Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile stopt op 15 november 2020 met 2g

T-mobile zet op 15 november 2020 zijn 2g-netwerk uit. Vanaf dan kunnen klanten van de provider alleen nog verbinding maken met het netwerk via 3g of 4g. In 2015 stopte T-Mobile al met het aanbieden van 2g op de 900MHz-band.

De Nederlandse provider heeft een pagina online gezet met informatie over het afsluiten van het 2g-netwerk. Bellen en sms'en gaat al over 3g en 4g, en vrijwel alle moderne telefoons kunnen met die netwerken overweg. T-Mobile adviseert mensen met een toestel dat alleen 2g ondersteunt, over te stappen op een nieuwe telefoon.

Wat er precies gebeurt met de vrijgekomen frequentieruimte na 15 november 2020, meldt T-Mobile niet. Waarschijnlijk wordt die ruimte ingezet voor de 3g- en 4g-netwerken van de provider. In een statement tegenover Tweakers zegt de provider "we gaan de frequenties van het 2g-netwerk inzetten om nog sneller internet te kunnen faciliteren en ervoor te zorgen dat ons netwerk klaar is voor de toekomst."

Momenteel gebruikt T-Mobile de 1800MHz-band voor 2g. Eerder werd ook de 900MHz-band gebruikt, maar daar stopte de provider in 2015 mee. Daarna werd de 900MHz-band ingezet voor het 4g-netwerk. T-Mobile gebruikt al delen van de 1800MHz-band voor zijn 4g-netwerk.

Andere providers hebben juist plannen om hun 3g-netwerken uit te schakelen en houden het 2g-netwerk intact om op terug te kunnen vallen. Vodafone schakelt in januari 2020 zijn 3g-netwerk uit, Tele2 verlaagde de 3g-snelheid al naar 2Mbit/s en KPN stopt in 2022 met 3g.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-11-2018 • 16:18

130 Linkedin Google+

Submitter: Jeffrey87

Reacties (130)

Wijzig sortering
Ik mag hopen dat ze dan voor die tijd alle gaten dekken, want er zijn nog steeds plekken waar f geen bereik is f alleen 2G. Als 2G wegvalt, dan neemt het aantal plekken met geen bereik dus alleen maar toe als ze niet zorgen voor een alternatief.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 12 november 2018 16:23]

Als de frequenties gebruikt worden voor 4g zal je net op deze plaatsen dan plots 4g kunnen ontvangen, dit is net het mooie hieraan.
Echter moet je dan wel kunnen bellen over 4G. Hier bijv. in de trein nog altijd een stukje 2G (niks ten nadele van het netwerk; werkt op dat stuk na prima en blindspots hebben alle providers); stel dat dat door 4G vervangen word is dat voor internet prima maar voor telefonisch bereikbaar wel een nadeeltje.

Praktisch elk toestel onderstuent wel 4G tegenwoordig; echter is VoLTE nog altijd eerder uitzondering dan regel bij telefoons die nu in de winkel liggen.

2020 klinkt misschien ver weg maar is nog 'maar' 2 jaar verwijderd

[Reactie gewijzigd door !mark op 12 november 2018 17:25]

Toestellen ondersteunen bellen over 4G wel maar de providers niet als je geen Samsung of Apple hebt- de enige twee merken die ze kennen klaarblijkelijk.
Precies. Ik had zo'n mini 3g zender van Vodafone voor ontvangst in de zaak. Perfecte no nonsens oplossing. Opeens beslist Vodafone dat ding uit te schakelen omdat je tegenwoordig over 4g en wifi kan bellen. Ik krijg nu alleen nog maar voicemailberichten binnen als ik op werk ben. BlackBerry (Android) activeren ze niet, lekker is dat.

Dit moet via wetgeving aangepakt worden, ze trekken bepaalde partijen voor en zorgen voor concurrentievervalsing.
Sterker nog. Ik had een scandinavische telefoon. En daar kreeg ik met met mijn Tele2 sim geen 4g bellen als optie.

