Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vodafone stopt over twee jaar met aanbieden 3g

Vodafone stopt over twee jaar met het aanbieden van 3g. Klanten die geen telefoon hebben met 4g-ondersteuning, vallen dan terug op 2g, want Vodafone houdt het oudere 2g namelijk wel in de lucht. Het uitzetten van 3g gebeurt in januari 2020.

Vodafone informeert klanten op een voor de gelegenheid ingerichte internetpagina. De stap is geen verrassing. De provider zei vorig jaar al het 3g-netwerk langzaamaan leeg te willen maken, omdat vrijwel alle klanten met mobiel internet inmiddels op 4g zijn overgestapt. Daarnaast gebruikt het steeds meer frequenties die in gebruik waren voor 3g voor 4g.

De mobiele provider zegt 3g uit te zetten om zo zijn 4g-netwerk beter te maken. "Om alle aandacht te kunnen geven aan ons 4g-netwerk, nemen we in januari 2020 afscheid van 3g." Het bedrijf belooft om voor het uitzetten van 3g om de dekkingsgaten in 4g te dichten.

Het 3g-netwerk van Vodafone is nu ongeveer dertien jaar in de lucht. De provider begon met 3g, toen nog vaak umts genoemd, in juni 2004. De provider houdt 2g in de lucht, dat operationeel is sinds de jaren negentig, omdat veel m2m-communicatie via dat netwerk verloopt.

Door

Redacteur mobile

176 Linkedin Google+

Submitter: Lrrr

Reacties (176)

Wijzig sortering
Jammer. Hier thuis hebben we alleen 3g bereik en dat is net aan voldoende voor foto's via Whatsapp te ontvangen of iets dergelijks. Als we straks alleen nog 2g over hebben (wat we al helemaal niet hebben) zullen we toch elke keer met wifi moeten doen.

Ik mag hopen dat Vodafone echt wat aan hun dekking gaat doen, want binnenshuis is het echt een ramp.
Zowel T-Mobile als Vodafone hebben WiFI-calling. Dan is er geen GSM/UTRAN/LTE nodig om bereik te hebben :)
Zover ik weet heeft T-Mobile geen WiFi calling (anders zie ik hier graag een bron van). Ze zijn een aantal maanden geleden gestart met een VoLTE pilot (waar ik ook op zit).

Wat betreft dat @michelsoe12 noemt, als de 3G frequenties worden omgezet naar 4G, dan zou je dus 4G bereik moeten hebben (over 2 jaar als de omzetting plaats vind).
Hier gewoon WiFi Calling (T-Mobile). Je moet het alleen wel aanzetten in je telefoon. Bron.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 15 december 2017 08:35]

Ik heb die optie niet (op mijn S7 Edge). Ook geeft T-Mobile zelf aan dat ze het nog niet ondersteunen: https://forum.t-mobile.nl...zou-ik-het-willen-254552/

Ik hoor graag hoe jij dat dan doet, en waar staat op de T-Mobile site dat dit wordt aangeboden.
Vreemd, ik heb gewoon "bellen via Wifi" onder de optie verbindingen op mijn S7 edge (wel VF branded).
Dat komt omdat Vodafone het wel ondersteund voor zijn klanten. De vraag is of dit ook daadwerkelijk werkt op het T-Mobile netwerk (wat ik betwijfel).

En Trommelrem zegt verderop in deze discussie dat hij een apparaat gebruikt om te kunnen bellen over WiFi en haalt zijn eigen stelling hiermee onderuit.
Volgens mij gaat het er ook niet zo zeer om welke provider je hebt om met wifi te kunnen bellen, aangezien je toch geen gebruikt maakt van het mobiele netwerk. Het gaat er inderdaad om hoe je telefoon gebranded is. Zo heb ik inderdaad ook Vodafone, en kan ik gebruik maken van wifi calling, maar als ik vervolgens een rom flash met een non-branded CSC, dan heb ik de optie om met wifi te bellen niet. Kijk of je een vodafone-branded CSC kan flashen (VDF als ik me niet vergis) en check of je dan de optie hebt om wifi calling aan te zetten.
Je gebruikt wel degelijk het mobiele netwerk, alles je Access is anders. Het is nog steeds het VOLTE IMS netwerk wat de dienst biedt.
Ik heb het gewoon aangezet (iOS). Omdat het een undocumented feature betreft kan de klantenservice er geen ondersteuning op geven. En ik weet dat het goed werkt, omdat er bij mij thuis helemaal geen GSM/UTRAN/LTE is, terwijl ik met deze functionaliteit ingeschakeld gewoon kan bellen. Ook zie ik in de routerlogs allemaal traffic voorbij komen op bepaalde poorten.
T-Mobile heeft alleen VoLTE binnen een beperkte testgroep actief. VoWiFi wordt helemaal nog niet ondersteund. Wat je stelt dat het voor jou werkt is onmogelijk. Mogelijk verwar je het met andere manieren zoals bellen via WhatsApp of FaceTime.
Zie Bron.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 15 december 2017 09:25]

Een screenshot van een iOS-menu is natuurlijk geen bron. Dit kan elk willekeurig T-Mobile-netwerk zijn en daar zijn er nogal wat van. Bovendien is het in Nederland gebruikelijk dat er (ook op een iPhone) T-Mobile NL staat en geen T-Mobile. Ik vermoed dat dit screenshot afkomstig is van T-Mobile USA. Daar is de dienst al wel actief en daar wordt de netwerkaanduiding T-Mobile (zonder USA) gebruikt.
Het is een screenshot die hij zelf heeft gemaakt he 8)7. Of wil je suggereren dat hij de boel expres loopt te misleiden?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 december 2017 12:32]

Ik vind het ongeloofwaardig omdat T-Mobile zelf aangeeft dat het nog niet geactiveerd is. Daarnaast heb ik onderbouwd waarom ik denk dat het screenshot waarschijnlijk niet van T-Mobile NL is.
Ik vind het ongeloofwaardig omdat T-Mobile zelf aangeeft dat het nog niet geactiveerd is
Dat een woordvoerder dat zegt impliceert nog niet dat dat technisch ook echt waar is. T-Mobile is er ongetwijfeld mee aan het testen. Wellicht dat @Trommelrem door een fout meedoet met de test.

