergeleken van mijn internet providers door de jaren heen. Voor ongeveer hetzelfde aanbod(internet only) zijn de prijzen alleen maar gestegen. Leuk dat de prijs per Mbit zakt, maar je kan ook niet meer minder krijgen. En de popcorn pricing is verschrikkelijk.
Dit precies. Je bent gewoon duurder uit uiteindelijk, omdat je verplicht bent bepaalde 'hoeveelheden' af te nemen. Dit is eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld 'tweede halve prijs' in de winkel. Je betaalt gemiddeld per product minder, maar je komt waarschijnlijk met meer thuis dan je nodig hebt.
Ik heb tweakers er al vaker op aangesproken, maar dit soort "marktonderzoekjes" zijn natuurlijk nooit betrouwbaar.
Slap om dit steeds maar weer lucht te geven zonder realistische blik.
Waarom is dit onderzoek niet betrouwbaar? Het tweakers-artikel benadrukt de prijsdaling per Mb/s, maar het artikel waar de informatie uit komt benadrukt de prijsstijgingen over de afgelopen jaren. En dat roept 80% van de tweakers in deze draad. Dus een groot deel van het artikel wordt ondersteund door de Tweakers hier, dan ben ik wel benieuwd waarom jij denkt dat het onbetrouwbaar is.
Het klopt dat het hier en daar in de wirwar van cijfers terugkomt, maar de toon van het artikel en de tendens die met de titel al gezet word doet lijken alsof ze ervoor betaald krijgen.

En onderzoeken van dit soort clubjes zijn zelden te controleren, en breedbandwinkel lijkt me nu niet direct belangenloos.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 23 juli 2024 04:04]

Het is heel simpel: Breedbandwinkel is een commerciële (maar onafhankelijke) vergelijkingssite waar je abonnementen kunt vergelijken en bestellen. Met ondertussen ruim 400.000 bestellingen en duizenden postcodechecks per dag hebben wij voldoende data in huis om trends in de markt te kunnen zien. Voor de een interessant, voor de ander niet. Er wordt geenszins voor betaald, door wie dan ook. Met het (originele) artikel proberen we de oorzaak achter de jaarlijkse prijsverhogingen te achterhalen. Dat komt in deze herschreven versie niet helemaal naar voren.
Mooi voorbeeld van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: je doet hier precies waar je ze zelf van beschuldigt: je hebt geen onderbouwing voor je claim dat ze niet onafhankelijk zijn, je gaat af op de "toon" en de "tendens" van het artikel. Dan lees je meer tussen de regels dan ik. Ik zie een koude weergave van de feiten: prijzen gaan omhoog, maar snelheden nog meer. Meer is het niet.
En ja, de Breedbandwinkel heeft, als je ver genoeg doordenkt, baat bij meer klanten, dus het komt ze goed uit om het artikel te eindigen met de vaststelling dat je meer krijgt voor wat je betaald. Maar met dat in het achterhoofd is het stuk wel erg dom opgezet. Het grootste deel gaat over de prijsstijgingen in internetland.
Er is ook weinig mis met de informatie uit hrt artikel voor zover ik kan zien..
Maar ik zie alsnog wel een hele andere boodschap in de titel en vrees dat die toch eerder mensen bereikt dan de rest van het artikel.
helemaal mee eens
alles word als maar duurder en duurder.

Denk je schaf ik mn tv abbo af, is je internet abbo ineens duurder
Komt nog bij dat de gegevens voor 2019 natuurlijk helemaal niet vergelijkbaar zijn met de eerdere jaren omdat het alleen om het eerste kwartaal gaat. Bovendien is er natuurlijk een fors verschil tussen bestaande aansluitingen en nieuwe contracten.
Wat voor reactie krijg je hier dan op? Ben nl erg benieuwd.

Misschien dat Hayte Hugo (Stagiair nieuwsredactie) hier eens op zou kunnen reageren? :)

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 juli 2024 04:04]

Helemaal correct. Er zijn duurdere abonnementen bij gekomen die het beeld grandioos vertekenen. Voor 32 Euro heb je 50 MB bij T-Mobile glas, voor 40 Euro heb je 750 MB bij hun. Dat is 0,64 cent per MB vs 0.05 cent per MB, bij dezelfde provider.

