Vermoedelijke Sony-render toont Xperia XZ3

Er is een vermoedelijke marketingrender van de Sony Xperia XZ3-smartphone verschenen. De render toont hetzelfde ontwerp als de schetsen die vorige maand verschenen op basis van CAD-tekeningen uit de fabrieken.

Vermoedelijke Sony Xperia XZ3
Render Xperia XZ3 van MySmartPrice

De render toont het toestel met een een enkele camera aan de achterkant en een lange sensor daarboven, meldt MySmartPrice. Het is onbekend waarvoor die dient. De huidige Xperia XZ2 heeft boven de camera naast de ledflitser drie sensoren zitten, dus vermoedelijk heeft Sony meerdere van die sensoren gecombineerd in één element.

De afbeelding toont een screenshot met de datum 30 augustus. Komende week vindt in de Duitse hoofdstad Berlijn de elektronicabeurs IFA plaats. Daar kondigt Sony al jaren zijn smartphones aan die in het najaar uitkomen, zoals vorig jaar de Xperia XZ1 en XZ1 Compact. Sony brengt elk half jaar minstens een nieuwe high-end smartphone uit. De XZ2 kwam dit voorjaar uit.

De renders van vorige maand wezen erop dat de telefoon 158,3×73,1×10,1mm groot zou zijn en een 5,7"-scherm zou hebben met een verhouding van 18:9. Sony is een van de weinige bekende smartphonemakers die geen telefoon heeft gemaakt met inkeping in het scherm. Onder meer Huawei, OnePlus, Asus, Xiaomi en Apple maakten telefoons met zo'n notch. De renders tonen een enkele camera, in tegenstelling tot de dubbele camera op de XZ2 Premium.

Sony heeft de informatie niet bevestigd. De fabrikant heeft wel een site online staan met een timer die aftelt naar de persconferentie op IFA. Die vindt donderdag om 1 uur 's middags Nederlandse tijd plaats.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-08-2018 • 09:07

56

Reacties (56)

56
46
28
5
0
4
Wijzig sortering
Doe mij maar een Sony met Sony design dan een willekeurig merk met een op elkaar lijkende 12 in een dozijn "design" telefoon.

Waarom zeuren over design terwijl er tig andere merken zijn om te kiezen en die ook nog eens op elkaar lijken ? Het is elke keer het zelfde als er een Sony render hier op Tweakers komt, laat Sony lekker trouw zijn aan hun design, zo maken ze iig meer onderscheid dan elk ander merk en voor mij persoonlijk wil ik ook geen ander merk en ander design. De Xperia Compact toestellen zijn voor mij de ideale toestellen en de XZ1 Compact is de 3de compact die ik heb.
haha ik krijg ook steeds meer het idee dat er hier heel veel 'sony-design-bashers' rondlopen. Terwijl eigenlijk elk merk hetzelfde doet. Maar als 't over Sony gaat...nou nou dan gaan er een aantal los.

Feit blijft dat er best wel een doelgroep is die gewoon een degelijk high end (evt compact) toestel willen met een goede accu en t verder een reet zal roesten hoe dik de bezels zijn.
Ik zie t niet als bashen maar een manier om op te vatten via de mensen zelf waarom wellicht mede door blijkbaar het design, de 'smartphone' tak van Sony niet is wat het ooit was.
Ik ben groot fan van Sony, maar de laatste paar jaar ook zo'n Sony design-basher... Ze staan te lang stil! Ik wil een high-end toestel, maar ik wil ook gewoon iets leuks/nieuws om te zien... Na de Xperia Z, Z1 en de Z3 (of was het nou de Z2? Ze zien er ook precies hetzelfde uit!! Weet het gewoon niet meer..) ben ik daarom overgestapt op Samsung. Naar volle tevredenheid moet ik zeggen. Maar zodra Sony met iets nieuws komt, óók qua design, verwacht ik direct weer terug te gaan naar Sony. En ik moet zeggen dat deze render wel een vooruitgang toont. Ik zie een mooie zwarte voorkant met gebogen randen (of het echt geogen scherm is of 2,5D glas: geen idee!). Alleen de bezels he... Vind ik toch jammer. Ik vind (= mening) randloos gewoon heel erg mooi en bovendien het meest praktische in het opzicht dat je met een zo klein mogelijk toestel een zo groot mogelijk scherm hebt.
Ik weet het niet met dit design. Ik vond het oude, hoekige design juist wel wat hebben. Was ook meer Sony-esk, als je kijkt naar bijv. hun overige apparatuur. Van multiroom-speakers en televisieafstandsbedieningen tot soundbars en mp3-spelers. Allemaal een wat hoekig design.

