Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen mogelijk Sony Xperia XZ4 Compact

Er zijn renders verschenen van wat mogelijk de Sony Xperia XZ4 Compact-smartphone zal worden. De renders tonen een kleine smartphone met een Power-knop aan de zijkant die vermoedelijk ook dienst doet als vingerafdrukscanner.

De huidige Compact-telefoon, de XZ2 Compact, heeft de vingerafdrukscanner aan de achterkant zitten, maar die is op de renders van CompareRaja en OnLeaks niet te zien. De telefoon is volgens de informatie rond 134,0x66,5x9,3mm groot met een 18:9-scherm van rond 5", zoals de huidige XZ2 Compact.

In de renders is aan de voorkant en aan de achterkant een enkele camera te zien, een setup die op high-end smartphones in 2019 vermoedelijk zeldzaam zal zijn. De renders van de grotere XZ4 tonen drie camera's.

De Indiase site maakt melding van een 3,5mm-jack aan de bovenkant van de behuizing. De huidige XZ2 Compact heeft die aansluiting niet, maar de renders van de XZ4 lieten die wel zien. Verder zijn er twee speakers aan de voorkant van het toestel te zien.

Sony toont zijn volgende smartphones vermoedelijk in de winter tijdens telecombeurs Mobile World Congress. Die vindt eind februari plaats in Barcelona. Sony brengt al jaren één Compact-smartphone per jaar uit. Het is voor het eerst dat er renders verschijnen van het model van volgend jaar.

Render vermoedelijke Sony Xperia XZ4 Compact

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-12-2018 • 07:42

87 Linkedin Google+

Submitter: Arai

Reacties (87)

Wijzig sortering
Toch bizar dat OnePlus roept ruimtegebrek en Sony gewoon 3.5 audiojack én stereo speakers in een veel kleinere behuizing propt!

Nu hopen dat het een Oled scherm heeft en klaar. Sony heeft een winner! En maakt alle andere merken belachelijk.
Dat ruimtegebrek bij andere merken zit hem vooral in de edge-to-edge schermen. Die zorgen ervoor dat er minder ruimte is voor allerlei zaken die per se aan de rand van het scherm horen: speakers, microfoons, USB, lichtsensor, etc.

Sony doet niet mee aan die edge-to-egde schermen, althans niet aan de boven en onderkant waar al die andere componenten zitten. Dus meer kans dat er ruimte over blijft voor een audiojack.
Dit en de XZ4 compact is dus 9,3mm dik tov de 8,2 van de 6T, dat is 13,4% dikker. Thuis hebben we de XZ2 compact en de 6T, die extra dikte merk je.
Ik moet eerlijk zeggen dat hoewel je het merkt, het me bij de ouders xperia modellen juist beter in de hand lag.

Mijn XZP met 7.9 dikte was overigens wel veruit de fijnste telefoon die ik heb gehad qua ontwerp. Iets wat ik niet had verwacht.

De mi mix 3 zit weer tussen die 2 in. En uiteindelijk zou ik ze gerust allemaal rustig een mm dikker willen zien voor wat extra mah-tjes.
Hier 212 telefoons die dunner zijn en toch audiojack en stereospeakers hebben. Ik ben totaal geen Samsung fan maar de S9 in dit lijstje heeft zelfs edge-to-edge. Heb ze verder niet allemaal bekeken.

https://www.gsmarena.com/...ted&chkStereoSpk=selected

Zie ook mijn reactie hierboven.
Samsung S9 heeft geen edge to edge aan de bovenkant
Trap jij daar echt nog in!? Dat maakt echt niks uit. Dat bewijst Samsung natuurlijk ook, kijk maar naar de S9. Dunner, edge-to-edge, audiojack en stereospeakers.

Het is gewoon goedkoper om bestaande off-the-shelf onderdelen te pakken en zo min mogelijk aan te passen daaraan. Zeker als je hoog volume productie hebt scheelt een cheap ass 3.5mm poortje al wat. Maar de prijs had er dan ook naar moeten zijn. Zie ook mijn reactie hierboven.