Een beter onderzoek was geweest wat internet over de jaren kost, ik zit zelf bij KPN en zie de prijs alleen maar stijgen elk jaar voor dezelfde snelheid.
Telfort 20 Mb/s 2008 19.95 euro
Telfort 50 Mb/s 2019 35.00 euro

Dat je teveel betaald voor KPN is natuurlijk je eigen keuze. Het grote probleem is dat mensen wel voor 2 euro hard naar de winkel lopen maar verhuizen van provider is 'te moeilijk'.

[Reactie gewijzigd door BramV op 23 juli 2024 04:04]

Hier kaart je idd een groot probleem aan: Het duurste en snelste abonnement uit 2008 was bijna de helft goedkoper dan het goedkoopste budgetabonnement vandaag de dag.

Een goedkoper instap abonnement was in die tijd 4 of 8 Mbit en kostte een tientje of zo.


Dat de snelheden omhoog gaan lijkt me vrij logisch, die horen gewoon met de stand van de techniek mee te bewegen. Maar de kosten voor internetaansluitingen trekken de gemiddelde inflatie echt gigantisch omhoog.
Hier ligt telfort 50 maar ik krijg maar net iets meer dan 20 en dat geldt voor meer mensen. Ook wel eens handig om bij dit soort onderzoeken de werkelijke snelheden te meten.
De kloof tussen rijke aansluitingen en arme wordt steeds groter.
Als Telfort dat kan leveren ja. Hier kan ik hoog of laag springen maar Telfort komt niet verder dan 25Mb/s. En dat is niet toereikend voor de dagelijkse bezigheden. Telfort's probleem is dat het ADSL is en VDSL op bar weinig plekken is toegepast.

Ik ben dus gedwongen naar Ziggo overgestapt á 60 euro per maand. Met alle troep die je erbij krijgt. 200Mb/s, maar de helft was ook goed geweest, alleen dat kan dan weer niet.

De grap is, een paar weken terug kreeg ik bericht dat Telfort/KPN de verbindingen in de regio gaat vernieuwen. Dat wordt dus over een jaartje weer lekker terug. De stabiliteit lijkt bij Ziggo niet altijd even goed te zijn, met name rond prime time... en ik ben eigenlijk heel erg tegen het betalen van dergelijke prijzen voor een simpel lijntje.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 04:04]

VDSL is niet bepaald op "bar weinig plekken toegepast". Er zullen altijd gebieden zijn waar ze nog geen VDSL hebben, maar ik ben de laatste tijd maar weinig plekken tegengekomen wwwr geen VDSL beschikbaar was (vooral boerderijen en afgelegen gedeeltes van zeeland lijken hier last van te hebben).

Overigens gebruik je al VDSL als je meer dan 20Mbps haalt aangezien de ADSL-standaard tot ongeveer 20/1mbps gaat. Misschien dat VDSL bij jou tot 25Mbps gaat, maar KPN is hard bezig overal waar nog geen redelijk VDSL ligt buitenringen te plaatsen die flinke snelheidsverhogingen met zich mee brengen. Dit is wel vooral download, dus hoger dan 5 of 10 mbps aan upload hoef je niet te verwachten.

Bij Ziggo kun je trouwens wel lager krijgen dan 200mbps. Je kunt als particulier bijvoorbeeld Ziggo Zakelijk nemen (60/10, 39 euro per maand exclusief BTW) of Ziggo start als consument (40/4 voor een vergelijkbare prijs).
Ik moet wel zeggen dat de zeer beperkte variatie van aanbod die Ziggo heeft teleurstellend is.
Je zegt het goed maar het doet aan de kern niets af.

Onderaan de streep heb je geen echte keuze. Ziggo Zakelijk is zinloos als je BTW niet aftrekbaar is, 39 eur ex BTW scheelt vrijwel niets en met 40/4 schiet ik ook niets op tov Telfort.

Ze hebben het slim ingedeeld, en dat is geen onmacht... elke maand weer worden we systematisch genomen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 04:04]

Telfort (KPN lijn!!) kan hier maar 50mb/s leveren terwijl KPN (KPN lijn!!) hier 100mb/s kan leveren. Dus omdat KPN het moederbedrijf is, hebben ze ook het recht om meer te kunnen leveren. En Ziggo is hier niet.. Dus geen goed alternatief te kiezen.. Ja een paar regio providertjes
Dat zal dan waarschijnlijk een pairbonding verbinding zijn. Telfort biedt geen verbindingen met pairbonding aan, KPN wel. Dus met Telfort max 50Mbit, en met KPN in dat geval dus 100. Als Telfort pairbonding gaat gebruiken, dan moeten ze meer geld "betalen" aan KPN Wholesale (die verhuurt bij pairbonding namelijk 2 telefoonlijnen aan telfort), en dan prijst Telfort zichzelf uit de budgetmarkt.

