Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tele2 stopt op 15 november 2020 al zijn mobiele prepaid diensten

Op 15 november volgend jaar stopt provider Tele2 al zijn prepaid diensten. Dit besluit hangt samen met de eerder afgeronde fusie met T-Mobile. Prepaid-klanten van Tele2 krijgen de mogelijkheid om zonder extra kosten over te stappen naar prepaid bij T-Mobile.

Tele2 meldt dat klanten tot en met 14 december de mogelijkheid krijgen om gratis over te stappen naar T-Mobile Prepaid. Klanten die daar gebruik van maken, kunnen hun nummer behouden en hun beltegoed meenemen; het meenemen van beltegoed is overigens alleen mogelijk als klanten kiezen voor nummerbehoud.

Bestaande prepaidklanten kunnen tot en met eind deze maand nog beltegoed kopen. Klanten die nog beltegoedvouchers hebben liggen die eerder zijn aangeschaft kunnen die nog tot 15 november 2020 verzilveren en daarmee hun beltegoed opwaarderen.

Na 15 november volgend jaar vervallen alle diensten; naast beltegoed vallen daar ook de telefoonnummers van prepaidklanten onder. De simkaart is dan niet meer te gebruiken. Tele2 stopt op die datum overigens ook met 2g, zodat klanten vanaf dat moment alleen nog verbinding kunnen maken via 3g of 4g.

De provider wijst naar de fusie met T-Mobile als reden voor het stoppen met prepaid; volgens Tele2 biedt prepaid bij T-Mobile meer voordelen dan prepaid bij Tele2, in de vorm van voordeligere tarieven en goedkopere bundels.

Sinds 1 augustus is het ook niet meer mogelijk om Tele2 Zakelijk-abonnementen af te sluiten. Deze abonnementen zijn sinds die datum overgegaan in het aanbod van T-Mobile Ondernemen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-11-2019 • 14:45

74 Linkedin Google+

Submitter: cornfed99111

Reacties (74)

Wijzig sortering
groot gelijk, een simpel abonnement hoeft niet meer dan 5pm te kosten
Geen reclame voor de concurrent :+

Maar prepaid is soms toch nog heel handig. Ik gebruik al jaren een 2e prepaid simkaart voor de scheiding werk/prive. Kost me EUR 0.10 per 6 maanden :Y)

En mijn ouders doen ook al jaren prepaid. Als je alleen bereikbaar wilt zijn kan dat voldoende zijn.
Zelfde als voor mijn ouders, die bellen echt vrijwel nooit, en internet eigenlijk altijd via wifi, waarom zou je dan een simpel abonnement moeten nemen, ook al is het maar 5 euro per maand?

Overigens kijk ik er niet van op dat tele2 stopt met prepaid. Ze hadden letterlijk al jaren lang hun bundels niet vernieuwd en de tarieven dateren echt nog uit 2010 of zo.

Wat ik wel niet begrijp, waarom zetten ze deze nummers niet gewoon over naar t-mobile prepaid?

[Reactie gewijzigd door fl2001 op 6 november 2019 16:01]

Er zullen altijd een bepaald aantal klanten van Tele2 zijn die de omstelling vergeten of het nieuws gemist hebben. Dat betekent dus dat al het beltegoed vervalt per 15 november 2020. Dat is een mooie meevaller voor T-Mobile/Tele2.
Volgens mij mag dat wettelijk niet meer zomaar. Dat zal het niet verhinderen natuurlijk, maar dat maakt Tele2 wel ontvankelijk voor procedures.
Volgens mij is het vervallen van beltegoed na verstrijken van een bepaalde termijn al jaren gebruikelijk in Nederland. Er zijn providers die dat niet doen, maar Tele2 toevallig wel.

Ben benieuwd naar welke wet je in gedachte had.
Als je een bedrijf over neemt, neem je ook alle rechten en plichten over. Je kunt niet zomaar zonder vergoeding een overeenkomst teniet doen.
Maar is dat nu juist niet 2 kanten op ?
Prepaid is een vooraf gekochte dienst, met een houdbaarheidsdatum

Die is nu hard gezet op 14 december.
( kort dag, geef ik gelijk toe )
Maar ook jij als klant kan van de één op de andere dag de boel stopzetten.
Nu is er een overgangsperiode, en de betreffende klanten zullen waarschijnlijk een sms krijgen hierover.

