Samsung: chip- en smartphonedivisies doen het niet zo goed als gehoopt

De chip- en smartphonedivisies doen het volgens Samsung niet zo goed als gehoopt. Daardoor zullen de omzet en winst over de afgelopen maanden tegenvallen. Het bedrijf denkt dat het later weer beter zal gaan.

Dat de omzet en winst gaan tegenvallen, komt vooral door een gedaalde vraag naar geheugen, meldt CNBC op basis van informatie van Samsung. Het bedrijf noemt zelf in zijn openbare verklaring wel schattingen van omzet en winst, maar geeft geen redenen voor de terugloop. Samsung verwacht dat de omzet uitkomt rond 59 biljoen Koreaanse won, omgerekend momenteel ongeveer 45,8 miljard euro. Dat is 11 procent lager dan een jaar geleden. Het gaat in tegenstelling tot Apple niet om een omzetwaarschuwing, die het bedrijf vorige week heeft gedaan. Samsung heeft namelijk eerder geen verwachtingen in het openbaar uitgesproken.

De dalende vraag naar dram en opslag komt als een verrassing voor het bedrijf, want Samsung verwachtte een lichte groei in beide markten. Het ligt voor de hand dat het samengaat met dezelfde ontwikkelingen als waar Apple mee te maken heeft. Door de dalende vraag naar iPhones krijgt ook Samsung minder inkomsten binnen; het Zuid-Koreaanse bedrijf levert onder meer de schermen voor de iPhone XS en XS Max. Ook is Samsung leverancier van het geheugen van een deel van de nieuwe iPhones, naast Micron.

Samsung verwachtte een groei in de verkoop van eigen smartphones, onder meer door nieuwe modellen als de Galaxy A9 met vier camera's aan de achterkant. Samsung haalde het vorige kwartaal 36,5 procent van zijn omzet uit smartphones, ongeveer 37,8 procent kwam uit de markt voor componenten.

Productfoto's Note 9

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-01-2019 • 10:21

52

Reacties (52)

52
49
32
1
0
11
Wijzig sortering
Dat de omzet en winst gaan tegenvallen, komt vooral door een gedaalde vraag naar geheugen...
De dalende vraag naar dram en opslag komt als een verrassing voor het bedrijf, want Samsung verwachtte een lichte groei in beide markten.
_O-
Hoe zou dat nou komen?
Eerst de prijs kunstmatig "met z'n drietjes" hoog houden en dan nu niet snappen dat de vraag gedaald is.
Iedereen die een computer koopt en z'n slimme neefje vraagt wat te doen wordt aangeraden te wachten, want extreme "geheugenprijzen".

Niet te geloven dit.
Die analysten zijn of puur aan het liegen, of ze snappen er gewoon niets van. :?
Begint erop te lijken dat de Chinezen steeds meer marktaandeel van ook Samsung en Apple weten af te snoepen. We moeten er maar aan beginnen te wennen dat de Chinezen de tech sector gaan domineren.
Maar China heeft bij mijn weten geen significant high-end chipproductie (of je moet TSMC meetellen als Chinees bedrijf - en China zal dat zelf vast wel zo zien ;)). Dus wat smartphones betreft kan je gelijk hebben, maar dat de chip-afdeling niet goed loopt kan je niet aan China toeschrijven - dat is wellicht meer een dalende marktvraag.
Huawai maakt zijn eigen soc's voor zijn smartphones, zou wat zijn als deze straks in alle Chineze smartphones komen.
Ze ontwerpen de chips, maar ik ben er redelijk zeker van dat ze geen eigen productiefaciliteiten voor de chips hebben. High-end voor logic is tegenwoordig TSMC, Intel, Samsung en wellicht nog wat AMD. Geheugenchips zullen wellicht nog bij anderen geproduceerd worden.
Huawei ontwerpt zijn eigen soc's maar laat ze bij iemand anders maken (voornamelijk bij TSMC).
Het probleem van de chips van Samsung is dat ze niet goed genoeg zijn. Zelfs hun eigen telefoonafdeling gebruikt liever de chips van Qualcomm. Het verschil is goed zichtbaar bij hun topmodellen die zowel eigen als Qualcomm chips hebben: de versie met eigen SoC is duidelijk minder (accuduur/prestaties).
De chips van qualcomm en samsung wisselen elkaar regelmatig af qua prestatiekroon dacht ik.

