Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen compacte midrange-smartphone Sony met afwijkend ontwerp

Er zijn renders verschenen van een nieuwe, relatief compacte smartphone van Sony. De telefoon zou een 21:9-scherm hebben zonder rand aan de onderkant, maar met een grote rand aan de bovenkant.

Vrijwel alle smartphones van de afgelopen jaren hebben of een gelijke rand aan boven- en onderkant of de rand aan de onderkant is dikker. Het artikel van WinFuture, dat de renders online zette, zegt niet waarom Sony daarvoor heeft gekozen. Vermoedelijk moet het dunner maken van de rand aan de onderkant de bovenkant van het scherm bereikbaarder maken bij gebruik met één hand.

Het scherm zou een diagonaal hebben van 5,9" en een resolutie van 2560x1080 pixels. Daarmee komt de beeldverhouding uit op 21:9, dezelfde beeldverhouding als films. Veel smartphones hebben beeldverhoudingen tussen 18:9 en 19,5:9. Sony's aankomende XZ4 zou ook beschikken over een 21:9-scherm, iets dat Sony als CinemaScope zou willen aanduiden.

De telefoon op de renders heeft een scherm dat bij benadering even breed is als dat van Sony's Compact-smartphones van afgelopen jaren, namelijk rond 5,8cm. Die hadden schermen met diagonalen van 4,6" en 5". Door de lengte en de rand aan de bovenkant is deze telefoon vermoedelijk langer dan de Compact-modellen: hij komt uit rond 152x66mm, waar de XZ2 Compact 135x66mm is.

De specs van het nieuwe toestel, dat WinFuture als XA3 aanduidt, zijn niet high-end: hij zou een Qualcomm Snapdragon 660-soc hebben, met 4GB aan werkgeheugen en 64GB aan opslag. Die soc is vooral voor midrange-smartphones. De behuizing zou van plastic zijn. Het toestel heeft volgens de renders een usb-c-poort, 3,5mm-jack en vingerafdrukscanner aan de zijkant. Sony zou de telefoon mogelijk over iets meer dan twee weken presenteren op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Daar houdt Sony op maandag 25 februari een presentatie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-02-2019 • 07:05

77 Linkedin Google+

Reacties (77)

Wijzig sortering
Compact met 5.9 inch, tijden veranderen.
omgerekend voor schermverhouding is het ongeveer een 4.7" scherm, zoals de iPhone 6 tm 8 dus. Groter dan vroeger, maar je kunt het best compact noemen.

Telefoons zijn juist niet meer echt groot, met die nieuwe schermverhoudingen is het hele 5.5"+ segment weggehaald (zie iPhone plus modellen groter iPhone xs max, galaxy note 8/9 is kleiner dan de note 4)

Ik had vroeger een Nokia Lumia 1520 met 16:9 6" scherm, maar dat formaat is niet meer te vinden tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 7 februari 2019 09:34]

Inderdaad 6"+ 16:9 modellen zijn amper te vinden deze dagen. Was ook de grootste reden dat ik vorig jaar voor een xa2 ultra was gegaan. Hoop dat er dit jaar iets leukers komt (high end toestel)
Ik ben nog zó bij met mn Xperia XZ1 compact... Die kan ik nog overal bereiken als ik het met één hand vast heb. Bij mijn weten is dat de laatste compacte compact van Sony. De XZ2 compact was alweer een stuk groter. Ondanks dat die al was koos ik puur om de grootte voor de XZ1.
Daarvoor had ik de Z5 compact, wat mij betreft ook een fijne grootte, helaas minder waterdicht als wat Sony beloofde.

Als compacte toestellen tegen de 6'' gaan ben ik bang dat ik tzt een doos van deze XZ1 zal moeten kopen. Dat is de max grootte voor mij.
m'n vriendin heeft de xz1 ook (black friday! 235 euro ipv 350 ) als opvolger van haar iphone SE die al na 1,5 jaar een slechte accu had.

enorm goed toestel voor dat geld, snapdragon 835, echt compact. usb-c, android 9. etc.

laatste van de echt compacte telefoons. Heb spijt dat ik m toen ook niet gekocht heb. :)

dit nieuwe toestel klinkt ook goed. als er een degelijke camera in zit en dual sim dan zie ik hier wel wat in. 5,9 inch met zo'n schermverhouding is alsnog een vrij compacte telefoon denk ik :)
De camera van de XZ2 is anders echt prima! Onder goede licht omstandigheden vergelijkbaar met de Samsung S9+ (foto's vergeleken met mijn vriendin). In een aantal gevallen zelfs beter. Onder slechte licht omstandigheden wint de Samsung het wanneer je het automatische profiel gebruikt.. maar (!) Wanneer je de Sony handmatig instelt dan (ISO, shutter speed, aperture) dan vindt ik persoonlijk de foto's van de Sony nog beter ook.

