Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple past iPhone 7 en 8 aan in Duitsland om verkoopverbod te omzeilen'

Apple is bezig met het doorvoeren van aanpassingen aan de iPhone 7 en 8, zodat het bedrijf in Duitsland het door toedoen van Qualcomm ingestelde verkoopverbod kan omzeilen. Dat stelt althans WinFuture op basis van bronnen.

WinFuture meldt dat het van meerdere bronnen in de retail-industrie heeft vernomen dat Apple bezig is om in de nabije toekomst technisch aangepaste iPhones te introduceren. Apple zou aan zijn leveranciers hebben laten weten dat de nieuwe versies van de iPhone 7 en 8 binnen vier weken beschikbaar zouden moeten zijn. Deze aangepaste versies van de iPhone 7 en 8 zouden onder meer andere software bevatten en aangepaste hardware, waaronder in ieder geval een nieuwe envelope tracking-chip.

Als Apple daadwerkelijk met deze aangepaste versie van de iPhone 7 en 8 komt, dan is dat een reactie op een Duits vonnis van december vorig jaar. Een arrondissementsrechtbank van München bepaalde in een patentzaak, die door Qualcomm was aangespannen, dat de chip in de iPhones inbreuk maakt op een hardwarepatent van Qualcomm.

Specifiek gaat het hierbij om chips voor draadloze communicatie van een toeleverancier van Apple, namelijk Qorvo. Chips van dit bedrijf maken volgens de Duitse rechter inbreuk op Qualcomms patenten op technologie rond envelope tracking. Met deze techniek is een efficiënt gebruik van energie mogelijk, onder andere door de toevoer aan te passen aan doorvoersnelheden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 08:20

107 Linkedin Google+

Reacties (107)

Wijzig sortering
Het woord omzeilen lijkt hier wel alsof ze trucjes toepassen.
Er is bepaald dat envelope tracking inbreuk maakt op andermans patenten, Apple lijkt nu tegemoet te komen door en belaste software en hardware te wijzigen.

Dit lijkt mij toch volledig correct en volgens de regels en heeft niets te maken met het negatieve beeld wat ik krijg van het gebruik van verkoopverbod omzeilen.
Het woord omzeilen lijkt hier wel alsof ze trucjes toepassen.
Er is bepaald dat envelope tracking inbreuk maakt op andermans patenten, Apple lijkt nu tegemoet te komen door en belaste software en hardware te wijzigen.
Om precies te zijn; de rechtbank heeft niet bepaald dat Apple inbreuk maakte op patenten van Qualcomm. Het ging om een chip met technologie van een toeleverancie waardoor Apple simpelweg niet kon/mocht aantonen dat er geen inbreuk op het patent van Qualcomm werd gemaakt en zo heeft de rechter het ook duidelijk in zijn vonnis geformuleerd.

Toevoeging, Fosspatents had er dinsdag dit over te melden:

Judge Dana M. Sabraw of the United States District Court for the Southern District of California entered an order after which Qualcomm and Quinn Emanuel should be ashamed for the procedural shenanigans with which they obtained an injunction in Germany that appears to be absolutely baseless. Both the United States International Trade Commission (USITC, or just ITC) and a district court in Qualcomm's home town of San Diego have now found that the chipset accused in the Munich case against Apple clearly doesn't infringe.

[Reactie gewijzigd door CharlesND op 6 februari 2019 10:56]

In Duitsland dan. Dezelfde zaak in de VS werd Qorvo wel gehoord en volgde onmiddellijke vrijspraak voor Apple. :+ In Duitsland is de zaak heel raar verlopen, mazzeltje voor Qualcomm gezien die een zeer zwakke zaak hebben. :P
Mja, zou het echt zo ongecompliceerd zijn? Een bedrijf als Qualcomm heeft toch ook wel voldoende knappe koppen in huis om te snappen dat ze ( mocht bovenstaand waar zijn natuurlijk ) een 'gevecht' aangaan dat ze eigenlijk niet kunnen winnen?