Alle providers kunnen prima pairbonding gaan aanbieden, maar worden die nog duurder. Daarom houden de meeste providers het bij een enkele lijn.

Dit is bij pairbonding een nadeel, indien er 100Mbits op een enkele lijn mogelijk is door middel van Vectoring VDSL, dan is KPN inderdaad weer duurder en kan Telfort weer goedkoper zijn.
Yep, 5 euro per maand meer alleen voor VDSL
Heb ook telfort bij mijn moeder, nog steeds oude modem niets experia box. Als ik vdsl lijn kijk zit up rond de 30mb en down 92 mb.
Standaard out telfort abbo en up haal ik ca 25mb, daar zit dus geen beperking op.
Down haal ik ook rond de 80mb.

Is ook zyxel modem.
volgens mijn abbo 50/5 dus krijg meer, geen idee hoe dat kan.
Wat zijn die dagelijkse bezigheden dan?
Ik werk gedeeltelijk thuis. Eén of meerdere VPNs met daarover voice en/of videoverbindingen zetten de boel aardig onder druk, en dan ben ik alleen nog maar aan het communiceren. Doorgaans doe je tegelijkertijd ook nog wat.

Met name de upload is ontoereikend... zelfs met 25/10 was ik er al geweest denk ik.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 04:04]

Je gebruikt de lijn ook zakelijk, is die 25 euro nou echt zo'n groot probleem voor een bedrijf?

[Reactie gewijzigd door BramV op 23 juli 2024 04:04]

Ehh nee, ik werk thuis. Dat is geen zakelijk gebruik en ik heb ook geen KvK nummer om een zakelijke lijn te nemen. Die is dan iets (5 euro...) goedkoper en kan zonder al die onzin... heb het allang verkend :P

Je roept hierboven dat naar een andere provider verhuizen te moeilijk is en dat dat een reden zou zijn dat we teveel betalen maar dat is echt onzin. Je hebt in veel gevallen simpelweg geen keuze. Het worden hier in rap tempo Belgische praktijken met monopolie op snelheden en bijbehorende bizarre prijzen.

Dit 'onderzoek' en nieuwsbericht is misleidend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 04:04]

Thuiswerken is weldegelijk zakelijk gebruik. Je gebruikt je internetverbinding voor een bedrijf. Ik heb in mijn tijd op provider klantendienst zo belachelijk vaak mensen horen roepen dat ze thuiswerken en dat ze daarom voorrang denken te krijgen op een ander bij een herstelling. Het enige juiste antwoord daar op is dat je dan een zakelijke verbinding moet nemen. Heck, laat je werkgever die betalen. Door thuis te werken spaar je hem/haar infrastructuur uit, daar mag toch wel iets tegenover staan?
Het gebruik is dan misschien wel zakelijk maar de BTW niet (zakelijk) aftrekbaar. Je hebt een punt, laat werkgever die betalen inderdaad maar dat is momenteel niet de realiteit (en doet ook niets af aan de noodzaak van een snellere verbinding en de beperkte keuze daarin).
Was het (soms) ooit wel; ik heb van mijn vorige werkgever nog een ISDN2 lijn & belkosten vergoed gehad, back in the day. Maar tegenwoordig zie je dat inderdaad niet veel meer.
40 euro voor 750mb? waar kan ik dat afsluiten? T-Mobile zelf geeft 50 euro aan :9
.oisyn Moderator Devschuur® @coolbvrobin9 april 2019 13:45
Voor 500mbit zeker? Dan woon je in een KPN gebied (WBA). Waar ze zelf aan de touwtjes trekken (ODF) kun je 750mbit voor €40 krijgen. Kaartje.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 04:04]

ah kijk daarom dus,
Bedankt voor het kaartje!
Aha, thanks, dat wist ik niet (WBA dus).
Mooi kaartje! Nog niet helemaal correct zie ik ;-).
Hmm, ja en bovendien "maar" maximaal 500mbit in mijn regio. Hoger is niet beschikbaar.
Waar haal je die prijzen vanaf? Ik zie toch echt andere prijzen (betaal zelf 36 voor 100/100).
Het eerste dat ook in mij opkwam..... Basispakketje is tegenwoordig gewoon 500 euri per jaar. Ik kan dat zelf makkelijk betalen, maar voor een AOW-er of moeder in de bijstand zijn dat toch serieuze bedragen, want een half maandinkomen.
Anoniem: 1128097 @knokki9 april 2019 16:29
Ik zit al jaren te denken om een 24 dbI antenne te kopen, en die op de nabij gelegen winkels te richten en gratis wifi te gebruiken ;) Misschien een optie?
Op mijn zaak heb ik internet open staan voor iedereen, wellicht helpt dat iemand....
Anoniem: 1128097 @knokki10 april 2019 09:12
Toppie
Precies dit.