Samsung gebruikt qualcomm chips omdat ze zelf niet genoeg productiecapaciteit hebben meende ik.
Qualcomm word in VS, Canada, China gebruikt de rest van de wereld is het eigen soc. In zuid Korea zelf heb je beide modellen, beide soc zijn nagenoeg aan elkaar gewaagd. Uit synthetisch test is Qualcomm minimaal iets beter op grafisch gebied maar verliest dan weer een klein beetje op de andere synthetische tests. In real live gebruik zit er geen verschil in. Bij de 1 is je game misschien 1 frame/s sneller en de ander zijn je apps een fractie van een sec sneller open.

Het heeft vooral met te tekorten te maken maar ook om het feit Qualcomm is Amerikaans en de productie is vooral in China.

[Reactie gewijzigd door verbeek75 op 26 juli 2024 09:38]

Het klopt helemaal niet dat beide SoCs nagenoeg aan elkaar gewaagd zijn. Als je het wat nader bekijkt, dan is het verschil beduidend, en naar verluidt zelfs merkbaar in dagelijks gebruik, zowel qua accuduur als qua responsiviteit: https://www.anandtech.com...view-snapdragon-vs-exynos . Ik citeer even:

"Like on the Galaxy S9, the Note9’s Exynos variant is just an overall inferior device. Battery life was one aspect that the Exynos S9s fared quite terribly in, and this time around Samsung did manage to somewhat improve the difference to the Snapdragon 845. Unfortunately it’s not enough as the Snapdragon variant still leads.

While the battery disadvantage has somewhat decreased, Samsung has done nothing to improve the performance of the chipset. Here the Snapdragon 845’s software is still leagues ahead of what the Exynos is able to offer, with the latter still not being able to differentiate itself much from the Exynos 8895 in system performance. The benchmark differences are very much also representative of the real-world performance difference of both variants."


En als je het hoe en waarom in detail wil begrijpen: https://www.anandtech.com...nos-9810-galaxy-s9-part-1

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:38]

Nee, dat is niet zo. Bij zowel de S8 als de S9 was de versie met Qualcomm SoC merkbaar beter in prestaties en batterijduur tov Samsungs eigen high end SoC: https://www.anandtech.com...view-snapdragon-vs-exynos
Zou het ook niet mee kunnen tellen dat de vooruitgang voor het gevoel van de consument eigenlijk alleen nog in prijs zit en niet meer in performance/mogelijkheden? Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan zag je tot een paar jaar terug veel mensen die 'braaf' iedere 2 jaar een nieuwe telefoon namen/kochten. Maar ik hoor tegenwoordig van steeds meer mensen dat ze langer doen met een toestel.

Is natuurlijk totaal geen representatief onderzoek, maargoed. Op die manier worden er wel minder telefoons verkocht natuurlijk.
Volgens mij zijn er nog genoeg mensen in niet westerse landen die je smartphone zijn aan te smeren, ook al zijn het budget telefoons. Daar zijn de Chinezen waardige concurrenten aan Samsung. Des al niet te min lijkt er ook een eind te komen aan de eeuwige groei van de smartphone markt.
Denk het ook maar kijk ook eens naar de prijzen, voor 399 heb je een splinternieuwe S8. Een telefoon die nog prima meekan en ook gewoon nog high-end is. Het prijsverschil met het laatste nieuwe model wordt gewoon steeds groter.

Straks komt de S10 uit en er gaan al geruchten dat die richting de 1000 euro gaat en dan nog kun je er evenveel mee als met een S8.

Inderdaad totaal niet representatief maar ik zie dus ook steeds meer mensen het voorgaande model kopen en dat lees je ook bij Apple waar nu veel mensen juist de X aanschaffen. Kijk ook maar eens in de pricewatch, de S8 en X staan constant bovenaan dat bevestigd het alleen maar.
Het grote verschil is natuurlijk dat de S8 de komende maanden wellicht een update naar Android 9 zal krijgen, en daarna wellicht niets meer. De iPhone X daarentegen krijgt ongetwijfeld nog minumum 4-5 jaar OS updates. Qua software is de S8 al bijna EOL...
Dat maakt voor jou wellicht iets uit maar voor heel veel mensen inclusief mijzelf totaal niet. Android Q is nog ver weg en de S8 zal gewoon security updates krijgen.