Je opmerking van T-Mobile NL vind ik ook niet echt steekhoudend. Er staat duidelijk "T-Mobile WiFi", niet gewoon "T-Mobile" zoals jij lijkt te suggereren. Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar ik kan best begrijpen (en vind dat zelfs logisch) dat de netwerknaam anders is als je via WiFi verbonden bent. Ook suggereer je daarmee dat Trommelrem de boel bewust misleidt (aangezien hij nergens zegt niet in NL te wonen, terwijl dat natuurlijk essentiele informatie is).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 december 2017 13:07]

Wie heeft het over een woordvoerder? En welke test? Er is helemaal geen test. T-Mobile biedt het simpelweg niet aan. Er zijn topics op het T-Mobile-forum waar te lezen valt dat de dienst niet actief is.

Het moet wel heel toevallig zijn dat Trommelrem de enige is die gebruik kan maken van een dienst die niet officieel is uitgerold. Iets té toevallig als je het mij vraagt.

Ik ben in de technologie geïnteresseerd en verdiep me er redelijk in maar op geen enkel T-Mobile toestel dat ik in mijn handen heb gehad was de optie aanwezig.

Daarnaast aangaande het NL-gebeuren. Bij Vodafone is keurig dezelfde netwerknaam te zien tijdens WiFi bellen. En inderdaad met de NL-aanduiding erbij. Ik zie niet in waarom dat bij T-Mobile anders zou zijn.

Ik trek daarom inderdaad zijn bewering in twijfel omdat ik niet zomaar iets voor waarheid aanneem als 1 iemand iets beweert. Is niet zo’n gekke gedachte toch? En als je wat meer zou weten van de materie zou je het zelf misschien ook doen.

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 15 december 2017 17:15]

Ach joh, al die providers nemen elkaar over dus die feature is coming to you soon.
Zowel T-Mobile als Vodafone hebben WiFI-calling. Dan is er geen GSM/UTRAN/LTE nodig om bereik te hebben :)
Heb juist omdat ik hier slecht ontvangst heb afgelopen weekeinde met T-mobile contact over gehad:

Dankjewel voor jouw vraag, ik kan goed begrijpen dat Voice over WiFI voor jou in deze situatie een goede oplossing zou kunnen bieden. Nu is het echter zo dat wij dit niet ondersteunen en er is ook nog niet duidelijk wanneer en of dit in de toekomst gaat gebeuren.

Zelf geven ze aan toekomstige klanten aan dat ze nog geen wifi calling aka vowifi ondersteunen.
Neem Vodafone. Die zijn wat vooruitstrevender dan T-Mobile.
Bij vodafone werkt het ook niet op alle samsung S7 edge modellen. Maar mijn reactie ging om de opmerking zowel T-mobile als Vodafone hebben WIFI-calling. En volgens de klantenservice van T-mobile ondersteunen ze dat nog niet
Neem bij Vodafone dan ook gelijk een échte telefoon ;) haha..


* Bovenstaande is een grapje. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De maker van het grapje stelt zichzelf niet aansprakelijk voor eventuele geleden schade in welke soort en vorm dan ook.
Lol krijgen we nu ook al provider fanboyism? :P Sommige mensen willen wel heel graag ergens bijhoren, maakt niet uit waarbij. *


* Bovenstaande is een grapje. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. De maker van het grapje stelt zichzelf niet aansprakelijk voor eventuele geleden schade in welke soort en vorm dan ook. :P :+ :Y) en ;)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 15 december 2017 20:25]

Ze verleggen wel het netwerkbeheer naar de gebruiker, veel wifi binnenshuis werkt ook onbetrouwbaar. Ik ga toch overstappen na verhuizing (no service binnenshuis).
WiFi Calling kun je goed instellen door een EVC af te nemen bij je internetprovider. Soms kan dat ook op thuisverbindingen. Thuis heb ik ook een EVC genomen voor WiFi Calling, omdat hier niet eens GSM of UTRAN bereik is (eigen provider is T-Mobile, maar andere providers hebben hier ook geen bereik). Ik moet dus wel bellen over WiFi.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 15 december 2017 08:41]

Wat ook voor geen meter werkt bovendien trekt 4g over wifi je accu leeg.

Met voip ben je beter en voordeliger zonder vodafone. Maar accu loopt nog steeds leeg.
Verkeerd geconfigureerde telefoon? Als WiFi-Calling actief is, heb ik juist het idee dat je meer standbytijd hebt. Van mijn KPN 06 heb ik overigens de SIP gegevens kunnen krijgen. Dus mijn thuistoestel rinkelt simultaan met mijn mobiel. Dat vind ik ook een goed alternatief voor WiFi-Calling.
SIP-gegevens van je KPN-mobiel aansluiting? Interessant. Heb je daar een bron van?
Als je Vamo neemt dan kun je door middel van SIP simultaan gebruik maken van je 06-nummer.
Zou handig zijn als dit mogelijk zou zijn...
Heb vodafone.