Datis nu eenmaal prepaid - take it or leave it.

( KPN en VF hebben ook in het verleden gebruikers een hard kick gegeven, en dat waren lopende abonnementen ( die al ver over hun initiële periode heen waren )
De Prepaid overeenkomst heeft geen houdbaarheidsdatum. Zolang je iedere 3 maanden je kaart maar actief gebruikt, blijft deze onbeperkt geldig.
Kennelijk niet, want zonder de overstap, stopt de dienst dus toch echt
Het was recent nog in het nieuws dat tegoeden niet meer zomaar mochten vervallen, eens kijken:

https://www.consumentenbo...ldigheid-van-cadeaubonnen

Niet helemaal wat ik bedoel. Ik kan het niet zo 123 vinden, maar zou zweren dat een maand ofzo terug het nieuws sprak over dat tegoeden niet meer mogen komen te vervallen. Wie biedt? art. 6:236 sub g BW?
Ah natuurlijk, even niet aangedacht. Ik lees ook net dat je maar tot 14 dec 2019 hebt om over te stappen naar t-mobile prepaid met behoud van beltegoed.

Dus inderdaad als je het even vergeet, niet aandenkt is dat beltegoed weg.
Zijn ze gelijk van alle inactieve gebruikers/nummers af :)
Die verlopen vanzelf bij het niet actief gebruik maken/opwaarderen van je nummer, daar is dit niet voor nodig.
Ja, maar voor 20 cent per jaar moet je ook niet raar opkijken als je leverancier daar de stekker uit trekt.
Ik gebruik prepaid voor de KVK inschrijving etc. (Energie en Ziggo etc bellen daar maar op met hun zakelijke abo’s) Overal waar je je nummer moet achter laten, maar niet wil.
Sommige mensen willen juist geen abonnement met maandelijkse lasten. Ook al is het maar 5 euro.
Idd, Ik heb sinds 2012 al een dekamobiel prepraid kaart. Hier wordt elke keer beltegoed op gezet als ik boodschappen doe. Ik heb dus sinds 2012 geen geld meer uitgegeven aan mobiele kosten. Waarom zou ik 5 euro per maand uitgeven als ik het niet nodig heb :P
Lees ik hiermee dat je dus geen boodschappen meer doet sinds 2012?

Want al het geld dat je uitgeeft aan beltegoed zijn gewoon mobiele kosten... Of dat nu linksom is of rechtsom. Als je amper outbound belt, geen 3g/4g internet gebruikt en alleen gebeld wilt worden, dan is prepaid wellicht ideaal. Een hoop mensen gebruiken het echter vaker en dan is naast kosten besparing, een abo fijner omdat je niet steeds hoeft op te laden of in je achterhoofd moet houden dat je niet meer dan x moet doen.
Deka Mobiel is eigenlijk helemaal niet zo interessant als men over doet komen.
€ 0,11 tegoed voor iedere € 15,00 aan boodschappen, zelfs een koopzegel van de Albert Heijn levert bij wijze van spreke nog meer op.

Overigens maakt Deka wel gebruik van 3G, tot maar liefst 3,6Mbps 8)7
Deka Mobiel is eigenlijk helemaal niet zo interessant als men over doet komen.
€ 0,11 tegoed voor iedere € 15,00 aan boodschappen, zelfs een koopzegel van de Albert Heijn levert bij wijze van spreke nog meer op.

Overigens maakt Deka wel gebruik van 3G, tot maar liefst 3,6Mbps 8)7
Ik heb geen Dekamobiel, maar ik doe wel mijn boodschappen bij de Dekamarkt, ik betaal hetzelfde voor mijn boodschappen als SugoiSheep en SugoiSheep krijg er beltegoed voor.
Dat is dus wel degelijk interessant, want ik krijg er niets voor.
Ergens is het wel fair om bij te dragen aan de vaste kosten van het in de lucht houden van een netwerk. Ook als je er weinig (maar niet nooit) gebruik van maakt.
jouw redenering klopt niet.
Tele2 is een bedrijf (prive) het is geen overheidsinstituut (maatschappelijk).

