Directeur Tele2: Nederlandse tak kan niet zelfstandig overleven

Tele2 zegt dat de Nederlandse tak als mobiele provider niet zelfstandig kan overleven. Dat doet de topman vermoedelijk in een laatste poging de Europese Commissie ervan te overtuigen dat de overname van Tele2's Nederlandse tak door T-Mobile door moet gaan.

Tele2-directeur Anders Nilsson zei op een telecomconferentie in Barcelona volgens Reuters dat de zelfstandige mobiele tak van Tele2 geen 'houdbare positie' is. "Het is eigenlijk een gebrek aan schaal", aldus de directeur. "Het is een markt waar aanbieders vaste en mobiele diensten combineren en dat is een mogelijkheid die wij niet hebben."

Nilsson verwijst naar KPN en VodafoneZiggo, die beide vaste diensten combineren met mobiele abonnementen en daarbij klanten korting en voordeeltjes kunnen geven. KPN heeft naast een mobiel netwerk koper en glasvezel, VodafoneZiggo heeft een kabelnetwerk in een groot deel van het land. T-Mobile en Tele2 hebben geen eigen vaste netwerken.

Het pleidooi sluit aan bij de redenering die T-Mobile en Tele2 sinds de bekendmaking van de overname hanteren; de overname draait niet alleen om een combinatie van de twee kleinste mobiele providers, maar moet vooral een concurrent opleveren voor KPN en VodafoneZiggo op de vaste markt. Dankzij de fusie hoopt T-Mobile de aanleg van een eigen glasvezelnetwerk sneller te kunnen terugverdienen.

Deutsche Telekom heeft geen concessies gedaan om de overname doorgang te laten vinden, zoals het opgeven van de frequenties van Tele2 ten gunste van een nieuwkomer. De Europese Commissie liet dit najaar weten vraagtekens te hebben bij de overname. Uiterlijk over twee weken moet bekend zijn of de Europese Commissie toestaat dat T-Mobile de Nederlandse tak van Tele2 overneemt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-11-2018 • 14:36

181 Linkedin

Submitter: Raindeer

Reacties (181)

Wijzig sortering
Ze bieden wel internet en televisie abonnementen aan via het KPN netwerk en bieden daarnaast losse mobiele abonnementen aan. Omdat ze prijsvechters zijn is het financieel minder aantrekkelijk om een combi voordeel aan te bieden. Geen reden dus om te zeggen dat het niet kan.T-Mobile biedt namelijk wel een korting bij een combinatie van vast en mobiel en die hebben ook geen eigen vast internet netwerk. Het kan dus wel degelijk. Een fusie tussen bij uitstek twee aanbieders, die een betere prijs kwaliteit verhouding leveren dan bijvoorbeeld een KPN of Ziggo, is voor de consument uiteindelijk alleen maar nadelig omdat er minder partijen zijn om tussen te kiezen.
Een fusie tussen bij uitstek twee aanbieders, die een betere prijs kwaliteit verhouding leveren dan bijvoorbeeld een KPN of Ziggo, is voor de consument uiteindelijk alleen maar nadelig omdat er minder partijen zijn om tussen te kiezen.
Waarom zijn er minder partijen om tussen te kiezen?

De Consument heeft keuze uit ongeveer 30 providers, 4 van de 30 providers hebben een eigen (fysiek) netwerk. 1 van deze providers heeft alleen een 4G netwerk. Deze zelfde provider die alleen op 4G actief is, kan straks (gezien de frequenties) niet volledig kan meekomen met 5G en ik denk dat we ook gerust mogen verwachten dat ze niet zullen gaan bieden op 5G frequenties.

Hou je alsnog 3 fysieke netwerken over waarbij Tele2 en de eventuele MVNO's die daarop actief zijn, straks buiten de boot vallen.

Daarnaast zie ik verder weinig wat eventueel concurrerend is. Naast T-Mobile en Tele2, is er inmiddels nog minstens één provider die eveneens Onbeperkt data aanbiedt en dat zelfs via het KPN Netwerk (Lebara). En in principe zie je nog een aardig stijgende lijn in het aantal abonnementen dat bij MVNO's wordt afgesloten - daar niet iedereen Unlimited abonnementen maar juist goedkopere abonnementen wenst.

Keus genoeg dus, alleen moet je natuurlijk wel verder kijken dan je neus lang is en jezelf niet alleen richten op de providers met een fysiek netwerk.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 16 november 2018 17:05]

De providers zonder fysiek netwerk kopen het in bij providers die wel een fysiek netwerk hebben. Als daar minder concurrentie is stijgen de prijzen vanzelf en dus ook de inkoopprijs voor de providers zonder fysiek netwerk.

Die gaan die verhoging natuurlijk niet zelf betalen, dus betaalt de consument.
Hoe dit werkt snap ik wel, als we echter kijken naar de afgelopen jaren dan spreekt het je toch echt tegen.

Onbeperkt data werd n.l. al aangeboden nog voordat Tele2 überhaupt haar eigen frequenties bemachtigde. Daar was Robin Mobile er bijvoorbeeld één van. Qua prijzen hebben we Choozze gehad die het wist te presteren om maandelijks een x-aantal minuten en MB's gratis uit te delen.

Als we dan tevens kijken naar bijvoorbeeld Simpel, dan zie je in principe het zelfde bij hen. De actie die ze dit jaar houden (eerste 6 maanden € 1,00 p/m), houdt men al enkele jaren - nog voordat Tele2 en T-Mobile gingen stunten met de Go/Unlimited abonnementen.