Laat eens per dag op wifi hele dag aan telefoon over 4G (2 streepjes) eind van de dag +/- 50% over.

4g over wifi volgens:
https://www.vodafone.nl/4gbellen/#panel3

Op zijn minst 2 keer per dag opladen.


Voip client gebruiken heb ik qua batterij ook slechte ervaringen mee.
4G over WiFi? :')
Je hebt het over bellen over WiFi denk ik. En mbt stroomverbruik: 4G zendt max met 2W, WiFi met 0.2W. Enige manier waarop dit je accu sneller op zou maken is als je ook nog via 4G blijft werken 8)7
Grappig he dat 5 jaar geleden we alles nog met 3G konden doen, Facebook, whatsapp, browsen, email, het weer bekijken, navigeren.
Ging allemaal prima op 3G en vlekkenloos.

Echter als je nu 3G hebt lijkt het eerder GPRS qua snelheid.
Heb niet echt het gevoel alsof het nog in de buurt komt van hoe het voorheen was.
Je maakt mij niet wijs dat al die services zoveel meer data zijn gaan vragen om diezelfde map te tonen of een tijdlijn door te scrollen. Meer data geloof ik wel maar zo significant meer dat geloof ik niet. Lijkt wel alsof het geknepen is.
Wat dacht je van al die gebruikers die data verstoken als een bezetene?
5 jaar geleden had je lang niet zoveel gebruikers als nu op mobiele data verbindingen.
en dan heb je ook de zakelijke markt nog en de m2m verbindingen.
veel m2m verbindingen werken op op 2g maar er zijn er ook genoeg op 3g.
bij mij op mn werk zit alles op 3g/4g en we gebruiken meer dan 5000 devices en dat is exclusief de telefoons, tablet en laptops.
een matrixbord boven de weg of een mobiele langs de weg is vaak ook een m2m device.
camera's, infoborden, matrixborden, trafficcounters, volgsysteem in voertuigen, blackboxen, smartwatches, telefoons, da's, tablet, laptops, temperatuurmeters, weermeters, toegangssystemen voor hekken en bedrijfsgebouwen, damoticasystemen en weet ik veel wat nog meer. Allemaal mobiele data dat ergens langs moet.
geloof me, er zijn meer mobiele verbindingen dan mensen in het land en jij verwacht dat de datadoorvoer nog steeds het zelfde is als 5 jaar geleden? wees eerlijk, dat werkt niet als je niks aan je capaciteit en doorvoersnelheid doet.
Met 4g(+) en over een tijdje met 5g, kun je veel meer doen.
Nee, je bent iets anders gewend. Jarenlang was de VW Kever dé standaardauto, maar als je er nu instapt is het toch wel ff wennen weer. Zelfde geldt met die datasnelheid. Zelf maakte ik wel gebruik van 3G, maar schakelde ik zodra het kon altijd over op WiFi ivm snelheid en latency. Ook maakt het uit hóe je het gebruikt: bijv maps enz kan je natuurlijk van te voren ophalen dmv WiFi, daarna heb je alleen je route en traffic info over mobiele netwerk. Scheelt nu nog steeds in je databundel, maar qua snelheid heb je het niet meer nodig.
Dit is niet helemaal juist. Ja, 4G is een stuk beter dan 3G en je gewenning verandert. Maar het is tegelijkertijd ook zo dat 3G een teruglopende zaak is in Nederland. Vroeger was 3G de vlaggenschipverbinding van je provider en werd er volop geinvesteerd. Als je 3G traag was, dan was al je internet traag.

Nu maakt investeren in 3G niet veel meer uit, en wordt het uitgefaseerd naar 4G. Dat betekent dat er (veel) minder capaciteit bestaat voor 3G, bandbreedte door 4G wordt opgeslokt, en dat problemen met 3G-kwaliteit niet de aandacht meer krijgen die ze eerst kregen. Hoewel de situatie op 4G dus echt wel veel beter is dan eerst, is het zo dat als je op 3G bent aangewezen er de laatste jaren oprecht op achteruit gegaan.

Het zal ongetwijfeld hetzelfde gaan zodra er een duidelijke 5G-standaard is die de prioriteit van ons huidige lte over gaat nemen (ervan uitgaande dat 5G niet volledig backwards compatible is lte).
Tja, maar minder bandbreedte voor 3G maakt niet uit, er zijn ook nauwelijks gebruikers meer op 3G. Wellicht dat plaatselijke 3G outages minder prio krijgen van de monteurs dan 4G, maar dat zal dan een dagje langer duren.
Ik weet dat in mijn woonplaats bij de uitrol van 4G, de snelheid van 3G van de ene op de andere dag ongeveer met 2/3e verminderd was. Heb hier een klacht over ingediend bij KPN, ondersteund met screenshots, tijden en alles. Werd natuurlijk glashard ontkend dat het bewust gedaan is, men gooide het erop dat de bandbreedte met 4G gebruikers gedeeld werd, services met hogere resolutie op 4G etc.
Ik weet voor mezelf zeker, omdat opeens ook speedtests midden in de nacht zelfs nooit meer boven de 5Mbps uitkwamen, dat er een limiet is gesteld, om mensen te "motiveren" over te stappen naar 4G.


edit: typo

[Reactie gewijzigd door nomad_ op 15 december 2017 14:09]

Al eens overwogen om Vodafone te bellen, Vodafone kan makkelijk een kastje opsturen welke je via je wifi netwerk aansluit en vervolgens 4G kan uitzenden. Dit heeft bij mij toen de dekking niet op orde was heel erg geholpen.
En welk kastje hebben we het dan over? Aangezien de SignaalPlus al niet meer bestaat en alleen maar op 3g werkte
Nee, heeft Vodafone niet meer (SignaalPlus). Vodafone moet je gewoon vergeten, neem een andere aanbieder. Wij bellen nu met T-Mobile, beter bereik en alles binnen de EU is inclusief.
Dit lijkt in de verste verte niet op signaalplus.