Na zelf flashen naar de NL versie is het probleem opgelost.

Ook Tele2 zal een probleem hebben en mogelijk 4g roaming moeten gebruiken. Overgenomen zijn. Of een andere bel roaming provider zoeken.
Het gaat om november 2020,dus wel degelijk twee jaar.
Ah, ja in dat geval.. :-)
2020 klinkt misschien ver weg maar is nog 'maar' 2 jaar verwijderd
Sterker nog: maar iets meer dan 1 jaar verwijderd...
Dat zou zeker mooi zijn! Maar dat zeg ik dus: ik hoop wel dat ze dat dan ook echt gaan doen.
Kunnen we dan inmiddels gewoon bellen over 4g zonder een specifiek toestel met specifieke firmware te hebben? Als je zegt dat het over 2 jaar uit gaat had dat allang het geval moeten zijn.
Dat zal niets uitmaken, want T-Mobile gebruikt al 1800MHz voor 4G (20MHz bandbreedte voor 4G en 10 voor 2G).
Dat is gek aangezien 4G op de betere frequenties zit dan 2G bij TMNL voor bereik.

Dan zou ik eerder afvragen hoe oud is je sim, is die ooit geknipt, ondersteund je telefoon de banden van 4G die t-mobile hanteert of is je opmerking op basis van je ervaringen in het verleden en heb je nu geen TMNL meer?
Heb het nu al met 3 telefoons ervaren (waarvan de meest recente een 2018, bijna high-end-model is). En mijn moeder idem dito met een paar telefoons. En ik heb ook andere mensen horen klagen. Lijkt me wel erg toevallig dat al die telefoons/simkaarten dan zo brak zijn, niet? Mijn SIM is overigens nog niet zo oud: van ergens voor de zomer (dus een halfjaar ongeveer - nooit geknipt).

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 12 november 2018 16:50]

Nee dan zal het niet aan je sim liggen, er zijn namelijk genoeg mensen die last hebben maar lopen dan rond met een geknipte sim en dat is niet zo goed. Maar toch is het raar dat je met 2G beter bereik zou hebben dan met 4G.

T-mobile ook benaderd, kan zijn dat er een bepaalde sector een storing heeft?
Soms kan dat dan heel lang duren afhankelijk van de afspraken de ze met een landlord hebben
Dit probleem speelt al jaren. En zoals ik al zei ben ik niet de enige die er last van heeft. Dus een storing lijkt me uitgesloten, dan hadden ze het allang wel een keer opgelost met zoveel klachten. En diverse mensen die klaagden hebben ook geen geknipte SIM.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 12 november 2018 16:54]

Mee eens. In de randstad is het misschien bijna 100%, maar in bosrijk gebied regelmatig geen bereik...
Maar ook "bijna" is niet fijn. Ik kan echt wel een paar plekken noemen, zelfs midden in winkelcentra, waar hier in de randstad geen bereik of alleen 2G is.
Da's vreemd. T-Mobile gebruikt juist een lagere frequentie voor 3G en 4G (900 MHz) die het beter zou moeten doen in plekken zoals winkelcentra. Ik verwacht dat het door je telefoon komt dat je op sommige plekken terugvalt op 2G en dat je in de toekomst op die plekken juist op 3G zult blijven als er geen 4G is, bij gebrek aan 2G.
Als het door mijn telefoon komt, dan komt het door meerdere telefoons. Heb het nu al met 3 telefoons ervaren. En mijn moeder idem dito met een paar telefoons. En ik heb ook andere mensen horen klagen. Lijkt me wel erg toevallig dat al die telefoons dan zo brak zijn, niet?

Ik heb het overigens niet over gehele winkelcentra h, maar over sommige plekken in de centra. Een mooi voorbeeld is De Corridor in het centrum van Almere-Stad en een stukje van de Brink in Almere-Haven (met name in de Deen Supermarkt).