Als ik zie wat nieuwe Android versies allemaal toevoegen is dat vrijwel niets wat ik gebruik.
Dat is een oorzaak maar een belangrijkere reden is dat de groei van de markt voor smartphones een plateau lijkt te hebben bereikt. Bijna iedereen heeft er inmiddels eentje: zie o.a. https://www.theverge.com/...ung-smartphone-sales-peak In sommige landen (zoals China) is er nog wel wat groei, maar dat is ook niet meer wat het was. Apple heeft daar last van maar Samsung dus ook.
Dat komt vooral ook door de prijs. Als Samsung en Apple op de lange duur ook relevante spelers willen blijven zal er echt flink wat van de prijs afmoeten. Smartphones van Samsung en Apple kosten tegenwoordig een maandloon. Dat moet echt goedkoper kunnen.
Je ziet in de cijfers dat Samsung sinds Q1 2018 reeds marktaandeel aan het verliezen is. De oorzaak daarvan is ongetwijfeld de Chinese concurrentie die steeds betere Android-telefoons maakt aan zéér competitieve prijzen.

De terugval van Apple - waar je altijd moet vergelijken met hetzelfde kwartaal vorig jaar - dateert pas Q4 2018 (dwz de winstwaarschuwing van Apple is voor het laatste kalenderkwartaal van 2018) en deze terugval valt in eerste instantie samen met de terugval van de totale markt.

Als het druppelt bij Apple (terugval van ongeveer 5% revenue verwacht tov zelfde kwartaal het jaar eerder, regent het dus bij Samsung (terugval van 28,8% revenue tov een jaar eerder) omdat ze èn meer directe concurrenten hebben èn ook als toeleveranciers impact hebben van de wijzigingen in de totale markt.
Mijn vermoeden is dat ze de prijsgrens die mensen willen betalen voor een smartphone overschreden hebben. Ok, je hebt ook budget smartphones, maar dat type van mensen koopt over het algemeen niet om het jaar of om de 2 jaar een nieuwe.

Op zich vind ik al die winstwaarschuwingen voor de consument geen slecht teken, het is een teken waarbij de grote fabrikanten voelen dat de grens overschreden is.
Het grappige vind ik dat sommigen €1500 voor een iPhone XS Max proberen te verdedigen / rationaliseren. Dat snap ik echt niet, dan ben je en blind en financieel totaal niet verantwoord bezig. Vooral gezien de concurrentie is die prijs echt belachelijk. Zowel ik als mijn vriendin vonden 700 nog wel prima voor de iPhone 7/8, maar nu wachten we gewoon tot onze telefoon het echt niet meer doet. Daarna kijken we wel, maar wellicht gewoon een ouder model of een refurb.

Voor mijn tweede toestel (werk) ga ik gewoon een Nokia halen om de iPhone SE te vervangen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:38]

Je bent niet per definitie blind of financieel onverantwoordelijk wanneer je een high-end luxe apparaat koopt en hier gewoon de financiële ruimte voor hebt. Niet iedereen gaat voor de "best bang for the buck" sommigen willen gewoon het beste (of wat zij als beste zien) ongeacht de prijs.

Ik ben het overigens eens dat de nieuwe iPhones absurd gepriced zijn, maar dat weerhoud een grote groep mensen er niet van ze toch te kopen. Sommigen hebben gewoon geld genoeg of vinden het apparaat belangrijk genoeg.

Verder is er niet echt concurrentie voor high-end iPhones. Iphone bezitters kopen doorgaans weer een iPhone. De concurrentie voor een duurste iPhone is de iets minder dure variant van de iPhone. Mensen stappen niet massaal links en rechts heen en weer tussen Android en iOS, dus die concurrentie is veel kleiner dan je denkt.
Als je het geld hebt dan moet je vooral zelf weten wat je er mee doet, maar je hebt wel gelijk dat iPhone-gebruikers vaak een nieuwe iPhone kopen. In principe naait Apple hun eigen klanten een oor aan door ze een véél te duur toestel aan te bieden. De iPhone XR heeft niet eens een 1080p-scherm en daar betaal je dan 850 euro voor. Voor ~250 euro heb je telefoon met 1080p-scherm, 64GB opslag, een prima camera en een aluminium/glazen behuizing, inclusief vingerafdrukscanner. Nu zal het scherm in een iPhone ongetwijfeld beter zijn qua kleurechtheid, contrast en helderheid, maar in feite betaal je een paar honderd euro voor merk + ervaring. Prima als je daar mee akkoord gaat maar dan word je gewoon genaaid waar je bij staat.