Als iedereen nu zo simpel concludeert dat Apple niks verkeerd heeft gedaan dan zou de rechter dat toch ook moeten inzien? Persoonlijk vind ik dit maar een vreemde zaak :+
Mja, zou het echt zo ongecompliceerd zijn? Een bedrijf als Qualcomm heeft toch ook wel voldoende knappe koppen in huis om te snappen dat ze ( mocht bovenstaand waar zijn natuurlijk ) een 'gevecht' aangaan dat ze eigenlijk niet kunnen winnen?
Qualcomm heeft zelfs briljante koppen ingehuurd... Door 'handig' misbruik te maken van een zwak punt in het Duitse rechtssysteem heeft Qualcomm de absolute top van het patentrollen bereikt: een verkoop verbod afdwingen dankzij een patent waarvan je weet dat de ander er geen gebruik van maakt.
Wat dat betreft wel respect voor Quinn Emanuel, ze krijgen het toch maar voor elkaar. Die waren destijds ook bizar goed in het verdedigen van HTC, zaak na zaak werd voor onbepaalde tijd uitgesteld tot grote frustratie van de aanklagende partijen. Op een gegeven moment kregen ze het zelfs voor elkaar om een zaak naar een andere jurisdictie te krijgen, waar de zaak opnieuw een “stay” kreeg, dat was best geniaal om te zien. Ironisch genoeg was dat toen ook al onder andere tegen Apple, alleen was Apple toen de aanklagende partij ipv andersom. Uiteindelijk heeft HTC alsnog geschikt, maar wel als enige grote fabrikant na Nokia die er een cross-patent licentiedeal uit wist te slepen en hiermee korting kreeg op een selectie van Apple’s patenten. Iets dat zelfs Samsung met veel dieper gevulde zakken niet voor elkaar had gekregen. Dat was prachtig om te zien en een mooie schikking, Apple was een tikje te agressief tegen HTC imho - dus een schikking was een heel goed resultaat en ook de enige juiste uitkomst imho. (Dat HTC Apple moest gaan betalen was ook gewoon terecht, maar niemand had verwacht dat Apple zo’n gunstige deal zou toestaan.)

Qualcomm staat er echter veel minder goed voor dan HTC destijds, dus de kans dat hier een schikking uit komt rollen is natuurlijk nihil, maar het blijft, onethisch of niet, een redelijk knappe prestatie van de advocaten. Lawyers gonna lawyer, zullen we maar zeggen. Ze doen wat ze moeten doen om te proberen Qualcomm te redden uit een vrijwel onmogelijke positie.
Dat weten ze ook dondersgoed, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het doel is Apple dusdanig dwars te zitten dat ze misschien bereid zijn om te schikken met Qualcomm. Krijgen ze het niet voor elkaar, dan hebben ze enkel de kuil voor zichzelf dieper gegraven omdat ze eigenlijk bewijs aanleveren tegen zichzelf voor andere zaken die lopen over oa machtsmisbruik. :+ En Apple lijkt tot dusver geenszins van plan om te schikken met Qualcomm. Dan moet Qualcomm wel met een extreem goede deal komen, maar dat doen ze blijkbaar niet.

De hele gang van zaken is ook absurd en niet meer dan een tactisch spelletje van de advocaten. In de VS heeft Qualcomm de zaak direct verloren, daar mocht Qorvo ook hun zegje doen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 februari 2019 11:35]

Je zou ook kunnen stellen dat Apple wist dat het "fout" zat in deze hele kwestie.

Je productieproces aanpassen voor de verkoop van twee oude telefoonmodellen voor een specifiek land en dat binnen 2 maanden tijd? Ik heb niet genoeg verstand van de productie van telefoons maar het is knap als je dat in zo'n korte tijd voor elkaar krijgt.

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 februari 2019 08:53]

Als het een kwestie is van een pin compatible chip gebruiken met een andere driver oid, dan is de impact niet heel groot natuurlijk.
Zou heel goed kunnen, zoals ik al aangaf ben ik geen expert op dit gebied. Maar toch, vervangende hardware uitzoeken, nieuwe contracten afsluiten, kleine aanpassingen in soft- en hardware maken, testen, distributie van reserveonderdelen, enz. Het blijft knap dat dat binnen 2 maanden geregeld is.

