Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Render toont Xperia 1-smartphone als opvolger XZ3

Techjournalist Evan Blass heeft een render online gezet van de smartphone die volgens hem Xperia 1 gaat heten. Het gaat om de opvolger van de XZ3 als high-end model in de line-up van de Japanse fabrikant.

De Xperia 1 heeft volgens de @evleaks-render een vingerafdrukscanner aan de zijkant met daaronder een aparte Power-knop. Eerdere Xperia's hebben ook vingerafdrukscanners aan de zijkant, maar sinds vorig jaar gebeurde dat niet meer.

De render toont ook het 21:9-scherm van de telefoon, terwijl aan de achterkant drie camera's zichtbaar zijn. Ook heeft de telefoon net als vorige Xperia's een aparte cameraknop aan de onderkant van de rechterzijkant zitten. Vrijwel geen andere smartphone heeft een aparte knop om foto's te maken.

Als het scherm een diagonaal heeft van 6,5" en een verhouding van 21:9, gaat het om een display van 15,2x6,5cm en 98,7cm2. Daarmee is het scherm even breed als een 16:9-scherm van 5,2", de diagonaal die Xperia-modellen veel hebben gehad.

Sony heeft een persconferentie gepland staan voor maandag, bij de start van telecombeurs Mobile World Congress. Daar kondigt het naast zijn nieuwe high-end model vermoedelijk ook midrange-smartphones aan. Die zouden Xperia 10 en 10 Plus gaan heten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-02-2019 • 21:04

95 Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Na de XZ2 en XZ3 is dit een beetje een terugkeer naar het OmniBalance design van Sony, richting Z3. Geen bolle achterkant meer, vingerafdruksensor terug aan de zijkant, minder sterk afgeronde schermranden, ...

Als eigenaar van een XZ3 ben ik hier erg blij mee! De XZ3 was twee stappen vooruit (OLED vooral), maar één stap achteruit. De gladde bolle achterkant glibbert overal vanaf zonder cover, en felle afgeronde schermranden maken de XZ3 niet de meest comfortabele telefoon om vast te houden zonder per ongeluk het scherm aan te raken. Het is mijn eerste Xperia in een lange lijn die ik in een cover heb zitten (Neo, Arc S, S, T, Z, Z1, Z2, Z5, XZ Premium). (Verder wel heel tevreden van de XZ3.)

De Xperia 1 zoals hij er nu uitziet is 100% waar Sony voor staat. Geen onzin om trends te volgen (notches/gaten), geen absurde race tegen bezels, vingerafdruksensor aan de zijkant (een heel natuurlijke plek), cameraknop, een funky schermverhouding (weird Sony) en een understated strak design. Ik hoop voor Sony dat dit exemplaar een hit gaat worden, want ze verdienen het wel. Spannend!

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 21 februari 2019 21:43]

Wat ik zo bijzonder vindt aan sony is de accuduur die ze uit hun telefoons persen. Mijn vriendin heeft de xz1 compact, nou die haalt 10 uur screen on time in 4 dagen, en dan pas moet ie weer aan de lader. Mijn galaxy s9+ kapt er wel mee na een screen on time van 6 uur. De reguliere xz2 doet het ook erg lang, terwijl die echt geen grote accu heeft. Zie grafiekje hier:
reviews: Sony Xperia XZ2 Compact en XZ2 - Compact of completer
Wat ik voornamelijk bijzonder vind van de XZ3 is hoe fijn alles weer in contact staat. Na een lange tijd weer een Xperia en oh wat heb ik het gemist. De apps werken gewoon goed samen en de andere Sony producten die ik hier in huis heb liggen reageren ook meteen met de XZ3. Oh en de ondersteuning is zoals ik gewend ben van Sony, geweldig.

Ik weet nog niet of ik de XZ4 ga halen maar zoals het er nu uitziet heb ik er wel zin in. Hopelijk zijn de 2 speciale kleuren (waarvan we 1 in de leak zien) weer anders dan normaal.
Als je een XZ3 hebt hoef je niet per se te upgraden. Lijkt me zonde tenzij je iemand kent die een nieuwe telefoon nodig heeft. Heb zelf een XZ Premium. Kwam 1.5 jaar geleden uit maar heb het toestel zelf een jaar nu. Ik kijk wel uit naar de XZ4 maar om eerlijk te zijn niet echt dringend dus wacht nog wel even.
Nee ik upgrade niet omdat ik een nieuwe telefoon nodig heb. Ik wil gewoon een review er over schrijven. Mijn xz3 zal gewoon op V&A gaan of op marktplaats. En anders is het gewoon een xz4 halen voor 10 dagen gebruiken en lekker retouren. Alles voor de review.
"lekker retouren" en andere mensen op kosten jagen. Nogal asociaal.
Nee, bedankt, ik wil niet meer uitleg. Het waardeverlies wat jij veroorzaakt zal linksom of rechtsom door anderen betaald worden.
Dat is mij ook opgevallen maar vooral over de maanden heen heb ik gemerkt dat sony toestellen het heel erg goed doen.