De tarieven zijn dus niet alleen afhankelijk of Tele2 wel/niet gaat verdwijnen. We hebben het de afgelopen jaren al enkele keren gezien wat de negatieve effecten zijn wanneer er een drastische wijziging plaatsvind in de propositie van een mobiele provider. T-Mobile die plots alle tegoeden inpikte van de abonnees die een Flex abonnement hadden wat resulteerde in een toch massale tegenstand en overstap naar de overige providers en dus een flink verlies opleverde aan klanten en dus winst/omzet. Ik verwacht dus niet zo 1.2.3. dat T-Mobile haar tarieven en Onbeperkt propositie zal laten verdwijnen als Tele2 wordt overgenomen.
Je meent het toch niet dat van Robin Mobile of Choozze? De onbeperkt bundels die zij bieden zijn zo beperkt (in snelheid bijv) omdat ze tegen het feit aanlopen dat ze moeten inkopen bij een provider. Dit is ook zo bij Lebara die zegt onbeperkt aan te bieden maar is in feite 75gb waarna je klantenservice moet bellen om 1gb per dag bij te krijgen.

Het voorbeeld simpel is pas echt interessant geworden nadat tele2 een eigen netwerk begon (daarvoor hadden ze dure 3G bundels met weinig inhoud bijvoorbeeld).

De tarieven zijn idd niet alleen afhankelijk van of Tele2 nog bestaat of niet, maar voor het grote deel wel. Immers, KPN en Vodafone vertrouwen op hun vaste netwerk in de concurrentiestrijd en dat zie je terug aan het feit dat hun sim only abonnementen nog steeds peperduur zijn (zeker als je naar inhoud kijkt met beperkte GB bundels) vergeleken met T-Mobile en Tele2. Wat ik itt fusie van deze twee wel zou applaudiseren is dat ze een joint venture oprichten voor het uitrollen van glasvezel (Dus T-Mobile en Tele2 apart en dan nog een 50%/50% glasvezel joint venture erbij)..

[Reactie gewijzigd door elponchis op 16 november 2018 19:10]

Ook bij Tele2 is er een FUP, waar ik maandelijks tegenaan loop. Dus het is niet zo dat dat nu zoveel beter dan bijv. Robin Mobile.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2018 13:10]

Nou, dat ligt toch net wat anders:

Dit heeft een medewerker van Tele2 geantwoord op een vraag nav een mail van tele2:

Excuses dat dit wat langer duurt maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord ontvangen.

Wat ik inmiddels wel weet is het volgende:

Het gaat in de mailing om klanten die meer dan een aantal keer het gemiddelde maandverbruik van unlimited hebben verbruikt.
Daarmee wordt een beperkte selectie van hoogverbruikers aangeschreven.

Klanten worden middels de mail bewust gemaakt van hun hoge data gebruik en gewezen op de (spel)regels van unlimited data.
Veel klanten zijn zich er namelijk niet bewust van dat dit een negatieve impact kan hebben op andere gebruikers en uiteraard willen we unlimited wel graag voor iedereen leuk en uiteindelijk ook betaalbaar houden.

We stellen geen harde limiet en er wordt ook niet gesuggereerd dat de klant te veel data zou hebben gebruikt.
Het is dus ook niet zo dat er een limiet geldt van 5GB per dag * 30 dagen =150GB en dat we op basis van deze grens klanten aanschrijven.

Op dit moment weet ik niet of het antwoord concreter zal worden maar ik blijf proberen een gedetailleerder antwoord te krijgen.


Ik wil hierbij wel aangeven dat betreffende mail geen consequenties aangeeft en ervoor bedoeld is je bewust te maken van je datagebruik en de mogelijke impact op het netwerk en dus gebruikerservaring.

ps Ik snap niet hoe je 30x die 5GB opmaakt om dan ook nog boven de 150GB uit te komen. Ik heb zelf unlimited van T-Mobile en er zijn heus wel dagen waarop ik de 5GB verbruik, maar dat zijn er hooguit 3 in een maand. En nee ik gebruik geen wifi meer op mijn telefoon.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 17 november 2018 18:07]

Ja, maar goed, ik verbruik maar 5-7 GB per dag, dus ik snap niet waarom ze dat dan al te hoog vinden... Ik lees ook dat sommige mensen wel 7-10 GB per dag verbruiken en nooit een mailtje hebben ontvangen, dus dan snap ik niet waarom ik dan per se wel terwijl ik kennelijk minder dan sommige anderen verbruik.
Misschien wonen ze in de middle of nowhere waar er toch weinig gebruikers zijn op de betreffende zendmast :)
In de middle of nowhere is nogal relatief in nederland. Maar met de (vrijwel) alleen wijlanden om me heen hier krijg ik de mailtjes ook van Tele2.. Verbruik +/- 150/200 Gb / maand.
Wel als vervanger van vaste lijn, dus hebben ze wel een punt :P
Hoeveel verstook je dan wel niet?
5-7 GB per dag.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2018 18:08]

Ze zouden jou van het netwerk af moeten gooien. :D

[Reactie gewijzigd door Chadi op 17 november 2018 16:38]