[Reactie gewijzigd door oef! op 6 februari 2019 09:50]

Klopt, dat is best snel geregeld. Wellicht is dit in de RND fase al gebruikt als een alternatief? Of wellicht wisten ze echt dat het een probleem kon veroorzaken en hadden de oplossing al achter de hand? Alleen even wat productie draaien en klaar? Wie zal het zeggen.
Ze zijn misschien ook niet pas met ontwerpen van oplossing begonnen zodra het vonnis er lag. Misschien zijn ze al begonnen town ze wisten dat ze de rechtzaak best wel eens konden gaan verliezen. En dat is al wel wat langer geleden.
Ik denk ook een kwestie van slim ontwikkelen. Natuurlijk is de hardware voor de buitenwereld niet uitwisselbaar maar vrijwel elke interface met de buitenwereld is gebaseerd op een protocol. In feite stuurt Apple zn API definities naar de nieuwe hardware leverancier is het zo gefixed (ofwel in de API ofwel in de driver).
Apple is bezig met het doorvoeren van aanpassingen aan de iPhone 7 en 8,

Hoe ver ze zijn met deze aanpassing staat nergens vermeld, dus je conclusie dat ze het in 2 maanden tijd het aangepast hebben vind ik voorbarig.
Goed punt, had ik overheen gelezen. Het artikel meldt echter dat er binnen 4 weken nieuwe telefoons geleverd worden. Dan zou de doorlooptijd 3 maanden zijn, wat nog steeds indrukwekkend is. Zoals iemand anders hier al aangaf zagen ze de bui misschien al hangen en zijn ze voor de uitspraak al met voorbereidingen gestart.
De Iphone 6 en 10 vallen niet onder de uitspraak in Duitsland. Misschien de chips uit die modellen geimplanteerd in de 7 en 8.
Qualcom zit fout. Zij moeten de patenten in kwestie aanbieden volgens het FRAND principe en dat doen zij niet.
FRAND? Dat is alleen voor essentiële zaken. Het feit dat Apple middels een softwareaanpassing het toch kan laten werken, is al een indicatie dat het dus niet onder FRAND hoeft te vallen. Qualcomm moet wel de patenten voor communicatie-technologieën aanbieden, maar blijkbaar niet dit patent.

Als het wiel te patenteren zou zijn, dan zou niemand anders dan de patenthouder voertuigen kunnen maken en zou dus onder FRAND vallen. Echter hoeft zijn gepatenteerde van de achteruitkijkspiegelmontagesysteem op de voorruit niet daaronder te vallen als je een spiegel ook bijvoorbeeld aan het dak zou kunnen monteren of met standaard op het dashboard.
Even hypothetisch he, wat als die spiegel inderdaad te patenteren is aan de ruit, omdat hij ook op het dashboard en aan het dak kan. Maar nergens anders. En er zijn daardoor 3 bedrijven die die 3 patenten hebben. Hoeft het dan niet onder FRAND? En zullen er dus nooit meer dan 3 aanbieders van auto's komen?
Octrooien hebben een beperkte levensduur. Nooit is het dus sowieso niet. En de dakmontage is er in ieder geval al lang genoeg om niet meer onder welke patenten dan ook te vallen. De montage aan de ruit is de enige die relatief nieuw is.

Auto's is nu eenmaal een voorbeeld van een markt waarbij dat patentsysteem best goed werkt. Smartphones... not so much.
nee natuurlijk, dat snap ik. Maar daarom was het hypothetisch. Als de auto NU uitgevonden werd en die spiegel nodig was (er zijn even geen andere opties). Dan werkt het dus wel zoals ik schetste? (MUV het 'nooit')

[Reactie gewijzigd door Arokh op 6 februari 2019 11:00]

Je hebt geen idee van wat ik bedoel. Geeft niet, maar je snapt mijn punt niet helaas. Laat maar. Misschien iemand met wat meer inlevingsvermogen die mijn stelling snapt die inzicht kan geven hoe het systeem werkt?
Deze hele rechtszaak heeft niets met de patenten die onder FRAND vallen en ze kijken wel uit, als ze de zaak zouden verliezen dan zou dat betekenen dat ze een van hun belangrijkere patenten zouden verliezen dan wel verzwakken. Je ziet juist dat het allerlei patenten zijn die ze nog ergens in een la hadden liggen die juist niets met de kern van het conflict te maken hebben gebruiken, soms zelfs softwarepatenten die ze zelf nog nooit in een product gebruikt hebben.
om·zei·len (omzeilde, heeft omzeild)
in een kring om iets heen zeilen: een moeilijkheid omzeilen uit de weg gaan