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 12 november 2018 16:47]

Meeste telefoons selecteren volgens mij adhv criteria welk netwerk ze kiezen. Indien het enkel standby is en ze moeten af en toe een toren pingen dan zullen ze in die centra de sterkste band kiezen waarschijnlijk zodat ze minder zendvermogen nodig hebben de zendmast te pingen. Dus dan heb je dikke kans dat je toestel naar 2g terugschakelt.

Is het op jouw 3 telefoons ook nog zo als je ze actief gaat gebruiken? Of schalen ze dan op naar een zwakker signaal met grotere bandbreedte?
Ook bij actief gebruik blijven ze op 2G.
Geloof me ik ben overgestapt van tmobile naar vodafone en dat is zo'n beetje overal vele male slechter en vooral trager.
Bij mij in huis komt T-Mobile met niets binnen. Simpelweg gewoon geen bereik. Zowel iPhone als Oneplus krijgen niets tenzij ze op bepaalde plekken liggen waar ze iets van signaal pakken, maar dan is bellen niet te doen.

Dus ook nu hebben ze white spots in de dekking zitten.
Daar gaan een hele hoop mensen met een GSM alarm systeem absoluut niet blij van worden...
Volgens mij werkt mijn slimme meter via GPRS. En dat is ook 2g?
Zeker, GPRS is de data variant van de GSM. GSM/GPRS is allebij "2G".

Sitenote: de M2M operaties (dus die modem van het alarmsysteem ook) zullen gewoon blijven werken alsdus T-Mobile. De vraag is of dit echter met een "gewone" simkaart ook werkt, want ik vermoed dat je hiervoor een ander abonnement nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 12 november 2018 16:38]

Misschien dat zit dat dan via roaming op het netwerk van kpn of vodafone laten lopen? Ik weet niet of dat technische mogelijk is, maar vermoed van wel.
Meestal (eigenlijk altijd) neem je een grootzakelijk M2M contract af bij een maatschappij welke o.a. fixed ip's, uptime garantie en afhandeling (facturen) regelt. Mijn vermoeden is dat deze abonnementen wel door blijven gaan.

Veel nieuwe abonnementen zijn al 2/3/4G combi en de ouderen zullen wel gehonoreert worden omdat ze meestal 5+ jaar zijn.

edit: roaming kan dus als bijv. KPN met T-Mobile een roaming overeenkomst heeft maar dit is niet altijd het geval. Deze sim's hebben bijvoorbeeld ook geen 06 nummer maar een 097 nummer. Maar als ze de boel via hun eigen gateway laten lopen zou ook de routing goed moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 12 november 2018 16:57]

Maar als ze geen 2g aanbieden, kunnen die aparaten geen contact maken met het t-mobile netwerk en zullen ze wel roaming moeten gebruiken.
Alleen als er werkelijk roaming handoff wordt gedaan en er dus een overeenkomst is. Anders is alleen de emergency dienst van 2G te gebruiken (112/3/4 nummers) en stopt de werking.
Denk het wel, maar die gaan ook ooit een keer uit, en zijn ook niet blij met overmatige belasting van hun 2G-netwerk.

Wat ik vermoed, is dat ze een snippertje 2G online laten enkel voor specifieke abonnementstypen. De capaciteit is in totaal dan zeer laag maar voldoende voor dit soort diensten. Waarschijnlijk zal de rest van de ruimte worden opgevuld met 4G. Technisch is dat goed mogelijk.
Veel mensen (waaronder ik) hebben gewoon een prepaid kaartje in het alarm systeem zitten. Een normaal kaartje dus.