Jouw redenering is dat als Thomas een frituur in de straat heeft dat iedereen moet bijdragen in het frituur draaiend te blijven houden ook als je er af-en-toe (maar niet nooit) een zak patat koopt. 8)7


edit: typos

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 6 november 2019 18:18]

Matige vergelijking; ook als je niet zelf belt zorgt de telecomprovider ervoor dat je toestel van signaal wordt voorzien en bereikbaar is voor anderen. Terwijl een snackbar niets *voor jou* hoeft te doen wanneer je er niets koopt.

[Reactie gewijzigd door Khil op 6 november 2019 21:11]

Snackbar blijft open, lichten staan aan, bak ovens branden allemaal op stand-by en er staat iemand aan de kassa tot uw dienst ook wanneer jij lekker thuis op je PC zit als je besluit vandaag niet te gaan.

Of als je echt will cherry-picken over vergelijkingen.

De zaak eigenaar van die snackbar houd zichzelf levend, proper en gezond zodat die voor jouw op tijd klaar staat tijdens openingsuren. Elk minimal effort alleen om die snackbar draaiend te blijven houden en dit allemaal kost geld.
Vaak als je het vooraf aangeeft dat je Voor langere tijd op vakantie gaat is er een pauze mogelijkheid bij bedrijven
https://www.vodafone.nl/s...ijdelijk-stopzetten.shtml

Ook sportscholen doen dit wel eens.
https://www.fitforfree.nl/aanbod/pauzeren-van-je-abonnement

[Reactie gewijzigd door xbeam op 7 november 2019 08:17]

Ja zoals vakantie lui wat tijdelijk mobiel internet willen bijv.

Maar alleen bellen heb je al vanaf 2 euro p/m.
Dit klopt volledig, sinds ik 16 was tot nu mijn 32ste heb ik nooit een abonement gehad, altijd prepaid.
Ik vermijd het liefst altijd vaste lasten.

Mocht mijn operator ervoor kiezen om prepaid af te schaffen zoals Tele2 dat doet stap ik gewoon over waar ik wel prepaid kan :Y)
Waarom zou ik een abonnement moeten nemen voor mijn simpele dingen online zoals marktplaats. Als ik iets verkoop hoeven ze niet mijn echte nummer daarvoor heb ik prepaid.

Zijn wel meer dingen te bedenken waar prepaid voordeliger is dan het goedkoopste abonnement
En daarom kan je dus ook gewoon gratis over op T-Mobile waar Tele2 mee is gefuseerd.
Waarom zou ik een abonnement moeten nemen
Waar leest u dat?
In de post van juliank waar hij op reageert wordt gesuggereerd dat prepaid geen usecase meer heeft omdat er goedkope abonnementen "van €5p/m" zijn. ;)
Prepaid is handig, voor als ik in het buitenland zou zijn. Dus als er bijvoorbeeld Nederlanders die in Australie wonen even hier komen geen toren hoge rekeningen krijgen. :)
Exact. Daarbij gebruik ik het om mijn nummer te behouden voor bijvoorbeeld 2FA. Als ik ooit weer in Nederland ga wonen neem ik mijn nummer weer mee naar een abonnement: niemand heeft gemerkt dat ik weg ben geweest. Dat is voor een tientje per jaar goed te betalen, bij een tientje per twwe maanden moet ik toch weer nadenken.
Er zijn mensen die nog geen €10 per jaar aan beltegoed verbruiken. Enkel zeer incidenteel bellen voor noodgevallen o.i.d. en de rest allemaal via diensten als WhatsApp over WiFi. Dan is €60 per jaar aan abonnementskosten alsnog nodeloos €50 duurder. ;)
Er is zeker nog wel een use-case te bedenken voor pre-paid. Namelijk voor wie primair alleen gebeld wil worden. Voor ieder ander heb je tegenwoordig vanaf 2,50 per maand (=30 per jaar) een abonnement. Dan heb je overal in de EU internet, ook als er even geen wifi is.