Lijkt me toch de correcte zin van het woord. Uiteindelijk verkoopt Apple natuurlijk ook apparaten die inbreuk maken op andersmans patent (wat je daar ook van vindt, een rechter heeft bepaald dat dit zo is), dus dat er een beetje een negatief smaakje aan zit komt wellicht daardoor.
Ze gaan toch niets uit de weg? Ze confronteren het probleem en maken aanpassingen.
Ze gaan de patenten van Qualcomm uit de weg.
Ze doen wat er van ze verwacht wordt, ophouden met gebruik van deze tech.
Potatoes, potatoes... Als er een file staat en je rijdt op een andere weg dan omzeil je toch de file? Ze omzeilen het probleem. Simpel as that. Ik begrijp het probleem niet (behalve dat omzeilen een negatieve connotatie heeft, maar niet-aantoonbaar rechtmatig gebruik maken van patenten heeft dat in mijn ogen ook).
Nee, dan neem je een alternatieve route, binnen de lijntjes. Over de vluchtstrook rijden langs de file, zou hier een mooi voorbeeld zijn van omzeilen.
Nee, 'omzeilen' is simpelweg 'uit de weg gaan'.

Los van of dat op een legale of illegale wijze gaat. Los van of dat netjes of niet netjes gaat. Los van of je dat over de vluchtstrook of andere weg doet. Los van of er daarvoor iets verkeerds gedaan is of niet. Simpelweg 'uit de weg gaan'. Alle negatieve connotatie die er bij getrokken wordt zit in de hoofden van de mensen die dat doen, niet in het woord 'omzeilen'... Laat me een woordenboek zien waar 'omzeilen' zo'n negatieve lading heeft.
Ik zie het als het probleem fixen :p dus niet zozeer een andere route nemen maar een nieuwe weg maken die het file probleem niet heeft.

Snap het probleem van Qualcomm maar ben benieuwd of dit soort acties niet gewoon ervoor zorgen dat Apple versnelt afscheid neemt van alles van Qualcomm :p

Dit kan in theorie de markt helpen dezelfde stap te nemen zodat die (telefoon) SoC markt weer iets gezonder kan worden.
Maar die nieuwe weg zou toch ook de file OMZEILEN? Linksom of rechtsom praten we hier over de negatieve connotatie van het woord omzeilen, terwijl die connotatie in de mensen zit, niet het woord...

Over de SoC-markt geef ik je groot gelijk. Intel heeft ook lang geheerst, maar je ziet dat ik zij het tegen QC beginnen af te leggen in bepaalde markten.
Daar heb je misschien wel een punt. Ik ervaar het niet negatief maar als tijdelijk. Maar ja de tijdelijke omzeiling van nu is de standaard van morgen :p
Eens. Apple heeft verloren. Vervelend voor ze, maar nu kunnen ze 3 dingen doen:

Kappen met die iphones maken / verkopen.
Royaltys betalen.
Het product aanpassen.

Nou Apple kiest voor het laatste. En daar hebben ze alle recht toe.
Verloren is een groot woord.

Wat je weet is dat het een uitspraak is van een lagere rechter, en dat een hoger beroep veel langer duurt. Dan ben je heel lang in een discussie wat je eigenlijk niet wilt.

Apple kiest voorlopig eieren voor zijn geld. De toestellen kunnen blijven verkocht worden, wie het gelijk heeft zal het hoger beroep uiteindelijk uitwijzen.
Apple + verkoopverbod + omzeilen = clicks en views ;)

Apple past iPhone 7 en 8 aan na eerdere eisen in patentzaak Duitsland. Zoiets?
Je hebt gelijk en het werkt. Had me bij een vergelijkbaar bericht voorgenomen niet meer op dit soort Apple nieuws te klikken maar doe het toch weer :(
Ach, dat is wel heel cynisch. Taaltechnisch is het volledig correct, het dekt de lading en bovendien serveert elk medium pakkende titels om de lezer te vatten. Het feit dat sommige mensen een negatieve connotatie hebben met het woord omzeilen, lijkt me geen reden om enkel platgeslagen feiten op te schrijven.

Anderzijds bestaat dit nog voor die cynici. ;)
eens. De titel had beter kunnen zijn: Apple houdt zich aan de uitspraak en past iPhones aan om ze toch in Duitsland te kunnen verkopen.
Ja, eerst een halve winkel leeg roven en dan volgende dag besluiten om paar dingetjes netjes af te rekenen. Dat is wat Apple gedaan heeft :) Dus het zijn idd boeven!
Hey, het is Tweakers anno 2019 en niet Tweakers van weleer! Bespaar je moeite. Tweakers is letterlijk een bedrijf geworden. Ze moeten centjes verdienen met oa lekkere kopteksten voor de K(l)icks:

https://tweakers.net/info/over-tweakers/verdienmodel/

En Tweakers vindt het niet leuk als je op de Frontpage van repliek dient over verdienmodel. Serieus en echt waar.
Waarom zou je nog een iPhone 7 of 8 willen kopen.. deze zijn al flink verouderd, koop dan gewoon een X, XS of de XR
iPhone 8 of 8+ is absoluut een aanrader voor mensen die wel een iPhone willen, maar een beetje op budget willen letten.