Oneplus kon prima stereospeakers en 3,5mm audiojack in de 6 en 6T stoppen. Maar op deze manier verdienen ze meer. Hun zusterbedrijf heeft overigens een evengroot en dun midrange model die er bijna zelfde uitziet en wél de audiojack heeft.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 7 december 2018 13:24]

Sony heeft nog nooit een winner gehad. Bovendien is dit toestel in vergelijking met de OnePlus 6T simpelweg dik te noemen en kijk eens naar de flinke bezels aan de boven- en onderkant. Dat zijn doorgaans de gebieden waar fabrikanten verschillende componenten kunnen wegwerken en daarbij vergeet je ook nog dat OnePlus een vingerafdruksensor onder het scherm heeft geplaatst.
"De Indiase site maakt melding van een 3,5mm-jack aan de bovenkant van de behuizing, maar die is op de renders niet te zien."
Volgens mij is deze op plaatje 3 wel te zien
En in het filmpje. Zit er gewoon op dus
Ja verrek, ik moet 's ochtends de helderheid van mijn scherm hoger zetten denk ik. Thanks, ik heb het even aangepast :)
Doet de Sony Xperia automatisch. :)
3.5 mm jack terug is goed nieuws.
Sony luistert naar de community.
Nu is het de vraag of de community meer doet dan alleen klagen. Als het geen sales oplevert, dan moet Sony ook de wijste zijn.
Community maakt dankbaar gebruik van de ontwikkelaars mogelijkheid bij Sony. Zie bijvoorbeeld Jolla.
Sales levert het wel op, winst is een andere verhaal. Zolang er technische ontwikkelingen zijn in de telecom en de markt blijft groeien zal Sony actief blijven. Anders wordt het een Vaio verhaal voor Sony, Htc e.a.
Vraag mij af of het voor Sony nog wel interessant is om smartphones te blijven maken. Zeker nu met alle goedkopere Aziatische merken
Die goedkope Chinese zijn lang niet allemaal in Nederland verkrijgbaar en veel mensen zitten niet op importeren te wachten. Daarnaast kent iedereen Sony als merk. Voorts kosten de topmodellen van Sony en LG altijd minder dan die van Samsung en Apple, met vergelijkbare prestaties. Ik denk dat er nog zeker bestaansrecht is voor Sony en LG.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 7 december 2018 13:17]

Bij release scheelt het in prijs nooit zoveel. Het duurt altijd een aantal maanden, maar dan kelderen de prijzen vaak wel.
Als ik naar de prijsgrafieken in de Pricewatch kijk voor de huidige topmodellen, dan kostte de XZ3 van Sony bij introductie ongeveer ¤ 800. LG's G7 kostte toen ongeveer ¤ 850 en de V30 ¤ 900. Ter vergelijking: Samsung zette de S9 weliswaar voor rond ¤ 850 in de markt, maar het eigenlijke topmodel, de S9+ voor tegen de ¤ 1000. De Note 9 zat ook boven de ¤ 1000. En daar nog boven prijsde Apple de iPhone X op circa ¤ 1200.
En vergeet de compact modellen niet! Deze zijn meestal bij release 450-600eu met vergelijkbare hardware specs, maar zonder de overdreven features daarnaast staat Sony er redelijk bekend om dat het bij release iets meeleverd bij de telefoon! Zoals bijvoorbeeld de Sony noise cancelling headsets, welke echt fantastisch zijn. Ik heb zelf totaal geen behoefte aan 2+ camera's, zelf zou ik alleen het volgende willen;
- een zo snel mogelijke SoC.
- een redelijke camera
- goede accu duur
- stevige/kwalitatieve behuizing (ip6#)
- een beeldscherm dat erg laag, maar ook erg hoog qua helderheid kan. (Mijn Sony XZ2 compact staat vrijwel altijd op 0% + automatische helderheid).
-compacte behuizing /beeldscherm, dusdanig dat deze eenvoudig met één hand te bedienen is.

Ik kom al jaren op de compact lijn van Sony uit; Z3c, Z5c en nu de XZ2c. Ik heb alle drie de telefoons nog een ze doen het allemaal uitstekend, op de batterij van de Z3 na, die is te warm geworden in Brazilië en daardoor opgezwollen 8)7 . De z5 staat nu lineage OS op en na 4 jaar gebruik, behaald deze alsnog een stand-by tijd van +1 week! Deze XZ4c ziet er uit als een mooie mix van de XZ2c en Z5c, dat belooft veel goeds!