Mijn samsung toestellen (s6e en s7e) hebben beide fors minder capaciteit na een aantal maanden. Mn vader zegt hetzelfde over zijn toestellen (s6e, s7e, s8+, s9+)

Heb zelf nu een xa2u en zit te twijfelen om dit jaar weer voor een sony te gaan of toch een nokia te proberen.
De S10 valt af voor mij vanwege de camera in het scherm.
Ik zat zelf ook voor het dilemma tussen een Nokia 8 s... Maar ben toch voor de Sony gegaan. Het mag dan niet met zo clean zijn maar de samenwerking met andere apparaten (zoals mijn wh x1000m3 en PS4) zijn gewoon beter. Ook de ondersteuning is echt niet ondermaats. Beter gezegd, voordat Nokia/pixel uitkwam was het de eerste fabrikant die nieuwe updates uit bracht na de Nexus serie. Ik zou vooral voor Nokia gaan wegens de ondersteuning en de camera app. Ze zijn beter dan die van Sony. Sony moet je kiezen voor features.


Ps: wil je toch iets meer info, lees anders mijn review. En dan het kopje alternatieven.
Laat dat nu het enige zijn waar ik minder tevreden over hem bij mijn xz3. En inderdaad spiegelglad, als ze de 2 punten op kunnen lossen, doen ze het goed!

reviews: Sony Xperia XZ3 - Welkome innovatie komt met een nadeel
Die vingerafdruk geintegreerd in de powerknop doen ze niet meer omdat ze dit door patentgedoe in de VS niet mochten doen. Dus in een van hun grootste markten ontbrak deze functie compleet.

Wel goed om te zien dat hij nu terug is aan de zijkant, maar samen met de powerknop was gewoon heel handig. Jammer dat dat niet meer kan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 februari 2019 23:16]

Met de huidige generatie vingerafdruksensoren hoeft dat niet meer. Vroeger moest je je scherm uit standby halen om de sensor te activeren, nu zijn ze altijd actief. Een herkende vinger op de sensor is genoeg om de telefoon onmiddelijk te ontgrendelen en uit standby te halen! Niet echt een verlies denk ik.
Okee inderdaad is het in dat geval geen probleem. Ik ga het wel zien, volgende week naar MWC (Mobile World Congress) dus ik neem aan dat deze wel te bezichtigen is daar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 februari 2019 23:31]

De Galaxy S10E heeft hem nu ook aan de zijkant.
Vond het ook geweldig toen ik dat las, tot ik de plaats zag. Daar houd je echt geen duim of andere vinger (van boven rechts) gek genoeg heeft de fold hem dan weer wel goed staan.
Dito. Ik hou echt van het simpele design wat Sony aanhoud. Strak en duidelijk. Fysieke camera knop waarmee je direct in actie kan komen. De vingerafdruk terug op de zijkant vind ik ook erg fijn.
Dit inderdaad ^
Ik vind rond de 5.5 / 5.8 inch zat, wat betreft scherm oppervlak. Met zo'n 'randloze' behuizing is het dan een mooi compact ding
Precies, super phones.
Arnout, je schrijft:

Vrijwel geen andere smartphone heeft een aparte knop om foto's te maken.