Als hierdoor alleen de klanten overblijven die inderdaad geen of nauwelijks prepaid tegoed verbruiken dan wordt dat verdienmodel wel erg oninteressant voor bedrijven. Natuurlijk blijft er veel ongebruikt tegoed op de plank liggen. Maar als je kunt opwaarderen voor 5 euro dan wordt dat geen vetpot.
Jij brengt die 2,50 abbonement van simpel wel leuk, maar zo interessant is dat nou ook niet.

ten 1e heb je bij simpel 20 euro aansluitkosten, en daarbij moet je bij simpel ook nog 50 cent extra per maand betalen om niet boven je bundel uit te kunnen komen, want doe je dat wel dan lopen de kosten echt razend snel op, en met een bundel van maar 250 mb, had ik dat toch wel gedaan, want 1 foutje kan je erg duur te komen staan.
Jij brengt die 2,50 abbonement van simpel wel leuk, maar zo interessant is dat nou ook niet.

ten 1e heb je bij simpel 20 euro aansluitkosten, en daarbij moet je bij simpel ook nog 50 cent extra per maand betalen om niet boven je bundel uit te kunnen komen, want doe je dat wel dan lopen de kosten echt razend snel op, en met een bundel van maar 250 mb, had ik dat toch wel gedaan, want 1 foutje kan je erg duur te komen staan.
Aansluitingskosten kun je vrijwel volledig wegstreken tegen cashback deals (15 euro). Je telefoon heeft verder standaard tools om een dataplafond in te stellen. Beetje vreemd om dan die optionele dienst (in mijn ogen onzinnig) als verplicht te stellen. Dat is niets nieuws, dat zit al in Android sinds ik Android gebruik in de vorm van Android 2.3 op een Galaxy S2 in 2014.

Voor beltegoed limieten kun je overigens een app gebruiken.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 6 november 2019 16:19]

Jammer genoeg zijn die dataplafond apps niet echt altijd betrouwbaar.

Simpel rond internet verbruik naar boven af, waardoor je altijd meer verbuikt hebt dan wat je android app zal aangeven, voor grotere bundels is dat niet zo een probleem, maar als je over een data bundel van 250 mb praat wel natuurlijk.

Ik zou in iedergeval niet het risico nemen, genoeg mensen, ook op tweakers gezien, die tientallen euro's extra bij hebben moeten betalen.
Prepaid wordt wel degelijk nog gebruikt, Vodafone of T-Mobile hebben leuke aanbiedingen vaak. Tele2 heeft sinds het haar eigen netwerk heeft niks meer aan prepaid gedaan.
Als dat verbruik dan zelfs nog onder de € 5,00 ligt, is zelfs Hema Mobiel nog interessanter. € 5,00 opwaarderen per 12 maanden. Als het goed is, is dit nog de enige in zijn soort. De rest heeft inmiddels zo'n beetje opwaarderen of bellen, binnen 6 maanden :-/
Ik had 5 jaar geleden prepaid van Vodafone en daar was beltegoed ook een jaar geldig, maar minimaal opwaardeerbedrag was volgens mij €10
Bij KPN is het tegenwoordig zo dat je beltegoed onbeperkt houdbaar is, "zolang je eens per half jaar je prepaid gebruikt.". Ik weet niet of het bellen naar een 0800 nummer bijvoorbeeld daar ook onder valt, zal het eens testen. Maar anders moet je eens per halfjaar een smsje ala 10 cent sturen en klaar. :P In principe kan je dan met 10 euro 50 jaar vooruit als je er verder niets mee doet dat beltegoed snoept. :')

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 november 2019 17:09]

Ja hier iemand maar vanwege een redelijke internet bundel ontkom je niet aan een abonnement.