[Reactie gewijzigd door un1ty op 7 december 2018 14:58]

Dat vind ik ook het fijne van Sony én LG: dat je voor mijn gevoel veel waar voor je geld krijgt en dat ze na jaren gebruik nog steeds als fijne telefoons aanvoelen.
Hoe lang heb je de z5 en wat behaalt deze nu dan?
Hij heeft de Z5 4 jaar.
Klopt wel wat hij schrijft. Ik heb nog een Z3+ in gebruik. Onlangs een nieuwe Z5 premium gekocht.
Puur om de degelijkheid, model en
Rom mogelijkheid.
Met 'Z5' bedoelde ik de compact, deze heb ik gepre-orderd. Heb hem 3+ jaar actief in gebruik gehad (ontvangen augustus 2015), sinds vorige maand is die uit actief gebruik en heb ik hem als tweede telefoon die ik alleen gebruik voor in de auto als navigatie. En derhalve draait er nu ook lineage OS op omdat ik verder geen applicaties er op wil hebben draaien. De accu houd het nu 11 dagen vol in standby waarbij WiFi, Bluetooth en GPS ingeschakeld zijn. Ik denk met een nieuwe accu zou deze het ruim 2 weken volhouden.

[Reactie gewijzigd door un1ty op 7 december 2018 21:39]

Ik ben ook zeer te spreken over de meeste compact modellen! Zelf begonnen met de Z1 Compact, toen een korte tussenstop gemaakt op de X Compact (welke mij overigens niet beviel) en nu de XZ2 Compact.

Niks geen schrift in je broekzak, gewoon lekker; compact :)
Zolang Sony de enige fabrikant is die een compacte high end telefoon maakt hebben ze wat mij betreft bestaansrecht.
Sony heeft in het verleden al eens aangegeven met de smartphone door te gaan om "the next big thing" niet te missen. Ik kan zo geen bron vinden maar volgens mij had tweakers.net hier ook een bericht over geplaatst

Maar verder doen ze het niet verkeerd hoor. Ben zelf al jaren tevreden xperia bezitter.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 7 december 2018 11:22]

3,5 mm en niet een spyphone, dat zijn al 2 pluspunten.
Ach, hoeveel smartphones worden er wel niet verkocht wereldwijd? Natuurlijk is er ruimte voor heel veel verschillende fabrikanten. Die zijn niet allemaal even winstgevend, maar het moet te doen zijn om met een paar miljoen telefoons per jaar al winst te maken.

Er zijn ook zat verschillende automerken die zich richten op veel verschillende consumenten. Van budget tot luxe. De een gaat voor de laagste prijs, weer een ander voor status, etc. En net als auto's zijn telefoons voor sommigen ook een soort uiting van hun persoonlijkheid.
Het zou wel eens tijd worden dat ze de randen rondom het scherm nog wat kleiner maken. De compact is een vrij unieke telefoon vanwege z'n formaat in combinatie met z'n specs maar ze blijven er telkens wat dated uit zien. Het lijkt er op dat ze zich bij het ontwerp meer baseren op verbeteringen t.o.v. de eerdere editie i.p.v. te kijken wat ze nou echt zouden kunnen maken anno 2018.
De randen zijn prima zo, je moet hem ook nog vast kunnen houden in landscape. En voor het typen is het juist fijn dat je nog een paar mm extra breedte hebt aan de zijkanten zoda je hem wat minder krampachtig vast hoeft te houden.
En toch lijken de randen niet prima te zijn, wellicht voor jou maar niet voor de verkopen.

Je hoort wel mensen soms klagen over de grootte van de smartphones tegenwoordig, het wordt allemaal veel te groot. Daarvoor is deze compact reeks ideaal. Echter mensen willen wel indien ze ''veel'' geld uitgeven een toestel die er ook een beetje modern uitziet en niet een toestel die qua design in de afgelopen 5 jaar vrijwel niet verandert is.

Beter gaat Sony dus niet alleen op hardware gebied mee met de tijd maar ook qua design. Breng desnoods 1compact uit die qua design ouderwets is en 1 die modern oogt, doe dit 2 jaar en bekijk welk toestel beter verkocht wordt.