Ik vraag me uberhaupt af hoe ze dat voor elkaar willen krijgen, want als ze fysiek de frequenties uit gaan zetten kan het natuurlijk nooit blijven werken. Alarm systemen gebruiken SMSjes om te communiceren en dat is (ondanks dat het M2M is) totaal niet anders dan een telefoon.
In eigenlijk ieder contact staat dat er geen garantie is dat dit blijft werken met een normale sim, in veel gevallen staat er zelfs expliciet in dat dit niet de bedoeling is. Wellicht heeft het systeem een 2/3g modem en blijft het werken aangezien sms ook werkt over 3g, maar anders is het wellicht handig om over te gaan op een andere provider. Voor zover ik kan vinden raden alle prepaid leverancies voor alarm installaties aan te switchen anar vodafone of kpn netwerken.

edit: in mijn vodafone contract staat dat onder oneigenlijk gebruik ook "router" dus eigenlijk mag je ze niet gebruiken voor internetconnectiviteit van machines. SMS zegt het niets over.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 12 november 2018 17:07]

Maar ook geen al te groot probleem omdat je dat kaartje eenvoudig kunt vervangen. Vele M2M toepassingen zijn een heel stuk minder toegankelijk. Die kunnen ergens ten velde staan, op een locatie waar een technieker naartoe sturen en laten vervangen al snel een kost van honderden euro betekend en als je er zo tientallen hebt staan loopt de kost snel op. Als ze dan toch de sim kaart moeten vervangen zullen ze hopelijk dan ook direct de kost maken van heel de modem te vervangen.
2G-only M2M producten zullen ook niet meer werken (zie https://iot.t-mobile.nl/2G/)
Maar daar zit, voor zover ik weet, dan weer geen T-Mobile SIM in. Je gaat in de nabije toekomst vermoedelijk steeds meer toepassingen op LTE-M zien, wat een stuk zuiniger is dan 2G.
Ja maar het is onmogelijk GPRS geheel uit te schakelen.

De slimme energiemeters die nu in huizen worden geplaatst werken op GPRS en ook veel andere apparatuur.

Het kan niet dat dat over een paar jaar onbruikbaar word.

Of KPN of Vodafone zal een 2G netwerk in de lucht moeten houden.
Welkom bij de "smart" devices club. De TV's die je in de winkel koopt kunnen ook niet altijd op Youtube. Recent heeft Youtube een update uitgerold waardoor er heel veel apparaten niet meer op kunnen.

En zo ga je straks ineens lantaarnpalen of (mobiele) pin automaten zien dat die het niet meer doen omdat er toevallig een T-mobile simkaart in zit en de modem alleen gebruik kan maken van 2G.
Dacht het niet, als heel Nederland een slimme meter heeft en die allemaal vervangen moeten worden heb je een groot probleem.

Daar zijn echt wel afspraken over gemaakt, ik heb het over de slimme energie meters bij mensen thuis.

Die gaan ze echt niet zomaar vervangen omdat het netwerk verandert.