Bij Android heb je tenminste nog voldoende keuzevrijheid, maar als je bij Apple wilt blijven dan moet je de absurde prijzen maar slikken. Merken als Pocophone, Xiaomi en Huawei laten goed zien wat voor hardware er in een toestel gestopt kan worden voor een erg scherpe prijs en die toestellen kunnen zich prima meten met de toestellen van de Samsungs en Apples van deze wereld.
Je hebt gelijk dat als je puur op specificaties gaat vergelijken het veel goedkoper kan dan waar Apple het voor aanbied. De gebruikerservaring en de overige hardware, denk aan bijvoorbeeld de soc, daar is Apple ver vooruit. Daarnaast vind ik persoonlijk de gedachte, ja met nadruk op gedachte, fijn dat mijn data niet direct gebruikt wordt voor advertenties van Google. Je betaald een paar honderd euro meer voor een veel betere gebruikerservaring, al gaat dit ten koste van de keuzevrijheid binnen het systeem - dat is een afweging. Persoonlijk vind ik de prijzen van Apple absurd geworden, maar een Android telefoon van 250 euro tegenover een iPhone XR, mwah denk dat het verschil goed merkbaar zal zijn. Zet je het echter tegen een S8 aan die voor minder dan de helft van de XR te koop is heb je al een heel andere vergelijking.
Je hebt gedeeltelijk een punt, maar een telefoon is veel meer dan hardware, zoals je zelf ook aangeeft. Gezien de uiterst verregaande en agressieve manier waarop China greep probeert te krijgen, via technologie, op elk individu in de Chinese samenleving, vertrouw ik persoonlijk de Chinese technologie voor geen meter. Er zullen dus zeker een groep mensen zijn die, zoals ik altijd een stuk meer zullen willen betalen voor niet-Chinese technologie bvb.
Apple naait zeker de eigen klanten. De Apple "meerprijs" was altijd al hoog maar begint nu echt lachwekkende vormen aan te nemen. Ik hoop dan ook dat ze er keihard op afgestraft worden.

Specs vergelijken heeft nog nooit gewerkt. Tot voorheen kon nog goedgepraat worden dat Apple zaken beter optimized heeft en dus met mindere hardware toekan. Ook viel iets te zeggen over design, levensduur, en het OS zelf indien dat je voorkeur heeft. Dit alles was de bekende Apple tax. Nu is die tax zover opgerekt dat eigenlijk niemand het meer kan verdedigen of uitleggen.
Ik weet niet of er veel mensen zijn zoals ik, maar ik wil mijn vingerafdrukscanner houden. Ik had de goedkoopste iPhone nog wel gekocht als vervanging van mijn SE, omdat ik een groter scherm wil. Maar dan dus niet met FaceID. Zelfde geldt voor nieuwe iPad pro. Wil ik best met vingerafdruk. Niet zonder.

Geen idee wat ik over een jaar of twee doe. Nagenoeg onze hele infra is Apple. Maar sinds mijn Sony TV met chromecast-build-in is de AppleTV al in onbruik geraakt. Mijn Apple laptop gebruik ik haast nooit. Mijn telefoon alleen om te bellen en een heel enkele keer in een wachtkamer omdat ik het scherm nauwelijks kan lezen.

Mijn iPad kan ik vooralsnog niet zonder, maar dat is een Pro 9,7 die nog wel 2 jaartjes meegaat.

Volledig overstappen naar Android ga ik zeker niet doen, maar Apple had aanzienlijk meer aan mij kunnen verdienen als ze andere keuzes hadden gemaakt. En blijkbaar geldt dat voor meer mensen.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 26 juli 2024 09:38]

https://www.welingelichte...dloop-in-smartphones.html

https://www.madeby020.nl/...omen-door-hun-smartphone/

https://www.metronieuws.n...lden-door-provider-hoppen

Met name jongeren zijn gevoelig voor nieuwe device en raken gemakkelijk in de schulden. Oud artikel maar nog steeds relevant

Probleem zijn vooral de abonnementen icm duur toestel. Het maandbedrag valt te behappen voor x maanden totdat de deurwaarder langskomt omdat je geld op is.