Het probleem is dat dit niet weggelegd is voor iedereen, en ook niet geschikt is voor iedere situatie. De meeste reviewers stellen altijd dat Sony weliswaar de beste sensoren maakt, maar zelf het het slechtste implementeert. En dat klopt voor de automatische instellingen, maar zoals ik al zei: handmatig is het echt een topper.
ik ga nog eens de reviews in duiken dan! thx :)
Let wel dat die bezel bovenop hem onnodig "lang" maakt.
Vergelijking:
Deze Sony: 5.9 inch - 15.2cm lang, 6,6cm breed
Mijn Lenovo: 6.39 inch - 15.5cm lang 7.3cm breed
oude 16:9 tel: 5.3 inch - 14.9cm lang 7.4cm breed

Als die bezel kleiner had geweest had ik hem wel compact gevonden.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 februari 2019 13:26]

Maar het scherm is toch compact? Aangezien de balk toch niet word gebruikt door je vingers.
Dat is zo, maar mensen en Rnej hierboven geven aan een compacte telefoon te willen.
Mooi ding, tnx :)
Maar hun marketing is uitsluitend over gebruik als secundaire telefoon, met hele verhalen over hoe mijn levensstijl zou zijn en wat ik zou willen etc. Is dat alleen omdat t absoluut niet in hen opkomt dat iemand deze mss standalone wil gebruiken? Ik vind het maar vreemd.
Nouja, waarschijnlijk krijgt ie toch geen LineageOS dus ook geen eigenaar genaamd N8w8.
iig, hier staat dat over 4 maanden de Vodafone UK exclusiviteit eindigt, ik ben benieuwd.
De XZ3 bijvoorbeeld is 6.0". Groter dan de eerste zeven Galaxy Notes 8)7
Echter heeft het verassend genoeg wel een 'one handed mode'. Scroll omlaag naar "HOW TO USE ONE-HANDED MODE" https://www.digitaltrends.com/mobile/sony-xperia-xz3-tips/
Jep. Ik werd er toevallig gisteren nog aan herinnerd dat de iPhone 4(s) een 3,5" smartphone was. En wat hebben er veel mensen staan watertanden toen die uitkwam en wat was ik er een jaar later blij mee zeg. Nu steekt er steeds 2cm smartphone uit mijn broekzak 8)7
maar de onderkant wordt minder bereikbaar :p. Klinkt misschien vreemd maar daar heb ik nu soms al problemen mee. Snap heel "het ik wil geen bezels aan onderkant of bovenkant niet", maar dat komt waarschijnlijk door mijn kleine handen 8)7 Net zoals de grote smartphones, want die vallen hoe dan ook af.

Deze wordt bekijken hoe het uitvalt, want lijkt me toch ook niet zo compact te zijn als de naam doet vermoeden. Wel een vingerafdrukscanner aan de zijkant! (fan)

[Reactie gewijzigd door white modder op 7 februari 2019 07:14]

Ja, het lijkt me ook vreselijk om bij de terug / home knop te komen op een toestel zonder bezel aan de onderkant. Mijn duim buigt niet zo ver naar onderen of ik houd hem heel bijzonder vast vergeleken met andere mensen? Mogelijk omdat ik mijn telefoon ook nog 'gewoon' met een hand bedien.

Hoe dan ook, 5,9 inch is eigenlijk net teveel. Dit ontwerp met 5,2 inch scherm zou wat mij betreft een ideaal toestel opleveren, behalve dan wellicht het niet kunnen bereiken van de onderste rij.
Toch hebben smartphones tijd lang een aantal knoppen onderaan het toestel gehad.
Bijvoorbeeld de Samsung s7 (waarmee ik dit typ) heeft gewoon een homeknop, terugknop en een miltitaskknop (? Hoe heet dat ding..) onder het scherm aan de onderkant van het toestel zitten. Is denk ik ongeveer zelfde plek als waar de knoppen van deze Sony zullen zitten. Enige verschil is natuurlijk de daadwerkelijke afmetingen van het toestel zelf die groter zijn geworden waardoor het uiteindelijk verder naar beneden lijkt.
Klopt, daarom zeg ik ook, het zal liggen aan hoe ik hem vast houd. Mijn huidige toestel heeft onderaan nog een bezel van een centimeter en juist de hoeken van de bezel is het moeilijkst te 'raken', dus ik ben blij met de bezel onderin. Wellicht went het ook wel weer, maar als het scherm bovenin nog langer wordt, lijkt het me er niet makkelijker op worden.
de onderste bezel is toch de plek waar je je telefoon oppakt? hadden ze het niet beter om kunnen draaien....boven geen bezel en onder wel?
Wie pakt er een telefoon aan de boven- of onderkant op? Vanwege de lengte/breedte verhouding zullen verreweg de meeste mensen een telefoon aan de zijkanten vastpakken.
Niet mee eens. Vanwege diezelfde lengte/breedte verhouding stop je hem in de lengte in je zak, of leg je hem in de lengte op tafel. Dan is de onderkant simpelweg het makkelijkst te bereiken.
Mee eens, of nog beter: helemaal achterwege kunnen laten zodat hij compact blijft ;)