Er zal dus gewoon een netwerk in de lucht gehouden moeten worden.
Misschien leest heel T-Mobile geen slimme meters uit.
Klopt, ik heb al een aantal producten op LTE-m in ontwikkeling en het is een heel betrouwbaar systeem tot nu toe. (Veel betere ontvangst ook dan GPRS)
Yup. Er zijn wel nieuwere meters die met LTE kunnen werken maar dat vergt natuurlijk een wissel van hardware :P
Grappig die moderne slimme meters met antieke 20 jaar oude IP technologie _/-\o_
Vraag me af hoe de support zit in het buitenland. * Jism woont in Portugal met een nog T-mobile abbo.
Daar ga je in het buitenland niets van merken. Het 2G-netwerk in Nederland wordt 15/11/'20 uitgezet, niet de 2G-netwerktoegang van de SIMs :)
Het heeft meer te maken met hardware bij de provider. Daar zal het systeem dat 2G ondersteund met of een abonnenment bekend is dus gewoon aan moeten blijven staan, naast de andere. Ze kunnen dus alleen de NL zendmasten uitzetten.
In landen waar 2g is kun je dan nog gewoon gebruikmaken van 2g. Zegt T-Mobile ook zelf op zijn uitlegpagina :)
Laatst stroomstoring hier in de buurt, 3g en 4g waren weg, maar 2g bleef in de lucht (KPN)
Is 2g beter in dit soort gevallen (betrouwbaar) dan bv 3g?
Zendmasten moeten ook op noodstroom draaien.. en internet valt meestal als eerste weg.
Hangt ervanaf hoeveel noodstroom er is. Met de recente grote stroomstoring in Almere en een deel van 't Gooi was de noodstroom al binnen 1,5 uur op, dus ook de zendmasten hadden geen noodstroom meer.
Dit is afhankelijk van de instelling van het netwerk. Bij Vodafone valt normaalgesproken ook eerst direct 4G uit, 3G en 2G blijven dan online. Als het accuniveau beneden een bepaald niveau valt dan valt 3G ook uit. Als allerlaatste valt 2G uit. Ik vermoed dat men dit langzaam aan gaat passen nu Vodafone binnenkort 3G uit gaat schakelen.
Laatst stroomstoring hier in de buurt, 3g en 4g waren weg, maar 2g bleef in de lucht (KPN)
Is 2g beter in dit soort gevallen (betrouwbaar) dan bv 3g?
2G kost veel minder dan 3G en 4G voor belverkeer en wordt vermoed ik eerder achter een noodaggregaat geparkeerd dan 3G en 4G, vanwege communicatie-voorziening voor o.a. hulpdiensten bij langere uitval.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 november 2018 20:55]

Het valt me echt op dat NIEMAND ook maar een woord rept over het standby stroomvoordeel van 2g ten opzichte van 3g en zeer zeker 4g waat het voordeel nog veel groter is.
Als je geen data verbruikt waarschijnlijk wel ja, dus alleen bellen/smsen: sure, daar zou het iets betere accuduur kunnen opleveren. Maar als je data gebruikt, en zeker als je veel data gebruikt, is 4G veel en veel efficinter dan 2G en kost dat veel minder stroom.

Kijkend naar hoe de meeste mensen hun telefoon gebruiken denk ik dat er over het algemeen geen stroomvoordeel is voor het gebruik van 2G... Plus dat is zo zwak dat veel diensten er niet eens (goed) op draaien. :P
Ja het gaat mij ook om idle drain. En dat scheelt niet iets maar het is gewiin bijna 3x zo zuinig als 3g en dat is weer veel zuiniger als 4g. Als ik buiten de deur meer als edge nodig heb voor even snel wat opzoeken gebruik ik een 2g,3g,4g switcher. 4g is idd alleen zuiniger als je veel data in korte tijd gebruikt. Voor muziek streamen is 3g de betere optie.
Voor video is het lastig omdat niet op ieder tijdstip genoeg snelheid te halen is. Maar als het er is is in theorie 3g zuiniger.

En ja ik gebruik over het algemeen alleen whatsapp en dan is 2g superieur. Voor browsen is het tegenwoordig te traag omdat veel website makers te lax of lui zijn om afbeeldingen even te comprimeren naar een laag dataverbruik afbeelding.

Edit : lots of typos as always...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 13 november 2018 14:29]

Inderdaad, ben ook niet echt een heavy user en gebruik mijn telefoon voor "handige apps" en om mee te communiceren. Het verschil tussen 2G en 4G is dramatisch groot, jammer dat ik niet eerder heb gewoon van zo een G switcher.