Ook is er een groep die (nog) niet aan de gezichtsherkenning (FaceID) wil.

De iPhone 8 heeft een prima CPU, camera en connectiviteit. Hij is uitgerust met handige snufjes als TouchID en inductief laden en zal nog rustig een jaar of 4 ondersteuning krijgen vanuit Apple. Kortom, een behoorlijk capabele telefoon.

Als je een groter formaatje wil is er de 8+, die ook een top-batterijduur schijnt te hebben.

Wat mis je dan? Iets kleiner scherm, paar fotografie-features, FaceID en memoji. De 8 is wel lichter dan de XS, dus dat is dan weer mooi meegenomen.

https://www.apple.com/nl/iphone/compare/

De verschillen zijn niet zo heel groot. Je gaat je in ieder geval geen buil aan vallen als je nu een 8 koopt.

[edit]
@Nitai Ik bedoelde inderdaad de plus. Thx.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 6 februari 2019 10:06]

De 8s? Heb ik iets gemist :+

Je hebt de 8 en 8 Plus, de X en de XS, XS Max en XR.
Klinkt best leuk ja. Alleen jammer van de missende audio-poort; ik blijf dus nog lekker bij mijn 6S.
De 7 is 330 euro goedkoper dan de XR op het moment, maar voldoet ruim voor mensen die alleen Whatsapp e.d. gebruikt. Ik heb laatst nog de 7 aangeraden om die reden.

Edit: Zoals ik in een reactie ook al had genoemd bedoel ik hier niet dat de 7 alleen goed is voor Whatsapp, maar dat het als goedkoopste model dat verkocht wordt meer dan goed genoeg is voor Whatsapp.

[Reactie gewijzigd door silvernightnl op 6 februari 2019 17:47]

Ik heb altijd prima vakantie-video’s kunnen editen op een iPhone 7, je kan er wel meer mee dan alleen Whatsappen.
Natuurlijk kan je er veel meer mee. Mijn punt was meer dat als je alleen Whatsapp en Youtube gebruikt, je echt niet de nieuwste iPhone hoeft te hebben :)
Wel als je perse FaceID wilt.
De 7 is 330 euro goedkoper dan de XR op het moment, maar voldoet voor mensen die alleen Whatsapp e.d. gebruikt. Ik heb laatst nog de 7 aangeraden om die reden.
Alleen whatsapp?
Ik heb laatst mijn 7 doorgeschoven naar mijn vrouw en die doet alles er nog mee, dat ding is nog razendsnel, ook met iOS 12.
Je hebt helemaal gelijk dat de 7 veel meer aan kan dan alleen Whatsapp, ik had mijn bericht wat ongelukkig verwoord. (Dat krijg je als je snel wat post op je werk).

Ik heb mijn bericht aangepast om wat duidelijker te zijn.
Een Xiaomi Mi A2 Lite (4GB intern, 64GB opslag) van €180 is ook voldoende voor whatsapp... ;)
Klopt, daarom heb ik die ook.
Echter, sommige mensen willen toch een iPhone. Ieder mens heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Klopt, maar dan moet je er wel het geld voor hebben, of je steekt jezelf inde schuld met een abbo voor een dure over priced Iphone.
Iets wat nog te vaak gebeurd.

Mijn moeder heeft die Xiaomi ook op mijn aanraden en is er zeer tevreden mee, ik vind het ook een prima phone, veel bang for buck en werkt vlot zat.
Je bedoelt het is jouw eigen mening dat een iPhone over priced is?
De beste prijs-kwaliteitverhouding hoeft niet altijd leidend te zijn. Een iPhone is een product dat veel mensen intensief gebruiken en makkelijk een aantal jaar mee kan. In die context is het vrijwel irrelevant of een telefoon €250 of €500 kost. Het is daarom volkomen logisch dat mensen iPhones kopen, ook al zijn deze duurder dan de gemiddelde Xiaomi.