[Reactie gewijzigd door dafallrapper op 7 februari 2019 08:52]

Afwijkend ontwerp... en dan krijg je nog steeds een rechthoekig doosje met een paar designknopjes aan de zijkant.
Wat verwacht je dan? Een telefoon interface die vanuit het niets voor je in de lucht geprojecteerd wordt?
Iets "afwijkind" misschien?
Ik zie echt niet waarom dit afwijkend genoemd wordt.
Leg dit naast zowat elke andere smartphone en vanop 5m afstand zie je niet welke deze sony is.
Het ontwerp is niet heel bijzonder of vernieuwend, maar het gaat denk ik vooral om de afmetingen. 21:9 is best wel afwijkend vergeleken met wat nu normaal is. Ik denk dat je deze er daarom ook makkelijk uit zou kunnen pikken puur op aspect ratio. Of het ook iets wenselijks is is een tweede
Zo zie je dat het arm gesteld is met de vormgeving bij GSM's.
Hiervoor mis ik de beginjaren van GSM toestellen. Je had toen nog echt een scala aan vormen en ontwerpen. Nu zijn het allemaal grote platte rechthoeken en is een andere verhouding al 'afwijkend'. :X
Dat was in de tijd voordat toestellen werden afgekraakt op hoe ze afweken van de iPhone of Samsung Galaxy S. Wanneer die een scherm hebben dat doorloopt tot de rand van het toestel, dan is de rest die dat niet heeft plotseling ouderwets, verouderd en achterhaald en wanneer ze een scherm hebben dat doorloopt tot de bovenkant, met een lelijke inkeping voor de camera en wat sensoren, dan geldt precies hetzelfde.

Lees eens wat commentaren na op aankondigingen van nieuwe toestellen van Sony. Veel commentaar op hoe kansloos het ontwerp is, omdat het afwijkt van de nieuwste norm die Apple en/ of Samsung gesteld hebben.
Ik volg je helemaal hoor.
Ik vind het gewoon jammer dat ook hier (alweer) de roepers hun zin krijgen en de rest maar moet slikken.
Neuh (en dat weet je zelf ook wel), maar een telefoon die eruit ziet alsof de ontwerper in Photoshop is uitgeschoten tijdens het resizen van het ontwerp vind ik nou niet echt "afwijkend". Wat is de volgende revolutie, een 15% bredere telefoon?
Alle telefoons zien het nu wel hetzelfde uit. Because it works.

En ja ik kan wel een verschillende zien hoor. Een samsung telefoon ziet er nogsteeds anders uit dan een Sony. Alhoewel ze steeds meer naar een standard design gaan.

Als alles geen bezel meer heeft, waarin kunnen ze dan nog onderscheiden? Op de achterkant na dan?
De vraag is of het iedere gebruiker zijn fetisj is om bezelles te gaan.
Volgens mij bedoelen ze afwijken t.o.v. andere Sony toestellen. Niet per sé afwijkend t.o.v. de smartphone in zijn algemeenheid.
Niet high-end specs: Nog een mogelijke opvolger voor mijn Lumia 950 XL. Het wordt steeds spannender naarmate eind 2019 in zicht komt... En bedankt Microsoft (misschien wel namens Sony)!
Hier ook nog een 950XL gebruiker.
Wilde Mi Mix 3 halen maar wacht toch liever op de Nokia 9 :)
Fijn om te lezen dat er nog meer Lumia gebruikers bestaan (Lumia 950 hiero). Nog zoekende naar een goede vervanger, maar ben ook erg gecharmeerd van Nokia.
Hier een Lumia 930 gebruiker. Na bijna 3 jaar gebruik nog steeds tevreden met het toestel.
Ook op zoek naar een opvolger, steeds meer apps houden er mee op.
In hetzelfde schuitje, met een L950 waar ik ook nog erg blij mee ben, op de accu na.
Tegen beter weten in blijf ik hopen dat er nog wat gebeurt op telefoongebied met MS. Ze hebben immers Windows op alle fronten modulair gemaakt (= eenvoudiger te onderhouden), en ook geschikt voor ARM. De telefoonfunctie (die ze nota bene al hebben) is dan nog maar een onderdeeltje van het geheel. Met een gewone Windows-installatie slepen ze al vele jaren van alles en nog wat aan onzin in software mee (MS 3D-viewer, anyone?), dan kan die telefoonfunctie er ook wel bij (zoveel verandert er daar nu ook weer niet in).
Vanaf een ARM always-on-tablet is een tablet-met-telefoonfunctie dan zó gemaakt. En wat zou ik blij zijn met een tabletje-met-telefoonfunctie en een 5,5"- of 6"-scherm...
edit:typo