Dit is gewoon een mifi routertje.
Alls je geen 4G hebt, heb je hiermee ook niets aangezien deze via een sim met het 4G netwerk communiceert }:O
Of VoWiFi gebruiken, werkt ook prima en kan via Vodafone.
En dat is zo ramp om je WiFi thuis eens aan te zetten ?
Nee hoor.
En je kan je telefoon ook zelf wel even ophalen in China.
(Okay, beetje gechargeerd...)

Punt is dat je voor mobiele telefonie betaald, en de provider ervoor moet zorgen dat het ook werkt. En de provider niet de lasten moet verschuiven naar de gebruiker en de opbrengsten zelf opstrijken.
Dat je mobiele telefonie betaald ok, maar die wifi betaal je ook. Ik weet niet hoe het in Nederland zit met data bundels... Maar ik heb nu voor 15¤/maand 3Gb mobiele data. dus 24/24, 7/7 4G aanleggen is zeker gaan optie. En gsm schakelt automatisch op de wifi als ik thuis ben.
Beetje raar dat overschakelen naar wifi zo'n probleem kan vormen.

Ook de actie van vodafone vindt ik wel goed. Waarom al die netwerken onderhouden als er een nieuwe het even goed kan doen. (Op voorwaarde dat ze de dekking goed beheren)
Precies als je toch thuis ben waarom dan niet op je eigen wifi thuis gaan zitten, vaak nog sneller ook en hoef je niet onnodig data te verstoken.
Okay ik snap jullie. Ik gebruik mijn telefoon om mee te bellen, en ik wil bereikbaar zijn.
Data is leuk, maar voor mij een bijkomstigheid.

Als ik binnenshuis wil internetten, doe ik dat via wifi uiteraard. Maar mijn contacten hebben mijn mobiele nummer (in eerste instantie), dus die moeten mij gewoon kunnen bereiken.

Mijn internet (wifi) en mobiele (telefoon) provider zijn verschillende aanbieders, dus heeft niets met een bundel te maken. Dus als ik binnenshuis over wifi MOET bellen om bereikbaar te zijn, kost mij dat onder de streep geld.

Opties zijn er niet, voor (snel) internet zijn we gebonden aan Ziggo (DSL is te ver van de wijkkast af), en Vodafone heeft geen bereik binnenshuis. T-Mobile en KPN wel, dus het kan wel.
Ja en je wifi thuis betaal je ook zit bij je internet bundel erin, de wifi dekking is sowieso vaak sneller binnen.
Je kan ook je wifi aan laten dan hoef je niks te doen, of tegenwoordig kan ook aan op gps locatie ofzo met android.
Dat het binnenshuis soms slechter is, moet je in de meeste gevallen afreageren op je huis.
Als die iets te geisolleerd is kan dit ervoor zorgen dat het mobiele bereik slechter wordt.
En buiten moet je afreageren op de bomen, regen, bebouwing, afstand tot een zendmast, etc ?

Alles heeft invloed op ontvangst. Ik begrijp heel goed dat een aanbieder het liefst met 1 goedkoop mastje heel Nederland bestrijkt, maar dat gaat het niet worden.
Meer masten is meer ontvangst. Ja dat kost een flinke duit, maar dat is wat de goede v/d slechten onderscheidt.
Was het maar zo makkelijk, als jij denkt dat je zomaar een mast kan plaatsen.. dan heb jij weinig verstand van zaken.
Ten eerste mag er niet teveel straling zijn omdat teveel straling wel kankerverwekkend is, daarnaast kan het plaatsen van teveel masten juist weer voor verstoringen zorgen.
Kijk maar als het heel druk is op een wi-fi kanaal.. dan wordt de snelheid en soms het ontvangst slechter.
Ook moet er gekeken worden waar je die mast dan gaat plaatsen, is het prive grond? Tsja.. dan mag de grondeigenaar weigeren.
Dus zo gemakkelijk is dat echt niet, is het openbare grond als het ware.. dan kan de Overheid weer moeilijk doen.. je hebt dus een heel dik dossier nodig wil je geluk hebben.
Goed geisoleerde huizen werken inderdaad als een slechte kooi van faraday.
Wat het ontvangst niet ten goede komt.
De oplossing daarvoor: Een buiten atenne :)
Dat staat in het artikel: 4G wordt minstens zo goed als 3G voordat ze 3G uitschakelen.
Die 3g dekking word een 4g dekking. Staat letterlijk in de tekst.
Ze zetten 3G uit om op dezelfde frequentie 4G uit te zenden. In feite betekent dat gewoon dat je straks 4G in je huis gaat hebben ipv 3G. Lijkt me geen slechte zaak
En de wifi van je ISP? Access points neerzetten zou toch moeten helpen. Ik ben nooit afhankelijk van me telecom provider in huis. Schakel altijd in huis dat af.
Thuis kan je, je eigen wifi gebruiken 📶😅😉
Ze gaan dan ook hun 4G dekking uitbreiden (waarschijnlijk ook gebruikmakend van de frequenties die nu voor 3G gebruikt worden), dus dat komt dan wel goed.
En daarom switchen wij over een paar weken over naar KPN. Vodafone heeft bij ons ook een belabberd bereik in huis, zowel 3G (daarom hebben we een Femtocell in huis) als 4G, maar KPN biedt wel goede 4G dekking in ons huis (getest met een prepaid KPN kaartje).
Het bedrijf belooft om voor het uitzetten van 3g om de dekkingsgaten in 4g te dichten.
Ben benieuwd of ze dat waar gaan maken. In mijn gehele wijk heeft namelijk geen enkele provider bereik. Binnen en buiten niet. Als ze dit als eerste oplossen dmv deze belofte dan hebben ze waarschijnlijk een hoop extra klanten erbij.