Wat ze nu lijken te hebben gedaan met de XZ2 is iets wat de Sony-fans niet mooi vinden, terwijl de generale smartphonekoper er ook niets mee heeft. Dat meer bezels praktisch een beter toestel oplevert is leuk, maar niet iets waarvoor de consument in de praktijk gevoelig is. Die kijken in eerste instantie naar het mooie plaatje.

Het is verder ook niet zo dat de speakers ontzettend goed zijn. Ze zijn zeer degelijk, maar niet meer dan dat. Legitimeert dit de dikke bezels? Verder zouden ze het ook moeten promoten. Eigenlijk moeten ze zorgen dat ze minimaal één feature hebben die ze kunnen promoten als de beste. Als Sony geen toestellen wil maken met een hoge scherm to body ratio, moeten ze vertellen waarom en wat aan hun idee echt beter is. Als ze maar één punt noemen en dat waar maken en daar een pr-campagne rond kunnen starten, kunnen ze scoren. Geldt voor iedere fabrikant trouwens. Maar hoeveel mensen wisten van de goede batterijduur van de XZ2 en het feit dat het de enige telefoon is met IP65 en IP68, of dat de camera een van de besten is van die generatie die alleen de S9 voor zich moet dulden, maar deze ook op bepaalde punten verslaat? Of dat het toestel fijn in de hand zou liggen (iets waarvan ik niet echt in de waarde geloof, maar ok, het schijnt iets te zijn waar ze in geïnvesteerd hebben).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 00:47]

Tuurlijk kon het ook anders, dit design v.d XZ3 was er pas sinds 26 FEB 2018 - toen de XZ2 uitkwam en ze hun omnibalance design dat ze sinds 2013 gebruikten op de schop hadden gegooid.

En "dikke bezels" ? Ik vind het prima. En zo zullen er meer zijn. In de praktijk heb ik sinds 4 weken geleden van werk een Galaxy S8 gekregen, met edges overal. Mooi ding, voelt goed aan. Maar ik heb zoveel accidental touches gehad in de afgelopen 4 weken dat het gewoon niet meer leuk is. Dat had ik nooit met m`n voorgaande toestellen (Z5,Z2, GS3, Nexus)

Of m`n volgende prive toestel een Sony word, valt nog te bezien, de OP6 is erg mooi kwa prijs/prestatie verhouding.
Als je de OP6 interessant vindt, waarom dan niet de XZ2? Oprechte vraag. Qua prijs scheelt het niet veel. De OP6 heeft verder ook een edge to edge-display en de maatregelen om accidental touch-input te hebben zijn minder dan die bij Samsung (volgens mij gewoon afwezig bij OnePlus; ik gebruik ook een S8 en heb een OP6 als testtoestel gehad, hoewel dit in het begin anders was was is met de S8 op een gegeven moment geen enkel probleem meer, met de OP6 bleef ik dat probleem hebben). En het is een veel groter toestel dan de S8, dus dan gebeurt het nòg sneller.

Verder heeft de XZ2 een veel betere camera, m.i. een beter scherm (geen AMOLED zoals de OP6, maar wel HDR en hogere helderheid. En 1080p op een pentile AMOLED en dat formaat is gewoon minder scherp), dual front facing speakers (waar het geluid uit de OP6 ook voor een single speaker erg matig is), IP65 en IP68 (waar de OP geen IP-rating heeft), USB 3.0 (OP6 heeft 2.0), de beste batterijduur van alles uit deze generatie en dus de bezels waarvan jij zegt dat je ze een positief vindt. Daarnaast gewoon een regulier supportconstruct van een distributiekantoor in Nederland.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 00:47]

Nu wil ik natuurlijk niet zeuren maar kijk hier even naar :)

Samsung: https://tweakers.net/pric...63;752555;1233509;472069/

Apple: https://tweakers.net/pric...385;582523;754351;585443/

Dit zijn niet de enige 2 merken die trouw blijft aan een bepaald design met vrij minimale veranderingen, afgezien van enkele "omgooi-ingen " wat gebasseerd is op het oudere design. Iets minder bezels etc. Ik ga er dan natuurlijk van uit dat je ook deze merken hier op "wijst"?
Sommige vinden het jammer, anderen houden juist van de consistentie. Doe mij maar een Sony.
Aan de verkoopcijfers te zien zijn heel veel mensen Sony zat.
Het staat je vrij om de massa te volgen.