Vind het ergens jammer dat het potentieeel niet benut wordt en gepromoot vannuit de overheid. Het verschil in stroomverbruik is dusdanig groot dat theoretisch een enorme impact kan hebben op het milieau.
Denk bijv. automatisch overschakellen op 2g in combinatie met machine learning in de toekomst?, mogelijkheden die je kan bedenken zijn eindeloos.
Tja groen denken doen ze natuurlijk alleen als het hun uit komt he.
En alle beetjes gelden geld alleen als ze er meer geld meer kunnen verdienen. dit kost ze geld natuurlijk omdat je met een simpele app stroom kan besparen.
Het het is inderdaad minimaal.

laten we uitgaan van 20% besparing per dag dat klinkt als heel veel maar per aar is dat ongeveer een euro verschil oftewel 5 KWH. Maar als je dit even bekijkt over 5,5 miljard mensen met een telefoon dan hebben we het ineens over 27500 Megawatt. en dat is serieus stroom.
Als we de formules mogen geloven dan is dat op jaarbasis over die 5,5 miljard mobiele telefoons 11,3 miljard ton Co2 Daar moet groenlinks toch warm voor lopen zou je zeggen.
Zo reken en denk ik altijd al heel mijn leven, voelde me vaak ook geneigd om dit soort dingen op 1 of andere manier door te pushen. Helaas zoals velen voor mij kom je gewoon een change muur tegen genaamd geld.

Maar goed... ik werk en woon niet meer in NL, maar begrijp jouw situatie volledig. Ben zelf ook een enorme voorstander van 2G, vooral met de increase in behoefte van kleine notificaties. Mijn bedrijfs telefoon wordt gewoon gepinged door kritische systemen zodat ik op de hoogte ben van de situatie. Dus ik bel er niet mee, zit er niet mee op websites niks... dus als ik nog in NL werkte dan was mijn bedrijfs telefoon 2x zoveel stroom aan het trekken omdat 2G ontbreekt...
Weet iemand toevallig waarom T-Mobile kiest om zijn 2G netwerk uit te schakelen terwijl de andere providers hun 3G netwerk uitschakelen?
Omdat vodafone en kpn veel machine to machine contracten hebben met apparatuur die alleen gprs ondersteunt (denk aan slimme meters bijv). T-Mobile heeft dat niet (of iig minder significant in aantallen) en aangezien ze 3G op 900Mhz hebben en 2G op 1800Mhz is het terugvallen op 3G voor bellen qua bereik betrouwbaarder dan op 2G.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 12 november 2018 16:39]

Volgens Google
General Packet Radio Service is a packet oriented mobile data standard on the 2G and 3G cellular communication network's global system for mobile communications.
Dit zocht ik na aanleiding van dit artikel op want veel pinapparaten zag ik gprs gebruiken en ik wist niet of dat 2g of 3g was. Volgens Google is het dus 2g en 3g dus als het gprs ondersteund, dan ondersteund het dus ook 3g toch?
Als je GPRS ziet dan is dat in de praktijk altijd 2G en geen 3G. Een pinautomaat waar je nu alleen GPRS op ziet, zit op een 2G-netwerk, hoewel dat vrijwel altijd KPN of Vodafone is.
Verder kun je GPRS draaien zonder dat je er op 2G kunt bellen. Dus BV 64Kb air interface open zet en de rest van de band voor 3/4/5G gebruikt
GPRS (evenals Edge) is dan ook 2G en geen 3G. Met 2G kun je niet tegelijk twee kanalen (IP/data en spraak-modulatie) open hebben. Met alle 3G varianten (WCDMA/HSPA/HSPA+) wel. Met 3G kun je dus bellen terwijl de data verbinding in stand blijft. Met 2G/GPRS wordt de rest dus geheel uitgezet tijdens het actieve zenden/ontvangen.
Omdat ze niet kunnen opboksen tegen Utility Connect
bron
Utility Connect is een samenwerkingsverband tussen Alliander, KPN en Entropia. De vergunning was oorspronkelijk verworven door Nozema (thans KPN) via een veiling. De opbrengst was 5,1 miljoen. De vergunning heeft een looptijd van 15 jaar en loopt af op 17 november 2020. De bedoeling is om een mobiel netwerk op te zetten specifiek voor energienetten (w.o. het uitlezen van slimme meters).
Exacte frequenties: 451,76875-454,76875 / 461,76875-464,76875
Dan kan je beter wat anders met jouw frequentie doen.
Intressante keuze om eerst 2G uit te zetten