Zit zelf al bij Vodafone omdat ze als enige wifi bellen aanbieden. Dan kan je toch iets.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 15 december 2017 07:02]

Als geen enkele provider bereik heeft, moet jee eens checken of je geen vervelende buren hebt die iedere bouwaanvraag voor antennes hebben geblokkeerd.
Integendeel, de gemeente heeft allang meermaals toestemming gegeven. Echter heeft geen 1 provider er schijnbaar trek in want dit is al jaren zo. Hele wijk klaagt al jaren steen en been maar tevergeefs.
Als geen enkele provider bereik heeft dan zou het ook kunnen dat er andere zaken spelen, bijvoorbeeld dat je gemeente weigert om een vergunning af te geven. Als dat zo is dan kun je dat de providers niet echt kwalijk nemen, die kunnen er dan weinig aan doen.
Maar heb alleen jij daar last van of ook andere ?
Iedereen. En iedereen klaagt al jaren. Helaas wordt er niks mee gedaan.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 15 december 2017 16:52]

Waar woon je dan als ik vragen mag? (Ik in Arnhem).

Ik heb KPN en heb werkelijk overal in Nederland een uitstekende 4G verbinding.
Dronten. De eerste antenne waarop ik mag verbinden staat in het centrum, hemelsbreed ruim anderhalve kilometer verderop.

[Reactie gewijzigd door Zorian op 15 december 2017 17:56]

Ik woon sindskort ook parttime in Dronten maar heb nog 0.0 problemen ervaren mbt mobiel bereik. Alhoewel DAB+ wel om te janken is.
Het is enkel in west waar problemen zijn. Met name de westelijke kant van west, dus aan de rand. En daar zit ik. Daarnaast is er heel veel nieuwbouw met isolatie waar je beroerd van wordt. Ook wifi komt amper het huis door. Maar buiten mag je ook van geluk spreken als je bereik hebt at all.
Het is enkel in west waar problemen zijn. Met name de westelijke kant van west, dus aan de rand. En daar zit ik. Daarnaast is er heel veel nieuwbouw met isolatie waar je beroerd van wordt. Ook wifi komt amper het huis door. Maar buiten mag je ook van geluk spreken als je bereik hebt at all.
Je noemt het zelf al: de isolatie in nieuwbouw woningen bestaat uit dicht beton en een warmte reflecterend en meestal onzichtbaar laagje opgedampt metaal in je HR++ isolerend glas van de ruiten. Je huis wordt hierdoor een niet te doordringen kooi. Providers rekenen vooral met buitendekking. Die heb je vermoedelijk wel. Bij bekenden ontvang je van de KPN mast die op 300 meter afstand staat niets meer, zodra ze hun tuindeur dicht doen. Zo fors kan de demping dus zijn. Tegenover ze staat toevallig een T-Mobile mast. De dekking daarvan halveert als ze de deur sluiten. Als er buiten nu wel dekking is, dan geven de providers op dit moment nog liever de beschikbare bouwcapaciteit aan ombouw van 3G naar 4G op bestaande masten. Als jullie massaal blijven klagen, is de kans er wel dat jullie binnen 1 of 2 jaar aan bod gaan komen voor een nieuwe mast, maar de providers kunnen simpelweg niet iedere paar honderd meter masten gaan zetten, omdat woningen zo goed geisoleerd zijn.
Zoals ik reeds zei is ook buiten geen bereik. :) Soms heb je een streepje G/E en als de wind gunstig staat kan er nog 0,5 streepje H vanaf. Dit is getest met een Samsung Galaxy S8 en een iPhone SE bij KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Alleen Vodafone had nog enigszins bereik. De rest was basically absent.
https://www.google.com/ma...%2C5.714434012120364&z=12
Kijk eens welke provider dichterbij zou zitten. Er staan een hoop zendmasten (op sommige plekken meerdere aanbieders op 1 mast/dak).
Je kunt ze in het menu aan-/uitvinken

[Reactie gewijzigd door Hijdaar95 op 16 december 2017 13:45]

Van wat ik kan zien staat alles, zoals ik al had gehoord van de diverse providers, in het centrum. Ik zie ook nog enkele providers in het noorden zitten, maar dat scheelt qua afstand nauwelijks met degene in het centrum. In mijn deel van het dorp is het helemaal leeg (west).
Dus binnenshuis val je terug naar 2G?
Op zich heb je inpandig meestal weer WiFi voor je dataverkeer. De Ziggo hotspots zijn een mooie aanvulling.

Overigens: in stedelijk gebied heb ik binnenshuis eigenlijk ook altijd wel 4G.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 december 2017 07:09]

Ik kom geregeld bij mensen thuis en zit dan niet direct op hun Wifi. Om telkens de Wifi code te vragen vind ik ook een beetje onnodig en niet klantvriendelijk. Dan heb ik nog niet mee berekend dat er in het netwerk van een klant ook vaak een pc met smerigheid staat die nieuwe pc's ook smerig wilt maken.