Denk je dat jouw comment hierboven een verschil zal maken voor Sony of de toekomstige ontwerpen? Ik hoop van niet - ik heb net nog maar een Sony Xperia besteld (XZ1 compact - ik hoef niet per se het laatste nieuwe), en bij mij heeft het ontwerp positief meegespeeld bij de beslissing.
Wat heeft de massa met het niet mooi vinden van een toestel te maken. Ik baseer mijn mening niet aan de hand van anderen, misschien jij wel?

Feit blijft daarentegen wel dat Sony een kleine speler op de telefoonmarkt is geworden. Dat zegt wat. Waarschijnlijk vinden heel veel mensen ze niet meer vooruitstrevend. En aangezien een bedrijf puur enkel en alleen kijkt naar het maken van winst zou dat kwartje zo onderhand wel bij Sony moeten zijn gevallen. Als het zo doorgaat zal er geen smartphone divisie meer zijn van dit merk. Tenzij je dat ook wilt..
Tuurlijk doe je dat, dat doet iedereen. Anders zou je ook geen rages en cyclische modestijlen hebben.
Dit is bewust. Ze hebben er voor gekozen om nog maar een paar modellen uit te brengen en dan vooral high end. Dit zorgt er ook voor dat de verkopen omlaag zijn gegaan. Dit is een bewuste keuze en niet omdat mensen Sony zat zijn.
Ze kiezen bij Sony bewust voor een lagere omzet? Bijzonder.

Ik denk dat Sony een van de merken is die gaat sneuvelen op de smartphone-markt. Te duur, lage kwaliteit, ouwbollig ontwerp.
Klopt, dat is een andere strategie dan andere merken hanteren. Smartphones is dan ook geen core business bij Sony. Maar ik ben het niet eens met de onderbouwing die je geeft waarom Sony telefoons zullen sneuvelen. Te duur? Waar baseer je dit op? Alle nieuwe telefoons hebben altijd de nieuwste hardware in zich en zijn qua prijs gewoon conform marktprijzen. Lage kwaliteit? Waar baseer jij je op? Het uitvalspercentage van Sony telefoons is ook marktconform. Ik gebruik zelf een Sony en nooit problemen. Oudbollig ontwerp, ben ik het ook niet met je eens. Ik vind het ontwerp van Sony nou juist onderscheidend.
Hoe weet jij dat Sony deze strategie hanteert?

reviews: Sony Xperia XZ2 Compact en XZ2 - Compact of completer

De XZ2 was €800 bij de introductie, en de telefoon scoorde een 7,5 op Tweakers. Dat is veel geld. Een Nokia 8 was stukken goedkoper bij introductie, en scoorde beter.

De Sony's in de schappen laten qua design geen hoofden draaien tussen de andere merken. Tweakers: "Daarnaast zijn beide toestellen in verhouding tot hun grootte zwaar en aan de mollige kant. "
Zeg maar gewoon: ze doen oud aan. Dat is de verkeerde manier van onderscheidend zijn.

Sony heeft nooit een marktconform uitvalprobleem gehad. Hun onbetaalbare high-end audio is degelijk. Maar consumentenspul? Familielied heeft na 3 maanden de XZ2 compact wegens instabiliteit, een slechte accuduur en een kapotte digitizer afscheid genomen van het apparaat. En dat is bij Sony van cd-speler tot tv en van camcorder tot smartphone altijd al het geval geweest. Het ziet er leuk uit, maar je moet het niet gaan gebruiken want dan gaat het stuk.

Sony heeft er zelf ook geen vertrouwen meer in. Ze verkopen nog maar 25% tov hun toptijd.

https://www.gsminfo.nl/bl...het-maken-van-smartphones

"Eén van de harde noten die het bedrijf dan wellicht gaat kraken is dat het op middellange termijn gaat stoppen met het produceren van smartphones."

https://mobilesyrup.com/2...ones-three-year-strategy/

"According to slides obtained by Xperia blog, Sony admitted that a key issue with its smartphone business has been a lack of fast improvements to its smartphone lineup."

M.a.w., een aflopende zaak.
Ik vind het er toch behoorlijk anders uitzien dan mijn oude Xperia X en de oude Xperia Z5 van mijn vrouw. De positie van de camera, de positie van de fingerprintreader, de speaker(s), de hoeken, de bezels. Kortom, eigenlijk is zo'n beetje alles anders.