Hoezo? 5 GB heb je standaard per dag, dus 1 of 2 GB erover zou toch niet teveel moeten zijn?
Wat doe je allemaal dan? (dit is geen oordeel ofzo maar ben oprecht benieuwd)
Wie zegt dat T-Mobile geen eigen vast netwerk heeft. Zover ik weet hebben ze dat wel. Ik zit bij T-Mobile met 750mbit wat ze alleen aanbieden in plaatsen waar hun eigen apparatuur ligt. Het klopt inderdaad dat het niet landelijk is. Maar ze hebben het wel
Klopt, maar bij Tmobile betaal je wel een stevige prijskaartje voor een glas abbo. Ze zijn wel echt duur.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 16 november 2018 16:42]

Juist niet... Ik heb nu 750/750 op t-mobile fiber voor 40,- per maand, dat is goedkoper dan 100mbit bij menig andere provider.
Is wel duur. Tweak biedt bijv. 1000/1000 aan voor €42 per maand (en dan heb je ook gratis vast bellen erbij zelfs).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2018 13:11]

Helaas levert tweak hier niet, dus max 500, t-mobile heeft wel eigen infra hier, dus 750mbit
Dat is jammer. Maar mijn punt was meer dat T-Mobile dus niet zo goedkoop was. Op jouw locatie wel, maar in het algemeen niet.
Tja... dat zelfde geld voor tweak ook... daar is 't ook <400,-/jaar vs >600/jaar op basis van lokatie.
Op de site zie ik toch wel wat anders staan...

Als ik na de prijzen kijk ben ik alleen al 50 euro kwijt aan 500mb glas, komt de rest nog bij (tv en of bellen)

Zeker wel duur...

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 17 november 2018 14:50]

Ik combineer het wel met een mobiel T-Mobile abbo, maar ik vind 58 euro pm voor 750/750 glas, tv en Fox sports compleet niet duur hoor.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CreX op 18 november 2018 09:45]

yep, het vroegere Wisper
Is dat niet een beetje zoals een Tweak ook levert, lokaal glas project waar ze actief kunnen leveren? oftewel een relatief beperkt gebied om voor de rest van je contracten terug te moeten vallen op wholesale KPN (waarbij je ziet dat KPN hun eigen merken beduidend betere afspraken krijgen dan de wholesale klanten)
Tweak breidt echter wél regelmatig hun gebied uit.
Ik zeg toch ook van niet? maar feit is dat KPN op glas marktleider is op gebied van de dekking en de lokale projecten relatief onbeduidend zijn.
Dat ontken ik ook niet, ik wilde alleen maar benadrukken dat Tweak's gebied wel beperkt is, maar minder beperkt wordt omdat ze steeds uitbreiden.
Ik hoopte indertijd (augustus '15) ook een dergelijk glasvezel abonnement af te nemen bij toen nog Vodafone, echter bleek dat de toendertijd 20/20 abonnementen alleen beschikbaar zijn in gebieden waar Glashart het glasvezel netwerk had aangelegd en war Vodafone eigen apparaat had geplaatst.
Klopt helemaal het is in nadeel van de consument op korte termijn, maar ik schat zo in dat Tele2 binnen x aantal jaar failliet gaat. Het 4G netwerk is namelijk niet volwassen genoeg en ze zijn wel de goedkoopste, doordat ze door de overheid gesteund zijn en de frequenties voor minder konden kopen.

Echter zie ik dit niet bij 5G gebeuren en zal Tele2 hogere kosten hebben, terwijl er minder gebruikers van de dienst gebruikt maakt. Waardoor de prijs te hoog wordt en niet meer lucratief is om voor Tele2 te kiezen.

Ze kunnen op 5G zonder hulp niet blijven concurreren met de 3 grote providers, daarom denk ik dat op lange termijn het voor ons beter is dat Tmobile, Tele2 overneemt.

voordelen nu:
Betere/Sterkere 4G netwerk voor Tele2 en Tmobile.

nadelen nu:
- Prijzen van normale abo's zullen stijgen.
- Unl. abo zal weer extreem omhoog schieten in prijs of zelfs verdwijnen.
- B merken onder T-mobile zullen duurder worden.
De prijs van unlimited zou de komende 3 jaar 25 euro blijven bij een eventuele overname. (Een van de 5 beloftes)
Na die tijd hebben we 5G en dan is de markt zover veranderd dat ik denk dat ze niet meer omhoog zullen gaan. Maar dat blijft koffiedik kijken.
Dat zie je verkeerd om. T-Mobile geeft aan dat ze de prijzen niet zullen verhogen. Dat betekend dus dat ze niet meer dan 35euro per maand voor unlimited gaan vragen. Het staat ze natuurlijk vrij om nieuwe abonnementen met andere databundels en voorwaarden te introduceren voor een andere prijs....
Fout! ;)
https://www.t-mobile.nl/beloftes

Ook na de fusie blijf je voor Unlimited Data bij Tele2 maximaal € 25 betalen. En dat blijft in ieder geval zo tot 3 jaar na de fusie! Daarmee steken we onze nek uit, maar dat mag je verwachten van de challenger in de markt.