In veel huizen waar ik kom wordt ik terug gezet naar 3G (wat snel genoeg is voor wat ik nodig heb). Ik merk dat vooral in dikke betonnen flats en nieuwbouw de 4G het erg zwaar heeft en er vaak niet of nauwelijks erdoorheen komt terwijl 3G het eigenlijk nog prima red.
Als ze de 3G frequenties gaan inzetten voor 4G is dat terugvallen geen probleem. Je valt nu terug omdat 1800MHz minder goed door beton gaat dan 900MHz.
Vodafone gebruikt in NL:
- 800 MHz voor 4G
- 900 MHz voor 2G
- 1800 MHz voor 4G (en op sommige plekken 2G zoals kantoorpanden)
- 2100 MHz voor 3G
- 2600 MHz voor 4G

Straks dus ook 2100 MHz voor 4G, dat wordt daardoor een stuk sneller. Als ze nou ook nog een stukje van 900 MHz voor 4G kunnen gebruiken wordt het helemaal geweldig.
Straks dus ook 2100 MHz voor 4G, dat wordt daardoor een stuk sneller.
Sneller is relatief natuurlijk, je bedoelt waarschijnlijk 'beter'...

Niet alle frequenties zijn geschikt voor alle(rlei) doeleinden, het hangt ook af wat providers en Europa afspreken, wat je waar voor mag gebruiken.
Er gaan straks door meer providers meerdere frequenties 'verschuiven' omdat 5G (en later 6G) er aan komt
Wat precies de verdeling gaat worden is nog niet helemaal duidelijk. (in America en China bijvoorbeeld ook heel anders) 5G gaat in elk geval ook gebruik maken van de 700 tot 800 Mhz.

Hier nog een leuk linkje naar wat Jip en Janneke uitleg
4G frequenties
Niet elke frequentie is hetzelfde, van al deze frequenties is het bereik van de 800 MHz het beste. Dat komt doordat lagere frequenties beter doordringen, ze dragen verder en gaan makkelijker door gebouwen heen. Maar de 800 MHz is dan weer minder geschikt voor dekking in drukke gebieden. Hierdoor kan een provider uitwijken naar de 1800 MHz band en als het echt extreem druk is, naar de 2600 MHz. De provider moet dan natuurlijk wel over deze frequenties beschikken.
Tuurlijk wordt het sneller, er komt meer bandbreedte naast de bestaande bandbreedte beschikbaar voor 4G :)
Maar als je bij mensen op bezoek bent, moet je ook niet met je telefoon gaan spelen :-p

Het issue “binnenshuis is dekking slechter dan buiten” is niet onwaar op zich. De omvang en impact wordt alleen vaak schromelijk overdreven.

In welke situatie is het nou *en* een echte behoefte *en* problematisch om toegang tot WiFi te vragen?

Of desnoods dan maar voor dat ene dingetje naar buiten te lopen...

Buitendienst medewerker? Maar goed, neem dan een wat stevigere hotspot mee, met dikke antenne.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 december 2017 07:21]

Er zijn zat mensen die bij andere op 'bezoek' gaan voor zakelijke aangelegenheden (bv adviseurs). Die op hun laptop contact met de buitenwereld nodig hebben. Het staat dan een beetje vreemd als je mensen om hun wifi code moet vragen terwijl je dat voorheen via een 3G verbinding kon doen.
En de kans is zeer groot dat je daar vandaag al 4G voor gebruikt. Hoewel er nog plaatsen zullen zijn waar de 3G dekking beter is dan de 4G dekking zijn dat aantal plaatsen zeer beperkt. Als je dan een toestel hebt dat vandaag geen 4G ondersteund kan je kiezen om voor 2G te gaan of de kleine investering te doen om voor 4G te gaan.
In de meeste nieuwbouw is 4g zo slecht dat terugvallen naar 3G wel handig is. 2g heb je niets aan. Veel te traag om ook maar iets mee te kunnen.
Ik neem aan dat ze de 3g frequenties dan gaan gebruiken voor 4g, dus dan heb je gewoon 4g binnen.
Bedrijven hebben vaak guest WiFi. Dus je kan je afvragen als bedrijf wat doe ik in hemelsnaam fout.
Dan heb je vaak wel een zakelijk abonnement en die werken soms anders dan de consumenten versie.
Nee, tenzij je geen 4G toestel hebt. Maar 4G van Vodafone is (mede dankzij de frequentie die zij namelijk gebruiken) véél beter in het in gebouwen doordringen dan 3G. Er zijn denk ik maar weinig plaatsen waar je binnen wel 3G maar geen 4G kunt ontvangen (met Vodafone dus, andere operators met andere frequenties kan dat anders liggen). En die plaatsen die er zijn vallen denk ik dus onder:
Het bedrijf belooft om voor het uitzetten van 3g om de dekkingsgaten in 4g te dichten.
Klopt ook binnenhuis heb ik altijd 4G, kan mij niet herinneren wanneer ik op 3G nog zat.
Dit zelfde ga Ik straks met Tele2 krijgen. In huis vallen telefoongesprekken weg via 4g maar op 3G werkt het perfect.