Bji Delta (Zeelandnet) zie ik over de afgelopen jaren de prijs enkel stijgen voor het kleinste abo TV/internet.
Dat gezegd hebbende is de snelheid verdubbeld... dus meer snelheid voor meer geld. Per saldo is per Mbit de prijs wel gezakt dus.

Een half zo snel abo tegen 2/3 van de kosten zou ik kunnen overwegen, maar dat is simpelweg niet beschikbaar.

De race om het snelste internet is een beetje gestreden geloof ik... 50Mb is voor veel een/tweepersoonshuishouden al meer dan zat. Dat wordt pas anders als je met Netflixende kinderen zit, en dan nog is 200Mb vaak al afdoende.
Anoniem: 1128097 @Waterbeesje9 april 2019 16:28
Ik zou genoeg hebben aan 10 mbit, maar dat kan ik ook niet krijgen voor een redelijke prijs. Ik vind het allemaal maar duur.
Ik zou het in ieder geval ook corrigeren voor inflatie. Ik vind internet in Nederland spotgoedkoop.
Anoniem: 1128097 @giantgiantus9 april 2019 16:27
Ik vind 30 euro per maand om af en toe een beetje data naar binnen te halen niet kosten effectief, maar dat is mijn mening.
Eventjes gekeken hoe zit het met de "vooruitgang" bij Telenet in België.

In april 2015 betaalde je voor:
Basic Internet @ 30mbps: €26
Internet 60 @ 60mbps: €47,40
Internet 160 @ 160mbps: €67,80

In april 2019 betaal je voor:
Basic Internet @ 50mbps: €27,80
Internet Fiber 100 @ 100mbps: €41,50
Internet Fiber 200 @ 200mbps: €54

Dus per mbps:
Basic Internet: 2015: €0,87 - 2019: € 0,56 - 36% goedkoper
Internet 60/100: 2015: €0,79 - 2019: € 0,42 - 47% goedkoper
Internet 160/200: 2015: €0,42 - 2019: €0,27 - 36% goedkoper

Telenet in België haalt dus niet de gemiddelde waarden van in Nederland, dat was ook niet te verwachten. Internet 60/100 komt erg dicht in de buurt, de andere twee zitten iets verder weg, maar komen toch nog beter voor de dag dan verwacht. Dan laat ik de datalimieten buiten beschouwing en ook het feit dat bijna iedereen met een Internet 60/100 of 160/200 internet abo waarschijnlijk een bundel zal hebben. Als naar de nominale waarden gekeken wordt, valt op dat enkel Basic Internet, voor de mensen die het of niet breed hebben of niet vaak internet gebruiken, duurder is geworden. Als we deze test uitvoeren in april 2018 in plaats van april 2019 zien Internet 60/100 en 160/200 er een pak minder rooskleurig uit, die prijzen zijn inmiddels echter sterk verminderd, pech voor de Basic Internet gebruikers, die krijgen geen vermindering.

[Reactie gewijzigd door TetsuoShima op 23 juli 2024 04:04]

Je zou hierbij ook de Belgische inflatie cijfers moeten bij halen. Met een voorzichtige 7,5% is basic internet qua prijs gelijk gebleven (zelfs zeer licht gedaald) met een verhoging van de snelheid.
Wat heb je nu aan zulke cijfers?
In 2015 lag de gemiddelde afgenomen snelheid nog op 65,21Mbit/s. In 2019 is dat 100,05Mbit/s meer
Wet van gemiddelde, maar gooi op de berg van lage snelheden een extreem hoge snelheid (500 tot 1000), trekt het gemiddelde harder omhoog dan nog een paar ~10mbit erbij.