De meeste mensen (dus niet de tweakers die elke ins en outs kent van een telefoon, dit is een zeer beperkte doelgroep namelijk) kijken naar het design en zullen vervolgens vragen: is die goed?
Zo'n Sony Compact loop je zo voorbij want die ziet niet uit anno 2018.

Voor jou is die wellicht prima, jij gaat dan voor het formaat en de hardware en niet voor het design, vraagje: ga je hem ook kopen?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 december 2018 08:33]

Of de matige verkopen van Sony phones door de bezels komen valt natuurlijk te betwijfelen, ze verkochten al slecht voor de bezelless hype, toen alle merken ze nog hadden. Sony is gewoon geen bekend smartphone merk voor de massa, de meesten kennen weinig anders anders dan Samsung / Apple en ook al zouden Sony's er vergelijkbaar uit zien als Galaxy's, zouden ze alsnog niet in de buurt komen van
Samsungs verkopen omdat mensen gewoon domweg voor Iphone/Samsung kiezen omdat ze dat kennen en iedereen dat heeft.

Alleen mensen met een beetje interesse erin, kijken wat verder en dat zijn er niet genoeg om voor goede verkopen voor Sony te zorgen, omdat die mensen ook kijken naar andere (Chinese) merken en Sony nou eenmaal niet het meeste bang for bucks levert.

Ik ga hem zeer waarschijnlijk wel kopen ja! Ik heb nu een XZs van 1,5 jaar oud die nog prima bevalt maar tegen de tijd dat deze XZ4 er is wil ik wel weer een keertje wat anders. Ik wil niet groter dan wat ik nu heb en deze tickt ook nog aardig wat andere boxes for me(scanner aan de zijkant, 3,5mm, design - wat natuurlijk persoonlijk is).

[Reactie gewijzigd door jap85 op 7 december 2018 09:04]

Klopt, er is inderdaad een periode geweest waarbij het leek alsof vrijwel iedereen een Samsung of een iPhone wilde hebben.
Nu je ook de overige fabrikanten met moderne designs ziet komen (Huawei en OnePlus bijv) zie je steeds meer variatie.
Maar wie weet zit ik ernaast en is deze XZ4 Compact het toestel waar iedereen op wacht en zie je straks overal om je heen deze XZ4 Compact (ik denk het niet hoor maar je weet maar nooit..).

Vraag aan een smartphone leek in je directe omgeving wat ze van deze XZ4 Compact vinden en of ze die zouden kopen, ik ben wel benieuwd naar hun antwoord ;)
Oh ik denk zeker niet dat iedereen straks met een XZ4 compact loopt hoor, Sony zal nooit echt een grote speler worden op de smartphone markt verwacht ik. Voor mij alleen maar een extra reden waarom dit voor mij een interessant toestel is ;). Krijg van collega's nog wel eens vragen / opmerkingen over m'n XZs en eigenlijk altijd positief. Ze zouden hem waarschijnlijk niet kopen nee, meesten in mijn omgeving zijn van de Iphone, die stappen doorgaans niet snel over.
Me zus! Moest altijd een iPhone maar is overgestapt naar de Sony want schijnbaar geen kleine iPhone meer op de markt naar haar mening (idunno heb zelf niks met Apple dus ben semi neutraal)
Voor de smartphone daarentegen. Sony en later Sony-Ericsson telefoons waren toch aardig populair. Een moderne Sony smartphone met walkman functie (dedicated knoppen, goede geluidskwaliteit e.d.) zou voor mij een reden kunnen zijn om weer over te stappen van Xiaomi naar Sony.
Dat is waar, net als Nokia (maar nog wel iets meer dan Nokia ;)) hebben ze niet helemaal tegenwicht kunnen bieden aan de opkomst van de Iphone/Samsung. Ik heb zelf ook nog een paar van die fijne SE walkman toestellen gehad in dat mooie telefoontijdperk (W810 en de W850). Verwacht niet dat we Walkman toestellen nog terug gaan zien helaas..
Mee eens. Ik denk ook niet dat we dat kunnen verwachten. Hoewel je volgens mij als Sony best wel de niche van goede audio (en 3.5mm jack) kan vervullen denk ik.
ook al zouden Sony's er vergelijkbaar uit zien als Galaxy's
Dat is momenteel ook zo. De XZ3 lijkt als 2 druppels water op de Galaxy S8/S9 :) Zelfs het 'edge' scherm zit er op. Dus nee dat helpt inderdaad niet.