Zijn Audi's en BMW's overpriced? Is een Ray-Ban overpriced? Is De Bijenkorf overpriced? Is de Albert Heijn overpriced? Allemaal merken waar je meer betaalt dan strict noodzakelijk, maar waar toch veel mensen hun producten van kopen.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 6 februari 2019 12:00]

Albert Heijn is overpriced ja hahaha, verder klopt het wel wat je zegt.
met een midrange toestel kunnen mensen ook intensief een aantal jaar mee doen .
als je kwa bouw en specs kijkt is apple echt niet het beste hoor er zijn zat toestellen die voor minder gaan en toch niet onderdoen voor een telefoon met een appel op de achterkant.
maar hun marketing is gewoon zo goed dat mensen niet anders zien, apple kan nog een zak strond verkopen voor veel geld , dat is echt het enige dat voor apple werkt .
Omdat dat nu de enige beetje betaalbare IPhones zijn.
Waarschijnlijk omdat deze modellen nog meer dan voldoende zijn, en in in sommige gevallen aanzienlijk goedkoper zijn dan de nieuwe modellen.
iPhone 8 is vorig jaar december geïntroduceerd de 7 een jaar eerder.

Deze toestellen zijn goedkoper dan de X varianten en spreken daardoor ook een ander publiek momenteel aan.

De telefoons zijn niet echt verouderd. Ze zijn ouder. Maar ze doen het prima en zijn responsieve met het nieuwe os.
Dont feed the... heren ;)
iPhone 8 is vorig jaar december geïntroduceerd de 7 een jaar eerder.
Neen, de 7 is van 2016, de 8 is van 2017.
Dus??? De iPhone 8 is van december 2017 in Nederland uitgebracht. Dus vorig jaar december. Niet afgelopen december. iPhone 7 oktober jaar eerder.
Dus??? De iPhone 8 is van december 2017 in Nederland uitgebracht. Dus vorig jaar december. Niet afgelopen december. iPhone 7 oktober jaar eerder.
Vorig jaar december was december 2018 he.
dan had ik wel december of afgelopen december gebruikt en niet vorig jaar. Gezien december 2018 nog erg vers is.

Maar ja :+ :+

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 6 februari 2019 20:58]

Nou dat zal ik je uitleggen: PRIJS en goed genoeg voor wat zij doen.

Immers: snel genoeg voor alle toepassingen, goede camera, er zit minder glas op - allu achterkant bij de 7, nog steeds iOS updates. Kortom voor de meeste mensen meer dan voldoende!
Wat dacht van je van lekker klein en geen face id.
Touch-ID, prijs, formaat om maar even wat te noemen.

Daarnaast is het helemaal niet zo verouderd. De laatste iOS draait er op en dat zal waarschijnlijk nog wel een paar jaar zo blijven. Gebruik zelf nog een 6s zakelijk en merk geen snelheids verschil met de iPhone 8.
MIsschien omdat het prima toestellen zijn?
Dan zou je helemaal geen iPhone kopen lijkt me
Refurbished neem ik aan? Ik weet niet welke huidige iPhone er momenteel bij €300,00 zou moeten beginnen?
IPhone SE is 'end of production' en bij de meeste webwinkels niet meer op voorraad.
De iPhone SE is volop verkrijgbaar.
Hi,

Check even de tijdslijn. Hier zie je duidelijk dat Apple gestopt is met de SE.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IPhone
Totaal irrelevant, het is gewoon te koop in de winkel en dat is het enige wat telt.

Misschien ligt er wel genoeg voorraad voor de komende 2 jaar dus wat boeit dat?
X/XS/XR zijn mij allemaal iets te groot. 7/8 is op het randje (liefste heb ik zelfs nog het SE formaat) maar nog prima te doen.
Iphone 8 is zeker geen verouderde techniek,supersnel ook en dat blijft nog wel een paar jaar zo.
Een stuk goedkoper dan een X, XS of XR (ca. de helft) maar nog steeds supersnel en zeer capabel. Lijkt me logisch dat mensen deze telefoons kopen.
De maten.
Ik hou niet van zo'n '(mini) tablet'.