[Reactie gewijzigd door Pimmetje16 op 16 november 2018 16:20]

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk dan zal gaan. Waarom zou je dan het abonnement van 35euro nemen van T-Mobile of verdwijnt die? Of blijft er nog verschil in netwerk? TIjd zal het leren.
Hetzelfde als bij een KPN. De prijsvechtmerken als Robin en Simyo krijgen een lagere prioriteit in de verwerking. Dus lagere snelheid eventueel en mindere ping als er meer mensen opzitten.
Heb je hier ook een onderbouwing bij? Dit zie ik vaker voorbij komen maar in de praktijk nooit gemerkt. Hoogstens dat de snelheid lager is, maar ook dat merk je in de praktijk zo goed als niet.
Precies ik zou dit ook graag willen weten, wij hebben een behoorlijk aantal KPN één mobiele abonnementen maar lopen via RoutIT dit is 100% van KPN maar is uiteindelijk een virtuele operator op het KPN netwerk.
Door problemen met o.a dekking een keer een gesprek gehad met de productmanager van ze en die gaf aan toen ik aangaf dat ik het idee had dat dat men voorrang gaf aan het eigen netwerk dat dit technisch helemaal niet kon omdat een mast -en de directe apparatuur er echter- feitelijk geen onderscheid kan maken tussen een 'eigen' KPN connectie en bijvoorbeeld een Telfort of Simpel connectie.
Uiteraard als er in de verbinding naar de backbone van bijvoorbeeld Simyo een dunner touwtje zit dan is dat te begrijpen maar het zou dus technisch niet kunnen als jij zegt van wel ben ik heel benieuwd naar je onderbouwing.

[Reactie gewijzigd door GB2 op 16 november 2018 22:14]

Dit dus. In gebieden met weinig of slecht bereik is dit zeker merkbaar.
Maar dan wordt het dus slechter? Want T-Mobile heeft ook al prijsvechter Ben...
Volgens mij is dit niet waar. Wel is het zo dat ze deels hun eigen infrastructuur hebben (tenzij ze dat ook meehuren). Zo kunnen ze hun eigen APN en internetapparatuur hebben en mogelijk speelt daar een capaciteitprobleem.

Zo'n probleem is vergelijkbaar met wat T-Mobile bijvoorbeeld had toen EU-roaming bij de bundel inbegrepen was in het begin. De lijnen naar het buitenland toe zaten vol en moesten fysiek geupgrade worden. Da's nu gebeurd en nu is het geen probleem meer.

Wat wel zo is, is dat KPN bewust geen 4G aanbiedt in het buitenland bij een aantal prijsvechters. Bij Telfort krijg je geen 4G in het buitenland terwijl dat inmiddels wel op vrijwel dezelfde infra draait als de rest van KPN... Bij Simyo overigens ook maar da's afgeknepen.

Tenzij er iets veranderd is hebben deze merken verder dezelfde prio op het netwerk. Vodafone is de enige die ik ken die bepaalde zakelijke abo's voorrang geeft maar dit alleen doet bij grote drukte op het netwerk zviw. Ik laat me graag corrigeren mocht ik geen gelijk hebben :)
De netwerken zullen na een eventuele fusie waarschijnlijk zo snel mogelijk worden samengevoegd. Klanten van Tele2 zullen naar worden overgezet op het netwerk van T-mobile. Masten waar zowel T-mobile als Tele2 apparatuur hangt zal de Tele2 apparatuur worden uitgeschakeld. Wat er met de overige locaties gebeurd zal wel per locatie afhankelijk zijn of ze daar een betere dekking mee krijgen. Maar daar heb ik verder niets over kunnen vinden.
Het kost gewoon € 27, want je kunt niet minder belminuten kiezen en er wordt € 2 boete geheven op de maandelijkse abo waar Tele2 bekend om staat. Als je dan een keer je bundel wijzigt vervalt ook nog eens de korting en wordt dit € 30. Nee, dan hoef je inderdaad niets te veranderen als T-Mobile zijnde!
Waarom gaan ze er vanuit dat je een abonnement van 2-jaar hebt? Ik heb maandelijks opzegbaar en dat is dus standaard al meer dan 25 euro per maand.
25 euro? In dat geval zijn ze me geld schuldig want ze schrijven bij mij 26.37 per maand af voor Unlimited...
Als je maandelijks opzegbaar wilt hebben betaal je zelfs 27 euro per maand. Maar er zou een optie moeten zijn voor 25 euro. Hoe die er dan precies uitziet is natuurlijk de vraag.
Dit is dan ook een wanhoopspoging om er voor te zorgen dat de EC meestemt, niets meer, niets minder. Ze zijn al klaar voor overname en als de EC nu nee zegt kunnen ze alles weer aan banden gaan leggen en dat kost veel geld.


Ikzelf vind het niet heel erg als T-Mobile Tele2 overneemt, zolang unlimited abbos maar blijven bestaan(al dan wel of niet voor een hogere prijs).

[Reactie gewijzigd door MrFax op 16 november 2018 15:16]

En hoe groot is de kans, denk je, dat die dan over een paar jaar nog zullen bestaan? Minder concurrentie => hogere prijzen & slechter aanbod.
Maar is het nog beter voor de markt als Tele 2 zich gewoon helemaal terugtrekt?
Hooguit zetten ze Tele2 Nederland te koop. Zal vast wel iemand interesse in hebben, een kant en klare 4G netwerk met alle toeters en bellen eraan (VoLTE en VoIP bijv). Iliad zou een goede kandidaat zijn.
99% pandoras box effect.
Die kortingen die iedereen noemt is een sigaar uit eigen doos. Kpn vraagt absurde prijzen en geven vervolgens 5 euro korting. Zo kan ik ook kortingen geven.
T-mobile levert iets wat naar mijn weten niemand anders doet: unlimited 4G data. Dat heeft ze miljoen abonnees gegeven.