Sony is gewoon erg duur, dat is een punt. Misschien niet met launchprijzen maar de prijzen blijven langer hoog dan bij Samsung, waar ze vaak al snel naar beneden schieten zelfs bij topmodellen. Ik heb de XZ3 zelf overwogen maar de beschikbaarheid van een 3.5mm jack op de S8/S9 heeft me doen beslissen de S8 te nemen (de S9 heeft veel slechtere accuduur vreemd genoeg). Ook vond ik DeX wel interessant.

Ik heb trouwens wel Sony tablets, die zijn echt geweldig. Vooral de Z4 tablet. Superdun, licht, waterdicht.. Geweldige keyboard dock erbij die ook prima op schoot werkt. Alleen jammer dat Sony helemaal gestopt is met tablets maken :'(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 december 2018 12:39]

jij gaat dan voor het formaat en de hardware en niet voor het desig
Jij bepaald wat andere mooi vinden qua design?

Dat terzijde, vind ik ook dat de bezels wel iets kleiner mogen, aan de andere kant heb ik nu een telefoon met kleine bezels en daar zitten ook een paar irritaties aan vast, zoals het scherm per ongeluk aan de zijkant aanraken, of vaak de knoppen aan de onderkant raken als ik iets aan het typen ben
Nee dat bepaal ik niet, zou wat worden indien 1 iemand dat voor de wereld moet bepalen..

Maar het zal wel een strak en mooi en vooral (waar ik het over had) een modern design zijn, vandaar dat iedereen met een Sony loopt, my bad.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 december 2018 09:03]

Het is tenminste niet het homogene eenheidsworst design van wat zo ongeveer alle andere smartphones hebben..
Daarnaast heeft Sony ook allang aangegeven dat ze er eigenlijk schijt aan hebben en het ze niet zo boeit dat niet echt meedoen met de smartphone markt (en zich liever vol inzetten op de volgende evolutie van mobiele communicatie handheld apparaten).
Nee de rest gaat verder, zowel qua hardware als design. Voor sommige is het geen probleem dat Sony niets doet qua design sinds jaren, maar naar mijn weten wel voor veel andere.
Dit design zag je in de begin jaren overal, het is maar wat je homogene noemt want dat zijn de Sony's wel (helaas).

Zelf heb ik een leuke Sony tv wat ik qua beeldkwaliteit heerlijk vind (belangrijkste van een tv vind ik), maar het design is gewoon niet modern.
Dit doet LG en Samsung veel beter vind ik.

Bij een smartphone heb ik het idee dat mensen eerst naar het design kijken en daarna na de rest. Nu kan je roepen wat je wilt maar Sony staat op dit gebied al jaren stil, nog altijd dezelfde homogene toestellen.
nvm dubbele post :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 december 2018 13:16]

Elke keer weer dat gezeur.
Wil je geen Bezels, dan kies je er een van de 12 toestellen zonder bezels die allemaal op elkaar lijken.


Mooi te zien dat ze weer wat richting de XZ1c design gaan, nu gaat die van mij nog wel even mee aangezien ik hem nog geen volledig jaar in bezit heb (wel bijna). Hopelijk heeft de volgde edities nog redelijk dezelfde design + kleine 5" Scherm. Heerlijke toestellen die Xperia Compacts (verschillende edities in bezit gehad).
Ik vind het design wel wat weg hebben van de Z3 :)
Ik vraag me dan altijd af wat een modern design is.
Een scherm dat doorloopt naar de achterkant? Wat is het nut er van? Je kunt maar 1 kant tegelijk bekijken... Een telefoon is vooral een dagelijks gebruiksvoorwerp en dient praktisch te zijn. Hoe die er uit ziet komt op de 2e plaats.

Daarnaaast, als ik mijn XZ2 Compact naast mijn Xperia X1, X10, S of Z5 Compact leg, dan zijn er in de afgelopen jaren heel veel wijzigingen geweest.
Kijk naar een Iphone bijvoorbeeld. Die heeft gewoon 10 jaar stil gestaan qua design. Tsja, een keer een ronder randje toegevoegd, maar dat is alles.