En door die 500/1000 lijntjes is de prijs per mbit natuurlijk lager, je betaald marginaal meer op je standaard abbo voor zulke snelheden, rekensommetje maakt de prijs/mbit aanzienlijk lager. Maar in absolute cijfers betalen mensen voor _huidige_ lijntjes steeds meer, zeker in vdsl en de kleinere kabelboeren (prijs gaat omhoog, maar snelheid al amper meer buiten de laatste bonded upgrade)
Als consument niet zo veel. Daar gaat het veel meer om de totale prijs per aansluiting. Het zegt wel iets over de ontwikkeling van breedband internet in het algemeen. Kennelijk wordt er nog steeds geïnvesteerd in dit land om verbindingen snellen te maken.
Er is internet voor het plezier en als basisbehoefte.

Het is leuk dat de gamer, streamer etc tegenwoordig mooie pakketten kan afnemen.

Maar internet als basisbehoefte is dus wel duurder geworden. Persoonlijk vind ik dit jammer. Providers willen het maandelijkse bedrag hoog houden. Er is weinig mogelijkheid tot het afnemen van een traag refurbished modem en 20mbit. Ouderwetse techniek die geen drol meer hoeft te kosten voor de providers.

Uitzondering lijkt Tele2 te zijn die nog betaalbaar dsl aanbied. Misschien zijn er nog andere. Maar we moeten afwachten hoelang dit nog blijft.

Eigenlijk zou het goedkoper moeten worden aangezien die apparatuur waarschijnlijk steeds minder kost.
?? Bij mij is het juist 50% duurder geworden??
3 jaar geleden nog €22,- / maand, nu 32,50!!! Zelfde abonnement.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 04:04]

Dit is een gemiddelde, anekdotische ervaringen zullen afwijken. Hoeveel is je internetsnelheid omhoog gegaan in die drie jaar?
Tja, als ik elke week een brood bij de bakker haalt en de bakker meer en meer brood mee geeft terwijl hij ook de prijs op slaat. Ik gooi dan steeds meer brood weg want ik eet hetzelfde. Dan kun je wel zeggen "je krijgt meer" maar als daar geen behoefte aan is is het weldegelijk een prijsverhoging.
Ja, maar je kan ook gewoon een abootje lager afsluiten in dat geval.
Als er zelfs geen lager abbo meer is wat dan? Vroegah kon je effectief internet krijgen voor een tientje per maand. Dat is er simpelweg niet meer.
Dan heb je pech... verkassen naar een andere ISP of als je dat niet wilt accepteren dat het nou eenmaal zoveel kost. Moet je wel met meer dingen, zoals water, gas en electra.
In die tijd van 30 naar 50 Mb/s gegaan. Dus ja netto is de prijs per Mbit niet gestegen, maar het was me nooit om de snelheid te doen. 30 Mbit was en is nog steeds genoeg voor mij.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 04:04]

Zo anekdotiessch is het niet ik ken provider(s) waar de prijzen de laatste paar jaar nu juist aanzienlijk gestegen zijn. Onder het mom snelheid is verhoogt blabla... terwijl de snelheid al uitstekend was. Persoonlijk was ik juist in abo. een stap terug gegaan, wordt vervolgens weer de prijs verhoogd. Vooral in de KPN hoek kennen ze dat geintje.

Gaat in mijn geval om een Internet only abo. 'normale TV doe ik niet meer aan en telefonie is niet nodig.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 04:04]

Lees de titel nog eens goed, prijs per Mbit/s.

Als jij bijvoorbeeld in 2016 een abonnement had van 50Mbit/s voor € 22,00 per maand en nu 3 jaar later 150Mbit/s voor € 32,50 dan is de prijs per Mbit/s afgenomen, ondanks de prijsverhoging. Per Mbit betaalde je in mijn voorbeeld eerst € 0,44 per Mbit/s en nu € 0,22 :)

[Reactie gewijzigd door Scorpio616 op 23 juli 2024 04:04]