Hun Google Assistent skill is daarintegen wel leuk :)
Iedereen met simpele mobieltjes moet nu over op 3G of 4G wat veel meer stroom zuipt. Ik ken weinig mobieltjes met knopjes die 3G ondersteunen.
Ik ken weinig mobieltjes met knopjes.
Zakelijke standby telefoons, die zo lang mogelijke standby moeten hebben voor ze weer aan een snoertje moeten, zijn meestal knopjestelefoons
Zoek eens eens onder senioren telefoons.
Ik bedoelde met mijn comment te zeggen dat "Ik ken weinig ..." niet zo heel veel zegt. De comments die ik hier op krijg bevestigen mijn punt ;D
Iedereen met simpele mobieltjes moet nu over op 3G of 4G wat veel meer stroom zuipt. Ik ken weinig mobieltjes met knopjes die 3G ondersteunen.
Inderdaad. Ik gebruik zelf nog zo'n mooie oude Nokia "waar Snake op zit."
Het ding belt; het ding SMSt; en dat is alles wat ik er van nodig heb.
En het draait - zelfs na 10 jaar dagelijks gebruik - nog steeds 2 weken op n charge. Da's ook wel fraai...

Maar goed; gelukkig is de feature-phone weer helemaal terug aan het komen en is het in sommige groepen zelfs een hip fashion-statement. Kwestie van even afwachten tot ze hier ook terug doorbreken en dan rondneuzen om er een degelijke uit te pikken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 november 2018 20:32]

Bel je ook nog in met een modem :-) is ook energie zuinig
Bel je ook nog in met een modem :-) is ook energie zuinig
Nee. Maar ik hoef tenminste niet om de halve dag in paniek op zoek te gaan naar een USB-kabel omdat ik anders niet meer bereikbaar ben.

En verder:
Als mensen me echt nodig hebben, dan bellen ze wel. Daar tegenover staat dat tenminste niet voor elke scheet een "appje" krijg en niet continu afgeleid (en bespioneerd) hoef te worden door troep als WhatsApp. En als ik samen met iemand gezellig iets ga drinken en een gesprek aanga, dan ga ik ook echt gezellig iets drinken en een gesprek aan. Dan ga ik niet om de 10 minuten in dat schermpje begraven zitten.

En zo is dat. :)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 november 2018 20:49]

Haal je alle apps van een moderne telefoon en in powersave gaat ie ook 7 dagen mee.
Haal je alle apps van een moderne telefoon en in powersave gaat ie ook 7 dagen mee.
Ten eerste lukt dat je vaak niet tenzij je gaat jailbreaken. Ten tweede kost zo'n telefoon qua aanschaf nog steeds meer geld wat niet magischerwijs terug in je hand verschijnt als je de mogelijkheden ervan niet benut.

Mijn huidige telefoon heb ik destijds voor een tientje gekocht en zat gratis 15 beltegoed bij. Als bellen en SMSen het enige is wat je er van nodig hebt, dan is dat een deal die onverslaanbaar is, natuurlijk.
Tuurlijk maar een netwerk laten draaien voor de niet gebruikers is ook niet rendabel. Helaas vroeger was alles beter..... denken we..... tot dat je hoort als het vroor stond het ijs op je deken dan den je we zijn er toch op voorruit gegaan. Vroeger een peieper ging wel maanden mee. Misschien is dat wat voor je. Zet je daarma je telefoon aan :-). Troost je ik denk dat bij 5G en weer devices komen die lag met 1 batt kunnen. Het device gaat gewoon 1 uur in slaap en kijkt dan of ze je nodig hebben. Zou je nu ook zelf kunnen doen. Tel uit voicemail aan. Na 1 uur tel effe aan geen voicemail zet je hem weer uit. Misschien haal je wel 3 maanden met je Tel dan
Klopt allemaal, als dat echt alles is wat je wilt.
Ikzelf gebruik n smartphone als dumbphone, zodat ik in geval van nood nog wat extra handige foefjes heb (mail/web/navigatie/voip/pechhulp, oja en n keer op t nippertje n vliegreis geregeld bijv).
En nee, met nood bedoel ik niet "help ik moet op de bus wachten en nu word ik geconfronteerd met de leegte van het bestaan".
De rest van de tijd (toevallig ook) 2 weken standby.
iig, daar heb ik wel 100/decennium (ofzo) voor over.
Maar goed, wat je wilt.
Tele2 heeft heul geen 3G netwerk :') die roamen voor 3G (en denk ook 2G) op het Tmobile netwerk :o