Ik ben in elk geval blij met mijn Xperia. Tenminste niet een telefoon waar iedereen mee loopt ;)
Over de iPhone ben ik het zeker mee eens, die waren op gebied van het uiterlijk een goede vergelijking met de Sony modellen (niet dat ze hetzelfde uitzien maar ook gewoon elke keer weer ouwe troep van de plank halen en die opnieuw verkopen).
Maar ook hun hadden door dat het niet langer zo kon doorgaan en dat het één en ander op de schop moest. Verkopen van concurrenten gaan beter dus daar moesten ze simpelweg iets aan gaan doen. En voila het resultaat is onder andere veel minder schermrand, meer scherm in ''hetzelfde'' formaat toestel.

Ik weet ook niet hoe vaak ik hier moet herhalen dat dit voor iedereen anders is, er zullen vast wel mensen zijn waarvan het uiterlijk er niet toe doet of die het design van een Sony kunnen waarderen. Toch zie je tegenwoordig bijna niemand meer met een Sony lopen, hoe zou dat nou toch komen? Komt dat niet toch toevallig deels een tikkeltje dankzij het design? Klopt het niet dat vooral de ''massa'' een modern ogend toestel wilt hebben?
Ook heb ik aangegeven dat er zeker een doelgroep is voor deze XZ4 Compact (mocht het design van de renders kloppen), maar geef toe: die is beperkt?

Het wordt tijd dat HTC en Sony hier iets aan gaat doen, want dit waren ''vroeger'' toch wel 2 merken die men graag wilde hebben. De eerste Sony Xperia bijvoorbeeld, dat was een wow factor net als de eerste HTC's.

Dus wederom: ik zeg niet dat NIEMAND dit toestel wilt hebben, maar het zal ook 100% zeker niet als warme broodjes over de toonbank gaan.

Dat jij het wel een mooi toestel vind, dat mag, dat recht heb jij om dat te vinden.. Dat voor jou het design op de 2e plaats komt, wederom het recht wat jij hebt om dat te vinden.. Ik heb het dan ook niet over deze kleine selectie gebruikers maar over de massa.

Wat is er daarnaast mis mee om gewoon 2 compacts uit te brengen, 1 goedkopere die er zoals hierboven uitziet en een iets duurdere met een modern design (dus: veel meer scherm, dubbele camera voor zover dat kan en etc). Ik ben dan zeer benieuwd naar de verkopen van deze 2 en welke beter verkocht zal worden.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 7 december 2018 14:56]

Wat? Jij wil een telefoon waarmee je kan bellen? Wat ouderwets... Ze zijn toch alleen om anderen te laten zien wat t toestel allemaal kan... of die toeters en bellen enig nut hebben is niet relevant. }:O 8)7 8)7
Fijn om te lezen kan deze mijn XZ1c vervangen - vond die bolle xz2c helemaal niets.
Zal het wel een waardevolle upgrade worden voor de XZ1c?
Ik zie niet echt een groot verschill kwa bezels, en de XZ1c is meer dan snel genoeg..
Het is net als met een auto op een gegeven moment ben je wel weer toe aan een nieuwe ondanks dat de oude nog voldoet ;)
Geen idee of het op de Z1c zit maar deze lijkt een glossy glazen achterzijde te hebben wat hoogstwaarschijnlijk wireless-charging en NFC met zich meeneemt. Met name de eerste kan een handige toevoeging zijn om gedurende de dag de batterij bij te houden, welke ongetwijfed kleiner zal zijn in de compact versie t.o.v. de reguliere.

Verder lijkt het een beetje op de iPhone 7/8 qua formaat gok ik. Enkel dan zonder home-button in de kin. Maar wel stereo front-firing speakers 😎👍🏻???
Qua uiterlijk geef ik je groot gelijk, ik houd ook erg van de wat oudere hoekigere modellen, lekker strak vormgegeven, ergonomisch is de huidige compact wel een serieuze verbetering, die bolle ligt gewoon erg prettig in de hand.
Voor de compacte smartphone snap ik enigszins dat er een enkele camera aan de achterkant aanwezig is. Er is nu eenmaal minder ruimte voor alle componenten, en een camera neemt best wat ruimte in.