Hoeveel meer variatie wil je hebben bij een moderne telefoon waar de voorkant een groot scherm is?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 00:47]

Er zijn mensen die zeggen dat alle moderne smartphones (muv Blackberry) afgeleide zijn van de eerste iPhone. Toch zitten er bij alle telefoons subtiele verschillen in. Deze nieuwe Sony verschilt op vele punten qua design van die van 1 of 2 generaties geleden. Op welke punten heb ik al genoemd, daar ga je niet inhoudelijk op in.

Binnen de kaders van de moderne smartphone kan je maar op een aantal punten afwijken en deze Sony doet dat ten opzichte van zijn welbekende beeldbepalende voorgangers.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 00:47]

Die herkenbaarheid is dus tevens een kracht. Iemand die een sony toestel had (en daar bijvoorbeeld ontevreden over was omdat hij/zij vrijwel nooit hoefde te updaten wegens gebrek aan updates) kan deze zo makkelijk vermijden. Iemand die juist wel opnieuw een Sony wil kan hem dus ook makkelijk herkennen. Look on the bright side!
Niet? Een iPhone 8 laat je niet denken aan een 7 of 6? Galaxy S9 ziet er ook heeeel anders uit dan de 8 of de 7? Laat me niet lachen zeg.
OK, Koning-Admiraal, kan het ook een keer wat anders zijn dan telkens op het oude design te katten? Ik zie toch weinig overeenkomsten met veel eerdere modellen.

En moet wel lachen om de notch, aan de achterkant onder :D
Iedereen zeurt er als eerste over. Nu ben jij het. Je hebt gelijk, ik had deze duidelijker moeten veralgemeniseren. Hij was nietpersoonlijk bedoeld maar algemeen.

[Reactie gewijzigd door Puffino op 23 juli 2024 00:47]

Dat is wat de gemiddelde consument wil en waar de markt om schreeuwt. Breng dan op zijn minst een XZ3+ uit net als de Galaxy S9+ of de P20 Pro.
Ligt er helemaal aan wat de strategie van Sony is.

Wellicht kiezen zij ervoor om niet mee te doen aan de huidige hypes/trends maar geloven zij in hun eigen ideeën ipv die van een ander. Ja dan krimpt je doelgroep misschien. Maar misschien is het ook juist die doelgroep waar je geld aan kunt verdienen omdat zij sws niet geïnteresseerd zijn in toestellen van Samsung of Apple. Zouden ze daarmee proberen te concureren is de kans aanwezig dat de verkopen nog lager uitvallen omdat de Samsung/Apple kopers toch niet van merk wisselen.

Ben blij dat fabrikanten niet meedoen aan de massatrends. Dan valt er tenminste wat te kiezen.
Ben blij dat fabrikanten niet meedoen aan de massatrends. Dan valt er tenminste wat te kiezen.
Ik verwacht dat Sony niet lang meer smartphones maakt. En dan valt die keuze helemaal weg.
Want? Alfa verkoopt ook veeeel minder auto's dan VW....of verwacht jij dat Alfa binnenkort ook failliet gaat :)
Of de VAG vs de FCA group als je het groter trekt.
Ik ben niet de enige die dit denkt. Onderstaande bericht kwam voor mij niet als een verrassing.

https://www.gsminfo.nl/bl...het-maken-van-smartphones

"Eén van de harde noten die het bedrijf dan wellicht gaat kraken is dat het op middellange termijn gaat stoppen met het produceren van smartphones."

Sony kan niet meekomen met de concurrentie. Dat is het probleem.

Zelfs de camera's in hun smartphones zijn hooguit matig t.o.v. Samsung en de laatste OnePlus en Huawei. Dat is toch triest....

Qua design vallen ze volledig weg tussen de andere merken in het schap. Alsof de tijd stilstaat bij Sony.
Ik wacht nog steeds op een compacte telefoon van Sony mét 3.5 mm koptelefoon aansluiting. Die compacte telefoons zijn tegenwoordig zeldzaam. Mijn Z5 compact houdt het daarentegen nog aardig vol _/-\o_
XZ1 Compact heeft deze aansluiting nog, al denk ik dat het de laatste in de serie (XZ2 heeft er geen) is en blijft.
Sony heeft een prima update beleid, dus 9 zal snel uitgerold worden. Ik heb zelf de "x" en de xz2 premium. Fijne telefoons. Dat Sony niet hip en happening is, ach. Gaat mij om het gebruiksgemak en de kwaliteit van de telefoon.
niet "hip"
maar wees eerlijk
was t niet een aantal jaren terug, dat r juist werd gezeken dat sony's kwetsbaar zijn vanwege t vele glas?
en wat zie je nu...