en voor M2M (machine 2 machine) wat nu veel over 2G gaat omdat het toch geen bandbreedte intensieve dingen zijn....

denk aan de (ondergrondse) vuilcontainer, slimme meters, etc... dat kan ook prima over het nb-iot 4G (of 3G) netwerk... en tja dat er dan mogelijk weer GSM modules moeten worden vervangen.... dat hoort er gewoon bij....

je kan niet in verhouding een "duur" netwerk in de lucht houden wat verder eigenlijk niemand meer gebruikt... want tegen 2020 draait voLTE / voWifi (of hun opvolgers ;) ) bij alle providers wel..
Nieuwe apparatuur draait natuurlijk mix mode 2/3/4/5G. Dus Je hoeft nix extra te onderhouden. Het gaat ze om bandbreedte
Waarom het 3G netwerk niet uitzetten? Vodafone en KPN laten haar 2G netwerk bestaan en sluiten haar 3G netwerk af.

Jammer heb hier een T-Mobile Prepaid simkaartje voor een nood telefoon, een nokia 6310i (waar je echt lang mer je accu kan doen O-) ).
Dan moet ik tegen die tijd maar een KPN of vodafone kaartje aanschaffen, jammer.
Combinatie van redenen, ten eerste hebben ze 900Mhz (n 2100Mhz) op 3G en 1800Mhz op 2G. Als backup voor bellen is 3G bij ze dus betrouwbaarder voor bereik. Aan de andere kant is extra 1800Mhz voor 4G (en later 5G) belangrijker voor ze voor capaciteit, lage frequenties zijn goed voor bereik maar hebben weinig capaciteit. Dus hun strategie is op den duur klein beetje 900Mhz overhouden op 3G voor bereik bij bellen en de weinige databehoefte en al het 1800Mhz en 2100Mhz omzetten naar 4G. Een ander voordeel van het uitzetten van 2G ipv 3G vergeleken met de anderen is ook dat buitenlandse tele2-achtige providers klanten dan gaan roamen op t-mobile 3G netwerk (bijv three uit het VK die net als tele2 NL geen 4G roaming biedt).
Ben wel benieuwd waar je de info over dat Tele2 vandaan hebt, T-Mobile blijft 3g hebben om te bellen en smsen, Tele2 alleen Tele2 heeft een 4G netwerk.

Ik weet wel zeker dat Tele2 niet wil dat als ze roaming contracten krijgt dat mensen die komen roamen op Tele2, kunnen roamen op het 3g netwerk van T-Mobile. Dat is namelijk duur voor Tele2.
Ik denk dat je mijn tekst niet snapt: net als tele2 NL, die geen 4G roaming biedt in het buitenland, zijn er ook in het buitenland providers die in het buitenland (en dus voor hun ook Nederland) geen 4G roaming bieden. Als straks T-Mobile de enige met een 3G netwerk is, zullen de klanten daarvan de voorkeur geven aan T-Mobile 3G ipv Vodafone of KPN 2G. (en dit betekent extra inkomsten voor T-Mobile)

[Reactie gewijzigd door elponchis op 13 november 2018 10:29]