Wat ik echt hoop is dat sony zich weer eens met de marktleiders kan meten qua cameraprestaties. De laatste jaren liepen ze toch echt achter op het gebied van foto's op Samsung, Huawei en Apple.
Dat is ook iets waar ik me altijd over verwonder. De meeste smartphonefabrikanten gebruiken Sony camera's en Sony presteert uitstekend op het gebied van compactcamera's en camera's met verwisselbare lenzen. Waarom ze dan achterblijven qua smartphoneprestaties is mij een raadsel. Als iemand dat eens zou kunnen uitleggen...
Enige verklaring die ik me kan bedenken is dat Sony (mobile) een andere devisie is dan Sony (photo), Sony (PlayStation) en Sony (tv)..
Dan kunnen ze wel sensoren uitlenen.. maar het issue bij Sony telefoons is dat de software voor de camera niet voldoende is. Dat lukt ze wel op hun eigen camera's en ik vermoed zomaar dat die camera's een ander OS draaien en dat ze het dus waarschijnlijk lastig vinden om goede software voor de camera te schrijven op Android.

Uiteraard zijn dit allemaal aannames en wilde gedachtes.
Dat zou een mogelijkheid zijn. Laat ze dan snel met de cameradivisie om de tafel gaan zitten en kijken hoe de concurrentie zijn software regelt. Met eigen camera's en in house expertise, zouden ze marktleider moeten zijn op dit gebied.
Wat ze niet kunnen zouden ze moeten inkopen.

Als management zou ik achter me oren krabben als je een product verkoopt dat uitstekend werkt, maar dat je zelf niet kunt implementeren.


Een optie die ook mogelijk is, is dat ze het eigenlijk niet willen zodat ze niet concurreren met de camera-divisie. De hardware werkt prima, het is alleen dat stukje software dat nodig is om het af te maken.
De Google Pixel heeft ook maar 1 camera en was in 2017 nog getest als beste camera van dat jaar. Dus het kan.
Ik zeg ook niet dat je geen goede foto's kan maken met 1 lens. De pixel, galaxy s9, iphone xr, allen maken uitstekende foto's.
Mijn vrouw heeft de sony xz2 compact, ik vind het een hele mooie telefoon die fijn in de hand ligt, eigenlijk op het design weinig aan te merken, alleen zit er een soort coating op het scherm die los laat en er daardoor uitziet alsof het scherm beschadigd is. ik vind dit erg appart, ik heb zelf een veel goedkopere nokia 7 plus en ben ook veel minder zuinig op mijn toestellen maar die ziet er nog uit als nieuw. ook zit er een originele flip cover van sony op de xz2 compact terwijl ik niet eens een screenprotector heb. dus hopelijk laten ze die coating achterwege.
Die coating dient om stof, vet en vocht af te stoten, waardoor het scherm minder gevoelig is voor vette vingers e.d.
ja dat is leuk en aardig, maar deze coating laat dus heel makkelijk los waardoor het scherm permanent lelijk word. mijn huidige telefoon heeft niet van dit soort coating en is dus ook een stuk mooier, ik haal er liever af en toe een doekje over.
Ziet er goed uit! Goed om te zien dat Sony weer een beetje terug gaat naar het kenmerkende design van de (X)Z reeks t/m de XZ1, dus minder bol en rond dan de XZ2/XZ3 en weer een rechte achterkant. Mooi ook dat ze niet naar zo'n generiek en onhandig / breekbaar bezelless design toe gaan zoals veel anderen in de markt.

En natuurlijk mooi dat de compact reeks nog niet dood is, aangezien de XZ4 een 6,5'' gigant schijnt te gaan worden is het goed om een kleiner alternatief te hebben.

[Reactie gewijzigd door jap85 op 7 december 2018 07:58]

Gelukkig dat de compact series 5 inch blijft, als ze groter zouden gaan dan zouden ze met een nieuwe serie moeten komen, de Xperia XZ4 mini met als opvolgers de micro en de nano als ze allemaal te groot worden.
Ik hoopte hier al op, de telefoons van tegenwoordig zijn mij veelste groot. 5" is voor mij het perfecte voormaat.
En voor de achterkant dan, ook zoiets? :p


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.