Maar die aparte knop is toch echt vooral bedoeld de camera-app snel te starten. Voor ontspanknop is ie minder handig (dan een klik op het scherm). Heb zelf nog steeds een Z3 Compact, enne, een nieuwe compact zou ik best lusten!
Zijkant? Ik zie gewoon een vingerafdrukscanner-icoon op het startscherm. Overigens een erg mooi toestel in plaats van die 13 in het dozijn modellen van Samsung en Apple. Ben overigens geen hater, want ik bezit een recente iPhone.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 21 februari 2019 23:16]

De lange zwarte zone aan de rechterkant van ongeveer 1,5cm hoog is de vingerafdruksensor. Het icoon op het scherm geeft aan dat ontgrendelen met vingerafdruk mogelijk is, anders staat er een slot.
Hopelijk ook een versie onder de 6 inch....
Toevallig nu een Huawei gekocht, maar al sinds jaar en dag heel tevreden met Sony (en LG). Als Sony dit keer hun uitstekende chips en lenzen weet om te zetten naar een uitstekende camera dan kan het zeker een hit worden.
Je mist 1 klein dingetje, de accu duur. Ik hoop dat hij fors verbeterd is ten opzichte van de XZ3. De xz2 hield het veel langer uit maar ik denk dat het aan het oled scherm ligt. Hopelijk kan dit verbetert worden. Ondanks dat 5+ screen on time uur niet verkeerd is. Daarnaast zou een mee geleverde quick Charger ook niet verkeerd zijn.
ja spannend, altijd fan geweest. Nu nog hopen dat ze sneller releasen. Ze waren altijd erg traag, en dan was er altijd wel net iets beters te krijgen.
Die schermverhoudingen worden nu toch echt wel absurd, veel te smal en te lang. Doe mij maar gewoon een 16:9, bijna niet meer te vinden tegenwoordig.

Edit: zou trouwens mooi zijn als je hierop kan filteren in de pricewatch 😉

[Reactie gewijzigd door bandidoloco op 21 februari 2019 22:18]

Als je een toptoestel wilt met 16:9 aspect ratio is er momenteel nog maar 1 optie, en grappig genoeg is die ook van Sony.

De Xperia XZ2 Premium.

Kben bang dat je er maar aan moet wennen.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 februari 2019 22:18]

Als je een toptoestel wilt met 16:9 aspect ratio is er momenteel nog maar 1 optie, en grappig genoeg is die ook van Sony.

De Xperia XZ2 Premium.

Kben bang dat je er maar aan moet wennen.
Je vergeet de Nokia8 Sirocco ;)
Je kan in ieder geval filteren op de resolutie, al is het misschien even puzzelen met de wat onbekendere resoluties.
Als er een 16:9 telefoon komt zonder bezels en kin e.d. dan zal je toch raar opkijken naar hoe vreemd het lijkt. Of wil je die weer terug ?
Ik heb een phone met 19.5:9 en dat is echt niet te lang ofzo. Of te smal.
Inderdaad.. Zo'n lang ding past niet lekker meer in broeken met iets kleinere zakken. Ik heb om deze reden onlangs nog maar een XZ1 gekocht als volgende toestel. Gebruik nu de XZs nog, voldoet ook nog prima. Kan de komend jaren dus in ieder geval nog zo'n lang kreng vermijden :)
Persoonlijke mening: Sony is en blijft meester in het strakke design. Mooie lijnen en geen overbodige elementen. Ook de cleane Android is me in alle versies heel goed bevallen. (ik heb een Xperia T, een Z3 Compact, een Z5 Compact en een X Compact gehad) De XZ2 en XZ3 met de bolle vormen waren een misstap wat mij betreft, mooi om te zien dat ze teruggaan naar de cleanere look.
Tot mijn verdriet typ ik dit op een XZ2 compact, het lijkt er namelijk op dat dat de laatste compact geweest is. Tenzij er nog een konijn uit de hoed komt binnenkort, maar dat lijkt zeer onwaarschijnlijk. Ik zou deze nieuwe versie zeker graag willen hebben, als er een compact variant geweest zou zijn.
Nou nee. Hier komt de leuke wissel truuk. Er komt een xz4 Compact maar die is dan 5 of 5.2 inch met 18:9 aspect ratio. Jammer genoeg nog wel een single camera naar mijn weten maar hij komt er wel aan.

https://mobilanyheter.net...4-och-xz4-compact-ser-ut/

[Reactie gewijzigd door Mister Hardware op 22 februari 2019 08:33]

Hmm. Ik heb eerder in het geruchtencircuit regelmatig dergelijke renders en speculaties gezien, maar die vallen langzaam stil. Deze bron geeft me niet echt info/vertrouwen. Alle recente geruchten lijken terug te voeren op een topic "Olixar publishes Xperia XZ4 Compact cases", waarbij de meeste sites ook twijfelen aan de juistheid daarvan.
Maar ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt ;)
We kunnen zeker blijven hopen en anders is het rip voor de compact lijn. Zelf heb ik al met een betrouwbare journalist gesproken en die denkt ook dat de compact niet weg zal gaan alleen iets groter zal worden door de 18:9 afmeting. Misschien komt hij nu niet uit maar tijdens de ifa dat ze hem een jaar hebben over geslagen. We zullen het zien.
Hier ook een Xperia Z3 compact gebruiker, top ding. Formaat was perfect, zou graag weer terug gaan naar dit formaat maar helaas weinig keuze op dit moment. Wat wel een grote smet was dat het scherm meerdere keren los liet. En de software ondersteuning viel een beetje tegen. 🤞hopen op een nieuwe compact telefoon...
Je bedoelt dat het geen iPhone/ Samsung clone is en daardoor gedoemd is te mislukken?