[Reactie gewijzigd door jmmk op 7 februari 2019 10:34]

Als je je Lumia 950 nog een tweede leven wil geven (als ultieme mediaspeler misschien?) heb ik een hele goede aanrader voor je: Een Mugen 6200 Mha batterij. Dubbel zo groot als de oude en genoeg voor een hele dag telefoonplezier, telefoon wordt ietsie dikker, maar erg goed te doen. Aanrader!
In Italië nog te koop: http://market.patentati.i...ertura-posteriore-bianco/

(Misschien wel het laatst verkochte exemplaar op het internet!)

Edit: Net weer gekeken, verkocht blijkbaar, enfin, sorry... Jammer dat Mugen failliet is. Heb zelf nog een 9300mha voor mijn 950 XL. Erg prettig...

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 7 februari 2019 11:26]

Nou je kan W10 Arm versie op de 950XL draaien. Dus dan heb je een volledige OS.
https://www.windowslatest...s-10-arm-on-lumia-950-xl/
Dank. Heb nog een 2e 950 XL liggen (met gebroken, maar functionerend scherm). Daar ga ik mee experimenteren en als 't werkt... Hoop dat de telefoon app te starten valt :).
Ja had tweakers getipt tijdje terug over dit.
Maarja ze kunnen niet van alles een artikel schrijven.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 7 februari 2019 13:53]

Door de lengte [...] is deze telefoon vermoedelijk langer
Yo :Y)
Waarom kunnen we niet gewoon de telefoon 'op de kop' gebruiken.... Dan heeft men keuze. En keize is wat makes this country grea....naja u snapt t!
En nee grappjassen, ik bedoel niet met de achterkant naar je gezicht gericht :+

[Reactie gewijzigd door Morress op 7 februari 2019 07:43]

Sharp (2015) had compacte modellen met 1 bezel waarbij je inderdaad prima het toestel kon omdraaien. Dit design van Sony lijkt daarop alleen letterlijk als een autodrop snoepje uitgerekt.
Morress, dit is stiekem best wel een briljant idee. Wel heb je natuurlijk dan een uitdaging qua mics en speaker (voor bellen); die moeten dan aan beide kanten zitten, anders hoort de andere partij je niet of jij hoort hen niet. Maar de gedachtengang is helemaal niet verkeerd.
Sowieso is dat dus trouwens een uitdaging bij een totale bezeless (of in elk geval geen chin/head) telefoon; hoe zie je nou wat boven en onder is als je telefoon geen verschil heeft qua boven en onderkant?
; hoe zie je nou wat boven en onder is als je telefoon geen verschil heeft qua boven en onderkant?
Waarom moet er een boven- of onderkant zijn.? Waarom draait het beeld niet mee ? Op mijn tablet kan dat ook.
Als je toch dingen dubbel uitvoert, zoals de speaker en mic
Als je toch dingen dubbel uitvoert, zoals de speaker en mic
als je aan beide kanten mic en speaker hebt is dit natuurlijk geen enkel probleem. Maar tot die tijd...
Nog altijd blij met m'n Z5 Compact. Klinkt alsof de compact serie ook langzaam groter wordt. Hoewel ik wel benieuwd ben, kan m'n hoofd slecht tegen het niet in het midden zitten van het beeld :X als ik nu de foto's zie...
Als die het nieuwe ontwerp van Sony wordt, dan maakt mij dat heel erg blij. Ik was altijd al dan van het OmniBalance design. Dit nieuwe design lijkt het beste te pakken van zowel OmniBalance als het nieuwe design sinds de XZ2. Sony gaat gelukkig niet voor dertien in een dozijn en dat kan ik waarderen. Nu nog de software aanpakken, want Sony levert te veel bloatware mee en sommige toestellen die high end waren werden slecht geüpdatet (bijvoorbeeld de Xperia XZs).
Nog even en die iPhone 20 lightsaber memes die massaal gedeeld werden toen de iphone 5 uit kwam worden werkelijkheid. Telefoons van 36:9


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.