Dus ik heb in Mn telefoon instellingen aangegeven dat alle gesprekken over 3G moet.
Serieus? Binnenshuis had ik nooit mobiele data in het 3G-tijdperk, maar sinds er 4G is heb ik binnenshuis prima mobiele data. Bij mij leefde dus het idee dat 4G beter door mijn muren kwam dan 3G, maar misschien stond er sinds 4G een nieuwe zendmast een stuk dichter bij mijn huis? Ik woon overigens in een dorp in Twente :)
Dikke kans dat ze nu 800Mhz gebruiken voor 4G bij jou. Terwijl die band voorheen niet werd gebruikt daarvoor.
Het ligt niet perse aan 4G, maar aan de frequentie die gebruikt wordt. Kpn 4G is bij ons in huis echt absurd slecht. Vodafone is binnenshuis dan weer erg stabiel. Andere providers heb ik hier niet geprobeerd.
Des te hoger des te beter de snelheid, maar ook des te lager het bereik was het toch? Dus 4G kan ook niet echt anders.
Ja, dat is ook weer waar. Helaas :(
Bij Tele2 speelt daar denk ik nog mee dat ze voor 3G het netwerk van T-mobile gebruiken, maar voor 4G zit je op hun eigen netwerk wat wellicht dan op jouw locatie nog niet optimaal is. Tele2 gebruikt ook de 800 MHz band en zou in principe namelijk ook prima in gebouwen door kunnen dringen, echter kan het natuurlijk prima dat de 3G mast van T-mobile gunstiger staat voor jou dan de 4G mast van Tele 2. Verder gebruikt T-mobile voor 3G volgens mij ook de 900MHz band voor 3G, waardoor hun 3G ook al beter in gebouwen doordringt dan die van Vodafone (en volgens mij ook KPN).
Vannochtend is bekend geworden dat Tele2 is overgenomen door T-Mobile, dus de dekkingsgraad van T-Mobile (en dus ook van Tele2) op gebied van 4G zal vele malen beter worden aangezien ze de masten nu kunnen delen

BRON
Masten worden al jaren gedeeld tussen T-mobile en Tele2 Bron:mijn eigen werk :-)
De mast misschien (KPN en Vodafone hangen ook vaak zat in dezelfde fysieke mast), maar dezelfde antennes en frequenties ook? Volgens mij is dat voor 4G niet zo.
Dezelfde antennes ook, en ook dezelfde glasvezelverbinding geloof ik zelfs. Echter niet dezelfde frequenties!

Hoe dan ook kunnen ze straks wel profiteren van de huidige situatie, echter zijn er ook overbodige setups/locaties in de nieuwe situatie, dat hou je altijd... De locaties van T-Mobile zijn over het algemeen interessanter dan die van Tele2 in ieder geval, en die van Tele2 zijn meestal niet echt nodig voor T-Mobile.
Interessant... maar dat moet wel nog goedgekeurd worden en aangezien hier een speler mee van de mobiele markt verdwijnt lijkt me dat niet meteen vanzelfsprekend.
Voor zo'n "grote" mobiele provider vind ik het ook een koopje.
tegen 160.813.000 wat de veiling van hun zendmasten koste is die rest 30 miljoen niet zo heel veel meer.
1.5 miljoen klanten en een omzet van 149 miljoen.
Tele2 is straks T-Mobile, dus je zal straks wel betere ontvangst gaan krijgen. ;) Ze zullen waarschijnlijk geen dubbel netwerk gaan handhaven. Tenminste dat neem ik dan weer aan.
Ik weet niet hoe goed het bereik van Vodafone dan wel niet is, maar op de treinrit tussen Den Haag en Dordrecht heb ik op het KPN netwerk vaak geen 4G toegang. Ik vraag me af hoe Vodafone dat dus gaat doen, midden in de randstad...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op dit traject Vodafone mij een prima verbinding kan geven.
In de trein.... Dus kooi van Faraday. Veel mensen, veel telefoons, dicht bij elkaar. En dat ding beweegt ook nog met een serieuze snelheid. Dat zijn bij lange na niet de optimale randcondities voor een goede verbinding.
Op het gedeelte Schiedam->Delft heb ik hoofdzakelijk 4G verbinding. Dat de trein de verbinding iets verstoord maakt dus niet veel uit. Dat gedeelte is ook 1 lang stuk zonder stations, dus er wordt op topsnelheid gereden.

Op het gedeelte na Blaak richting Rotterdam heb ik vaak slechtere verbinding, terwijl daar langzamer zal worden gereden omdat je de tunnel uitkomt. De verbinding is ook slechter dan op R'dam Centraal, terwijl er op centraal een stuk meer signalen zullen binnenkomen en een stuk meer mensen zijn.
Laat ze eerst maar hun 4G op orde krijgen. Vodafone was sltijd top maar is sinds kort de slechtste grote aanbieder. Jammer. Blij dat ik weg ben.
Hoezo op orde krijgen ik zit er prima, heb altijd 4G bereik ook.

Ik merk zelfs op drukke dagen zoals dit jaar ook(Koningsdag), dat ik nog gewoon kan whatsappen alles maar mensen met tmobile/KPN konden amper smsen zelfs.
Vodafone is de laatste jaren idd prima. Tot en met ongeveer 2015 was het erg matig in vergelijking met KPN. Maar sinds de 4G uitrol compleet is heb ik geen klachten.