Als ik 1 euro per jaar bel is het al veel.
Dan ben ik zeker 1 van de weinige. gebruik het teweinig dat abbo me 12keer meer kost dan 1x per jaar 5eu erop tezetten en dan nog hou ik over.
Ja en? Waarom zou ik 5 euro per maand moeten weggooien voor een lijn die nu mss 5 euro per jaar moet kosten? Kan ik de extra 55 euro bij jou declareren? Lijkt mij nogal een verhoging.
Dat is nog steeds meer dan dat ik met mn prepaid over meerdere maanden verbruik (zeer oud t-mobile echte prepaid, niet dat verkapte maandelijkse abo pre-paid van nu waarbij je tegoed maar maximaal 1 maand 'houdbaar' is).
Hmm en wat gaat dit betekenen voor *bliep? Deze is namelijk van Tele2.
Nope, Bliep is een zelfstandig bedrijf. Maar het gebruikt de netwerk van Tele2, wat er met Bliep gebeurt durf ik niet te zeggen (zal wel contractueel afspraken maken denk ik).
Wel iets meer dan enkel het netwerk; je kan o.a. ook opwaarderen met normale Tele2 prepaid opwaardeercodes.
Zojuist een SMS'je gehad van Tele2 dat *Bliep ook stopt. ;)

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 14 november 2019 11:46]

@JapyDooge @dutchnltweaker *Bliep stopt niet:

"Beste klant,

Gelieve die SMS van Tele2 te negeren. Tele2 heeft die SMS foutief naar *bliep klanten verstuurd. *Bliep zal binnenkort de klanten informeren over hoe ze *bliep verder kunnen blijven gebruiken.

Groetjes
*Bliep Team"
Lekker bezig weer xD wel een raar verhaal, dat bericht wat jij hier post heb ik nooit gehad.
Inmiddels heb ik ook een SMS van Tele2 ontvangen over de eerdere foutieve SMS:

"Beste Bliep klant, we stuurden je per ongeluk een sms met een code en een aanbieding. Helaas was deze niet voor jou bedoeld. Aanvragen via de website worden niet behandeld. Excuses voor de verwarring! Vriendelijke groet, Tele2"
Ik kreeg 'm nu net ook idd :Y
Bestaat dat nog dan? Heb een hele tijd bliep prepaid gehad, maar ben toen vertrokken ten tijde van het faillisement
Jep, wel onder een andere eigenaar. Maar niet aantrekkelijk zoals in het begin.
Hoe zal het gaan met de fusie van de 2 netwerken? T-mobile NL en Tele2 NL
Dat is al langer bekend. De frequentie van Tele 2 gaat terug naar de t-mobile.

https://4gmasten.nl/nieuw...de-overname-door-t-mobile
Ben eerder benieuwd wanneer ik, een tele2 klant, de voordelen krijg te zien van het t-mobile netwerk.
Dan zal het denk ik ook niet lang duren voordat Tele2 stopt met abbo's aan te bieden.
Niet gek, dit gaf ik 2 jaar geleden aan. Prepaid bij Tele2 was toen al te duur en er was letterlijk niks verandert sinds 2015...
Sta er dus niet van te kijken.
Ach als je beseft dat tele2 is overgenomen en t-mobile de naam gaat uitfaseren, dan verdwijnt ook het prepaid gedeelte. Daar hoef je geen waarzegger voor te zijn.
Dit was nog voor het moment dat het bekend werd al duidelijk ;) .
Ik ben benieuwd wanneer de normale abonnementen overgaan naar T-Mobile
Ik werk in een telefoonzaak en we hebben al heel lang geen Tele 2 prepaid kaarten meer.

Veel mensen denken dat prepaid niet meer van deze tijd is maar voor veel ouderen is het veel voordeliger om eens in de paar maanden een tientje op te waarderen dan om een abonnement te hebben van 5-10 euro per maand.

Ook is de service van deze simpele :+ 'budget' providers vaak niet om over naar huis te schrijven maar dat is voor een andere keer.
Eigenlijk baal ik hier wel erg van.

Ik maakte tot nu nog gebruik van de provider *Bliep, welke blijkbaar onder Tele2 valt. Ik kreeg een SMSje dat ik moet gaan overstappen. Dit wil ik helemaal niet, want voor zover ik weet was Bliep de enige provider die je een extreem goedkope bundel per dag liet aanschaffen en gebruiken. Ik gebruik vrijwel nooit mobiel internet omdat ik wifispots van Ziggo en Delta heb, bellen doe ik nooit. Ik vind het ideaal; als ik een dag zonder wifispots verwacht, betaal ik 25ct, en kan ik die zelfde dag voor 10mb internetten, wat altijd genoeg voor me is geweest voor wat WhatsApp en zoekopdrachtjes.