In zekere zin hen je daar dan wel gelijk in, want het lijkt er op dat een telefoon die geen iPhone/ Samsung clone is alleen verkocht wordt wanneer het maar 1/3 daarvan kost.
Ik vind het mooi. Geen Notch, geen gat. Maar wel heel strak.
Maar het is te lang. En de software skin moet ook drastisch vernieuwd worden. Het is nu een rommeltje.
De software is een redelijk cleane Android met een paar goede toevoegingen. Minder bugs dan Android One, altijd security updates op tijd en een paar leuke extra features. Niets om over te klagen!
Ja, Sony is de enige nog. De zijkanten mogen smalle bezels hebben maar de boven- en onderkant mogen best wat breder zijn. Ik ben echt benieuwd. Mijn XZpremium begint kuren te vertonen dus kijk uit naar deze toestellen.

Accuduur is altijd op orde
strak design
Software van Sony hoort bij de betere qua updates en cleanheid
Dit is echt het enige wat je post bij dit soort nieuwsberichten over Sony..
Deze render maakt mij oprecht blij. Geen rare notch-solution zoals de infinity-pill display of hoe dat bizar lelijke gat van Samsung heet. Een mooie symmetrische achterkant. Geen overdreven "edge" displays waar screen glare echt een issue is. Een lekker ouderwets mooi rechthoekig design zonder al die onnodige poespas wat voor mij persoonlijk niks toevoegen. Toch maar even in de gaten houden.
Mij ook, maar het bulk van de mensen zal gewoon voor de gebruikelijke zooi gaan en hier geeneens naar kijken
Eens, notch.. Gat... Het zijn problemen creëeren. Sony moet lekker dit blijven doen.. Ziet er goed uit.
Ik ben benieuwd.
Ben nog zeer tevreden met mijn xz premium. Mischien dit jaar xz premium 3? :)
Ze slaan vaak een generatie over met de premium, ik verwacht dus over ~6-7 maanden en Premium tegenhanger van dit ding.
Jammer genoeg is die premium er nu niet, er komt een compact versie uit. Ze hebben even een half jaar over geslagen.
Kan iemand mij uitleggen hoe de telefoon werkt met die vingerafdrukscanner en powerknop naast elkaar? Ik heb nu de XZ1c en daar zit het beide in 1 knop/scanner. MOET je nu werkelijk eerst op de powerknop drukken voor de scanner werkt? Het direct openen en unlocken met 1 knop vind ik persoonlijk wel prettig werken met de XZ1c
Ik heb ook de xz1c, de vingerafdrukscanner werkt zo goed dat ik nooit de notificaties op het lockscreen kan zien of ik gebruik express een verkeerde vinger. Dit lossen ze op door een extra powerbutton toe te voegen.
Doubletap screen to wake ?
Dan zie je wel je notificaties maar ontgrendel je niks met je powerbutton.
Dat zou inderdaad uitkomst bieden maar dat heeft deze telefoon helaas niet, wat jammer/vreemd is want mijn vorige toestel, de z3c, had dit wel.
Voor de XZ1c had ik ook de Z3c. En dat werkte niet goed. Diverse broekzak telefoontjes gedaan met tap to wake functie aan. Misschien te dun materiaal in mn jeans zakken. Die pyjama broeken gaat misschien beter

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 februari 2019 11:31]

Haha dit heb ik dus ook met mijn xz1c en ja gebruik idd vaak de verkeerde vinger om mijn lockscreen eens te kunnen zien. Heerlijk telefoontje :) Komt nu ook een compact aan als ik het goed heb
Volgens mij zijn ze juist gestopt met de compact lijn :(
Haha ja dat herken ik wel! Ervaar t niet als onprettig ofzo
Op de XZ2 en XZ3 is de vingerafdruksensor altijd actief wanneer de telefoon in standby zit, en zodra er een herkende vingerafdruk is gaat de telefoon onmiddelijk uit standby, direct ontgrendeld.