Een iPhone 6 ( 6 s, 6 s Plus) is groot genoeg en de techniek van dat model is ook goed genoeg.
Ik kan er mee bellen, navigeren en mijn mail/agenda doen.
Wat heb je nog meer nodig?
Deze toestellen zijn nog niet flink verouderd.ik heb een 6s die nog alles doet en meer dan snel genoeg is.

en waarom mensen niet "gewoon" een recent model kopen? Heb je de prijs gezien van die dingen?. Ik heb altijd een iphone gehad, maar als het niet goedkoper word, is mijn 6s de laatste. Gelukkig heb ik er alle vertrouwen in dat ie nog wel een paar jaar meegaat.
In navolging van @Keypunchie als ik een ihone zou kopen zou die minimaal een 3,5mm jack moeten hebben (ja 6,3mm jack mag ook hoor). Dat zou dan dus een iPhone 6, 6+, 6s of 6s+ (bij voorkeur de grootste) en m'n vrouw die een toestel wilt dat ook nog kleiner is dan 5" zou dan een iPhone SE kiezen.

Daarnaast zijn de X, XS en XR in onze ogen gewoon veel te duur.
Het nadeel van die generatie is wel dat de ondersteuning daar niet heel lang op zal blijven. Een jaar of twee nog, realistisch gesproken (iOS 14 of 15 zullen zo ongeveer de laatste zijn). Nu nog een SE op de kop tikken is geen gek idee, maar houd rekening met de beperkte houdbaarheid.
Die beperkte houdbaarheid geld ook voor alle Android telefoons. Zelfs voor de duurste toestellen zoals de Samsung S9 en Note 9, houdt het na 3 jaar gewoon op omdat de chipmaker de soc niet meer ondersteund.
Zelfs vorig jaar kwamen er nog toestellen uit met soc's uit 2014 zoals de Snapdragon 210.

Hoe dan ook, een telefoon zonder jack komt er bij mij niet in. Wat mij betreft stoppen ze er zelfs een 6.3mm jack in. Ik erger me daarnaast scheel en groen aan de niet verwisselbare accu's. Mijn huidige toestel is het enige dat ik nog niet heb hoeven resetten door de accu te verwijderen en terugplaatsen maar ook met de vorige ging dat al niet meer. Dat betekent dus dat je 12 tot 16 uur kunt wachten (bij volle accu, als hij 's ochtends net van de lader afkomt) tot de idle-ende soc en het wel actieve scherm de accu helemaal leeg getrokken hebben, tot onder de 0%, dat het toestel uitvalt en je dan pas kunt terug laden en opstarten.
Ooit, als je later financieel verstandig wordt, kom je erachter dat je ook best kan leven zonder telkens de nieuwste telefoon te hebben. En dat is geen kwestie van het kúnnen betalen, maar dat is een kwestie van het wíllen betalen. Liever minimaal vijf cijfers op de bankrekening dan persé telkens te moeten zwichten voor de nieuwste meest glimmende spulletjes.
Ze gaan nog wel in hoger beroep. Klinkt een beetje dubbel?
In die tijd kan Apple nog steeds geen smartphones verkopen. Het is niet alsof ze schuld bekennen. Het is meer dat ze het beste maken van de situatie waar ze in zitten.

Bij een ander oordeel in hoger beroep kan Apple mogelijk een schadevergoeding van Qualcomm eisen.
Gezien het beroep niet opschortend is, is dit een logische stap.
Ga je dit als klant merken? Sneller/beter/langere acculevensduur?
De Qualcomm oplossing zal vast en zeker zuiniger/beter zijn. Maar ik denk dat het om een heel klein verschil zal gaan.
Nooit geweten dat Apple deze toestellen nog fabriceert voor de markt. Hooguit gedacht voor onderdelen voor reparatie.
Dit zijn toch al toestellen van een paar generaties oud.
Ze produceren die nog omdat Apple traditioneel zelden een goedkoop nieuw model maakt, maar gewoon de oudere modellen nog blijft verkopen tegen een verlaagde prijs. Gezien de lange software support die de toestellen krijgen, is dat nog niet eens zo'n gek idee.
Komt Apple uiteindelijk toch nog met een iPhone 7S en iPhone 8S. :)

Ja, ik snap dat het geen compleet andere toestellen zijn.

[Reactie gewijzigd door THE_BASE op 6 februari 2019 08:38]

7D en 8D (duitse versie :))
Maak er dan, in de lijn van de oude iPhone benaming, 7G en 8G van (German) :+
Dan denken die Duitsers dat het een iPhone met 7G of 8G is. Lekker snel internet! :)
Apple gaat vroeg of laat tegen de muur lopen - en dan gaat 't pijn gaan doen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.