Wat is de USP van Tele-2? Waarom zou iemand voor hen moeten kiezen?

Als je precies hetzelfde levert als iedereen ga je het niet redden nee.
Tele2 heeft een FUP waar ik elke maand tegenaan loop. Maar ik las dat T-Mobile ook een FUP heeft.
Bij Tele2 kun je vooraf al bijplussen, bij T-Mobile moet je wachten tot je 5GB op is. Om die reden ben ik erg blij met m'n overstap naar tele2. Ongestoord Netflix bingen is bij T-Mobile geen optie. Verder is alle waar naar z'n geld: tele2 heeft een veel lagere capaciteit en snelheid dan t-mobile.

[Reactie gewijzigd door MIchiel_C op 17 november 2018 15:59]

Ze willen het wel graag, maar doen geen concessies. Dat is een beetje vreemd niet?
Geen? Ze hebben een lijstje neergezet hoor.
- als eerste 5g
- allerlei abbs waaronder unlimited nog 3 jaar voor deze prijs

Frequenties inleveren of je net verkopen zou ook niet logisch zijn, dan houdt T-mobile het probleem van nu. Nu hebben ze nadeel van twee kanten, Tele 2 zaagt aan de prijs en KPN en Vodafone Ziggo strooien met combivoordeel.

Als er een nieuwe provider komt die de Tele2 ruimte koopt krijg je weer enorme prijsdruk.
Als KPN of Vodafone die ruimte zou kopen is t ooo een risico; hun netten met minder antennes worden door meer mensen gebruikt waardoor T-Mobile nu wel de beste snelheden heeft en als beste provider uit de P3test komt
Als Vodafone of KPN hun 4Gnet ineens kunnen verdubbwlwn in capaciteit met Tele2 frequenties dan is T-Mobile ook dat selling point kwijt.
Dat zijn geen concessies hoor :p

Tele2 heeft nu al een beetje last ervan dat ze maar beperkte frequentieruimte hebben. De andere providers hebben een sloot meer en hebben allemaal in steden op veel locaties de dubbele capaciteit van wat Tele2 heeft! Vodafone zit op veel geüpgrade plekken nu op 70 MHz aan capaciteit (en kan nog naar 80 MHz als 3G uit staat en 85 MHz als 2G op een lager pitje gaat) terwijl Tele2 maar 30 MHz in totaal tot haar beschikking heeft.

Intussen was het Tele2-doel destijds het opzetten van een netwerk met zeer lage kosten omdat ze alleen 4G hoefden aan te bieden. Blijkt nu ineens toch allemaal te duur te zijn.

5G opzetten zsm is zowel voor Tele2 als T-Mobile straks pure noodzaak omdat de frequentieruimte zo goed als op is en nieuwe technieken nodig zijn om meer snelheid eruit te persen. 5G-technieken dus zoals massive MIMO + QAM-heelhooggetal, maar nog steeds ook 4G-ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 18 november 2018 23:47]

In Zweden met 10 miljoen inwoners en een veel groter landoppervlak kan Tele2 wel overleven met tegen drie concurrenten. In Nederland, met veel meer klanten en veel minder landoppervlak niet. 8)7 Daarbij moet Ziggo de kabel open gooien en kunnen er ook combi’s via KPN koper aangeboden worden. Argumenten zijn dus kul.

Ik schat zo in dat Duitse telecom en Tele2 lekker fuseren en een concurrent uitschakelen en de marges kunnen opschroeven.
In Zweden verkoopt Tele2 ook ADSL, vaste telefonie en vaste telefonie over het mobile net.
Zie: https://www.tele2.se/handla/fast-telefoni-och-bredband

Uit het artikel ' "Het is een markt waar aanbieders vaste en mobiele diensten combineren en dat is een mogelijkheid die wij niet hebben." '

In Zweden hebben ze die mogelijkheid wel.

[Reactie gewijzigd door BitProcessor op 16 november 2018 14:55]

In Nederland bieden ze ook vast-internet diensten aan. Niets houdt ze tegen om zulke combinaties hier ook aan te bieden.
In Zweden hebben ze hun eigen netwerk. Hier moeten ze het inkopen bij hun concurrent.

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 16 november 2018 15:06]

Dat is niet juist, het glasvezelnetwerk van Versatel is opgegaan in Tele2.
Ja, en het ADSL netwerk van bbeyond ook ;-)
maar beide is nogal geneuzel in de marge tegenwoordig, daarnaast met de omschakeling naar actieve straatkasten (bij vdsl etc) is het niet heel reëel meer om zelf actieve dslam's aan te leggen.
Dus ze kunnen aan 1% van de Nederlanders een combi abonnement aanbieden. Dat is niet echt heel erg interessant.
En wat is het probleem daarmee? Dat moet T-mobile ook doen.
In Nederland biedt Tele2 ook gewoon vaste telefonie en vast internet aan, ik begrijp niets van die uitspraak van dhr. Nilsson. Waarom zou Tele2 geen services kunnen combineren net zoals de andere providers?
Ze hebben zelf geen fatsoenlijk netwerk om die combideals te kunnen maken. Ze moeten alles inkopen bij KPN, wat veeel duurder is dan KPN zichzelf in rekening kan brengen.
Hier in Nederland biedt Tele2:

Mobiel https://www.tele2.nl/mobiel
Vaste Telefoon https://www.tele2.nl/thuis/vaste-telefonie
TV https://www.tele2.nl/thuis/tv-abonnement
Internet https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-abonnement

Ze bieden hier ook alles-in-een pakketten aan zoals:
https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-bellen-tv

[Reactie gewijzigd door Darkfreak op 16 november 2018 15:11]

en dan heb je zakelijk nog niet eens meegenomen,...
In Zweden hebben ze die mogelijkheid wel.
En hier doen ze dat ook:
https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-abonnement/#/
https://www.tele2.nl/shop/thuis/internet-en-bellen/#/

Kom aan wie geeft dit soort posts nu plusjes zonder na te denken?
Maar het gaat over de lijn van de concurrent, dus wat veel duurder is.