Je kan dus je vinger op de vingerafdruksensor leggen om direct te unlocken, of op de knop drukken om je lockscreen te zien. Best of both worlds! Ik ben er redelijk zeker van dat het op dit nieuwe exemplaar ook zo gaat zijn.
Mn XZ1c doet t nog prima maar sindsdien zijn ze bezig geweest met een losse powerknop en de scanner achter. Dus heb er geen ervaring mee. Maar de scanner kan dus NIET functioneren als powerknop begrijp ik? Vind dit in de XZ1c echt zo ontzettend prettig werken
De scanner kan je telefoon uit standby halen en onmiddellijk ontgrendelen als de vingerafdruk herkend is. Dat is denk ik het belangrijkste deel van de functionaliteit.
Ik denk dat je inderdaad eerst op de powerknop moet drukken en dan pas de vingerafdrukscanner kunt gebruiken. Dit doet Sony om een patent te omzeilen zodat zij hun telefoons met werkende vingerafdrukscanner op de zijkant ook in de VS kunnen verkopen. Het zou mooi zijn als het hier in Europa zou werken zonder eerst de powerknop in te drukken, maar dat lijkt me sterk.
Kunnen ze niet gewoon een licentie op dat parent in de VS nemen en die kosten doorberekenen in de prijs van de telefoons in de VS O-)
Dat verwacht ik niet. Sony heeft de powerknop gescheiden van de vingerafdrukscanner zodat ze het toestel in de VS kunnen uitbrengen zonder patenten te schenden. In het verleden moest Sony de geïntegreerde vingerafdrukscanner uitschakelen op toestellen in de VS.
Ah kijk. Das duidelijk.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 februari 2019 01:25]

Ik HEB de XZ1c. Wil weten hoe dat gescheiden werkt.
Ik heb de xz2p en die heeft fingerprint aan de achterkant, Power aan de zijkant. Fingerprint maakt te telefoon wakker uit standby, power staat je toe de telefoon in slaap te zetten. Ja het had in een knop gekund maar patenten (zoals hier vaak genoeg vermeld is). Wellicht heeft Samsung en dealtje met hp gemaakt?
Vanaf de eerste dag bezit ik de xperia xz premium, en waaauuw wat is dat voor een telefoon.

Na het introduceren van xz1 dacht ik bij me zelf van, sony dwingt my om over te stappen puur omdat het vorm van de telefoon is veranderd en dat de vingerscanner naar achteren is geplaats.

Na elke model begon het meer op een iPhone 3/ipod te lijken...

Wat ben ik blij dat sony weer terug is naar het begin, lekker simpel, lekker hoekig en niet te vergeten, de vingerscanner aan de zijkant!.

Can't wait to order this.


Ps kan iemand my uitleggen over de patent in Amerika over de scanner en power button in een??
Afaik een patent van hp van een laptop, daarom mochten ze die knop niet meer voeren in de us, dus ander toestel voor us. Powerknop en scanner los breekt dat niet, dus opgelost. Zoals Ambroos al uitlegde is het toestel actief, leg de vinger erop en hij ontgrendeld. Er hoeft dus niet gedrukt te worden (XZ2C heeft dat bijv. ook).
Zoiets had ik ook begrepen. Maar wat doen Samsung met de S10 en Razer met hun toestel dan anders?
Razer was origineel robin phone (een kickstarter project met unlimited cloud opslag, best wel leuk ding) maar in ieder geval hebben zij geloof wel betaald voor het patent. Sony had er niet veel behoefte aan. Dit heb ik tenminste opgemaakt uit betrouwbare bronnen.
US heeft hetzelfde toestel gekregen met andere firmware. Het was dus mogelijk om non US firmware te flashen en de fingerprint reader te gebruiken.
Ik mag hopen dat Jolla ook voor deze gauw een versie SailfishX OS klaarmaakt.
Off topic: Hoe extreem wordt sailfish os eigenlijk nog gebruikt, is het niet handiger om lineage er op te zetten zonder google en apps direct uit xda te downloaden? Daarnaast welke voordelen brengt sailfish nog met zich mee?
Ik heb sailfish voor de gein op m`n redmi note 3 gezet. Ze hebben een kleine maar trouwe fanbase.
Helaas is de ontwikkeling nooit volledig afgerond voor de note 3 maar als de xz3 officiele ondersteuning vanuit jolla krijgt ga ik `m aanschaffen. Gebruikerservaring is uniek en apps voelen veel meer geintegreerd met het OS. Het grootste voordeel is dat je sailfish eenmalig aan moet schaffen, ik geloof 50 euro. Jolla heeft dus geen verdienmodel zoals google maar meer als apple minus de hardware.