[Reactie gewijzigd door AOC op 26 juli 2024 09:38]

En dat zijn voorbeelden van juist wel financieel onverantwoord gedrag. Daarom ook de bijzin "indien iemand daar financieel de ruimte voor heeft".
Ik ben het met je eens hoor, maar je doet nu net alsof dat de nieuwe base-price is voor de iphone terwijl je voor 800 gewoon een nieuwe current gen iPhone kan kopen. Of dat toestel het geld waard is is allicht een tweede...
Dat vind ik nog steeds te veel in een wereld waar ik voor 200 euro minder een superieur toestel koop, maar je hoeft ook absoluut niet met 1500 euro op de proppen te komen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:38]

800 euro is ook al absurd, ongeacht het merk, al helemaal als je weet wat de productiekosten van zo'n toestel zijn. Natuurlijk heb je ook kosten als R&D, marketing en logistiek, maar de marges op high-end smartphones zijn tegenwoordig echt absurd. De Desire HD werd 8 jaar geleden verkocht voor een adviesprijs van 579 euro. Met inflatiecorrectie zit je dan op zo'n 650 euro, maar R&D was destijds waarschijnlijk een stuk duurder, evenals onderdelen, omdat de smartphonemarkt nog relatief nieuw was en vernieuwingen snel plaatsvonden. 6 á 700 euro was ook lang de maatstaf voor high-end telefoons maar sinds 2017 (ongeveer) is dat opeens verhoogd naar ~800 euro. Daarbovenop is nog een nieuwe categorie gekomen van 1000+ euro.

Niet om kosten te dekken of omdat het noodzakelijk is, maar omdat het kan. Gelukkig lijken er nog voldoende mensen te zijn die niet zomaar een hoop extra geld neerleggen voor een telefoon. Prima als je het geld hebt en het een prima uitgave vindt maar je wordt gewoon genaaid waar je bij staat.
Waarom zou je een iPhone SE vervangen? Is nog steeds heel fijne telefoon
Chinese markt is met 15% gedaalt in Q3 2018 ten opzichte van Q3 2017 las ik gisteren. Dat is zeer significant. Ik denk dat de rek in de westerse wereld er ook wel uit is, qua groei.
komt dit niet door de launch van de nieuwe nokia's ?
HMD is redelijk goed bezig (En hopelijk gaan er nog meer samsung gebruikers naar daar)
Die beloofde updates gaan geregeld niet in het tempo dat zou moeten met die Android One toestellen, er zijn geluiden dat ze op die manier toestelverkoop pushen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer in hun aanbod omdat ze van alles releasen maar er niet echt een direct duidelijk patroon in zit wat voor mijn use-case boeiend is.

En wat ikzelf echt bloed irritant vind en eigenlijk direct mijn Nokia enthousiasme om zeep hielp is dat toen ze de Nokia 7.1 hier uitbrachten eind vorig jaar was dat een ietwat uitgeklede Europese variant (3 ipv 4 gig werkgeheugen en 32gb ipv 64gb opslag) om twee maanden later alsnog die Amerikaanse "volledige" uitvoering gewoon in Europa te introduceren voor dezelfde prijs waarvoor dat mindere apparaat oorspronkelijk in de winkel lag.
Mooie dikke middelvinger naar je early adopters, 3 naar 4 gig ram merk je gewoon in het gebruik en die storage verdubbeling is ook niet mals.

Mooi dat ze er zijn? Zeker!
Goed bezig? Mwah...
Ik zie toch vies stevig ruimte voor verbetering. Die truucjes die ze uithaalden met die Nokia 7.1 kan je echt niet maken vind ik.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:38]

Persoonlijk heb ik de Nokia 8. De updates komen inderdaad wat achter. Maar tegenover andere grote merken blijft het tempo hoger.
Kijk maar naar Android Pie. Elk toestel zal deze versie krijgen. (Beta draait hier al 1 maand)
Ik ben benieuwd wanneer de Samsung S8 deze versie zal hebben :+
Tjah, maar of zo'n toestel de laatste Android release draait is natuurlijk verder helemaal niet zo boeiend.
Het gaat om de security patches en die krijg je met je Samsung ook gewoon maandelijks.
Je staat voor upgrades naar nieuwe androids inderdaad redelijk achteraan in de rij, maar ik denk niet dat er heel veel mensen in Samsung's klantenbestand zijn die dat oprecht belangrijk vinden.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 09:38]

Fabrikanten gooien ook hun eigen glazen in met sommige modellen.
Ik heb nu een iPhone 7 Plus en zit al een paar jaar te wachten op een mooie opvolger.

Helaas is Touch-ID en de home button vervallen op de nieuwe modellen en zit er een lelijke notch in waar ik echt op afknap, en ja, ik heb inmiddels een paar keer zo'n nieuw model in handen gehad. Apple denkt de klant te kunnen wijsmaken wat hij wil maar dat bepaal ik echt nog zelf.
De iPhone 8 was nauwelijks een upgrade, dus die kon ik sowieso overslaan.
En dan de prijs... er is gewoon een grens aan wat ik over heb voor een smartphone...