In zweden is het hun Eigen infra ;) dus goedkoper. Kom op doe eens onderzoek.
Ik vraag me toch af of dat wel juist is. Ja, natuurlijk is inkopen bij de concurrent duur, maar energiekosten, onderhoud, etc. aan eigen infrastructuur is ook niet bepaald goedkoop.
Maar dat is voor Tele2 Nederland niet relevan de energiekosten etc. En misschien is het daarom juist zo duur omdat de hoofdeigenaar dit allemaal voor zijn kiezen krijgt. En dus wel meer moet vragen.

Zo'n vermoeden heb ik dan.
Oké, de energiekosten wellicht niet, maar het onderhoud aan eigen infrastructuur is toch niet gratis, of zie ik dat verkeerd? Wie betaalt dat dan als het gratis voor ze is?
Je kunt Zweden en Nederland niet met elkaar vergelijken. Tele 2 betaalde in Nederland ruim 161 miljoen euro voor de 4G frequency in Zweden iets meer dan 41 miljoen euro.

De locatie van masten en netwerkopstellingen zijn in Zweden een stuk goedkoper dan in Nederland (alleen de aanleg in rural zweden weer wat duurder.

Verder geeft Tele 2 aan in een persbericht dat het netwerk 99% dekking heeft in Zweden op de plekken waar het merendeel van de populatie van Zweden woon. Dat is dus zeker niet het hele land. Zweden heeft ongeveer 9,5 miljoen inwoners.

Het zelfde zie je in Oostenrijk gebeuren, daar nam Hutchison Drei Austria in 2017 tele2 ook over. Alleen had Tele 2 daar wel een stukje glasvezel liggen.
wanneer gaat Tmobile dan zijn eigen netwerk aanleggen?..ze maken nu igg gebruik van Reggefibers netwerk...en dus van concurrent KPN's netwerk!
Ze hebben wat ik begreep op sommige plekken hun eigen hardware staan waardoor ze 750mbit aanbieden aan hun klanten, maar niet overal, dan is 500mbit de max die je kan krijgen.
Zouden ze misschien best willen, maar dat kist gemiddeld zo'n 1500 per aansluiting. Dan moet je met die kosten gaan concurreren met KPN en Ziggo die oude met overheidsdekking aangelegd 50 jaar oud koper kunnen uitventen.
Natuurlijk hebben die ook flink geinvesteerd in aan glas hangende wijkkasten met mooie snelle technieken maar je komt snel goedkoper uit.
De aanleg van Glas is ook enorm teruggevallen toen KPN reggefiber kocht.
Tele2 en T-Mobile deden al veel zaken samen in verleden op mobiel netwerk, dit zat er natuurlijk aan te komen.

Als het moederbedrijf, Tele2 NL overeind moet houden zit er weinig anders op, want failliet laten schieten wij niks mee op.

Tele2 heeft er zeker voor gezorgd dat de Nederlandse mobiele markt maar ook de vaste lijnen opengebroken werd, Als men verdwijnt zou dit nadelig uitpakken voor ons.

Uiteindelijk zouden fusies ervoor moeten zorgen dat het goedkoper wordt voor de consument, maar gek genoeg merken wij daar nooit iets van, Het is hooguit een verbetering voor de aandeelhouders/winstmarge.

Als klant vind ik het nadelig om alles onder 1 dak te hebben, dit beperkt mij in de keuze mogelijkheden, want ik kan mee betalen aan de "toeters" en "bellen" van de provider, terwijl ik het niet nodig ben.

Eigenlijk moeten wij naar een constructie zoals bij gas/energie, Je hebt een netbeheerder en daarop bieden de providers diensten aan waaronder internet.

En voor de vaste lijnen zou vanuit de overheid een minimale eis moeten zijn, dus ook de niet rendabele gebieden van een redelijke verbinding te voorzien.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 november 2018 16:06]

Met n faillissement schieten we zeker wel op als consument. Een ander koopt dan gewoon het netwerk zonder de bouwleningen op en kan dan enorm stunten met de prijs.
Zo'n geintje hebben we zelfs al eens gezien, Boekhoorn kocht 02 voor iets van een euro, hernoemde t in Telfort, ging enorm stunten en groeide zo hard dat KPN het uiteindelijk overnam voor miljarden om van die luis in de pels af te zijn.
Was Telfort niet rondeeuwwisseling een joint venture van NS en British Telecom? Iets met koperleidingen langs het spoor? En werd dát niet juist hernoemd in O2, want internationaler?
Maar het mechanisme lijkt wel vergelijkbaar: Versatel > TELE2 > overname door grotere partij.

