Internet Archive publiceert half miljoen verloren gewaande MySpace-nummers

Internet Archive heeft bijna een half miljoen muzieknummers online geplaatst die tussen 2008 en 2010 op MySpace hebben gestaan. De data komt van een anonieme groep onderzoekers. Medio maart werd publiekelijk bekend dat MySpace een deel van de data van voor 2016 was kwijtgeraakt.

Internet Archive noemt het The Myspace Dragon Hoard en heeft de collectie van 1,3TB aan mp3-bestanden en metadata op een speciale pagina gepubliceerd. Daarbij zit ook een mediaspeler om liedjes uit de collectie te kunnen zoeken en af te kunnen spelen. Omdat een bestand van 1,3TB volgens het archief 'onhandelbaar' is, heeft de organisatie de bestanden opgedeeld in 144 zipbestanden.

Waar de 450.000 liedjes vandaan komen, is niet helemaal duidelijk. Internet Archive-medewerker Jason Scott schrijft op Twitter dat ze door een 'anonieme groep onderzoekers' zijn verzameld. Hun onderzoek ging over muzieknetwerken, daarvoor hadden ze de liedjes gedownload. 'Iemand' vroeg aan Scott of hij de bestanden wilde. Een gepubliceerde schermafbeelding suggereert dat de data niet door de onderzoekers zelf is geleverd aan de archiefsite. Scott zegt verder dat mensen die zelf nog gedownloade MySpace-nummers hebben, contact met hem op kunnen nemen.

Tot slot schrijft de medewerker dat Internet Archive de mediaspeler optimaliseert en uiteindelijk onder een opensourcelicentie zal vrijgeven. De Internet Archive noemt de speler the Hobbit en zegt dat deze wat uiterlijk betreft is gebaseerd op de oude muziekspeler van MySpace.

Afgelopen maart werd bekend dat MySpace nummers uit 2016 en daarvoor was kwijtgeraakt. Hoeveel muziek kwijt is geraakt, blijft onduidelijk. De officiële reactie van het sociale netwerk is dat de bestanden corrupt zijn geraakt tijdens een servermigratie en dat het niet mogelijk is om de verloren data terug te krijgen. Volgens Scott is het 'duidelijk' dat moederbedrijf Meredith de oude data nooit naar de nieuwe server heeft verplaatst.

MySpace bestanden kwijt

Door Hayte Hugo

Redacteur

04-04-2019 • 14:47

33

Reacties (33)

33
30
15
0
0
10
Wijzig sortering
In dit geval is dit zeker mooi nieuws, vooral voor muziekliefhebbers.
Toch vind ik het angstaanjagend dat dit archief blijkbaar toch nog ergens was, als zelfs Myspace zelf overtuigd was dat deze niet meer bestond. Zij moeten immers op de hoogte geweest zijn met wie deze data gedeeld is.

Zou je er raar van opkijken als je MSN-berichtjes van 20 jaar geleden opeens nog ergens gearchiveerd staan? 'Moderne' chat applicaties zoals Discord slaan deze gewoon op. Het is niet meer ondenkelijk dat door een databreach deze op termijn gewoon ergens publiekelijk terechtkomen.

Het zou maar zo kunnen dat een 'anonieme groep onderzoekers' deze al lang en breed ergens extern gearchiveerd heeft staan.
Deze tracks stonden toch gewoon publiek toegankelijk op het internet? Dan moet je er inderdaad niet gek van opkijken dat het 10 jaar later in een archief opduikt. Dat is voor je MSN-berichtjes niet het geval.
Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad, dan valt het nog wel mee.
Ik was in de veronderstelling dat Myspace slechts een afspeelmechanisme was, en deze bestanden niet en masse publiek downloadbaar waren.
Ik denk dat je er van uit mag gaan dat alles wat afspeelbaar is via internet vroeger of later ook downloadbaar is.

Of het downloaden met DRM op de datastroom makkelijk of legaal is, is een tweede, maar ik ben er van overtuigd dat elke vorm van DRM vroeger of later direct of via een omweg sneuvelt. Om een voorbeeld van het laatste te noemen: als je een stream via HDMI op een monitor afspeelt kan de datastroom versleuteld (HDCP) worden verstuurd. In de monitor wordt de stroom ontsleuteld en naar het TFT paneel/luidspreker gestuurd. Nu duiken er in het grijze circuit HDMI frame-grabbers op die in staat blijken om versleuteling van het signaal af te halen. Hierop kan worden gereageerd met het herroepen en onbruikbaar maken van de betroffen sleutels, maar eenmaal ontsleuteld blijft ontsleuteld, en het lekken van sleutels gebeurt nu eenmaal (constatering zonder waardeoordeel).
Het zou maar zo kunnen dat een 'anonieme groep onderzoekers' deze al lang en breed ergens extern gearchiveerd heeft staan.
Een "anonieme groep onderzoekers" met de opslagcapaciteit van Google heeft die inderdaad wel ergens gearchiveerd staan. Gezamelijk met andere data waarvan je liever niet wil dat iemand anders die hebt en je daarom maar had "verwijderd" (of in "private opslag" hebt opgeslagen) ;)

Ik heb namelijk wel zo'n vermoeden waar die "anonieme groep onderzoekers" bezig zijn met onderzoek.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 23 juli 2024 03:50]