Sony is misschien koppig, maar er zijn in android land niet veel telefoons meer met een eigen design.
Renders tonen vermoedelijk ontwerp van Sony Xperia XZ3
Nieuws van 25 juli 2018

andere inhoud maar wel bijna de zelfde titel, word wel verwarrend zo XD.

On topic;

ziet er leuk uit maar de laatste tijd zie ik niet echt meer het nut van een toestel upgraden, alle "basis" features zijn bijna gelijk aan elkaar en echt apparte dingen of nieuwe uiterlijk/ design is ook ver te zoeken.

nu snap ik dat dat moeilijk is als er al zoveel toestellen zijn om dan met iets te komen wat dan niet zo gezegt meteen gejat/gekopieerd is.
Ik zie geen notch. Dat is goed!
Jammer dat de vingerafdrukscanner nog steeds op zo'n onpraktische plek zit, als de render klopt. Dat was voor mij en mijn grote handen een reden om de XZ2 over te slaan.
Jammer dat Sony niet mee gaat met de trend. Ik ben blij dat er geen gebruik is genaakt van notch. Ik ben benieuwd naar de camera.

Helaas is de Sony met 10.1mm erg dik bijna een baksteen. Ik kan helaas niets vinden over de accu en ben benieuwd of hij een forse accu heeft gekregen omdat hij 10.1mm dik is
Koop nu onze top gsm, die waarschijnlijk met android 8 gereleased word, heel misschien android 9. Maar een upgrade naar 10, mag je wel volledig vergeten :)
Ik heb de XZ1 had android 8 gelijk bij release. En volgens berichten krijg ik binnenkort android 9. Lijkt me sterk dat android 8 er niet gelijk bij zit.
dat is met alles toch zo minimaal/maximal 1 upgrade en de rest patcheS?

niks nieuws
denk het niet android 9 is niet zo heel ver weg meer.
Bij Google niet idd. Maar wanneer heeft de massa Android 9? 2020?
Meestal is Sony niet heel snel met het beschikbaar maken van telefoons na de officiele presentatie. Het zou mij niet verbazen dat deze al met 9 uit komt.
Zeker gezien de XZ1 de update van 9 voor december lijkt te krijgen, net als de XZ2.
Gezien het update beleid bij Sony voor de topmodellen komt 10 er waarschijnlijk ook wel (vanuitgaande dat die volgend jaar uitkomt en niet 9.1).
Dan heb je het dus niet over Sony. Sony is juist heel goed in de ondersteuning van de top- en subtop-toestellen.
Ik heb een Xperia X compact van twee jaar oud en ik heb alle nieuwe Android versies tot nu toe gekregen. Android 9 zal de eerste versie zijn die ik niet meer zal krijgen (meer dan twee jaar na release van het toestel). Beveiligingsupdates zullen voorlopig nog blijven komen.
Nog steeds de camera knop, daar ben ik wel blij mee, maar weer dat generieke ronde design, de eerste XZ premium vond ik bijzonder netjes door gebruik van de 'harde' hoeken, was afgelopen weken in de aanbieding.. had ik hem toen maar moeten nemen :(
Mijn mening is dat Sony er een keer mee ophoudt. Of dat ze alleen maar doorgaan (en verlies lijden) "om de boot niet te missen".

https://www.gsminfo.nl/bl...het-maken-van-smartphones

"Eén van de harde noten die het bedrijf dan wellicht gaat kraken is dat het op middellange termijn gaat stoppen met het produceren van smartphones."

"Zo is de smartphoneverkoop flink gedaald. In 2013 en 2014 verkocht Sony net iets minder dan 40 miljoen smartphones. Afgelopen jaar waren dat er nog maar 13,5 miljoen, oftewel nog maar een derde van een paar jaar geleden. Naar verwachting gaan er komend jaar zo’n 10 miljoen smartphones over de toonbank. "

Het verbaast me niet. Qua design en kwaliteit kan Sony niet meekomen met de concurrentie. Laatst ook weer gezien bij een nieuwe XZ2 Compact: een instabiele telefoon die vaak crasht en die na enkele weken gebruik een nieuwe digitizer nodig heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.