[Reactie gewijzigd door Hageneis op 18 november 2018 08:54]

Klopt, maar het is later toen 02 verkocht weer telfort genoemd. O2 was een merk dat de oud eigenaar in eigen hand wilde houden.
Maar het nadeel van een netbeheerder is dat als de netbeheerder geen goed werk levert in de ogen van een opdrachtgever (bijv. gemeente of provider), dan is er geen alternatief mogelijk. De provincie Limburg bijv. was niet tevreden over ProRail en wilde een eigen organisatie eropzetten, maar dat mocht niet omdat ProRail de de facto netbeheerder van het spoor is. Als dat bij mobiele providers ook zo gaat, dan moeten ze maar alles slikken van de netbeheerder?
En bij storingen is het ook niet altijd gunstig: bij mijn ouders bijv. waren de afgelopen weken meerdere stroomstoringen, omdat Dusseldorp bij graafwerkzaakheden kabels had vernield. Bij de eerste keer alleen al wilde netbeheerder Liander niet geloven dat er een storing was, ondanks dat de hele woonwijk getroffen was. Uiteindelijk was provider Tweak na 2 uurtjes zó boos op Liander (zij konden immers ook geen internet meer leveren in de wijk, want geen elektriciteit) en waren zo aardig om iemand langs te sturen zodat de storing door een expert kon worden bevestigd. Maar ook daar nam Liander geen genoegen mee, ware het niet dat de monteur in kwestie maar bleef hameren op het feit dat Liander moest langskomen. Uiteindelijk gaf Liander dan toe dat ze wel iemand wilde langssturen, die vervolgens anderhalf uur later (!) kwam. Die stelde het ook vast en schakelde hulp in, maar dat duurde ook nog lang voordat die kwam. Uiteindelijk zaten ze al 5 uur verder voordat er begonnen werd met het probleem op te lossen en zat de hele woonwijk uren zonder licht (en ook een uurtje zonder verwarming), alleen omdat de netbeheerder zo koppig was. Als dat bij mobiele providers ook zo gaat, dan zit je dus uren zonder telefonie en internet omdat één partij (de netbeheerder) weigert te komen vaststellen of er inderdaad een probleem is, ondanks honderden meldingen en aandringen van een leverancier, en pas uren later een kijkje komt nemen. Nee, dank je.

Dus nee, twee redenen waarom ik dat niet zie zitten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2018 14:03]

" "Het is eigenlijk een gebrek aan schaal", aldus de directeur. "Het is een markt waar aanbieders vaste en mobiele diensten combineren en dat is een mogelijkheid die wij niet hebben.""

Hoezo niet hebben? dan maak je dat toch? je hebt al internet en tv en mobiel dus kan je een triple play pakket maken, dus ik zie het probleem niet van tele2.
Ga gewoon je 4g adverteren als alternatief voor vast. Ik gebruik het nu jaar zo met heel huishouden, en het werkt perfect, ook op vakanties. Ik denk als je gericht ambassadeurs deze optie aan de man laat brengen dat veel overstappen en de lompe dure trage kabelbundels gaan dumpen.
Ja of via voip zoals alle andere vaste bel providers.
Dat proberen ze ook wel, zeker T-mobile
4 g voor thuis heft alleen wat nadelen, je miet toxh iets van bundel groottes vastleggen en dat vinden mensen met keuze gedoe.
Ik gebruik het ook als alternatief voor vast, Tele2 Unlimited, maar ondanks dat ik in mijn eentje ben en 5-7 GB per dag verbruik, krijg ik regelmatig mailtjes dat ik hun FUP geschonden heb. Dus vóórdat ze anderen gaan overtuigen van 4G als alternatief voor vast, moeten ze eerst hun FUP-limiet verhogen. En dat wordt denk ik een dure grap...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2018 18:08]

Raar, krijg ik nooit. Gebruik je de sim wel netjes in een telefoon waar je ook mee belt?
Ik heb gemiddeld 3-4GB/dag met uitschieters naar 10GB.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 17 november 2018 17:15]

Ja. Maar ik ben niet de enige met dit probleem, hoor: op het Tele2-forum zijn meer gevallen als ik bekend.
wat zeggen ze dan dat je zou schenden?
Mogelijk moet de EC ook dan even een uitspraak doen over het fysieke net. Of doet de overheid dat, met de veiling van de frequenties (ja ik ben naïef ;) ) .
Een openbaar net, waar elke provider in de wijkkast zijn eigen spullen aan kan hangen en KPN de zooi niet kan uitknijpen en daarmee een monopolie behoudt. En een verplichting aan de providers dat 99,9% van de Nederlandse huishoudens binnen nu en 6 jaar aan een synchrone lijnverbinding hangt met minimaal 100/100. Haal je dat niet, vervalt de volgende dag de vergunning. Maar dat zullen ze in Den Haag wel weer niet aandurven.
Omdat het ook nogal onrealistisch en duur is. Overigens moeten ze dan flink wat geld aan KPN lappen voor het netwerk. En Ziggo, want die hebben op dit moment iirc een groter monopolie op kabel dan KPN op glas/*DSL.
Je zou het kunnen (dwang-)nationaliseren, of verplicht de bedrijven splitsen in een netbeheer en een provider deel op een wijze die lijkt op wat ze met gas en stroom hebben gedaan, maar ben het met je eens dat het dan een paar centen gaat kosten. Qua fysiek net heeft KPN overigens een bijna 100% monopolie op DSL.
Ik was laatst in Kroatië. 4.1 miljoen inwoners, en had er prima internet op het eigen netwerk van Tele2, en in de steden was overal een Tele2 winkel te vinden. Daar kan het dus wel.