[Reactie gewijzigd door Daan_! op 22 februari 2019 10:36]

Gaaf, ik heb nu de xz3. Het zou me zeker leuk lijken om het uit te proberen alleen om de oem te unlocken is een ingewikkeld verhaal. Bij sommige werkt de camera niet meer en werken de meeste geïntegreerde apps ook niet meer. Dat is eigenlijk wel waarvoor ik de XZ3 van mij heb gekocht. Als beide dingen intact blijven zal ik het zeker over wegen om uit te testen.
Ook @Daan_!
Ik heb de XperiaX met SailfishX en alles doet het zoals het moet.
Als 1 ondersteund gaat worden zal alles daar ook werken.
Vraagje:
Werkt de FM radio ook ? Die mis ik echt op m`n huidige toestel.
Daarmee heb je me mooi te pakken. Ik wist niet eens dat die erin zit. Nooit geprobeerd ook, Leuk geprobeerd, d'r zit geen https://support.sonymobil...iax/supportDocumentation/ radio in en ik luister alleen naar internet streams.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 27 februari 2019 12:44]

Op belsimpel stond bij de specs dat er een fm radio in zit maar ik denk dat de productpage van sony wel betrouwbaarder is :)
Dat denk ik ook. :)
Maar er zijn diverse versies. Ik heb de F5121 zoals 't ding heet.
Er is ook een, ik dacht F5122, double SIM variant. Het zou best kunnen dat die, of een andere variant, wèl FM heeft.
Maar dat is op de productpagina eenvoudig na te gaan, vooral als belsimpel het typenummer van de door hen aangeboden telefoon vermeld.
Het gaat al een langere tijd niet goed met Sony maar hopelijk wordt dit weer een keerpunt. Blijven volhouden Sony, de fanbase is zoals je hier kunt zien in de comments not hyped. De vinger afdruk scanner is weer op zijn oude vertrouwde plek, de camera knop gaat lekker nergens heen en waarom zou je een Notch willen op een telefoon die is gefocust op entertainment (films en series kijken).
We hebben een aparte Sony Xperia fanbase groep aan gemaakt en praten bijna elke dag over de xz4 (of zoals het gerucht gaat de N1). De community gaat het jammer vinden als Sony gaat stoppen met telefoons maken. Via betrouwbare bronnen hadden we al gehoord dat dit misschien de laatste zou zijn. Samen lg en HTC een vergeten merk maar dat gaat neem ik aan niet meer gebeuren.

Sony zal wederom een stukje prachtwerk neerzetten. Wij nemen aan dat het nieuwe scherm diagonaal er is wegens extra ruimte voor de accu. Als we bekijken welke minpunten de XZ3 heeft en wat Sony aan de xz4 doet om ze weg te werken dan heeft Sony het wel heel goed gedaan. Ik vind het jammer dat ze zo erg worden ge-onderwaardeerd. Hun ondersteuning is top Notch (pun intended), geen rare extra gimmicks (voor sommige springt misschien side sense omhoog maar ik gebruik het dagelijks. De 960fps camera is ook een leuke feature die ik zeker gebruik), tot slot is het gewoon high end zonder een al te hoge prijs(in tegenstelling tot waarmee hij concurreert).

Ik hoop dat Sony nog in leven blijft en niet wordt bestempeld als het vergeten merk. 2019 wordt een spannend jaar, ik verheug me er op wat de smartphone markt te bieden heeft.
Dit wordt mijn eerste Sony. Eigenwijs, onderscheidend en strak design, daar hou ik van! Je moet eigenwijs zijn om je te kunnen onderscheiden en te profileren.

Mooi voorbeeld is Apple, ook jaren lang een kleine fabrikant van hard/software die eigenwijs en eigenzinnig was.
OnePlus was ook zeer gedurfd. Zelf heb ik nog een oneplus 2 liggen maar ik vond de slechte ondersteuning en camera maar niks. Ik zie dat het nu een stuk beter is maar als ik toch het geld heb ga ik liever voor die extra Sony features. Maybe not the same bang for buck level maar als je toch wat overhoudt, waarom ook niet.