[Reactie gewijzigd door TMC op 15 december 2017 08:03]

Op sommige plekken heb je met Vodafone alleen nog 3G en heel soms zelfs 2G in mijn ervaring. Da's soms wel irritant. Maar sowieso voor 2020 opgelost dus.
Tja dat heb je wellicht met elke provider wel ergens, ik zelf heb het nog niet gemerkt met Vodafone.
Ik snap niet dat je een +1 krijgt voor zo een "laat ze eerst maar eens..." reactie?
Operators gaan net veel meer in 4G steken en 3G frequenties dus gebruiken voor 4G.
Er zit hier volgens mij iemand die bijna elk bericht een +1 geeft bijna
Even een vraag over jouw bereik-ervaring...
Had je een SIM op maat geknipt zodat deze paste in je mobiel? (nano-sim maat)
Ik had dat tot voor kort wel, ook bij Vodafone en heel vaak SMS'jes dat mensen mij hadden proberen te bellen en ook best wel wisselende ervaring met 4G dataverkeer.
Sinds kort toch maar een SIM wissel aangevraagd die gewoon vanaf de fabriek al nano-sim formaat heeft en vrijwel alle problemen verholpen.
Nah gewone sim, maar de snelheid is gaar, bereik soms wel goed soms niet (randstad), klantenservice waar je 4 maanden mee bezig bent soms. Nee; sorry, voor mij niet meer. Ieder z’n ding.
Ik snap wel dat ze 3G uit willen zetten. Als je een 4G netwerk hebt dat goede dekking heeft waarom zou je beide netwerken onderhouden?

Ik merk wel dat ik echt vreselijk vaak terugval op 3G bij KPN/iPhone. Thuis en zeker in de trein regelmatig. KPN zegt dat ze niets kunnen garanderen in de trein maar het lijkt me wel een probleem als 3G dan uitgeschakeld wordt. Ik vind de terugval op 3G al klote, laat staan op 2G.
Ik heb dat ook, en ik denk dat die iPhones dat ook een beetje doen. Ik heb een Samsung van het werk en die houdt echt veel langer de 4G verbinding vast, waar mijn iPhone allang terugging naar 3G

Ook KPN trouwens.

Ben wel benieuwd wat dit gaat opleveren voor Vodafone klanten zonder 4G. We wonen op het platteland en Vodafone en Tele2 doen hier regelmatig geen 4G.

“The future is exciting”. :P
Ja, daarom zet ik de combi KPN/iPhone er ook bij. Dat idee heb ik namelijk ook.
Ik had het op andere netwerken ook. Dus dat maakt in dit geval niet veel uit. De iPhone houdt (helaas) de verbinding iets minder lang vast op 4G
De dekking gaat vooral om de frequenties. 4G of 3G is de technologie welke gebruikt wordt over die frequentie.
Dat weet ik :). En als VF nog geen fatsoenlijke dekking weet te realiseren, dan heb je straks een trage 2G verbinding ipv van een redelijke 3G.

En het valt me op dat juist de iPhone vaker switcht tussen de 3G/4G netwerken dan een Samsung. Die houden veel langer de 4G verbinding vast. Bij elke provider.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 15 december 2017 19:40]

Ik denk dat Vodafone in 2020 100% van de masten heeft vervangen waardoor de 4G-dekking minimaal gelijk is aan de huidige 3G-dekking en waarschijnlijk zelfs beter door gebruik van andere frequenties.
Als monteur heb ik in gebouwen regelmatig geen bereik met mijn Vodafone Red abbo.
Dat blijft wel eens een dingetje.
Andere providers wel?
Ik heb geen idee, maar het lijkt me lood om oud ijzer.
Meestal kan ik me wel reddden door even richting de uitgang te lopen, of soms zelfs helemaal naar buiten.
Buitenshuis geen bereik hebben is gelukkig zeldzaam.
In een kooi van faraday heb ik ook nooit bereik. Behalve als er een hotspot in hangt.

Het bereik in gebouwen blijft altijd lastig, daarom bestaan er alternatieven als femtocells en VoWiFi.
Onlangs is er de nokia 3310 3g uitgekomen maar over 2 jaar heb je daar niks meer aan.
Er bestaan meer providers ...
Maar hoe zou het zitten met andere providers?
Jawel joh. Dan kan je dit op 2G gebruiken :)
Mijn abonnement is momenteel voor 3G en voor 4G zou ik voortaan ¤ 2,50 per maand moeten gaan betalen. Wellicht moet Vodafone eerst iedereen gratis omzetten naar 4G ipv laten betalen voor een service waar ze zelf ook veel baat bij hebben.
Die abbolementen zijn er al lang niet meer, jij loopt denk ik gewoon met een antiek abbolement rond.

Dat 2,50 bij betalen was aan begin toen 4G nieuw was.
Dan kan het nog zijn dat het oude abonnement goedkoper is dan wat ze nu aanbieden. Er zijn nog mensen die een onbeperkt 3G abonnement hebben voor 2,50 per maand toen het net werd geintroduceert en hier aan vast blijven houden. Providers willen er vanaf omdat ze er niets aan verdienen maar dat is hun probleem toch? Het is niets omdat iets antiek is dat het weg moet.
Zeker, maar dan moet je als klant ook niet klagen over die 2,50 toch?
Inderdaad moet je ook niet over dat kleine bedrag klagen.
Al was het 10 euro... Toendertijd vond jij dat goede voorwaarden blijkbaar. Je bent vrij om over te stappen naar nieuwe voorwaarden. Als je dat niet wilt, prima, maar dan moet je niet klagen over 1 onderdeel daarvan, dunkt mij.
Niet bij Vodafone volgens mij. Vodafone heeft een paar jaar geleden een grote actie gehouden om alle oude unlimited abbo's weg te werken en een nieuw red abbo met 50%korting daarvoor te geven. Dit alles onder het mom dat hun systeem de oude abonnementen niet aan kon of zo iets.
En als ik ze als klant gewoon aan dat altijddurende contract onbeperkt internet wil houden? Kunnen ze acties doen wat ze willen maar de overeenkomst moet toch echt door beide partijen goedgekeurd worden :P