Ik ben juist heel tevreden met Tele2 door de lage kosten die ze hanteren. 25 euro alles onbeperkt. Heerlijk. Bij T-mobile is dit 35 euro, en bij KPN / Vodafone betaal je snel dik 40 euro en moet je combineren wil je richting de 40gb per maand gaan.
Dat het in Kroatië kan wil toch helemaal niets zeggen over de Nederlandse markt? Of denk je dat die markten volledig vergelijkbaar zijn?

Ik heb in Singapore ook geweldige netwerken gezien, met het beste glasvezel eronder. Daar kan het dus wel. Waarom dat relevant zou zijn voor pak hem beet Cambodja... Geen idee.
Tele2 is al jaren gesponseerd door het Moederbedrijf uit Zweden. Een aantal jaren geleden toen de 4G eraan kwam wilde het bedrijf de Nederlandse tak nog kwijt en toen niemand het bedrijf wilde hebben ze alles ingezet op een eigen netwerk. Ik moet zeggen ze zijn ver gekomen met zoveel mogelijk masten van elkaar om maar dekking te bieden in Nederland.

Het moederbedrijf bleef maar geld pompen en op een bepaald moment zag je dat het wat beter ging met Tele2, maar alles aanbieden tegen een lage prijs is niet goed en dus konden ze niet investeren. Zo zijn er veel meer aanbieders die tegen kostprijs aan werken en hierdoor geen klantenservice of fatsoenlijke tv kastje kunnen leveren zoals KPN.

Er zijn zelf aanbieders die als je een klacht/Storing hebt dat ze je dan laten gaan met een maand. Die werken zo tegen een kostprijs dat het niet uit kan. Het is zelfs zo dat als je een nieuwe lijn wilt je bij niemand echt terecht kan en zelfs door bedrijven als T-Mobile wordt doorverwezen om het bij KPN aan te vragen ivm de kosten van een aansluiting.


Het is daarom ook dat Tele 2 goedkoper is dan KPN en dat ze ook geen compleet korting kunnen aanbieden. Dit gaat niet werken. Als je compleet korting ziet bij KPN en verdubbeling van je data en het delen onderling dan zie je gewoon dat KPN goedkoper kan zijn dan T-Mobile , Tele 2 en zelfs Vodafone.

Een Voorbeeld is een KPN zorgloos 10 GB abonnement van 25 euro ,waarmee je 20 GB hebt. Een gezin kan gewoon 3 goedkoper abonnementen nemen van 8,50 (300 minuten) per persoon en dus betaal je rond 50 euro en deel je de data onderling en kun je iedereen 5GB geven. Bij Tele 2 ben je met 100 minuten en 5GB per nummer € 56,00 kwijt (4 personen) en wil je nog een nummer onbeperkt bellen dan zit je al rond de 60 euro.

Het kan niet uit voor Tele 2 om compleet aan te bieden en het geeft ook wel aan hoe de markt onder druk staat qua prijs als tele 2 het al moeilijk heeft en blijkbaar meer kan verdienen aan zijn klanten dan aan KPN compleet klanten dan is de prijsdruk hoog.

Het mooiste is dat mensen internet, mobiel duur vinden, maar met drie aanbieders zullen de prijzen hoger worden en meer gelijk getrokken worden zoals we die ook in de duurdere landen zien.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 16 november 2018 15:04]

Een van de gekkigheden die mij opvalt in "de markt" zijn verhuizingen.
vrijwel elke partij zit met minimum jaar contracten op wholesale niveau, dus een verhuizing in die periode is lastig en betekend technisch contract A beeeindigen (afhankelijk van de looptijd dus nog tot een jaar of een paar maanden) en een nieuw contract op B.

Een Telfort kan een glasvezel lijn gewoon kostenloos verhuizen op de achtergrond in je 1e jaar periode.

OF bij storingen, KPN doet een remote check en 9 van de 10x kan je als provider het modem of de bekabeling na het ISRA vervangen terwijl juist 9 van de 10x dit het probleem niet is.
KPN zelf bundelt die afspraken en kan wel de beslissing maken om direct de monteur te sturen die A en B mag en kan doen.

Dat soort moeilijkheden die op KPN Wholesale liggen maakt het dat je dus idd ziet dat KPN eigen labels net wat meer kunnen terwijl de concurrentie dit niet kan.
Vreemd, T-Mobile heeft wel een vast netwerk. Namelijk het Vodafone Glasvezel netwerk dat ze hebben overgenomen.

Daarnaast hebben Tele2 en T-Mobile natuurlijk wel een bijna landelijk dekkend vast netwerk. Daarop zijn namelijk de zendmasten aangesloten. Dit vereist een vast netwerk, de mast die je ziet is alleen het laatste stukje van hun netwerken. Het grootste deel van het netwerk is natuurlijk gewoon vast (koper of glas of combi).
Vodafone-Tmob glas gaat vrijwel geheel via glas van KPN. Deels hebben ze eigen apperaten in de centrale en deels is het gewoon Telfort maar met een stikker TMobile er over.
Vodafone is zelrs een rechtzaak met n megaclaim begonnen omdat ze meenden dat KPN tegenwerkte bij t implementeren van selling poiht verniewingen terwijl de eigen KPNdochters voordelen zouden hebben.