Ben benieuwd of dit copyright problemen op gaat leveren, aangezien dingen zoals Bohemian Rhapsody zo gevonden kunnen worden.
Archive.org wordt gewoon beschermd onder de DMCA; zolang ze binnen een redelijke tijd gehoor geven aan verwijderverzoeken lijkt het me prima.
Ik vermoed dat "verwijderen" voor hen betekent om informatie van publiekelijk naar ontoegankelijk te maken? Wat een geweldige organisatie is het ook, overigens.
VET! Dit is zeker mooi nieuws en mooi argument waarom The Internet Archive belangrijk is.
Exact.. Ik ben jaren geleden al de tel kwijtgeraakt van hoevaak ik alleen al web.archive.org gebruikt heb. Deels voor onderzoek, wikipedia of dode links, maar ook voor nostalgische redenen. Tweakers.net zag er bijvoorbeeld erg mooi uit in 2008 :+
Ik gebruik het voornamelijk om broodjes van een van mijn favoriete broodjeszaken ooit terug te vinden.

Die toko is helaas dicht, net als hun website, maar met The Internet Archive is hun menukaart nog terug te vinden. Vooral de Español vind ik persoonlijk erg goed en wordt hier thuis nog wel eens gemaakt :Y)
Nu dit is nieuws dat je echt niet ziet aankomen.

Leuke verrassing, tijd voor me er in te verdiepen/verliezen!
Aan de ene kant natuurlijk leuk, maar aan de andere kant laat dit ook goed zien dat als iets eenmaal op het internet staat je niet weet wie deze data allemaal heeft.
Is het toegestaan deze data te verzamelen? Natuurlijk was het altijd publiekelijk toegankelijk, maar er is toch zo iets als een open data licentie?

Ik heb hier weinig verstand van, dus alsjeblieft vul me aan of informeer me :)

On topic is het leuk natuurlijk dat deze data weer beschikbaar is. Toch een behoorlijke domper voor MySpace dat dit kan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 23 juli 2024 03:50]

Is het toegestaan deze data te verzamelen?
Ja. Wat je met de data mag doen is echter iets anders.

Wat denk je wat je browsers doet als jij een webpagina bezoekt? Die download dat ook en slaat het ook (tijdelijk) op. Het is niet alsof er een tijdslimiet staat op wat gedownload wordt.

Al wil je dat iemand anders iets niet download, zet het dan niet open op het Internet. ;)
Opvallend de torrent is 'maar' 180GB en niet 1,3TB
https://archive.org/downl...oard_2010_archive.torrent

Blijkbaar zijn de mp3-tjes nog goed te zippen, wellicht veel electrisch geproduceerde muziek met niet of nauwelijks gebruik van eind mix filters, waardoor er meer exacte herhaling voor komt?

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 03:50]

Wat een bazen toch, die internet archive hoarders.
Ik zie het al helemaal voor mij. Een grote zonnevlam veroorzaakt de grootste EMP ooit en wist 99% van alle harde schijven op de planeet.
Alle aandelen beurzen op slot want alle data is weg en de wereld raakt snel in een grote paniek.
En dan komt er zo een baas die zijn hele huis in een Kooi van Faraday heeft verandert naar buiten gewandeld met een kruiwagen vol 12 TB disks.

"Hey jongens, ik heb een backup hoor!"

"De beurs data?

"Nee yo, ik ben toch geen hacker, dit is mijn porno collectie zijn euh plaatjes en filmpjes van een heleboel poezen!"

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 23 juli 2024 03:50]

Een kooi van faraday helpt helaas niets tegen een zonnevlam. Zo'n vlam is veel te krachtig. Alles gaat gewoon kapot. Die porno ben je gewoon kwijt.
Alles gaat gewoon kapot.
Alles elektrisch gaat kapot. Offline media zonder elektrische componenten (optisch, tapes, diskettes, ponskaarten...) blijft gewoon bestaan.

Of je echter nog lezers ervoor hebt, dat is wat anders. ;)
Die floppy's kan je echt wel weggooien hoor. Werkt ook d.m.v. magnetisme.
Tapes toch ook , niet ?
CD's soms ook. Is afhankelijk van het merk/kwaliteit.
De M-discs (https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC) zijn wel nog bruikbaar en ook voor
gewone stervelingen een oplossing.
Lol haha, hier had ik dus nog noooit van gehoord :)
Ik denk dat je je in dat geval nog weinig zorgen hoeft te maken en 99% van de bevolking ook tot as wordt gereduceerd }> 8)7
Nee, die gaan dood aan gebrek aan eten, drinkrn, warmte in de steden en aan geweld. Koop maar snel een (hoop) wapen(onderdelen), anders overleef ook jij dit waarschijnlijk niet.
Gelukkig zitten we in een nieuwe periode van lage zonneactiviteit, dus heb je nog even tijd.
Jawel hoor, als je het juiste soort kooi maar gebouwd hebt.

Er even vanuitgaand dat de aarde niet geraakt wordt door de fysieke vlam, want dan hebben we grotere problemen dan een beetje data kwijt zijn.
Anoniem: 100197 @Trashed5 april 2019 10:32
Natuurlijk! O-)
Je kan zelf ook de internet archive helpen
via een tussen partij
https://www.archiveteam.org/
voor je servertje en als je bandbreedte over hebt.
ze hebben ooit ook een backupje gemaakt van hyves

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.