Dat klopt, maar ik heb maar 20-30 nodig. Dus voor mij is zoiets dan gewoon een prijsverhoging, want een kleiner Abo is er niet.
In alle gevallen is het een prijsverhoging aangezien het type abonnement niet veranderd, de snelheid neemt toe en ook de prijs. Maar dat was niet de strekking van het artikel, ik ben het wel volledig met je eens dat de prijzen absurd stijgen en dat ze het maar verhullen onder het mom van 'maar je snelheid neemt ook toe'. Uiteindelijk ging dit artikel erom dat de prijs per Mbit/s is afgenomen.. maar ja dat is ook niet zo gek aangezien de snelheden sneller stijgen dan de prijs ongeacht dat die laatste dat ook in een absurd tempo doet.
Vraag me af waar breedbandwinkel de cijfers op baseert. Zijn dat eigen klanten of hebben ze een echt onderzoek gedaan?
De cijfers zijn gebaseerd op de gemiddeld bestelde tarieven en internetsnelheid van 60.000 klanten, zie ook de data en grafieken. Overigens gaat het niet alleen om data van Breedbandwinkel, maar een groot deel van de hele markt, aangezien Breedbandwinkel ook veel andere (retail)partijen faciliteert.
In het kader van het artikel is het wel vermeldenswaardig om je internetsnelheid te noemen.
Daar draait het hele artikel om: de prijs per mbit is gedaald, niet de totale prijs.
Het zou mooi zijn als 100/100 verbindingen voor iedereen beschikbaar zouden zijn, vooral met het oog op de toekomst en steeds zwaarder wordend internet. Ik vermoed dat dat echt de basics binnen gezinnen kan dekken. Een enkele 4K stream, een cloud dienst, kinderen die vod kijken en een restantje voor iemand die nog een game wil spelen.

Gooi daar bovenop de mogelijkheid om te upgraden voor de powerusers en iedereen is blij toch?
Zit hier nu met een zakelijke 250/40 lijn van Ziggo, maar zou liever een 100/100 lijn hebben. Probleem bij kabel t.o.v. glasvezel is dat de upload altijd zo laag is. Nou is dat opzich geen punt voor de gemiddelde Harrie die elke dag enkel nos.nl leest, maar de mensen met een nasje thuis (wat steeds meer voorkomt) of een kleine thuisserver lopen al snel tegen de limitaties van die karige 40 megabit aan. Helemaal als je bijvoorbeeld backups wegschrijft naar de cloud.

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 23 juli 2024 04:04]

Ik heb ook rond de 250/40 bij Ziggo, maar zou nog geen kb/s in willen leveren voor meer upload. Ik gebruik dat gewoonweg niet/of in elk geval zeeer sporadisch. In tegenstelling tot download die ik vaak genoeg voltrek(a circa 33MB/s o.a. bij Steam). Dus zou in elk geval graag de keuze hebben om een niet symmetrisch abonnement te hebben aangezien ik niet graag betaal voor iets wat ik absoluut niet gebruik.
Precies, en ik heb thuis een mediaserver staan die veel wordt gebruikt van buitenaf dus dan trek je die 40 megabit zo dicht, ieder zijn eigen usecase! :P
Snap ik helemaal. :) Daarom zou ik ook liever up- en download-snelheid los van elkaar willen kunnen kiezen. Voor iemand die weet wat ie wil is dat uiteindelijk het beste.
Juist om deze reden heb ik mijn abonnenmenten gesplitst: Ziggo voor digitale TV (want ik wil graag gebruik maken van een SmartCard) en voor Internet KPN Glasvezel op 200/200.

Zo kan ik bv wel gewoon Formule 1 kijken en kan m'n 1e NAS lekker snel z'n backup maken naar m'n 2e NAS die bij m'n schoonzus staat.
.oisyn Moderator Devschuur® @Zomborro9 april 2019 14:11
Juist om deze reden heb ik mijn abonnenmenten gesplitst: Ziggo voor digitale TV (want ik wil graag gebruik maken van een SmartCard) en voor Internet KPN Glasvezel op 200/200.
Same here, maar je kan niet ontkennen dat dat gewoon ontiegelijk duur is. Ik zit zelf te kijken of ik dan niet toch die overstap wil maken, maar het probleem is dat ik gewoon niet echt blij wordt van de tv-mogelijkheden van andere providers, en tevens niet met de internet-mogelijkheden van Ziggo :/.
Inderdaad. Ik heb de stap genomen om Ziggo internet eruit te doen en naar Tweak te gaan. Ik heb m'n Internet Only (1000/1000) in 1 keer afgekocht en heb dus effectief €30,42 per maand betaald voor het komende jaar. TV neem ik nog wel van Ziggo af, maar totaal ben ik nog steeds een paar euro per maand goedkoper uit dan eerst.
Staat er ook niet nog 30/3 rest signaal internet op je Ziggo aansluiting?

Hier een goedkoop digitaal TV+Bellen (+onbeperkt) abonnement, waarbij internet dus bijgesloten zit, omdat ze niet zonder konden leveren, 46 euro.
Is er nog een glasvezel provider over die nog DVB-C aan biedt? Dat was eerst wel overal.
Ook mensen die dingen als een onedrive/icloud/gdrive backupfunctie gebruiken lopen daar tegen aan.