Afijn, maar weer kijken wat najaar 2019 te bieden heeft, ik heb hem dan 3 jaar, de accu werkt nog prima.

Bij Samsung zie ik een vergelijkbare ontwikkeling, de upgrades bieden te weinig maar hebben wel premium prijzen.

[Reactie gewijzigd door BlueTooth76 op 26 juli 2024 09:38]

Ik ben al tijden aan het uitkijken om een nieuwe smartphone aan te schaffen , maar spijtig genoeg voldoen de huidige toestellen niet aan mijn (simpele) eisen .

4 camera's , beautyfication , gezichtsherkenning ... ik zit niet in die doelgroep .
Wat ik zoek zat namelijk vroeger vrijwel op elke smartphone , en dat wordt nu allemaal blijkbaar gestopt . Daarnaast zijn de prijzen sterk gestegen , veel te sterk in verhouding tot de kwaliteit/functionaliteit die ik verwacht en die niet mee gestegen is .

- Heldere notificatie LED
- Bluetooth rSAP
- Dual Sim
- Batterij die langer dan een dag mee gaat
- Dedicated microsd slot
- Een connectie die bij de tijd is : USB-C

Al de rest van kleurtjes , dunne randen , notches enz. enz. doet er mij niet toe .
Dus ja , ik wacht maar af tot er ooit terug zoiets op de markt komt zeker ? In tussentijd werken mijn telefoons allemaal nog perfect dus ik heb niet per sé een nieuwe nodig .
Ik heb onlangs een Mi Mix 2S aangeschaft met de SD845 soc en 6 gig ram, dat ding vliegt, alleen het scherm is niet zo mooi als een amoled variant maar helder en mooi genoeg. Voor 369 euro heb je er 1.

Alleen mijn omgeving snapt niet mijn aanschaf want samsung en iphone is zo ingeburgerd, want ik ben het zo gewend zeggen ze dan :S. Ik betaal in ieder geval nooit meer zoveel voor een telefoon als deze opties er zijn :)
Ben dan ook zo blij dat ik vanaf mijn eerste smartphone een eigen kan het gebruik.
Al ca. 10 jaar een eigen homescreen, dus zelfde manier van werken :)

Ik zie hier in mijn omgeving ook steeds meer Xiaomi's en iedereen is er enthousiast over.
Dat en veel oudere Samsungs omdat die ook gewoon scherp geprijsd zijn.
Ik heb zelf de Note 9, prachtig toestel en fijn in gebruik. alleen de samsung bloatware is om helemaal gek van te worden. Bixby, weg ermee. de knop wil ik voor google assistant kunnen gebruiken. alle apps dubbel die ik van google wil en niet van Samsung. ik denk dat dit ook mijn laatste samsung gaat zijn. de reden dat ik alsnog voor een samsung had gekozen was dat er naar mijn mening qua hardware nog gen beter toestel op de markt was. Hardware een 10!, software een 6je.
Ik heb al jaren een Samsung en als je Touchwiz (of Samsung Experience nu) vergelijkt over de jaren heen is het echt een stuk beter dan wat het eerst was. Het enige wat mij ook irriteert is dat je meuk niet kan uninstallen.

Ik vind het niet erg dat er 2, 3 of zelfs 10 dezelfde apps op een telefoon voorgeïnstalleerd staan, prima, maar geef mij de optie om die te verwijderen.

Wat zou je zeggen van een Note 9 met Android One?
You can read my mind. Android One met Pen ondersteuning.
Heel lang geleden als ik het me goed herinner, ik weet niet meer met welk toestel dat was kon je van Samsung zelf een stock android installeren. dat was echter van korte duur.
"niet zo goed als gehoopt". Volgens mij is "hoop" uitgestelde teleurstelling, dat blijkt maar weer.
Maar de concurrentie uit China hier zeker mee te maken hebben. Zelf nog recent een S9 aangeschaft, maar mijn dochters zijn ook zeer tevreden met een midrange Huawei en low budget Xiaomi.
Zojuist gekeken wat een iPhone Xs moet kosten bij een VF abonnement. Wil je onder de BKR registratie uitkomen moet je ruim 800 bijbetalen. Daar koop je los een iPhone Xr voor of een Android flagship.

Naast hogere competitie in het midden en laag segment zijn de prijzen echt uit de hand gelopen. Voor 700/800 koop je geen Note, Pixel of flagship iPhone. Dan nog maar een jaartje langer door. Een iPhone 8 is na twee jaar nog steeds een uitstekende telefoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.