Of wanneer je thuis werkt, of thuis studeert, en grote bestanden gebruikt.
Precies. Er zijn enorm veel usecases die voordeel hebben van een hoge uploadsnelheid, jammer dat Ziggo dit zelf niet inziet!
Precies, en al gaat het niet eens om backups maar men wil sneller naar elkaar video's sturen enzovoorts. Upload wordt erg onderschat en is eigenlijk wel van belang. Er zullen altijd groepen zijn die er weinig tot geen gebruik van maken maar veel mensen hebben bijvoorbeeld maar een mogelijkheid tot een 100/10 lijn. Dat is eigenlijk niet meer verantwoord in deze tijd.
Ik zit momenteel met een media server thuis en ik wil 6TB uploaden, ben ik weken mee bezig omdat ik de upload er niet volledig kan uit trekken. (Netwerk moet bruikbaar blijven) en omdat ik 20Mbit heb.
Bij Ziggo kan ik niet meer krijgen zonder exponentieel meer te betalen en andere providers gaan niet boven de 25mbit down...
Ach, 40Mbps=2400Mbpm=144Gbph=18GB/h, dus bij een normaal bedrijf wat tenminste 14uur per dag gesloten is kan je theoretisch een slordige 250GB per dag backuppen.... lijkt mij wel eens voldoende, zeker voor mensen met "een NASje thuis"
Je kan theoretisch zelfs de hele dag 2 simultane (gecomprimeerde) UHD streams uploaden (Netflix 4K zit op 15Mbps, "echte" UHD is 25Mbps)

Als je als bedrijf per dag meer dan 250GB aan incrementele backups wegzet wordt het misschien ook wel eens tijd voor dedicated rackspace ipv een DIY NASje.

Voor consumenten is het wel echt zeurend, ik kan met mijn abbo als er niemand anders thuis is dus nét een gecomprimeerde UHD stream vanaf mijn NAS bekijken (Ziggo 200/20). (Bij mij is 40Mbit zelfs niet mogelijk, ook niet als zakelijke klant, tenzij ik én een Ziggo én een KPN abbo neem en die vervolgens ga laten loadsharen oid).)
Ik heb ook een zakelijke 250/40 lijn van Ziggo. Op zich prima tevrden over. Tijdje terug (lees: begin vorig jaar) werd ik gebeld door Ziggo, met de melding dat ze 'binnenkort' gaan testen met synchrone verbindingen. Eea zal wel met Docsis 3.1 te maken hebben, waar ze meen ik nog mee bezig zijn. Er is nog hoop :-)
Heb toevallig net vorige week een Docsis 3.1 modem van Ziggo ontvangen dus ik ben er alvast klaar voor!
Zelfde hier, sneller mag altijd, maar vanaf 100Mbit upload kan je toch al min of meer grote backups inplannen.
Ik vermoed dat dat echt de basics binnen gezinnen kan dekken. Een enkele 4K stream, een cloud dienst, kinderen die vod kijken en een restantje voor iemand die nog een game wil spelen.
Wat je nu noemt kan ik prima via mijn 50/5 verbinding. Hoezo is daar 100/100 voor nodig?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 23 juli 2024 04:04]

Ik hoor vaak mensen zeggen "ik heb wel zoveel MB wifi van Ziggo". Maar ik ben wel eens benieuwd hoeveel de meeste mensen in de praktijk halen. Gezien de meeste mensen gewoon wifi via de provider modem gebruiken.
Anoniem: 457607 @WokeBroke9 april 2019 13:12
Klopt, Wi-fi binnenshuis is vaak een fractie van de snelheid, laten we zeggen de helft. Wi-fi kan op zoveel manieren slecht geconfigureerd zijn dat de meeste mensen dit niet zelf kunnen oplossen.

Ook bekabeld kan het zijn dat de snelheid niet goed doorkomt, bijv door oude kabels of een switch die de moderne snelheden helemaal niet doorgeeft.
Hangt er ook maar vanaf, met 802.11ac tegenwoordig is een paar honderd Mbps door het hele huis ook geen zeldzaamheid meer. Ik moet echt in de uiterste hoek van m'n woning staan om in te tientallen Mpbs uit te komen.
Gefeliciteerd, dan heb je wi-fi prima op orde. Mijn punt is dat veel mensen dat niet hebben.
Naja wat ik daarmee wilde zeggen is dat je met een moderne standaard router zoals de Experiabox ook 'gewoon' goede ac hebt zonder dat je een avond kwijt bent om hem perfect in te stellen. Ik heb Telfort glasvezel en verder niks verandert aan de default settings (behalve de WPA key en SSID natuurlijk) en vervolgens is het dus al 'prima op orde' zoals je het zegt. Dus juist wordt daarmee het beeld van beroerde Wifi bij onwetende mensen thuis ook een beetje achterhaald omdat routers volwassener worden en je met ac ook makkelijker een goed presterend netwerk krijgt.
Yep, hier ook. Op de benedenvedieping haal ik 500+ Mbps op WiFi (aan een 1000/1000 Tweak glasvezel) met de 866Mbps AP in de Ziggo Mediabox XL (die hier nog voor de TV staat, en als AP). Eerste verdieping is het ook nog tegen de 300. En zoveel spannends kun je met dat ding niet uithalen...
Even uit nieuwsgierigheid, maak je gebruik van de nieuwste versie van de Experiabox, de V10a, of een oudere versie? Onder mijn dressoir in de woonkamer snort al jaren een Experiabox van de voorlaatste generatie, de V10. Die voldoet prima. Om ook de zolder en de achtertuin volledig te kunnen dekken, is een dualband range extendertje voldoende. Die laatste werd overigens gratis meegeleverd door de ISP. 😁
Klopt, Wi-fi binnenshuis is vaak een fractie van de snelheid, laten we zeggen de helft. Wi-fi kan op zoveel manieren slecht geconfigureerd zijn dat de meeste mensen dit niet zelf kunnen oplossen.

Ook bekabeld kan het zijn dat de snelheid niet goed doorkomt, bijv door oude kabels of een switch die de moderne snelheden helemaal niet doorgeeft.
Eerlijk gezegd haal ik zelfs met mijn mobiele telefoon in de woonkamer en de gang in ieder geval de beloofde 400 Mbps via het standaard Ziggo 5G Wifi netwerk (niet dat ik die verder gebruik, heb nog een R7000 staan). Die opvatting komt op mij dus wat achterhaald over.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 04:04]

Ik heb wel alles bedraad pc, laptop, tv enz en ik haal altijd 100 mbit en dit abonnement heb ik ook
Anoniem: 1128097 @WokeBroke9 april 2019 13:31
80 %, want dat is wat ze wettelijk minimaal moeten leveren.
Daarmee suggereer je dat ze bewust op de 80% zitten, wat bij mij en anderen niet het geval is bij Ziggo. Altijd netjes de volledige snelheid behaald (ook in de piektijden). Dit is in gebied wat voorheen ook Ziggo/Casema was.
Anoniem: 1128097 @Gaaiz9 april 2019 16:44
Het was niet mijn bedoeling om dat te suggereren, ik doelde meer dat dat minimaal is wat ze zouden moeten hebben.

Ik zelf heb wisselende ervaringen, soms minder dan 80 %, soms meer dan 105 %.
We hebben hier een 200/20 aansluiting van Ziggo en die haalt eigenlijk altijd wel 200 tot 210 en 19 tot 21. Dus dat valt best mee. Je kan inderdaad wel pech hebben als het netwerk lokaal verouderd is en je daardoor de snelheden niet haalt maar tot nu toe loopt het hier prima.
Anoniem: 1128097 @MauriceL9 april 2019 16:45
Ik bedoelde niks met de opmerking behalve het bare minimum voordat je mag gaan zeuren ;)
Voordat iemand erover begint dat ie veel meer betaald dan het genoemde aantal center per Mbit:
weet wel dat het hier enkel over een internet abbo gaat, niet over de alles-in-één pakketten die mensen vaak hebben.
Dat zou betekenen dat Ziggo als geheel dus niet meegenomen zou mogen zijn, want dat kun je niet zonder (minstens) TV krijgen.
Benieuwd wat de trend is in België.
Internet only is in België prima te krijgen voor 35-40 per maand, 100MBit/s down en onbeperkt. Kijk eens bij een EDPnet, Scarlet of United Telecom. Het grote probleem in België is voornamelijk dat heel veel mensen alleen telenet in hun hoofd hebben zitten, daar de hoofdprijs voor betalen en maar blijven jammeren over kosten en datalimiet. Telenet is veruit de duurste en de laatste provider die zo op die limieten zit te hakken. Zolang mensen zelf de concurrenten niet opzoeken doen ze het imo toch echt zelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.